Farg‘ona Davlat Universiteti Texnalogik ta‘lim yo‘nalishi 22-19 guruh talabasi O'sarova Shoiraxonning O'zbek tilining sohada qo'llanishi fanidan tayorlagan slaydi



Yüklə 7,46 Kb.
tarix28.11.2023
ölçüsü7,46 Kb.
#166674
O\'sarova Shoiraxon

Farg‘ona Davlat Universiteti Texnalogik ta‘lim yo‘nalishi 22-19 guruh talabasi O'sarova Shoiraxonning O'zbek tilining sohada qo'llanishi fanidan tayorlagan slaydi.

O'zbek adabiy tili me'yorlari

  • O‘zbek adabiy tili me’yoriy ko‘rinishlari ilmiy asarlarda quyidagicha tasnif qilinadi: 1. Leksik-semantik me’yor 2. Talaffuz (orfoepik) me’yori 3. Yozuv (grafika) me’yori 4. Imloviy me’yor 5. Fonetik me’yor 6. Aksentologik (urg‘uni to‘g‘ri qo‘llash) me’yor 7. Grammatik (morfologik va sintaktik) me’yor 8. So‘z yasalish me’yori 9. Uslubiy me’yor 10. Punktuatsion me’yor

Leksik me’yor deganda nutq jarayonida umumxalq tilida mavjud bo‘lgan so‘zlarni to‘g‘ri tanlash va o‘rinli ishlatish tushuniladi. Ko‘pma’nolilik, sinonimlar va variantlar shaklidagi leksik birliklar doirasida tanlanish imkoniyatining ko‘pligi uning xususiy me’yorlari shakllanishiga ham sabab bo‘lgan. Tilimizdagi dialektizm, neologizm va okkazionalizm, pleonazm va boshqa leksik birliklarning me’yoriy xususiyatlari yuzasidan mulohaza yuritish leksik me’yor to‘g‘risidagi tasavvurimizni kengaytiradi. Dialektizmlar va adabiy til me’yori doirasida me’yorni belgilash tilimizdagi mas’uliyatli masalalardan biri sanaladi. Chunki adabiy til sheva leksikasidan ularning ko‘pchiligi uchun umumiy bo‘lgan so‘zlarni tanlab oladi va uni o‘z leksik tarkibiga kiritadi (mas., sigir-siyir-inak; chaqaloq-jiji-ninnicha-buvak, tuxum-moyak-yumurta, chumoli-murchaqarinja-qumurusqa kabilar).
Orfoepik me’yorlar aslida xalq jonli tili faktlari asosida yaratiladi — jonli tildagi turlicha talaffuz ko‘rinishlaridan adabiy til an’analariga mos keladiganlari tanlanadi. Masalan, o‘zbek shevalarida bir so‘z turlicha talaffuz qilinadi: yo‘q-jo‘q, ko‘z-go‘z, ota-ata, aka-oka, anoronar kabi. Hozirgi zamon davom fe’li qo‘shimchasi shevalarda -yap(ti), -op(ti), -utti, -vot(ti) shakllarida qo‘llanadi: boryapti, boropti, borutti, borvotti kabi. Adabiy tilda shulardan yo‘q, ko‘z, ota, aka, anor, boryapti variantlari adabiy talaffuz me’yori (orfoepik norma) sifatida saralangan. Adabiy me’yorning og‘zaki va yozma ko‘rinishlari mavjud bo‘lib, og‘zaki adabiy me’yorning rivojlanishiga xalq qiziqchilari, askiyachilari, latifago‘y xalq shoir-baxshilari katta hissa qo‘shsalar, yozma adabiy me’yorning shakllanishida belgilangan yozuv shakli asosida yozib qoldiradigan yozma adabiyotning xizmati cheksizdir. Grafika ham orfografiya ham yozuv bilan bog‘liq bo‘lsa-da, ular mazmunan farqlanadi. Masalan: maktab so‘zidagi harflarning to‘g‘ri yozlishini (balandligi, kengligi, ulanishi, satrda joylashishi kabi jihatlarini) grafika aniqlasa, so‘z oxiridagi “b” undoshining og‘zaki nutqda jarangsizlanishi “p” tarzida aytilsa-da, “b” deb yozilishini (maktap – maktab kabi) imlo me’yorlari belgilaydi.
Fonetik me’yor hozirgi o‘zbek adabiy tili uchun 6 ta unli va 23 ta undosh tovushning qabul qilinishi va ularning qo‘llanish tamoyillari, milliy tovush talaffuzlari asosida belgilanadi. Fonetik me’yor deyilganda, milliy tovush talaffuzi, so‘z ohangi va gap intonatsiyasi tushuniladi. O‘zbek tili musiqiy tillar guruhiga kiradi. So‘zlarning jarangdor va serjiloligi, purma’no va ohangdorligi, serqirra va ma’nodoshligi o‘zbek tilining zukkolik va zakovat omili ekanligini ko‘rsatadi; o‘zbekcha “askiyachi” so‘zi boshqa hech bir tilda uchramaydi.
Aksentologik (urg‘uni to‘g‘ri qo‘llash) me’yor. O‘zbek tilidagi urg‘u asosan so‘zning oxirgi bo‘g‘iniga tushadi, ammo ayrim o‘zlashgan so‘zlarda urg‘u so‘zning oldingi bo‘g‘inlarida bo‘lishi ham mumkin: hamma, jami, hamisha, afsuski kabi. Bunday holatlardan xabardor bo‘lish adabiy talaffuz me’yorlariga amal qilish imkonini beradi.
Grammatik me’yorlar morfologik va sintaktik me’yorlardan tarkib topadi. So‘zlarning morfologik shakli va ularning nutqda qo‘llanishini tartibga soluvchi qoidalar morfologik me’yorlar, so‘zlarning birikish yo‘llari, so‘z birikmasi va gap tuzilishi bilan bog‘liq qoidalar esa sintaktik me’yorlar deb yuritiladi. Taassufki, adabiy morfologik me’yorlarning nutqda buzilishi tez-tez uchrab turadi. Bu me’yorlarning buzilishidagi eng keng tarqalgan holatlardan biri qaratqich va tushum kelishiklarini qorishtirishdir. Aslida bu kelishiklarni qo‘llash bilan bog‘liq qoida kuchli me’yor bo‘lishi kerak edi, chunki tilimiz tabiatiga ko‘ra qaratqich kelishigi keng ma’noda ot turkumidagi so‘zlarni bir-biri bilan bog‘lashga (daraxtning bargi, O‘zbekistonning poytaxti kabi), tushum kelishigi esa keng ma’noda ot bilan fe’lni bog‘lashga (kitobni o‘qimoq, Vatanni sevmoq kabi) xizmat qiladi.
O‘zbek tilida quyidagi nutq uslublari farqlanadi: 1) so‘zlashuv uslubi, 2) rasmiy uslub, 3) ilmiy uslub, 4) publitsistik uslub, 5) badiiy uslub. Bu uslublarning har biriga xoslangan grammatik shakllar, so‘z, so‘z birikmasi, gap va intonatsion vositalar mavjud. Ana shu xoslanish o‘zbek adabiy tili uslubiy me’yorlarining asosidir. Aniqroq aytiladigan bo‘lsa, uslubiy me’yorlar muayyan sohadagi aloqani ta’minlaydigan nutqning mazmuni, maqsadi va vazifasi uchun mos keladigan til birliklarini tanlash qoidalaridir. Har bir uslubning o‘ziga xos til xususiyatlarini, demakki, uslubiy me’yorlarini bilmasdan turib tuzilgan har qanday nutq tom ma’nodagi madaniy nutq bo‘la olmaydi.
Tinish belgilari me’yori – punktuatsion me’yor yozma nutqqa xosdir. Tinish belgilari o‘z o‘rnida ishlatilmasa, gapning mazmuni ham, sintaktik tuzilishi ham o‘zgaradi. Masalan, Siz yomon odam emassiz. – Siz yomon, odam emassiz.

E’tiboringiz Uchun Rahmat


Yüklə 7,46 Kb.

Dostları ilə paylaş:




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin