Quron va hadislarda berilgan ijtimoiy iqtisodiy g'oyalar Reja: «Qur’oni karim»



Yüklə 23 Kb.
səhifə1/3
tarix07.01.2024
ölçüsü23 Kb.
#202063
  1   2   3
Davlatbek 5 1001-23 Iqtisod


Quron va hadislarda berilgan ijtimoiy iqtisodiy g'oyalar Reja: «Qur’oni karim»

Quron va hadislarda berilgan ijtimoiy iqtisodiy g'oyalar
Reja:
  1. «Qur’oni karim»ning iqtisodiy qadriyatlari




  2. «Hadislar»dagi iqisodiy qadriyatlar «Iqtisodiy t a ’lim


  3. «Muxtasar» asarining iqtisodiy g ‘oyalari

Islomning asosiy manbayi-«Qur’oni karim»dir. Uning har bir oyati bandalami poklikka, iymonga chorlaydi. Uning 293 ta oyati bevosita iqtisodiy tafakkurga bag'ishlangan. Boshqa juda ko‘p oyatlarda ham qisman iqtisodiyotga oid fikrlar berilgan. «Qur’oni karim» insonlarni halol mehnat qilishga, tejamli bo‘lishga, mehru shafqatga, halollikka undaydi.Mehnat-hayot va oxirat kafolati. Hayot shunday ne’matki, u insonga faqat bir m arta beriladi. Demak, uni shunday o'tkazish kerakki, u odamlarga bu dunyoda baxt-saodat keltirsin, oxiratda hisob-kitobni oson qilsin. Buning uchun odam hayot vaqtida umrini bem a’ni o'tkazmay, yaxshi amallarga sarflashi kerak.Halol m ehnat qilish bu dunyo va u dunyoda baxt-saodatni kafolatlay-



digan amaldir. Zero, «Qur’oni Karim»ning bir qancha oyatlarida mehnat har tom onlam a ulug‘langan, u zarur ibodat ekanligi ta ’kidlangan. Parvardigori olam odamzodni yaratish bilan unga nafsni berib qo‘ydi. Odamlar yashash uchun iste’mol qilishlari, oziq-ovqat yeyishlari, kiyim- kechak kiyishlari, m a’lum turar-joy sharoitlariga ega bo'lishlari kerak. Odamlar uchun kerak bo‘lgan bu iste’mol buyumlari tabiatda tayyor holda mavjud bo‘lmaydi. Alloh taolo moddiy n e’matlarning manbalarini bunyod etdi va ularni iste’mol uchun kerak bo‘lgan narsalarga aylantira
olish uchun odamlarga kuch-quw at, aql-idrok berdi. Aql-idrokni ishga solib, kasb-kom i egallab, Alloh yaratgan imkoniyatlardan o ‘z rizqini terib yeyishni insonlar zimmasiga yukladi.«Qur’oni Karim»ning bir qancha oyatlarida o ‘z mehnati bilan Parvar- digor yaratib qo‘ygan rizqini terib yeyish zarurligiga da’vat qilingan.
«Taborak» (Mulk) surasining 15-oyatida shunday deyiladi: M a’nosi, «U (Alloh) sizlar uchun Yerni xokisor-bo ysinguvchi qilib qo “
ygan zotdir. Bas, и (Yer)ning har tomonida yuraveringlar va (Allohning bergan) rizq-ro ‘zidan yenglar. Yolg'iz uning huzuriga tirilib chiqish-qaytish bordir».Ulamolarimiz ushbu oyati karimaning tafsirini islomda mehnatga chorlashga dalil qilib keltiradilar. Darhaqiqat, Alloh taolo Yerni yaratib, uni insonga bo'ysundirib qo'yish bilan birga, insonlarga bu ulug‘ ne’matdan unumli foydalanish uchun dangasalik, ishyoqmaslik qilmasdan, kasb- komi puxta egallab, rizqni undirib yeyishga undagan. Bu yerda gap bag'oyat ulug‘ n e’m at-yer to ‘g‘risida ketsa ham, uni keng m a’noda Alloh taolo
barcha imkoniyatlar to‘g‘risida aytmoqda, deb tushunilsa o‘rinliroq bo‘ladi. Mana shunday Alloh yaratgan imkoniyatlar v"1 ulardan aql-idrok bilan kasb-korni egallab, o ‘z rizqini terib yeyishlari bandalarning burchlari ekanligi to‘g‘risidagi da’vatni biz «Qur’oni karim»ning «Baqara» surasining Allohga iymon keltirish, undan qo‘rqish insonni yaxshi, xayrli ishlarga yo‘naltiradi. U iqtisodga adolat, omonat, halollik m a’nolarini berib, ochko‘zlik, harom va adolatsizUklardan chetlatadi. D em ak, iymonli odam dangasalik, ishyoqmaslik qilmasdan, g‘ayratli bo'lishi, biror kasb-hunam i egallab, halol m ehnat qiJishi kerak. Insonning mehnati, sa’y-harakati faqat dunyo n e’matlaridan ko‘proq bahram and b o ‘lishi uchungina emas, balki oxiratdagi hisob-kitob uchun zarurdir.
Payg‘ambarimiz Muhammad sallallohu alayhi vasallam marhamat qilib aytadilarki, «Alloh taolo o ‘z bandalari ichida g ‘ayratlisini yoqtiradi». Hadisi shariflardan birida: «Ey Parvardigor, men sendan, g ‘am-tashvishdan, xafalikdan, ojizlikdan, dangasalikdan, baxillikdan, q o ‘rqoqlikdan, qarzdorlikdan va xorlikdan panoh tilayman\» deyilgan. Insoniyat bosib o‘tgan uzundan-uzoq yo‘l mehnat jarayonidan iboratdir. Shu boisdan kishilar m ehnatni qadrlashlari, ulug‘lashlari, yoshlarni
m ehnatsevarlik ruhida tarbiyalashlari kerak. Zero, Payg‘ambarimiz M uham m ad sallallohu alayhi vasallam o ‘z hadislaridan birida: «Odam- laming уaxshisi odamlarga manfaat keltirganlaridir», deb bejiz aytmaganlar. «Qur’oni karim»da ham bu borada alohida ta’kidlanadi.Islomda mulk masalasi. Iqtisodiyot nazariyasida m ulk, mulkiy munosabatlar masalasi asosiy o ‘rin egallaydi. Zero, har qanday jamiyat
iqtisodiy tizimining asosini mulkchilik tashkil etadi. Mulkchilik — kishilar o ‘rtasida ishlab chiqarish vositalari va m ehnat mahsulini o ‘zlashtirish yuzasidan paydo bo‘lgan va tarixiy aniq bir shaklda nam oyon b o ‘luvchi iqtisodiy m unosabatdir. Mulk egasi b o ‘lish va b o ‘lmasligiga qarab kishilaming jamiyatdagi mavqyi, ulaming ijtimoiy maqomi yuzaga keladi. Islomda mulk tushunchasi, uning mohiyati, odamlar qo‘lidagi boylik — bu Allohning boyligi, odamlar-esa faqat uning yerdagi boshqaruvchilari ekanligini tan olishdan iborat. Ijtimoiy m anfaatlar o ‘rtasidagi kelishuv, uning asosini mulk-sarmoya tashkil etadi. Islom shaxsiy manfaat ijtimoiy manfaatga zarar keltirsa, un| (shaxsiy manfaatni) m a’qullamaydi. Shuning uchun ham ulaming kelishuvini yoqlaydi. Sarmoya ijtimoiy vazifani bajarishi, iqtisodiyot va jamiyatga foyda keltirishi uchun doimo harakatda (oborotda) bo‘lishi kerak. Xususiy va ijtimoiy mulk m a’lum ijtimoiy manfaatlarga xizmat qiladi.
Xususiy mulkning har qanday shakli jamiyat tom onidan nazorat qilinishi
va jamiyat manfaatlariga xizmat qilishi ham kerak. Demak, islom dinida xusilsiy mulk ijtimoiy vazifani bajaradi.
Ijtimoiy boylik—jamiyat ehtiyojlari uchun zarur bo‘lgan tabiiy boylik- lardir. Bu boyliklardan jamiyatning barcha a’zolari foydalanishlari mumkin, lekin ularga tanho hukmronlik qilish va g'arazli maqsadda foydalanish qatliyan taqiqlanadi. «Qur’oni karim»ning bir qancha oyatlarida birovning haqiga xiyonat qilish qoralanadi. «Baqara» surasining 188-oyatida «Mol- dunyolaringizni oralaringizda nohaq — harom yo‘llar bilan yemangiz, ya’iii bir-biringizning haqqingizni yemang. Va (gunoh qilayotganingizni) bilib turib, odamlarning mollaridan bir qismini harom yo‘l bilan yeyish uchun mollaringizni pora qilib hokimlarga uzatmang», deyilgan. Bu oyati
karimada Alloh musulmonlarga bir-birining molini botil — harom yo‘l bilan yemoqdan qaytarmoqda. Shariat qonunlari to ‘g‘risidagi «Muxtasar» nomli kitobda musulmon- chilikda mulkiy munosabatlar qanday bo‘lishi kerakligi batafsil bayon
etilgan. Oilaning mulkiy munosabatlari. Jam iyatning mustahkamligi har jihatdan oilaning mustaxkam bo‘lishiga bog‘liqdir. Shuning uchun islom dinida oiladagi mulkiy munosabatlaiga katta e’tibor
beriladi.
«Qur’oni karim»ning «Niso* surasida yangi islomiy jamiyat qurishga bo‘lgan intilish o ‘z aksini topgan. Jumladan, yetimlaming haqlariga rioya qilish, kichik yoshdagi bolalar, zaif kishilar va ayollar huquqlarini himoya qilish masalalariga alohida e ’tibor berilgan. Shuningdek, bu surada ayollardan jabr va zulmni ko‘tarib, ularga haqiqiy insoniy munosabatda bo‘lish yo‘lga qo‘yilgan. Surada mahr masalasi keng bayon qilingan. Islom dinidan ilgari turmushga chiqariladigan xotin-qizlaming mahrini
ulam ing otasi, aka-ukasi yoki boshqa qarindoshi kuyov tom on bilan savdolashib, olishar va o ‘zlari tasarruf qilishardi. Islom dini bu nom a’qul oldi-berdini harom qildi. M ahm i kelinga berilishi farz bo‘lgan haqga aylantirdi. M ahr kelinning shaxsiy mulkiga aylandi. Oila ichidagi mulkiy munosabatlarda nafaaa ham katta o ‘rin tutadi.
Islom shariati qonunlarida erning xotiniga, farzandlariga, ota-ona, bobo-momolariga, yaqin qarindoshlariga beradigan nafaqalari, ularning miqdori va shartlari aniq bayon etilgan.Oila ichidagi mulkiy munosabatlarda merosning о ‘m i katta. Meros deb voris qoldiruvchilarga tegishli bo‘lgan mulkiy va shaxsiy huquq hamda majburiyatlar yig‘indisiga aytiladi. Meros vafot qilgan odamning mol- mulkini haqdor oila a ’zolari o‘rtasida taqsimlanishini o ‘zida ifodalaydi. Merosning to ‘g‘ri taqsimlanishi oila a ’zolari o‘rtasidagi totuvlikni ta’rtun- lasa, noto‘g‘ri taqsimlanishi urish-janjallami keltirib chiqarishi mumkin.«Qur’oni karim»da, Hadisi sharif va shariatning fiqh kitoblarida meros haqida yetarli m a’lumotlar berilgan. «Niso» surasida meros oila a’zolari o‘rtasida qanday taqsimlanishi aniq ko'rsatilgan. Payg‘ambarimiz o ‘zi ling bir qancha hadislarida «Qur’oni karim» ta’limotidagi merosga oid fikr ami keng sharhlab berganlar. Islomiy fiqh kitoblarida meros to ‘g‘risida aricha chuqur m a’lumotlar berilgan. «Muxtasar»da ta ’kidlanishicha, agar \afot etuvchi tirikligida mol-mulkni vorislariga vasiyat qilib qoldirmagan bo‘lsa,

qolgan mol-mulkidan aw al vafot qiluvchining qarzi to'lanishi, qo gan mol-mulkini esa merosxo‘rlariga «Qur’oni karim»da belgilangan tart bda taqsimlanishi ko‘rsatilgan.


Rahbarlikda halol bo‘Iish masalasi. Iqtisodiyot tizimida rahbarlik (boshqaruv) katta o ‘rin tutadi. Boshqaruvning to ‘g‘ri tashkil etilishi iqtiso- diyotni sog‘lomlashtirish, uning samaradorligini oshirish, taraqqiyotini tezlashtirishini ta ’minlaydi. Buning uchun iqtisodiyotni boshqarishda iste’dodli, bilimdon kadrlarga tayanish kerak. Ular halol-pok, mas’uliyatli, insofli, vijdonli, o ‘z manfaatini xalq manfaatidan, jamiyat manfaatidan yuqori qo‘ymaydigan shaxs bo‘lishlari kerak.Islomda davlatning xo‘jalik turmushini tartibga solishdagi roliga katta ahamiyat beriladi. Unda davlat tabiiy boyliklarning taqsimotchisi sifatida ham, iqtisodiy kamchiliklardan va tabiiy boyliklarga monopoliyalardan asrovchi sifatida ham, ishlab chiqarish vositalarini ishlab chiqaruvchi sifatida ham, ulaming egasi sifatida ham maydonga chiqadi.
«Qur’oni Karim»da rahbarlarning mas’uliyati va halol-pok bo‘lishlari to ‘g‘risida ko‘p gapirilgan. «Qur’on»da ko‘rsatilgan ana shu yo‘ldan odam larni boshlab borish uchun rahbarlar iym on-e’tiqodli, halol-pok bo'lishlari kerak. Bu borada bobomiz Sohibqiron Amir Temuming barcha ishlarida «Qur’on»ga suyangani rahbarlar uchun ibratlidir.
2. «Hadislar»dagi iqisodiy qadriyatlar «Iqtisodiy t a ’lim o tla r tarixi»ni o 'rg a n is h d a islom iqtisodiy qadriyatlarining eng yirik manbalaridan biri «Qur’oni karim» bo‘lsa, keyingisi Hadisi sharifdir. Ushbu manbalar o'zining hayotiyligi bilan faqatgina Uyg‘onish davri 0 ‘rta Osiyodagi, Amir Tem ur va temuriylar dayri, XX asr boshlaridagi o'zbek iqtisodiy ta ’limotlaridagina emas, balki 0 ‘zbekistonni bozor iqtisodiyotiga o ‘tish davridagi iqtisodiy ta ’limotlami yaratishda ham e ’tiborga olinayotgani Hadisdagi iqtisodiy qadriyatlar katta hayotiy ahamiyatga ega ekanligini ko'rsatadi.j Bozordagi munosabatlar haqida. Bozorda har xil iste’mol n e’matlari swtiladi. Biroq, aynan bir xil iste’mol buyumlari ham almashishi mumkin.
Payg‘ambarimiz qimmatbaho metallar savdosi misolida buni tushuntiradi.Bu yerda shunga e ’tibor berish kerakki, oltinni oltinga sotish mumkin, lekin qanday ko‘rinishda, og‘irlikda, bunda biror tom on afzallikka egami? Kumushni oltinga, oltinni kumushga sotish mumkinmi? «Oltinni oltinga (ular tanga yoki biror buyum shaklida bo'ladimi yoxud quyma bo‘ladimi, bundan qat’iy nazar) bir-biriga teng og'irlikda sotingizlar,
birini ikkinchisidan afzal qilmangizlar. Kumushni kumushga ham aynan
shu tarifa sotingizlar! Savdolashib'turgan yeringizdan jilmay turib, bir- biringizni molingizni qo‘lga olingizlar!1» Bundan shunday xulosa qilish mumkinki, sotuvchi ham o ‘z molining aybini yashirmasligi, harid qiluvchi ham pul berishda g‘irromlik qilmasligi lozim, faqat shundagina savdoda baraka bo‘ladi, agar har ikkala tomon
ham bir-birini aldasa, g‘irromlik qilsa, bu savdo halol savdo emas. Savdo halollikni yoqtiradi va shuning uchun sotuvchi ham, oluvchi ham rost
gapirishi shart.Savdo-sotiqdagi halollikda dastlab sotuvchining o ‘z moliga adolatli,
insofli, har ikkala tomonga ham manzur b o la rli darajada narx qo'yishi bilan boshlanadi. Chunki sotuvchi mol egasi bo'lgani uchun dastlabki narxni haridorga birinchi bo‘lib taklif etishga haqlidir. Hadisdagi rivoyatlarda: «Kimki biror oziq-ovqat mahsulotini k o ‘tara sotib olgan bo ‘Isa, uni uloviga ortmay (ya ’ni sotib olingan yeridan bo ‘lak joyga olib bormay) turib qayta sotib yubormasligi kerak, chunki tijorat odobi shuni taqozo qilur» (54-bob), deyiladi. Amalda tijoratning bunday odobiga qattiq amal qilingan, odobsizlik qilganlami esa kaltaklaganlar.
Halol savdo qilish hosiyati. Savdo-sotiq ishlarida amal qilinadigan shartlardan yana biri savdogar boshqa savdogaming savdosini buzmasligidir. Bir savdogar boshqa savdogaming savdosiga: birinchidan, toki o ‘zi nixsat
bermaguncha va ikkinchidan esa u odam savdoni tark etmaguncha aralashmasligi va uchinchidan esa, biror molni sotib olish uchun uning savdosini aynitmasligi lozim. Payg'ambarimiz: «Birortangiz birodaringiz savdosini ustiga savdo qilmangiz!»
(56-bob) deganlar. Bu gapdan boshqalar molini olib qolib qimmatroq narxda sotish, aldash maqsadida narxni ataylab oshirish, savdogar savdosi ustiga savdo qilishga yo‘l qo‘ymaslik kabi m azmunlar yotadi. savdo-sotiq ishida sudxo‘rlik qoralanadi, 22-bobda: «Sudxo‘r bo‘lgan
kimsalar qiyomat kuni jin chalgan m ajnun kabi turadilar», deyilib,
sudxo‘rlar uchun u dunyoda ham jazo borligi aytiladi. 23-bobda sudxo'r
xususida gap ketib, «Ey m o‘minlar, Allohdan qo‘rqingiz va agar chindan ham m o‘m in bo‘lsangiz, sudxo‘rlikni tark qilingiz! Agar (farmonimizni) bajarmasangiz, u holda Alloh va uning Rasuli tom onidan (sizlarga) urush e ’lon qilinur. Agar tavba qilsangiz, sarmoyangiz o ‘zingizga — zolim ham, mazlum ham bo‘lmas. Agar (qarzdor) nochor bo‘lsa, boyiguncha kutingiz.
Agar bilsangizlar, (bergan qarzingizni) sadaqa qilib yuborishingiz o ‘zingiz uchun yaxshidir. Va (barchangiz) Allohga qaytariladigan kundan qo'rqingiz!
So‘ngra, har bir jonga qilgan amaliga yarasha to ‘la jazo berilur va hech kimga zulm qilinmas», deyiladi.
G ‘irromlik qilish ham sudxo'rlikning bir ko'rinishi sifatida qoralanadi. Bo‘nak (avans) —hadisiy qoida. Hadisda bo‘nak berib mol olish haqida hammasi b o ‘lib 8 ta bobdan iborat bo'lgan kichik kitob ham berilgan bo‘lib, unda bo‘nak (avans) berib mol olishda kafolat berish, molning bir qismini m a’lum muddatda uzish sharti bilan mol olish kabi holatlarni adolatli hal etish usullari ko'rsatib berilgan.
Kitobning 2-bobida Payg‘ambarimizning Madinaga kelishi xususida gap ketganda, odamlar bo‘nak (avans) berib, qolgan haqini bir-ikki yil ichida o ‘z sharti bilan samar (don-dun, meva-cheva va sabzavot) berish odati mavjud bo'lgani yoziladi. Payg‘ambarimiz odamlarga yanada qulayroq bo'lishi va masalani adolatliroq hal etish maqsadida: «Kimki bo‘nak (avans) berib, qolgan haqini ersa m a’lum m uddatda uzish sharti bilan xurmo (va undan bo‘lak narsalar) oladirgan bo‘lsa, o ‘lchanadirganini o ‘lchab, tortiladirganini tortib olsin», deb o ‘z m aslahatini beradi.
Shuningdek, ushbu kitob Payg‘ambarimiz davrlarida odam lar bo‘nak (avans) berib, qolgan haqini m a’lum m uddatda uzish sharti bilan mahsulotlarini o'lchab, tarozida tortib olingani, nasiyaga taom sotib olishda qolgan haqning kafolati uchun tem ir sovutlar garovga qoldirilgani kabi rivoyatlar bor. Bulardan shunday xulosaga kelish mumkinki, hozirgi paytda ham kishilar o ‘rtasida m a’lum muddatni kelishib olib, bir-birlariga yer yoki pul qarz berib, uning evaziga yoki bir qismiga qishloq xo‘jalik mahsulotlari, hayvon yoki boshqa tovar olish odati juda qadimdan mavjud
bo'lgan va u kundalik hayot taqozo etgan talablar asosida tobora takomillashib bormoqa.
Hadislarda ju f a kitobi ham berilgan bo‘lib, undagi uchta bobda ju f aning mohiyati va ahamiyati ko‘rsatib berilgan. Unda taqsimlangan, hali chegarasi aniq belgilanmagan umumiy mulkda ju f a huquqi borligi, lekin ular taqsimlanib, chegaralari aniq belgilanib, uning egasi aniq bo‘lsa, bu huquqning barham topishi xususidagi fikr talqin etilgan.J u f a iqtisodiy va huquqiy asnoda yerlari tutash bo'lgan qolshnilaming bir-birlarining uy va yerlarini ham da biror mulkka sherik yoxud biror mulkdaulushi (nasibasi) bor kishilaming bir-birlarining ulush nasibalarini
birinchi b o ‘lib sotib olish huquqlarini bildiradi. Bu yerda birinchi bo‘lib ulushni kim sotib olish huquqiga ega ekanligiga e’tibomi qaratish lozim va bunday fikrga kitobning 2 va 3-boblarida berilgan rivoyatlarda yanada aniqlik yuritilib, qo‘shnisining ijozatisiz o ‘z uyi va yerini, sherigining ruxsatisiz o ‘z ulushi (nasibasi)ni sotolmasligi, sotganda ham agar ikkita qo‘shnining qay birining eshigi o ‘zingga yaqinroq bo‘lsa, faqat unga boshqalarga qaraganda arzonroq naixda sotish lozimligi ko‘rsatilgan. Bunda Payg‘amba- rimizning: «qo‘shni qo‘shniga uy-joylarining tutashligi birlan boshqalardan ko‘ra haqliroqdur», degan maslahatlari hech qanday jamoaga tegishli
bo‘lmagan, taqsimlanmagan umumiy mulkka nisbatan ju f a huquqiga asos qilib olinganligini ta ’kidlab o ‘tish lozim.

Yüklə 23 Kb.

Dostları ilə paylaş:
  1   2   3




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin