© Muqaddas Kitobni tarjima qilish instituti, 2016
www.ibt.org.ru; ibt_inform@ibt.org.ru
LUG‘AT
Bu lug‘atda Muqaddas Kitobda ko‘p uchraydigan muhim yoki notanish so‘zlar va iboralar berilgan.
Ko‘pincha lug‘atda biron so‘z yoki iboraning ma’nosi bilan bir qatorda, o‘sha davrga xos tarixiy va
madaniy jarayonga oid ma’lumotlar ham berilgan. Bu so‘zlar va iboralarga berilgan sharhlardan keyin
keladigan izohlarda Muqaddas Kitobdagi oyatlarning manzili ko‘rsatilgan. Bu oyatlar kitobxonga
Muqaddas Kitobda bayon etilgan ta’limotlarni chuqurroq o‘rganishga yordam beradi. Kitobxon ayrim
buyumlarning tuzilishi va shaklini ko‘z oldiga keltirib, tasavvur qila olishi uchun, lug‘atda o‘sha
buyumlarning rasmlari keltirilgan.
Ayrim hollarda umumiy bir so‘z ostida bir nechta so‘zlar va ularning sharhlari berilgan. Masalan,
BAYRAMLAR, XUDONING NOMLARI, QURBONLIK. Bu umumiy so‘zlar ostidagi so‘zlar lug‘atdagi
ro‘yxatda ham topiladi. Ammo bu so‘zning sharhini topish uchun kitobxon umumiy so‘z ostida
berilgan so‘zning sharhiga qarashi kerak. Masalan, lug‘atdagi AYB QURBONLIGI iborasi uchun
“QURBONLIK so‘ziga qarang” deb yozilgan.
Lug‘atda yana sinonim so‘zlar ham uchraydi. Bunday holda bir so‘zning ma’nosi ikkinchi so‘zning
sharhida berilib, lug‘atda kitobxonga o‘sha ikkinchi sinonim so‘zning shahriga qarashga ko‘rsatma
berilgan. Masalan, lug‘atdagi MALAK so‘zi uchun “FARISHTA so‘ziga qarang”, lug‘atdagi SANDIQ so‘zi
uchun “AHD SANDIG‘I iborasiga qarang” deb yozilgan.
ABADIY HAYOT
Muqaddas Kitobda abadiy hayot nafaqat
vaqtning davomiyligini, balki hayotning
mazmunini, ya’ni Xudo bilan uyg‘unlikda
yashashni, Uning marhamati va barakalaridan
bahramand bo‘lishni bildiradi. Eski Ahdning ba’zi
parchalarida solihlar Xudo bilan abadiy
yashashlari haqida yozilgan, ayrim hollardagina
o‘liklarning tirilishi haqida aytib o‘tilgan
1
. Yangi
Ahdda abadiy hayot nima ekanligi kengroq ochib
berilgan. Insonning tanasi o‘lsa ham, ruhi
o‘lmaydi
2
. Iso Masihga va Uni yuborgan Xudoga
ishongan inson abadiy hayotga ega bo‘ladi
3
.
Bunday inson uchun abadiy hayot shu dunyoda
yashayotganidaYoq boshlanadi
4
. U o‘lsa ham
oxiratda tiriladi va undan keyin hech qachon
o‘lmaydi
5
. Qiyomat kuni Xudo solihlarga abadiy
hayotni mukofot qilib beradi
6
, ular jannatda
yashab, bu dunyodagi barcha yovuzligu
qabihliklardan ozod bo‘ladilar
7
. Fosiqlarga esa
abadiy jazo beriladi, ular to abad Xudodan
ajraladilar
8
.
1
Zabur 15:9-11, 22:6, 132:3, Ayub 19:25-26,
Ishayo 26:19, Doniyor 12:2, Luqo 20:37-38
2
Luqo
16:22-23, 23:42-43, 2 Korinfliklar 4:16-18, 5:1-2,
6-8, Filippiliklar 1:21-23
3
Yuhanno 3:15-16, 36,
5:24, 6:40, 10:27-28, 1 Yuhanno 5:13
4
Efesliklar
2:4-6
5
1 Korinfliklar 15:42-44, 50-54
6
Matto 5:12,
25:34, 46, 1 Butrus 1:4, Filippiliklar 3:13-14,
Ibroniylar 12:22-24
7
Vahiy 21:1-4, 22:1-5
8
Matto
25:41, 46, Yuhanno 5:28-29, Vahiy 20:11-15
AHD
Ikki kishi yoki ikki guruh orasida tuzilgan
bitim yoki kelishuv. Qadimgi paytlarda odatda
ahd tuzilganda, uni tasdiqlash uchun ikkala
tomon ont ichardi, so‘ngra qurbonlik qilinardi.
Muqaddas Kitobda bayon qilinishicha, Xudo bir
necha marta ahd tuzgan. Har bir ahdda berilgan
va’dalarni va qo‘yilgan shartlarni Xudoning O‘zi
belgilagan. Jumladan, Xudo Ibrohim bilan ahd
tuzib, Ibrohimga va uning avlodiga abadiy baraka
berishni va’da qilgan
1
. Mana shu ahd belgisi
sifatida Ibrohim va uning avlodi sunnat qilinishi
kerak bo‘lgan
2
. Xudo keyinchalik Muso
payg‘ambar orqali Ibrohimning avlodi, ya’ni Isroil
xalqi bilan ahd tuzadi
3
. O‘sha ahdda Xudoning
amrlari va qonunlari batafsil berilgan. Bu
amrlarga va qonunlarga rioya qilgan insonlarga
Xudo: “Men sizlarni O‘zimning xalqim qilaman,
sizlarning Xudoyingiz bo‘laman”, deb maxsus
va’da bergan. Ammo bu amrlarni va qonunlarni
buzgan odamlarni Xudo jazolagan. Xudoning O‘z
xalqi Isroil bilan bo‘lgan munosabati mana shu
ahdga asoslangani bois, Eski Ahdda bayon
qilingan aksariyat voqealar va Isroil xalqining
tarixi shu munosabatlar haqida hikoya qiladi.
Isroil xalqi Xudoga qayta–qayta bevafolik qilgani
uchun, Uning amrlariga bo‘ysunmagani uchun o‘z
vatanidan surgun qilingan
4
. Biroq Xudo:
“Shunday kunlar keladiki, Men Isroil xalqi bilan
yangi ahd tuzaman”, deb O‘z payg‘ambarlari
orqali va’da bergan
5
.
Xudo yangi ahdni butun insoniyat bilan Iso
Masih orqali tuzdi. Iso Masih butun odamzodning
gunohini O‘z bo‘yniga olib, xochdagi o‘limi orqali
yangi ahdni kuchga kiritdi
6
. Iso O‘zini qurbon
Lug‘at
2
qilgani va dunyoni Xudo bilan yarashtirgani
Yangi Ahdning asosiy mavzusidir. Endi har bir
inson, millatidan qat’iy nazar, Iso Masihga
ishonsa va gunohlaridan tavba qilsa, uning
gunohlari kechiriladi, bu inson Xudoning xalqiga
tegishli bo‘ladi.
1
Ibtido 15:1-21, 17:1-27
2
Ibtido 17:9-14
3
Chiqish
19:1-20:21, 24:1-18
4
4 Shohlar 17:5-23,
2 Solnomalar 36:13-21, Doniyor 9:3-14
5
Yeremiyo
31:31-34, 32:39-40, Hizqiyol 11:19-20, 36:26-27
6
Matto 26:27-28, Ibroniylar 8:6-13, 9:11-17
AHD SANDIG‘I
Usti va ichi oltin bilan qoplangan yog‘och
sandiq
1
. Ahd sandig‘ida ikkita tosh lavha
saqlanardi. Xudo bu tosh lavhalarni Sinay tog‘ida
Musoga Isroil xalqi uchun bergan edi. Tosh
lavhalarga o‘nta amr yozilgan bo‘lib, bu amrlar
Xudo bilan Uning xalqi o‘rtasida tuzilgan ahd edi.
Shu sababdan bu sandiq ko‘pincha Ahd sandig‘i
deb aytilgan. Ahd sandig‘ining qopqog‘i ustida
karub degan mavjudotning ikkita haykali bor edi.
Karublar bir–biriga yuzma–yuz turgan bo‘lib,
ularning qanotlari qopqoqning ustini berkitib
turardi. Ahd sandig‘i — Xudo O‘z xalqi orasida
ekanligining ramzi edi. Isroil xalqi sahroda kezib
yurganda Ahd sandig‘i Muqaddas chodirning Eng
muqaddas xonasida saqlanar edi. Keyinchalik
Ahd sandig‘i Quddusdagi Ma’badning Eng
muqaddas xonasiga qo‘yilgan.
1
Chiqish 37:1-9
AHD SANDIG‘INING QOPQOG‘I
Ahd sandig‘ining qopqog‘i toza oltindan
yasalgan edi. Qopqoq ustida karub degan
mavjudotning ikkita haykali bor edi. Karublar
bir–biriga yuzma–yuz turgan bo‘lib, ularning
qanotlari qopqoqning ustini berkitib turardi
1
.
Oliy ruhoniy bir yilda bir marta — Poklanish
kunida maxsus qurbonliklar keltirib, qopqoq
ustidagi ikki karub orasiga qurbonlik qonidan
sachratar edi. Bundan maqsad Eng muqaddas
xonani Isroil xalqining nopokliklaridan,
itoatsizliklaridan va gunohlaridan poklash edi
2
.
1
Chiqish 37:6-9
2
Levilar 16–bob
AHMOQ, NODON
Eski Ahdda “ahmoq” va “nodon” so‘zlari
axloqsiz odamlarga ishora qiladi. Bunday
odamlar Xudoni sevmaydilar va Unga
ishonmaydilar
1
. Ularda solih yashashga
undaydigan donolik yo‘q, shuning uchun ular
halokatu o‘limga yetaklaydigan qarorlar
chiqaradi
2
.
1
Zabur 13:1, 52:2, Hikmatlar 1:7
2
Hikmatlar 1:20-
33, 19:3, Voiz 7:17
AMOR XALQI
Isroil xalqi Kan’on yurtini egallamasdan oldin
o‘sha yerda yashagan xalqlarning orasidagi eng
katta va kuchli xalqlardan biri. O‘sha paytda
Kan’on yurtida yashagan xalqlarning hammasiga
nisbatan ham “Amor xalqi” degan ibora
qo‘llanilgan. Shuning uchun ushbu tarjimaning
ba’zi joylarida “Amor xalqlari” deb ham
yuritilgan
1
. Yana KAN’ON XALQI, KAN’ON
XALQLARI, KAN’ONDAGI XALQLAR iboralariga
qarang.
1
Misol uchun, Ibtido 15:16, Yoshua 10:5, 2 Shohlar
21:2 ga qarang.
ARAVA
BRONZADAN YASALGAN ARAVALAR yoki
JANG ARAVASI iboralariga qarang.
ARFA
Torli musiqa asbobi.
ASIRLIK
SURGUN so‘ziga qarang.
AYB QURBONLIGI
QURBONLIK so‘ziga qarang.
ASHERA
Ashera Kan’ondagi xalqlar sajda qilgan
hosildorlik xudosi bo‘lib, ayol qiyofasida tasavvur
Lug‘at
3
qilingan. Asheraning tasvirlari baland ustun
shaklida bo‘lib, yog‘ochdan yasalgan edi. Uning
erkak jufti Baal edi.
ASHTARET
Ashtaret Kan’ondagi xalqlar sajda qilgan
hosildorlik va urush xudosi bo‘lib, ayol qiyofasida
tasavvur qilingan.
BAAL
Baal Kan’ondagi xalqlar sajda qilgan
hosildorlik xudosi bo‘lib, erkak qiyofasida
tasavvur qilingan. Uning ayol jufti Ashera bo‘lgan.
Kan’onliklar, Baal eng kuchli xudo, deb
ishonganlar. Baal so‘zi xo‘jayin degan ma’noni
bildirib, ba’zan erkaklar ismiga qo‘shib
ishlatilgan. Ayrim hollarda shahar yoki joy
nomlariga ham qo‘shilgan. Ehtimol, Baal so‘zi
qo‘shib nomlangan o‘sha yerlarda Baalning
tasviri bo‘lgan yoki Baalga alohida usul bilan
sajda qilingan.
BANDARGOH
Kemalar to‘xtaydigan, kemalarga yuk
ortiladigan va ulardan yuk tushiriladigan joy,
ya’ni port. Port shaharlardagi savdogarlar
kemalarga ham, karvonlarga ham tijorat
mollarini yetkazib berardilar. Muqaddas Kitobda
Finikiyaning bir nechta port shaharlari, jumladan,
Tir va Sidon haqida aytib o‘tilgan. O‘rta Osiyodan
o‘tgan Buyuk ipak yo‘lining ba’zi tarmoqlari
g‘arbda o‘sha Finikiya shaharlarigacha borardi.
Kemasozlik va baliqchilik port shaharlarning
iqtisodida muhim o‘rin tutgan. Dengiz bo‘yida
joylashgan bu port shaharlar aholisi farovon
yashagan.
BARHAYOT XUDO
XUDONING NOMLARI iborasiga qarang.
BAYRAMLAR
Muqaddas Kitobda Isroil xalqi nishonlagan bir
nechta muhim bayramlar aytib o‘tilgan. Quyida
bu bayramlarning har biri haqida ma’lumot
beriladi:
FISIH ZIYOFATI
Bu ziyofat ibroniy kalendarining birinchi oyi
— Abib oyining o‘n to‘rtinchi kuni kechqurun
nishonlangan (Abib oyi Nison oyi deb ham
ataladi). Hozirgi kalendarga ko‘ra, bu oy martning
o‘rtasidan boshlanadi. Xudo Isroil xalqini
Misrdagi qullikdan qanday qilib ozod qilganini
ular Fisih ziyofatida xotirlaganlar. Har bir
xonadon bir qo‘zi yoki uloqchani qurbonlik qilib,
Fisih ziyofati munosabati bilan taom tayyorlagan.
Xonadon a’zolari qurbonlik taomini birga tanovul
qilishgan. Bu taomga qo‘shib taxir o‘tlar va
xamirturushsiz non ham yeyilgan. Fisih
ziyofatining ibroniycha nomi — Pesax.
Ziyofatning “Fisih” degan o‘zbekcha nomi
Pesaxdan olingan. Chiqish 12:1-13, 21-51, Levilar
23:5, Sahroda 9:1-14, Qonunlar 16:1-7 ga qarang.
XAMIRTURUSHSIZ NON BAYRAMI
Bu bayram ibroniy kalendarining birinchi oyi
— Abib oyining 15-21 kunlarida, yetti kun
davomida nishonlangan (Abib oyi Nison oyi deb
ham ataladi). Hozirgi kalendarga ko‘ra, bu oy
martning o‘rtasidan boshlanadi. Isroil xalqi o‘sha
yetti kun davomida Xudo ularni Misrdan
shoshilinch olib chiqqanini xotirlaganlar.
Odamlar uylaridagi bor xamirturushni olib chiqib
tashlaganlar. Yetti kun davomida xamirturushli
non yeyilmagan. Odamlar bayramning birinchi va
yettinchi kunlarida muqaddas yig‘in o‘tkazganlar,
Tavrotda buyurilgan qurbonliklarni keltirganlar.
Xamirturushsiz non bayramining ibroniycha
nomi — Matsot. Bu bayram Fisih ziyofatidan bir
kun keyin boshlangan. Shuning uchun Yangi
Ahddagi ba’zi parchalarda Fisih ziyofati va
Xamirturushsiz non bayrami “Fisih bayrami” deb
nomlangan
1
. Chiqish 12:14-20, 13:3-10, 23:15,
34:18, Levilar 23:6-8, Sahroda 28:17-25,
Qonunlar 16:3-4, 8 ga qarang.
1
Misol uchun, Luqo 22:1 ga qarang.
HOSIL BAYRAMI
Bu bayram ibroniy kalendarining uchinchi oyi
— Shavon oyining oltinchi kunida nishonlangan.
Hozirgi kalendarga ko‘ra, bu oy mayning
o‘rtasidan boshlanadi. Bu bayram bug‘doy o‘rimi
boshlanganda nishonlanardi. Bu kun Fisih
ziyofatidan keyin sakkizinchi haftaning birinchi
kuniga — Fisih ziyofatidan keyingi elliginchi
kunga to‘g‘ri keladi. Isroil xalqi bu kunda Xudo
hosilni barakali qilganini nishonlagan. Ular har xil
nazr va qurbonliklar keltirganlar, jumladan, yangi
bug‘doy hosilining donini nazr qilganlar. Bu
bayramning ibroniycha nomi “Shavuot”, ya’ni
“haftalar” deganidir. Shuning uchun bu bayram
“Haftalar bayrami” deb ham atalgan. Yangi Ahdda
bu bayramning yunoncha nomi “Pentekost”, ya’ni
elliginchi, deb atalgan. Chiqish 23:16, 34:22,
Levilar 23:15-21, Sahroda 28:26-31, Qonunlar
16:9-12 ga qarang.
KARNAY BAYRAMI
Bu bayram ibroniy kalendarining yettinchi oyi
Lug‘at
4
— Tishri oyining birinchi kunida nishonlangan
(Tishri oyi Itanim oyi deb ham ataladi). Hozirgi
kalendarga ko‘ra, bu oy sentabrning o‘rtasidan
boshlanadi. Karnay bayrami kuni Isroil xalqi dam
olib, muqaddas yig‘in o‘tkazgan. Bu yig‘inda
burg‘ular chalingan, Tavrotda buyurilgan
qurbonliklar keltirilgan. Levilar 23:23-25,
Sahroda 29:1-6 ga qarang.
POKLANISH KUNI
Bu bayram ibroniy kalendarining yettinchi oyi
— Tishri oyining o‘ninchi kunida nishonlangan
(Tishri oyi Itanim oyi deb ham ataladi). Hozirgi
kalendarga ko‘ra, bu oy sentabrning o‘rtasidan
boshlanadi. Poklanish kuni Isroil xalqi dam olib,
ro‘za tutgan. Ruhoniylar o‘zlarini, xalqni,
Muqaddas chodirni, keyinchalik Ma’badni va
qurbongohni poklash uchun Tavrotda buyurilgan
qurbonliklarni keltirganlar. Oliy ruhoniy esa Eng
muqaddas xonaga kirib, tutatqi tutatardi, Ahd
sandig‘ining qopqog‘iga va Sandiqning oldiga
qurbonlik qonini sachratardi. “Poklanish kuni”
bayramining ibroniycha nomi — Yom Kippur.
Levilar 16–bob, 23:26-32, Sahroda 29:7-11 va
RUHONIY so‘zi ostida berilgan OLIY RUHONIY
iborasiga qarang.
CHAYLA BAYRAMI
Bu bayram ibroniy kalendarining yettinchi oyi
— Tishri oyining 15-21 kunlarida nishonlangan
(Tishri oyi Itanim oyi deb ham ataladi). Hozirgi
kalendarga ko‘ra, bu oy sentabrning o‘rtasidan
boshlanadi. Bu paytda, kuz yomg‘iri
boshlanmasdan oldin, hosil yig‘ib olingan
bo‘lardi. Isroil xalqi Misrdan chiqqandan keyin
sahro kezib, chaylalarda yashaganini yetti kun
davomida xotirlagan. Shuningdek, ular Kan’on
yurtidagi hosilni Xudo barakali qilganini ham
nishonlashganlar, Tavrotda buyurilgan
qurbonliklarni keltirganlar. Ular yetti kun
davomida dalalardagi chaylaga o‘xshash
chaylalarda yashaganlar. Chayla bayramining
ibroniycha nomi — Sukkot. Bu bayram “Yig‘im–
terim bayrami” deb ham atalgan. Chiqish 23:16,
34:22, Levilar 23:33-36, 39-43, Sahroda 29:12-
39, Qonunlar 16:13-15, Zakariyo 14:16-19 ga
qarang.
PURIM BAYRAMI
Bu bayram ibroniy kalendarining o‘n ikkinchi
oyi — Adar oyining 14-15 kunlarida
nishonlangan. Hozirgi kalendarga ko‘ra, bu oy
fevralning o‘rtasidan boshlanadi. Purim
bayramini Fors shohi Axashverash hukmronligi
davrida malika Ester va uning amakisi Mardoxay
joriy qilganlar. Ikki kun nishonlanadigan bu
bayram davomida yahudiylar qanday qilib Xudo
Isroil xalqini qirilib ketishdan saqlaganini
xotirlaganlar. Bu bayramda odamlar
xursandchilik qilganlar, ziyofatlar uyushtirganlar
va bir–birlariga sovg‘alar berganlar. Bu
bayramning nomi akkad–bobil tilidagi pur, ya’ni
“qur’a” so‘zidan olingan. Ester 9:20-32 ga qarang.
YANGI OY SHODIYONASI
Har oyning boshida nishonlanadigan bayram.
Bu bayram Isroil xalqi amal qilgan qamariya
hisobi bo‘yicha belgilangan. Ruhoniylar har
oyning birinchi kunida mana shu bayram uchun
Tavrotda buyurilgan qurbonliklarni
keltirardilar
1
. Shuningdek, bu bayramda odamlar
maxsus taomni tanovul qilardilar. Udumga
muvofiq bu taomni faqatgina poklangan odamlar
tanovul qilishlari mumkin edi
2
. Oyning birinchi
kuni tabarruk hisoblanib, odamlar dam
olishardi
3
.
1
Sahroda 28:11-15
2
1 Shohlar 20:5, 24-26
3
Amos
8:5
BASHAN
Yassi tepaliklardan va o‘rmon bilan
qoplangan qirlardan iborat o‘lka. Bu o‘lka Jalila
dengizi va Iordan daryosining sharq tomonida
joylashgan. Bashan Gilad o‘lkasining shimol
tomonida bo‘lib, semiz mol–qo‘ylariyu a’lo sifatli
donlari bilan mashhur edi.
BIRODAR, BIRODARLAR
Muqaddas Kitobda odatda bu so‘z o‘zaro
yaqin munosabatda bo‘lgan odamlar orasida
qo‘llanilgan, ayrim hollardagina tug‘ishgan aka–
ukalarga nisbatan ishlatilgan. Eski Ahdda ham,
Yangi Ahdda ham bu so‘z bir qabilaga yoki bir
xalqqa mansub bo‘lgan odamlar o‘rtasida ko‘p
ishlatilgan
1
. Yangi Ahdda, ayniqsa maktublarda
bu so‘z Iso Masihga ishongan barcha millatdagi
odamlarga nisbatan ishlatilgan
2
. Iso Masihning
O‘zi ham shogirdlarini, birodarlarim, deb atagan
3
.
Bu so‘z yana qo‘shnilarga, do‘stlarga, qardosh
xalq vakillariga, hatto begona odamlarga nisbatan
ham qo‘llanilgan
4
. Shuningdek, erkak va
ayollardan iborat bo‘lgan guruhlarga ham
“birodarlar”, deb murojaat qilinardi. Muqaddas
Kitobda aytib o‘tilgan xalqlarning madaniyatida
erkaklar asosiy o‘rin egallagan. Madaniyatning bu
jihati Muqaddas Kitob yozilgan qadimiy ibroniy
va yunon tillari grammatikasida ham aniq
Lug‘at
5
ko‘rinib turadi. Mazkur tarjimada ibroniycha va
yunoncha matndagi ma’noni saqlab qolish uchun
“birodar, birodarlar” so‘zi ishlatilgan.
1
Chiqish 2:11, Qonunlar 1:16, Hakamlar 18:14,
20:7, Naximiyo 5:1-10, Zabur 21:23, Hizqiyol
11:25, Havoriylar 2:29, 22:1
2
Matto 25:40, 45,
Havoriylar 1:15-17, 15:23, Yoqub 1:2, Filippiliklar
3:1, Filimo‘n 1:1, 7, 16, Ibroniylar 2:11, Vahiy 12:10
3
Matto 28:10, Yuhanno 20:17
4
Ibtido 19:7, 29:4,
Qonunlar 2:8, 1 Shohlar 30:23, Matto 7:3-5
BOBIL
Qadimgi qudratli shohlik. Uning poytaxti
Bobil hozirgi janubiy Iroqda joylashgan edi.
Miloddan oldingi 586 yilda Bobil lashkari
Yahudoni, ya’ni janubiy shohlikni bosib olgan
1
va
juda ko‘p odamlarni Bobilga asir qilib olib ketgan
edi
2
. Keyinchalik Bobil yurti Fors imperiyasi
hukmronligi ostida bo‘lganda, ayrim yahudiylar
Yahudo yurtiga qaytib kelganlar. Qolgan
yahudiylar esa Bobilda yashab qolaverganlar.
Bobil shahri ko‘p yillar davomida yahudiylarning
diniy ta’lim markazi bo‘lgan edi.
1
YAHUDO so‘ziga qarang.
2
4 Shohlar 25:1-12
BOSH RUHONIYLAR
Yangi Ahd davrida bosh ruhoniylar guruhi
oliy ruhoniydan, sobiq oliy ruhoniylardan va
Horun avlodidan kelib chiqqan nufuzli oilalar
a’zolaridan tashkil topgan edi. Bosh ruhoniylar,
oliy ruhoniy singari, bu nufuzli oilalar orasidan
tanlanardi. Bosh ruhoniylar jamiyatning boshqa
e’tiborli odamlari qatorida Oliy kengash
1
a’zolari
edilar. Oliy kengash yahudiylarning siyosiy va
diniy uyushmasi edi.
1
OLIY KENGASH iborasiga qarang.
BRONZA QURBONGOH
QURBONGOH so‘ziga qarang.
BRONZADAN YASALGAN ARAVALAR
Shoh Sulaymon qurdirgan Ma’bad hovlisidagi
o‘nta katta arava. Har bir aravaning ustida katta
tog‘ora bo‘lib, bu tog‘oralarda suv saqlanardi
1
.
Qurbonlik qilinadigan hayvonlarning ichak–
chovoqlari, kalla–pochasi va boshqa qismlari
kuydirilishdan oldin mana shu tog‘oralardagi suv
bilan yuvilardi
2
. Zarurat bo‘lganda aravalar
Ma’bad hovlisida u yerdan–bu yerga ko‘chirilardi.
1
3 Shohlar 7:27-39
2
2 Solnomalar 4:6
BRONZADAN YASALGAN HOVUZ
Bu hovuz katta qozon shaklida bo‘lib,
bronzadan qilingan o‘n ikkita ho‘kiz ustiga
o‘rnashtirilgan edi. Hovuz shoh Sulaymon
qurdirgan Ma’bad hovlisidagi bronzadan
yasalgan qurbongoh yonida turar edi. Bu hovuzga
taxminan 44.000 litr suv sig‘ardi
1
. Hovuzdagi
suvni ruhoniylar yuvinish uchun ishlatardilar
2
.
1
3 Shohlar 7:23-26
2
2 Solnomalar 4:6
Dostları ilə paylaş: |