Miya qismlarining rivojlanishi. Irqlarning vujudga kelish davri. Xulosa Hozirgi jismoniy tipdagi odam-neanrop «yangi odam»



Yüklə 37,32 Kb.
tarix16.12.2023
ölçüsü37,32 Kb.
#181932
Antropogenez jarayonining yakuniga yetishi va urug’ jamoa tuzumining paydo bo’lishi


Mavzu: Antropogenez jarayonining yakuniga yetishi va urug’ jamoa tuzumining paydo bo’lishi
Reja:



  1. Jamonaviy odam turining vujudga kelishi.

  2. Miya qismlarining rivojlanishi.

  3. Irqlarning vujudga kelish davri.

  4. Xulosa

Hozirgi jismoniy tipdagi odam-neanrop «yangi odam» va dastlabki odamzod irqlarining vujudga kelishi.


Er yuzining kattagina qismiga tarqala boshlagan paleantroplar-ya`ni neandertallar shu hilma-hil tabiiy haroit va ijtimoiy mehnat jarayoni natijasida asta-sekinlik bilan rivojlanishda davom etdilar. Oqibat natijada xozirgi jismoniy tipdagi «yangi odam» neantrop darajasiga etib kelguncha katta tarixiy davrni bosib o’tdilar. Neantroplar o’zlarining jismoniy va aqliy qobiliyatlari bilan eng qadimgi va qadimgi odamlardan sifat jihatidan tubdan farq qilar edilar. SHuning uchun ham uni «aql-idrokli» odam –nomo sapiens, deb ataganlar. Ular o’zlarining tashqi qiyofasi jihatidan xozirgi zamon odamlariga juda o’xshab ketadilar. Mutaxassislarning fikricha Neontroplar bundan 10-35 ming yil muqaddam so’ng tosh asrining boshlardan paydo bo’lgan va dastlabki eski dunyo bo’ylab keng tarqala boshlaganlar. Ularning skeletlar, suyak parchalari, moddiy-madaniy qoldiqlari Afrika, Evropa va Osiyoning ko’plab joylaridan topilgan.
«Aql-idrokli» deb atalgan odamlar dastlabki O’rta er, Qora Kaspiy dengizi va unga tutash bo’lgan erlarda paydo bo’lib, shu erdan Markaziy, sharqiy, janubiy-sharqiy Evropaga tarqalganlar. Neantroplar tarqalgan joylar shartli ravishda quyidagi geografik o’lkalarga bo’linadi.

  1. Evropa muzlik o’lkasi

  2. O’rta er dengizi o’lkasi

  3. Janubiy Afrikak o’lkasi

  4. Sibir’-mug’ul o’lkasi

  5. Hind-gimolay o’lkasi.

  6. Malaya provintsiyasi (janybiy Xitoy, hindi-xitoy yarim oroli va uning

atroflari)o’lkasi
Mazkur joylardan neantroplar qoldirga juda ko’p manzilgohlar, manzilgohlardan esa ular qoldirgan moddiy-madaniy qoldiqlar va o’sha madaniyatni yaratgan kishilarning suyak qoldiqlari, butun-butun skeletlari ko’plab topildi va topilmoqda.
Frantsiyada Kro-Man’bi, Komb-Kanell’, Orinyak SHanselyad, Italiyada «Dolalar g’ori», Grimal’di, Kavil’on, Barma Grande. Bausso de Torre g’orlaridan Angliyadagi Navilend g’oridan neontroplarning skeletlari va ularning moddiy madaniyatiga oid buyumlar ko’plab topilgan.
Poleantropik materiallar qadimiy Afrikada ham neontroplar yashaganidan darak beradi. Neontroplarning manzilgohlari, mehnat qurollari va skeletlari Afrikaning Afaluburummel’, Makta-al-Arbi, Nauru-Assilyar, e’lentent, Boskon, Niyankoma, elizabet, Skil’dergat, Fish-Xuk, Keniya va Tanchan’inaning ko’p joylaridan topilgan odam suyaklari ham neontroplarga mansubdir.
Sobiq SSSRda ham arxeologiya va antropologiya sohasida qo’lga kiritilgan materiallar neontroplarning eski dunyoning katta qismida keng tarqalganini ko’rsatdi.
«Aql-idrokli odamlar» deb atalmish inson ajdodi o’zining tashqi qiyofasi, fikrlash qobiliyati, yashash tarzi, modiy madaniyati va mafkurasi bilan qadimgi naendetallardan tubdan farq qilar edi.
Bu farq avvalo ularning bosh tuzilishida ko’zga tashlanadi. Bu tip odam miya qutisining hajmi 1100-1560 sm3 ga teng bo’lib, peshonasi keng, bosh suyagining yuqori qismi ancha baland bo’lgan. Ularda miyaning eng proggressiv uchastkalari, YA`ni boshning tepa qismi ikki chekka, ayniqsa peshonna kattalashgan edi.
Neontrop odamlarning basharasi neandertallarniki singari odinga yaiqib ketmagan. Unda qosh-qofoq usti qabartma suyagi yo’q bo’lib. pastki jag’ida bizniki kabi do’mboq suyagi bo’lgan. Neontroplarning yuz tuzilishi neandertallarga nisbatan chiroyliroq bo’lgan.
Bu davr kishilarining qaddi-qomati xozirgi zamon odamini singari bo’lib, to’ppato’g’ri yurganlar. Ularning qo’l-oyoqlari tana tuzilishi bir-biriga mutanosib bo’lib. tez chopa olgan va mo’ljalni to’g’ri urgan.
Agar neontrop bilan xozirgi zamon odamining suyaklarining biri-biriga qiyos qilnsa, ularni jismoniy jihatdan bir-biriga o’xshashligini ko’rish mumkin. SHunday qilib, qadimgi poleolitning boshlariga kelib neandertallardan xozirgi zamon jismoniy tipidagi odam paydo bo’ldi va shu bilan anropogonez jarayoni asosan tugallandi, odam o’z biologik rivojlanishini yakunladi. Bu tarixiy jihatdan urug’chilik tuzumining ilk bosqichi edi.
Antropologiya fanining eng muhim, dolzarb muammolaridan biri odamzod irqining kelib chiqishini o’rganishdan iborat. Odamzod irqi uning shakllanishi va rivojlanishi kishilik jamiyati tarixining uzoq o’tmishiga borib taqaladi. Antropologiya va arxeologiya fani qo’lga kiritgan dalillar irqlarning shakllanishi xozirgi zamon jismoniy tipagi odamlarning paydo bo’lishi bilan bir vaqtda paydo bo’lgan, deb aytishga imkon bermoqda.
So’ngi neolitdayoq odamzod irqining uchta turi-evropoid, negroid va mongoloid irqlari shakllana boshlagan. Bu jarayon ham uzoq tarixiy taraqqiyot yo’lini bosib o’tdi.
Irqlar nasldan-naslga o’tuvchi tashqi fizik xususiyatlarga ega bo’lgan tarixiy tarkib topgan turli xil odamlardan tashkil topadi. Odamlardagi irqiy belgilar reaktsion burjua olimlari aytganidek azaliy bo’lmay balki ularning turli erlarga tarqalishi, turli xil geografik omillar ta`siri ostida va tarixiy tarkib topgan, shart-sharoitlar natijasida paydo bo’lgan xususiyatdir. Evropada so’ngi poleolit paydo bo’lgan Kro-man’on tipidagi odamlar evropoid irqining tipik vakili hisoblanadi.
Baland bo’ylik, kalla suyaginingt cho’ziqlgi, qovoq usti qabartma suyagining yo’qligi, keng yumoloq yuzlilik, pastki jag’ning to’laligi va iyakning yaxshi rivojlanganligi evropoid irqining o’ziga xos xususiyatidir.
Evropoid irqining asosiy belgilarini o’zida mujassamlashtirgan bosh suyaklar Frantsiyaning Kro-man’on, SHanselyad, Komb-Kanell’, Orinyak, Angliyaning Naviland, Italiyaning kavilon, Barma Granda, Bousso de Torre, SHimoliy Afrikaning Afalu-buRummal’, Maktaal-Arbi, assilyar, sobiq SSSR ning Voronej shahri yaqinidagi Kostenka, Qrimdagi Murzak –Koba, Fotma-Koba, YAqin va O’rta SHarqdagi bir qancha joylarlan topilgan va o’rganilgan.
Lekin evropoidlar asosan Evropada shakllanib kengroq tarqalgan. So’ngi poleolitda evropoid irqidan tashqari negroid irqining ham bo’lganligi fanga ma`lum.
Bu irq vakillari kromononlardan bo’y-bastining pastligi bilan va boldirlarining uzunligi, basharalarining yapaloqligi, tishlrining so’yloqligi, sochlarining qora, jingalakligi va iyaklarining o’rtacha taraqqiy qilgandigi bilan ajraliyu turadi.
Negroid riqining vakillari Italiyaning Grimal’di, Sahroyi Kabirdagi Asselyar, Kostenkadagi Markina g’ori, Palastin va O’rta er dengizi havzasidagi ba`zi joylardan ko’rlab topilgan.
So’ng poleolit davrida Markaziy Osiyo, Sibir’ va uncha tutash bo’lmagan joylarda mongoloid irqiga mansub bo’lgan odamlar yashagan. Bu irq vakillari yuz bichimining kattaligi, oldinga chiqib turishi, yonoqlarining o’siqligi yon tomonga biroz bo’rtib chiqib turishligi shu tufayli yuzning yapoloqroq bo’lishi, ko’zning biroz qisiqligi, yuqori qovoq burmasining kuchli rivojlanganligi burunning o’rtacha kenglikda bo’lishi va qansharning pastligi bilan xarakterlanadi.
Mongoloid irqi vakillarining qazilma suyaklari Krosnoyarskdagi Afontova Gora P, Pekin yaqinidagi CHjoukoudyanning yuqori g’oridan topilgan.
Keyingi vaqtda Uzoq SHarq, SHarqiy Sibir’, G`arbiy Sibir’, Mongoliya, Xitoy va boshqa joylardan mongoloid irqiga mansub bo’lgan jud ko’p kalla suyaklari, butun-butun skeletlari topildi va topilmoqda. SHuni nazarda tutish kerakki, mazkur qadimgi irqlar xozirgi zamon irqlariga nisbatan bir-birlaridan uncha farqlanmagan. Biroq, so’ngi poleolit odamlarning ayrim vakillarida xarq-hil irqqa mansub alomatlar paydo bo’la boshlagan. Mutaxassisilarning aniqlashicha ibtidoiy jamiyat rivojlanishining dastlabki bosqichlarida turli odamlar yashab turgan tabiiy sharoit, geografik muhit muhim ahamiyati kasb etgan. Antropolog YA.YA.Roginskiy negroid irqining odamlarining ilk davridan boshlab janubiy kengliklarida issiq, serquyosh o’lkalarda yashaganligi bilan bog’laydi.
Arxeolog S.A. Semenov mo’g’ul irqidagi bo’rtgan qovoq, epikantus va qisiq ko’zlarning dastlab paydo bo’lishida tabiiy muhitning katta rol` o’ynaganligini isbotlab bergan.
Markaziy Osiyo va unga shimol tomondan yondashgan Sibirning yarktik rayonlari mo’g’ul irqi dastlab paydo bo’lgan o’lkalardir.
O’z-o’zidan ravshanki. Markaziy Osiyo uchun uzoq davom etadigan qattiq shamollar va kuchli qor hamda qum bo’ronlari xarakterlidir. Bu bo’ron va shamolar to’xtaganda esa havo toza, tiniq, bo’lib. quyosh butun nurini sochib turgan, hamda ko’zni kattaroq ochib yurishga imkon bermagan.
SHu tufayli mazkur joydagi aholida mo’g’ul irqiga xos bo’lgan qisiq ko’zlilik va qalin qovoqlilik alomatlari paydo bo’la boshlagan.
SHunday qilib. Irqlar va irqiy ayirmalar bir nechv o’n ming yilar davomida mahalliy sharoitlarning odam tashqi qiyofasiga ta`siri ostida shakllana borgan va rifojlangan hamda nasldan-naslga o’tgan. Xozir er yuzida evropoid, negroid va mongoloid irqlarining shahobchalari keng taqalgan.
Negroid irqi qora irq deb ham yuritilgan. Ular asosan Afrika, Avstraliya va Okeaniyada keng tarqalgan. Ularning soni 300 million kishidan oshiq bo’lib, jahon aholisining 10 foizini tashkil etadi.
Evropoid irqi jonli tilda «Oq irq» deb ham ataladi. Mazkur irq vakillari 1750 millionga yaqin bo’lib, er aholisining 53 foizini tashkil etadi.
Mongoloid irqi, uni sariq irq ham deyishadi. Mongoloid irqining vakillari Osiyo, Amerika va Okeaniyada keng tarqalgan bo’lib, ularning soni 1,220 million kishidan oshiq bo’lib, er yuzi aholisining 37 foiziga yaqinini tashkil etadi.
Ishlab chiqarish kuchlari o’sa bordi. Kuchlarning rivojlana borishi naijasida ijtimoiy hayotda ham katta o’zgarilar sodir bo’la boshladi. Bu o’zgarishlar ibtidoiy jamoa tuzumi davridagi ishlab chiqarish kuchlarining rivojlanishida xususan, mehnat qurolarining takomillashuvida ko’zga tashlanadi. Qadimgi poleolik davrida qurollarning hili juda oz bo’lib, ular juda sodda ishlangan edi.
Lekin, qadimgi poleolitning oxiri va so’ngi tosh asrning boshlariga kelganda manzara butunlay o’zgarib. Toshdan tarashlag’ich, qirg’ich teshgich va nayza uchlari, er kavlagich qurollari vujudga keldi. Undan tashqari suyakdan va yog’ochdan bigiz, igna, so’yil. Nayza uchlari va boshqa murakkabroq, asboblar uchun moslamalar yasashga erishildi. Baliq ovlashning rivojlanishi munosabati bilan teskari tipli garpun kashf etilishi ham ana shu davr mansubdir.
Mehnat va ov qurollarining mukammallashuvi oqibatida ovchilik xo’jaligi va termachilik ham rivojlana bordi.
Bu hol jamiyatda chuqur o’zgarishlar sodir bo’lishiga sabab bo’ldi.
Tirikchilik hayot-momot uchun bo’lgan kurash xo’jalikni kzluksiz ta`minlay oladigan doimiy va birlashgan ishlab chiqarish uyushmasini zarur ekanligini taqazo etdi va uni vujudga keltirdi. Bunday birlashgan uyushmani ibtidoiy kishilarning tasodifiy yig’indisi vujudga keltira olmas edi.
Bu birlashma negizida tabiiy qon-qarindoshlik yotar, bu eng dastlabki urug’ yoki urug’chilik jamosi edi. Ibtidoiy poda darida ham odamlar, gala-gala, guruh-guruh bo’lib yashaganlar. Lekin, u guruhlarning soni 20-30 kishidan oshmas, ular ancha beqaror va mustahkam emas edi.
Urug’chilik tuzumi davriga kelib esa har bir urug’lagi kishilar uyushmasi 4-5 barobar oshib, urug’ ichidagi odamlar o’zaro mustahkam birlikka ega bo’lganlar. Urug’ va urug’chilik tuzumining kelib chiqishi urug’chilikning eng muhim va eng qiyin masalalaridan bir edi. Urug’ jamoasi ibtidoiy to’daga nisbatan. Ancha progressiv ijtimoiy tashkilot hisoblanardi. Ibtidoiy to’daning urug’ jamoasiga aylanish jarayoni uzoq, tarixiy davrni bosib o’tadi. Urug’ bir-biria qon-qarindosh ancha mustahkam birlikka ega bo’lgan kashilar majmuasidan iborat.
Hayot taqazosi bilan vujudga kelgan urug’lar keyinchalik qibilani tashkil etgan. Dastlabki qabilalar ikki va undan ortiq urug’dan tashkil topishi mumkin edi.
Urug’chilik jamiyatining bu dastlabki tuzilishini dual tashkilot deb atash rasm bo’lgan. Bu dual tashkilot turli mamlakatlardagi ko’pgina qabilalarda so’ngi vaqtlargacha saqlanib sodda yoki murakkab tarzda ko’zga tashlanadi.
Ilk qabila tuzilishining bu ikki shakli fratriy-birodarlik sistemasi deb ataladi.
SHimoliy Amerikadagi tubjoyliki seneka irokezlar qabilasi fratriya tashkilotining klassik namunasi hisoblanadi.
Seneka-irokezlar qibilasi to’rt urug’dan iborat bo’lgan ikki fratriyaga bo’lingan. Mazkur fratriya va urug’lar alohida nomlar bilan atalgan. Rivoyatlarga ko’ra ularda ayiq va kiyikdan iborat ikkita boshlang’ich urug’ bo’lgan. Bo’ri, Qunduz, Toshbaqa (Ayiq fratriyasi). Loyxo’ra, Ko’kton, Lochin (kiyiki fratriyasi) kabi urug’lar ularning bo’linishi natijasida shakllangan. Bunday misollarni er yuzining boshqa xalqlarida ham kuzatish mumkin.
Urug’chilik tuzumining bunday dual va tashkiloti shaklida paydo bo’lishi erkak va ayollar orasidagi munosabat nikoh rivojlanishining yangi bosqichi bilan chambarchas bog’liqdir.
Kishilikning poda davrlarda nikoh munosabatlari o’zining betartibligi va umumiyligi bilan xarakterlidir. Nikoh va oila munosabatlarining bu shakli promisekuitet deb ataladi.
Urug’chilik tuzumi davriga kelib esa nikoh va oila munosabatlari o’zngarib bordi.
Promiskuitetlarda dastlabki cheklanish sodir bo’ldi, bu ham bo’lsa katta avlod bilan kichik avlod vrtasidagi nikoh munosabatlarini bekor qilinishidir.
Mazkur davrdagi dual tashkiloting eng muhim xususiyati shundan iborat ediki, bu bir «pallaga» mansub odamlarning o’zaro nikohlana olmasligi edi. endi er va xotin qabilaning turli «palla»sidan bo’lishi kerak edi. Birmuncha rivoj topgan fratrial fromdagi dual tashkilotning nikoh tartibi bir fratriyadagi va undagi odamlarning o’zaro nikohlanishi mumkin emas. Yigit boshqa fratriyaga mansub bo’lgan qiz yoki ayol nikohlana olishi mumkin edi. Natijada bir fratriya boshqa fratriyaga nisbatan «ona fratriyasi» ona urug’i boshqasi esa ota fratriyasi ota urug’i vujudga kelar edi.
SHu t’ariqa ekzogamiya tartibi vujudga kelgan.
SHunday qilib, doimo qabilaning ikki pallasi, fratriyalar va fratriyadagi ikki urug’ o’rtasida tuziladigan nikoh tartibining xususiyati bu tartibni xususiyatni dual ekzogamich deb atashga asos bo’ldi. Ikkinchidan esa doimo bir urug’. Bir fratiriya ichida shubhasiz ekzogamiya shakllanaytgan paytda nikoh tartibi bir yigit va bir qizning qovushishidan iborat bo’lmagan ekzogamiyali nikohga muvofiq butun bir urug’ning hamma erkaklari boshqa urug’ yoki pallaning ayollariga er bo’lishi huquqiga ega bo’lgan. Nikohning bu tarixiy shakli guruhli nikoh deb atalgan.
Guruhli nikohning o’ziga xos xususiyati shundan iboratki, bundan tug’ilgan bolaning otasi aniq bo’lmay, faqatgina onasi ma`lum bo’lgan xolos.
Bunday sharoitda butun dual sistema urug’lar, pallalar va fratriya ayollar atrofida to’planadi. Demak har bir shunday guruh ayollar avlodidan tashkil topadi va qonqarindoshlik onalar avlodidan hisoblanadi. SHu tariqa urug’ ona avlodi sifatida vujudgamkelib, urug’chilik tuzumi rivojlanishi matriarxat deb ataladigan davr boshlandi.
Urug’chilik tuzumining bu dastlabki bosqichidayoq erkak va ayollar o’rtasida mehnat taqsimotining xarakteri va jamiyat rivojlanishining bu bosqichida ayollarning aynagan xo’jalik roli urug’chilik tuzumining ota avlodidan emas balki ona avlodilarida boshlanishining asosiy sabablaridan biri deb hisoblanadi.
Lekin, reaktsion burjua fani ibtidoiy davrda kishilikning rivojlanishi ikki yo’ldan borib, faqat dehqonchilik bilan hug’ullangan bir hil qabila va xalqlar matriarxat bosqichini bosib o’tib, qoloq bo’lib qolganlar, chorvachilik bilan shug’ullanagn boshqa qabilalar («oariylar») matriarxatni bilmay patriarxat bosiqchini bosib o’tib, davlat va hokimiyat yaratganlar deb hisob qiladilar. Burjua olimlarining oriy bo’lmagan matriarxat nazariyasi ibtidoiy qabilalar dastlab dehqon va chorvavdor kishilarga bo’lingan edi, degan fikrlar arxeologiya, etnografiya va boshqa fanlar qo’lga kiritgan dalillarga ziddir.
Lekin insoniyatning barchasi o’z boshidan matriarxat poleolitdan neolit oxirigacha bo’lgan uzoqlikni qatorasiga ikki marta ishlatilgan tarixiy davrni o’z ichiga oladi. Lekin kishilikning matriarxat bosqichi er sharining hamma erida bir vaqtning o’zida nihoyasiga etgan zolos. Uning rivojlanish darajasi ham turlicha bo’lgan. Bu shubhasiz ishlab chiqarish kuchlarining qay darajada rivojlanishib borish oqibatida matriarxatdan patriarxatga o’tish sodir bo’lidiki, endilikda erkaklar ishlab chiqarishda asosiy rol’ o’ynay boshladilar. Bu o’tish avvalo xo’jalikning yuksalishida motiga asosdagi dahqonchilikdan omoch asosidagi dehqonchilikkam o’tishda uy hayvonlarini urchitib ko’paytirib boqishdan chorvachilikka o’tishda namoyon bo’ldi. Natijada erkaklar xo’jalikda etakchi o’ringa chiqib oldilar, ayollar esa uy xo’jaligi ishlari bilan shug’ullanib ikkinchi o’ringa tushib qoldilar.
Lekin er yuzining turli erlarida ona urug’i va ota urug’i artibda hayot kechiriayotgan etnik gruppalar, qabilalar va xalqlar hamon mavjud. Ammo ota urug’i tarkibidagi qabila elat va xalqlar asosiy ko’pchilikni tashkirl etadi.
Mazkur ijtimoiy tashkilot qon-qarindoshdan iborat xo’jalik tashkiloti bo’lib, unda birgalikda ishlab chiqarish mavjuddir.
Ishlab chiqarish vositalari va iste`mol maxsulotlari va urug’ a`zolari uchun umumiy bo’lgan.
Urug’ va urug’chilik tuzumi to’daga nisbatan olg’a tashlangan katta qadam bo’lib, yuqori poleolitda aql idrokli kishilar kroman`onlik-garamandliklarlarda xozirgi jismoniy tipdagi kishilar vujudga kelgan vaqtda paydo bo’lgan va asta-sekin rivojlana borgan. Urug’ va urug’chilik ibtidoiy tashkilotning bundan keyingi rivojlanishida juda katta ta`sir etganligi shak-shubhasizdir.
Urug’ va urug’chilik tuzumiga o’tilan ekan, erkak va ayollar o’rtasidagi nikah munosabatlarida ham o’zgarishlar sodir bo’ladi.
Ibtidoiy to’da davrida aloqalar betartib va umumiy bo’lgan bo’lsa, urug’chilik tuzumi davriga kelib bu sohada boshqacha tartib joriy qilingan.
Bu vaqtga kelib muayyan urug’ va palla ichidagi ayollar bilan erkaklarning qovushishi bekor qilingan. endilikda bir urug’ning yoki bir pallaning bir guruh erkaklari bioshqa bir guruhning yoki pallaning ayollariga er bo’lishgan. Nikohning bu tarixiy tartibini yoki qoldig’ini o’z boshidan kechirayotgan qabilalar mavjud.

Adabiyotlar



  1. Karimov.I. Tarixiy xotirasiz kelajak yo’q. T.Sharq,1998

  2. Alekseev.V.Istoriya pervobitnogo obshestvo.M,Nauka,1991

  3. Asqarov A. O’zbekiston xalqlari tarixi. - T.;O’qituvchi,1993

  4. Pidayev Sh.Sirli kushonlar saltanati.-T.; O’qituvchi.1995

  5. Tokarev. S. Religiya narodov mira. - M.; Nauka.1989

Yüklə 37,32 Kb.

Dostları ilə paylaş:




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin