Buxoro davlat universiteti xorijiy chet tililar fakulteti ingliz chet tilishunosligi kafedrasi



Yüklə 45,63 Kb.
səhifə1/6
tarix19.06.2023
ölçüsü45,63 Kb.
#132813
  1   2   3   4   5   6
1hilola


O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
BUXORO DAVLAT UNIVERSITETI
XORIJIY CHET TILILAR FAKULTETI
INGLIZ CHET TILISHUNOSLIGI KAFEDRASI
11- 8 ING- 20 guruh talabasi
Shokirva Hilola

Zamonaviy Amerika adabiyotida josuslik ekshen romani Yan Flemingning Bondiana romanlari turkumi misolida”


mavzusidagi
KURS ISHI

5120112 – Filologiya va Chet tililarni o`qitish (ingliz tili)
Ilmiy rahbar Saidova Z.S.
Buxoro 2022
MUNDARIJA:
1. Zamonaviy Amerika adabiyotida josuslik ekshen-roman rivojlanishi tadriji……………………………………………………………………….……….3
2. Yan Fleming zamonaviy Amerika adabiyoti erkin vakili…………………...……6
3.Yan Flemingning Bondiana turkumidagi asarlarida ekshen- roman xususiyatlarining ifodalanishi……………………………………….…………….12
4.Yan Flemingning Bondiana turkum romanlarida bosh qahramon tasviri..…………..…………………………………………………..……….…....17
5. Bondiana turkum romanlari tasviri………..……..……………………..……….23
Xulosa ………………………………………….………..…………….………….33
Foydalanilgan adabiyotlar……………………………………………………..….34


1. Zamonaviy Amerika adabiyotida josuslik ekshen-roman rivojlanishi tadriji.
Ingliz adabiyotida yangi turdagi adabiy qahramon - josus janob Jeyms Bondning shakllanishining o'ziga xos xususiyatlari, uning shartliligi 20-asr o'rtalaridagi ijtimoiy-siyosiy va tarixiy voqealar, shuningdek, ommaviy adabiyot asarlaridagi estetik izlanishlar o‘rganiladi. Viktoriya davrida uning asosiy xususiyatlari, davrlar o'zgarishi bilan sezilarli o'zgarishlarga uchragan "janob" tushunchasining semantik mazmuni Jeyms Bond timsolida amalga oshiriladi, bu janoblarga madaniy qarama-qarshilik sifatida qaraladi. Viktoriya davri va an'anaviy jentlmen obrazining o'rnatilgan adabiy qonunlariga qarshi chiqish.
Britaniyaliklikka zid va turmush tarzining nafosatiga, uning qahramonlik mazmuniga urg'u berilgan holda ommaviy o'quvchi tomoshabinning idroki orqali taqdim etiladi . Yozuvchining o'z qahramoni uchun josuslik kasbini tanlashi janobning kotib sifatidagi g'oyasini yo'q qilishga urinish sifatida ko'riladi va u bilan bog'liq xatti-harakatlar janobning an'anaviy tushunchasiga zid keladi, uning majburiy to'plami qoidalar. Shu bilan birga, J. Flemingning super qahramoni haqiqiy jentlmen emas, u faqat ba'zan janoblar kodeksiga amal qiladi, kiyim-kechak, ovqat va ichimlikka bo'lgan bog'liqligini saqlaydi, lekin o'z xatti-harakati bilan madaniyatga qarshi turadi - bu jismonanlik namoyishi, bundan tashqari, maxfiy agentning nafaqat oilasi, balki munosabatlarida ham doimiylik yo'q. Bu oʻzining Viktoriya talqinida tipik ingliz jentlmeni obrazining asosiy urgʻularining oʻzgarishi, Viktoriya davri janoblarining soʻnib borayotgan qiyofasi (J. Galsvortining Forsitlar oilasi tasvirlari) va yangi tasvirlar toʻqnashuvi sifatida koʻriladi. Qahramon taniqli kino aktyori qiyofasi bilan, uning afsonasi va Flemingning taqdiri buning ortida ko'rinadi. Bunday qahramonni yaratishdan maqsad - boy an'analarga ega bo'lgan madaniy hodisa sifatida janoblikni qayta tiklash, shuningdek, butun dunyoga, shu jumladan Sovet Ittifoqiga namoyish etish istagi edi.
Bir tomondan qahramon muammosining mavjudligi va shu bilan birga, unda ingliz tiliga urg'u berilgan yangi sifatning mavjudligi.
Shunday qilib, ingliz adabiyotida o‘zgartirilgan ingliz janobining (kamchiliklari bilan) paydo bo‘lishi J. Flemingning noto‘g‘ri zamonga o‘zining yangi estetik pozitsiyasiga qarshi chiqib, ommaviy madaniyatning yangi qahramoni – janob josusni yaratganidan dalolat beradi.
Kalit so'zlar: Bond, mashhur adabiyot, Viktoriya davri, qarama-qarshilik, janob josus.
Bugungi kunda mashhur Jeyms Bond filmi, uning qahramonlaridan biri Buyuk Britaniya qahramonlari haqida polemik mulohaza yuritib, "harbiy qahramonlar orasida harbiy qahramonlar borligini" ta'kidladi. Inglizlarda kamdan-kam uchraydi. Angliyada urush maxfiy yoki yo'q yuqori hurmatga sazovor emas. Ular urush haqida o'ylashni yoqtirmaydilar va urush tugashi bilanoq urush qahramonlarining ismlarini unutadilar"1. Ushbu iborada tarixiy va madaniy ohanglardan tashqari, Jeyms Bond muallifi Yan Flemingning estetik xabarini, shu jumladan sovet adabiy tanqidiga ochiq muloqot taklifini, dostonning maqsadiga urg'u berishni ko'rish mumkin. ommaviy adabiyot hodisasi va uning yangilangan qahramoniga bo‘lgan talab sifatida. Muallifning e'tirozisiz bu ibora ham aytildi: " Maxfiy xizmatning o'zida Bond mahalliy qahramon bo'lishi mumkin yoki bo'lmasligi mumkin"2, chunki Bond allaqachon o'quvchilar ongida ildiz otgan edi. o'zgartirilgan shaklda bo'lsa-da, qahramonlik va janoblik an'analarini saqlab qolgan va rivojlantirgan ingliz super-josusining obrazi sifatida. 1953 yilda ingliz yozuvchisi Yan Fleming qalamidan paydo bo'lgan va yangi madaniy makonni tezda o'zlashtirgan, nafaqat adabiyot, kino, balki xalqlar madaniyatining timsoliga aylangan josuslik romanlari qahramoni Jeyms Bond bilan nima sodir bo'ldi. XX asr oxiri - XXI asr boshlari, umuman olganda, kitobxonlar va tanqidchilarning barcha kutganlaridan oshib ketdi. Ingliz adabiyotida bunday qahramonning yaratilishi, hech qachon bo'lmaganidek, nafaqat Angliyada, balki butun dunyoda insoniyat taqdiriga ta'sir ko'rsatgan ijtimoiy-siyosiy va tarixiy voqealar bilan qattiq bog'liq edi: urushning yo'qotishlari va oqibatlarining alamli tajribasi. Ikkinchi jahon urushi, soʻngra V. Cherchillning 1946-yilda Fultondagi nutqi Sovuq urushning boshlanishi, Amerika bilan munosabatlarning yangi bosqichga koʻtarilishi, Hindiston va Pokiston jamiyatning shikastlangan holatini, uning madaniyatini mustahkamlaydi.
Yangilanishdan chiqish yo'lini izlash kutilmaganda ommaviy ingliz adabiyoti talablari, uning badiiy durdonalaridan ma'lum charchash va ahamiyatsizroq badiiy yechimlarga bo'lgan talab bilan bog'liq edi (ingliz kinosida bu avvalroq namoyon bo'lgan, ayniqsa Vivien ishtirokidagi filmlarda. Ley "Vaterloo ko'prigi" (1940), "Ledi Hamilton" (1941). J. Flemingning jurnalistika va razvedka sohasidagi tajribasidan foydalangan holda yozuvchi bo'lish istagining shartliligi ushbu tendentsiyalarga intuitiv ravishda, intellektual tafakkur va nima bo'layotganini tushunish orqali to'liq bo'ysundirildi, bu xayoliy hazil vositasi bilan ko'rsatildi: birinchidan, "oilaviy aloqalarning dahshatli istiqbolidan" qochish va ikkinchidan, "pul ishlash" umidida3, bu yozuvchining ommaviy madaniyat sharoitidagi hayotining o'ziga xos xususiyatlaridan kelib chiqqan. Bu juda jiddiy vazifa uchun o'ziga xos o'ynoqi qopqoq edi: ingliz adabiyoti uchun yangi badiiy obrazni shakllantirish. Ian Fleming o'z vaqtida tarixiy va adabiy lahzaga bo'lgan ommaviy madaniyatga bo'lgan talabning to'liq ahamiyatini his qilib, super qahramonning yangi turini yaratish uchun sharoitlarning mos kelishini aniqladi .



Yüklə 45,63 Kb.

Dostları ilə paylaş:
  1   2   3   4   5   6




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin