Reja: 1 Rus xalq raqsi



Yüklə 27,56 Kb.
səhifə1/5
tarix14.12.2023
ölçüsü27,56 Kb.
#178264
  1   2   3   4   5
Rus halq raqsini o\'rganish uslubiyoti


Rus halq raqsini o'rganish uslubiyoti

Reja:


1 Rus xalq raqsi
2 Aylana raqs
3 Dekorativ (raqs) aylana raqslar
Rus xalq raqsi - rus xalq raqs sanʼati, folklor havaskor yoki sahnalashtirilgan sahna raqsi shaklida taqdim etiladi. Erkak raqsi dadillik, qalb kengligi, hazil bilan ajralib turadi; ayol raqsi silliqligi, ulugʻvorligi, engil koketligi bilan ajralib turadi. Rus raqslari rus milliy madaniyatining ajralmas qismidir. Rossiya xalqlari folklorining taniqli tadqiqotchisi Yakob Shtelin XVIII asrda shunday yozgan edi:
Butun shtatda, oddiy odamlar orasida uzoq vaqtdan beri dalalarda qoʻshiq aytish va qizlar va ayollarning qoʻshigʻi ostida rus raqslarini raqsga tushirish odati mavjud. ... Yevropaning barcha raqs sanʼatida goʻzal oʻspirin qiz yoki yosh ayol ijro etsa, rus qishloq raqsidan oʻtib ketadigan raqs yoʻq va dunyodagi hech bir milliy raqsni jozibadorligi bilan bu bilan solishtirib boʻlmaydi.
Xususiyatlar
Xalq raqslarining eng qadimgi ikki janri: dumaloq raqs va raqs. Baʼzi raqslardagi harakatlar hayvonlar va qushlarning harakatlariga taqlid qilgan boʻlsa, boshqalarida ular mehnat jarayonlarini (ekin ekish, yigʻish, toʻqish) aks ettirgan.Особенность русских народных танцев — в сочетании стыдливости, скромности, благопристойности и эротизма: степенные лирические хороводы в длинном закрытом платье, не облегающем, но подчеркивающем красоту женской фигуры, где каждый жест руки сдержан, но бесконечно грациозен; широкая русская пляска, где многие мужские движения исполняются на полу (метелица, ползунец и др.), что полностью отсутствует в женской лексике. Так выражается уважение к женщине, преклонение перед её красотой. Тут же в танце мужчина может встать, подхватить женщину и закружить в своих крепких руках, показав тем самым бурю эмоций к ней и свою силу.
Rus xalq raqslarining oʻziga xos xususiyati kamtarlik, hayo, odob va erotizmning uygʻunligidadir: uzoq yopiq koʻylakdagi tinchlantiruvchi lirik dumaloq raqslar, tor emas, balki ayol figurasining goʻzalligini taʼkidlaydi, bu yerda har bir qoʻl ishorasi oʻzini tutadi. lekin cheksiz nafis; ayollar lugʻatida umuman yoʻq boʻlgan polda koʻplab erkak harakatlari (boʻron, sudraluvchi va boshqalar) amalga oshiriladigan keng rus raqsi. Ayolga hurmat, uning goʻzalligiga qoyil qolish mana shunday ifodalanadi. Darhol raqsda erkak oʻrnidan turishi, ayolni ushlab, kuchli qoʻllarida aylanishi mumkin va shu bilan unga va uning kuchiga his-tuygʻular boʻronini koʻrsatishi mumkin.
— Shilova A.S. Rus raqsining aksiologik tushunchalarini dramatik spektaklda qoʻllashning ahamiyati // Teatr. Rasm. Kino. Musiqa", 2011-yil
Asl raqs, xuddi qoʻshiq kabi, sehrli rol oʻynagan, shuning uchun taqvim va marosim raqslarida koʻplab arxaik xususiyatlar saqlanib qolgan. Rus xalq raqsining marosimlar bilan bogʻliqligi koʻplab dumaloq raqslar va raqsning ayrim turlariga xos edi. Yagona raqs, raqs va kvadrat raqs marosimlar bilan bogʻliq emas edi.
Rus xalq raqsi, hududga qarab, oʻziga xos tarzda ijro etiladi. Shimolda - tinch, ulugʻvor. Markaziy qismda - baʼzan sokin va lirik, baʼzan jonli va quvnoq. Janubda - provokatsion, jasorat bilan. Shu bilan birga, rus xalq raqsining umumiy xususiyatlari mavjud boʻlib, ular koʻp jihatdan xalqning milliy xarakteriga bogʻliq. Erkaklar raqsi gʻayrioddiy quvnoqlik, hazil, miqyos, sheriklarga hurmatli munosabat bilan ajralib turadi. Ravonlik, samimiylik, ayollik, olijanoblik baʼzan jonli va qoʻzgʻatuvchi tarzda ijro etilishiga qaramay, ayollar raqsi uchun xosdir.
Tabiiy qishloq sharoitida anʼanaviy raqs mashgʻulotlari uch bosqichda oʻtkazildi:

  1. „Oʻyin bosqichi“ 5-10 yoshli bolalar musiqa, qoʻshiq aytish va oddiy raqs elementlaridan foydalanilgan oʻyinlar orqali raqs asoslarini oʻrgandilar.

  2. „Texnik bosqich“. 11-15 yoshli oʻsmirlar murakkab elementlarni oʻzlashtirdilar, raqslarni toʻliq oʻrgandilar, lekin hali kattalar bilan raqsga tushishmadi.

  3. „Usta sahna“ 16-18 yoshdagi oʻgʻil-qizlar qishloq bazmlarida qatnashib, raqslarda qatnashishlari mumkin edi, ular davomida oʻzlarining individual uslublarini sayqallashdi.

Etnik rayonlashtirish
Rossiya hududini 20-asr boshlarida rivojlangan etnik zonalarga (Shimoliy Rus, Markaziy Rus, Janubiy Rus, Rus-Belarus, Rus-Ukraina, Volgaboʻyi, Ural, Ural, Rossiya) boʻlinishi uchun etnografiyada umumiy qabul qilingan tizim. Sibir va Uzoq Sharq, kazaklar) raqs anʼanalaridagi oʻzgarishlarning xilma-xilligini va rus xalq raqsining mintaqaviy xususiyatlarini toʻliq aks ettiradi.
  1   2   3   4   5




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin