XVIII asr ikkinchi yarmi-XIX asrning birinchi yarmida Buxoro amirligida tarixiy geografiyasi
Reja:
Mang‘itlar sulolasining xokimiyat tepasiga kelishi. Muhammad Rahimxonning siyosiy faoliyati.
Siyosiy vaziyatning o‘ziga xos jihatlarii.
Ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlar va madaniy hayot.
Buxoro xonligida 18-asrning o‘rtalarida yuz bergan siyosiy voqealar o‘zbeklarning mang‘it urug‘i vakillarini hokimiyat tepasiga olib chiqdi. Hukmron sulola almashuvi davlatning siyosiy maqomida ham o‘zgarish bo‘lishiga olib keldi. Yangi hukmdorlar hokimiyatni rasman “amir” unvoni bilan boshqara boshladilar va bu davlat Buxoro amirligi nomi bilan tarixda qoldi.
Ashtarxoniylar davrida o‘ta zaiflashib qolgan davlat boshqaruvida mang‘it urug‘i biylarining nufuzi ancha ko‘tarilgan edi. Abulfayzxonning o‘limidan (1747) keyin taxtga to 1756 yilgacha uning avlodlari chiqqan bo‘lsada, amalda hokimiyat mang‘itlar sulolasi vakili Muhammad Raxim qo‘lida edi.U o‘z hukmronligining dastlabki davridayoq markaziy davlat hokimiyatini mustahkamlashga kirishadi. Yirik yer egalari, savdogarlar va ulamolar uning bu harakatini qo‘llab-quvvatlaydilar. Ishni avvalo saroy amaldorlarini o‘zgartirishdan boshlagan Muhammad Raxim keyinroq viloyat hokimligiga ham o‘z odamlarini tayinlashga erishadi. Buning uchun u 1750-1752 yillarda Shahrisabzga 4 marta harbiy yurish qilib, bu voxada o‘z hokimiyatini o‘rnatdi, G‘uzor ham Buxoro hokimiyatini tan oldi. Shuningdek, Miyonqol, Nurota, Urgut, Qabadiyon, Boysun kabi bekliklar ham birin-ketin bo‘ysundirildi. 1753-1756 yillarda Zarafshon voxasining yuqori oqimi, Jizzax, Zomin ham Buxoro tarkibiga qo‘shib olindi.
1756 yil dekabr oyida Muhammad Raximxon rasman Buxoro taxtiga o‘tiradi. U taxtga o‘tirgach, bir qancha siyosiy-ma’muriy islohatlar o‘tkazildi. Yangi saroy amallari joriy qilindi, mustaqil Yakkabog‘ hokimligi tuzildi. Shuningdek, Hisor, Denov, Dushanbe, Termiz, Boysun bekliklariga harbiy yurishlar o‘tkazilib, bu hududlar yana bo‘ysundirildi. O‘z hokimiyatini mustahkamlab olgan Muhammad Raximni qonuniy hukmdor ekanligini tan olishib, Qo‘qon, Toshkent, Marv, Balx va Qunduz bekliklaridan rasmiy elchilar keldi.
Muhammad Raximning vafotidan so‘ng Buxoro taxtiga uning tog‘asi, Miyonqol hokimi Doniyolbiy mang‘it (1759-1784) o‘tirdi. Uning hukmdorligi davrida markaziy hokimiyatga qarshi chiqishlar yana avj oldi. Jumladan, yuz, kenagas, burgut, baxrin, saroy va boshqa yirik o‘zbek urug‘larining amirlari birlashib katta qo‘shin bilan Buxoroga yurish qiladi. Markaziy hokimiyatning kuchayishidan manfaatdor bo‘lgan savdogarlar va shahar aholisining yordami bilan qo‘zg‘olonchilar tor-mor etiladi va uning boshida turganlar qatl etiladi.
Lekin mamlakatda siyosiy vaziyat o‘nglanmadi, amirlikning sharqiy qismida hokimiyatga qarshi qo‘zg‘olonlar ko‘tarildi. Iqtisodiy vaziyat yana nochor ahvolga kelib qoldi. 1784 yilda Buxoroda boshlangan qo‘zg‘olon taxtga yangi hukmdorni olib keldi. Qo‘zg‘olon bostirilgan bo‘sada. Taxtdan voz kechish payti kelganini anglagan Doniyolbiy 1785 yilda taxtni o‘g‘li Shohmurodga topshirdi.
Shohmurod mang‘it hukmdorlari orasida birinchi bo‘lib “amir” unvoni bilan davlatni boshqardi. Tarixda “Amir ma’sum” (“Begunoh amir”) nomi bilan qolgan Shohmurodning hukmronlik yillarida (1785-1800) Buxoroda markaziy hokimiyat nisbatan mustahkamlandi. U o‘z hukmronligining dastlabki yillarida isyonkor bekliklarga qarshi qattiq kurashlar olib bordi. Buxoroga bo‘ysunishdan bosh tortgan Karmana, Shahrisabz, Xo‘jand va boshqa shaharlar bo‘ysundirildi. Amir Shohmurod nafaqat siyosiy vaziyatni yaxshilashga erishdi, balki bir qator ma’muriy, iqtisodiy-madaniy tadbirlarni ham amalga oshirdi. Saroyda kamtarona hayot kechirgan bu hukmdor Zarafshon va Qashqadaryo voxalaridagi, amudaryo bo‘ylaridagi sug‘orish tizimlarini qayta tikladi, yangi ko‘priklar, yo‘llar barpo ettirdi.
Amir Shohmurod tomonidan o‘tkazilgan moliya, sud ma’muriy va harbiy sohalardagi islohotlar natijasida mamlakatda siyosiy-iqtisodiy yuksalish ko‘zga tashlandi. Soliqlarning tartibga solinishi, sud ishlaridagi nohaqliklarga chek qo‘yilishi, mahalliy amaldorlar faoliyati ustidan nazorat o‘rnatilishi, savdo-sotiq va hunarmandchilikning, qishloq xo‘jaligining yuksalishiga sharoit yaratdi.
Shohmurodning vafotidan keyin taxtga o‘tirgan Amir Xaydar otasi boshlagan siyosatni izchillik bilan davom ettira olmadi. Uning amirligi davrida (1800-1826) mamlakatda siyosiy vaziyatda keskinlik saqlanib qoldi. U Buxoroga bo‘ysunishdan bosh tortgan Shahrisabz, Urgut bekliklariga, Miyonqolga qarshi janglar olib bordi. Xarbiy kuch ish bermagan vaziyatda kelishuvchilik yo‘li tutilib, Shahrisabz mahalliy hokim Doniyor vallomaga mulk sifatida taqdim etildi va Shahrisabz voxasi to 1858 yilgacha deyarli mustaqil ravishda boshqarildi. O‘ratepa bekligi ham bo‘ysundirildi va amirlik hududi ancha kengaydi.
Bu davrda qo‘shni xonliklar bilan munosabatlar ancha keskinlashdi. Xiva xoni qo‘shinlarining Buxoroga talonchilik yurishlari davom etdi. Shuningdek, bu davrda tobora kuchayib borayotgan Qo‘qon xonligi bilan munosabatlar ham yomonlashdi. Azaldan Buxoroga tobe hisoblangan Toshkent, Turkiston, O‘ratepa, Xo‘jand va boshqa shaharlarga qo‘qonliklarning tajovuzi avj oldi. Amir Xaydar 1807-1810 yillarda Qo‘qon xoni Olimxon bilan Toshkent, O‘ratepa, Jizzax, Zomin shaharlari uchun janglar olib borishga majbur bo‘ldi va bu shaharlar bir necha bor qo‘ldan-qo‘lga o‘tib turdi.
Amir Xaydar vafotidan keyin taxtni uning uchinchi o‘g‘li Nasrullo egalladi. O‘z akalari Xusayn va Umarni o‘ldirib, Buxoro taxtini egallagan Amir Nasrullo Buxoroning eng shafqatsiz hukmdori sifatida tarixda qoldi. Shu bilan birga u davlat hokimiyatini birmuncha mustahkamlagan, harbiy soxada ancha samarali islohotlar o‘tkazib, o‘z qo‘shinining jangovar xolatini oshirgan, mamlakatning xududiy yaxlitligini birmuncha tiklagan hukmdor edi. Amir Nasrulloning hukmronligi davri (1826-1860) ham ichki va tashqi dushmanlar bilan to‘xtovsiz kurashlar bilan o‘tdi. Birinchi galda u o‘zini taxtga chiqishida yordam bergan kishilarni o‘ldirib yubordi. U dushmanlarini qo‘rquvga solib turish uchun Buxoroda har kuni ko‘plab kishilarni qatl ettirib turar edi. Shuning uchun ham u xalq orasida “qassob amir” deb atalgan. U markaziy hokimiyatni tan olmagan mahalliy bekliklarga qarshi qattiq kurash olib bordi. Ayniqsa, Shahrisabz bekligiga qarshi olib boilgan urushlar uzoq davom etdi. 1832 yilda boshlangan urushlar 1858 yilda Shahrisabz va Kitob bekliklarining bo‘ysundirilishi bilan yakunlandi.
Amirlikning shimolidagi chegara shaharlari (Xo‘jand, O‘ratepa, Toshkent, Jizzax, Zomin) uchun qo‘qonliklar bilan bo‘lgan nizolar davom etdi va harbiy jihatdan kuchli bo‘lgan Buxoro qo‘shinlari bu shaharlarni asta-sekin o‘ziga bo‘ysundirdi. Amir Nasrullo 1842 yilda Qo‘qon shahrini ham egallaydi va Qo‘qon xoni Muhammad Alixonni oila a’zolari bilan birga qatl ettiradi. Xatto, iste’dodli shoira Nodirabegimga ham shafqat qilinmadi. Bunda Nasrulloga Qo‘qon xonidan norozi bo‘lgan ba’zi amaldorlar ham yordam berdilar.
Qo‘shni Xiva xonligi bilan ham nizoli munosabatlar saqlanib qoldi. Amir Nasrulloning Qo‘qon yurishida ekanidan foydalangan xivaliklar Buxoro hududiga xujum qilganligi (1843), Xiva xonining Marv turkmanlarini Buxoro yerlariga xujum qilishga rag‘batlantirganligi bu ikki davlat o‘rtasidagi munosabatlarni xarakterlaydigan voqealarga misol bo‘ladi.
Amir Xaydar va Amir Nasrullo hukmronligi davrida O‘rta Osiyo Rossiya va Angliyaning siyosiy-iqtisodiy manfaatlari to‘qnash kelgan o‘lkaga aylanib qoldi. Bu davrda Hindistonni egallagan va Afg‘onistonda katta ta’sirga ega bo‘lgan Angliya O‘rta Osiyonining qudratli davlati – Buxoro amirligiga o‘z vakillarini yubora boshlaydi. 19-asrning 30-40 yillarida bir qancha ingliz razvedkasi bo‘lishib, bu yerda Rossiyaga qarshi Buxoro-Xiva ittifoqini tashkil qilishga urinib ko‘rdilar. Lekin bu urinish samarasiz yakunlandi.
Amir Nasrullo davrida chor Rossiyasi qo‘shinlarining O‘rta Osiyo chegaralariga yaqinlashishi davom etdi. Rossiya hukumati ham Buxoroga o‘z ta’sirini o‘tkazishga faol intildi. Istilochilik yurishlariga qadar Buxoroga 4 ta yirik rus elchilik missiyasining tashrifi buning dalilidir. Yuborilgan bu missiyalarga mamlakatdagi siyosiy-iqtisodiy vaziyat, shaharlpar va mudofaa qo‘rg‘onlari, qo‘shin tuzilishi, qurol-yarog‘lar, aloqa yo‘llariga oid kerakli ma’lumotlarni yig‘ish haqida topshiriqlar berilgan edi. Bu ma’lumotlardan keyinchalik Rossiya imperiyasining O‘rta Osiyoga bosqinchilik yurishlarida keng foydalanilganligi ma’lum.
Amir Nasrullo amalda Buxoroning oxirgi mustaqil hukmdori bo‘lib qoldi. Nasrulloxondan so‘ng Buxoro taxtiga uning o‘g‘li Muzaffarxon o‘tirdi (1860-1885). Uning hukmronligi boshidayoq amirlikning hududi birmuncha qisqardi. Katta qiyinchilik bilan bo‘ysundirilgan Shahritsabz-Kitob bekliklari yana Buxoroga bo‘ysunishdan bosh tortadilar. Lekin amirlik uchun eng katta xavf xali oldinda edi.
Mang‘itlar hukmronligi davrida ham Buxoroning davlat tizimida jiddiy o‘zgarishlar amalga oshirilmadi. Garchi oliy hukmdor amir unvoni bilan mamlakatn boshqargan bo‘lsada, Buxoro amirligi ham o‘z tizimi, qonun-qoidalari, boshqaruv tartiblari va butun mohiyati bilan Movarounnahrdagi o‘rta asr musulmon davlatlari, xususan, shayboniylar va ashtarxonitylar davlat tizimidan aytarli farq qilmaydi. Davlat mutloq qonun chiqaruvchi va ijro etuvchi hokimiyatga ega bo‘lgan amir tomonidan boshqarilar edi. Davlai hayotiga tegishli siyosiy, iqtisodiy, diniy va boshqa barcha masalalarda Buxorodagi bosh qarorgoh – arkda xal etilardi. Vaqti-vaqti bilan Davlat Kengashi chaqirilib turilardi. Odatda 5 tadan 20 tagacha eng yuqori amaldorlar a’zo bo‘lgan bu kengashda davlat hayotiga talluqli o‘ta muhim masalalar ko‘rib chiqilgan.
Mang‘itlar davrida ham davlat boshqaruvi ikki bo‘g‘inli, ya’ni markaziy va mahalliy boshqaruvdan iborat bo‘lib, ularning har biri muksulmon davlatlariga xos bo‘lgan murakkab boshqaruv tarmoqlariga ega edi. Mang‘itlar sulolasi davrida bosh vazir vazifasini qushbegi mansabini egallagan shaxs bajargan. Davlat boshqaruvida devonbegi, parvonachi, otaliq, dodxoh, xudaychi, mirzaboshi va boshqpa saroy a’yonlarining hamda shayxulislom, qozikalon kabi diniy rahbarlarning ahamiyati yuqori bo‘lgan.
Mahalliy boshqaruv viloyat beklari qo‘lida edi. Ularning ham o‘z boshqaruv tizimi bo‘lgan. Mang‘itlar sulolasi davrida o‘tkazilgan ma’muriy islohotlar tufayli davlatning asosiy ma’muriy birligi bekliklar bo‘lib qoldi. Amirlik hududi eng kengaygan Amir Nasrullo davrida Buxoro tarkibida asosan 30 ta beklik bor edi. Ular Qarshi, G‘uzor, Chiroqchi, Kitob, Shahrisabz, Yakkabog‘, Boysun, Denov, Sherobod, Xisor, Qorategin, Darvoza, Baljuvon, Shug‘non, Rushon, Ko‘lob, Qo‘rg‘ontepa, Qabadiyon, Kalaf, Kerki, Burdalik, Qalaqli, Narazm, Chorjo‘y, Karmana, Ziyovuddin, Nurota, Xatirchi, Urgut, Samarqand bekliklaridir. Ulardan tashqari bu davrda Jizzax, O‘ratepa, Toshkent, Turkiston va boshqa qo‘shni hududlar ham amirlik tarkibiga vaqtincha kiritilgan edi.
Poytaxt shahar Buxoro va atrofdagi tumanlar amir tomonidan boshqarilgan. Bekliklar o‘z navbatida kichik xududiy bo‘linma – amlokdorliklarga bo‘lingan bo‘lib, ularning boshlig‘i amlokdor deb atalgan. Davlat ma’muriy tuzilishidagi eng quyi bo‘g‘in oqsoqol tomonidan boshqariladigan qishloq jamoalari edi. Buxoro amirligi tus istilosiga qadar xozirgi O‘zbekiston, Tojikiston va Turkmaniston respublikalarining katta qismini o‘z ichiga olgan o‘rta Osiyodagi yirik davlat edi.
Mang‘itlar sulolasi davrida ham avvalgi davrlarga xos ijtimoiy tabaqalar saqlanib qoldi. Bu davrda jamiyat madaniy hayotiga mas’ul bo‘lgan ijtimoiy guruhlar: olimlar, shoirlar, mudarrislar, talabalar hayotida ham jiddiy o‘zgarishlar ro‘y bermadi. Asosiy soliq to‘lovchi aholi bo‘lgan raiyat (fuqaro) ijtimoiy pog‘onaning eng quyi qismida bo‘lib, ijtimoiy adolatsizliklarning asosiy og‘irligi ularning zimmasida edi. Buxoro amirligida qulchilik bu davrda ham saqlanib qoldi. Qullar asosan rus va eron millatiga mansub bo‘lib, ular harbiy talonchilik yurishlari paytida qo‘lga olinardi va ko‘pincha turkman va qozoqlar tomonidan Buxoro bozorida sotilar edi.
Mang‘itlar sulolasi davrida davlatning harbiy salohiyati birmuncha yuksaldi. Harbiy islohotlar qisman sulola asoschisi Muhammad Raxim tomonidan, keyinchalik amir Shohmurod tomonidan olib borildi. Buxoro amirligining harbiy qudrati amir Nasrullo hukmronligi davrida o‘zining eng yuqori nuqtasiga yetdi. Uning davrida Buxoroda muntazam armiya – sarbozlar (sipoh) qo‘shini tashkil etildi. Ularning soni 40 mingga yaqin bo‘lgan. Qo‘shinlar otliq va piyoda jangchilardan tashkil topgan bo‘lib, ularning qurollari asosan qilich, nayza va o‘q-yoylardan iborat edi. Bu davrda Buxoroda zambaraklar yasovchi chet ellik mutaxassislar ham bo‘lganligi ma’lum. Lekin qo‘shinni zamonaviy miltiqlar va zambaraklar bilan qurollantirish sohasida boshlangan ishlar tugallanmasdan qolib ketdi. Oliy harbiy amaldorlar sarkarda unvoniga ega bo‘lib, davlat xazinpasidan maosh olib turishgan. Eng yuqori harbiy amaldor (amirdan keyin) dodxoh (qo‘shin boshlig‘i) bo‘lib, qo‘rg‘onbegi, to‘qsabo, mingboshi kabi oliy toifali harbiy amaldorlar hamda ponsadboshi, churaboshi, yuzboshi, daxboshi kabi xarbiy bo‘linma boshliqlari tomonidan qo‘shin boshqarilgan.
Bu davrda ham asosiy sudlovchi idora qozilik mahkamalari hisoblanib, qoziqalon butun mamlakatning bosh qozisi (sudyasi) edi. Sud ishlari ularning qo‘lida bo‘lib, fuqarolik va jinoiy ishlarning barchasi qozilar tomonidan ko‘rib chiqilgan. Aybdorlarga aybiga qarab jarima solish, tan jazosi berish, zindonga tashlash, sazoyi qilishdan tortib o‘lim jazosi berishgacha bo‘lgan jazo choralari qo‘llangan. Qozi hukmidan norozi bo‘lganlar qozikalon yoki amirga ariza berishga haqli edi. Qozi chiqargan hukmni qozikalon, uning hukmini amir bekor qilishi mumkin edi. Sud ishlarida a’lam, mufti kabi diniy mansab egalari ham katta rol o‘ynaganlar.
Buxoro amirligida dehqonchilik va chorvachilik, hunarmandchilik va savdo-sotiq mamlakat iqtisodining asosiy tarmoqlari edi. Bu davrda ham amir va uning yaqinlariga qarashli davlat yerlari, xususiy mulkdorlarga tegishli yer mulklar (mulki xolis), diniy mahkamalar, madrasa va masjidlar, qabristonlar harajatlari uchun berilgan vaqf yerlar mavjud edi.
Bu davrda dehqonchilikda sezilarli o‘zgarishlar yuz bermadi. Asosiy mehnat qurollari o‘zgarmasdan qolaverdi. Lekin bunga qaramay, 18-asrning oxirlarida boshlangan iqtisodiy yuksalish avvalo dehqonchilikning tiklanishi bilan xarakterlanadi. Odatdagidek sug‘oriladigan va lalmikor yerlarda yersiz dehqonlar ijara asosida dehqonchilik qilishardi. Asosiy ziroatchilik bug‘doy, arpa, jo‘xori, poliz va sabzavot ekinlari bo‘lgan. Bu davrda an’anaviy bog‘dorchilik va uzumchilikda rivojlanish ko‘zga tashlandi. Shuningdek, amirlikda sholichilik ham birmuncha rivojlangan.
Amirlik hududidagi bepoyon dasht va cho‘llar, tog‘ va tog‘oldi tumanlari chorvachilik uchun juda qulay edi. Cho‘l zonalarida, xususan, Buxoro, Qarshi atrofidagi dashtlarda qorako‘l teri yetishtirishga ixtisoslashgan qo‘ychilik rivojlanib bordi. Tashqi bozorda unga talabning kattaligi bu soxaning taraqqiyotini belgilab berardi. Chorvachilikka ixtisoslashgan xo‘jaliklarning tashqi va ichki bozorga tuyoqli mollar, sifatli teri, jun va turli mahsulotlar (shol, namat, arqon va boshqalar) hamda oziq-ovqat (go‘sht, sut maxsulotlari) yetkazib berishda o‘rni katta edi.
Amirlikda asosiy hunarmandchilik markazlari sifatida shaharlar katta o‘rin tutsada, ko‘pgina yirik qishloqlarda ham hunarmandchilikning ba’zi sohalari rivojlanib bordi. Hunarmandlar bu davrda ham o‘z uyushmalariga ega bo‘lib, ularning tashkil topishi ma’lum turdagi mahsulot ishlab chiqarish jarayoni ustidan nazorat o‘rnatishga bog‘liq edi. Hunarmandchilikning barcha soxalarida bunday uyushmalar mavjud bo‘lib, uni saylab qo‘yiladigan rais yoki oqsoqol boshqargan. Hunarmandlar o‘z uyushmalariga ega bo‘lsalarda, o‘zlariga tegishli ustaxonalarda ishlaganlar. Har bir ustaning o‘z yordamchilari, shogirdlari bo‘lib odatda shogirdlikka ustaning o‘g‘illari yoki yaqin qarindoshlari olingan.
Buxoro amirligida to‘qimachilik hunarmandchilikning yetkchi tarmog‘i bo‘lib qoldi. Uning taraqqiyoti bir tomondan ichki va tashqi bozorda bu turdagi mahsulotlarga talab kattaligi tufayli, ikkinchi tomondan mahalliy xomashyo manbalari (paxta, jun, ipak) yetarli ekanligiga bog‘liq edi. To‘qimachilikning ip yigirish, matolar to‘qish, tayyor kiyitmlar tikish, gilamchilik va boshqa sohalari ancha rivojlangan edi. Buxoroning zarbof to‘nlari, Shahrisabzning iroqi do‘ppilari, Samarqand ustalarining ipak buyumlari mashhur edi. Kulolchilik amirlikning ko‘pgina joylarida rivojlangan edi. Uning asosiy markazlari G‘ijduvon, Qarshi, Shahrisabz, Kattaqo‘rg‘on va boshqa shaharlar bo‘lib, bu yerlik kulollar mahsulotiga talab katta edi.
Amirlikda metallga ishlov berish va metall buyumlar yasash ham birmuncha rivojlangan edi. Xonlikning tog‘lik tumanlari (Shahrisabz, Boysun, Sherobod)da qadim davrlardan boshlab turli ma’danlar qazib olingan bo‘lib, bu konlardan foydalanish ba’zi uzilishlar bilan to XX asr boshlarigacha davom etdi. Metallga ishlov berish va metall buyumlar yasash yanada mayda tarmoqlarga bo‘linib ketadigan quyidagi to‘rtta: temirchilik, misgarlik, cho‘yan quyish va rixtagarlik turlarida taraqqiy etdi. Hunarmandchilik turlari ichida zargarlik ham qadimiy an’analarga ega hunarmandchilik turi sifatida katta ahamiyat kasb etdi. Hunarmandchilik turlari ichida ko‘nchilik, yog‘ochga ishlov beruvchi ustalar, turli oziq-ovqat mahsulotlari tayyorlaydigan ustalar borligini ham aytib o‘tish kerak.
Buxoro amirligi garchi siyosiy jihatdan ikkinchi davrajali davlatlar qatoriga tushib qolgan bo‘lsada, yirik savdo mamlakati sifatidagi ahamiyatini saqlab qoldi. Qishloq xo‘jaligi va hunarmandchilikning nisbatan ancha rivojlanganligi tufayli bu soha mahsulotlari nafaqat ichki bozorni to‘liq ta’minladi, balki ko‘p miqdorda tashqi bozorga ham chiqarilardi. Amirlikdagi yirik shaharlar: Buxoro, Qarshi, Samarqand, Shahrisabz, Denov Kattaqo‘rg‘on va boshqalar asosiy savdo markazlari sifatida yuksalib bordi. Ichki savdoning taraqqiyotida yirik shaharlarning atrofidagi qishloqlar bilan iqtisodiy munosabatlari, shaharlararo savdo aloqalarining rivojlanganligi muhim o‘rin tutardi. Amirlikdagi barcha shaharlarda, yirik qishloqlarda ixtisoslashgan bozorlarning mavjudligi ichki savdoning iqtisoddagi ahamiyatini ko‘rsatib beruvchi muhim belgidir.
18-asr oxiri – 19-asr boshlaridan boshlab Buxoroning tashqi savdo aloqalarida Rossiyadagi savdo shaharlari (Orenburg, Astraxan) muhim o‘rin tuta boshladi. Amirlikdan tashqi bozorga chiqariladigan qishloq xo‘jalik mahsulotlari, xomashyolar (teri, qorako‘l teri, jun, paxta, ipak, tolalar, turli matolar va boshqalar)ning asosiy xaridori Rossiya edi. Rossiyadan esa turli fabrika maxsulotlari, metallar (cho‘yan, mis, qo‘rg‘oshin) keltirilardi. Amirlikning tashqi savdo aloqalarida Xiva va Qo‘qon xonliklari, Afg‘oniston, Hindiston, Eron va Qashqar bilan munosabatlar ham muhim o‘rin egallaydi. Ichki savdo rivojida amirlikdagi mavjud pul muomalasining o‘rni katta edi. Mang‘itlar hukmronligi davrida bu sohada birmuncha barqarorlik o‘rnatildi. Muomalada asosan uch turdagi: tillo, tanga (kumush) va pul (mis) mavjud bo‘lib, savdo-sotiq va turli o‘lchovlarda ko‘pincha tillo va pul ishlatilgan.
18-asrning so‘nggi choragida o‘tkazilgan iqtisodiy islohotlar, xususan soliqlarning tartibga solinishi mamlakat iqtisodining bir qadar yuksalishiga imkon berdi. Bu davrda ham soliqlar sonining va miqdorining belgilanishida shariat qonun-qoidalari va davlat xazinasining extiyojidan kelib chiqilganligini ko‘ramiz. An’anaviy bo‘lgan yer solig‘i xiroj savdogarlar va chorva mollaridan olinadigan zakot, tashqi savdodan keladigan boj solig‘i, shuningdek, hunarmandlar to‘laydigan turli soliqlar (zakot, tamg‘a, taxtajoy) amirlikdagi asosiy soliq turlari edi.
Buxoro amirligi iqtisodining 18-asr oxirlarida bir qadar yuksalishi madaniy hayotda ham o‘zining ta’sirini ko‘rsatdi. Buxoro bu davrda musulmon sharqining yirik madaniy markazi sifatida o‘z ahamiyatini saqlab keldi. Asrlar davomida shaklalngan maktab va madrasalar faoliyati bu davrda ancha yuksaldi. Oliy ta’lim maskanlari bo‘lgan madrasalar amirlikning barcha shaharlarida mavjud edi. 19-asr boshlarida faqat Buxoro shahrining o‘zida 108 ta madrasa bo‘lib, ularning 60 tasi asosiy ta’lim maskanlari sifatida mashhur edi. Madrasada o‘qitish avvalgidek quyidagi uch bosqichda amalga oshirilgan: 1) past qadam; 2) miyona; 3) peshqadam. Madrasalarda talabalar qur’on, fiqx, shariat asoslari, diniy-ahloqiy adabiyotlarni hamda til, adabiyot, tarix, falakiyot, mantiq, falsafa, xandasa va boshqa bir qancha aniq fanlardan ta’lim olishgan. Lekin bu davrda dunyoviy bilim berish birmuncha orqada qolgan edi.
Bu davr madaniy hayoti haqida adabiyot, tarix, xattotlik, musiqa sn’ati yodgorliklari, me’morchilik obidalari muhim ma’lumotlarni beradi. Bu davrda amirlikning turli yerlarida istiqomat qilgan ko‘plab shoirlar, tarixnavislar va hattotlar barakali ijod qilib o‘zlaridan muhim asarlar qoldirdilar.
18-asr ikkinchi yarmi, 19-asr O‘rta Osiyo, xususan Buxoro amirligi me’morchiligida o‘ziga xos davr bo‘ldi. Garchi bu davrda Amir Temur va temuriylar hamda shayboniylar davridagidek oliy sifatli me’moriy inshootlar ko‘p qurilmagan bo‘lsada, binolar qurilishi to‘xtab qolmadi va qurilayotgan binolarda uslubiy o‘ziga xoslik ko‘zga tashlandi. Buxoro qarshi, Samarqand, shahrisabz, G‘uzor, Kattaqo‘rg‘on va amirlikning boshqa bir qancha shaharlarida ko‘plab masjid va madrasalar barpo etildi. Me’morchilikning rivojlangan yo‘nalishlari savdo-sotiq bilan bog‘liq inshootlar qurilishida ham ko‘zga tashlanadi. Amirlik poytaxti Buxoroda va boshqa shaharlarda ko‘plab ixtisoslashgan yopiq bozorlar mavjudligi, shaharlarda karvonsaroylar sonining muttasil oshib borishi, savdo yo‘llari bo‘yida rabotlar, sardobalar qurilishi fikrimiz dalilidir.
18-asr oxiri – 19-asr birinchi yarmida shaharlarning mudofaa devorlarini, qishloq mudofaa qo‘rg‘onlarini ta’mirlash ishlari ham olib borildi. Qurilgan binolar odatdagidek davlat xazinasi va ayrim kishilarning xususiy mablag‘lari xisobiga amalga oshirildi.
Buxoro amirligi tarixiga xulosa sifatida aytib o‘tish kerakki, mang‘itlar sulolasi davrida garchi ijtimoiy-iqtisodiy hayotda ba’zi yutuqlar qo‘lga kiritilgan bo‘lsada. Mamlakat hududi muntazam ravishda qisqarib borishi kuzatildi. Shimoliy viloyatlar (Toshkent, Turkiston, O‘ratepa, Xo‘jand) Qo‘qon xonligiga qo‘shib olingan bo‘lsa, janubda Balx viloyati butunlay qo‘ldan chiqarildi.
Mang‘it amirlari sulolasi
Muhammad Raxim – 1747 – 1756 – 1758 yillar.
Doniyolbiy – 1759 – 1784 yillar.
Amir Shohmurod – 1785 – 1800 yillar.
Amir Xaydar – 11800 – 1826 yillar.
Amir Nasrullo – 1826 – 1860 yillar.
Amir Muzaffar – 1860 – 1885 yillar.
Amir Abdulahad – 1885 – 1910 yillar.
Amir Olimxon – 1910 – 1920 yillar.
Dostları ilə paylaş: |