O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA TA’LIM VAZIRLIGI O’ZMU ILTIMOIY FANLAR FAKULTETI PSIXOLOGIYA. UMUMIY PSIXOLOGIYA KAFEDRASI
FAN NOMI: UMUMIY PSIXOLOGIYA. SHAXS
AMALIY PSIXOLOGIYA_B_60310903 4-Mustaqil ish.
Tekshirdi: Katta o’qituvchi. A.I.Rasulov Bajardi: Safarmaxmudov Fazliddin
Toshkent_2022 Reja: 1.KIRISH.
2.ASOSIY QISM.
a)Gumanistik psixologiyada komil shaxs xususiyatlari.
b)Shaxs markazlashuv psixoterapiyasi prinsiplari.
3.XULOSA.
4.FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR.
Gumanistik psixologiya psixologiyadagi ikkita eng muhim oqim - psixoanaliz va bixeviorizmga muqobildir. Gumanistik psixologiyaning asosiy predmeti - bu shaxs va uning o'ziga xosligi, insonning dunyo tajribasi va undagi o'rnini anglash. Nazariya, agar u uchun maqbul, do'stona ijtimoiy-psixologik muhitda bo'lsa, inson o'zining ma'naviy salohiyatini to'liq ochib berishga, barcha shaxsiy muammolarini hal qilishga tug'ma qobiliyatga ega degan taxminga asoslanadi. Gumanistik psixologiyada tahlilning asosiy predmetlari quyidagilardir: eng yuqori qiymatlar, shaxsiyatning o'zini namoyon qilishi, ijodkorlik, sevgi, erkinlik, mas'uliyat, avtonomiya, ruhiy salomatlik, shaxslararo muloqot. Gumanistik psixologiyaning rivojlanishiga 20-asr oʻrtalarida shaxsiyatchilik katta taʼsir koʻrsatdi. Gumanistik fan barcha mavjud bo'lganlarga muqobil yo'nalish sifatida asr o'rtalarida paydo bo'ldi psixologik maktablar (biheviorizm, personalizm va psixoanaliz), o'z shaxsiy kontseptsiyasini va uning rivojlanish bosqichlarini shakllantirishda. Gumanistik psixologiyaning asosiy vakillari: A.Maslou, K.Rodjers, G.Olport va R.Mey edi. Ushbu fanning yangi yo'nalishlari o'zlarining dasturlarini ilgari tashkil etilganlarga qarshi turish orqali oldindan belgilab qo'ydilar, chunki u psixologik yo'nalishlarning pastligini ko'rsatdi. Bo'shatishga shaxsiy intilishlar hissa qo'shdi ichki stress bilan o'zaro munosabatlarda muvozanatga erishish muhit. Gumanistik psixologiya inson mavjudligini bizning zamon falsafasi va ilm-fani o'rtasidagi darajada to'g'ridan-to'g'ri tushunishga chaqirdi. Gumanistik psixologiyaning o'ziga xosligi (mualliflar A. Maslou, K. Rojers, G. Allport) nevrotik kasalliklardan ta'sirlanmagan, sog'lom, barkamol shaxsga yo'naltirilganligidir. Asosiy fikrlar:
- inson o'zining o'tmish tajribasining garovi emas, passiv hayvon emas va tabiat qurboni emas; - inson ko'proq kelajakka, o'z-o'zini anglashga intiladi; - asosiy motiv - insonning o'zini-o'zi ijodiy tamoyilini rivojlantirish; - insonni butunligicha o‘rganish kerak; - har bir inson noyobdir.
C. Rojers. Shaxsning asosi o'zini o'zi anglashdir. O'z-o'zini idrok etish boshqa odamlar, atrof-muhit bilan o'zaro munosabat jarayonida shakllanadi.
I-kontseptsiyasining tuzilishi:
- haqiqiy men ("men" nima ekanligini idrok etish);
- ideal I (men xohlagan va bo'lishi kerak bo'lgan narsani ifodalash).
Inson xulq-atvorini faqat uning O'zini o'zi anglash haqidagi bilimlari asosida tushunish mumkin. Insonning har qanday reaktsiyalari va xatti-harakatlari uning atrofida sodir bo'layotgan narsalarni sub'ektiv ravishda qanday qabul qilishi, uning sub'ektiv tajribalari bilan belgilanadi. Haqiqiy Men ideal Men bilan mos kelmasa, u holda shaxs o'zini tashvish va sarosimaga tushib qoladi. Bu o'z-o'zini anglash uchun xavf tug'diradi, o'z-o'zini hurmat qilishni yo'qotish bilan tahdid qiladi. Shu sababli, psixologik o'zini o'zi himoya qilish mexanizmlari harakatga keltiriladi, ular ongga tahdidli tajribalarga yo'l qo'ymaydi. Odatda bu: Idrokning buzilishi yoki o'z tajribasini ataylab noto'g'ri talqin qilish (masalan, men-kontseptsiyani saqlab qolish uchun, odam o'ziga ishonmaslik faktini izohlaydi. etakchilik pozitsiyasi tajovuzkorlarning, hasadgo'y odamlarning hiyla-nayranglari - inkor etish, tajribaga e'tibor bermaslik reaktsiyasi (masalan, butun dunyo salto uchadi, lekin "Bag'dodda hamma narsa tinch ...").
"To'liq ishlaydigan shaxs" quyidagilar bilan tavsiflanishi kerak:
- tajribaga ochiqlik va ehtiyotkorlik;
- o'zini o'zi qabul qilish va o'zini hurmat qilish;
- ichkilik (u bilan sodir bo'lgan hamma narsa uchun javobgarlik, o'zi uchun);
- ijodiy hayot tarzi, moslashish real sharoitlar hayot;
- har bir daqiqada hayotning to'yinganligi.
G.Olportning shaxs xususiyatlari nazariyasi. Gumanistik psixologiyaning asosiy qoidalari Gordon Allport tomonidan ishlab chiqilgan. G.Olport (1897-1967) o‘zi yaratgan shaxs kontseptsiyasini xulq-atvor yondashuvi mexanizmiga va psixoanalitiklarning biologik, instinktiv yondashuviga muqobil sifatida qaradi. Allport, shuningdek, kasal odamlar, nevrotiklar, sog'lom odamning ruhiyatiga oid faktlarni o'tkazishga qarshi chiqdi. U o'z faoliyatini psixoterapevt sifatida boshlagan bo'lsa-da, u sog'lom odamlarning eksperimental tadqiqotlariga e'tibor qaratib, tibbiy amaliyotdan juda tez uzoqlashdi. Allport bixeviorizmda qo'llaniladigan kuzatilgan faktlarni nafaqat to'plash va tasvirlashni, balki ularni tizimlashtirish va tushuntirishni zarur deb hisobladi.
Maslou kontseptsiyasidagi eng universal insoniy xususiyat - bu ijodkorlik, ya'ni har bir kishiga xos bo'lgan ijodiy yo'nalish, lekin atrof-muhit ta'siri tufayli ko'pchilik tomonidan yo'qoladi, garchi ba'zilari sodda, "bolalik" ni saqlab qolishga muvaffaq bo'lishsa ham. dunyoning ko'rinishi. Nihoyat, Maslou gumanistik psixologiyaning psixologik jihatdan sog'lom shaxsga bo'lgan qiziqishini ta'kidlaydi; kasallikni tahlil qilishdan oldin salomatlik nima ekanligini tushunish kerak (Freydning psixoanalizida yo'l teskari;
Maslouga ko'ra, Freyd psixikaning kasal tomonini ko'rsatgan; sog'lomni ko'rsatish vaqti keldi). Haqiqiy salomatlik - tibbiy emas, balki ekzistensial ma'noda - ijodiy o'sish va o'z-o'zini rivojlantirishni anglatadi. Bu tamoyillar odatda boshqa gumanistik tushunchalarga taalluqlidir, garchi umuman olganda gumanistik psixologiya ifodalamaydi yagona nazariya; uni ba'zilari birlashtiradi Umumiy holat va ʼʼshaxsiyʼʼ yoʻnalishi amaliyotda – psixoterapiya va pedagogika.
Maslou kontseptsiyasining markaziy o'rni uning inson ehtiyojlarini tushunishidir. Maslou ʼʼbazalʼʼ deb ataluvchi inson ehtiyojlari ʼʼʼʼʼ boʻlib, darajalar boʻyicha ierarxik tarzda tuzilgan deb hisoblagan. Agar ushbu ierarxiya piramida yoki narvon sifatida ifodalangan bo'lsa, unda quyidagi darajalar ajralib turadi (pastdan yuqoriga):
1.Fiziologik ehtiyojlar (oziq-ovqat, suv, kislorod, optimal harorat, jinsiy istak va boshqalar). 2.Xavfsizlik bilan bog'liq ehtiyojlar (ishonch, tuzilma, tartib, atrof-muhitning taxminiyligi). 3.Sevgi va qabul qilish bilan bog'liq ehtiyojlar (boshqalar bilan affektiv munosabatlarga bo'lgan ehtiyoj, guruhga qo'shilish, sevish va sevish uchun). 4.Hurmat va o'z-o'zini hurmat qilish bilan bog'liq ehtiyojlar.
5.O'z-o'zini amalga oshirish bilan bog'liq ehtiyojlar yoki shaxsiy izchillik ehtiyojlari.
Gumanistik psixologiya inson tabiatini tushuntirishda o‘zining yondashuvi bilan boshqa psixologiya fanidagi yo‘nalishlardan farq qiladi. Bu borada mazkur yo‘nalishning vakillari sifatida G.Olportning shaxs qirralari, A.Maslouning shaxsnining o‘zini o‘zi kamol toptirish, K.Rodjersning interaktiv psixoterapiyasi, R.Meyning shaxsning hayot yo‘li haqidagi g‘oyalarini e’tirof etish mumkin.
Mazkur yo‘nalishning har bir nazariyasi o‘zining ilmiy tushunchasi, insonning ichki olamini tushunishga yo‘naltirilgan tadqiqot usullari va psixoterapevtik yondashuvlari mavjud