Journal of Qafqaz University
56
MİR MEHDİ XƏZANİNİN “KİTABİ‐TARİXİ‐QARABAĞ” ƏSƏRİNİN
ÖYRƏNİLMƏSİ VƏ TƏDQİQİ TARİXİNDƏN
Samir HƏSƏNOV
Lənkəran Dövlət Universiteti
Lənkəran / AZƏRBAYCAN
sami_hasan@mynet.com
XÜLASƏ
XIX əsr Azərbaycan tarixşünaslığı üçün böyük əhəmiyyət kəsb edən mənbələrdən biri Mir Mehdi
Xəzaninin “Kitabi‐Tarixi‐Qarabağ” əsəridir. Aktual bir problem olan Qarabağ məsələsində erməni tarixçiləri‐
nin iddialarını puça çıxartmaq üçün Mir Mehdi Xəzaninin “Kitabi‐Tarixi‐Qarabağ” əsərinin araşdırılması
əhəmiyyətlidir. Bunları nəzərə alaraq əsərə müraciət etməyi özümüzə borc bildik.
Məqalədə Mir Mehdi Xəzaninin “Kitabi‐Tarixi‐Qarabağ” əsərinin tədqiqi tarixindən söhbət açılır. Sadə
Azərbaycan dilində yazılmış “Kitabi –Tarixi‐Qarabağ” əsəri sadəcə Qarabağın deyil, ümumilikdə Azərbay‐
canın xanlıqlar dövrü üçün mühüm bir mənbədir. Bundan əlavə “Kitabi –Tarixi‐Qarabağ” əsərində elə ma‐
raqlı məlumatlar və faktlar var ki , digər “Qarabağnamələr”də buna təsadüf olunmur . Ən əsası isə bu əsərdə
erməni tarixçilərin iddialarının əsassız olduğunu sübut edəcək dəlillər çoxdur.
Açar sözlər: Mir Mehdi Xəzani, Qarabağ, erməni iddiaları, tarixi həqiqətlər.
FROM THE HISTORY OF RESEARCH OF
“KİTABİ‐TARİXİ‐QARABAĞ” BY MIR MEHDI KHAZANI
ABSTRACT
One of the significant references (sources) for 19th century Azerbaijan history is “Kitabi‐Tarixi‐Qarabağ”
(“The book of history of Karabakh”) by Mir Mehdi Khazani. It is important to do research on this book in
order to disprove the false claims of the armenian historians about the current Karabakh problem.
Considering these we thought the research of the book as a duty.
This article is about the history of research of “The book of history of Karabakh” by Mir Mehdi Khazani.
This work is written in pure azerbaijanin and is an important source for the khans period of not only
Karabakh region but also the whole county Azerbaijan. Furthermore, there are some interesting points and
facts in “The book of history of Karabakh” which are not mentioned in any other “Karabakhnama” (books of
the history of Karabakh). The most important aspect of the book is that, it includes many points disproving
the false claims of armenian historians.
Key words: Mir Mehdi Khazani, Karabakh, the false armenian claims, historical truths.
Tarixi tədqiqatın əsasını təşkil edən mən‐
bələrin öyrənilməsi tarixçilərin qarşısında
duran zəruri bir vəzifədir. Mənbələrdə
olan məlumat müəyyən dövrün ictimai –
iqtisadi, siyasi və mədəni həyatı ilə əlaqəli
surətdə, başqa mənbə və faktlarla müqa‐
yisəli şəkildə araşdırılmalıdır, çünki “Mən‐
bəşünaslıq tarixi mənbələr, onların aşkar
Mir Mehdi Xəzaninin “Kitabi‐Tarixi‐Qarabağ” Əsərinin Öyrənilməsi və Tədqiqi Tarixindən
Number 20, 2007
57
olunması, öyrənilməsi və tarixçinin əsə‐
rində istifadə edilməsi haqqında elmdir”.
1
Azərbaycanın XVIII‐XIX əsrlər tarixini təd‐
qiq etmək üçün çoxlu mənbələr vardır.Bu
mənbələr içərisində böyük əhəmiyyət kəsb
edən əsərlərdən biri Mir Mehdi Xəzani‐
nin “Kitabi‐Tarixi‐Qarabağ” əsəridir. Əsə‐
rin adı zahirən onun ancaq Qarabağ tari‐
xinə aid olduğu təsəvvürünü verirsə də,
həqiqətdə bu əsəri belə məhdud hesab
etmək səhv olardı. Qeyd etdiyimiz əsərdə
Qarabağ ilə əlaqədar Zaqafqaziyanın bəzi
hissələrinin, o cümlədən Gürcüstan, İrəvan,
Şəki, Gəncə, Naxçıvan və Car – Balakənin
tarixinə aid çoxlu qiymətli məlumat
vardır. Birinci və İkinci Rus – İran müha‐
ribələrini və Zaqafqaziyanın, o cümlədən
Azərbaycanın Rusiya tərəfindən işğalı ta‐
rixini öyrənmək nöqteyi nəzərindən, di‐
gər “Qarabağnamə”lər kimi, Xəzaninin
əsəri də müəyyən qiymətə malikdir. Gü‐
nümüzün ən aktual məsələlərindən biri
olan Qarabağ məsələsində tarixçilərimizə
erməni iddialarının əssasız olduğunu sü‐
büta yetirmək üçün böyük əhəmiyyət
kəsb edən “Kitabi‐Tarixi‐Qarabağ” əsəri
müstəqil bir tədqiqat obyekti kimi tədqiq
edilməmişdir.
Mir Mehdi Xəzaninin “Kitabi‐Tarixi‐
Qarabağ” əsərini ilk dəfə tədqiq edən
Həsən İmanovdur. Azərbaycan tarixşü‐
naslığına həsr olunmuş bir məqaləsində
H.İmanov Xəzaninin öz əsərini Mirzə
Adıgözəlbəy və Mirzə Camalın “Qara‐
bağnamə”lərindən köçürüb yazdığını bil‐
dirir və əsərin əhəmiyyətsiz olduğunu
qeyd edir.
2
H.İmanov bu üç əsəri mü‐
1
Источниковедение .Теоретические и
методические проблемы, Москва 1969. səh 14.
2
Г.Иманов “Вопросы историографии Азербай‐
джана”. “Наука в АССР за 15 лет”. Баку 1936.
səh. 161
qayisəli sürətdə gözdən keçirmədiyindən,
ancaq Xəzaninin müqəddiməsindəki qey‐
də və hadisələrin oxşarlığına görə belə
yanlış bir qərara gəlmişdir.
Məşhur rus tarixçisi və tədqiqatçısı V.N.
Leviatov da Xəzaninin əsərindən bir mən‐
bə kimi istifadə etmiş,
3
lakin Azərbaycan
dilində yazılmış “Kitabi‐Tarixi‐Qarabağ”
əsərini düzgün təhlil edə bilməmişdir.
Buna baxmayaraq Leviatov 1948‐ci ildə
çap etdirdiyi “Очерки из истории Азер‐
байджана в XVIII веке” adlı əsərində Mir
Mehdi Xəzaninin “Kitabi‐Tarixi‐Qarabağ”
əsərinə tez‐tez müraciət etmiş, Qarabağın
təsərrüfat həyatı
4
və Şuşa qalasının salın‐
ması
5
haqqında verdiyi məlumatlarını
Xəzaninin tarixindən istifadə edərək yaz‐
mışdır.
V.N. Leviatov Mirzə Adıgözəlbəyin
“Qarabağnamə”sinə müqəddimə yazar‐
kən Xəzaninin tarixindən bəhs edərək
yazır: “Mirzə Adıgözəlbəydən sonra Qa‐
rabağın tarixini yazan Mir Mehdi Xəzani
əsərinin birinci fəslini Qarabağın coğra‐
fiyasının və sərhədlərinin təsvirinə həsr
etmiş, bununla da Mirzə Adıgözəlbəyin
əsərində qalmış boşluğu qismən də olsa
doldurmuşdur.
6
Leviatov Mirzə Adgözəl‐
bəydən sonra Qarabağın tarixinin Mir
Mehdi Xəzani tərəfindən yazıldığını qeyd
edir. Bu iddia da yanlışdır. Çünki, Mirzə
Adıgözəlbəydən sonra Qarabağ tarixini
yazan Mirzə Camal, Qarabağ coğrafiya‐
sına aid ilk məlumat da vermişdir. Mir
Mehdi Xəzani isə Mirzə Camalın izi ilə
3
В.Н.Левиатов . “Очерки из истории Азербай‐
джана в XVIII веке” Баку 1948. səh 8.
4
Yenə orada. səh. 8
5
Yenə orada. səh. 127.
6
V.N.Leviatov. Müqəddimə. (bax. Mirzə
Adıgözəlbəy. “Qarabağnamə”). “Qarabağnamə‐
lər”. Birinci kitab. Bakı 1989. səh 27.
Samir Həsənov
Journal of Qafqaz University
58
getmişdir. Xəzaninin əsəri bəzi nüsxələr‐
də “Asarül‐Camal” adı daşıyır ki, bu da
onun daha çox Mirzə Camal təsirində
yazdığına dəlildir.
7
Təsadüfi deyil ki, Mir
Mehdi Xəzani öz əsərinin ilk variantını
“Asarül‐Camal” adlandırmışdır
8
və əsə‐
rin adında olduğu kimi məzmunu və fə‐
silləri də Mirzə Camalın əsərinə bənzəyir.
V.N. Leviatovdan sonra üzün müddət
AMEA Əlyazmalar institutunun fondun‐
da olan “Kitabi‐Tarixi‐Qarabağ” əsərinin
əlyazmalarından isifadə edən olmamışdır.
Həm Azərbaycan, həm də xarici ölkə ta‐
rixçiləri Azərbaycanın xanlıqlar dövrü ta‐
rixinə müracit edərkən daha çox Mirzə
Adıgözəlbəyin və Mirzə Camal Cavanşi‐
rin “Qarabağnamə”lərindən istifadə et‐
mişlər.
Fikrimizcə, bunun əsas iki səbəbi ola bilər.
Birincisi, uzun müddət tarixçilər “Kitabi‐
Tarixi‐ Qarabağ” əsərinin Mirzə Adıgö‐
zəlbəyin və Mirzə Camalın əsəri ilə eyni
olduğunu düşünmüş, onların arasındakı
fərqli cəhətlərin ola biləcəyini düşünmə‐
yərək bu əsərə müraciət etməmişlər.
İkincisi isə əsər üzün müddət çap olun‐
madığından əlyazmalar şəklində qalmış‐
dır və tarixçilərin bəlkə də bu əsərin
varlığından belə xəbərləri olmamışdır.
Lakin, Mir Mehdi Xəzaninin “Kitabi‐
Tarixi‐Qarabağ” əsərinə ilk dəfə düzgün
qiymət verən tarixşünas alim Əli Hüseyn‐
zadə olmuşdur. Ə.Hüseynzadə 1967‐ci il‐
də çap etdirdiyi “XIX əsrin ikinci yarısın‐
da Azərbaycan tarixşünaslığı” adlı kita‐
bında Mir Mehdi Xəzaninin həyatı və
tarixi əsəri olan “Kitabi‐Tarixi ‐Qarabağ”
7
Əli Hüseynzadə. “XIX əsrin ikinci yarısında
Azərbaycan tarixşünaslığı”. Bakı 1967. səh. 117.
8
Bax: AMEA Əlyazmalar institutu. Inventar B‐
2331 şifrəli nüsxə.
haqqında geniş məlumat vermişdir.
9
Bu
kitabda Ə.Hüseynzadə Həsən İmanovun
və Leviatovun yanlış fikirlərinə aydınlıq
gətirərək yazır: “Mir Mehdi Xəzaninin
əsərini ondan əvvəl yazmış Qarabağ ta‐
rixçilərindən Mirzə Adıgözəlbəy, Mirzə
Camal və Mirzə Yusif Qarabağinin əsər‐
ləri ilə müqayisəli olaraq araşdırdığımız
üçün bu dörd kitab arasında umümi bir
yaxınlıq olduğu kimi, bunları bir‐birindən
ayıran xüsusi cəhətlərin də varlığını qeyd
etməliyik”.
10
Bundan əlavə Ə. Hüseyinza‐
də ilk dəfə olaraq Xəzaninin “Kitabi‐Ta‐
rixi‐Qarabağ” əsərinin giriş, müqəddimə
və 24 fəslinin qısa izahını verməyə çalış‐
mışdır.
11
Prof. Nazim Axundov “Kitabi‐Tarixi –Qa‐
rabağ” əsərindən daha geniş istifadə et‐
mişdir. N.Axundov 1989‐cu ildə nəşr et‐
dirdiyi “Qarabağ salnamələri” adlı kita‐
bında Qarabağ xanlığı haqqında yazılmış
yeddi Qarabağnamədən istifadə edərək
Qarabağ xanlığının təşəkkülü, siyasi tari‐
xi, iqtisadi –ictimai və mədəni həyatı haq‐
qında geniş məlumat vermişdir.
12
“Qara‐
bağ salnamələri” kitabının “Qarabağ xan‐
lığı barədə salnamələr və onların müəllif‐
ləri” bölməsində Mir Mehdi Xəzaninin
həyatı və yaradıcılığı haqqında qısa məlu‐
mat verən və “Kitabi ‐ Tarixi ‐ Qarabağ”
əsərindən geniş istifadə edən N.Axundov
əsər haqqında yazır: “ Xəzaninin “Qara‐
bağ tarixi” əsərinin əlyazma şəklində belə
geniş yayılmasına səbəb onun sadə Azər‐
baycan dilində yazılmasıdır”.
13
9
Əli Hüseynzadə. Göstərilən əsəri. səh. 113‐134.
10
yenə orada. səh 117.
11
yenə orada. səh 118‐ 128.
12
Nazim Axundov. .“Qarabağ salnamələri” . Bakı
1989. səh. 17‐18.
13
“Qarabağnamələr”. İkinci kitab.(tərtib edən və
çapa hazırlayan N.Axundov) Bakı 1991. səh. 94.
Mir Mehdi Xəzaninin “Kitabi‐Tarixi‐Qarabağ” Əsərinin Öyrənilməsi və Tədqiqi Tarixindən
Number 20, 2007
59
Bu istiqamətdə N.Axundovun gördüyü
digər bir iş “Kitabi‐Tarixi ‐Qarabağ” əsə‐
rinin ilk dəfə çap olunması oldu. N.
Axundovun tərtibi ilə elmi heyət tərəfin‐
dən “Qarabağnamələr” silsiləsindən bi‐
rinci kitab 1989‐cu ildə nəşr olundu. Birin‐
ci kitaba Qarabağnamə müəlliflərindən
Mirzə Adıgözəlbəyin, Mirzə Camal Ca‐
vanşirin və Əhməd bəy Cavanşirin əsər‐
ləri daxil edilmişdir. İkinci kitab isə 1991 –
ci ildə işıq üzü gördü. Bu kitabda isə XIX
və XX əsr salnaməçiləri Mirzə Yusif Qara‐
bağinin, Mir Mehdi Xəzaninin, Rzaqulu
bəy Mirzə Camal oğlunun, Mirzə Rəhim
Fənanın, Baharlının, Həsən İxfa Əlizadə‐
nin, Həsənəli Qaradağinin Qarabağ
haqqında tarixi, ədəbi‐bədii, publisistik
oçerkləri toplanmışdır. A. Bakıxanovun
“Gülüstani‐İrəm” əsərində Qarabağ xanlı‐
ğının tarixi və onun başqa Azərbaycan
xanlıqları ilə əlaqəsindən bəhs edən be‐
şinci fəsli əlavə olaraq kitaba daxil edil‐
mişdir. Bu kitabın nəşr olunması səbə‐
bindən ilk dəfə olaraq Mir Mehdi Xəza‐
ninin “Kitabi‐Tarixi‐Qarabağ”əsərinin B‐
518 şifrəli əlyazması çap olundu. Bu haq‐
da Nazim Axundov yazır: “Keyfiyyət eti‐
barilə başqa nüsxələrdən fərqlənən B‐518
şifrəli əlyazmanı transliterasiya üçün eti‐
barlı saydığımızdan bu əlyazmanı çapa
hazırlamağı lazım bildik. Fikrimizcə, bu
nüsxədə müəllif tərəfindən düzəlişlər
aparılmış və redaktə olunmuşdur.”
14
Beləliklə, “Kitabi‐Tarixi‐Qarabağ” əsrinin
tədqiqi tarixinə nəzər saldıqda görürük
ki, əsər yetərincə tədqiq edilməmişdir. Bu
əsərdə Ermənistanın Azərbaycana qarşı
əsassız ərazi iddiaları və bu iddia nəti‐
cəsində üzləşdiyimiz Qarabağ proble‐
mində erməni iddialarının nə qədər əsas‐
14
yenə orada. səh. 94
sız olduğunu sübut edəcək yüzlərlə də‐
yərli məlumat vardır. Erməni tarixçiləri‐
nin iddialarının nə qədər əsassız olduğu‐
nu sübut etmək üçün kiçik bir misal gös‐
tərmək yerinə düşərdi. Üzdəniraq erməni
tarixçisi Zori Balayanın “Ocaq” adlı kita‐
bında onun sadəcə bir cümləsində olan
iddialarına Mir Mehdi Xəzaninin dili ilə
cavab verməyə çalışaq. Z.Balayan kitabı‐
nın 42‐ci səhifəsində qeyd edir: “Erməni
məlikləri arasındakı ixtilafdan yararlanan
köçəri qəbilənin başçısı Sarıcalı Pənah
XVIII əsrin II yarısında Qarabağa soxu‐
laraq Şoş (Şuşa) qalasını öz iqamətgahına
çevirmişdiʺ
15
.
İndi isə Z. Balayanın bircə cümləsində
olan səhvləri və əsassız iddaları hesabla‐
yaraq bu qaranlıq iddialara “Kitabi‐Tarixi
‐ Qarabağ” əsərinin nuru ilə aydınlıq gə‐
tirək:
1. Pənahəli məliklər arasında tam anlaş‐
ma olmamasından deyil, Nadir şahın ölü‐
mündən (1747‐ci il) sonra şahlıq taxtı uğ‐
runda gedən mübarizədə mərkəzi haki‐
miyyətin zəifləməsindən bəhrələnmişdi.
16
2. Balayan tərəfindən ʺköçəri”adlandırılan
Pənahəli bəyin əcdadları uzun illər nəsil‐
dən‐nəsilə Qarabağda yaşamış, burada
möhkəm mövqe sahibi olmuşlar”
17
.
3. Pənahəli bəy Qarabağa soxulmamışdı,
Nadir şahın yanında qısa müddət xidmət
edəndən sonra bu vəzifəni ləyaqətinə sı‐
ğışdırmadığı üçün vətəninə dönmüşdü
18
.
15
З.Балаян. ʺОчагʺ Изд. ʺСоветакан грохʺ,
Ереван 1984. c.42
16
Qarabağnamələr. (tərtib edəni və çapa hazırla‐
yanı professor Nazim Axundov) II cild, Bakı
1991, səh. 107.
17
Yenə orada, səh. 104 ‐ 105
18
Yenə orada, səh. 106‐107.
Samir Həsənov
Journal of Qafqaz University
60
4. Pənahəli bəy Qarabağa XVIII əsrin II
yarısında yox, hələ Nadir şah sağ ikən,
yəni XVIII əsrin 40‐cı illərində qayıtmış‐
dı
19
.
5. Pənahəli bəyə qədər Qarabağda heç bir
ʺŞoş (?) qalasıʺ olmayıb. Nadir şah ölən‐
dən sonra onun Qarabağdan Xorasana
köçürdüyü azərbaycanlılar (Nadir şah on‐
ların Gəncə bəylərbəyilərinə rəğbət gös‐
tərmələrindən şübhələnirdi) vətənə qayı‐
daraq Qarabağdakı azərbaycanlı çoxlu‐
ğuna söykənən Pənahəli bəyin fəaliyyət
bazasını gücləndirirdilər. Nadiri əvəz et‐
miş Adil şah (Əliqulu xan) Pənahəli bəyə
təklif etdi ki, ali şah hakimiyyətini bəyən‐
sə, ona xan titulu verəcək. Bu sövdələş‐
mədən heç nə itirmədiyi üçün Pənahəli
bəy təklifi qəbul etdi. Lakin tezliklə Nadi‐
rin nəvəsi Şahrux Mirzə Adil şahı öldü‐
rüb taxt‐tacı ələ keçirdi. Pənah xan iki od
arasında qalmışdı: onu həm şah, həm də
güclənmiş müstəqil Azərbaycan xanları
hədələyirdilər və o, qısa bir müddətdə
biri Bayatda (1748), o biri isə Tarnakütdə
(1752) olmaqla iki qala tikdirdi, onların
müdafiə imkanlarından razı qalmadığı
üçün 50‐ci illərin əvvəllərində yeni bir
qala ucaltdırmağa başladı. Bu qala (əslin‐
də boş bir sahədə salınan yeni bir şəhər)
Şuşa kəndinin yaxınlığında olduğu üçün
əvvəllər banisinin şərəfinə ʺPənahabadʺ
adlandırılsa da, sonralar ʺŞuşa qalasıʺ
kimi məşhurlaşdı. Pənah xan yaxınlıqdakı
yaşayış məntəqələrindən buraya kəndli‐
lər, ustalar və bəylər köçürərək oranı xey‐
li əhalisi olan alınmaz qalaya döndərdi
20
.
Sonralar Şuşa şəhəri təkcə Azərbaycanın
deyil, bütün Zaqafqaziyanın ən önəmli
mədəniyyət mərkzlərindən birinə çevrildi.
19
Yenə orada, səh. 106‐107.
20
Yenə orada, səh. 113‐118.
Beləliklə, bircə cümlədə beş səhv var.
ʺBöyük Ermənistanʺ utopik ideyasından
ʺruhlananʺ Balayanın ərazi iddiaları həm
dövlət, həm respublika, həm etnos, həm
elm, həm də əxlaq‐etik sərhədlərini aşıb
keçir.
2005 – ci ildə Kürəkçay müqaviləsinin 200
illiyinə həsr edilmiş “Кюрекчайский
договор‐200” kitabı nəşr edildi. Kitabda
bir sıra tarixçi alimlərimizin Qarabağ xan‐
lığı haqqında elmi məqalələri toplanmış‐
dır. Bu məqalələr içində tarix elmləri
doktoru, professor Şahin Fazil Fərzəlibəy‐
linin “Mir Mehdi Xəzaninin “Kitabi –
Tarixi – Qarabağ” əsəri Qarabağ xanlığı‐
nın tarixi üçün əhəmiyyətli mənbə kimi”
məqaləsi əsərin nə qədər əhəmiyyətli ol‐
duğunu bir daha sübut edir. Məqalədə Ş.
Fərzəlibəyli yazır: “Ermənilər mərhələ‐
mərhələ öz əzəli niyyətlərinə yetmək,
Türkiyə, Azərbaycan, Gürcüstan və başqa
ərazilərdəki torpaqları bu dövlətlərin qa‐
nuni varislərindən qopararaq üç dənizi
əhatə edən “Böyük Ermənistan” adlı qon‐
darma bir dövlət qurumu yaratmaq məq‐
sədini gerçəkləşdirmək istəyir və bu həris
qayə naminə min bir siyasi hoqqabazlıq
edir, göz yaşları axıdır, yaltaqlanır, baş‐
dan‐ayağa yalanlarla dolu kitab və məqa‐
lələr yazırlar. Bu istiqamətdə 2000‐ci ildə
nəşr edilmiş “Arsaxın xəzinəsi”adlı kitab‐
da erməni tarixçiləri Azərbaycanın tarixi
abidələrini özününküləşdirərək dünya ic‐
timaiyyətini çaşdırırlar. Bununla əlaqədar
azərbaycanlı alimlərə həqiqətləri üzə çı‐
xartmaq və erməni iddialarını puç etmək
üçün obyektiv olaraq Qarabağın tarixini
yazmaq olduqca vacibdir .”
21
21
“Кюрекчайский договор‐200” Баку – 2005.
с.114.
Mir Mehdi Xəzaninin “Kitabi‐Tarixi‐Qarabağ” Əsərinin Öyrənilməsi və Tədqiqi Tarixindən
Number 20, 2007
61
Mir Mehdi Xəzaninin “Kitabi – Tarixi –
Qarabağ” əsərinin əhəmiyyəti haqqında
Ş.Fərzəlibəyli yazır: “Öz təxəllüsünü pa‐
yız fəsli ilə əlaqləndirən və ömrünün qış
mövsümünə yaxın qiymətli bir tarixi əsər
yazan Mir Mehdi Xəzaninin “Kitabi‐
Tarixi ‐ Qarabağ”əsəri Qarabağ xanlığının
tarixinin araşdırılmasında olduqca əhə‐
miyyətli bir mənbədir.”
22
Bütün bunları nəzərə alaraq Mir Mehdi
Xəzaninin “Kitabi‐Tarixi‐Qarabağ”əsərini
araşdırmağı və onu müstəqil bir tədqiqat
obyekti kimi tədqiq etməyi özümüzə borc
bildik.
ƏDƏBİYYAT
AMEA Əlyazmalar institutu. Inventar B‐2331
şifrəli nüsxə.
Axundov N. “Qarabağ salnamələri”. Bakı 1989.
Балаян З. ʺОчагʺ Изд. ʺСоветакан грохʺ,
Ереван 1984.
Hüseynzadə Ə. “XIX əsrin ikinci yarısında
Azərbaycan tarixşünaslığı”. Bakı 1967.
Иманов Г. “Вопросы историографии Азер‐
байджана”. “Наука в АССР за 15 лет”. Баку
1936.
Источниковедение. Теоретические и мето‐
дические проблемы, Москва 1969.
“Кюрекчайский договор‐200” Баку – 2005.
Левиатов В.Н. “Очерки из истории Азер‐
байджана в XVIII веке” Баку 1948.
“Qarabağnamələr”. Birinci kitab. (tərtib edən və
çapa hazırlayan N. Axundov) Bakı 1989.
“Qarabağnamələr”. İkinci kitab.(tərtib edən və
çapa hazırlayan N.Axundov) Bakı 1991.
22
Yenə orada, səh. 114.
Dostları ilə paylaş: |