XALQ AMALIY SAN’ATI NAQQOSHLIK MISOLIDA
Rahimov Azizbek Yaxshiboyevich, Utaboyev Baxtiyor Safarovich
A.Qodiriy nomidagi Jizzax davlat pedagogika instituti,Tasviriy san'at va
muhandislik grafikasi yo'nalishi o'qituvchilari
e-mail:rahimovazizbek09@gmail.com
Anotatsiya:
Mazkur maqolada xalq amaliy san’at turlaridan biri bo’lgan
naqqoshlik
san’atining kelib chiqishi, inqiroz va yuksalish davri shu bilan bir qatorda hozirgi kundagi o’rni
va darajasi ko’rsatib berilgan va kerakli adabiyotlar yordamida isbotlangan, ma’lumot o’rnida
shuni aytib o’tish joizki, naqqoshlik san’ati insoniyat yaratilgandan buyon, asrlar davomida
sayqallanib borayotgan, eng muhimi esa bugungi kungacha saqlanib qolgan haqiqiy san’at
turidir.
Kalit so’zlar:
o’simliksimon, geometrik, naqsh ,ramziy ustuvorlik, taraqqiyot, qo’lyozma,
feruza, lojuvard, aqiq, nifret.
Qadimgi zamonlarda ham kishilik jamiyati yashayotgan manzillariga, devor-
u toshlarga asosan ov jarayonlari, janglar, bayramlar, tantanali marosimlarning
suratlarini chizishga harakat qilganlar. Masalan Afrosiyob, Varaxsha, Bolaliktepa
va boshqa obidalar qoldiqlarida shunga o’xshash turli xildagi chizmalarni topish
mumkin. Vaqtlar o’tgandan keyin esa diniy bilimlar va boshqa shunga o’xshash
voqea hodisalar ro’y bergandan keyin tirik mavjudotning suratlarini chizish man
etilib qo’yildi. Balki shu sababli ham tasviriy san’at o‘rnini sekin-sekin
o‘simliksimon hamda geometrik naqshli bezaklar egallay boshladi. Har xil turdagi
rangdagi, o‘simliksimon va geometrik naqshlarda aqlli va izlanuvchan rassomlar
har xil ramziy belgilar yaratishdi va ularga ko’plab sirlarni berkita boshlashdi.
Chizilgan tasvirlangan naqshlarda ramziylik ustivorlik darajasiga chiqdi. Ota-
bobolarimiz qadimiy obidalarni nafis naqshlar bilan bezar ekanlar, zavq olish
bilan bir qatorda ular orqali o‘z orzu-umidlarini, muhabbatlarini, tilaklarini
kuylaganlar. Naqqosh ota-bobolarimiz inson ruhiyatini juda chuqur va har
taraflama o‘rganib chiqib, uylarni ajoyib naqshlar bilan boyitganlar. Naqshlangan
uyda kishilar xotirjam, ruhiy osoyishtalik og‘ushida bo‘lishi, uzoq umr
ko‘rishini donishmand bobolar asrlar davomida hayotiy tajribalar asosida isbotlab
berganlar. Keksa ustalarimizning aytishlaricha, qadimda naqqoshlik san’ati
shunchalik rivojlangan ekanki, ular chizgan yoki bo‘yagan naqshlari orqali
bir-birlari bilan ovozsiz gaplashganlar. Bu esa ularni o’z kasblarining qay darajada
mohir va mehrli bo’lganligining yorqin dalilidir. Alisher Navoiy, Abu Rayhon
Beruniy, Abu Ali ibn Sino, Al-Xorazmiy, Nizomiy Ganjaviy, Amir Xusrav
Dehlaviy, Kamoliddin Behzod, Maoniy, Firdavsiy, Umar Xayyom, Bobur kabi
jahonga mashhur olim, shoir va naqqoshlar binolarimizni kishilar xayolini o‘ziga
tortuvchi, tabiatning go‘zal manzaralariga monand naqshlar bilan bezashga
chaqirganlar. Kishilarni go‘zallik bilan yaqin do‘st, birodar bo‘lishga undaganlar.
Arab imlosi, g‘azal, bitiklar, naqshlar, me’moriy obidalar, tasviriy san’atning
islimiy-tilsimiy turlari eshitish va ko‘rish a’zolarimiz orqali ruhimizga hissiy
quvonch olib keladi. Islom madaniyati ijod dasturida fikr va narsalarning shakl
yaxlitligi ramziy-tilsimiy mazmun qobig‘iga o‘ralgan.
Temuriylar davri ya’ni XIV-XV asrlarda amaliy bezak san’atining
yuksak taraqqiyot topgan davri hisoblanadi. Chunki mahalliy an’analar bilan
birgalikda amaliy bezak san’ati ya’ni naqqoshlik O‘rta Sharq badiiy yutuqlariga
ham asos solgan. Izlanishlar esa asosan bezak naqshlar sohasida bo’lgan. Bezakda
o‘simlik va gul mavzulari, “girih” handasaviy naqshlari, yozuvli namoyonlar
yetakchilik qilgan. Yog‘och ustunlar va eshiklarning naqsh mujassamoti maydon,
belboq, hoshiya kabilarga mutanosib bo‘linib, o‘yma gullar–egiluvchi novdalar
va gulli butalar bilan bezatildi. Marmar qabrtoshlari egiluvchan butalar
o‘ramidagi o‘ta nafis yozuvlar bilan qoplandi. “Girih” ko‘rinishidagi handasaviy
naqshlar yog‘ochlardan yig‘ilgan sag‘analar, yog‘och va marmar panjaralarda
mahorat bilan ishlangan. Mazkur asr kulolchiligida ko‘m-ko‘k tusdagi Xitoy
chinnisi ta’sirida yangi bezash usuli shakllandi, ko‘proq oq-ko‘k sir ishlandi.
Tanga, glaptika, metall o‘ymakorligida husnixat hukmronlik qilgan. Kulollikda
rangli va bir rangda ishlangan bo‘yama naqshlar saqlanib qolgan qat’iy sovuq
rangli moviy zaminga qora naqsh, oq zaminga ko‘k naqshlar ishlangan.
Koshindagi bezak chiziqlarining mayin va o‘quvchanligi bilan farq qiluvchi nafis
ko‘k-yashil bo‘yama naqshlar bilan hamohang bo‘lgan bilinar-bilinmas
bo‘rtma gulli chiroyli idishlar yaratilishi ustalarning katta yutug‘i bo‘ldi.
Naqshlarda o‘simlik, hayvon va osmon jismlari mavzu uyg‘unlashgan.
Amaliy san'atga bu qadar chuqur falsafiy yondashish natijasida shartlilik,
stilizatsiya - ramziylikka asoslangan badiiy bеzak asarlari yaratish kuchayib
ketdi. Ushbu tarixiy omil o’zbеk milliy bеzak san'atining gurkirab
rivojlanishiga turtki bo’lgan va hozirda jahonga mashhur mе'morchilik
yodgorliklarimiz ulardagi ganchkorlik, koshinkorlik, naqqoshlik, xattotlik,
toshtaroshlik va boshqa turdagi san'atlarning ajoyib darajada uyg'unligidan va
mujassamligidan dalolatdir. Halі hamon amaliy bеzak san'ati kishilarning
ma'naviy olamini boyitadi, badiiy didini shakllantiradi, ruhiyatini tarbiyalaydi.
Shuning uchun ham o’zbеk halі amaliy san'ati kishilarni badiiy, umuminsoniy
tarbiyalab, ularning ilmiy dunyoqarashlarini shakllantirishda, hamda madaniy
darajasini oshirishda eng zarur manbalardan biri hisoblanadi.
Yaqin o’tmishda o’zbеk amaliy bеzak san'atining eng rivojlangan naqqoshlik,
ganchkorlik, tosh va suyak o’ymakorligi, kandakorlik, pichoqchilik,
bo’yrachilik, zargarlik, kashtachilik, zardo’zlik, gilamdo’zlik, kigizchilik,
savatchilik kabi turlarining o’ziga xos bajarish tеxnologiyalari, milliy nomlari,
ularga xos atamalar, bu san'atlarga xos maktablar, uslublar hamda shu sohalarda
nom qozongan ustalarning xizmatlari butun jahonga dong’i kеtgan. O’rta Osiyo
naqqoshlik san'ati qadimdan dunyoga mashhur. O’tmishda ota-bobolarimiz qurgan
muhtasham binolar hozirgi kungacha maftunkor jilvasini yo’qotmagan. Yuksak
did bilan ishlangan naqshlar hozirgacha bizni hayratga solib kеlmoqda. Naqsh
arabcha tasvir, gul dеgan ma'noni bildirib, u qush, hayvonot, o’simlik dunyosi,
gеomеtrik va boshqa turli shakllarning ma'lum tartibda takrorlanishidan hosil
qilingan bеzak.
Mustaqillik yillarida, ayniqsa so’ngi besh yil ichida san’at sohasida ulkan
o’zgarishlar sodir bo’ldi. Yangidan yangi imkoniyatlar eshigi O’zbekiston yoshlari
uchun, san’at ahli uchun, xususan tasviriy san’at va naqqoshlik sohasida faoliyat
olib borayotgan jonkuyar fidokor yoshlarga, qolaversa ularning ustozlariga katta
qilib ochib qo’yilmoqda. Misol uchun maktabda va maktabgacha ta’lim
muassasalarida texnologiya, tasviriy san’at fanlari chuqur o’rgatilmoqda, bundan
tashqari qo’shimcha darslar tashkil etilyapti bularning barchasi san’atga,
qaratilayotgan e’tibor natijasidir. Yuqorida bayon etilgan fikrlardan xulosa
shuki, talabalarga boshlang`ich sinflardan boshlab, Texnologiya va dizayn
mashg`ulotlarini ham amaliy, ham ilmiy–nazariy jihatdan yaxshi o`qitilishi shart.
O`tmishga boqsak ham, qadimda buyuk naqqoshlik san`atning ilmiy asoslarini
qo`llash natijasida, katta yutuqlarga erishilgan. Bularni talabalarga o`qitishda
didaktiv prinsiplarning asosiysi hisoblangan – ilmiylik prinsipi yetakchi o`rin
egallaydi
Dostları ilə paylaş: |