Mutaffakkirlar merosida mehnat tarbiyasi.
Ашуров Маъруфжон
Ашуров Маъруфжон
Mutaffakkirlar merosida mehnat tarbiyasi.
4.7
docx
24.01.2021
РЕКЛАМА
Mutaffakkirlar merosida mehnat tarbiyasi..docx
Текстом Картинками
Mutaffakkirlar merosida mehnat tarbiyasi.
Annotatsiya:Ushbu maqolada sharq mutafakkir allomalarining hunar va hunaramndalarga katta e’tibor berganliklari, vaqtida ilm hunarga muhabbat qo’yish kerakligi, ilm hunar o’rganishda chin ixlos bilan kirishishlikni, yoshlikni bekor o’tkazmaslikni, hunar o’rganish bilan birgalikda boshqalarni hunar o’rganishga da’vat etish kerakligi haqida aytib o’tilgan.
Kalit so’zlar: Zargar, kulol, tikuvchi, hunar, sohib, shayx, o’git, xirfa, pasha, koruncha.
Odam hunarning yaxshi va yomon sifatlarini bilgandagina hunarga oid bilimlarni mukammal egallashi, hunarmandlar ahlini qo’llab-quvvatlashi mumkin.
Darhaqiqat sharq mutafakkir allomalari hunar va hunarmandlarga kata e’tibor berganlar. Jumladan, Alisher Navoiy o’z zamonasida zargarlar, kulollar, tikuvchilar kabi turli tuman hunar sohiblarining hammasiga zo’r hafsala, qunt, e’tibor bilan maslahatlar berib, husniga rag’bat ko’rsatib, hamda ularga homiylik qilganlar. Alisher Navoiyning fikricha “Inson bo’lib dunyoga keldingmi? Biron-bir kasbni egalla, hunar o’rgan, shunda dunyodan hammomga kirib toza yuvinib chiqmagan kishidek o’tmaysan”- deydilar.
Shuningdek donishmandlarimiz o’git qilganlarki, vaqtida ilm hunarga muhabbat qo’ying, o’rgatilgan narsalarni yodingizda tuting, ilm hunar o’rganishga chin ixlos bilan kirishing, yoshligingizni bekorga o’tkazmang.
Hattoki, ulug’ shayxlarimizning o’zlari ham biror hunar egasi bo’lganlar.
Masalan SHayxul Mashoyix Abu Said Xarros etikdo’zlik qilgan. Shayx Muhammad Sakko mashhur pichoqchi, Shayx Hoja Bahouddin Naqshbandiy ajoyib naqqosh bo’lganlar, boshqalarni hunar o’rganishga da’vat etganlar. Hoja Bahouddin Naqshbandiy aytadilar – “Dilba yoru dast bakor” ya’ni “Dilinng ollohda, qo’ling doim mehnatda bo’lsin”.
Insoniyat qadr-qiymati mehnatda, bilimda, hunarga tayanishda, birovga xor bo’lsamlikda deb bilgan Sa’diy shunday ta’lim beradi.
O’z mehnatidan non yegan kishi,
Xotam minnatidan ozod yoz-qishi.
Muqaddas kitob Avestoda ham mehnat moddiy boyliklar manbai bo’lgani uchun emas, balki u mehnatni asosan axloqiy jihat, yaxshilik manbai deb bilganligi uchun insonlarcha mehnat qilishga chaqiradi. “Yoshlikda egallangan bilim, hunar toshga o’yib yozilgan hikmatdur” – deb tahkidlanadi.
“Farzandlarga odob-hunar o’rgatmak merosdur” – deb nasihat qilinadi. Qobusnomada “Sen odob, hunar va donishini o’zingdan meros qilgin, toki uning haqqini bajo kelturmish bo’lgaysan”. Chunki xos kishilarning farzandiga odob va hunardan yaxshiroq meros yo’qdir. Oliy xaloyiqning farzandlariga xirfa (savdo hunari) pesha (kasb) din yaxshiroq meros yo’qdir.
Agar xos odamlarning farzandlari yuz hunar bilsa va lekin hech kasbni bilmasa ayb emasdur. Hunar esa bir kun ishga yaragusidir. Demak albatta hunar o’rganmoq zarurdir:
O’tay o’g’lingga bilan desang agar,
Sen o’qishdi, o’rgatgin ilmu-hunar.
Agarda senda koruncha ham bo’lmasa zar,
O’z o’g’ishmingni qoldirmagin behunar.
Hunarning nechog’lik zarur ekanligini qator rivoyatlar, naqllar, ertak dostonlarda ham o’z aksini topgan. “Oltin baliqcha”, “Savdogar bilan podachi”, “Sirli gilamcha”, “Baliqchi bola”, “Ikki naqqosh ishi” kabi ertaklar “Hasanxon”, “Rustam”, “Ziyod” kabi dostonlar shular jumlasidandir.
Hunar egallash ham bir fazilatdir mahoratdir. Hunar egallashda halollik, poklik, sabr-qanoat, matonat, mehnat madaniyatiga rioya qilish muhim rol o’ynaydi. Ota-bobolarimiz ham hunar o’rganishni asosiy vazifa ekanligini o’rgatib kelganlar. Nizomiy Ganjaviy shunday degan:
Hunar o’rgan chunki hunarda ko’p sir,
Yopiq eshiklarni ochar birma-bir.
Abu Rayhon Beruniy mehnat va hunar avloddan-avlodga meros bo’lib o’tishini sinchiklab o’rgangan va hunarni yuqori baholagan. U “Hunarmandchilikda, mehnatda to’liq ustozlik sahnatini egallab olishi kerak”, degan fikrni aytadi. Odatda o’sha davrda hunar va tabiiy bilimlar maktablarda o’rgatilmay yakka tartibda berilgan.
1. Ota kasbini egallash, oiladagi kattalardan yakka shogird shaklida.
2. SHogird etish tanilgan usta qo’lida yakka shogird bo’lish.
3. Ustaxonalarda yakka shogirdlik tartibida o’rganiladi.
Halqimiz bolalarda mehnatsevarlik va mehnatga qiziqishni tarbiyalash, otalarimiz izidan borib turli kasb-hunar egallash, ularda mehnat munosabatlarini kamol toptirish, kelajak hayotga tayyorlashni o’zlariga muhim vazifa deb hisoblaganlar. O’z farzandiga kasb-hunar o’rgatgan ustazodalari (usta darajasiga ko’tarilgan farzand) bo’lib yetishganlar. Tanlangan usta hunarmandlar uyida yakka shogirdlikka tushgan bolalar bir necha yil hunarga tahluqli bo’lmagan yumushlarni ham bajarib yuraverganlar.
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati:
1. S. Hasanov “O’rta Osiyo mutafakkirlari mehnat tarbiyasi haqida”.
T. 1996y.
2. Munavarov “Pedogogika”. T. 1992y.
3. N. Gushkin. V. R. Xiltunin. “Mehnat eng yaxshi tarbiyachi”. T. 1988y
4. I. A. Karimov “O’zbekistonning siyosiy ijtimoiy va iqtisodiy
istiqbolining asosiy tamoyillari”. T. , “O’zbekiston”
Читайте также
ЕСТЬ ПРОТИВОПОКАЗАНИЯ. ПОСОВЕТУЙТЕСЬ С ВРАЧОМ
Галавит — помогает при простуде и гриппе
Реклама
Становитесь партнером
Реклама
Газификатор холодный криогенный ГХК-3. Под заказ!
Реклама
Индукционной плавильной печи цена
Реклама
Dostları ilə paylaş: |