4-mavzu. Etnos va individ milliy va sinfiy psixologiya. Reja
4-MAVZU. ETNOS VA INDIVID
MILLIY VA SINFIY PSIXOLOGIYA.
Reja:
1. Individ va etnik muhit.
2. Individ va milliy til.
3. SHaxs va ijtimoiy ta’sir.
4. Sinfiy psixologiyaning vujudga kelishi.
5. Sinfiy va milliy psixologiyalarning o‘zaro ta’siri.
6. Millat vakilida milliy va sinfiy psixologiyaning namoyon bo‘lishi.
Tayanch iboralar.
Etnos, etnopsixologiya, etnik birlik, urf – odat, an’ana, milliy ong, milliy did, kadriyat, milliy goya,
millat ruxi, etnik xususiyat.
Etnopsixologik xususiyatlarning uziga xos tomonlarini mujassamlashtiruvchi va uni namoyon
etuvchi shu etnik birlik vakillaridir. Kanday kilib etnik birlikka xos xususiyatlar ularda shakllanadi.
Ma’lumki bola uziga vatanni yoki ota-onani tanlab tugilmaydi. SHunday ekan u uz millatiga xos bulgan
tayyor ruxiy xususiyatlar bilan xam tugilmaydi . Bola ota-onasidan, avlod-ajdodidan biologik yul bilan
fakat irkiy xususiyatlarini va ayrim ruxiy xususiyatlarnigina meros kilib oladi xolos. Bola tugilish
davrida odam bulishiga nomzod. Lekin yakka ajralgan xolda u odam bula olmaydi. Jamiyatda yashab u
odam buladi. Bola xayotining birinchi kunidan boshlabok ixtiyorsiz xolda uzi dunyoga kelgan
muxitdagi turli-tuman ta’sirlar va tassurotlar ostida shakllana boshlaydi. Bolaning biologik va ruxiy
jixatdan rivojlanishi uchun ta’sir etayotgan bu informatsiyalar turli sotsial muxit va geografik
sharoitlarda bir xil bulmaydi. Mana shu turli xil muxit va informatsiyalarning turfa xilligi bir-biriga
uxshamaydigan
xalklarni
yaratadi.
Garchi xar bir inson ma’lum darajada mustakil yashash va faollik kursatishga ega bulsa xam lekin
xayotda u fakat uz xoxishi va tushunchasi bilan yashab kolmay shuning bilan birgalikda uzi yashab
turgan sotsial muxit va uzi ma’sul bulgan xalkning tajriba, bilim va e’tikodlarini xam uzlashtirib boradi.
Chunki odam uzi yashab turgan sotsial muxitda butunlay chikib ketib yashay olmaydi.
Bola fakat milliy muxitda yashab turgandagina shu millat va elatga xos bulgan xususiyatlarni egallab
ayni millat vakili bula oladi. Bolaning ontogenetik tarakkiyoti davrida tashki xatti –xarakatlaridan
botiniy ya’ni «akliy» xususiyatlariga aylanishi davrida unda milliy psixologik kiyofa asoslari shakllana
boshlaydi. Individning ijtimoiylashishi, milliylashishi ona tilini uzlashtirish bilan boshlanadi.
Milliy tilni bilmaslik etnik muxitdagi jarayonlarni, tilda ifodalanayotgan xolat va xodisalarni
moxiyatlarini anglab olishga tuskinlik kiladi. CHunki fikr ifodasi uchun ishlatiladigan suzlarda milliy
uziga xoslik buladi. Tafakkur bilan til va nutk uzaro boglik bulganligi uchun ruscha tili chikkan
bolalarning fikrlash malakasi xam ruscha bulib uzbeklarnikidan farklanadi. CHunki insonning tafakkur
tarzi
nutkda,
tilda
reallashadi,
moddiylashadi.
Ular uzbekcha gaplashishga urganganlaridan keyin xam, ruscha fikrlab, uzbekcha gapirishga xarakat
kiladi.
Ruscha
tafakkur
tarzi
bilan
uzbekcha
gapirish
juda
kiyin.
Boshka millat vakili vokeylikni uzbekning kuzi bilan kurib uzbekona tafakkur tarzi bilan idrok eta
olgandagina u chinakamiga uzbekcha fikr yuritib, uzbekcha gapira boshlaydi. YUkorida aytib
utganimizdek kurgan narsalarni idrok etish va mazmunini tushunib etish miyaning tugma xususiyati
bulmay, bu xususiyatni u turmush tajribasi asosida xosil kiladi. SHuning uchun xam turli tabiiy
sharoitlarda va sotsial muxitda yashab voyaga etgan kishilar turli xodisa va vokealarni idrok etishda
uziga xos sotsial – psixologik xususiyatlarga ega bulishadi. Olib borilgan tekshirishlar shuni kursatadiki
Afrika kit’asidagi ijtimoiy tarakkiyotdan kolib ketgan ba’zi kabila bolalari tajriba bilan boglik bulgan
amaliy axamiyatga ega bulgan narsalarni, xodisalarni esda olib kolishga ajoyib xotira namunalarini
kursatishgan. Ular ov kilinadigan sukmoklarni topish, yovvoyi xayvonlar izini farklash, urmon ichida
orientirovka kila olishlik kabi vazifalarni bajarishda evropalik tengdoshlariga karaganda bir muncha
ustinlik
kilgan
xolda
geometrik
shakllarni
deyarli
fikrlay
olmaganlar.
Inson sotsial zot sifatida ma’lum milliy munosabatlarni, milliy xususiyatlarni uz-uzidan stixiyali
ravishda uzlashtirmasdan, balki shu jamiyatda kabul kilingan ma’lum ta’lim- tarbiya tizimi orkali sekin
asta uzlashtirib boradi. Xar bir avlod vakillari ajdodlarining turmush tajribalarini, til va madaniy
xususiyatlarini uzlashtirib, millat uchun umumiy bulgan shart-sharoitlar ostida usib, tarbiyalanib borishi
natijasida ularning barchasi shu millatga mos bulgan umumiy psixologik xislatlarni shakllantiradi. Shuni
xam ta’kidlash kerakki, ijtimoiy informatsiyalarni yosh avlod tomonidan uzlashtirilib borilishi, fakat
ongli ravishda, ta’lim tarbiya berish jarayonidagina bulib kolmasdan shuningdek, individning uzi
bilmagan va uzlashtirish jarayonini anglab etmagan xolda xam yuz beradi. Bu taklid va ta’sirlanish
orkali amalga oshadi. Individning tarakkiyoti u bevosita yoki bilvosita munosabatga kirishgan boshka
individlarning tarakkiyoti bilan belgilangan buladi va bir-biri bilan munosabatga kirishadigan turli avlod
vakillari uzaro boglangan keyingi avlodlarning jismoniy mavjudligi esa utmishdoshlari tomonidan
belgilangan
buladi.
Ilgor fan namoyondalari insoniyat bu sotsial xodisa ekanligini allakachon isbotlab berishgan. Shu
jumladan konkret bir kishi xam avvalo sotsial munosabatlar mevasidir. SHuning uchun xam xatti-
xarakatlari moxiyatini biologik yoki irsiy xususiyatlar bilan emas balki sotsial konunlar bilan belgilash
kerak. Bir vaktlar irkchilar bosh miyaning shakli va vazni guyoki xalklarning ilgor yoki kolokligini
bildiradi deb da’vo kilib chikishgan edi. Lekin kilingan tadkikotlar bu da’voning asossiz ekanligini
isbotlab berdi. Masalan, inglizlar va melanizitslar miyasining urtacha vazni 1456 gr, fransuzlarniki 1473
gr, buryatnilarniki 2508 gr, shimoliy Amerika negrlariniki 1514 grn ekan. ( V. YAkimov
«Antropologiya razblachaet» Jar. «Aziya i Afrika segodnya». 1996,№4 ) I.P.Pavlovning oliy nerv
faoliyati xakidagi ta’limotiga kura, xamma xalklar ijtimoiy tarakkiyotning kanday darajasida
bulishlaridan kat’iy nazar, oliy nerv faoliyatining bir xil bulgan apparatiga birinchi va ikkinchi signal
sistemasidan
tashkil
topgan
apparatga
ega.
Agar oliy nerv faoliyatining rivojlanishi yuz ming yillar davom etganligi sinfiy jamiyatning vujudga
kelganligi esa bir necha ming yil bulganligini nazarga oladigan bulsak, inson oliy nerv faoliyati
mexanizmi sinfiy jamiyat barpo bulmasdan ancha ilgarirok shakllanganligi ravshan bulib koladi. Inson
ruxiyati fakat uni urab turgan tashki muxit sharoitlariga moslashib va uning xususiyatlarini aks ettirib
kolmasdan, shuningdek, doimiy tarakkiyot etib turli xarakteriga ega bulgan iktisodiy - ijtimoiy
xodisalarning
uzgarib
turishiga
xam
moslashib
turadi.
Sotsial - iktisodiy ukladning yashash sharoitlarining uzgarishi bilan va yangi amaliy faoliyat
formalarining vujudga kelishi bilan insonning bilishi bilan boglik bulgan ruxiy jarayonlarda yuz beradi.
Bunda ruxiy jarayonlarda kayta kurish sodir bulib, avval mavjud bulmagan yangi ruxiy faoliyat turlari
vujudga keladi. Mexnat jarayonida odam tashki tabiatni uzgartirib borib, shuning bilan bir davrda uz
tabiatini
xam
uzgartiradi.
Etnopsixologik
xususiyatlarning
o‘ziga xos tomonlarini
mujassamlashtiruvchi va uni namoyon etuvchi guruh bu - etnik birlik vakillaridir. Etnosga taalluqli
guruhdagi ulargagina xos bo‘lgan xususiyatlarning qay tarzda shakllanishi ham fan, ham amaliyot uchun
muhimdir. Ma’lumki, bola yorug‘ olamga kelar ekan, avvalo, o‘ziga Vatanni va qolaversa, ota-onasini
o‘zi tanlab tug‘ilmaydi. Bundan tashqari, u o‘z millatiga xos bo‘lgan tayyor etnopsixologik xususiyatlar
bilan ham tug‘ilmaydi. Bola ota-onasidan avlod-ajdodidan biologik yo‘l bilan faqat irqiy xususiyatlarni
va ayrim ruhiy xususiyatlarnigina me’ros qilib oladi, xolos. Bola tug‘ilish davrida odam bo‘lishga
nomzod. Lekin yakka ajralgan xolda u odam bo‘la olmaydi. Jamiyatda yashab u odam bo‘ladi. Bola
hayotining birinchi kunidan boshlaboq ixtiyorsiz xolda o‘zi dunyoga kelgan muhitdagi turli-tuman
ta’sirlar va taassurotlar ostida shaxs bo‘lib shakllana boshlaydi. Bolaning biologik va ruhiy jihatdan
rivojlanishi uchun ta’sir etayotgan bu axborotlar, turli ijtmoiy va ma’anviy muhit, geografik sharoitlarda
bir xil bo‘lmaydi. Mana shu turli xil muhit va axborotlarining turfa xilligi bir-biriga o‘xshamaydigan,
o‘ziga xos milliy qiyofali xalqlarni yaratadi. Garchi har bir inson ma’lum darajada mustaqil yashash va
faollik ko‘rsatish imkoniyatiga ega bo‘lsa ham, lekin hayotda u faqat o‘z hoxishi va tushunchasi bilan
yashab qolmay, shuning bilan birgalikda o‘zi yashab to‘rgan ijtimoiy muhit va o‘zi mansub bo‘lgan
xalqning tajriba, bilim va e’tiqodlarini ham o‘zlashtirib boradi. CHunki odam o‘zi yashab turgan
ijtimoiy muhitni inkor etib yoki undan butunlay chiqib ketib yashay olmaydi. Bola faqat milliy muhitda
yashab to‘rgandagina shu millat va elatga xos bo‘lgan xususiyatlarni ongi va xulqtiga singdirib, ijtimoiy
tajribani egallab, ayni millat vakili bo‘la oladi. Bolaning ontogenetik taraqqiyoti davrida tashqi xatti
harakatlarni botiniy ya’ni, "aqliy" xususiyaglarga aylanishi davrida unda milliy psixologik qiyofa
asoslari shakllana boshlaydi. Individning ijtimoiylashishi, milliylashishi ona tilini o‘zlashtirish bilan
boshlanadi. Milliy tilni bilmaslik etnik muhitdagi jarayonlarni, tilda ifodalanayotgan holat va
hodisalarning mohiyatlarini anglab olishga to‘sqinlik qiladi. Chunki fikr ifodasi uchun ishlatiladigan
so‘zlarda milliy o‘ziga xoslik bo‘ladi. Tafakkur bilan til va nutq o‘zaro bog‘liq bo‘lganligi uchun,
ruscha tili chiqqan bolalarning fikrlash malakasi ham ruscha bo‘lib o‘zbeklarnikidan farqlanadi. Chunki
insonning tafakkur tarzi nutqida, tilda reallashadi, moddiylashadi. O‘zbeklar milliy muhitida tug‘ilib
voyaga etgan bolalar o‘zbekcha gaplashishga o‘rganganlaridan keyin ham, ruscha fikrlab, o‘zbekcha
gapirishga harakat qiladi. Ruscha tafakkur tarzi bilan o‘zbekcha gapirish juda qiyin.
Boshqa millat vakili voqelikni o‘zbekning ko‘zi bilan ko‘rib o‘zbekona tafakkur tarzi bilan idrok
eta olgandagina, u chinakamiga o‘zbekcha fikr yuritib, o‘zbekcha gapira boshlaydi. YUqorida aytib
ta’kidlaganimizdek, ko‘rgan narsalarni idrok etish va mazmunini tushunib etish miyaning tug‘ma
xususiyati bo‘lmay, bu xususiyatni u turmush tajribasi asosida xosil qiladi. SHuning uchun ham turli
tabiiy sharoitlarda va ijtimoiy muhitda yashab voyaga etgan kishilar, turli hodisa va voqealarni idrok
etishda o‘ziga xos ijtimoiy psixologik xususiyaglarga ega bo‘lishadi. Olib borilgan tekshirishlar shuni
ko‘rsatadiki, Afrika qitasidagi ijtimoiy tarakqiyotda ortda qolib ketgan ba’zi qabila bolalari tajriba bilan
bog‘liq bo‘lgan, amaliy ahamiyatga ega bo‘lgan narsalarni, xodisalarni esda olib qolishda ajoyib xotira
namunalarinn ko‘rsatishgan. Ular ov qilinadigan so‘qmoqlarni topish, yovvoyi hayvonlar izini farqlash,
o‘rmon ichida orientirovka qila olishlik kabi vazifalarni bajarishda evropalik tengdoshlariga qaraganda
bir muncha ustunlik qilgan holda, oddiy geometrik shakllarni deyarli farqlay olmaganlar. Inson ijtimoiy
zot sifatida ma’lum milliy muhitda shakllanib borar ekan, u shu muhitda mavjud bo‘lgan
munosabatlarni, milliy xususiyatlarni o‘z-o‘zidan stixiyali ravishda o‘zlashtirmasdan, balki shu
jamiyatda qabul qilingan ma’lum ta’lim-tarbiya tizimi orqali, sekin-asta o‘zlashtirib boradi.
http://hozir.org
Dostları ilə paylaş: |