7. Massajning qon va limfa tomir tizimlariga ta’siri
8. Massajning ichki a’zolarga va modda almashinuviga ta’siri
9 Massaj xonasiga va jihozlariga talablar
10. Massajchiga va massaj oluvchi qo’yiladigan talablar
11 Massaj usullarining fiziologik ta’siri va bajarish turlari
Massajning qisqacha tarixi (Massaj tarixi –bu soliqning, quvvatning va go’zallikning tarixidir.)
Juda qadim zamondan massaj gigiyenik, davolash, har xil kasalliklarning oldini olish, sog’lomlashtirish va ish qobiliyatini oshiruvchi vosita sifatida amalda qo’llanib kelingan.
Odamzodning massaj bilan tanishishini, undan birinchi bora foydalanishini xalq tibbiyoti manbalaridan qidirish lozim.
Calomatlikni saqlash haqidagi ta’limot-valeologiya deb ataladi. Valeologiya lotincha so’z bo’lib, valeo-“sog’lom yashash”, “salomat bo’lish”, logos –bilim, tushuncha degan ma’nolarni bildiradi.
Salomatlikni saqlashning asosiy omillaridan biri-organizimni chiniqtirish,har kuni jismoniy badantarbiya mashqlarini bajarish, bir yilda ikki marta umumiy massaj muolajasini olib turish, ratsional (lotincha rationalis-to’g’ri, me’yorida) ovqatlanish, solom turmush tarzi va boshqa shu kabi qoidalarga amal qilishdan iboratdir.
Ko’hna dunyo xalqlarining ko’pchiligida massajga bo’lgan talab davo yordami ko’rsatish asosida kelib chiqqan. Bizning eramizdan 25 asr ilgari massajning ayrim usullari qo’llanilganligini tarix tasdiq etdi. Keyinchalik ko’hna Xitoy qo’lyozmalarida “Kong-fu” (inson madaniyati)-bizning eramizdan oldin 2698 yilda chop etilgan kitobdagi massaj usuli batafsil bayon etilishi bilan birgalikda davo ma’nosi sifatida qo’llanishi borasida tavsiyalar bitilgan. Xitoyning xorijiy mamlakatlari bilan madaniy aloqalari natijasida massaj qo’shni sharq mamlakatlariga-Koreya, Vetnam, YAponiya va arbiy Evropaga ham kirib keldi. Xon sulolasi davrida bizning eramizdan avvalgi 206-220 yillarda Xitoydan arbga yo’l qurilgandan so’ng massaj Sin-TSzyan, Pamir, O’rta va arbiy Osiyoga tarqala boshladi, so’ngra O’rta Er dengizi orqali Xitoyni Hindiston, Eron, Iroq, Misr, YUnoniston, Italiya bilan boladi. Bu esa massajning shu mamlakatlarda yanada keng tarqalishiga sabab bo’ldi.
Ko’hna Hindistonda massaj tarixi bilan tanishish manbai bizning eramizdan avvalgi 1600 yildan oldin chop etilgan kitob “Ayur-Veda” (“Hayot bilimi”)da bor edi.
Massaj-fransuzcha so’z bo’lib, «MASSAGE» - ishqalash fe’lidan kelib chiqqan;
Arab tilida – «MASS» - «tegish, ohista bosish» ma’nolarini bildiradi;
Lotincha «MASSA» - «guvala, kesak», barmoqlar bilan tegish, demakdir;
Qadimgi yahudiy tilda «MASHEN» - paypaslab ko’rish;
Grekcha «MASSO»-qo’l bilan siqish ma’nolarini bildiradi.
Arablar Hindistonni bosib olganlaridan so’ng Hindistonning massaj maktablaridan olib, amalda qo’llay boshladilar.
YAponiya hamda Koreyada massaj shifo usuli sifatida qo’llanilgan. YAponiyada massaj nafaqat shifo usuli sifatida, hatto kurashchilarni tayyorlash, qayta tiklash sifatida ham qo’llanilgan. SHu bilan bir qatorda, bosh og`rig`ini qoldirishda, bo’yin qismlarini, o’zini-o’zi massaj qilish usuli YAponiyada amalda qo’llanilgan.
Bizning eramizdan avvalgi 459-377 yillarda yashab ijod etgan ko’hna yunonistonlik mutafakkir olim Gippokratning asarlari massaj nazariyasining rivojlanishiga katta hissa qo’shdi.
Tibbiyot asoschisi Gippokrat har xil shikastlanishlarni davolashda massajni qo’llagan, u tibbiy davolashda massaj qo’llash asoschisi va tarafdoridir. Gippokrat: «Vrach ko’p narsalarni bilishi, tajribali bo’lishi bilan birga, massajni ham bilishi kerak, chunki massaj bo’shashgan bo’im va boylamlarni mustahkamlaydi, qattiq bo’im hamda boylamlarni bo’shashtiradi»,-deb yozgan edi.
Bizning asrimizdan avvalgi I asrda mashhur grek Asklepiad massajni quyidagi guruhlarga: moyli va quruq, kuchli va kuchsiz, qisqa va uzoq davomli massajga bo’lgan.
U barcha dori-darmonlar bilan davolashga qarshi bo’lib oddiy tibbiy davolashni hamda gimnastika, massaj suv muolajalarini tavsiya etadi. Ortiqcha ovqat moddalaridan, suyuqliklardan o’zini tiyish bilan bir qatorda, u butun tanani uqalash, ishqalash, kasallar va kasaldan tuzalayotganlar uchun faol va sust harakatlarni ta’kidlab o’tish bilan bir qatorda, oriqni qoldiruvchi vosita sifatida massajni maslahat beradi.
Rim imperiyasi ko’pgina mamlakatlarni zabt etib,ularning madaniy, ilmiy yutuqlari bilan bir qatorda, massaj san’atini, jismoniy badantarbiya va davolovchi massajni ham o’zlashtirib oldilar.
Tarbiyalash tizimi va tibbiyotda massajning ayniqsa keng qo’llamda qo’llanilishida bizning eramizgacha I asrda yashab o’tgan, ko’zga ko’ringan rimlik vrach Asklipiyat (128 – 56 yy) ning xizmati katta. Piyoda yurish, yugurish, ot ustida mashq qilish va boshqalardan tashqari, u “Terining ko’zrinmas, nafas olishi”ga katta axamiyat berdi. Terining nafas olishi (bulanish) uchun badanni toza saqlash zarurdir.
Galen massajni ertalabki va kechki turlarga bo’ldi. Har bir turi o’ziga xos xususiyatlarga, maqsadga, binobarin uslublarga ega. Galen massajni davolash maqsadida keng qo’llaydi, u shikastlanishlarni davolashning eng yaxshi vositalari massaj va suv muolajalari deb biladi. Massaj Rim askarlari o’rtasida keng yoyilgan edi. Rimliklar sihat-salomatlikni jismoniy kafolatni, qaddi-qamotni shakllantirishda, hammomlarda massaj va jismoniy mashqlardan keng foydalanganlar.
O’rta Osiyo xalqlarining iqtisodiy va madaniyat tomonidan gullagan X asrning oxiri XI asrning boshlarida ulu mutafakkir olimlar yashadilar va ijod etdilar, ularning yirik namoyandasi sifatida Abu Bakir ar-Raziy (850-929 yillar) va Abu Ali ibn Sino jahon fani taraqqiyotiga ulkan hissa qo’shgan ustodi soliydir. Uning mashhur “Tib qonunlari” kitobida davolashning tabiiy-biologik usullaridan badantarbiya, massaj, tana tozaligi, ovqatlanish va suv muolajalariga alohida tavsiyalar berilgan. “Soliqni saqlash san’ati odam gavdasini unga munosib va yoqadigan narsalarni saqlash orqali o’sha tabiiy ajal deb ataladigan yoshga etkazishdan iborat” soliqni saqlashda asosiy narsa quyidagi umumiy va zaruriy sabablarni mo’’tadil qilishdir. Bunda asosan, quyidagi etti narsani mo’’tadil qilishga ko’proq e’tibor berish kerak: mijozni mo’’tadil qilish, eyiladigan va echiladigan narsalarni tanlash, gavdani chiqindilardan tozalash, to’ri tuzilishni saqlash, burunga tortiladigan havoni etarli va yaxshi qilish, kiyimli narsalarni yaxshilash, jismoniy va ruhiy harakatlarni mo’’tadil qilish; shu harakatlar jumlasiga ma’lum darajada uyqu va uyoqlik ham kiradi.
Bu borada badantarbiya va massaj soliqni saqlash va tiklashda juda yaxshi ta’sir ko’rsatadigan omillar, deb hisoblangan. Abu Ali ibn Sino dori-darmonlarni ko’p iste’mol etishining zararli ekanligini yozib, organizm uchun befarq emasligini, odam tanasida sillani quritish va ta’sirlashi natijasida odam a’zolarining quvvatini susaytirishini o’sha davrdayoq aytib o’tgan: “Zaharli dorilar inson tabiatini susaytiradi, zaharsiz dorilarning ishlatilishi ham odam tabiatiga (ortiqcha) yuk bo’ladi, chunki dori ham tozalaydi, ham yaralaydi”. Demak, hozirgi vaqtdagi eng muhim muammolardan biri asossiz dori-darmonlar bilan davolanish dori-darmonlar kasalliklarining ortib borishiga sabab bo’ladi, xolos. YUqorida bayon etilganidek, umumiy kun, ovqatlanish, uyqu tartiblaridan salomatlikni saqlashda badantarbiyani oldingi o’ringa qo’yadi. “O’z vaqtida oz-ozdan badantarbiya bilan shuullangan odamda hech qanday davolashnishga hojat qolmaydi”, deydi. Abu Ali ibn Sino.
Olim tomonidan ishlab chiqilgan, o’zining zamonida progressiv (lotincha Progressuvs – ola xarakat qilish) hisoblangan davolash – profilaktika tadbirlari sistemasi bizning davrimizda ham o’z ahamiyatini yo’qotmagan.
Abu Ali ibn Sino massaj klassifikatsiyasi hozir ham qiziqarlidir u massaj xillari ustida batafsil to’xtalib o’tadi: “Uqalash 4 xil bo’ladi: gavdani baquvvat qiluvchi-kuchli, gavdani yumshatuvchi kuchsiz, ozdiruvchi-davomli, gavdani yashnatib o’stiruvchi, mo’’tadil badantarbiya oldidan qilinadigan tayyorlovchi, badantarbiyadan keiyn qilinadigan o’z holiga qaytaruvchi uqalash, ya’ni tinchituvchi uqalash bo’ladi. O’sha paytlarda hammomdan foydalanish keng yo’lga qo’yilganligi hammomdagi massaj ustida batafsil yozib qoldirgan allomalardan ham ko’rinib turibdi”.
Ibn Sino o’zining “Tib qonunlari” kitobining 1 jildida hammomda cho’milish va hammomlar haqida qo’yidagilarni yozadi: Badani (mijozi) mo’’tadil kimsa hammomga kirsa, har bir xonasida andek vaqtdan turadi va to badani nam bo’lguncha terlash sal qolguncha sabr qiladi. So’ng eng oldin ikki elkasidan, so’ng boshqa a’zolaridan suv quyiladi, so’ng esa boshga o’tiladi. So’ng boshini qiriladi, keyin silanadi va asta-sekin uqalanadi, ayniqsa, bo’inlarga e’tibor beriladi. Bunda yoqimsiz hech narsa qilinmaydi, oriq beradigan ish ham qilinmaydi, faqat bo’imlardan etilmagan xiltni bo’shashi uchun xiltlik kimsalargina qo’llash mumkin.
Olimning tayanch xarakat apparati, asab va nafas a’zolari sistemsi kasalliklarida davolovchi massajdan foydalanish yuzasidan qo’llanmalari xanuzgacha o’z ahamiyatini yo’qotgani yo’q.
Arab, E’ron, Xiva, Buxoroda massaj ko’pincha umumiy hammomlarda qilingan. Kichik va O’rta Osiyoda massajning o’ziga xos yo’nalishi qadimgi Gretsiya va rimda qo’llanilgan ussulardan farq qilib, asosan, oyoqlar bilan massaj qilingan. U “shaq massaji” deb nom olgan. Arab olimlarining oyalari ilmiy asosda massajni Arabistonning qo’shni mamlakatlari Turkiya, Gurjistonda tarqalishiga asos soldi va jamoat, shaxsiy hammomlarida amalda ishlatildi.
Massaj badantarbiya, charchoq yoki ish qobiliyatini tiklovchi hamda davolash vositasi sifatida uzoq o’tmishdan boshlab O’rta Osiyo mamlakatlari aholisi o’rtasida “uqalash”, “silash” nomlari bilan sharqona hammom, kurash maydonlari va tabiblar amaliyotida keng qo’llanilib kelingan. Albatta, inson ruhiyati, kayfiyati va tana a’zolarini tetiklashtiruvchi ushbu darmon vositasi o’zining amaliy mohiyati bilangina shakllanib, yosh-u keksa ehtiyojini ta’minlashga xizmat qilib kelgan.
I.M.Sarkizov – Serazini sharq massaji xaqida shunday yozgan edi: “bu turdagi massaj mutaxasislari qo’l va oyoqlarda usullarni bir xil bajarishgan, assosiy e’tibor ishqalash, bo’imlardagi nofaol, faol – nofaol xarakatlarga qaratilgan, bunday qilishdan maqsad bo’imlarningegiluvchanlik xolatini tiklashdan iborat bo’lgan”.
SHuni aytish kerakki, hozirgi kunda ham Gruziya, Armaniston, Ozarbayjon, Qozoiston va O’zbekistonda eski “Turkcha” xammomlarda qadimgi “sharq massaji” qo’llaniladi. SHarq massajini kim o’zida sinagan bo’lsa u to’risida ijobiy fikrlarni bildiradi, ammo bu muolajani birinchi marta ko’rgan odamni vaxima va qo’rquv bosishi mumkin.
Tiklanish davrida buyuk tabiatshunoslar va tibbiyotchilar tomonidan insoniyatga taqdim etilgan yangiliklar, massajning rivojlanishiga keng qo’l ochib berdi.
Rossiyada ham massaj nazariy va amaliy ahamiyatga ko’ra o’z sistemasiga egadir. Shuni alohida ta’kidlash keakki, massaj sport, tibbiyoti va gienik tajribada o’z o’rniga ega.Rossiyada massaj sistemasi chuqur tarixiy negiz asaosida tarkib topgan.
Asrlar mobaynida slavyanlar sovuq, noqulay ob-havo sharoitida yashaganliklari sababli hamoalarda bulanganlar. Bunda ular“isitish uchun”bir birlarini yoki o’zini o’zi qiyinli, archali va boshqa supurgilar bilan savalaganlar. Bu esa massajning bir turi hischoblanadi.Qadimgi slavyan urf-odati –spurgi bilan savalab urish hozirgi kungacha davom etib kelmoqda.
Shved massaji yuzaga kelguncha rus olimi M.YA.Mudrov (1776-1831) ishqalash va silash usulini faol tashviqot qilgan. Massajning fiziologiyasi ishlab chiqilib, ma’lum bir massaj usullarining sistemasi yaratilgandan keyin uni terapiya, jarrohlik va boshqa klinikalarda hamda kosmetik xonalarda qo’llay boshlaganlar.
S.G. Zibelin, N.F. Filatov va boshqa olimlar ham massaj, gimnastika va ularning profilaktik ahamiyati to’risida ko’pgina qo’llanmalar yozishgan.
Peterburg Harbiy –tibbiyot akademiyasining privat (ayrirasmiy) dotsent I.Z. Zabludovskiy massajning nazariy va amaliy rivojlanishiga katta hissa qo’shgan rus olimlaridan biridir. U davoloovchi, sport va gigiyenik massajning zamonaviy, ilmiy asoaslangan izchil sistemasini yaratishga harakat qildi.
I.Z.Zabludovskiyning yilda nashr etilgan “Solom odamlarga massajning ta’siri masalalariga oid ma’lumotlar” mavzusidagi doktorlik dissertatsiyasining taqdimi bu sohadagi mutaxassislar uchun boshlanich manba bo’ldi. Uning 100 dan ortiq monografiya (yunoncha monos-bir +grapxo-yozaman), o’quv adabiyotlari va ilmiy asarlari massajning metodikasiga hamda uning terapiya, xirurgiya, sport sohalarida qo’lashga baishlangan.
Rossiyada inqilobgacha bo’lgan davrda massajning ommalashganligi to’risida shuni aytish, kerakki, massaj muolajasidan faqat badavlat odamlargina foydalanishgan.
XIX asrning oxirlaridagina massaj sportga kirib kelib, omma e’tiborini o’ziga jalb eta boshladi.Sarkizov-Serazini shaxsan o’zi bilgan petergburglik sportchi N.A.Panin –Kolomenkin haqida shunday deydi:”Figurali uchish bo’yicha musobaqadan oldin, o’zini musobaqaga tayyorlash uchun, massajchini taklif etgan”.
1922 yili I.M. Sarkizov-Serazini Markaziy Davlat Fizkultura inistuti qoshida sport, gigenik va davolovchi massaj bo’yicha kurslar tashkil etdi. Bular esa yuqori malakali massaj ustalarini tayyorlash maktabi bo’ldi. Bu maktab hozirgi kungacha mavjuddir. Uning bitiruvchilari kosmanovtlar, sportchilar, I.A.Moiseevning “Beryozka”ansambli, Katta teatr artistlari, kasalxona, poliklinika, sanatoriyo hamda dam olish uylarida xizmat qilmoqdalar.
O’zbekistonda massajning rivojlanishi so’zsiz N.A. Semashko (1874-1949 yillari)ning nomi bilan uzviy boliqdir. Soliqni saqlash xalq qo’mitasining birinchi raisi N.A.Semashkoning buyruiga binoan 1930 yilda travmatologiya va ortopediya, fizeoterapiya ilmsiy ttekshirish instutlarida davolovchi fizkultura (yunoncha pxysis- tabiat, culture-lotincha ishlash, berish, mashqlar, badantarbiya) hamda massaj xonalari tashkil etildi.
SHu jumladan, vrachlarning malakasini oshirish institutda ham davolovchi fizkultura va vrach nazorati kafedralai ochildi.
Ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotning jadallashuvi, ilm-fanning ravnaq topishi natijasida dastlab “uqalash”, “silash” nomlari bilan tanilgan hozirgi massaj sekin-asta ilmiy jihatdan o’rganila boshladi. Alohida e’tibor qaratish joizki, aynan sharqona massajning ilmiy qirralari va uning ta’sir etish xususiyati O’zbekiston olimlari tomonidan o’rganilgan. Jumladan, massaj va uning turli uslublarining ilmiy mohiyatini ilk bor yoritib bergan o’zbek olimlaridan biri pedagogika fanlari doktori, professor T.S.Usmonxo’jaevdir. Massajga oid dastlabki ilmiy risola, qo’llanma va amaliy tavsiyalar aynan shu tadqiqotchi-olim qalamiga mansub.
Massajning ilmiy va amaliy jihatlarini kengroq hamda chuqurroq ochib bergan, bu borada qator ilmiy-uslubiy adabiyotlar yaratgan mutaxassis olimlardan yana biri tibbiyot fanlari doktori, professor O.A.Rixsievadir.
O’zDJTI “Sport tibbiyoti” kafedrasining mudiri bo’lmish mazkur olimaning bevosita rahbarligida tibbiyot va pedagogika fanlari nomzodlari O.M.Jegalo, Q.A.Nurmuhamedov, Nefedova N.V. massajning o’quv fani sifatida shakllanishiga o’zlarining salmoqli hissalarini qo’shib kelishmoqda. O’zlarining nazariy va amaliy ilmlari xazinasiga asosan, uzoq yillik pedagogik amaliyotga tayanib massaj kursidan o’quv adabiyotini davlat tilida yaratdilar. Jumladan, jismoniy tarbiya va tibbiyot instituti talabalari uchun mualliflar Rixsieva O.A., Saidov T.M., Nurmuhamedov Q.A., Rixsiev A.I.lar tomonidan tayyorlangan “Massaj” o’quv adabiyoti hozirgi kungacha massaj bo’yicha talabalar bilimini shakllantirib kelmoqda. Institut qoshida, Respublikamizning turli mintaqalarida massaj uslubiyati bo’yicha kurslar tashkil qilib, ko’pdan-ko’p kadrlar tayyorlashda faol ishtirok etib kelishmoqda.
SHunday qilib, massaj har xil yosh va kasbdagi odamlar uchun tetiklik hamda yashash kayfiyat baishlash, kuch-quvvatni tiklash, sihat –salomatlikni mustao’kamlashda asosiy vosita bo’lib xizmat qiladi.