7966
AZƏRB AY CAN MİLLİ ELMLƏR AKADEMİY ASI
FOLKLOR İNSTİTUTU
CƏLAL BƏYDİLİ (MƏMMƏDOV)
TÜRK MİFOLOJİ
OBRAZLAR SİSTEMİ:
STRUKTUR VƏ FUNKSİYA
Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası Folklor İnstitutunun
Elmi Şurasmın qərarı ilə nəşr olunur.
Elm i redaktor:
H üseyn İsmayılov
fılologiya elmləri doktoru
Rəyçilər:
A sif Hacılı
filologiya elmləri doktoru, professor
Seyfəddin Rzasoy
filologiya elm bri namizədi
Cəlal Bəydili (Məmmədov). Tiirk mifoloji obrazlar sistemi: struktur
və funksiya (monoqrafıya). - Bakı: Mütərcim, 2007. - 272 səh.
Tobiətin öz qanunlarından doğan sinergetik baxış genezis e tib a rib mifa bağlı
folklor ənənəsində süjet fondu, ja n r və obrazların taşəkkülünü aralıqsız hərəkət və
dəyişm ələr halında görmək imkanı verir. Yayğra coğrafı ərazidə yaşayan türkbrin
m ifopoetik düşüncə dünyası və mifoloji obrazlar abm i bu qədim etnosun, qoynunda
yaşadığı landşaftm özü qədər rəngarəng və zəngindir. O nların evolyusiyasının etnik-
m ədəni sistemin dəyərləri axarında izbnilm əsi ənənənin horn də içəridən özüni! daim
yeniləyən bir hadisə olduğunu göstərir...
Bu
kitabda
ənənənin
təbiətinin
ümumi
sistem
nəzəriyyəsi
işığında
özünütəşkiletm ənin köklü prinsiplərinə uyğun araşdınlm alı olduğu fıkri dəstəkbnir,
türk mifoloji obrazlar dünyasmın bütöv mənzərəsinin yalnız m ifopoetik ənənənin ilkin
qatm da dayanan funksiyalar səviyyəsində üzə çıxarıla b ib cəy i qeyd edilir. Həmin
funksiyalar ki, özünütəşkil dinam ikasının ayrılmaz cəhəti kimi mifoloji obrazın
təkam ülü boyu onun məna potensialına uyğun da тй эууэп olunur.
M onoqrafiyada həmçinin arxaik etnik-mədani informasiyanın эп dayanıqlı
elem entbrini qoruyan və aktual inanışlarla six bağlanan demonoloji varlıqların
öyronilməsinin ümumtürk mifoloji dünya modelinin bərpası baxımından əhəmiyyati
vurğulamr.
„ 4603000000 ____
В ------- ------------- 14-07 qrıflı nəşr
> C.Bəydili, 2007.
> Mütərcim, 2007.
GİRİŞ
Milli mədəniyyətlər iiçün qaçılmaz hal alaraq xalqlarm ruhuna get-
gedə daha çox toxunan qloballaşmanm yayılma dairəsi geııişləndikcə
ənənələr aıasmdakı sərhədiər də silinir. İnformasiya texnologiyalanna
sahib millətlərin aparıcı olduqları bu prosesə qarşı dayanmaq zaman
keçdikcə çətinləşir. Neça-neçə mədəniyyətin büllur saflığı yalmz son iki
yüzildə pozulmuşdur. İndi iso dünya mədəni məkanıııda var ola bilmək
üçiin özlüytində qlobal düşüncə ilə yanaşı, yalnız və yalnız tarixi-milli
mentalitetə uyğun davranmaq tələb olunur. Нэг yerdə hər zamaıı nıilli
olmasıyla səciyyəlonən həmin mentalitetin mahiyyətini isə əski çağlann
mifoloji düşi'ıncə sistemi — mifologiya özündə ehtiva etmişdir. Bıı mənada
milli mifologiyaya dair tədqiqatlar xüsusiiə aktualdır. Çağdaş elmi-nəzəri
düşüncəni bu aspektdə çox məşğııl edən məsələlərdəıı biıi də nıəhz
mifologiyaya məxsus düşüncə tərzinin bərpasmdan, son nəticəda milli
mifologiyalann, о cümlədən türk mifologiyasmm sistenıli öyrənilərək
qanunauyğunluqlarmın iizə çıxarılmasından ibarətdir.
Araşdırmalar göstərir ki, əski çağ düşüncəsindən ötrü dtiııyam
dərkin başlıca vasitəsi gerçəkdən də mifoloji obrazlar olmuşdıır. Odur ki,
mifoloji sistemin ən vacib elementlərindən biri e b mifoloji varlıqlardır.
Lakin bu heç də о demək deyildir ki, bəlli bir mifoloji sisteın sadəcə
personajlar yığınından ibarət diişüniilməlidir. Mifoloji obrazlaıa belə
yanaşma, əlbətto, etnik-mədəni ənənəni bir bütöv lıalında dinamik sistem
kimi görmək imkam verməyəcəkdir. Məsələnin mahiyyoti bundaıı
ibarətdir ki, digər sistemlər qədor üırıumtürk mifoloji sistemi do öz
bütövliiyünii təbii olaraq mifoloji personajlar səviyyəsində təzahiir
etdirmir. Üstəlik, yanaşma tərzinin dəyişdirilməsiııi ctnik-ınədəni
ənənənin öz dinamik təbiəti tələb edir. Çünki etnik-mədoni эпэпэ təbiət
aləmində olduğu kimi canlı varlığa bənzor şokildə öz-öziinii qurur, tənzim
edir; hərəkətlilik bu dinamik səciyyəli sistemin öz canmdadır.
Эпэпэ ilo yaşayan cəmiyyətin dünya, təbiət vo iıısaıı qavrayışı da
inkişafın yeni tipi olan vo təbiəti qeyri-üzvi aləm bilən müasir texnogen
sivilizasiyadan fərqlənmişdir. Özünü təbiətin yalmzca kiçik bir parçası
olaraq görəıı insan onunla uyum içərisində yaşamış, daha nə onu
dəyişdirməyə, ııə da ram eləməyə çalışmışdır. Təbiətə hakim olmaq istəyi
əııənəylə yaşayan və эпэпэЬгэ sədaqəti əsil dəyər sayan mədəniyyətin
ruhuna bütünlüklə yabançı olmuşdur. Mexanistik təbiətli elmin düşüncə
kateqoriyaları isə bu hər an dəyişan və yenilənən təbiətdəki dövranm
ritminə uyan ənənəylə bağlı hansısa hadisənin həqiqi mahiyyətinin üzə
çıxaıılmasmı qeyri-mümkün edir. Hazırkı yanaşmalar isə о cümlədən də
folklor mədəniyyəti kimi daim içəridən bir nizam qaynağı olan yaradıcılıq
pıoscsinə donuq mexanistik baxışm nəticəsidir. Səbəb kainata mexaniki
sistem kimi yanaşılması ideyasını özündə ehtiva edərək bir neçə əsrdəıı
bəri mədəniyyətbrə hakim kəsilən, elə hazırkı Qərb cəmiyyətini də
formalaşdıran, lakin artıq mövqelərini yavaş-yavaş təslim etməkdə olan
paradiqmadır. Halbuki canlı ənənənin, yaşayan bir sistemin belə baxış
çərçivəsində anlaşılması mümkün deyil. Əks halda har hansı fakt prosesin
əvazi olaraq qavramldığı üçün hissə haqda təsəvvür bütöv haqda
təsəvvürün yerini tutur.
Əski dıişüncədən ötrü müdrikliyin mənbəyi olımış təbiət abm i hər
zaman olduğu kimi indi də «bizimlo minbrcə ağızdan eşidibn bir səslə
damşır ki, onu yalrnz yaxm vaxtlarda eşitməyə başlamışıq» [336, s.125].
Nəticədə bu gün insanla təbiətin yeni dialoqu baş tutmaqdadır ki,
sineıgetika da tobiətin ıasional dərkində mühüm addım olan həmin
dialoqa söykənir. Əski düşüneə insanla təbiətin bütövlüyü üzərində
qurulduğundan sinergetik yanaşma özünü doğruldur.
İnsanla təbiətin bütövbşdiyi arxaik düşüncə çağından gəlmə
mifoloji obrazlarm funksional-semantik eəhətbrinin yeni sinergetik
pavadiqma işığmda araşdırılması bəlli mifoloji obrazm funksional-
semantik səciyyə etibarilə zaman keçdikcə təkamtil edən və müəyyən
dəyişiklikbrə nıərıız qala bibn variasiyalan məcmuyu olduğunu görmək
imkanı veıdiyi üçün aktualhq kəsb edir.
Mifoloji sistemin sadəcə mifoloji personajlar toplusu olaraq deyil,
mifoloji funksiyalar sistemi kimi səciyyələndirilməsi ib yanaşı, mifoloji
varliqlann ümumtürk miqyasmda müqayisəli öyrənilməsi metodikasımn
işlənıb hazırlanması zərurətinin vurğulanması və arxaik etnik-mədəni
mfoımasiyanm эп dayanıqh elementbrini qoruyub saxlayaıı demonoloji
təsəvviirlərb bağlılıqda mifoloji obrazlar sisteminin araşdmlmasmm
vacibliyi mövzunun aktuallığım xarakterizə edən cəhətbrdəndir.
Türk mifologiyasmın pıoblembri lıəın ayrı-ayrı elementlər
səviyyəsində, həm də mifoloji diinya modeli çərçivəsitıdə araşdmlmışdır.
Bununla ЬэгаЬэг, Azərbayeanda mifologiyaya dair axtarışlarla birbaşa
bağlı problem kimi mifoloji obrazlarm da ardıcd və müntəzəm
öyrənilməsi tarixi əsason 1940-cı ilbrdən başlayır. Tanmmış folklorşünas
M.H.Təhmasibin həmiıı dövrdərı etibarəıı Azərbaycan xalq ədəbiyyattna
dair araşdırmalan milli folklorun mifoloji məzmununım iizə çıxanlması və
sonrakı dövr üçün ümumən türk mifoloji sisteminin bərpası baxımmdan
əhəmiyyətli olmuşdur. Həmin araşdırmalarda ayrı-ayrı obrazlar haqda
mülahizəbr nəinki onlann mifoloji qatlarımn öyrənilməsində, biitövliikdə
hazırkı dövrün Azərbayean mifşünaslığı iiçiin elmi-nəzəri bünövrə tnşkil
etmişdir.
Türk mifoloji obrazlarının ayrı-ayrılıqda tədqiqi cəhətdən bir qədər
sonrakı dövrdən etibarən M.Seyidovun araşdıntıaları xüsusib diqqəti cəlb
edir. Tanmmış alimin dağ ruhu Alı kişi, Koroğlu, Qoıqud və Xızır, elocə
də Umay ilahəsi, A1 ruhıı və b. haqda mifoloji-etimoloji yönümlii
tədqiqatları [90; 91; 92; 93] mifologiya problembri ib əlaqəli daha geııiş
konteksti əlıatə edən araşdıımalar olaraq tüık mifoloji sisteminin bəı pası
üçün zəngin material verir.
Daha sonrakı dövrün, xüsusən 1970-80-ci ilbrin araşdmnaları
mifoloji obrazlarm tədqiqi və genezisiniıı öyrənilməsi istiqaınətiııdə
zəngin dövr kimi səciyyəbndirib bibr. Bu dövrdən başlayaraq
B.Abdullanın mərasim folklorıma dair çox sayda araşdırmalan [2; 3; 4],
M.Hatəmi [48; 49], K.Vəliyev [99; 100], K.Abdulla [5; 6], A.Acalov və
N.Mehdinin, bir qədər sonra isə O.Əliyev [40], Ə.Əsgər [42; 43; 61],
M.Qasımlı [56; 57], N.Cəfərov [28; 29; 58], M.Kazımoğlu [53], A.llacılı
[45; 196], S.Rzasoy [87; 88; 89], R.Kamal [52], M.Məmmədov [77; 78]
və b.-nın tədqiqatları tüık mifoloji obrazlarımn öyınııilməsi iiçiin
əhəmiyyətlidir. A.Acalovun türk mifologiyası və tannçılıqla bağlı
ümumtürkoloji dəyərə malik araşdırmaları [8; 9; 10; 106], Ə.Əsgərin
«Azərbaycan sehirli nağıllarında qəhrəman» mövzıısunda namizədlik
dissertasiyası
türk
mifoloji
obrazlarınm
sistemli
araşdırılması
istiqamətində miihüm təcrübəbrdəndir. K.Abdullanm mif və mifoloji
təfəkküriin spesifikasma dair fikirbri, A.Şükiirovun qədim tiirk
mifologiyası vo ayrı-ayrı obrazlarla bağlı mülahizəbri [96] mifoloji
obrazlarm təbiətini anlamağa kötnək edir.
Mifoloji obrazlarin xüsusiyyətlərinin öyrənilməsi baxımından
N.Seyidovun «Azərbaycan nağıllan»na «Qeydlər»ində [22], həmçinin
folklorşünaslığa dair hazırlanmış dərsliklərdə - P.Əfəndiyevin «Azər-
baycan şifahi xalq ədəbiyyatı» [38], V.Vəliyevin «Azərbaycan folkloru»
[101] və A.Nəbiyevin «Azərbaycan xalq ədəbiyyatı» [80] kitablarında,
habelə Azərbaycan folklorunun müxtəlif sahələrinə dair İ.Abbaslımn [1],
S.Paşayevin [84] və Q.Paşayevin araşdırmalannda, о cümlədən aşıq sənəti
sahəsiııdə M.Həkimov [50], Q.Namazov [79], H.İsmayılov [51] və b.-mn
[27; 59] tədqiqatlannda da ayrı-ayrı məqamlara diqqət yetirilmişdir.
Azərbaycaıı
dilçilik elmində mifoloji obrazlarin linqvistik
(etinıoloji) aspektdə öyrənilməsi sahəsində bir sıra araşdırmalar
mövcuddur. Tamnmış türkoloqlardan F.Ağasıoğlunun əski türk tarixinin
mifologiya ilə bağlılığmı göstorən araşdırmaları - praazərbaycan
teonimləri, kultlar və tapmaqlar haqda yazıları və tarixi-etimoloji etüdləri
[12; 30; 31; 32], T.Hacıyevin paleoonomastika və Dədə Qorqud obrazlan
ilə əlaqəli tədqiqatlan [46; 47], MAdilovun [11], E.Əzizovun və
M.Qıpçağın qədim tüık düşüncəsiniıı izlərini yaşadan mifoloji ifadələrə
dair yazıları [60; 82], V.Zahidoğlunun «Dədə Qorqud» leksikası haqda
silsilə qeydləri [102; 103; 104] milli türkoloji dilçiliyin uğurlanndandır.
Türkıyə mifşünaslığmda xüsusən Ə.İnanın əski türk dini, türk
şamanizmi, habelə ayrı-ayrılıqda A1 ruhu, Umay ilahəsi və b. ilə bağlı
araşdınnalaıı [132; 133; 134; 135], O.Ş.Gökyaym «Dədəm Qorqudun
kitabı» [124], H.Tanyunun türk tanrıçılığı haqda və b. tədqiqatı [151;
152], B.Ögəlin folklor və etnoqrafik materiallarla olduqca zəngin
ikicildlik «Türk mifologiyası» [146], həmçinin türk mədəniyyətinin
gəlişmə çağlarım əks etdirən aıaşdırmalan [145], H.Güngörün türk
etnoqıafiyası və din tarixinə dair əsərləri [129; 130], Ə.Y.Ocağm Xızır
уэ
övliya ilə bağlı tədqiqatları [156; 157] türk mifoloji obrazlarının struktur-
semantik təbiətitıiıı düzgün qavranılması üçün əhəmiyyətə malikdir.
Silsilədə görkəmli alimlərdən F.Köpıülü [140; 141], Ə.Cəfəroğlu [116],
P.N.Boıatav [115], Ş.Elçin [121], B.Seyidoğlu [150], S.Gömeç [126; 127]
də yer alır. Son dövrləıdə isə M.Ərqun, Ə.Duymaz, Ö.Çobanoğlu [117;
118], Y.Çoruhlu [119] və b. ilə yanaşı, digər türk xalqlan alimlərinin
tədqiqatları [146; 185; 186; 187; 188] diqqəti çəkməkdədir.
Türk mifologiyasına dair rusdilli odəbiyyat içərisinda V.Radlov
[345; 346], Q.Potanin [328], Ç.Valixanov [191], Y.Pekarski [358],
N.Dırenkova [214; 215], V.Jirmunski [224; 225], L.Qumilyov [63; 203;
204; 205], X.Koroğlu [251], İ.Stebleva [362] vo çox sayda digər miiəllifın
türk xalqlarınm əski və ənənəvi dünyagöriişləri ilə əlaqəli problemləı i bu
və ya başqa şəkildə iizə çıxaran qiymətli əsəriəri vardır ki, həıııin
tədqiqatlarda türk mifoloji obrazlarmm simvolikasını sistemli aıaşdıımaq
imkanı verən folklor-etnoqrafik qeydlər və nəzəri miilahizələr yer
almaqdadır. Bu baxımdan A.Divayevin etnoqrafik oçeıkləri [208; 209],
yakut şamanizminə dair Q.Ksenofontovıın materialları [255], şor folkloıu,
Altay və Türküstan şamanizmi, tuva şamanları ilə bağlı miivafiq olaraq
N.Dırenkovanm [213; 214; 215], L.Potapovun [329; 330; 331; 332; 333;
334; 335], V.Basilovun [173; 174; 175] və M.Kenin-Lopsanııı tədqiqatlan
[240; 241], eləcə də S.Klyaştommm [244] qədim türk mifologiyasınm
köklü problemlərinə aid məqalələri, V.Butanayev [189; 190], A.Saqalayev
[374; 375], Y.Yamayeva [398] və b.-mn Sibiıin tüık xalqlarmın ənəııəvi
dünyagörüşbri haqda todqiqatları, S.Neklyudovun tüık (və moııqol)
xalqlarmın mifologiyasına dair etnoqrafik materiallarla zəngin silsilə
araşdırmaları [306; 307; 308; 309; 310; 311; 312; 313; 314; 315],
Y.Tursunovun qazax məişət nağıllarının ibtidai folklorla bağlı aspektdə
genezisinə dair tədqiqatları [379; 380; 381] türk mifoloji varlıqlarmm,
tanrıçılıq və şaman mifologiyasmdan gəlnıə çox sayda personajm
semantik funksiyasmın tarixi-mədəni kontekstdə və etnik-mədəni sisteıu
çərçivəsində araşdırılmasına yol açan qiymətli qaynaqlardır. Həmçinin
tüık mifologiyasındakı A1 ruhu, Umay ilahasi, Koıoğlu... obıazları haqda
silsilə yazılar meydana gətirilmişdir. Məsoləıı, Umay ilahosi ilə bağlı
N.Dırenkova [213], L.Potapov [332], V.Butanayev [189], S.Skobelev
[355], M.Seyidov [93, s.80-114] və b.-mn tədqiqatlarmı xiisusi qeyd
etınək olar.
Eyni zamanda Volqaboyu tiirk xalqlarının rıılı lıoyatı haqqmda
R.Axmetyanovun [168], əski çuvaş mifologiyası vo demoııologiyasına
dair V.Sergeyevin [354] dilçilik yozumları üzərində qurıılan todqiqatları,
е1эсэ də digər müəlliflərin bıı qəbildən ayrı-ayrı oçerk və moqalələri tiirk
mifoloji obrazlarının həmçinin semantik stnıktıırıma aydınlıq gətiril-
məsinə kömək edir.
Tanınmış Avropa müəlliflərindən L.Levi-Briil [257], E.Kassirer
[238; 239], K.Levi-Stros [258; 259], M.EIİade [395; 396], J.-P.Ru [148;
149], rus alimlərindən O.Freydenberq [382; 383], V.Pıopp [338; 339;
340], A.Losev [266; 267], S.Tokarev [368], Y.Meletinski [283; 284; 285;
286; 287; 288; 289; 290], P.Boqatıryov [182], Y.Lotmaıı [268; 269; 270;
271], V.Toporov [370; 371; 372; 373], A.Qureviç [206; 207],
S.Ncklyudov, B.Putilov [341; 342; 343], A.Bayburin [169], Y.Novik
[317; 318; 319; 320; 321; 322], Y.Revunenkova [347; 348; 349], K.Çistov
[389] və b.-nm ibtidai təfəkkür, ənənəvi düşüncə tərzi, mifoloji sistem,
mifoloji varlıq və s. epistemoloji problemlərlə bağlı fikir və
müddəalanndan istifadə olunmaqla yanaşı, biitövlükdə xalq mədəniyyətiııi
funksional-semiotik aspektdə öyrəııən digər struktur folklorşünaslıq, etno-
linqvistik və üınumən etnoloji araşdırmalarla [193; 261; 262; 272; 273;
274; 275; 276] gəlinən nəticələr də əsaslı şəkildə nəzərə ahnmışdır.
Yaratdığı mətntər və bu mətnbrdə yer alan obrazlar sistemi ilə hər
bir etnik-mədəni ənənənin sistemlilik təşkil etdiyini xüsusi nəzərə
çarpdırmaq, əski çağ dünyaduyumu və dərkiniıı vasitəsi olan mifoloji
obrazları səciyyələndirən cəhətlərə aydınlıq gətirmək, metafora və
simvoldan fəıqli olaraq bu obrazlann bütünlüklə hərfi mənada, tam real və
maddi qavramlması mexanizmini, onlanıı funksional-semantik təbiətinin
anlaşılması üçiin yalmz indiki şəkilllərini deyil, bu şəklə düşənədək
keçdikləri təşəkkü! prosesini тйэууэп etmək, mifoloji varlıqlarm etnik-
mədəni эпэпэ çərçivəsində zaman keçdikcə variasiyaya uğraya bildiyi
fıkıinə xüsusi diqqət yetirmək, müasir elmi paradiqma işığında vo
mifşünaslağa dair tədqiqatlann hazırkı səviyyəsindən çıxış edərək türk
mifoloji sisteminin bütöv mənzərəsinin ayrı-ayn obrazlar və onların
funksiyalaıınm ayrılıqda araşdırılması yoluyla deyil, məhz mifoloji
funksiyalar səviyyəsində üzə çıxarıla bilmosinin mümkünlüyü fıkrini
əsaslandırmaq, türk mifoloji obrazlar sisteminə daxil olan arxaik
strukturlu bir sıra obrazlann mifoloji simvolikasını və invariantım bərpa
etmok, mifoloji Ulu Ana kompleksinin semantik arxaikasını araşdırmaq
və transformlannı iizə çıxarmaq, arxaİk etnik-mədəni informasiyanın эп
dayanıqh elementlərini özündə qoruyub saxlayan və aktual inanışlar
sistemı ilə bağlanan demonoloji təsəvviirlərin məhsulu kimi türk demonik
obrazlarmm səciyyəvi əlamətləıini sistemləşdirmək və b. vəzifələrin
yerinə yetirilməsi zəruri sayılmışdır.
Kitabda mifoloji obrazlann struktur-semantik xüsusiyyətləri etnik-
mədəni sistem çərçivəsində tədqiqata colb olunur, məna potensiah geniş
olan bir sıra obrazlann mifoloji simvolikası və semantikası açıqlanır.
Folklor mədəniyyəti ib daim yaradıcılıq içərisində olub yenidən yeniyə
axaraq hər an dəyişən və dəyişə-dəyişə də özünü qoruyan, bununla beb
hər dəfəsində sanki təzələnən təbiət arasında paralellər aparılır ki, bu
baximdan kitabda irəli sürübn və şərhini tapan müddəalardan biri də
özünütəşkil dinamikasmın mifoloji obrazlann təkamülünün ayrılmaz
cəhətiııi təşkil etdiyinə dair mülahizədir; yəni mifoloji sistemdə peı-
sonajlarm təşəkkülü və mövcudluğu baxımından funksiyaları hər zaman
apancı rol oynayir.
Sinergetika kontekstində yaııaşılması elmi-nəzəri baximdan yeni
olub, özünütəşkil gücünə sahib və öz-özünü quran bir proses kimi mifoloji
ənənədə transformasiyalan vo obrazlann fasiləsiz təşəkkülünü göımək
imkanı vemıişdir. Real tarixi personajlarla bağlı faktlann mifoloji
strakturlann hazır qalibbrinə sığdınlması mexanizmi obrazların timsalmda
geniş tədqiq olunmuşdur.
Mifoloji obrazlann təkamülünün bəlli ölçüdə həmin obrazlann
funksionallığı və semantikasma görə тэпа potensialındakı ilkiıı imkan-
lannın sırayla uyğunluq içərisində var ola bilmə şəkli otraflı şərhini tapır.
Mifoloji personajlarm variativliyi və zaman keçdikcə dəyişiklıklərə
uğraya bilməsi gerçəyi isə xalq mədəııiyyətindaki obrazlann bədii
əsərbrdə yaradılan ədəbi obrazlardan açıq-açığma fərqləndirilməli olduğu
şəklində şərh edilir. Eyni zamanda mövcudluğunu funksiyalan şərtbn-
dirdiyindən və etnik-mədəni эпэпэ çərçivəsində qarşılıqlı əlaqələıı-
diyindəıı mifoloji obrazlann biri-birindən təcrid olunmuş şəkildə
araşdırılmasmm qeyri-mümkünlüyü vurğulanır.
Tədqiqatda mifoloji strukturlardan ilkiıı imkanları özündə cəııı-
ləşdirən V3 sonrakı bütün dəyişilməbrinə baxmayaraq, qorunan invariant
strukturlar kımi bəhs olunur. Belə ki, genezisinə görə mifoloji komplekslə
bağlanan obrazlann transformasiyaları həmin imkanlardan keçir və mifoloji
kompleksin evolyusiyası da о ilkin imkanlarm bu və ya başqa şəkildə
gerçəkbşməsidir. invariant strukturun üzə çıxarılması məqsədilə mifoloji
Ulu Aııa kompleksi bütövdən aynlan parçaları kimi ayri-ayn ti'ansfonnlan
ilə qarşılıqlı bağlılıqda nəzərdən keçirilmiş və тйэууэп olunmuşdur ki, Ulu
Ana məna potensiah geniş olan, lakin bütüıı dəyişilməbrinə baxmayaraq,
qorunan invariant strukturdur; bir neçə dəfə transformasiyaya uğrayan
həınin kompleksin diferensiasiyası nəticəsində müstəqil hami ruhlar kimi
fəaliyyət statusuna malik bir sıra obrazlar meydana çıxmış, invariant
strukturda isə bir kökə - kompleksə bağlandıqlarmdan struktur-funksional
xüsusiyyətbr baximdan və mifoloji simvolikasına görəyaxm, zaman-zaman
isə eyni bir funksiyanı da icra edə bilmişlər. Ulu Ana obrazmın malıiyyəti
ilə bağlı ayrı-ayrı m ətnbrə səpəbnmiş məlumatlar toplanmış və mifoloji
kompleksin bərpasma çalışılmış, bu zəmində bir sıra obrazlarda bir-biriylə
əkslik təşkil edirmiş kimi görünən ftınksiyalar mifoloji kompleksin
təkamtil prosesiııdə uğradığı transformasiyalarm təbii noticosi ib izah
olunmuşdur.
Araşdırmada ənənəvi milli mədəniyyətin təbiətinə zidd golərək və
tiirk dini-mifoloji düşüncəsini semantik planda diizgiin əks etdirməyən və
obrazlarm simvolikasma dolaşıqlıq gətirən bir sıra anlayışlarla bağlı
yanlışlıqlara da münasibət bildirilmişdir. Övliya, hami ruh olan mifoloji
varlıqlara «tanrdar», «allahlar» adı veribrək yunanların vo ya romahlarm
dinində olduğu şəkliylə bir panteon yaradılması cəhdlərinin əsassızlığı
empiıik məlumatlara söykənilməkb geniş şərh olunmıış, tanrıçı tiirklərin
dini-mifoloji dünyagörüşündə эп böyük somavi ruh kimi Tanrmm heç bir
antropomorfik özəllik daşımaması etnik-modəni sistemin faktları ilə
qaynaqlar, mifoloji və etnoqrafik materiallar əsasmda təsdiqbnmiş, tüık
mifoloji təfəkküriində sakral məzmun daşıyaraq özlüyündə Tanrmı
vəsfləndirən ilahi doyərbrə xüsusi diqqət yetirilmişdir. Eyni zamanda ölüb-
dirilmə ideyasma bağlanan bir sıra obrazlarm simvolikası türk dini-mifoloji
di'ışüncosiııin osası olan tannçılıq görüşləri işığında həmin obrazlann
funksiyalaımm əbədi Tanrmın varhğmdan qaynaqlanması ib əlaqəli
araşdınlmışdır.
Tədqiqatda arxaik etnik-mədəni informasiyanm эп dayamqlı
elementləriııi öziində qoruyub saxlayan demonoloji tosəvviirbrin milli
mifoloji sistemin öyrənilməsi və dünya modelinin borpası baxımmdan
əhəmiyyəti açıqlamr, eyni zamanda qeyd olunur ki, mifoloji obrazlarm
aktual demonoloji təsəvvürlərlə bağlılığmı itirərək inamşlar sferasmdan
çıxıb bədii təxəyyü! sahəsinə keçməsi və söybyicilik hadisəsi faktma
çevrilməsi özliiyündən folklor ənənəsiniıı tarixən təşəkkiilünə xidımt
etmişdir. Mifoloji rəvayətbr iizərində miişahidəbr isə bu qənaət9 gətirir
ki, tüık xalqları folklorunda geniş yaydan demonik varlıqlarla yanaşı hor
biri canlı ənənədə özünəməxsıısluğu ib seçibn dönəlgə təbiətli çox sayda
mifoloji obraz var və mifoloji informasiya yüklü ııeço-ncçə mətn do horn in
varlıqlarla bağlı toşokkiil tapmışdır.
Arxaik strukturlu mifoloji obrazlarm funksionallığmm düzgün
qavrandması üçün onların təbii tarixi-mədoni koııtekstə çıxanlması və
tiirk elnık-modoni sistemi çorçivosində araşdırılması zəruridir. Buııa göro
do müqayisolor apanlarkon iimumon tiirk etnik-mədəni sistemini toşkil
edəıı ənənələrdən hər birində əski dünyaduyıımu, inam və etiqadlarm
daşıyıcısı olan obrazlarla ilişgili mifoloji, etnoqrafik və folklor
qaynaqlarma, lüğətbrə eyni dərocədə üz tutulmuşdur. Böyük bir arealda
türk mifoloji varlıqlarmm hədsiz çoxluğu ib yanaşı, onlann miiəyyən
qismi haqda ətraflı məlumatm olmaması, üstəlik zəngiıı moııa
potensialından məhrum bu obrazlarla bağlı bilgibrin də ayn-ayrı tiirk
xalqları arasmda davamlı dəyişməsi nəzərə almaraq, həmçinin tüık
mifşünaslığma
dair
araşdırmalarm möveud
təcrübəsinin
verdiyi
imkanlardan çıxış edibrək tədqiqatda türk mifoloji obrazlarınm ümumi
təsnifatı prinsipbri ib əlaqəli mosəbbro isə həblik geııiş yer
ayrdmamışdır.
Türk mifoloji obrazlarının struktur-semantik xüsusiyyətbrini
sistemli üzə çıxarmaq imkanı verən mifoloji mətnbr araşdırmanm əsas
obyektini təşkil etmişdir. Obrazlarm semantik strukturunun araşdınlması
zamam özündə mifoloji informasiya saxlayan etnoqrafik materialIardan da
geniş istifado olunmuşdur.
Dostları ilə paylaş: |