Azimova sevinchning



Yüklə 0,86 Mb.
Pdf görüntüsü
tarix19.06.2023
ölçüsü0,86 Mb.
#132472
Allomalar din to’g’risida. “Islom nurli ma’rifat dini”



TERMIZ DAVLAT UNIVERSITETINING 
PEDAGOGIKA INSTITUTI SIRTQI 
MAKTABGACHA TA’LIM YO’NALISHI 
1-KURS 21-02 GURUH TALABASI
AZIMOVA SEVINCHNING 
ALLOMALAR DIN TO’G’RISIDA. “ISLOM 
NURLI MA’RIFAT DINI”  
MAVZUSIDA TAYYORLAGAN 


Reja:


Yangi jamiyat va davlat qurishga qodir bo‘lgan avlod 
tafakkuriningshakllanishida, millatning o‘zligini anglashida boy 
ilmiy, ma’naviy va madaniymerosimiz, milliy qadriyatlarimiz 
g‘oyat muhim ahamiyatga ega.Davlatimizning qanchalik tez 
ulg‘ayishi, kuch-quvvatga to‘lishi, dunyohamjamiyatida o‘ziga 
munosib o‘rin egallashi, avvalambor, xalqimiz ma’naviysaviyasi, 
g‘ururi va faxri nechog‘liq yuksak bo‘lishiga bog‘liq. Asrlar 
davomidaaql zakovat bilan bunyod etilgan boy ma’naviyati 
tufayli xalqimiz mag‘ruryashadi, mehnat qildi, doimo hurriyat va 
erk sari intildi. Ana shu milliy ong,milliy g‘urur bugungi 
hayotimizning 
oltin 
poydevoridir. 
Bu 
poydevorga 
buyukallomalarimiz Beruniy va Forobiy, Moturidiy, Farg‘oniy, 
Abu Ali ibn Sino,Xorazmiy, Zamaxshariy, Buxoriy, Imom Abu 
Iso Termiziy, Hakim Termiziy,Navoiy va Ulug‘bek kabi yuzlab 
ulug‘zotlar asos solganlar 


Yuqorida tilga olingan allomalar islom dinining taraqqiyotiga 
salmoqlihissa qo‘shganlar. Chunonchi, bizning Vatanimizda butun 
islom dunyosida engnufuzli manbalar deb tan olingan oltita 
ishonchli hadislar to’plamining (as-sahihas-sitta) mualliflari yashab 
ijod qilganlar. Ular: Abu Abdulloh Muhammad ibnIsmoil al-
Buxoriy (810-870), Imom Muslim ibn al-Hajjogi (819-874), Abu 
IsoMuhammad ibn Iso at-Termiziy (824-892), Imom Abu Dovud 
SulaymonSijistoniy (817-880), Imom Ahmad an- Nasoiy (830-
915), Imom Abu AbdullohMuhammad ibn Yazib ibn Mojja (824-
886) kabi siymolardir. Bu olti allomaichida hadis ilmida amir al-
mo’miniyn degan sharafli nomga sazovor bolganImom al-
Buxoriyalohida e’tiborga molik buyuk islomshunos olimdir. 


Islom dinining Markaziy Osiyo mintaqasida, umuman, jahon 
miqyosidataraqqiy 
qilishiga 
vatandoshlarimiz 
beqiyos 
hissa 
qo'shganlar. Garchi islom diniArabiston yarimorolida paydo bo‘lgan 
bolsada, madaniy jihatdan arab badaviyqabilalaridan ishlab chiqarish 
kuchlarining rivojlanishi darajasi bo'yicha anchaustun bo'lgan 
Markaziy Osiyo xalqlari islom dinining nazariy jihatdanrivojlanishi 
va hayot ehtiyojlari asosida takomillashuviga salmoqli ta’sir 
ko'rsatganlar. Buni tasdiqlash uchun Imom al-Buxoriy, Abu Mansur 
al-Moturidiy. Burhoniddin al-Marg’inoniy, Ahmad Yassaviy, 
Najmiddin Kubro vaBahovuddin Naqshband kabi mutafakkirlami 
eslash kifoyadir. Ulaming nomlaributun islom dunyosida chuqur 
hurmat bilan tilga olinadi. Mustaqillikkaerishilgach, O'zbekiston 
hukumati o‘z ichki siyosatida mustamlakachilikdavrida unutilgan, 
biroq 
xalqimiz 
tarixida 
chuqur 
iz 
qoldirgan 
buyuk 
zotlamingnomlarini tiklash va xalq xotirasida abadiylashtirishga 
qaratilgan benihoyaxayrli siyosat olib bormoqda


• Islom dinining paydo bo`lgan ijtimoiy-tarixiy va 
g`oyaviy muhit. 
• Islomning vujudga kelishini tahlil etish o`sha tarixiy 
davr-VI-VII asrlarga xos xususiyatlar, arab qabilalari 
o`rtasida 
hukmron 
bo`lgan 
ijtimoiy-iqtisodiy 
munosabatlar va ularning diniy-g`oyaviy hayoti bilan 
qisqacha tanishib chiqishni taqozo etadi. 
• Arabiston yarimoroli iqlim sharoiti noqulay qumli 
sahrolar va tog`lardan iborat bo`lib, ko`chmanchi 
aholisi badavlat V-VII asrlarda chorvachilik bilan 
shug`ullanar edi. 




Islom-dunyoda nisbatan keng tarqalgan jahon dinlaridan 
biridir. Osiyo qit`asidagi Arabiston yarimoroli, Iordaniya
Suriya, Iroq, Eron, Turkiya, Afg`oniston, Pokiston, Afrika 
qit`asidagi Marokash, Jazoir, Tunis, Liviya, Misr Respublikasi, 
Somali sin-gari mamlakatlar xalqlari, Efiopiya, G’arbiy Sudanda 
yashovchilarning bir qismi, Malayziya, Indoneziya xalqlari, 
Livan, Hindiston, Xitoy hamda Filippin aholisining ma`lum bir 
qismi. Yevropa qit`asida esa Bolqon yarimorolida yashovchi 
xalqlarning bir bO`lagi islomga e`tiqod qiladi. Islom Markaziy 
Osiyo, Zakavkazye va Shimoliy Kavkaz, VolgabO`yi, G’arbiy 
Sibir va boshqa ayrim hududlarda yashovchi aholining bir 
qismi ongi va turmushida mavjuddir. Bu xalqlarning turmush 
tarziga O`z ta`sirini ko`rsatib kelmoqda. Yer yuzida islomga 
e`tiqod qiluvchilar, ya`ni musulmonlar bir milliard 200 
mln.dan oshdi. 



Makka savdo markazi sifatida katta ahamiyatga 
ega bo`lib, atrofdagi qabilalarga boshqalarga 
nisbatan kuchliroq ta`sir ko`rsatar edi. Makkada 
Ukaz nomli katta bozor joylashgan edi. Arab 
qabilalari o`rtasida Makkaning diniy markaz sifatida 
roli ham ancha oshgan edi. Makkada Ka`batilloh 
ibodatxonasi 
turli 
arab 
qabilalarining 
360 
xudosining sanam, ya`ni butchalari mavjud bo`lgani 
tufayli bu shahar o`z atrofida yashovchi ko`p 
qabilalar uchun e`tiqod markazi - ziyoratgohga 
aylangan edi. Arablarda ham tijorat, ham ziyorat 
deb bejiz aytmaganlar. 


• Yevropalik olimlar islomshunoslik fanini yaratish, islom tarixi 
va manbalarini o`rganish yo`lida ko`p xizmat qilganlar. Jumladan, 
M.Myuller, E.Taylor, K.Tile, Sh. dela Sosse, J.Freyzer va 
boshqalar. Ularning xulosalarida ayrim cheklanishlar bo`lishiga 
qaramay, ular bu fanning rivojlanishiga muhim hissa qo`shganlar. 
• Rus sharqshunosligida ham islom tarixi, diniy manbalarni tadqiq 
qilish sohasida barakali ishlar olib borilgan V.R.Rozen asos solgan 
mashhur “Rus akademik sharqshunosligi” ning vakillari 
N.A.Mednikov, 
L.E.Shmidt, 
A.YE.Krimskiy, 
V.V.Bartold, 
I.Y.Krach-kovskiy, YE.E.Bertels, A.A.Semenov va boshqalar 
islomshunoslik sohasida qimmatli asarlar yaratganlar. Bu asarlar 
hozir ham islomshunos olimlar uchun boy manba bo`lib xizmat 
qilmoqda 





Islom ta`limotida, ro`za haqida yozilgan turli diniy 
manbalarda ramazon oyining mazmuni, ahamiyati, unda 
musulmonlarning burchi har tomonlama izohlangan. Ro`za 
oyining har bir kunini e`zozlash, iftorlikka alohida e`tibor 
berish ko`zda tutilgan. Muhammad 30 kun ro`za oyining uch 
dahaga bo`linishini e`tirof etib, uni shunday izohlagan: “Bu 
mohi sharif shu qadar ulug` bir oykim, uning birinchi o`n 
kunlik dahasi - dahai rahmat deb ataladi, ya`ni 
Ollohning rahmati o`z bandalariga muttasil yog`ilib turadigan 
kunlardir. Ikkinchi o`n kunligi - dahai ma`rifat, ya`ni Olloh o`z 
bandalarining gunohu ma`siyatlaridan o`tib afvu ma`rifat qilib 
yuboradigan kunlar. Uchinchi o`n kunligi “itqun minan nor”, 
ya`ni Olloh o`z bandalarini otashi do`zaxdan ozod qilib 
yuboradigan bashoratli kunlar” 

Yüklə 0,86 Mb.

Dostları ilə paylaş:




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin