O ZBEK ISTON RESPUBLIKASI OLIY VA 0 ‘RTA
MAXS*JS TA’LIM VAZIRLIGI
O RTA M A X SU S, KASB-HUNAR TA’LIM I MARKAZI
E .G \G (O Z I YE V
PSIXOLOGIYA
K a s b - h u n a r k o lle jla ri u c h u n d a r s l i k
I kk in c h i n a s h r i
„O Q 1T U V C H I" N A SH R IY O T -M A T B A A I J O D I Y UYI
T O S H KENT - 2008
www.ziyouz.com kutubxonasi
M azk u r darslik umumiy psixologiya faniga bag'ishlangan b o lib ,
p s ix o lo g iy a g a
kirish, sh a x s va
u n i n g in d iv id u a l- tip o lo g ik
xususiyatlari t o ‘g ‘risidagi materiallarni qam rab olgan. Kitobda shaxs
ehtiyojlari, qiziqishi, hissiyoti, xarakteri, irodasi, te m p e ra m e n ti,
bilish j a r a y o n la r ig a oid masalalar qiziqarli aks ettirilgan.
Darslik k a s b -h u n a r koilejlarining psixologiya fakulteti o ‘quv-
chilari u c h u n m o lja lla n g a n b o ‘lib, u n d a n boshqa fakultetlarning
talabalari h a m foydalanishlari m u m k in .
TaqrizchH ar:
T . N . Q o r i - N i y o z i y nomidagi 0 ‘zbekiston pcdagogika ilmiy
ta d q iq o t in stituti b o ’liin boshlig'i, psixologiya fanlari n o m zo d i,
d o tse n t M .S H .R A S U L O V A ,
M ir z o U l u g ‘bek nomidagi 0 ‘zbekiston Milliy universiteti
„Ijtim o iy psixologiya“ kafedrasi dotsenti R. Y .TO SH IM O V.
3 0 3 2 0 0 2 0 0 0 -2 2
^
u
„ nAO
G‘---------------------------- Qat.b. - 2008
3 5 3 (0 4 ) - 2008
© , , 0 ‘q itu v c h i“ n ash riy o ti, 2003
IS B N 9 7 8 - 9 9 4 3 - 0 2 - 1 4 2 - 6
© „ O 'q itu v c h i" N M I U , 2008
www.ziyouz.com kutubxonasi
M U Q A D D IM A
Borliqdagi narsa va h od isa la rd a n zavqlanish, nafis his-
tuy g ‘ularga g ‘arq b o l i s h , a tro f-m u h it jo z ib a s in i c h u q u r
his etish, insoniyat y aratgan m o kjizalardan hay a jo n lan ish ,
s h a x s l a r a r o m u n o s a b a t g a k i r i s h is h m e ’y o r i n i b i li s h
psixologiya fani tufayligina o ‘z yechim ini to p a d i. 0 ‘tm ish
z ahinatlari-yu hozirgi d a v rn in g iliq nafasi, kelajak ezgu
n iyatlari-y u o lam x ay o lati, ijodiy o ‘y -fik rla r, m a n tiq iy
m ulohazalar, m u sta h k a m iroda, kuchli xara k ter, yuksak
aql-zakovat xususiyatlari v a ularning o ‘ziga xosligi — bu lar-
ning barchasi psixologik tah litain g m ahsulidir. T ev a ra k -
atrofni sezish, m od d iy d u n y o n i idro k q ilish, z a ru riy m a ’lu-
m otlarni eslab qolish, m ustaqil fikrlash, voqelik m o h iy a tin i
tu shunish tegishli tarzda psixologiya fani m a z m u n id a g i n a
aks etadi va u asta-sekin inson miyasida, o n g id a m ujas-
samlasha boradi.
Shaxsning fazilatlari, faoliyati, x u lq -atvori, m u o m a -
lasi, iining fao llash u v i, r u h iy t u s h k u n l i g i- y u s h ij o a ti ,
i n t i l u v c h a n l i g i , m a r d l ig i , m e h n a t s e v a r li g i, f id o y i li g i,
v a ta n p a rv a r lig i, e ’t i q o d i , d u n y o q a r a s h i , q i z i q i s h i n i n g
n a m o y o n boMishi va k e c h is h i, rivojlanishi — b u l a r n i n g
ham m asi psixologik q o n u n iy a tla r asosida a m a ig a oshadi.
Inso n ning hodisalar, h olatlar, vazifalar va s h a r t - s h a r o it -
larga m unosabati o ‘zini o ‘zi anglashda, o ‘zini o ‘zi b a h o -
lashda, o'zini o ‘zi nazorat qilishda, o ‘ziga o ‘zi taskin h a m d a
b u y n iq berishda, o ‘z ichki imkoniyatlarini r o ‘y o b g a c h i q a -
rishda m ujassamlasliadi. I n so n h a m ichki, h a m ta s h q i
to m o n d a n o'zini o ‘zi anglashi, milliy o ‘ziga xoslik a lo m a t-
lari, betakror nafosat egasi ekanligi, milliy didi ( t a ’bi) —
b u la r milliy qiyofa y o r d a m i h a m d a m illiy o ‘z in i o ‘zi
( o ‘zligini) anglashda pishib yetiladi. Milliy qiyofa, milliy
xarakter, milliy ong, milliy xulq-atvor, milliy a n 'a n a l a r ,
m a r o s im la r , r a s m - r u s u m l a r tavsifi, m illiy y o k i e t n o s
(elat) psixologiyasi tu z ilm a s id a aks etadi. O ila a ’z olari
orasidagi o ‘zaro m u n osa b a tla r, ayol yoki e rk a k la r o ‘rta-
www.ziyouz.com kutubxonasi
sidagi m u lo q o t, voyaga yctg a n lam in g voyaga yetm agan
y o s h la r bilan o ‘zaro fikr a lm ash u v i, hir-birlariga t a ’sir
o ‘tkazish i, hamkorligi, ham dardligi, o ‘zaro yordam va o ‘z-
a ro h u r m a ti, omilkorligi, odilligi m ohiyatan psixologiyada
o ‘z ifodasini topadi.
O 'y i n , m e h n a t va t a ’lim faoliyatlari saniaradorligi,
m aq sa d g a y o ‘nalganlik, mahsuldorlik, bilimdonlik dinam ik-
ligi i n s o n shaxsini shakllantirad i, ongini o 's tira d i, turli
k o ‘n ik m a va malakalarni tarkib toptiradi. T a ’iim jarayonida
fan a s o s la rid a n bilim larni egallash sifati k o ‘p j ih a td a n
in s o n n in g diqqatiga, e ’tiboriga, qiziqishiga, fikrlash im ko-
niyatiga, aqliy qobiliyatiga, m antiqiy xotirasiga b o g liq . Shu
j i h a t d a n hozirgi k u n d a bilim larn i o'zlash tirish k o 'p r o q
t a ’lim iy o ‘qu v vositalariga, yaratilgan tabiiy sh aroitga,
o ‘qu vchi va o ‘qituvchi orasidagi m unosabatga, o ‘qitishning
yangi pcdago gik texnologiyasiga borib taqaladi. T a ’lim
ja r a y o n i faol m e to d la ra so s ig a qurilsa, o ‘quvchilar mustaqil
fikrlashga o ‘rgatilsa, keng koMamdagi m a ’lum otlar ularga
ix c h a m , yig‘iq tarzda yetkazilsa, bilim olishga qiziqish ort-
tirilsa, iste’dodlar, im k oniyatlar r o ‘yobga chiqishiga s h u n -
c h a lik p u xta zam in ho zirlangan b o ‘ladi. T a ’kidlash joizki,
b u n d a y hodisalar, holatlar zam irida psixologiya fani yotadi.
S h u n d a y e k a n , uni o ‘rganish va egallangan bilim larni
a m a liy o tg a tatbiq etish m aq sad ga muvofiqdir.
O d a td a , egallangan bilim n ing y o ‘nalishi, u n in g qay
d a ra ja p ux ta va m u sta h k a m egallanganligi kasbiy (ixtisosiy)
qiziq ish n i vujudga keltiradi. Oqibatda o ‘quvchilarda kasb
t a n l a s h g a m oyillik, kasb iy tayyorgarlik, k a sbning a h a -
m iyati, nufuzi to ‘g krisida ijtimoiy tasa w u rlar paydo boMadi.
K asbiy m aslahat, kasbiy maorif, kasbiy moslashish, kasbiy
s ha klla n ish yuzasidan m uay y a n m a'lu m otlarga, taassurot-
larga ega b o l i s h natijasida esa u yoki bu k a s b -h u n a r ianla-
n a d i. Bu
0
‘rinda k a sb -h u n a rn in g ijtimoiy ahamiyati bilan
u n i n g m o d d iy m anfaatdorligi h am m uhim o ‘rin cgallaydi.
0 ‘q u v c h i shaxsan o lzi yoqtirib, o ‘zining im koniyatlaridan
kelib c h iq q a n holda k a s b -h u n a r tanlasa, u tu rg 'u n va bar-
q a r o r hisoblanadi.
www.ziyouz.com kutubxonasi
Yuqoridagi fik r-m u lo h az a la r yuzasidan shaxsiy fikrga,
m a ’lum bilimga ega b o l i s h u c h u n psixologiya fani bilan
tanishish va uni c h u q u rro q o 'rg an is h joiz b o ‘ladiki, t o bu
jarayon o'zini o kzi o q ilo n a , xolisona baholash i m k o n in i
vujudga kcltirsin.
M a 'lu m k i, „Ta'liin t o ' g ‘risida“gi Q o n u n d a , „ K a d r l a r
tayyorlash Milliy dasturi“ d a t a ’lim ning uzluksizligi, u n in g
m u t l a q o yangi m a z m u n i k a s b - h u n a r kolleji n u f u z i n i
oshirishga, jamiyat taraqqiyotida tutgan o ‘rniga yuksak b a h o
berilgan. Z am onaviy t a ï i m m ark azid a shaxs tu ra d i, u ng a
t a ’sir etuvchi, zaruriy fazilatlarni shakllantiruvchi b o ‘lib
o ‘qituvchi timsoli m ujassam lashgan. Barkamol, m u sta q il
flkrlovchi shaxs csa ijtimoiy hayotim izni farovon qiluv chi,
riv o jla n ish n i h a r a k a tl a n ti r u v c h i q u d ratli k u c h s if a ti d a
n a m o y o n b o l a d i . Xoh s h a h a r d a , xoh qishloqda boMishi-
d a n q a t ’i n azar k a s b - h u n a r egalariga ehtiyoj k a tta . Bu
o 'rin d a kasb-hunar sohibi — kollej o'quvchilariga havas qilsa
arziydi, chunki ular h am o ‘rta t o ‘liq m a ’lum o t, h a m bir
h u n a r egasi bo'lib, o ‘z h a yotini va o ‘qishni oliy m a ’lu
m o t olish bilan davom ettirish imkoniyatiga ega boMadilar.
Prczidcntim iz I. A. K a rim o v o ‘z asarlarida yoshlarga,
ayniqsa, kasb-hunar kollejlari va akadem ik litsey o ‘q u v -
chilariga yuksak ishonch bildirib, ularni ba rk a m o l avlod
d e b y u k s a k q a d r l a y d il a r . K o ‘p t a r m o q l i k a s b - h u n a r
kollejlari safi kengayishi, u la rn in g m oddiy-texnika ba z asin i
m u s t a h k a m l a n i s h i d a y u r t b o s h i m i z I . A . K a r i m o v n i n g
xizmatlari beqiyosdir. Z ero , k a s b -h u n a r kolleji o ‘quvchilari
kelajagi buyuk 0 ‘zbekistonning rivojiga qudratli kuch sifatida
m u h im hissa qo'shsalar, m u rod hosil b o l g a n b o l a r edi.
K a sb -h u n a r kolleji o ‘quvchilarining kamolotiga psixologiya
fani m uayyan hissa q o ‘shadi, d eg a n uniiddam iz.
/
www.ziyouz.com kutubxonasi
Birinchi boTim
P S IX O L O G IY A G A K I R I S H
/
b o b
P S IX O L O G IY A FA N IN IN G
P R E D M E T I
P s ix o lo g iy a haqida tu shuncha
J a h o n fanlarining m a i u m qonuniyatlariga asoslangan
h o l d a b u fan m u a y y a n tu r k u m g a k iritilg a n . C h u n k i
psixologiya fani bu tiz im d a nufuzli o ‘rin egallashiga barcha
obyektiv sha rt-sha ro itla r yetarli. Bunday q a t ’iy ishonch
bilan aytilgan fikr z a m irid a bir qator m u h im ham tabiiy,
h a m ijtimoiy om illar m avjud. Zéro, psixologiya fani inso-
niyat t o m o n i d a n k a s h f qilingan fanlarning ichida eng
m urakkabligi bois, biosferik t a i i m o t d a n kelib c h iq q a n
h o ld a, psixika yuksak darajad atash k il topgan m ateriyaning
xususiyatini aks e ttiru v c h i kategoriya sifatida o 'rganilib
kelindi. Lekin bugungi k u n d a neosferik t a ’lim otga binoan
fazoviy m unosabatlar, sayyoralararo aloqalar, o 'z a ro t a ’-
sirlar, m o d dalar, z a rra c h a la r, nurlar harakati, a lm ashi-
nishi, q o ‘shilishi to ‘g krisida faraziy asosda b o i s a ham m ulo-
h a z a la r yuritilm oqda. S hu n g a muvofiq, biosferaga kirib
ke lay o tgan m o d d a la r o ‘z a ro birikib, ayniqsa, m uayyan
fazoviy m ay d o n n in g hosil qilishi, t o ‘planishi inson tana
a ’zolariga ijodiy t a ’sir ko'rsa tm o q d a , natijada favqulodda
h o latla r sodir b o i i s h i , kashfiyotlar yuz berishi, intuitiv
(lo tin c h a intueri — sinchkovlik, ciiqqat bilan qaram oq yo ki
ic h k i sezgirlik d e m a k d i r ) shakldagi ru hiy h o la tla r n in g
kuchayishi n a m o y o n b o i i s h i kutilmoqda. Bular qaîoriga
telepatik (y u n o n ch a tele — uzoqni, pathos — sezam an de-
g a n m a ’n o anglatadi) sam aralar, o ‘ta sezgirlik, ekstrasen-
zitivlik (lotincha extra — o ‘ta, sensus — sezgirlik degani),
ekstrasenslik (lo tin c h a extra — o'ta, sensus — his qilaman
m a ’nosini bildiradi) kabi psixologik holatlarning kechishi
sabablarini kiritsa b o i a d i . Biroq omadsizlik, ichikish, kasal
6
www.ziyouz.com kutubxonasi
k im n id ir intizor kutishi, nasib etm aslik, ishqiy k e c h in -
m alar, tu sh da ayon b o l is h kabi ruhiy holatlar, h odisalar
h a n u z g ac h a ishonchli dalillar hilan tushuntirib berilgani
y o ‘q. A n i m o bilish o by ekti ( l o t i n c h a objectum — j i s m
dcm akdir) bilan subyektining (lo tin c h a subjectum — tashq i
olam ni biluvchi inson) birik uv id a psixologiyaning q u la y
imkoniyatlari mavjud ekanligini t a ’kidlab o ‘tish o ‘rinli.
U s h b u fikrning tu s h u n a rliro q b o 'lishi u c h u n a y rim
misol va talqinlarni qayta tahli! qilib o ‘tamiz. M a sa la n ,
c h a q a lo q d u n y o n i taniy b o s h la g a n k u n id a n b o s h la b o q
uning idrokida tcvarak-atroí'va u n g a m ch r bilan boqayotgan
kishilarning muhiti aks cta boshlaydi. S h u ndan s o ‘ng u n d a
dastavval obyektiv (tashqi) va subyektiv (ichki) o d a m l a r
o ‘rtasidagi m uhitga m o sla shish g a oid sodda in s tin k tla r
(lo tin c h a ¡nstinctus — tabiiy q o'zg'atuvchi, tu g ‘n w x u su siy a t
d e m a k d i r ) , shartsiz rcflck slar ( lo t i n c h a r c fle x u s — a k s
eltirish) y o rd am ida oddiy t a ’sirlanish tarzida n a m o y o n
boMadi. Taraqqiyotning m a z k u r davrida u
0
‘zligini tu s h u n a
vil anglay olmaydi, hatto buning yuzaga kclishi haqida m u lo -
haza yuritishi ham aslo m u m k i n em as. Bola b i r y o s h g a c h a
davrda tez su r’atlar bilan rivojlanadi, yil davom ida u n i n g
jism o niy a ’zolari 50% g a c h a o ‘sib yetilishi m u m k in . Bu
davrda jismoniy o'sish — psixik (ruhiy) taraqqiyotni tezlash-
tirishga puxta zamin hozirlaydi, natijada ko'rish, u s h la s h ,
talpinish, xo'm rayib lab b u rish va quvonish, s a m im iy lik
ham b e g ‘uborlik singari in so niy tu y g ‘ular vujudga keladi.
B o r a -b o ra n u tq faoliyatining p a y d o boMishi esa u n i n g
tushunish darajasini yangi sifat b o sqichiga k o ‘taradi. E n d i
bola psixikaning muayyan xususiyatlari, holatlari, h o d i s a -
lari, xossalari, sifatlari, fazilatlari, q o n uniyatla ri o r q a li
m o d diy dun y oni anglay b o rad i. Bolalik dunyosining ich ki
m u ra k k a b qatlam larid an a s ta - s e k in „ o ‘z!ik“ ni, s h a x siy
„ m e n " likm tushunish tu y g ‘usi, sezish, his qilish j a r a -
yonlari shakilana boshlaydi h a m d a u yoki bu o 'ziga xo s
to 's i q l a r n i yengish im k o n iy a ti p a y d o b o i a b o s h la y d i .
M azkur taraqqiyot bosqichi psixologiya fanida „ m e n “ davri
yoki ,,o‘zlik“ ni anglash davri d e b yuritiladi. Bu davr b o l a d a
nutq paydo bo'lganidan b o s h la n ib , bir necha rivojlanish
www.ziyouz.com kutubxonasi
bosqichlarini o ‘ziga q a m r a b oladi. „ M e n “ d a v rin in g an g la -
shilgan shakl va ko'rinishlarining nam oyon b o ‘lishi o ‘smir-
lik davriga ham to ‘g ‘ri keladi. 0 ‘smirlik davrida o ‘g‘iI v a q iz -
larning ruhiyatida o ‘zlikni anglash bilan b o g ‘Iiq bir talay
m u am m o li savollar va ularning tu rm u s h d a q a ro r toptirish
tu y g ‘ulari, istaklari, o rzulari paydo b o l i b , k o 'p in c h a bu
narsalar yakka s h a x sn in g „kimligi", „qandayligi“ , „kimga
va n im a u c h u n kerakligi“ga yo'naltiriladi. Bolaning psixik
xususiyatlari, fu nksiyalari (lotincha fu n c tio — ijro etish,
bajarish dcgan m a ’n o anglatadi) uni qurshab turgan jonli
va jonsiz tabiat ajoyibotlarini jismoniy va ijtimoiy vositalar
orqali egallash u c h u n xizm at qiladi.
X u dd i s h u n g a o ‘x s h a sh o ‘zligini a n g la s h ja ra y o n i
insoniyatning b a rc h a tarixiy va cvolutsion (lotincha evo-
lutio — tabiiy ravishda o ‘zgarish) taraqqiyoti davrlariga xos
xususiyat sanaladi. Ibtidoiyjam oa davrida kishilarning kuch-
quvvati, asosan, y ash ash u c h u n kurashga va tashqi d u n y o -
ni egaliashga sa rfla n g a n . Keyinroq csa tabiat haqidagi
dastlabki bilimlar — tajriba va sahoqlar orqali o'zlashtirilgan.
A jdodlarimiz olovni k a s h f qilganlar, yovvoyi hayvonlarni
ovlaganlar, tabiat n e ’m atlarid an b a h ra m a n d boMganlar va
shu tariqa tabiat bilan tanisha boshlaganlar. M oddiy dunyo-
ning saxiyligi, tabiat e hsonlari va ofatlari t o ‘g‘risida, hay-
v o n o t olam ini niadaniylashtirish (xonakilashtirish), yer
ilmini o ‘rganish b o ‘y ic h a bilimlarning t o lplanishi natijasida
inson tabiat bo qim a n d a lig id a n qutula borgan soniyadan
e ’tib o rau o ‘zligini (kim ligini) anglash im koniyati tug‘ila
boshlagan. Lekin u davrdagi od am lar o'zligini om ilkor
sifatida t a s a w u r e ta o hna g a n la r. Insoniyat taraqqiyotining
tarixiy bosqichlarida kishilarda ichki ruhiy imkoniyatlar
yuzaga kelib, tu g 'n ia may! va layoqat alom atlari asta-sekin
iste’dodga, qobiliyatga aylana borgan. B u ja ra y o n birining
o ‘rniga ikkinchisi k o ‘r - k o ’rona (y u n o n ch a m echanike —
qurol yoki sodcia ta rzd a demakdir) yuzaga kelganligini
bildirm ay, balki, a k s in c h a , m urakkab sifat o'zgarishlari,
organlarning tak om illashu v i, tajribada t o kplangan bilimlar
orqali tartibga solina yotganligini ifodalaydi. Insonning
H
www.ziyouz.com kutubxonasi
j i s m o n i y (b io lo g ik ), ru h iy (p s ix ik ), ijtim o iy ( s o t s ia l )
rivojlanishi natijasida Yer k u rra sid a tashqi d un yo , ichki
d u n y o , m a ’naviyat, yozuv, fan, adabiyot, s a n ’at, t e x n ik a
yaratilgan. Bularning z a m irid a in so n tafakkuri, ongi, a q l -
zakovati, kuchli irodasi, m u s t a h k a m xarakteri ( y u n o n c h a
xa ra kte r — qiyofa, xM'tordegani), ijodiyoti, xayoloti y o tad i.
Insoniyat taraqqiyotining m u ay y a n bosqichida o d a m o ‘zini
hayajonlantirgan, taajjubga solgan savollariga javob izlay
boshlaydi. Buning natijasida „ I n s o n qanday fikrlaydi?“ ,
„ O d a m q a n d a y yangilik yaratishi m u m k in ? “ , „Ijod qilish
qay y o ‘s in d a p a y d o b o i a d i ? “ , „ A q l-z a k o v a tn in g o lzi
n i m a ? ‘\ „ I n s o n g a u n in g i c h k i r u h iy d u n y o s i q a y s i
q o n u n la r asosida b o ‘y su nad i?‘\ „ In s o n o ‘ziga o ‘zi t a ’s ir
o ‘tkaza o la d im i? “ , , , 0 ‘z g a la rg a -c h i? “ kabi i n u a m m o l a r
yechim ini topishga kirishadi. Bularning barchasi psixologik
bilim larning tugMlish nuqtasini vujudga keltirgan b o i i b ,
a na sh u d a q iq a d a n bo shlab i n s o n o ‘zini o ‘zi a n g la d i.
Binobarin, psixologik bilim larning nam o y o n b o ‘lishi o ‘zini
o kzi anglash omiliga aylanadi, u la r tob o ra uyg‘u n lash ib ,
mutanosiblashib borib, izchil, uzluksiz aloqaga o ksib o ‘tad i.
Bu esa in so n iy a tn in g beq iyo s y u t u g ki — t a f a k k u r n i n g
kashf qilinishiga olib keldi. Avvallari uning fikri, xayoli
tashqi d u n y o n i egallashga qaratilg an b o ‘lsa, tafakkur k a s h f
q i l i n g a n d a v r d a n b o s h l a b s u b y e k t — o b y e k t ( i n s o n
fikrlashi tashqi olam ga q a ra tilg a n ) m unosabati o ‘m i n i ,
subyekt (inson n in g fikri o ‘zini o ‘zi anglashga y o ‘naltiril-
gan) m unosabati egailay bo rad i. D c m a k , inson ob yektiv
dun y o n i subyektiv tarzda aks ettirish orqali o kzini o 'z i
tadqiq qilishdek niurakkab ishni am alga oshirishga q a r o r
qiladi. S h u bois psixologiya fa n in in g vazifalari k o i a m i
kengaydi, takom illashdi, ichki ta r k ib d a keskin burilish
yasaldi, psixologiya o ‘z p redm etig a insonni ilmiy jih a td a n
o ‘rganishdan tashqari, o'zini o ‘zi anglashini h am kiritdi.
Psixologiya fani boshqa fan sohalaridan ainaliy, tatbiqiy
jih a tla ri bilan farqlanadi h a m d a ijtim o iy t u r m u s h n i n g
barch a jabh alarida bcvosita q a tn a s h a d i va ularga m u ay y a n
darajada t a ’sir
0
‘tkazadi. Psixologiya fani boshqa fan s o h a -
www.ziyouz.com kutubxonasi
laridan o ‘z tatbiqiy m a ’lumotlari, natijalarining ko'pqirrali
va k o ‘pyoqlamaligi bilan ajralib turadi va u m utlaqo boshqa
sifat k o ‘rsatkichiga ega. Ayniqsa, o ‘zini o ‘zi boshqarish
jihati bilan alohida ah a m iy at kasb etadi. U tabiatni o'rganish
ilm idan farq qilib, o ‘z in in g psixik jarayonlari, funksiyalari,
holatlari, hissiyoti, irodasi, xarakteri, te m p c ra m e n ti kabi-
larni boshqarishda o ‘z ifodasini topadi.
Hozirgi k u n d a j a h o n psixologiyasi fani o ‘zini o ‘zi bosh
qarish va kamol to p tiris h , o'zini o ‘zi qoMga olish, o'ziga
o ‘zi buyruq berish, o ‘zini o ‘zi tarbiyalashga doir boy ma-
teriallar t o ‘plagan. Bu, o ‘z navbatida, inson m unosabati,
maqsadi, holati va kechinm alarining o ’zgarishi va yangidan
y a ra lis h i h a q i d a i l m i y - t a t b i q i y m a ’l u m o t l a r b c r a d i .
kundalik tu rm ush psixologiyasi rang-barangligini t a ’minlab
tu r a d i .\Psixologiya fani inson psixikasini aniqlash, shakl-
lantirish , yangi s h a r o i tg a k o ‘ch irish , k a m o l top tirish,
rivojlanish d in am ik a sin i t a ’minlash, yangi sifat bosqichiga
o'tish ini qayd qiiish imkoniyati borligi bilan o 't a amaliy,
tatbiqiy fanga ay lan g an d ir. Psixologiya fani sohalari uning
amaliyot u c h u n m u h i m ahamiyat kasb etishidan dalolat
beradi (h u q u q sh u n o slik psixologiyasi, klinik psixologiya,
m eh n a t psixologiyasi, savdo psixologiyasi, sotsiai psixo
logiya, pedagogik psixologiya, maxsus psixologiya, sport
psixologiyasi va ho k azo). Psixologiya amaliy, tatbiqiy jihat-
d a n o ‘z p redm etig a ega b o ‘lib, amaliy sotsiai psixolog,
m uh an dis psixolog, oilaviy psixoterapevt, tibbiyot psixo-
logi, m aktab psixologi kabi sohalarni o ‘z ichiga qam rab
olgandir.
Yuqorida bildirilgan fikrlarga yakun yasab. shu narsani
alo h ida t a ’kidlab o ‘tish kcrakki. psixologiya fani k o i in a
tarixga ega b o ‘lsa-da, u hali navqiron fan sanaladi, chunki
ilmiy psixologiya faniga nemis psixologi V. Vundt tomonidan
1879- yilda Leypsig (G erm aniy a) universitetida birinchi
ekspcrimental laboratoriya ocliish bilan asos solingandi. Shuning
uchun endigina reflcksiyani (lotincha tvjlexus — o'ziningruhiy
holatini tahlil qiiish degani) ilmiy jih a td a n o ‘rganishni
psixologiya fani predmeti tarkibiga kiritish davri keldi.
www.ziyouz.com kutubxonasi
Psixologiya fani tabiatshunoslik fanlari va falsafa ncgizida
paydo b o l g a n b o 'lib , hanuzgacha u n i n g na gum anitar, na
tabiiy fanlar q atoriga kiritilishi a n iq la n g a n i y o ‘q, biroq
sh u n g a q a r a m a y , uni liar ikkala y o ‘nalishdagi so h a ta r
b o 'y ic h a t o ‘p langan m a ’lumotlar, q o n u n iy a tla r birlashuvi-
ning m ahsuli d e b atash m um kin. A m m o psixologiyaning
tarkibida h am gum anitar, h a m ijtim o iy bilimlar mavjud
b o l is h i d a n q a t ’i nazar, u alohida xususiyatga ega boMgan
mustaqil fandir. Bizningcha {E.G % e h tim o l uning mohiya-
tini ochib berish uch un boshqa m a n b a g a murojaat qilish
haqiqatga yaqinroq. Chunki psixologiya fani yaqqol inson
fazilati, m u a y y a n j a r a q q i y o t x u su s iy a tla ri, m e x a n iz m -
lari, q o nuniyatlari, o'ziga xoslik, a lo h id a lik , yakkahollik
tabiati yuzasid an bahs yuritadi. S h u jih a td a n psixologiya
fanini tahlil qilishda uning qay fan sohasi bilan aloqasini
aniqlashdan k o 'r a ilmiy va kundalik t u r m u s h psixologiyasi
o'rtasidagi m u n o sa b a t to ‘g‘risida m u lo h a z a yuritish m aq -
sadga m uvofiqdir. M a ’lumki, h a r q a n d a y fan negizida
muayyan darajada odamlarning tu rm u s h va amaliy tajribasi
o lz aksini topgan bo'ladi. Masalan, k im yo predm eti m odda-
larning xususiyatlari, ularning zich ligi, o g ‘irligi, o 'z a ro
birikuvi t o ‘g ‘risidagi kundalik t u r m u s h bilimlariga suya-
nadi, m a te m a tik a fani sonlar, m iq d o r iy m unosa ba tla r,
geom etrik shakllarning xossalari, trig o n o m e trik funksiyalar
haqidagi inson tasawurlari asosiga quriladi. Lekin psixologiya
yuzasidan a n a s h u nday m u lo h a z a la r yuritish yoki bildi-
rish m u m k in em as, chunki uning z a m irid a tu bd an boshqa-
cha o ‘ziga xoslik yotadi. Har qaysi shaxs kundalik turm u sh-
ning o ‘ziga xos psixologik bilimlarini egallagan b o l i b , o ‘z
saviyasi, salohiyati bilan turlicha k a m o lo t ko^rsatkichiga
egadir, h a tto u n in g turmush tajribasi va bilimlari ilmiy
psixologik b ilim la rd a n u s tu n r o q t u r i s h i h a m m u m k in
( „Qari bilganni — pari bilm as1'). C h u n o n c h i , yirik yozuv-
chilar (shaxslararo munosabat va m u o m a la , m uloqot xu
susiyatlari yuzasidan kuzatuvchanlikka egadirlar), shifo-
korlar,
0
‘q itu v c h ila r, ru honiylar, s a v d o g a r la r
k ish ilar
bilan uzluksiz ravishda m u o m a la g a kirishishlari u c h u n
www.ziyouz.com kutubxonasi
ularning ichki du n yosi va xulq-atvoriga oid bilimlari ham
yuksak darajadadir. Lckin h a rq a n d a y insonda ozmi, ko'pmi
psix o lo gik b i l i m l a r m avjuddir. B u n in g dalili sifatida
o d a m la rn in g bir-birlarini tushunishlari, t a ’sir o ‘tkazish-
lari, x u l q - a t v o r o q ib atin i o ld in d a n b a s h o ra t qilishlari,
kishining yakkahol xususiyatlarini hisobga oigan holda unga
y ordam ko 'rsa tish la rin i t a ’kidlab o 'tis h n in g o'zi kifoya.
S h u la rd a n kelib chiqib, endi kundalik turm ushning
psixologik bilimlari bilan ilmiy psixologik bilimlar o ‘rtasidagi
tafovutlarga d o i r m u lohaza ynritish m u m k in . Kundalik
turm u sh ga o id psixologik bilimlar dastavval, yaqqol va
alohida o lin g a n holat hamda vaziyatni o 'z ichiga qam rab
oladi. M asalan, sinchkov bola o 'z m uddaosiga yetish uchun
otasiga, on a sig a , buvasiga, opasi h a m d a akasiga h a r xil
uslub bilan t a ’sir o'tkazadi, turlicha vositalardan foyda-
lanadi. U k o 'z la g a n maqsadiga erishish u c h u n katta yosh-
dagilarning individual-tipologik
xususiyatlarini hisobga
oigan h o ld a ish tutadi.
K undalik tu rm u s h g a oid psixologik bilimlar aniq vazi-
yatga qaratilganligi, biror shaxsga yo'naltirilganligi bilan
ilmiy psixologik biliinlardan farq qiladi.
Ilmiy psixologiya muayyan m eto dlar, vositalar, uslub-
lar, usullar, opera tsiy a la r yordam ida m a ’lum otlar t o ‘p-
lash va u l a r n i u m u m lash tirish g a intilad i, izlanayotgan
obyektning xususiyati, holati, m u n o sa b a ti,
b o g ‘lanishi
kabilarni aks ettiru v ch i ilmiy tu sh u n c h a lar, ta'riflar, qo-
nuniyatlar, xossala r yordam ida psixologik m cxanizm lar
kashf qilishga h a ra k a t qiladi.
O d a td a , s h a x sn in g turinush sharoitidagi xususiyat-
lari, sifatlari, fazilatlari, xislatlari, x ulq-atvorlari, xatti-
h a ra k a tla ri b i l a n , fan o lam idagi ilm iy t u s h u n c h a l a r .
a ta m ala r o ‘z a ro o 'x s h a b kctsa-da, lekin ilmiy psixologik
m a z m u n , m o h iy a t, m ajm ua o 'z in i n g tuzilishi, tarkibi,
aniqligi, m a n t iq a n izchilligi, m a 'n o n i n g yig'iqligi bilan
keskin farq qiladi.
Y uqo rida aytib o ‘tilgan m ulohazalar kundalik turm ush
tajribasida t o ‘p lanad ig an psixologik bilim lar bilan ilmiy
bilim lar o ra s id a g i dastlabki farqni sh a rh la sh g a y o 'n a l-
12
www.ziyouz.com kutubxonasi
tirilganligi bilan alohida a h a m iy a t kasb etadi. Lekin sh un i
y o d d a n c h iq a r in a s lik k e r a k k i , tu r m u s h g a o id a m a l i y
psixologik bilimlarga a so sla n m a y turib, ilmiy psixologik
nazariyalarni yaratish ham m u m k in emas. Hoibuki, a m a liy
bilimlar genetik kelib chiqishi nuqtayi nazaridan b irla m c h i
hisoblanadi.
T a ’kidlash joizki, k u n d a lik tu rm u s h n in g psixologik
bilimlari aksariyat hollarda farosatlilik, sezgirlik, to p q irlik
asosida, intuitiv tarzda n a m o y o n boMadi. B uning sababi
egallanayotgan bilimlar k o 'p i n c h a hayotiy tajribada u c h -
ragan voqclikka m unosabat, am aliy sinovlar negizida v u -
ju d g a keladi, vaqt o ‘tgan sayin undagi ayrim d a g ‘allik va
n u qso n lar silüqlanadí. Shu bois bu n day psixologik bilim la r
maxsus uslublar yordam ida qabul qilinadi, a n im o m an tiq iy
tahlil qilinm ay turib t o ‘g‘rid a n to 'g 'ri m u o m a la tizim iga
uzatilavcradi.
G o ‘dakIarning tu rm u s h d a uchraydigan liar xil k o ‘ri-
nishdagi xarxashalari va ularning niaqsadga erishish istaklari
kundalik hayotiy tajribalarning sinovlarida toblanadi. Sezgir
b o la la r esa katta yoshdagi o d a m l a r n i n g z a if va q a t ’iy
jihatlarini puxta
0
‘rganadilar va m uayyan qarorga keladilar,
so‘ng bar qaysi shaxsga alohida yondashishni amalga oshirib
k o ‘radilar. Shu tariqa am aliy psixologik bilimlar m u a y y a n
t i z i m g a k iritila d i, u l a r n i n g b a r q a r o r x u s u s iy a t k a s b
etganlari esa turm ushda q o i l a n i l a boshlanadi.
Ijtim o iy h a y o td a j u d a k o ‘p u c h ra y d ig a n , a y n iq s a ,
o'q itu vchilar, niurabbiylar, tre n e rla r, rahbarlar, s h ifo k o r-
lar faoliyatida nam o y o n boMuvchi t a ’limiy, tarbiyaviy,
tibbiy uslub arzim as ijobiy siljishni payqash i m k o n i n i
yaratadi. Biroq amaliy faoliyatda erishilgan ushbu s a m a r a
psixologik tahlilga m uhtojdir, chu n ki uni keltirib c h iq a -
ruvchi obyektiv yoki subyektiv om illa m i dalillash a n c h a
m ushkul. Buning u c h u n o ‘zgalarga t a ’sir o 'tk az ish usuli,
u lard a ichki im koniyatga i s h o n c h tu y g ‘usini u y g ‘o t is h
q o ‘z g ‘o vchisi, t a ’sirga b e rilu v c h a n lik n i k u c h a y ti r u v c h i
m otivlar (fransuzcha m o tif — q o ‘z g ‘atuvchi sabab m a ’n o -
sini bildiradi) tabiatini c h u q u r tahlil qilish kerak. F a q a t
shu y o ‘1 bilan siljishning psixologik m a ’no kasb e tishin i
dalillash m um kin boMadi.
www.ziyouz.com kutubxonasi
H a y o tiy p s ix o lo g ik b ilim la rn in g ilm iy p sixologik
b ilim lardan yana bir farqli tom on i shundan iboratki, ilmiy
j ih a td a n asoslangan b ilim la r anglashilgan, m antiqiy puxta,
o qilon a xiisusiyatga ega bo'ladi. Ilmiy psixologik bilimlar esa
faraz va g ‘oyalarni ilgari surish daqiqasidan boshlab shakl-
lana boradi va ulardan kelib chiqadigan natijalarni mantiqan
tekshirish bilan y ak u nlan ad i. Sh u n da ham olg‘a surilgan
g ‘o yalar tekshirish ja ra y o n id a biron-bir tasdiq yoki inkor
m a ’nosiga erishsagina ilmiy psixologik bilimlar tizimiga
kiritiladi.
Hayotiy psixologik bilimlarning ilmiy psixologik bilim
lar bilan qiyoslashni d a v o m ettiradigan b o ‘Isak. u n d a ular
o ‘rtasidagi tafovutlar y a n a d a yaqqolroq k o ‘zga tashlanadi.
M a ’lu m k i, hayot psixologiyasida t o ‘p langan bilim larni
m ero s sifatida bevosita qoldirish yoki ularni yosh avlod
ong iga qaysidir y o ‘l bilan yetkazish imkoniyati o ‘ta c hc k-
langandir. C hu nki keksa avlod to m o n id an yaratilgan tur-
m u sh psixologiyasini yosh avlod to ‘g‘ridan t o ‘g ‘ri qabul
qila olmaydi. H ar bir yosh yakkahol ravishda hayotiy psixo
logik bilimlarni shaxsiy tajribasidan o'tkazganidan kcyingina
u larn in g t o ‘g ‘riligiga ish o n c h hosil qiladi. Shu bois keksa *
yoki katta avlod bilan yosh avlod o'rtasida yuz beradigan
nizolar, tu sh un m o vch iiik lar uzluksiz davom etayotganligi
sababli abadiyat q onuniyatlariga aylanib ketgan. Avlodlar
o ‘rtasidagi qaram a-qarshiliklar, anglashilmovchilik t o ‘sigki
hayot dialektikasini vujudga keltirib, mangulik muammosiga
aylanib qolgan insof, im o n , nafosat, adolat, erk tu sh un -
ch alari atrofídagi bahslarni davom ettirishga puxta zam in
hozirlaydi. Ilmiy psixologik bilimlar, blindan farqli o i a r o q ,
tajribalarda, ilmiy t u s h u n c h a va qo nuniyatiarda yanada
oydinlashadi, sokz va alom atlarorqali, nutq yordam ida m u-
ayyan yozma nutq m anbalarida qoldiriladi. Shuning uchun
ularning yoyilish koMami keng, tarqalish sur’ati tezdir.
Kundalik tu rm u s h d a to'planadigan psixologik bilimlar
k o ‘p ro q kuzatishlar, m u lo hazalar u yoki bu yaqqol holatga
nisbatan biror qarorga kelish zamiriga quriladi. Ilmiy psixo
logik bilimlar tashxis qilish, sinash, tajriba (eksperim ent)
o ‘tkazish orqali bir voqelikni takroran tekshirishlar yor-
14
www.ziyouz.com kutubxonasi
d a m id a um um lashtiriladi. Agar kundalik t u r m u s h psixo-
logiyasining materiallari tabiiy ravishda r o ‘y bergan vaziyat.
holat, voqelik kabilarni tahlil qilish natijasiga k o ‘ra kelsa,
ilniiy psixologik bilim lar keng qamrovli tajriba m a ’lum ot-
lariga tayanadi. Tajribalar esa bir n e c h a b o sqichlardan,
qism lardan tashkil topgan holda vaziyatlar tabiiy k o'rini-
shini kutib o 'tir m a y olib borilavcradi.
Shu om ilni yan a ta'kidlash o ‘rinliki, ilmiy psixologiya-
d a katta hajmdagi materiallar, shu j u m l a d a n , qonuniyatlar,
xusu siy atlar u m u m l a s h t ir i la d i , i n s o n n i n g ichki im k o -
niyati, iste'dodi, ishchanligi, qobiliyati y u z a s id a n u m u n i-
insoniy tavsifga cga b o'lgan tcran x u lo salar chiqariladi.
B uning natijasida o d a m psixikasini a n iq l a s h , b a sh o ra t
qilish, ayrim ruhiy nuqsonlarni tuzatish, n o x u s h kechin-
m alarning oldini olish imkoniyati tu g ‘iladi, bu esa ijtimoiy
psixologik b o g l a n i s h l a r m o h iy a tin i o q i l o n a tavsiflash
u c h u n xizmat qiladi. Ijtimoiy va yakkahol t u rm u s h o g ‘ir-
liklari va tashvishlarini kamaytirish, aqliy h a m d a jism oniy
z o ‘riqishlarni pasaytirish, shaxslararo n iz o la rn i b a rta ra f
etish singari sa’y-harakatlarni faqat ilm iy psixologik m a-
teriallarga asoslangan holda oshirish m u m k in .
S huning u c h u n psixologiyaning turli s o h a la rid a (yosh
psixologiyasi, pedagogik psixologiya, tibbiyot psixologiyasi,
sotsial psixologiya va boshqalar) o 'tkazilgan tad qiq ot ishlari
ilmiy ravishda psixika, psixik holat, psixik h od isa , psixik
jaray on , psixik funksiya, psixik xususiyat, ijodiyot, faoli-
yat, ong, xulq, m u o m a la singari t u s h u n c h a l a r asosida
materiallar t o ‘plab beradi, shuningdek, psixik aks ettirish-
ning (fizik, fiziologik, psixik, on g, o ‘zini o ‘zi anglash)
m oddiy asoslari, m exanizm lariga d o ir q o n u n i y a t ochishga
im kon yaratadi, h a tto insonning o ‘zligini an g la sh va bosh-
qarish sari yetaklaydi.
Endi psixologiya fanining predm eti t o ‘g ‘risidagi savolga
jav o b berishga urinib ko 'ram iz. M a ’lu m k i, psixologiya
tarixida bu m u a m m o n i tahlil qilishga b a g ‘ishlangan s o n -
sanoqsiz ta d q iq o tla r mavjud. Lekin u lar h a q id a batafsil
fikr y uritm oqchi em asm iz, chunki bu t o kg ‘rida kcyinroq
to 'xtalib o'tiladi.
www.ziyouz.com kutubxonasi
„ P s ix o lo g iy a “ (psychelogos — y u n o n c h a so‘z b o l i b ,
u „ jo n %
\ „ ru h “ haqidagi „ fa n , t a 'H m o t , degan m a ’noni
an g la tad i) — „ jo n “ tushunchasi o ‘rniga „psixika“ ni q o ‘l-
lashda d a v o m etm oqd am iz. Lingvistik nuqtayi nazardan
„ j o n “ , „ p s ix i k a “ tu sh u n c h a la ri a y n a n bir xil m a ’n on i
b ild ira d i. Lckin „psixika“ tu s h u n c h a s i bugungi k u n d a
, j o n “ d a n k o ‘ra kengroq qam rovga ega b o ‘lib, h am k o ‘zga
k o 'r in a d ig a n , h am k o ‘zga k o ‘rinm aydigan dcgan ifodani
o 'z id a aks ettiradi. Agar psixikaning tarkibiy qismlari —
f a o l i y a t , x u l q , m u o m a l a y a q q o l n a m o y o n boM ish
xususiyatiga ega b o ‘lsa, bilish jaray on lari, psixik holatlar,
ichki k c c h in m a la r, ijodiy rcjalar, ilmiy farazlar miyada
m u jassam lash gan b o ‘lib ko'zga k o ‘rinmaydi. Psixologiya
fan in in g keyingi davrdagi taraqqiyoti u lar o ‘rtasida bir
talay tafovutlarni keltirib chiqardi.
Psixika t o ‘g ‘risida dastlabki tasawiirga ega bo'lish uchun
dastavval psixik hodisalar m ohiyati bilan tanishish lozim.
O d a t d a psixik hodisalar deganda ichki, subyektiv tajriba-
faktlar (voqelik) na m o y o n b o ‘lishi tushuniladi, bo shqacha
a y tg a n d a psixika hayotning sezgi. idrok, xotira, tafakkur,
xayol kabi h a r biri alo hid a o lin g a n yaqqol sha k lla rd a
n a m o y o n b o 'lad i. Ichki, subyektiv tajribaning o ‘zi nim ani
a n g la ta d i? Insondagi q u v o n c h yoki zerikish tuyg‘ulari,
u n in g n im a la rn id ir esga tushirishi, biro n -b ir xohish yoki
intilish k e c h in m a l a r i , x o tirjam lik yoki h a y a jo n lan ish ,
hadiksirash hislarining barchasi shaxsning ichki dunyosini
tarkibiy qism lari boMib, ularning h am m asi subyektiv psixik
h o d isa la r sanaladi.
Subyektiv hodisalarning asosiy xususiyati — ularning
bevosita subyektga taalluqliligidir. Agar inson idrok qilsa.
sezsa, fikrlasa, eslasa, xohish bildirsa, albatta a n a shu
h o disalarn i ayni paytda tushunib (kuzatib) ha m turadi.
in s o n intilsa, ikkilansa, bir q arorga kelsa, biz ularning
barch asi s o d ir bo'layotganligini anglab turam iz. S huning
u c h u n p s ix ik h o d i s a l a r b i z n i n g r u h i y a t i m i z d a s o d ir
b o ‘lish idan tashqari, ular bevosita k o 'z o ‘ngimizda ham
n a m o y o n b o l i b turadi. Obrazli qilib aytadigan b o ‘lsak,
o d a m n i n g ichki dunyosida turli hodisalar vujudga keladi.
16
www.ziyouz.com kutubxonasi
kechadi, o d a td a , shaxs b u n d a y h o d isalarn i harakatlanti-
ruvchi kuchi h a m , ulam ing to m o s h a b in i h a m hisoblanadi.
Y uq orid a ta'k id lab o ltilgan subyektiv hodisalar xusu-
siyatidan kelib ch iq qan holda ay rim psixologlar psixologiya
fani subyektiv k echinm alarning p a y d o b o l i s h i va u la m in g
kechishi bilan s h u g ‘ullanishi za ru r, u n in g asosiy m etodi
o lzini o ‘zi kuzatish (shaxsning o ‘z fikrlari, his-tuyg‘ulari
va x atti-harakatlarini o ‘zi kuzatishi) b o ‘lm o g ‘i kerak degan
xulosaga k eladilar. Biroq p s ix o lo g iy a fan in in g s o ‘nggi
d a v r d a g i t a r a q q i y o t i b u n d a y c h e k l a n g a n l i k f a n n i n g
talablarini m u tla q o t a ’minlay o lm asligini tasdiqlam oqda.
P s ix ik a n in g tu rli s h a k lla rd a k o ‘rin is h i, j u m l a d a n ,
psixik j a r a y o n la r , a n g lash ilm ag an h o la tla r, x u lq -a tv o r,
psixosom atik ( y u n o n c h a psyche — „ j o n “,s o m o — „ ta n a “
m a ’nosini a n g la ta d i) hodisalar, i n s o n a q l-z ak o v a ti va
q o 'lin in g m o ‘jizakorligi m oddiy va m a ’naviy m adaniyat
m a h s u lin i y a ra td i. H ar q a n d a y f a k tla r d a (vo qelik da),
hodisalarda psixika namoyon boMadi, o 'zin ing xususiyat-
larini ajratadi, faqat ular orqali psixikani o ‘rganish mumkin.
P s ix o lo g ik v o q e lik — fakt d e g a n d a s u b y e k t ichki
k e c h inm alarining tarkibiy qism lari va ularning obyektiv
ko'rinishlari (xulq-atvor, ta n a h a ra k a ti, jarayoni, faoliyat
m ahsuli, ijtim oiy-m adaniy h o d isalar) orqali psixikaning
xususiyatlari, holatlari, qonuniyiitlarini o ‘rganish tu sh u -
niladi. B o sh q a c h a aytganda, inson o n g id a n tashqari, u nga
bog lliq b o l m a g a n holda h u k m s u ru v c h i obyektiv borliq,
y a ’ni atrofim izdagi narsa va hod isalar, m uhit, sharoit va
bosh qalarning psixikada aks etishi psixologik voqelik deb
yuritiladi.
S h u n d a y qilib, biz yuqorida psixologiya to'g'risidagi
tasavvurlar, u n in g predmeti h a m d a u n g a kiruvchi ilmiy
tush u n c h a lar, psixologik holatlar, v oqelik yuzasidan fikr
almashdik, ilmiy psixologik m a t e r i a ll a r o ‘rtasidagi bogliqlik
va tafovutga d o ir mulohaza yuritdik.
Bugungi k u n d a psixologiya t o ‘g ‘risidagina em as, balki
u n i n g s o h a l a r i b o ‘y ich a h a m b o y i lm iy m a t e r i a l l a r
t o lplangan. J a h o n psixologiya fani tajribasidan quyidagi
sohalar m ustaqil tadqiqot preej
aqid a
2 P sixologiya
www.ziyouz.com kutubxonasi
ishonchli d a lilla r m avjuddir: m eh n a i psixologiyasi (m u -
handislik psix olo g iy asi, aviatsiya psixologiyasi, kosm ik
psixologiya), pedagogik psixologiya ( t a ’lim psixologiyasi,
tarbiya psixologiyasi, oliy maktab psixologiyasi, maxsus
psixologiya, iste ’d o d psixologiyasi), tibbiyot psixologiyasi
( p s i x o t e r a p i y a , p s ix o g i g i y e n a , p s i x o f a r m o k o l o g i y a ,
patopsixologiya), y u rid ik psixologiya ( m e h n a t tuzatish, sud
psixologiyasi, su d psixologik ekspertizasi) harbiy psixo
logiya, savdo va reklam a psixologiyasi, sport psixologiyasi,
yosh p six o lo g iy a si, q iyosiy psixologiya, psixofiziologiya,
eksperim ental va a m a liy psixologiya kabilar.
Psixologiya p redm eti quyidagilarni q a m ra b olishi zarur:
1) psixologik bilish jarayonlari (sezgi, idrok, xotira va
hokazo);
2) psixikaning shakllari (faoliyat, xulq, m uom ala);
3) p s ix ik a n in g h olatlari (kayfiyat, x a y olp a risho nlik
kabilar);
4) psixikaning hodisalari;
5) psixikaning xislatlari, fazilatlari, sifatlari, xossalari;
6) psix ikanin g qonuniyatlari;
7) psixikaning mexanizmlari;
8) psixik s h a ro it, m uhit, vaziyat;
9 ) o ‘zaro sababiy bog'lanishlar;
1 0 ) ta d q iq o t m eto dlari, vositalari, m atcriallari, prin-
siplari va hokazo.
Dostları ilə paylaş: |