260
Arxeologiya, Etnoqrafiya
Tarix və onun problemləri,
№ 3 2013
İLHAMƏ MƏMMƏDOVA
AMEA Arxeologiya və Etnoqrafiya İnstitutu
E-mail: ilhama_m@rambler.ru
TƏBRİZ ŞƏHƏRİNDƏ ƏNƏNƏVİ BƏZƏKLƏR: ZİNƏT VƏ
KOSMETİK VASİTƏLƏR (XIX - XX əsrin əvvəlləri)
Açar sözlər: Azərbaycan, Təbriz, qızıl, gümüş, üzük, bəzək
Ключевые слова: Азербайджан, Тебриз, золото, серебро, кольцо, украшение
Key words: Azerbaijan, Tebriz, gold, silver, ring, decoration
Ənənəvi bəzəklər zərgərlik məmulatı, kosmetik vasitələr və geyim dəstləri üzərindəki
tikmələrlə əhatələnir. İnsanın öz üzərində daşıdığı bəzəklərdən əlavə, ev-məişət əşyalarında da
bəzəklərə rast gəlinir. XIX - XX əsrin əvvəllərində Təbriz sakinlərinə məxsus bəzəklərdən
(zinət və kosmetik vasitələr) danışarkən ilk növbədə dövrün fotoşəkilləri və miniatürlərinə
müraciət etmək lazım gəlir. Qeyd etməliyik ki, rəsm və fotolar əsasən hakim təbəqəyə
məxsusdur və bəzəklərin əsas istifadəçiləri də onlar idilər. Təbriz vəliəhdneşin olduğundan
cəmiyyət elitasının böyük qismi burada cəmləşmiş və təbrizlilər Qacarlar dövrü mədəniyyə-
tinin ən ümdə yaradıcılarından olmuşlar.
1812-ci ildə Qacarlar dövlətinə səfər edən fransız səyyahı Gaspard Drovil müşahidələri
barədə öz qeydlərində təəssüflənərək yazır ki, iranlı qadınlar heç gözə görünmürlər, səyyahlar
yalnız hərəmxananın xacələrindən eşitdiklərini yazırlar. Çünki yad kişilərin hərəmxanaya
girməyə ixtiyarı yoxdur. Müəllif göstərir ki, bu ölkənin qadınları qiymətli paltarlar geyinir,
daş-qaşdan daha çox istifadə edirlər (1, s.86-87).
Tədqiqatlar göstərir ki, dövrün qadın və kişi zinətləri incə əl işinin misilsiz nümunəsi
olduğundan onlar zərgərlik sənətinin zirvəsi, şah əsərləri sayılmalıdır. Bu sənətin Azərbaycan-
da qədim kökləri vardır. Qədim mannalılara məxsus Ziviyə dəfinəsi zinət istehsalının, ümu-
miyyətlə, sənətkarlığın o dövr üçün ən yüksək nəticəsi adlandırıla bilər.
Baş, boyun, bel, əl, ayaq növlərinə ayrılan zinətlərin hər biri yüksək ustalıqla hazır-
lanırdı. Daş-qaş, cəvahiratın gözəllik və magik səciyyəsi ilə bahəm, onlar həm də müalicəvi
xarakter daşıyırdılar. Qədim zamanlarda zümrüdü ilan zəhərinə qarşı ən yaxşı müalicə vasitəsi
hesab edirdilər (2, s.150). Göz ağrısı dərmanları hazırlayarkən də ondan istifadə olunurdu (3,
s.23). İnsanlar hələ uzaq keçmişdə qızılın bəd ruhlardan qoruyucu funksiyasını düşünmüş,
gümüşün orqanizmə xeyirli olduğunu, bəzi daşların xəstələrə şəfa verdiyini (kəhrəba zob
xəstəliyində və s.) müşahidə edib yadda saxlamışlar. Məhz bu səbəblərdən də mədəni
tərəqqinin başlanğıcından ta bugünlərədək bəzəklər kasıb və varlı geyimlərini tamamlamışdır.
Bəhs olunan dövrdə ənənəvi qadın zinətlərini tac, yarımtac, cıqqa, gülsinə, gərdənbənd,
silsilə, bilərzik, üzük, sırğa (güşvarə), xalxal və s. təşkil edirdi.Qadınlar araqçının üstünə
mirvari ilə bəzədilən qızıl cıqqa, yaxud tovuz quşu və dan quşunun lələyini taxırdılar. Çarqəd
dəbə düşdüyü zaman cıqqadan istifadə səngiyir. Bunun əvəzinə çarqədin ətrafına aypara
formasında güllər tikilir, ya da yaylığın sol tərəfinə qızıl gül sancılırdı. Çarqədin üstündən
boğazaltı vurulan gülsinə (broş) də zövqlü oxşayırdı. Başın arxasından rubəndi bənd etmək
üçün bəzəkli qızıl və gümüş qüllabdan istifadə edilirdi.
Şahzadə və əyan-əşrəf qadınları toy, bayram və dəbdəbəli qonaqlıqlar rəsmi olardısa,
almaz və bahalı ləl-cəvahiratla bəzədilən tac, qeyri-rəsmi mərasimlərdə isə yarımtac taxırdılar
Arxeologiya, Etnoqrafiya 261
Tarix və onun problemləri,
№ 3 2013
(4, s.35). Qeyd edək ki, yas mərasimlərində, Ramazan və Məhərrəmlik aylarında bəzəklərdən
istifadə birmənalı qarşılanmırdı. Dövrün bəzəklərində mirvari daha çox diqqəti cəlb edir.
Hazırda Tehranda Milli Cəvahirat muzeyində saxlanılan vəliəhd Abbas Mirzəyə məxsus
tackulah mirvarili tikmənin ən gözəl nümunələrindəndir. Tac şəklində olan papaq qırmızı atlas
və məxmərdən düzəldilmiş, üzəri büsbütün pulək, güləbətin və mirvari ilə işlənərək muncuqla
haşiyələnmişdir. Baş hissəsində bərkidilən iri zümrüd daşı tackulaha xüsusi yaraşıq verir.
Ömrünün böyük hissəsini Təbrizdə keçirən Abbas Mirzə rəsmi tədbirlərdə, əsasən Novruz
bayramındakı “salam” mərasimində həmin tackulahı başına qoyurdu.
XIX əsrin əvvəllərində Qacar şahzadələrinin çəkildiyi rəsm əsərlərində onların sadə
daş-qaşla işlənmiş tac, üzük, bazubənd, sallanma kəmər, toqqa, cib saatı, təsbeh, çubuq qəl-
yandan istifadə etdiyi müşahidə edilir. Onların geydiyi sərdarinin çiyinliyi, qılıncının qını və
xəncərləri üzərində də zəngin bəzəklərə - qiymətli metaldan olan “həbbabi” adlı düymələr,
muncuq, pul, qızıl pulək, çəkili işləmələr və s. rast gəlinir. XIX əsrdə yaşamış yəhudi əsilli
Avstriya-Macarıstan tədqiqatçısı (həkim, etnoqraf) Yakob Eduard Polak öz səyahətnaməsində
geyim və bəzəklərə xüsusi fəsil həsr etmişdir. O yazır ki, kişilər adətən qapağı düymə ilə
açılan cib saatlarından istifadə edirlər. Saat zəncirinin bir ucu saatın özünə, digər ucu isə cibə
bərkidilir və celiqənin (jilet - İ.M) cibinə qoyulur. Saatı şal materialdan hazırlanan saatqabıda
saxlayırlar. Saat Ramazan ayında ən sevimli əşyaya çevrilir, çünki hər vaxt insanları aclıq və
susuzluqdan qurtulmağa, qəlyan çəkməyə xəbərdar edir. Üzüklərin qaşı firuzədəndir. Üzərində
yazısı olan əqiq qaşlı sadə üzük taxırlar. Bu üzüklərin keyfiyyəti şəxsin cəmiyyətdə tutduğu
mövqe ilə əlaqədardır (5, s.156-157).
Üzüklər orta əsrlərdə olduğu kimi bəhs edilən dövrdə yenə də dəbdə idi. Kişilər gümüş,
qadınlar qızıl və gümüş üzüklərdən istifadə edirdilər. Bəzən bir barmağa bir neçə üzük
taxırdılar. Varlıların əlində 5-6, bəzən 15-16 gümüş üzük görünürdü. Nişan üzüyünü adaxlı
qızlar sağ, evli qadınlar sol əlin barmağına, digərləri isə istər qadın, istərsə də kişilər şəhadət
və baş barmaqdan savayı qalan üç barmağa taxırdılar. Üzük taxmaq bəzək məqsədindən əlavə,
ibtidai inanclar və İslam dini etiqadıyla bağlı idi. Hədislərdən məlum olur ki, Məhəmməd
Peyğəmbər üzük daşımağı təqdirəlayiq saymışdır.
Orta əsrlərdə kişilərin barmağında arvadlarının sayına görə üzüklər olardı. Varlı kişilər
əlindəkindən əlavə boynundan da bir neçə üzük salladardılar (6, s.12). Üzüklər hələ qədim
zamanlardan möhür funksiyası da daşıyırdı. Kişilər pul kisəsində saxladıqları möhür üzüklə-
rini geydikləri qəbanın altında gizlədərdilər. Bəziləri isə onları nümayişkarcasına cib saatının
zəncirindən asardılar. Lakin namaz vaxtı bütün bəzəklər kimi, üzüklər də çıxarılırdı. Şəriətə
görə, insan Allahın dərgahında maddi deyil, mənən zəngin olmalıdır. İnanca görə, yaradan in-
sanı fəqir görərsə, ona bərəkət nazil edər. Dövrün muzey materiallarına nəzər saldıqda məlum
olur ki, əksəriyyətinin üzərində dini yazılar, ələxsus da “La ilahə illəllah, Muhəmmədən
Rəsulallah” (Allahdan başqa Allah yoxdur, Məhəmməd Allahın elçisidir) ifadəsi və İxlas
surəsinin ayələri yazılmışdır. Əvvəlki dövrlərə nəzərən XIX əsrə məxsus üzüklər daha
cəlbedicidir. Belə ki, onların üzərində xətlər cızılmış, müxtəlif həndəsi naxışlar oyulmuş,
bununla da rəngli oval daş üzərinə düşən işıq oymalara daha da parlaqlıq verməkdədir.
Kübar xanımlar almaz, mirvari, zümrüd (yaşıl qaş), yaqut (qırmızı daş), füruzə daşlarla
işlənən qızıl boyunbağılar, ortabablar isə kəhrəba, sədəf, mərcan, süni daşlar və gümüş pullar-
dan ibarət bəzəklər taxırdılar. Bu qiymətli daşlardan bir çoxu ölkəyə karvan ticarəti vasitəsilə
Şərq ölkələrindən gətirilirdi. Kombinə edilmiş şəkildə (qiymətli metallarla ləl-cəvahiratın
kombinəsi) hazırlanan zinət və zər-zəbərcəd baha başa gəldiyindən imkansız qadınlar ucuz
262
Arxeologiya, Etnoqrafiya
Tarix və onun problemləri,
№ 3 2013
daşlardan, adi şüşədən, misdən, tuncdan, hətta bəzi meyvələrin çəyirdəklərindən (iydə, xurma
və s.) sapa düzməklə bəzək şeyləri hazırlayıb gəzdirirdilər (7, s.146).
Bəzəklər içində xüsusilə, minalı bazubəndlər qadın və kişilər arasında daha geniş
yayılmışdı (8, s.347). Uzun sallanma və ya qısa qızıl sırğalar aypara, damla, badami, zəng,
zoomorf (əsasən quş şəklində) vəmüxtəlif formalarda düzəldilir, üzəri almaz, yaqut, zümrüd
və s. qiymətli daşlarla işlənirdi. Belə bağlanan toqqalar geyim elementi sayılsa da, onların
bəzək səciyyəsi az deyildi.
Bəzəklər ayaq üçün də nəzərdə tutulurdu. Topuğa “xalxal” adlanan halqalar keçirilir,
onlara fındıq boyda, içi boş olan girdə bəzəklər bəndlənirdi. Kübar xanımlar xalxalı qızıl və
gümüşdən, şəhərin yoxsul qadınları isə mis və bürüncdən hazırlatdırardılar. Xalxal rəqqasə
bəzəklərində xüsusi yer tuturdu. Dövrün tələbinə görə zinət əşyaları zərgərlik emalatxana-
larında şəxsi sifarişlə düzəldilir, hər bir əşya fərdilik təşkil edirdi. Zərgərlər arasındakı qızğın
rəqabət göstərilən dövrdə zərgərlik sənətinin intişarının təkanverici amillərindən idi.
Nəsrəddin şahın Avropa səfərlərindən sonra geyimlər kimi bəzəklərdə də kəskin
dəyişikliklər baş verdi. Şah Avropadan yonulmamış almas almış və ölkəsinə qayıdarkən onu
təraş etdirərək geydiyi sərdarisinə düymə tikdirmişdi (9, s.454). XIX əsrin II yarısında geyim
və bəzəklərin Avropa modasına sıx yaxınlaşması müşahidə edilsə də, ənənəvi Şərq üslubu,
daha dəbdəbəli görünüş hələ də qalmaqda idi. Hətta uşaq fotolarında da bilərzik, boyunbağı və
xalxal diqqəti cəlb edir.
Xüsusi zövq və baxımlılıq əlaməti olaraq kosmetik vasitələrdən qadınlarla bahəm,
kişilər də istifadə edirdilər. Qadınlar sürmə vasitəsilə gözlərini iri və xumari, qaşlarını isə
vəsmə ilə hilal formasında düzəldirdilər. Qaşlar gicgahadək uzadılır, onların ortasına qara xal
qoyularaq birləşdirilirdi. Çatma qaşlar, dodaq və yanağa xal qoymaq dəbdə idi. Yeddi adda
kosmetik vasitədən -xına, sürmə, vəsmə, surxab, sefidab, zərək və qaliyədən istifadə olunurdu
(4, s.33). Bunların hər biri bəzək qutusunda saxlanırdı.
Xına kollarında salxım formasında bitən ağ gülləri dərib qurudur və sonra üyüdürdülər.
Xınadan həm kişilər, həm də qadınlar istifadə edirlər. Kişilər saç-saqqalına, ayaq və əl
dırnaqlarına, qadınlar da həmçinin saç, əl-ayaq və bədənin müxtəlif hissəsini naxışlayarkən
xına yaxırdılar. Tünd rəng almaqdan ötrü xınanın üzərinə qaynadılmış qoz yarpaqları və ya
soğan qabığının suyunu əlavə edirdilər. Bəzən xına başa qoyulduqdan sonra üstünü qoz
yarpaqları ilə örtürdülər. Xınayaxma mərasimi hamamda icra olunurdu.
Vəsmə bitkisini suda qaynadır və alınan qara rənglə qadınlar qaşlarını boyayırdılar.
Apardığımız sorgular zamanı məlumatçılar vəsməni “qara xına” adlandıraraq onu nil (lil)
yarpağı, bəziləri isə qara daşın üyüdülməsindən alınan maddə kimi təqdim etdilər. Xalq
arasında vəsmə həm də “Məcnun xına” adıyla tanınır.
Surxab və ya surxidən yanaq və dodaqların qızardılması üçün istifadə edilirdi. O, sabun
kimi girdə düzəldilir, onunla üzlərini yuyurdular. Yanaqların çəhrayi rəngə çalması üçün
kirşan çəkilirdi.
Sürmə qara parlaq daşı əzib tozuna xüsusi maye qarışdırılaraq alınırdı. Gözün kənar-
larına çəkilən sürmə “sürmədan” adlı filiz qabda saxlanılır, “sürməçub” adlı millə sürtülürdü.
Sürməçub adətən, adi metal, gümüş və ya fil sümüyündən düzəldilirdi. Bəzən badam tumunu
yandırıb sürmə yerinə işlədirdilər.
Zərək və ya zərvənəq qızıl ovuntuları olub, parlaqlıq məqsədilə üzə səpilirdi. Qaliyə
müşk-ənbər qarışığı olan xoş qoxulu, qara rəngdə maddə idi. Onunla saçları qara rəngə bo-
yayırdılar. Saç-saqqalın qaraldılmasında xəzab adlı vasitədən də istifadə edirdilər. Ərəb mən-
şəli olan xəzab xına, vəsmə və xüsusi gül yarpaqlarının qarışığından alınırdı.
Arxeologiya, Etnoqrafiya 263
Tarix və onun problemləri,
№ 3 2013
Ənlik üz dərisinin ağardılması üçün istifadə edilirdi. Sefidab də bu məqsədə xidmət
edirdi. Bəzi məlumatçılar sefidab və ruşuru eyniləşdirirlər.
Toy, bayram, qonaqlıq mərasimlərində qadınların üzünün bəzədilməsi ilə xüsusi peşə
sahibi ― məşşatə məşğul olurdu. O, barmaqlarının arasına keçirdiyi səkkizvari sap və maqqaş
vasitəsilə xanımların qaş və üz tüklərini alıb təmizləyirdi. Bundan sonra yuxarıda adı çəkilən
kosmetik vasitələri sifətə sürtürdü. Xoş qoxu məqsədilə saç və bədənə gülab, ənbər və ətir
çilənirdi. Niqarbənd isə hamamda qadınların əl-ayağına xına ilə naxış vururdu. Nadir hallarda
sifət və bədən dərisinə yazı və naxışlardan ibarət tatu da olunurdu.
Bu dövrdə qadınlar uzun saçlar saxlayır, qara və xınayi rəngə boyayırdılar. Saçlar
təpənin ortasından iki yerə bölünür və hörülürdü. Fotolarda bəzən ucuna lent bağlanmış
çoxsaylı hörüklər müşahidə edilir. Saray qadınları hörüklərin ucuna sikkələr, mirvari və ya
fındıq, badam, püstə şəklində qızıl və gümüş zinətlər asırdılar. Saçın hörüyə gəlməyən qısa
cığaları qızıl, ya gümüş qüllabla (süs) yığılıb bəzənirdi. Hörükdən əlavə, saçlar qızdırılmış
maşa ilə burularaq arxaya atılırdı. Eşitdiyimiz şifahi məlumata görə, saçları lazımi formaya
salmaqdan ötrü heyva tumunu qaynadaraq alınan mət mayedən istifadə edirdilər. XX əsrin ilk
onilliklərində isə Avropa modasının təsirilə qadınların artıq süni saçlar (şinyon) qoyduğu
məlum olur.
Kosmetik vasitələrin hər biri müxtəlif materialdan (parça, taxta, şüşə, dəri və s.) düzəl-
dilən xüsusi qablarda saxlanırdı. Sürmədan (sürmə qabı), sürmə mili, daraq, daraqqabı, xına-
bənd (xına yaylığı, gəlinlər üçün qələmkar parçadan hazırlanırdı), zirpayı (ayağa xına qoyar-
kən ayaqaltı taxta, yaxud mis əşya), sefidab qutusu, ətir qabı, vəsməcuş (vəsmə qaynadılan
mis və gümüşdən olan qab), onun qaşığı və süzgəci və s. kimi kosmetik vasitə qabları vardı.
Sürmədanlar metal, parça, nadir hallarda isə balqabaq saplağından düzəldilirdi (10, s.41). Ən
çox işlədilən parça sürmədanlar məxmər və tirmədən kiçik kisə formasında olub, üzəri
məliləduz, nəqədəduz, mirvari tikmələrlə, hətta qızılı və gümüşü sapla da bəzədilirdi.
Daraqlar taxtadan və daha davamlı olmaqdan ötrü fil sümüyündən hazırlanırdı. Parça
daraqqabılar, qayçıqabılar güləbətin, muncuqlarla bəzədilirdi. Geyim dəstləri üzərində də
bəzək elementləri çoxluq təşkil edirdi. Belə ki, hakim zümrə qiymətli metal və cəvahiratdan
düymələr, muncuq, pul, qızıl və gümüş puləklərdən, habelə qızılı sapla müxtəlif tikmələr
vasitəsilə öz libaslarını zinətləndirirdilər. Bəhs edilən dövrdə geyim nümunələri dərzilər
arasında formalaşan müxtəlif tikmələrlə ― haşiyəduz (geyimin kənarının parçadan fərqli
rəngdə sapla naxışlanması), güləbətin, məliləduz (qızıl və gümüşdən hazırlanan nazik tel ilə
parça üzərində naxışların salınması), tirməduz, şəmsduz (günəş şəkilli naxışların vurulması),
qeytanduz (diametri 1 sm-dən artıq qalın iplə yaxa və ətəyin bəzədilməsi), nəqədəduz (ipək
sapla gül və buta naxışlarının salınması), tikəduz (ola bilsin ki, parçanı hissələrə, yəni tikələrə
bölüb tikirdilər),zərduz, zərəndaz, puləkduz, (parça üzərinə pul-pul aksesuarların tikilməsi),
piləkduz, sırıma və s. hazırlanırdı.
ƏDƏBİYYAT:
1.
Gaspard Drouville. Voyage en Perse fait en 1812 et 1813. A Paris chez Masson
et Yonet, Libraires, 1828, 282 p.
2.
Sübhi Bəktaşi. Yüz bir hekayət. Bakı: Yazıçı, 1990, 350 s.
3.
ءاکذ ییحی
.
ىاسیا ىاًش ضابل
.
ىاسِت
٬
۱٣٣٦
٬
٣٩
ص
4.
Nəsirəddin Tusi. Tənsuqnameyi-Elxani (Cavahirnamə). Bakı: Elm, 1984, 32 s.
264
Arxeologiya, Etnoqrafiya
Tarix və onun problemləri,
№ 3 2013
5.
Dr. Yacob Eduard Polak. Persien. Das Land und Seine Bewohner:
Ethnographische Schilderungen. 1 Teile, Leipzik: Brockhaus, 1865, 389 p.
6.
لصًّ ىایزاه
.
اُ یستشگًا
.
یدلج ٍدشاّد ٍدیصگ شا نًِ دلج
٬
یهلاسا سٌُ َعْوجه
٬
ىاسِت
٬
تازاشتًا
گًزاک
٬
لّا پاچ
٬
٬۱٣٨٦
٢٠٠
ص
7.
Vəliyev F.İ. Bəzəklər // Azərbaycan etnoqrafiyası: 3 cilddə, II cild, Bakı: Şərq-
Qərb, 2007, s. 143-156
8.
یبیغ اسًاسِه
.
٣٥٠٠
یًاسیا ماْقا تلاآزْیش خیزات لاس
.
ىاسِت
٬
دٌهسیُ تازاشتًا
٬٬۱٣٩۱
٤٨٠
ص
9.
یفْتسه اللهدبع
.
يه یًاگدًش حسش
٬
َیزاجاق ٍزّد یزادا ّ یعاوتجا خیزات ای
.
٣
یدلج
٬
لّا دلج
٬
پاچ
ﭘ
نجً
٬
ىاسِت
٬
زاّش تازاشتًا
٬
٬۱٣٨٤٥٦٩
ص
10.
زاسوس يسح دوحه
.
ىا تشرگسس ّ ٌَییآ
//
َلجه
مدسه ّ سٌُ
٬
نُدزاِچ ٍزاوش
–
دیدج ٍزّد
٬
ىاسِت
٬
ٍاه زذآ
٬۱٣٤٢٤٧
-
٢٣
ص
ИЛЬХАМА МАМЕДОВА
ТРАДИЦИОННЫЕ УКРАШЕНИЯ В ГОРОДЕ ТЕБРИЗЕ:
УКРАШЕНИЯ И КОСМЕТИЧЕСКИЕ СРЕДСТВА
(XIX- НАЧАЛЕ XX вв.)
В статье рассказывается о традиционных украшениях. Традиционными являются
украшениями ювелирные изделия, косметические средства и вышивки на комплектах
одежды. Так как Тебриз является местом пребывания наследника престола, здесь
сконцентрирована наибольшая часть элиты общества, и тебризцы являются самыми
главными создателями культуры периода Каджаров. Наряду с тем, что драгоценности,
драгоценные камни красивы и обладают магическими свойствами, они также имеют
лечебный эффект. В указанный период использовалось около семи наименований
косметических средств.
ILHAMA MAMMADOVA
TRADITIONAL DECORATIONS IN THE CITY OF TABRIZ: JEWELRY AND
COSMETICS(XIX AND AT THE BEGINNING OF XX CENTURIES)
The article deals with traditional jewelry. Traditional jewelry covers jewelry products,
cosmetics and embroideries on clothing kits. As Tabriz city was succession, the greater part of
the elite of society, have been concentrated here and the people of Tabriz were the best
creators of Gajar period. Cosmetic means in the number of seven were used in this period.
Rəyçilər: t.ü.f.d. S.Səmədova, t.e.d.N.Quliyeva
AMEA-nın Arxeologiya və Etnoqrafiya İnstitutu “İlk orta əsrlər arxeologiyası” şöbə-
sinin 06 may 2013-cü il tarixli iclasının qərarı ilə çapa məsləhət görülmüşdür (pr.№04).
Dostları ilə paylaş: |