Xattotlik O'rta Osiyoda qadimdan rivojlangan. Xattotlik (kalligrafiya) -chiroyli va to'g'ri yozish san'ati, kitob ko'chirish kasbidir. Xattotlik tarixi yozuv taraqqiyoti va kitobatning asosiy silohi qalam (nayqalam) bilan chambarchas bog'liqdir. Yozuv va qalam paydo bo'lgandan keyin maxsus kishilar xattotlik bilan snug'ullana boshlaganlar. Ayniqsa, arab yozuvi tarqalgandan keyin xattotlik keng rivoj topgan.
Matbaachilik (matbuot) vujudga kelgunga qadar kitob tayyorlash, ularning nusxasini ko'paytirish ishi bilan xattotlar shug'ullanganlar. Saroylarda, ayrim amaldorlar huzurida xattotlar jamoalari tashkil etilgan. Masalan, Mirzo Boysung'ur o'z saroyida 40 xattotdan iborat guruhni to'plagan edi. Shunday xattotlardan biri Sultonali Mashhadiy bo'lib, u 1432 - yilda tug'ilib, 1520 -yilda vafot etgan. U "qiblatul kuttob" (kitoblar qiblasi) va "sultonul - xattotayn" (xattotlar sultoni) kabi faxriy laqablar bilan mashhur bo'Igan. Unga shoirlik mqahorati ham begona bo'lmagan.
U- “yoshlikdan xatga maylim bor edi; uning ishqi ko'zimdan uyquni qochirar edi. Bekordan bekorga ko'p yurmasdan qo'limga qalam olardim. Ertalabdan kechgacha mashq qilar edim, shuning uchun menga na yotish va na yeyishning g'ami bor edi ”mazmunida she’r bitgan.
2.O’rta Osiyoning mash’hur xattotlari.
2.O’rta Osiyoning mash’hur xattotlari.
Sultonali Mashhadiy 1461 -yil Nizomiyning "Mahzanul - asror" masnaviysini, 1464 -yil Hofizning devoni, 1465-1466 -yillar esa Alisher Navoiyning q'azaliyot devonini kitobat qilib, shuhrat topdi. Keyinchalik Navoiyning taklifi bilan Mashhaddan Hirotga kelib, Husayn Boyqaro kutubxonasida xattotlarga boshchilik qilgan. Hozirga qadar u oqqa ko'chirgan 50 ta asar bizgacha yetib kelgan.
Sultonali Mashhadiyning faoliyati borasida Hazrat Navoiy "Majolis-un-nafois"da, Qozi Ahmad va Som Mirzolar o'zlarining tazkiralarida ma'lumot berib o'tganlar.