1-Mavzu: Tarbiya ijtimoiylashtirish omili. Ijtimoiylashtirish jarayoni va tarbiyalanuvchi tomonidan jamiyatda mavjud bo‘lgan me'yorlar, qadriyatlar, xulq-atvor shakllarining o‘zlashtirilishi. Tayanch tushunchalar



Yüklə 34,46 Kb.
səhifə1/2
tarix27.09.2023
ölçüsü34,46 Kb.
#149852
  1   2
1-mavzu


1-Mavzu: Tarbiya ijtimoiylashtirish omili. Ijtimoiylashtirish jarayoni va tarbiyalanuvchi tomonidan jamiyatda mavjud bo‘lgan me'yorlar, qadriyatlar, xulq-atvor shakllarining o‘zlashtirilishi.


Tayanch tushunchalar. Oila, oilaviy tarbiya, tarbiyalanuvchilar, odob, axloq, namuna, nikoh, qon-qarindoshlik, ota-ona, farzandlar, keksa avlod (buva, buvi), qarindoshlar, pedagogika, oila pedagogikasi, oila tarbiyasi, oila an'analari, oila tarbiyasi tamoyillari.
Reja:
1. Islom dinidagi ma'naviy axloqiy o‘gitlarning ijtimoiy mazmuni.
2. Milliy mentalitet va uning ijtimoiylashuvda tutgan o‘rni.
3. Shaxs shakllanishiga bevosita va bilvosita ta'sir qiluvchi omillar.

Islom tavhidlik dini, ya'ni uning mazmuni yagona xudo— Ollohga iymon keltirishdir. Bu dinning asoschisi Muhammad s.a.v. (570—632) musulmonlar tomonidan paygambar, ya'ni Allohning elchisi, deb e'zozlanadi. Islom dinining muqadas kitobi — Qur'oni Karimdir.


Qur'on matni VII aerda yozilgan. Xalifa Usmon davrida Qur'on yagona kitob shakliga keltirilgan va uning boshqa barcha matnlari yo‘q qilingan. Qur'on 114 suradan iborat. Oddiy musulmon Qur'onning murakkab suralarini faqatgina tafsirlar orqali tushunishi mumkin. Eng mashhur tafsirlar At-Tabariy, Zamahshariy, Baydoviy, Fahriddin, ar-Roziy, al-Qurtubiyga tegishli. Natijada sunna — Qur'onning mazmunini tushunishini boshqarish yaratilgan. Sunna oila, urug‘, qabila a'zolari orasidagi munosabatlari ni tartibga keltirgan bo‘lib, yozilmagan axloqiy qoidalar sifatida xam qo‘llanilgan. Sunna hadis shakliga ega. Hadislarni yig‘ish, ularni ajratishga kup olimlar o‘z umrlarini bag‘ishlaganlar. Islomga muvofiq Qur'on barcha musulmonlar bo‘ysunishlari lozim bulgan muqaddas kitobdir.
VI asrning o‘zidayoq islom insonning ijtimoiy huquq va erkinliklarini e'lon qildi. Bu erkinliklar inson hayotining barcha jabhalarini qamrab olgan edi.
Shariatning huquqiy qadriyatlari ijtimoiy tavsifga ega va quyidagi tamoyillarga asoslangan adolatli jamiyatni ifodalaydi:
— jamiyatning barcha a'zolarining irqi, tili va diniy mansubligidan qat'iy nazar tengligi;
— jamiyat barcha a'zolarining teng mas'uliyatga egaliklari, chunki ular bitta manbadan kelib chiqganligi;
— inson hayoti va erkinligi tengligi;
— oila jamiyatning asosidir: jamiyat oilani o‘z himoyasiga oladi va unga gamxo‘rlik qiladi;
— boshqaruvchi va boshqariluvchilarining tengligi;
— yagona Olloh barcha narsaning egasi va u tomonidan yaratilgan ne'matlar barcha mavjudot va maxluqotlarga uning hadyasidir. Har bir inson bu hadyadan o‘z ulushini olishga haqli; xalq va jamiyatga tegishli barcha siyosiy, ijtimoiy va boshqa masalalar xalq bilan maslahatlashib hal qilinishi lozim;
— o‘zining dunyoviy ishlari uchun har bir kishi jamiyat oldida, ma'naviy hayotga tegishli ishlari uchun esa faqatgina Olloh oldida javob beradi;
Xadislarda islom dinidagi eng muhim insoniy huquqlar sifatida quyidagilar kafolatlanadi:
— yashash huquqi
— erkinlik huquqi, ( “siz qachon odamlarni qulga aylantirdingiz. Axir, ular ozod tug‘ilishgan edi-ku?”);
— tenglik huquqi, (“arab boshqalardan, boshqalar esa arabdan ustun emaslar, qora sariqdan, sariq esa qoradan ustun emas. Ustunlikka sazovor bo‘lgan inson ustundur”); bunday insonparvar fazilatlarni islom dini tayanadigan beshta asosda ham ko‘rish mumkin:
— Iymon Allozdan boshqa iloh yo‘q va Muhammad (s.a.v.) uning rasul i;
— Salavot — musulmon kuniga besh mahal bajaradigan ibodat — namoz;
— Zakot — rahmdillik. Beruvchi insonning munosabati u berayotgan miqdordan muhimroqdir;
— Ro‘za, ramazon musulmonlar uchun muqaddas oy, chunki aynan shu oyda Muhammad (s.a.v.) payg‘ambar bo‘lganlar;
— Haj — har bir imkoni bor musulmon Makkaga haj safari uyushtirishi lozim.
Tarbiyaviy vositaga ega bo‘lgan Qur'on oyatlari muhim ahamiyatga ega. Ularda ota-ona va farzand o‘rtasidagi munosabat, bolalarni tarbiyalayotgan ota-ona nimaga intilishi kerakligi, shuningdek, ular erishmoqchi bo‘lgan maqsadlar aniq belgilab qo‘yilgan.
Qur'on musulmonlarning hayot mazmuni va maqsadi haqidagi qarashlariga katta ta'sir ko‘rsatgan va uning g‘oyalari musulmon halqlarining madaniyatidan chuqur joy olgan bo‘lib, xalq pedagogikasi manbalari: maqol, rivoyat, ertaklar va boshqalarga har tomonlama ta'sir ko‘rsatgan.
O‘sib kelayotgan avlodning tarbiyasi va ijtimoiy jarayonlarga moslashuvida bilim, unga munosabat masalasi doimiy muammo hisoblanadi. Bu muammo zamonaviy sharoitda yanada keskin ko‘rinish kasb etmoqda. Bir tomondan, iqtisodiy hayotda ro‘y berayotgan jarayonlar shunga olib keldiki, bilimsiz odamlar katta pul topadigan bo‘lishdi. Ularning topganlari bilan ziyolilarning maoshini tenglashtirib bo‘lmay qoldi. Buning hammasi yoshlarning bilim olishga qiziqishini pasayishiga sabab bo‘lmoqda. Ularga bilim olish moddiy va ma'naviy muvaffaqiyat garovi bo‘lib tuyulmayapti. Boshqa tomondan esa, bozor munosabatlari va unga bog‘liq bo‘lgan texnikaning doimiy yangilanishi, korxonalar o‘rtasidagi raqobat, ishsizlik yoshlardan nafaqat chuqur bilimlar, balki ularning doimiy yangilanib turishini ham talab qiladi. Ana shunday sharoitda Qur'oni karim yoshlarni bilim olishga da'vat etuvchi muhim manba vazifasini bajaradi.Ma'lumki, Qur'onda “ilm” so‘zi 750 marta uchraydi. Agar Qur'on 780000 so‘zdan iboratligini inobatga olsak, “ilm” so‘zi muqaddas kitobning 1/104 qismini tashkil qilishini ko‘rishimiz mumkin.
Qur'on inson bilimlarini ikkiga ajratadi: diniy va dunyoviy. Diniy bilimlar dunyo asoslarini, dunyo yaratilishini bilishga qaratilgan bo‘lib, bilimning bu turi - inson yetishishi mumkin bulgan eng oliy cho‘qqidir. Qur'onda inson ega bo‘lishi mumkin bo‘lgan dunyoviy bilim haqidagi oyatlarni uchratamizki, bunda dunyoviy bilimlarga inson tanasining uch a'zosi—ko‘z, quloq va yurak orqali erishish mumkinligi ta'kidlanadi.. Bilimning holatlaridan tashqari, Qur'on bilim rivojlanishining dialektik, dinamik jarayonlarini va inson tomonidan o‘zlashtirilishini ham qayd etadi. Buning hammasi mazkur manbada bu holatga alohida e'tibor berganlaridan dalolat beradi. Shuningdek, bilim olishga intilish xadislarda ham o‘z ifodasini topgan. Islomshunos olim F.Rouzental to‘liq hajmda Imom Buxoriyning “as-Sahih” asarini taqlil qilib chiqqan va ulardagi bilim bilan bog‘liq quyidagi g‘oyalarni ko‘rsatib o‘tgan:
— bilim talab qilish jannatga yo‘l ochadi;
— bilim faqatgina o‘qish orqali qo‘lga kiritiladi;
— inson rahbar bo‘lishidan oldin bilimli bo‘lishi kerak;
— ayollarni o‘qitishga ruxeat berilgan;
— ilm va olimlarning yo‘qolishi dunyoning oxiriga yetganini
bildiradi.
Boshqa mashhur xadislarda xam islom nuqtai nazaridan bilim va fanlar naqadar qadrli ekanligini bildiruvchi g‘oyalar mavjud:
— to‘lin oy qancha yulduzlardan ustun bo‘lsa, olimlar mo‘minlardan shunchalik ustundirlar;
— olimlar o‘zlaridan keyin pul emas, bilim qoldiruvchi vorislardir.
Qur'onda har bir shaxsni ijtimoiylashuvi hamda har bir insonning hayot va mehnatiga munosabati haqida g‘oyalar mavjud. Islomshunoslar islom dinining inson hayoti va mehnatga nisbatan munosabati borasida izlanishlar olib borganlar. Ularning ta'kidlashlaricha, Qur'on boyliklarni qoralaydi, biroq u barcha boylikni emas, balki Xudo qismatni, musulmonning farzlarini unutishga chorlovchi boyliklarnigina qoralaydi. Agar boylik din nuqtai nazaridan halol topilgan bo‘lsa va zakoti berilsa, uni islom qonuniy hisoblaydi. Qur'on harakatsizlikni ham qoralaydi. U ham dunyoviy, ham diniy ishlardagi faol kishilarni yoqlab chiqadi.
Ana shu sababli tarbiyaviy tizimda hadislardan foydalanish nihoyatda muhim hisoblanadi. Chunki ularda payg‘ambarning hayoti va faoliyatidan turli hikoyalar, axloqiy pandlar mavjud. Hadislarda islom asoslarining sharlari berilgan bo‘lib mehribonlik, ruhiy poklik, tozalik, halollik iymon kabi tushunchalar ko‘rib chiqilgan.
Hadislarning pedagogik taxili ushbu man'baning ta'lim-tarbiyaviy ahamiyatga ega bo‘lgan quyidagi eng muhim mazmuniy yo‘nalishlarini aniqlash imkonini beradi:
— “go‘zal xulq sohibi” U insonlarning bir-biriga ishonchini shakllantiradi;
— o‘z xatolarining tan olinishi xalqning buyukligidan dalolat beradi;
— o‘z fikrini bildirish — inson kuchining ifodasidir.
O‘z fikrini bildirmaslik esa shariat va soglom fikrlashga nisbatan norozilik alomati;
— o‘z farzini tushunish va uni ixtiyoriy bajarish insonda yaxshi xislatlar paydo bo‘lishiga olib keladi; insonning o‘z Vatani, do‘stlari, xalqi oldida majburiyatini bajarishi — inson tarbiyalanganligining ko‘rsatkichi;
— hayotda vaqtning qadriga yetish insonning va jamiyatning rivojlanishining asosiy shartidir;
sabr qilish baxtsizlik, yetishmovchilik, kasalliklarni yengishga yordam beruvchi xislatdir. Muvaffaqiyatga erishish uchun aqldan tashqari sabr ham talab qilinadi;
— insonni farishta darajasiga ko‘taruvchi — bu xislatdir.
Undan mahrum bo‘lgan kishida asl sevgi bulishi mumkin emas.
Ichkilikbozlik, fahsh, zino – buning hammasi irodasizlikdir.
Bunday insonlar atrofdagilarga, o‘z xalqiga zarar keltiradi;
— chuqur fikr yuritish — insonning aqliy voyaga yetganlik alomatidir;
— kim o‘z o‘tmishini yo‘qotsa — uning kelajagi yo‘qdir.
Qariyalarning hikmatlarini unutgan yosh avlod iymonni ham unutadi va shunda yovuzlik yaxshilik ustidan g‘alaba qozonadi.
Ijtimoiy pedagogikaning amaliyoti va nazariyasi xalqning etnografik, tarixiy, madaniy an'analari va xususiyatlariga bog‘liq bulib, inson, insoniy qadriyatlar haqidagi diniy va axloqiy qarashlarga tayanadi. Inson sivilizasiyasi davomida har qanday jamiyat o‘zi mustaqil mavjud bo‘lishini ta'minlay olmaydigan a'zolari: bolalar, qariyalar, kasallarga munosabat mavzusi bilan bir necha bor duch kelgan. Bunday odamlarga munosabat jamiyatning g‘oyaviy, ijtimoiy, iqtisodiy, axloqiy va milliy xususiyatlariga bog‘liq ravishda rivojlangan va ularning jismoniy yo‘q qilinishidan tortib, jamiyatda to‘liq intefasiyalashuvlarigacha bo‘lgan ko‘rinishlarda ifodalangan.
O‘zbekiston Respublikasining mustaqillikka erishishi, davlat va jamiyat rivojining o‘ziga xos yo‘lini tanlashi milliy-madaniy, ma'naviy qadriyatlarni qayta tiklash va hayotning barcha jabhalarida milliy xususiyatlarni inobatga olish vazifasini qo‘ydi.
Bugun shaxs shakllanishiga bevosita va bilvosita ta'sir qiluvchi omillarni alohida inobatga olish kerak. Bunday omillarga nafaqat moddiy, g‘oyaviy va psixologik sharoitlar, balki shaxsning shakllanishi ro‘y bergan muhit \am mansubdir. Bu jarayonga turli davlatlarda olib boriladigan millatlararo munosabatlar va milliy siyosat ham o‘z ta'sirini o‘tkazadi. Bu, ayniqsa, shaxsiy xislatlarning shakllanishiga katta ta'sir ko‘rsatadi. Bunday xislatlarga milliy o‘z-o‘zini anglash, g‘urur, iftixor kabi tushunchalar kirishini e'tiborga oladigan bo‘lsak, shaxsning axloqiy shakllanishi umuminsoniy qadriyatlar bilan chambarchas bog‘liqholda kechadi, deb xulosa qilish mumkin.
O‘zbek xalqi o‘ziga xos etnik muhitga egadir. Bunday muhitda bolalar yoshligidan o‘z ona (milliy) tillarining va unda o‘z aksini topgan ertaklar, afsonalar, rivoyatlar, maqollar, ashulalarning ta'sirida bo‘ladilar. Bolalar asta-sekin milliy an'analar, urf-odatlarning aniq me'yorlariga ko‘nikishadi. O‘quvchilar milliy tarixni, adabiyotni o‘rganish va ona tillarida turli ma'lumotlarni olish orqali o‘smirlik yoshidayoqo‘z etnik va umummilliy mansubliklarini anglay boshlaydilar. Etnomadaniy sharoitlarning ijtimoiylashuviga ta'siri mentalitet darajasida nisbatan yorqin namoyon bo‘ladi.
“Mentalitet” tushunchasi XX asr boshida fransuz olimi J1. Levi-Bryul tomonidan fanga kiritilgan. Mentalitet “etnos” (xalq, elat) tushunchasi bilan chambarchas bog‘liqdir.
Etnos — bu tarixan bir hududda shakllangan, til, madaniyat, ruhiyatning umumiy, nisbatan barqaror xususiyatlariga ega bo‘lgan, shuningdek, boshqa shunday tuzilmalardan o‘z-o‘zini anglashi bilan ajralib turuvchi insonlar majmuasidir. Biron-bir etnosga mansubliktug‘ilishdanoqbo‘lmay, ijtimoiylashuv, shaxsning muayyan madaniy sohadagi shakllanishi, bolaning axloqiy steriotiplarni o‘zlashtirishi davomida namoyon bo‘ladi. Etnosning muhim xususiyatlaridan biri etnik o‘z-o‘zini anglashning mavjudligidir. Etnosni boshqa etnoslardan ajratib turuvchi xususiyatlar (til, qadriyat, me'yor, din, milliy xarakter, san'at kabilar), asosan, shu etnos a'zosi bo‘lgan kishilarga xos bo‘ladi.
Insonlarning ijtimoiy-pedagogik birligi sifatida etnos har bir inson uchun muhim vazifalarni bajarishi mumkin: nisbatan keng ma'lumot berish orqali atrof-muhit umumhayotiy qadryatlar bilan tanishtirish, nafaqat ijtimoiy, balki jismonan o‘zini sog‘lom his qilishi uchun himoya qilish. Etnik jamiyat vaqt mobaynida nisbatan muqim bo‘lib, uning tarkibi barqarordir. Inson etnik maqomga ega va uni etnosdan ajratib bo‘lmaydi. Shu xususiyatlar tufayli etnos inson uchun qo‘llab-quvvatlash guruhi hisoblanadi.
Etnosning shaxsiy, faoliyat va ijtimoiy darajalaridagi xususiyatlari etnopsixologiya orqali ifodalanadi. Etnopsixologiya milliy hissiyot va kayfiyat, milliy madaniyat va manfaat, milliy an'analarni o‘z ichiga oladi. So‘nggi yillarda etnopsixologiyada “milliy xarakter” tushunchasi kam ishlatilmoqda. Etnik guruhlarning psixologik xususiyatlarini ifodalash uchun esa mentallik va mentalitet tushunchalari qo‘llanilmoqda.
Mentallik insonning olam, o‘zining bu olamda tutgan o‘rni haqidagi tasavvurlari asosida yotgan obrazlar tizimi bo‘lib, biron-bir davrdagi u yoki bu etnik guruhga xos bo‘lgan dunyoqarashdir.
“Mentalitet” kategoriyasi hozirgi vaqtda gumanitar fanlarda an'analar va madaniyat orqali anikushb beriluvchi ommaviy dunyoqarashning tarkibini ifodalash uchun ishlatilmoqda. Mengalitetningturli ta'riflari mavjud bo‘lib, anglanmagan darajada jamoa tasavvurlari majmuasidir.
Mentalitet muayyan tabiiy-iqlimiy va tarixiy-madaniy sharoitlarda shakllanadi. (A. V. Mudrik).
Mentalitet — bu shaxs yoki ijtimoiy guru\ning dunyoni muayyan obrazda qabul qilish, \is qilish va unda tafakkur yuritishini o‘z ichiga oluvchi individual va jamoa ong darajasi.
Mentalitet shu xalqning uzoq tarixiy rivojlanishi natijasida shakllanadi va milliy xarakter, iqtisodiy va ijtimoiy xulq-atvorning milliy modelini belgilab beradi.
Mentalitet hatto bir mafkura boshqasiga o‘zgarganda ham o‘zining asosiy xususiyatlarini saqlab qolishi mumkin.
Zamonaviy ilmiy adabiyotlarda mentalitet bir xil madaniyatga tegishli odamlarning u yoki boshqa masalani anglash va tushunishda umumiylik mavjudligi bilan aniqlanadi. Turli xalqlarning mentalitlari quyidagi ijtimoiy hodisalar bilan farkdanadi: ijtimoiy tuzilmaga baho berish, huquq va odat haqidagi qarashlari, ozodlikka munosabati, ozodlikni tushunishlari, mehnat, mulkchilik, boylikka munosabatlari, zamon va makonni tushunishlarini qanday qabul qilishlari.
Mentalitet — bu xalq madaniyatining keng maydondagi kvintesseksiyasidir. “Mentalitet” kategoriyasi, odatda, ijtimoiy — psixologik kategoriya sifatida tushuniladi. Mentalitet tushunchasi tarkibining psixologik tamili mentalitet tushunchasini muayyan madaniyatda yashovchi odamlarning integral tasviri sifatida tushunish imkonini beradi. Butahlil I. G. Dubrov, V. I. Kukushkin, A. S. Pamarin, V. S. Barulinlar tomonidan utkazshtgan. Boshqacha qilib aytganda, mentalitet jamiyatning ma'naviy-ruhiy qiyofasi, jamiyat dunyoqarashining asosiy o‘lchovi sifatida tushuniladi.
Mentalitet ijtimoiylashuv jarayonida muhim o‘rin tutadi, chunki u ijtimoiy axborot tashuvchisi hisoblanadi. Ijtimoiy axborot bu holatda 3 asosiy guruhga bulinadi:
— ishlab chiqarish qurollari va meqnatning jamoaviy natijalari;
— obyektiv ijtimoiy munosabatlar;
— til va muloqot.
Mentalitet ijtimoiy axborotning uziga xos qismi sifatida o‘zining uzatish kanallariga ega. Ular orasida eng asosiylari tabiiy muhit, mumtoz va boshqa keng tarqalgan matnlar, til tarkibi va kundalik yumushlar hisoblanadi.
Hozirgi kunda “mentalitet” tushunchasi fanda tor va keng ma'noda tushuniladi. Keng ma'noda mentalitet jamiyat, jamiyat ongini qabul qilishning o‘ziga xosligini, tushunishning umumiy ak.liy faoliyat vositasi (instrumentariyasi) sifatida, o‘zining tabiiy va ijtimoiy muhitini hamda o‘zligini muayyan tarzda anglash, olamga uziga xos munosabatda bo‘lish imkonini beradi.
Tor ma'noda esa mentalitet ijtimoiy ma'lumotning nisbatan chuqur va kam o‘zgaradigan qismi bo‘lib, milliy xarakter va dunyoni tushunishga asoslangan ajdodlar tajribasi sifatida qaraladi.
Ijtimoiy pedagogika, xuddi pedagogika kabi, tarbiyalanuvchilarning etnopsixologik xususiyatlarini inobatga olishi kerak. Milliy psixologiyani bilish tarbiya ishining sifatini oshirishning samarali yo‘llarini topishga imkon beradi. Etnopsixologiya pedagogika faniga muayyan milliy rypy^iap vakillari tomonidan tarbiyaviy ta'sir choralarini qabul qilishning o‘ziga xosliklarini, turli xalqlarning tarixiy tajribasini inobatga olib tarbiyaviy tadbirlar mazmunini, u yoki bu millat vakillarining tarbiyaviy choralarga ko‘nikish xususiyatlarini, aniq etnik guruh vakillarida milliy psixologiyaning ifodalanishini, turli xalqlarda tarbiyaviy ta'sir paytida intizomiy munosabatlarning ifodalanish xususiyatlarini, milliy mintaqalarda odamlarga nisbatan qo‘llanilayotgan psixologik ta'sirga bog‘liq ravishda tarbiya ishining mahsuldorligini, turli millat vakillarining muomalasi jarayonida shaxslararo munosabatlarning shakllanishi kabilarni o‘rganishga yordam beradi.
Insonlarning milliy psixologik xususiyatlari ularning faoliyatiga quyidagi shakllarda ta'sir ko‘rsatadi:
— faoliyatning milliy o‘ziga xosligi;
— inson xislatlarining milliy xususiyati;
— milliy axloqiy muhitning o‘ziga xosligi.
Milliy psixologik xususiyatlar nafaqat inson ruhiyatiga ta'sir ko‘rsatadi, balki bu jarayonga muayyan tuzilish va mazmun ham beradi.
Psixologiyada ijtimoiy ong hodisasi sifatida turtta sohani ajratish mumkin:
Motivasion soha milliy umumiylikning sabablari va g‘oyalarinnng o‘ziga xosligini tavsiflaydi.
Intellektual bilish sohasi esa millat tafakkuri bilan bog‘liq dunyoqarashning o‘ziga xosligini xarakterlaydi. Bu jihat ulardagi ak,liy hislatlar bilan ifodalanadi.
Kommunikativ xulq-atvor sohasi esa har bir xalqning o‘rnatilib bo‘lingan o‘zaro munosabatlarining me'yorlari, o‘z axloq stereotiplari, o‘z rahbarlik shakllari mavjudligidan dalolat beradi.
Xalqda shunday gipoteza mavjudki, unga asosan har bir xalq nerv tizimi va aqlining tug‘ma xususiyatlarining faoliyat yuritishidagi o‘z xususiyatlariga ega. Bu esa milliy xarakgerning emosional-irodaviy soqalarining o‘ziga xosligini keltirib chiqaradi.
Milliy psixologik xususiyatlar ko‘nikma va stereotiplar mexanizmlari orqali namoyon bo‘ladi. Ko‘rsatmalar insonning muayyan shaklda u yoki bu hodisani qabul qilishidir, ya'ni ko‘rsatma muayyan faoliyat yuritishga tayyorlik, biror-bir milliy jamoa vakili o‘z etnik sharoitlaridan kelib chiqib milliy mentaliteta, shaxsning ijtimoiylashuvi jarayonida milliy axloqiy me'yorlar va qadriyatlar, shaxsiy va ijtimoiy rivojlanish yo‘nalishlarini aniqyaash va mustahkamlash, atrof- muhitdagi odamlarga baho berish, o‘z millati nuqtai nazariga mos kelmaydigan g‘oyalarni qoralash vazifasini bajaradi.
Ijtimoiy va pedagogik amaliyot hamda bir qator tadqiqotlar insonning milliy majburiyatini shakllantiruvchi asosiy ijtimoiy institut sifatida oilani e'tirof etadi. Oila:
— milliy axloqiy me'yorlarni o‘elashtirish, milliy madaniy muhitga va uning qadriyatlariga ko‘nikishning eng bevosita va abadiy manbasi hisoblanadi;
— millat psixologiyasi ji\atlarining takdid yo‘li orqali alohida shaxslar ongi va ruhiy olamiga kirishini ta'minlaydi;
— milliy qadriyatlarga amal qiladi va ularni asrab avaylaydi;
— o‘zining milliy tarbiyaviy ahamiyatini inson hayoti davomida sakdab qoladi;
— milliy urf-odatlar va an'analarning asosiy tashuvchisi hisoblanadi.
Oilaning barcha sanab o‘tilgan xususiyatlari o‘zbek oilasida o‘zining yorqin ifodasini topadi.
O‘zbek xalqi shaxsiy xislatlarida ifodalangan milliy xususiyatlari oilada milliy va diniy qadriyatlar asosida shakllangan va avloddan-avlodga o‘tib ta'lim-tarbiya, odat, marosimlar, qoidalar shaklida mustahkamlangan. Bunday qadriyatlarga, avvalo, o‘z yurtining o‘tmishiga xurmat, milliy an'analarga sodik/shk va ularni \ayotga tadbiq etish kiradi.
Milliy xususiyatlarning shakllanishiga mehnat faoliyatining xarakteri va yunaltirilganligi, ijtimoiy jarayonlarda qatnashish va madaniy ta'lim darajalari ta'sir qiladi. Milliy xislatlar shakllanishining asosi milliy, tarixiy, madaniy, diniy va axloqiy qadriyatlar hisoblanadi. Ularning shakllanishi, saqlanishi va avloddan-avlodlarga uzatilish vositasi milliy odat va an'analar hisoblanadi.
Axloqiy qadriyatlar asosida uzbek oilasida rostgo‘ylik, vazminlik kabi xislatlar shakllanadi. O‘zbek oilasining pedagogik va psixologik xususiyatlari alohida e'tiborga loyiq.
Chunki ular hayot tarzi, ma'naviy axloqiy muhit, tarbiyaviy tamoyillarni belgilab beradi. Bularga milliy qadriyatlarga sodiqlik, diniy an'analar va marosimlarga hurmat, bolalarni yaxshi va xayrli amallarni qilishga undash, o‘z so‘zida turish, kattalarning yoshlarga namuna bulishi, sabr-toqatli bo‘lish, yosh xususiyatlarining inobatga olinishi, munosabatlarning hamkorlik va o‘zaro hurmat tamoyillari asosida qurilishi kabilar kiradi.
Bir qator tadqiqotlar va shaxsiy kuzatuvlar asosida biz tarbiyaviy ta'sirlarning natijalari uzbek millatining uziga xos xususiyatlariga ta'sir ko‘rsatadi, degan hulosaga keldik va ularni shartli ravishda ikki guruhga bo‘ldik:
1. Xarakterologik: ishonuvchanlik, qissiyotlilik, sodiqlik, sabrlilik, bolalarni sevish.
2. Axloqiy: tarbiyalanganlik, rostgo‘ylik, mehnatsevarlik, mexribonlik, insoniylik, insoflilik, g‘amxo‘rlik, s-axiylik, vatanparvarlik.
An'analar, qaysidir ma'noda, iqtisodiy va ma'naviy borliqning tarkibiy unsuri sifatida bizning hayotimizni kelajak bilan bog‘laydi. Har bir rivojlanish boskdchida an'analarning mazmuni va ahamiyati aniqijtimoiy-ik^isodiy shart-sharoitlar va vazifalar bilan belgilanadi.
Xalkda faqatgina insonlarni tashqi va ichki holatda birlashtiruvchi shu qadriyatlar qadrlanadi. An'analar qanchalik qadimiy bo‘lsa, shunchalik ishonch bilan ularning ahamiyati va jamiyat institutlari tomonidan qabul qilinishiga e'tibor qaratish mumkin.
An'analar uz ifodalarini namoyon qilish bo‘yicha nihoyatda milliylik xususiyatiga egadirlar, biroqtarixiy rivojlanish mobaynida ular boshqa xalqlar tomonidan ham boyitilishi qamda shu paytning o‘zidayoq umumxalq, xalqaro qiyofaga ega bo‘lishi mumkin.
An'ana va odatlarga ikki o‘zaro bog‘liq ijtimoiy vazifa xosdir: a) shu jamiyatda o‘rnatilgan munosabatlarni barqarorlashtirish vositalari; b) bu munosabatlarni yangi avlod hayotiga tadbiq qilish. Bu vazifalar turli yo‘llar bilan amalga oshiriladi: agar urf-odatlar bu hayotda qanday harakat qilish lozimligini aniq belgilab qo‘ygan bo‘lsa, u holda an'analar, yurish-turishning umumiy me'yorlari yoki tamoyillarini ilgari suradilar.
Hozirgi kunda o‘zbek xalqining mentaliteti milliy isgiqlol goyasiga asoslanadi. Prezident I. A Karimov ta'kidlab o‘tganlaridek, quyidagilar milliy mentalitetning asosiy tushunchalari hisoblanadi:
— Vatanga muhabbat;
— ona tiliga muhabbat;
— milliy axloqiy, madaniy, ma'naviy qadriyatlar;
— oila;
— mahalla;
— islom dini;
— ta'lim va ma'rifatning o‘rni;
— umuminsoniy qadriyatlarga tayanish.
Ijtimoiy hayotning barcha jabhalari maishiy, ijtimoiy, san'at sohasining zaruriy tarkibiy qismi bo‘lish bilan birga, an'ana va odatlar odamlarning har bir davrdagi ko‘p asrli qarashlarini mujassamlashtiradilar. Aksariyat hollarda an'analarning kelib chiqishi muhim tarixiy hodisalarga borib taqaladi.



Yüklə 34,46 Kb.

Dostları ilə paylaş:
  1   2




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin