Dxn yangi p65



Yüklə 0,89 Mb.
Pdf görüntüsü
səhifə1/7
tarix23.05.2023
ölçüsü0,89 Mb.
#121042
  1   2   3   4   5   6   7


O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA
O‘RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
O‘RTA MAXSUS KASB-HUNAR TA’LIMI MARKAZI
DAVLAT VA HUQUQ
NAZARIYASI
Ikkinchi nashr
O‘zbekiston Respublikasi Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi
tomonidan akademik litsey va kasb-hunar kollejlari o‘quvchilari uchun
o‘quv qo‘llanma sifatida tavsiya etilgan
O‘ZBEKISTON FAYLASUFLARI MILLIY
JAMIYATI NASHRIYOTI
TOSHKENT – 2010


ISBN 978-9943-319-46-2
© O‘zbekiston faylasuflari milliy jamiyati, 2007.
© O‘zbekiston faylasuflari milliy jamiyati, 2010.
Professor X. T. ODILQORIYEV ning umumiy
tahriri ostida
Mualliflar jamoasi:
professor X. T. Odilqoriyev 
– I, IV, V, VI, VII, IX, X, XII, XVI, XIX,
XX, XXII boblar;
dotsent I. T. Tulteyev
– III, XVII boblar;
dotsent M. I. Suvonqulov
– II, XVIII, XXI boblar;
dotsent M. Ahmadshoyeva
– VIII, XIV boblar;
katta o‘qituvchi D. Rajabova
– XI, XIII boblar;
O‘zbekiston Respublikasi
Adliya vazirligi mas’ul xodimi
X. X. Odilqoriyev
– XV bob.
Taqrizchilar:
yuridik fanlar doktori, professor M. M. Fayziyev,
yuridik fanlar doktori, professor O. T. Husanov.
O‘quv qo‘llanma davlat va huquq sohasidagi hozirgi zamon ilmiy
konsepsiyalarini inobatga olgan holda tayyorlandi. U davlat va huquqni talqin
etishdagi an’anaviy yondashuvlar bilan bir qatorda yangi muammolar hamda nuqtayi
nazarlarni ham qamrab olgan. Shuningdek, unda O‘zbekistonda shakllanayotgan
fuqarolik jamiyati, demokratik davlatchilik va huquqiy tizim xususiyatlariga oid
nazariy xulosalar o‘z ifodasini topgan. Davlat va huquqning mohiyati, mexanizmi,
funksiyalari va jamiyatni modernizatsiyalash davridagi roli jonli tarzda bayon etildi.
O‘quv qo‘llanma yuridik ilmgohlar talabalariga, o‘qituvchilariga,
mutaxassislarga, shuningdek, davlat va huquq masalalariga qiziquvchi barcha
kitobxonlarga mo‘ljallangan.
67.0
D14
Davlat va huquq nazariyasi: Akademik litsey va kasb hunar kollejlari uchun
o‘quv qo‘llanma/ X.T. Odilqoriyev, I.T. Tulteyev, M.I. Suvonqulov va boshq.;
X.T. Odilqoriyevning umumiy tahriri ostida; O‘zbekiston Respublikasi Oliy va
o‘rta maxsus ta’lim vazirligi, O‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi markazi. -T.:
O‘zbekiston faylasuflari milliy jamiyati nashriyoti, 2010. – 336 b.
I. Odilqoriyev X.T
BBK 67.0ÿ7
N1051-2007/1493.


SO‘ZBOSHI
Davlat va huquq nazariyasi yuridik fanlar tizimida har doim
yetakchi o‘rinni egallab keladi. Shu bois unga mamlakatimizdagi
va xorijiy yuridik adabiyotlarda katta e’tibor beriladi. Mazkur
darslik o‘rta maxsus o‘quv yurtlari talabalari uchun mo‘ljallangan
dastur asosida yozildi. Davlat va huquq nazariyasi davlat hamda
huquqning vujudga kelishi, rivojlanishi va namoyon bo‘lishining
eng umumiy qonuniyatlarini ochadi, ularni ilmiy talqin etadi,
ilmiy ta’rif va tavsifini yaratadi. Davlat va huquq to‘g‘risida
nazariy bilimga ega bo‘lish – bu ikki hodisaning mohiyati va
mazmunini, rivojlanish qonuniyatlarini, ularga ta’sir qiluvchi
omillarni to‘g‘ri talqin qila bilish yurist mutaxassislarni
tayyorlashda muhim ahamiyatga ega. Chunki fuqarolik,
ma’muriy, jinoiy, moliya, mehnat huquqi kabi huquq sohalarining
maqsadi, mazmun-mohiyatini bilish uchun davlat va huquq
nazariyasi fani fundamental asos bo‘lib, davlat va huquqning
tushunchasi, rivojlanishi va ularning faoliyat qilish tamoyillariga
oid nazariy masalalarni o‘rgatadi.
Davlat va huquq nazariyasi huquqshunoslikning nihoyatda boy,
serqirra, shu bilan birga murakkab, sirli olamiga kirishning kaliti
bo‘lib xizmat qiladi. Huquqiy tafakkur, siyosiy va huquqiy
dunyoqarash, ong hamda yuridik madaniyatni shakllantirish,
jamiyatdagi davlat-huquqiy voqeliklar xususida muntazam tizimli
bilimlar hosil qilish – bu fanning (o‘quv kursining) asosiy
vazifasidir. O‘rganish hamda tadqiqot doirasiga “davlat”,
“huquq”, “qonun”, “demokratiya”, “hokimiyat”, “siyosat” kabi
jozibali, murakkab hodisalarni qamrab oluvchi ushbu fan
huquqshunoslikning o‘ziga xos qomusi sifatida maydonga chiqadi.
Davlat va huquq nazariyasi davlat hamda huquqqa tegishli
hodisa va jarayonlarning muhim, zaruriy va eng umumiy
tomonlarini o‘rganish orqali jamiyat taraqqiyotining obyektiv
qonuniyatlarini tushuntirib berish, ijtimoiy hayot maqsadlarini
aniqlash va ijtimoiy munosabatlarni davlat va huquq vositasida
tartibga solish mexanizmlarini ochish, ularning rivojlanish
istiqbollarini ko‘rsatib berish bilan shug‘ullanadi.
Bugungi o‘zbek jamiyati o‘zi uchun huquqiy davlat, inson
huquqlari va shaxs erkinligi, demokratik fuqarolik jamiyati, siyosiy
3


4
hurfikrlilik (plyuralizm), hokimiyatlar taqsimlanishi, qonun
ustuvorligi, mustaqil sud hokimiyati kabi fundamental
tushunchalarni qayta kashf etmoqda. Tan olish lozimki, jamiyat
ijtimoiy-siyosiy va ma’naviy hayotini zamonaviy ma’rifiy
tamoyillar asosida isloh etishda davlat va huquq benihoya katta
rol o‘ynaydi. Shu bois davlat tuzilishi, demokratik siyosiy
tizimning mavjud bo‘lishi, huquqiy munosabatlar oqilona tizimini
tashkil etilishi ko‘p jihatdan mamlakatimizdagi davlat-huquqiy
institutlarning faoliyatiga bog‘liqdir.
Mamlakatimizda amalga oshirilayotgan iqtisodiy, siyosiy,
ijtimoiy va ma’naviy islohotlar mustahkam huquqiy zaminga
tayangan va qat’iy davlat-siyosiy ta’minlanish mexanizmlariga
ega bo‘lgan taqdirdagina samarali bo‘lishi isbot talab etilmaydigan
aksiomadir. “Mustahkam huquqiy negiz bo‘lgandagina, – deydi
I. A. Karimov, – o‘zini oqlamagan eski tizimni to‘la ishonch
bilan qayta qurish, madaniy bozor iqtisodiyotiga ega bo‘lgan
yangi jamiyat qurish mumkin”
1
. Ayni vaqtda, davlatning faol
tashkilotchilik va ijobiy bunyodkorlik roliga ham alohida urg‘u
beriladi. “Davlat butun xalqning manfaatlarini ko‘zlab, islohotlar
jarayonining tashabbuskori bo‘lishi, iqtisodiy taraqqiyotning
yetakchi yo‘nalishlarini belgilashi, iqtisodiyotda, ijtimoiy sohada
va suveren davlatimizning ijtimoiy-siyosiy hayotida tub
o‘zgarishlarni amalga oshirish siyosatini ishlab chiqish va izchil
ro‘yobga chiqarishi kerak”
2
.
Mazkur darslikni yaratishda mualliflar jamoasi nafaqat
mustaqillik yillarida to‘plangan davlat-huquqiy tajribamizga,
konstitutsiyaviy tamoyillar va nazariy bilimlarga, balki
umuminsoniy hamda milliy-ma’naviy qadriyatlarga, hozirgi
zamonda dunyoda mavjud davlatchilik va huquqshunoslik
konsepsiyalariga, shuningdek, xalqimizning asrlar osha shakllanib
kelayotgan boy huquqiy merosiga qat’iy tayandi.
Davlat va huquq nazariyasi milliy istiqlol mafkurasi
mohiyatidan kelib chiqqan holda aholining huquqiy ongini va
yuksak huquqiy madaniyatini shakllantirishga, ular faoliyatida
1
Êàðèìîâ È. À. Âàòàí ñàæäàãîµ êàáè ìó³àääàñäèð. T. 3. – T.: 1996, 192-b.
2
Êàðèìîâ È. À. ¤øà àñàðäà, 178-b.


5
qonun ustuvorligi, qonunga hurmat va unga itoatgo‘ylik
ko‘nikmalarini hosil qilishga xizmat qiladi.
Toshkent yuridik kolleji o‘rta-maxsus ma’lumotli huquqshunos
kadrlar tayyorlovchi o‘quv muassasasi bo‘lib, uning o‘quv rejasida
«Davlat va huquq nazariyasi» umum kasbiy fan sifatida o‘qitilishi
nazarda tutilgan.
Darslikda mavzular mantiqiy ketma-ketlik qoidasiga amal
qilgan tarzda joylashtirilgan. Mavzular, unda o‘rganiladigan
masalalar imkon qadar soddalashtirilgan bo‘lib, bu o‘quvchilarga
tegishli va zarur bo‘limlarni o‘zlashtirishni osonlashtiradi.
Darslikdan boshqa yuridik kollejlarda va yuridik yo‘nalishdagi
o‘rta o‘quv muassasalarida ham foydalanish mumkin.


6
I BOB. DAVLAT VA HUQUQ NAZARIYASI
UMUMNAZARIY FAN SIFATIDA
1-§. Davlat va huquq nazariyasi – umumnazariy fan
Dunyo jadal rivojlanayotgan bugungi sharoitda insonlarda barcha
ijtimoiy voqelik va hodisalarga nisbatan qiziqish ortmoqda. Bu,
o‘z navbatida, ularni o‘rganishni, chuqur tadqiq etishni taqozo
etadi. Insonlarni qiziqtirib kelayotgan shunday muhim ijtimoiy
masalalar qatorida davlat va huquq alohida o‘rin egallaydi.
Inson o‘zi tug‘ilgan zaminning, o‘z mamlakatining xususiyat-
larini, dunyo davlatlari o‘rtasidagi mavqeini o‘rganishga harakat
qiladi. Binobarin, davlat va huquq masalasi doimo jamiyat a’zolari
diqqat markazida turadi.
Har bir ijtimoiy hodisani tadqiq etish ma’lum ilmiy yo‘nalish,
biron-bir fan tomonidan amalga oshiriladi. Davlat va huquq
hodisalari – “Davlat va huquq nazariyasi” fani yordamida
o‘rganiladi.
Xo‘sh, “nazariya” so‘zining ma’nosi nimadan iborat? “Naza-
riya” iborasi “ko‘rib chiqmoq”, “tadqiq etmoq”, “tahlil qilmoq”
degan ma’nolarni anglatadi. ”Nazariya” – keng ma’noda voqea-
hodisalarning o‘zaro aloqasi va qonuniyatlari haqida yaxlit tasavvur
hosil qiluvchi ilmiy bilim shaklidir. Tor ma’noda esa u yoki bu
sohadagi bilimning asosiy g‘oyalari, tushunchalari va qonunlari
tizimidir.
Davlat va huquq nazariyasi asosiy yuridik o‘quv fani sifatida
quyidagi xususiyatlarga ega:
– birinchidan, o‘zining aniq predmetiga, o‘rganadigan mavzu-
lariga ega;
– ikkinchidan, davlat va huquq haqida yaxlit umumiy bilim
beradi, davlat va huquqning mohiyatini, taraqqiyot bosqichlari va
qonuniyatlarini ochib beradi;
– uchinchidan, davlat va huquq sohasida to‘plangan bilimlarni
«davlat», «huquq», «qonun», «hokimiyat», «demokratiya» va boshqa
kategoriyalarda (tushunchalarda) ifoda etadi;
– to‘rtinchidan, davlat va huquqning ijtimoiy hodisa sifatida
rivojlanishidagi obyektiv jarayonlarni va taraqqiyot qonuniyatlarini
aks ettiradi. Xullas, davlat va huquq nazariyasi yuridik ta’lim
tizimidagi o‘quv fanlari orasida markaziy o‘rin egallaydi. Bu fan
bo‘lajak huquqshunoslarda huquqiy tafakkur va dunyoqarashni,


7
huquqiy ong va huquqiy madaniyatni shakllantirishda alohida
ahamiyatga ega. Davlat va huquq nazariyasini huquqshunoslikning
alifbosi, deyish mumkin. U umumyuridik fan sifatida sohaviy huquq
fanlari uchun poydevor bo‘luvchi xulosa va tavsiyalarni shakllantirib
beradi.
Ushbu fanning quyidagi jihatlariga e’tibor qaratish lozim:
– davlat va huquq nazariyasi jamiyatdagi muhim ijtimoiy
hodisalar – davlat va huquqni o‘rganadi;
– davlat va huquq inson hayotining asosiy hamrohi va mezoni
hisoblanadi;
– davlat va huquq bir necha asrlik tarixiy davrni bosib o‘tgan;
– inson o‘zi istiqomat qilayotgan zaminga, davlatga hamisha
qiziqish bilan qaraydi;
– inson o‘z faoliyati davomida muayyan qoida, norma, ya’ni huquqqa
amal qilish barobarida uning mohiyatini anglashga ehtiyoj sezadi;
– davlat va huquq jamiyat taraqqiyoti bilan aloqadorlikda
rivojlanib boradi.
Davlat va huquq nazariyasi – davlat va huquqning eng umumiy
qonuniyatlari, vujudga kelishi, mohiyati, faoliyat ko‘rsatishi va
rivojlanishi to‘g‘risidagi fundamental bilimlar tizimi. Shuningdek,
bu fan davlat va huquq haqidagi qarashlar, g‘oyalar, fikrlar va
bilimlarni mantiqiy tarzda umumlashtirilgan tizimidir.
Turli tarixiy davrda, muayyan makonda istiqomat qilgan insonlar
o‘sha davrning siyosiy tuzumi, mafkuraviy-g‘oyaviy jihatlari,
boshqaruv xususiyatlari, ijtimoiy ong taraqqiyotidan kelib chiqqan
holda davlat va huquqqa munosabat bildiradilar, baho beradilar.
O‘zbekiston Respublikasi o‘z mustaqilligini qo‘lga kiritganidan
so‘ng jamiyat hayotining barcha jabhalarida bo‘lgani kabi davlat
va huquqqa ham yangicha qarash, yangicha yondashuv paydo bo‘ldi.
Mamlakatimiz sobiq Ittifoq tarkibiga kirgan vaqtda davlatga iqtisodiy
hukmron sinflarning tashkiloti, huquqqa esa ijtimoiy tartibga
solishning zo‘ravonlik quroli sifatida munosabat bildirilgan.
Bugungi kunga kelib, ya’ni demokratiya sharoitida davlat ijtimoiy
qarama-qarshiliklarni zo‘rlik va bostirish yo‘li bilan emas, balki
ijtimoiy kelishuv, xalq ta’biri bilan aytganda, murosai madora bilan
bartaraf etish vositasiga aylanmoqda. Zamonaviy huquqqa esa,
ijtimoiy hamjihatlik va kelishuvga asoslangan ijtimoiy tartib-
intizomga erishish, erkinlik, adolatparvarlik va tenglikni vujudga
keltirish vositasi sifatida yondashilmoqda.


8
Davlat va huquq nazariyasi ham o‘z mazmun-mohiyatiga ko‘ra
taraqqiy etmoqda. Unga yangicha zamonaviy qarash, yondashuv
shakllanmoqda. Ayniqsa, O‘zbekiston Respublikasi o‘z oldiga
demokratik huquqiy davlat va fuqarolik jamiyati qurishdek buyuk
maqsadni qo‘yar ekan, davlat va huquqqa, uni o‘rganishga, tadqiq
etishga alohida ehtiyoj sezila boshladi. Huquqiy davlatda qonun
ustuvorligi eng asosiy tamoyil sifatida e’tirof etilsa, fuqarolik
jamiyatining zaruriy sharti – fuqarolarning yuksak huquqiy ongi
va madaniyati, qonunlardan xabardorlik darajasi hamda huquqqa
nisbatan chuqur hurmatidir. Bu tushunchalar albatta, davlat va
huquq nazariyasining obyekti hisoblanadi. Bundan shunday xulosaga
kelish mumkinki, davlat va huquq nazariyasi zamonaviy, dunyo
taraqqiyoti, sivilizatsiya bilan hamohang harakatlanuvchi muhim
ijtimoiy fan sifatida maydonga chiqadi.
Davlat va huquq nazariyasi nafaqat mamlakatimizda, balki jahon
hamjamiyatida yuz berayotgan yangilanish va yuksalishlar ta’sirida
rivojlanmoqda. Davlat va huquqning paydo bo‘lishi va
rivojlanishidagi umumiylik, o‘zaro aloqadorlik davlat bilan bir
qatorda huquq ham jadal takomillashib borayotganligidan dalolat
beradi. Huquqqa liberal yondashuv, uning insonlar hayotiga yanada
yaqinlashayotganida, ularning manfaatlarini yanada mukammal aks
ettirayotganligida namoyon bo‘lmoqda.
Insoniyat ongi va tafakkurining yuksalishi barcha ijtimoiy hodisa
kabi davlat va huquqni ham yangicha talqin etmoqda. Davlat ham,
huquq ham inson uchun, uning manfaati uchun mavjudligi va
faoliyat olib borishi fuqarolar tomonidan tobora anglab yetilmoqda.
Turli tarixiy davrlarda davlat va huquqdan turli guruhlar, tabaqalar
yoki alohida shaxslar manfaatining himoyachisi, ijtimoiy qarama-
qarshiliklarni bostirish quroli sifatida foydalanilgan bo‘lsa, bugunga
kelib, ular inson uchun farovon hayotni ta’minlash vositasiga
aylanmoqda.
Davlatning mohiyatini anglash, huquqqa zamonaviy yondashuv,
huquqiy davlatning mazmun-mohiyatini ochish, fuqarolik jamiyati
barpo etishni, inson huquq va erkinliklarini ta’minlashning asosiy
yo‘nalishlarini tadqiq etish aynan davlat va huquq nazariyasining
vazifasidir. Bu, o‘z navbatida, fanning xususiyatlarini ochib berish
bilan bir qatorda, uning ijtimoiy ahamiyatini, dolzarbligini namoyon
etadi.


9
2-§. Davlat va huquq nazariyasi fanining predmeti
Dunyoning hozirgi ijtimoiy taraqqiyotida ilm-fan katta o‘rin
tutmoqda. Olamshumul kashfiyotlar, misli ko‘rilmagan ixtirolar
turli fanlarning yutug‘idir. Bugungi sivilizatsiya sharoitida fanning
yangi-yangi tarmoqlari paydo bo‘lishi bilan bir qatorda avval mavjud
bo‘lgan fanlar takomillashtirib borilmoqda. Davlat va huquq
nazariyasi fani ham shular jumlasidandir. Shu o‘rinda “fan” iborasi
xususida to‘xtalib o‘tish o‘rinli. Fan – bu muayyan soha bo‘yicha
tizimli bilimlar berishga ixtisoslashtirilgan ilm yo‘nalishi hisoblanadi.
Yanada aniqroq aytganda, fan – tizimlashtirilgan bilimlar yig‘indisi
bo‘lib, u o‘z navbatida fanning nazariya, qonun, tushunchalar
(kategoriyalar) turkumida ifodalanadi.
«Fan – tabiat, jamiyat va inson tafakkuri to‘g‘risidagi tushun-
chalarda, kategoriyalarda, qonunlarda aks ettirilgan, haqqoniyligi
amaliyotda tasdiqlangan bilimlar tizimidir. Har bir fan o‘ziga xos
obyekti va unga mos keluvchi predmeti bilan ajralib turadi»
1
. Fan
jamiyat va tabiatni, umuman borliqni anglashning kalitidir.
Shundan kelib chiqqan holda, davlat va huquq nazariyasi fani
davlat va huquqni jamiyatning, ijtimoiy hayotning bir bo‘lagi,
ya’ni ijtimoiy mazmundagi muhim hodisalar sifatida o‘rganadi.
Bu fan go‘yoki, davlat va huquqni butun jamiyat hodisalari ichidan
(tizimidan) ajratib olib, ularning mazmun-mohiyatini, ichki
qonuniyatlarini, amal qilish xususiyatlarini tahlil qiladi. Shu bilan
birga davlat va huquq iqtisod, siyosat, axloq, madaniyat kabi bir
qator ijtimoiy hodisalar bilan uzviy aloqadorlikda o‘rganiladi.
Bunda fanimiz davlat va huquqning nafaqat iqtisod tomonidan
belgilanishiga, balki davlat-huquqiy hodisalarining iqtisodiyotga,
ijtimoiy va ma’naviy hayotga faol ta’sir etishiga ham e’tibor
qaratadi.
Davlat va huquq nazariyasining predmetini ushbu fan
o‘rganadigan obyekt, ya’ni ijtimoiy masalalar tashkil etadi. Bunday
masalalar jumlasiga davlatning jamiyat bilan bo‘ladigan serqirra va
murakkab aloqalari, davlat va huquqning jamiyat siyosiy tizimidagi
roli va o‘rni, shuningdek, ijtimoiy munosabatlarni huquqiy tartibga
solishga oid masalalar kiradi. Fanimiz nafaqat davlat-huquqiy
1
Ñàèäîâ A., Òàäæèõàíîâ Ó. Äàâëàò âà µó³ó³ íàçàðèÿñè. Èêêè æèëäëè. 1-
æèëä. – T.: 2001, 8-bet.


10
mazmundagi voqea-hodisalarni va jarayonlarni, balki insonlarning
davlat va huquq hodisalari haqidagi tasavvurlarini ham o‘rganadi.
Demak, davlat va huquq nazariyasi o‘rganadigan masalalar qatoriga
aholining ijtimoiy, jamoaviy va individual huquqiy hamda siyosiy
ongi (siyosiy-huquqiy madaniyati) ham kiradi.
Yuqorida biz fanning predmetini davlat va huquq mavjud bo‘lishi
va rivojlanishining eng umumiy qonuniyatlarini o‘rganish tashkil
etadi, deb aytdik. “Qonuniyat” deganda voqea, hodisa,
jarayonlarning mohiyatini ifodalovchi qat’iy, real aloqalari
tushuniladi. Demak, davlat va huquq nazariyasi fani davlat va
huquqning mohiyatini, harakatlanish hamda namoyon bo‘lishini
ifodalovchi eng qat’iy aloqalarni, xususiyat va omillarni o‘rganadi.
Shu tarzda fanimiz davlat va huquqning mohiyatini anglab yetishga
ko‘maklashadigan ilmiy ta’riflarni, ilmiy qonun va tushunchalarni
shakllantiradi.
Davlat va huquqqa doir masalalar barcha tarmoq yuridik fanlar
tomonidan, shuningdek, boshqa ijtimoiy fanlar (tarix, falsafa,
siyosatshunoslik va h.k.) tomonidan ham o‘rganiladi. Ularning
barchasidan farqli o‘laroq, davlat va huquq nazariyasi davlat va
huquq faoliyat ko‘rsatishi va rivojlanishining eng umumiy
qonuniyatlarini o‘rganadi.
Davlat va huquq o‘zaro bog‘liqlikda hamda yagonalikda
o‘rganiladi. Chunki ular yuridik hayotning bir-biri bilan uzviy
aloqador, chambarchas bog‘liq qismlaridir. Buni quyidagi misol
bilan tushuntiramiz. Ma’lumki, davlat organlari huquq normalarini
yaratadi va ularning hayotga tatbiq etilishini ta’minlaydi; o‘z
navbatida, huquq davlat organlarining maqomini, vakolatlarini
belgilaydi, ya’ni davlat organlarining faoliyati huquqiy shakllar
doirasida amalga oshadi.
Shunday bo‘lsa-da, fanda davlatni alohida, huquqni alohida
ajratib o‘rganish an’anasi mavjud. Fanimiz bo‘yicha nashr etilgan
ko‘pchilik darsliklarda ikkita yirik bo‘lim: davlat nazariyasi va huquq
nazariyasi bo‘limlari ajratiladi. Davlat nazariyasi qismida “davlatning
tushunchasi”, “davlatning kelib chiqishi”, “davlatning mohiyati”,
“davlat hokimiyati”, “davlat funksiyasi”, “davlatning shakli”,
“davlat apparati”, “davlatning siyosiy tizimidagi o‘rni”,
“demokratiya” kabi hodisalar (kategoriyalar) tahlil etiladi. Huquq
nazariyasi qismida “huquqning umumiy tushunchasi”, “huquqning
vujudga kelishi”, “huquqning mohiyati”, “huquqning shakli”,


11
“huquqning funksiyalari va prinsiplari”, “huquq ijodkorligi”,
“huquq normalari”, “huquqiy munosabatlar”, “huquqni amalga
oshirish”, “huquqiy tizim va qonunchilik tizimi”, “qonun ustuvorligi
va qonuniylik”, “huquq buzilishi va yuridik javobgarlik” va boshqa
muammolar o‘rganiladi.
Shunday qilib, davlat va huquq nazariyasi predmetini ijtimoiy
hayotning muhim qismi hisoblangan davlat va huquq, ularning
vujudga kelishi va rivojlanishining asosiy qonuniyatlari, ularning
mohiyati, ijtimoiy vazifasi, funksiyalari, shuningdek, siyosiy va
huquqiy ongning namoyon bo‘lishi va huquqiy tartibga solishning
xususiyatlari tashkil etadi.
Davlat va huquq nazariyasining predmetini inobatga olgan holda
uning tabiatini ta’riflash mumkin. Fanimizning tabiati serqirra va
nihoyatda mazmunlidir. U yuridik, siyosiy, nazariy – metodologik,
fundamental fan hisoblanadi.
Avvalo, davlat va huquq nazariyasi – ijtimoiy fan sifatida
tavsiflanadi. Chunki, u ijtimoiy tuzumni, jamiyat hayotida davlat
va huquqning o‘rni, ahamiyati va vazifalarini tahlil etadi. Eng
asosiysi, davlat ham, huquq ham ijtimoiy hodisalardir.
Boshqa ijtimoiy fanlardan farqli o‘laroq davlat va huquq
nazariyasi yuridik fandir. Ushbu fan davlat va huquqning
mohiyatini, davlat boshqaruvining mazmunini, ijtimoiy
munosabatlarni tartibga solishning barcha jarayonlarini, qonuniylik,
huquq buzilishi va yuridik javobgarlik masalalarini umumnazariy
jihatdan o‘rganadi.
Davlat va huquq nazariyasini siyosiy fan deb hisoblashga barcha
asoslar bor. Sababi, davlat va huquq siyosat bilan chambarchas bog‘liq.
Ya’ni, siyosatni davlat yaratadi, huquq yordamida siyosat
mustahkamlanadi, ifodalanadi va amalga oshiriladi. Fanimiz “siyosat”,
“siyosiy hokimiyat”, “siyosiy tizim”, “siyosiy demokratiya” kabi
hodisalarni bevosita tahlil etadi, ushba tushunchalar bilan ish yuritadi.
Davlat va huquq nazariyasi boshqa yuridik fanlarga nisbatan
umumnazariy, umummetodologik, falsafiy fan sifatida maydonga
chiqadi. Ma’lumki, falsafiy bilim eng yuqori darajadagi nazariy
bilimdir. Falsafa barcha ijtimoiy va tabiiy fanlarning poydevorini
tashkil etib, ularni ilmiy metodologiyaning umumiy prinsiplari bilan
qurollantiradi. Davlat va huquq nazariyasi falsafiy mazmundagi
fan bo‘lib, davlat va huquq mavjud bo‘lishining eng umumiy
qonuniyatlarini ochadi. Uning umummetodologik fan ekanligi


12
shundaki, mazkur fan yurisprudensiyaning asosiy tushunchalari
(kategoriyalari)ni, umumiy yondashuvlari va metodlarini ishlab
chiqadi.
Davlat va huquq nazariyasi – fundamental ahamiyatga molik
fan. Fanimizning fundamentalligi – u tomonidan o‘rganiladigan
hodisa (obyekt)lar haqidagi bilimlarning chuqur nazariyligi, ilmiy
umumlashtirilganligi hamda asoslantirilganligida namoyon bo‘ladi.
Davlat va huquq nazariyasi yaratadigan ta’riflar, qoidalar, ochadigan
qonuniyatlari boshqa yuridik fanlar uchun poydevor, umumiy asos,
tayanch bo‘lib xizmat qiladi.
3-§. Davlat va huquq nazariyasining metodi
Davlat va huquq nazariyasi o‘z mavzusiga kiruvchi masalalarni
tegishli yondashish usullari, ma’lum metodlar yordamida o‘rganadi.
“Metod” iborasini fanga qadimgi yunonlar olib kirganlar. Metod
(yunoncha «metodos» so‘zidan olingan bo‘lib) – biror narsaga
erishish yo‘li, bilish usuli ma’nosini anglatadi. Metod tabiat va
ijtimoiy hayot hodisalarini o‘rganish, bilish, tadqiq etish usulidir.
Qadimdan olimlar ilmiy izlanish metodlariga katta e’tibor qaratib
kelganlar. Masalan, F. Bekon metodni fonus chiroqqa qiyoslagan,
zero, u olimning “yo‘lini” yoritadi, deydi. Ilmiy izlanishning
muvaffaqiyati ko‘p jihatdan foydalaniladigan usullarning
samaradorligiga bog‘liq. Tadqiqot olib borishning usullari, vositalari,
metodlarini doimo takomillashtirib borish yangi bilimlarga
erishishning, taraqqiyot qonuniyatlarini ochishning ishonchli
garovidir.
Davlat va huquq nazariyasining metodi deganda, davlat va huquq
masalalarini o‘rganishning, ularga ilmiy yondashishning usuli,
yo‘llari, tamoyillari tushuniladi. Fanning metodi amaliyotni, hayotni
o‘rganuvchi nazariyadir.
Boshqa fanlarning metodi kabi davlat va huquq nazariyasining
metodlari ham umumiy ilmiy, maxsus va xususiy ilmiy usullarga
bo‘linadi. Umumiy ilmiy metodlar – tabiat, jamiyat va tafakkur
hodisalarini o‘rganishda qo‘llaniladigan eng umumiy yondashuvlar,
usullar, bilishning umumiy prinsiplaridir. Eng umumiy universal
metod – dialektikadir. Dialektika nazariyasi – voqeliklarning umumiy
aloqadorligi va doimiy rivojlanish holatida bo‘lishi to‘g‘risidagi
ta’limot. Dialektik metod davlat va huquqni o‘zaro aloqada, doimiy


13
rivojlanishda, o‘zgarishda, bir shakldan ikkinchi shaklga o‘tishda,
mazmunan boyish va takomillashishda, deb qaraydi.
Dialektik metod davlat va huquq hodisalarini tadqiq qilishda
obyektiv haqiqatga erishishning asosiy omilidir. Bu metod davlat
va huquqning mohiyatini jamiyatning iqtisodiy tuzumi, siyosiy,
ijtimoiy, ma’naviy sohalar bilan uzviy bog‘liq, deb qaraydi. Bordi-
yu, davlat va huquqni iqtisodiy asosdan ajratib, tegishli tarixiy shart-
sharoitdan uzilgan holda talqin etilsa, ularning mohiyatini ham,
riovjlanish qonuniyatlarini ham to‘g‘ri tushunib bo‘lmaydi. Dialektik
metodning asosiy talablaridan biri davlat va huquqni tarixiy voqealar
bilan bog‘lab o‘rganishdir.
Davlat va huquqni o‘rganishda dialektik yondashishning
talablaridan yana biri ilmiy obyektivlikdir. Ilmiy obyektivlik
o‘rganilayotgan mavzuning, ya’ni davlat va huquqning jamiyat
taraqqiyotining ma’lum bosqichida obyektiv (zaruriyat) tarzida
vujudga kelganligini, uning rivojlanishi jamiyatning boshqa sohalari
bilan o‘zaro bog‘liq va aloqadorlikda ekanligini, o‘z qonuniyatlari
asosida rivojlanishini inobatga olishni talab etadi.
Davlat va huquq nazariyasi ish ko‘radigan umumiy metodlaridan
yana biri metafizikadir. “Metafizika” yunoncha so‘z bo‘lib, ma’nosi 
“fizika ketidan keladigan narsa” degani bo‘lib, hozirgi paytda fanda
“qotib qolgan fikr yuritish usuli” ma’nosida ishlatiladi. Ushbu
metoddan foydalanib ilmiy izlanish olib boruvchilar davlat va huquq
ilgaridan mavjud bo‘lgan, bundan keyin ham bo‘ladi, ular abadiy
va o‘zgarmasdir, hech qanday boshqa ijtimoiy hodisalar bilan ichki
aloqadorlikda emas, ular rivojlanishda emas, qanday bo‘lsa
shundayligicha saqlanib qoladi, deb fikrlaydilar
1
. Metafizika sof
ilmiy, ijodiy metod emas, u davlat va huquq hodisalarining tub
mohiyatini ochib berolmaydi.
Davlat va huquq nazariyasining umumiy metodlari bilan bir
qatorda uning mavzusini yoritishga yordam beruvchi maxsus va
xususiy ilmiy metodlari ham mavjud. Bu metodlar quyidagilardan
iborat: mantiqiy metod, tarixiy metod, aniq – sotsiologik metod,
statistik – matematik metod, sistemali – strukturali o‘rganish
metodi, qiyosiy-huquqiy metod, kibernetika metodi, ijtimoiy tajriba
metodi va boshqalar.
1
Qarang: Äàâëàò âà µó³ó³ íàçàðèÿñè. // ¥. Áîáîåâ âà ¥. Îäèë³îðèåâëàð-
íèíã óìóìèé òàµðèðè îñòèäà. – T.: 2000. 12–13-bet.


14
1. Mantiqiy metod – davlat va huquq hodisalarining mohiyatini,
asosiy mazmunini nazariy shaklda, mavhumlashtirilgan tarzda,
mantiq qonunlari asosida o‘rganish usulidir. U oqilona,
asoslantirilgan (isbotlangan) va izchil xulosa chiqarishni nazarda
tutadi.
2. Tarixiy metod – davlat va huquqni tarixiy rivojlanish shart-
sharoitlariga bog‘lab o‘rganish usuli bo‘lib, unda davlat va huquqning
tavsifi va rivojlanish bosqichlari tarixiy xronologik izchillikda, ketma-
ketlikda o‘rganiladi.
3. Aniq – sotsiologik metod – davlat va huquq masalalarini
o‘rganishda davlat idoralari faoliyatini, davlat va jamiyat
boshqaruvini huquqiy tartibga solish yo‘llarini real hayot bilan
bog‘lab o‘rganish usulidir. Aniq – sotsiologik metod quyidagi ilmiy 
– amaliy usullardan foydalanadi: yozma yoki og‘zaki so‘rov (anketa)
o‘tkazish, jamoatchilik fikrini aniqlash va tahlil qilish, statistik
ma’lumotlarni va hujjatlarni (arxiv materiallarini) tahlil etish,
kuzatuv olib borish intervyu olish, tajriba o‘tkazish va boshqalar.
4. Statistik – matematika metodi – yuqoridagi aniq – sotsiologik
metod bilan chambarchas bog‘liq bo‘lib, sud amaliyoti, huquqni
muhofaza qilish organlari faoliyatiga oid amaliyot, boshqa davlat
idoralari faoliyatidan kelib chiqadigan statistik ma’lumotlarni
umumlashtirish orqali ijtimoiy taraqqiyotning hayotiy jarayonlarini
xolis aniqlash va baholash usuli hisoblanadi. Huquqiy hodisalarni,
muayyan tarixiy davrdagi arifmetik va geometrik holatlarni
o‘rganish, tahlil etish ham ushbu metod doirasiga kiradi.
5. Sistemali – strukturali o‘rganish metodi – davlat va huquq
nazariyasini, uning predmetini mustaqil ijtimoiy tizim (sistema)
tarzida o‘rganish usuli. Bunda davlat va huquqni jamiyat hayotining
boshqa hodisalari tizimida o‘rganish, ularning struktura tuzilishini,
davlat va huquq hodisalarini tashkil etuvchi tarkibiy elementlarini
o‘rganish amalga oshiriladi. Bu metod tekshirilayotgan obyekt
haqida to‘la va atroflicha bilim hosil qilishga yordam beradi.
6. Qiyosiy–huquqiy metod – qiyoslash, taqqoslash, solishtirish,
chog‘ishtirish orqali davlat va huquq voqeliklarini o‘rganish, ularning
o‘ziga xos jihatlarini, xususiyatlarini aniqlab olish usuli. Masalan,
O‘zbekistondagi ikki palatali parlamentning mohiyatini, vakolatlari
ko‘lamini, xususiyatlarini aniqlash uchun dunyodagi boshqa
davlatlarning ikki palatali parlamentlarining huquqiy maqomi va
vakolatlari bilan qiyoslanadi. Yoki O‘zbekiston Respublikasi


15
Konstitutsiyasining o‘ziga xos jihatlarini tushunib olish uchun uni
boshqa davlatlarning konstitutsiyalari bilan solishtirib o‘rganiladi
va hokazo. Qiyosiy – huquqiy usul yordamida davlat va huquqning
nafaqat boshqa mamlakatlardagi analoglari (o‘xshash hodisalar)
bilan farqi aniqlanadi, balki ularning o‘tmishdagi, avvalgi
bosqichdagi holati bilan hozirgi kundagi holati qiyoslanib, qimmatli
ma’lumotlar to‘planadi.
Ushbu metod turli davlatlar va huquqiy tizimlarning umumiy
va o‘ziga xos tomonlarini bilish hamda ana shu asosda davlat va
huquq taraqqiyotining qonuniyatlarini ochishga, davlat va huquq
sohasidagi hodisalar va jarayonlarni o‘zaro solishtirish asosida ular
o‘rtasidagi o‘xshashlik va farqlarni aniqlashga imkon beradi
1
.
7. Kibernetik metod – davlat va huquq hodisalarini o‘rganishda
hozirgi zamon texnikaviy vositalarni qo‘llab, huquqiy ma’lumotlarni
to‘plash, ishlov berish va umumlashtirish usuli. Masalan, bu usul
yordamida elektron hisoblash mashinalarini, kompyuter, multimedia
va boshqa texnik vositalarini qo‘llab, davlat va huquq
funksiyalarining istalgan birontasini modellashtirish mumkin. Shu
asosda ularning kelgusidagi rivojlanishini bashoratlash mumkin.
“Kibernetika” – yunoncha “boshqarish san’ati” demakdir.
8. Ijtimoiy tajriba metodi – davlat va huquqqa oid biron-bir
institutni, organni, normani hayotga joriy etishdan avval ularni
tajriba o‘tkazish yo‘li bilan sinab ko‘rish usuli. Masalan, O‘zbekiston
Respublikasida mahalliy darajadagi ma’muriy hududiy birliklarda
(viloyat, shahar, tumanlarda) hokimlik lavozimini joriy etishdan
avval 1991-yil mobaynida O‘zbekiston Respublikasi Oliy Kengashi
Rayosatining qarori bilan Toshkent shahar hokimi lavozimi ta’sis
etilib, bir yil mobaynida ijtimoiy-huquqiy tajriba – sinov o‘tkazildi.
Tajriba natijalari umumlashtirilib, 1992-yil 4-yanvarda qabul
qilingan “Mahalliy davlat hokimiyati organlarini isloh etish
to‘g‘risida»gi qonun bilan respublikamizning barcha tuman, shahar
va viloyatlarida hokim lavozimi joriy qilindi.
Shunday qilib, davlat va huquq nazariyasining metodlari davlat
va huquq hodisalarini, ular bilan bog‘liq jarayonlarni, bu muhim
ijtimoiy-siyosiy institutlarning rivojlanish qonuniyatlarini ochishga
yo‘naltirilgan ilmiy usullar, yo‘llar, tamoyillar va vositalar majmuidir.
1
Qarang: Ñàèäîâ A., Òàäæèõàíîâ Ó. Äàâëàò âà µó³ó³ íàçàðèÿñè. 1-æèëä.
Äàâëàò íàçàðèÿñè. – T.: 2001, 27-bet.


16
4-§. Davlat va huquq nazariyasining ijtimoiy va yuridik fanlar
tizimidagi o‘rni hamda ahamiyati
Davlat va huquq nazariyasi fanini har tomonlama va mufassal
tavsiflashda uning boshqa fanlar bilan aloqadorligini ochish muhim
ahamiyatga ega. Bu fan barcha ijtimoiy va yuridik fanlar bilan
chambarchas bog‘liq. Davlat va huquq masalalarini faqat yuridik
fanlar o‘rganibgina qolmasdan, balki boshqa ijtimoiy fanlar ham
o‘rganadi. Chunki insonlarning serqirra faoliyati turli-tuman bo‘lib,
ular huquq vositasida tartibga solinadi, davlat – siyosiy munosabat-
larning obyekti sifatida maydonga chiqadi.
Davlat va huquq hamisha ijtimoiy hayotning muhim masalasidir.
Davlat va huquq nazariyasi davlat va huquq hodisalarini tadqiq va
tahlil qilishda boshqa fanlar bilan hamkorlik qiladi, ularning
yutuqlaridan, ilmiy xulosa va tavsiyalaridan foydalanadi. Davlat va
huquq nazariyasi boshqa ijtimoiy fanlar: falsafa, iqtisod, sotsiologiya,
siyosatshunoslik, tarix kabi fanlar bilan mustahkam aloqada.
Falsafa hamda davlat va huquq nazariyasi. Falsafa tabiat, jamiyat
va tafakkur rivojlanishining umumiy qonuniyatlarini o‘rganadi. Shu
bois, u davlat va huquq masalalarini umumiy tarzda, ijtimoiy hodisa
sifatida talqin etadi.
Davlat va huquq nazariyasi fani falsafaning qoidalari va
xulosalariga tayangan holda davlat va huquq muammolarini
aniqlashtiradi hamda ularning nazariy jihatlarini o‘rganadi. Bunda
falsafa bilan davlat va huquq nazariyasi bir-birini takrorlamaydi,
aksincha, o‘zaro to‘ldiradi.
Falsafa borliqning ongga, insonning uni o‘rab turgan atrof-
muhitga munosabatining umumiy qonuniyatlari haqidagi bilimlar
tizimidir. Falsafa davlat va huquqning mohiyati, tabiati, uning
ijtimoiy hodisalar tizimidagi o‘rnini aniqlaydi. Davlat va huquq
nazariyasi fani esa davlat va huquqni barcha ko‘rinishlari va belgilari
bilan bir butun holda batafsil o‘rganadi. Agar falsafa davlat va
huquqning mohiyatini aniqlash kalitini bersa, davlat va huquq
nazariyasi falsafani ijtimoiy taraqqiyot, davlat va huquqning umumiy
tamoyillarini, ijtimoiy vazifasi va funksiyalarini ifodalash bilan
qurollantiradi.
Falsafaning umumiy qonun va kategoriyalaridan davlat va
huquqqa tegishli voqea-hodisalar va jarayonlarni o‘rganishda amaliy
foydalanish, bir tomondan, davlat va huquq sohasida to‘plangan


17
barcha bilimlarni ilmiy jihatdan umumlashtirib, bu bilimlarni davlat
va huquq nazariyasining kategoriyasi sifatida bayon qilish
imkoniyatini beradi; ikkinchi tomondan, davlat va huquq nazariyasi
fani tomonidan to‘plangan bilimlar, ma’lumotlar falsafaning
obyektiv qonunlarni ochishi va umumiy kategoriyalarni ishlab
chiqishi uchun amaliy ma’lumotlar bo‘lib xizmat qiladi.
Shunday qilib, falsafa fani davlat va huquq nazariyasi uchun
poydevor bo‘lib, metodologik asos vazifasini bajaradi, davlat va
huquq nazariyasi esa falsafa uchun aniq hayotiy ma’lumotlar
manbayi vazifasini bajaradi.
Iqtisodiy fanlar hamda davlat va huquq nazariyasi. Iqtisodiy
fanlar ishlab chiqarish munosabatlari tizimi, xo‘jalik hayotini tashkil
etish, tadbirkorlik, mehnat, moliya, kredit kabi masalalarni
o‘rganadi. Davlat va huquq nazariyasi esa davlat va huquqni o‘zining
asosiy predmeti deb hisoblaydi va ularning iqtisodiy funksiyalarini
tahlil etadi. Iqtisodiy fanlar hamda davlat va huquq nazariyasining
o‘zaro aloqasi davlat va huquqning iqtisodiyotga qanchalik bog‘liq
ekanligini va ta’sirini aniqlashga imkon beradi.
Sotsiologiya hamda davlat va huquq nazariyasi. Davlat va huquq
nazariyasi sotsiologiya fani bilan ham o‘zaro aloqada. Chunki
sotsiologiya fani ham jamiyatni yaxlit, uyushgan tizim sifatida tadqiq
etib, jamiyat a’zolarining, xususan, turli xil jamoalarning, aholi
turli qatlamlarining davlatga, huquqqa nisbatan qanday
munosabatda bo‘lishini, ularning davlat va huquq to‘g‘risidagi fikr-
mulohazalarini real hayotni tahlil etish asosida o‘rganadi. Shunga
ko‘ra, sotsiologiya fani davlat va huquq nazariyasi fani uchun
dastlabki amaliy ma’lumotlarni to‘plab berish vazifasini bajaradi.
Davlat va huquq nazariyasi esa, o‘z navbatida, sotsiologiya fani
bergan ma’lumotlarni umumlashtirib, ulardan nazariy xulosalar
chiqarishda foydalanadi.
Sotsiologiya yagona tizim bo‘lmish jamiyat hamda u bilan
aloqadorlikda o‘pganiladigan alohida ijtimoiy guruhlar, ijtimoiy
jarayonlar haqidagi fandir. Sotsiologiya o‘zining xulosalarida aniq
hayotiy ma’lumotlarga, ijtimoiy tajribaga tayanadi. Barcha ijtimoiy
hodisalar, jumladan, davlat va huquq ham sotsiologik
tadqiqotlarning obyektiga aylanadi. Sotsiologiya ham falsafa singari,
davlat va huquqni bilishning umumiy vositasi hisoblanadi. U davlat
va huquqni o‘rganish asosida o‘zining predmetini chuqurlashtiradi
va oydinlashtiradi.


18
Siyosatshunoslik hamda davlat va huquq nazariyasi.
Siyosatshunoslik fani siyosat, uning shakllari, siyosiy jarayonlar va
siyosiy birlashmalar, jumladan, partiyalar, siyosiy hokimiyatga va
davlat hokimiyatiga erishish vositalari, fuqarolik jamiyati, davlat
va shaxsning o‘zaro munosabati kabi hodisalarni o‘rganadi.
Siyosatshunoslik inson siyosiy madaniyatini ijtimoiy-siyosiy
munosabatlar tizimi orqali, ya’ni fuqarolarning huquq va
erkinliklarini amalga oshirish orqali o‘rganadi.
Davlat va huquq nazariyasining siyosatshunoslik fani bilan
bog‘liqligi har ikkala fanning ham bir obyektni, ya’ni jamiyat siyosiy
tizimining muhim elementi bo‘lmish davlat va huquqni ilmiy
jihatdan tadqiq etishida yaqqol ko‘zga tashlanadi. Bunda davlat va
huquq nazariyasi davlat va huquqning vujudga kelishi, rivojlanishi,
amaliy faoliyatining umumiy qonuniyatlarini o‘rgansa,
siyosatshunoslik fani davlat va huquqiy siyosatni, aniqrog‘i,
jamiyatda yuz berayotgan siyosiy hodisalar va jarayonlarni, ya’ni
siyosat nazariyasi va amaliyotini o‘rganadi. Ularning har ikkalasi
bir predmet – davlat va huquqni, davlatning ichki va tashqi siyosatini
har tomonlama o‘rganadi, ilmiy tadqiqotlar natijasida olingan
bilimlar bilan bir-birlarini to‘ldiradi. Pirovardida, siyosatshunoslik
fani o‘zining keng qamrovligiga ko‘ra davlat va huquq nazariyasi
fani uchun zamindor asoslardan biri bo‘lib xizmat qiladi.
Davlat va huquq nazariyasi tarix fani bilan ham uzviy aloqadordir.
Tarix jamiyatshunoslikka oid fan hisoblanadi. U insoniyat madaniy
va ma’naviy taraqqiyotining har xil turlari va davrlari, jamiyatning
rivojlanish yo‘nalishlari va tiklanish bosqichlarini, insoniyatning
o‘tmishdan kelajak tomon yuksalib borish sabablari va mohiyatini
tadqiq etadi. Muayyan xalqlar, davlatlarning turli davrlardagi hayotining
aniq shakllari va tajribasini, shuningdek, huquqiy yodgorliklarni ham
o‘rganadi. Lekin tarix fani uchun vaqt chegaralari muhimdir. U
umumlashma xulosalar chiqarmaydi, qonuniyatlarni ochmaydi, ayni
shu jihatlari bilan davlat va huquq nazariyasidan farq qiladi.
Shunday qilib, davlat va huquq nazariyasi ijtimoiy fanlar tizimida
quyidagi xususiyatlar bilan tavsiflanadi:
– birinchidan, davlat va huquq nazariyasi ijtimoiy fanlar
jumlasiga kiruvchi huquqshunoslikning tarkibiy qismidir. U
huquqshunoslikka nisbatan xususiylik, boshqa ijtimoiy fanlarga
nisbatan esa alohidalik kasb etadi;
– ikkinchidan, davlat va huquq nazariyasi boshqa ijtimoiy fanlar


19
singari jamiyat ijtimoiy ehtiyojlarining mahsuli sifatida paydo
bo‘lgan. U boshqa ijtimoiy fanlar bilan birgalikda davlat va huquqqa
tegishli voqea-hodisalar va jarayonlarni har tomonlama o‘rganadi,
boshqa fanlarning metodlaridan foydalanadi. O‘z navbatida, davlat
va huquq nazariyasi ijtimoiy fanlarni davlat va huquqqa oid aniq
ma’lumotlar bilan ta’minlab, ularni nazariy va amaliy ma’lumotlar
bilan qurollantiradi;
– uchinchidan, davlat va huquq nazariyasi huquqshunoslik fani
orqali davlat va huquq bilan shug‘ullanayotgan har qanday ijtimoiy
fan sohasining ilmiy tadqiqot mavzuidan o‘rin egallashi mumkin.
Davlat va huquq nazariyasining barcha ijtimoiy fanlar bilan
aloqasi ham ikki tomonlamadir. Davlat va huquq nazariyasi
ijtimoiy fanlarning xulosalariga asoslangan holda xilma-xil falsafiy,
tarixiy materiallarni umumlashtirib, davlat va huquqning vujudga
kelishi sabablarini, taraqqiyot bosqichlarini, davlat va huquqning
mohiyatini, mazmuni va shakllarini ochib beradi. Shu ma’noda
davlat va huquq nazariyasi boshqa ijtimoiy fanlarni takrorlamaydi,
balki to‘ldiradi. Bu hol esa davlat va huquq nazariyasi o‘zining
predmetiga va xususiyatlariga ega ekanligini yana bir bor
tasdiqlaydi.
Bundan yana ham keng qamrovli xulosalar chiqarish mumkin.
O‘zbekistonda davlatchilikning huquqiy asoslari kuchayib borishi,
huquqiy madaniyat, fuqarolarning huquq va erkinliklari, huquqiy
ta’limning rivojlanib borishi bilan davlat va huquq nazariyasi hamda
barcha ijtimoiy fanlar o‘rtasidagi aloqadorlik kuchayib boraveradi.
Yuridik fanlar – ijtimoiy hodisa sifatida davlat va huquqning
tushunchasi, mohiyati, tasnifi, kelib chiqishi, rivojlanishi va amal
qilinishining umumiy va maxsus qonuniyatlari to‘g‘risidagi huquqiy
bilimlar tizimidir.
Barcha yuridik fanlar diqqat markazida davlat va huquq asosiy
o‘rin egallaydi. Ayni paytda, har bir yuridik fan davlat va huquqning
muayyan tomonlarini, jihatlarini o‘rganadi. Shuning uchun
huquqshunoslik fanlarining har biri o‘zining mustaqil predmetiga
ega.
Davlat va huquq nazariyasini barcha huquqiy fanlar bilan qo‘shib
o‘rganish bu fanning predmetini, ahamiyatini va rolini yanada
oydinlashtiradi. Barcha yuridik fanlarning o‘rganish sohasi va
umumiy obyekti – davlat va huquqdir. Har bir huquqshunoslik
fani davlat va huquq masalasiga o‘ziga xos yondashadi, ularning


20
har biri o‘zining mustaqil predmetiga ega. Yuridik fanlar quyidagicha
klassifikatsiya (tasnif) qilinadi:
a) tarixiy-nazariy-huquqiy fanlar (davlat va huquq nazariyasi,
davlat va huquq tarixi, siyosiy ta’limotlar tarixi va hokazo);
b) maxsus yoki tarmoq huquqiy fanlar (masalan, fuqarolik
huquqi, jinoyat huquqi, mehnat huquqi, ma’muriy huquq, davlat
huquqi, moliya huquqi, yer huquqi, jinoyat protsessual huquqi va
boshqalar);
d) amaliy yuridik fanlar (masalan, kriminalistika, sud statistikasi,
sud buxgalteriyasi va hokazo).
Davlat va huquq nazariyasi yuridik fanlar sistemasida umumiy,
fundamental va metodologik fan sifatida maydonga chiqdi. Davlat
va huquq nazariyasining boshqa huquqiy fanlar bilan aloqasi ana
shundan kelib chiqadi. Davlat va huquq nazariyasi maxsus va amaliy
huquqiy fanlarning aniq materiallariga tayanadi, ularni nazariy
jihatdan umumlashtiradi. Umumiy va fundamental fan sifatida
huquqshunoslikning asosiy tushunchalari va qoidalarini o‘rganadi.
Davlat va huquq nazariyasi metodologik fan sifatida boshqa
huquqiy fanlar uchun xususiy yuridik metodlarni va rahbariy
prinsiplarni ishlab chiqadi. Davlat va huquq nazariyasi bilan davlat
va huquq tarixi fani bir-biri bilan chambarchas bog‘langandir.
Ularning har ikkisi davlat va huquq borasida bahs yuritadi. Davlat
va huquq tarixi davlat va huquqning vujudga kelishi va rivojlanishi
jarayonini to‘liq, xronologik tarzda o‘rganadi.
Tarix va nazariya bir-birisiz bo‘lmaydi, biri ikkinchisini taqozo
etadi. Davlat va huquq tarixi fani, o‘z navbatida, ayrim nazariy
xulosalarni chiqaradi, nazariy prinsiplar asosida ish ko‘radi. Davlat
va huquq nazariyasi fani esa o‘z xulosalarini tarixiy materiallar
yordamida asoslaydi, bunda u tarixiy metoddan foydalanadi. Har
qanday tarixiy faktni nazariyasiz yoritish mumkin emas. Nazariya
tarixiy voqealarga yondashish usulini belgilaydi, tarixni ilmiy
o‘rganish vositasi bo‘lib xizmat qiladi.
Davlat va huquq nazariyasi boshqa huquqiy fanlar bilan ham
xuddi shunday ikki yoqlama aloqadadir. Demak, davlat va huquq
nazariyasi huquqshunoslik fanlari tizimida markaziy,
umumlashtiruvchi ahamiyatga ega bo‘lish bilan birga, barcha yuridik
fanlarning yutuqlarini uyg‘unlashtiradi va ularning o‘zaro boyishiga
yordam beradi.


21
5-§. Davlat va huquq nazariyasining funksiyalari
Fanning funksiyasi uning e’tibori qanday vazifani bajarishga
qaratilganligidan va tabiatidan kelib chiqadi. Davlat va huquq
nazariyasi o‘z oldiga qo‘yilgan vazifani ado etish uchun quyidagi
funksiyalarni bajaradi:
1. Nazariy bilish (evristik)
1
funksiyasi. Davlat va huquqni bilish
turli darajada bo‘lishi mumkin. Ba’zan u davlat va huquqni izohlash
yoki tushuntirishdangina (ontologik funksiyadan) iborat bo‘ladi.
Lekin davlat va huquq nazariyasi bu bilan cheklanmaydi, balki
o‘rganilayotgan obyektning mohiyatiga chuqur kirib borish orqali
yangi qonuniyatlarni ochib beradi. Masalan, davlat va huquqning
rivojlanish qonuniyatlarining ochilishi, davlatning iqtisodiy roli va
hokazo.
Nazariy bilish funksiyasini amalga oshirish tufayli davlat va huquq
nazariyasi davlat va huquq voqeliklarini chuqur va mukammal
o‘rganish asosida ularning xarakterli belgi va muhim xususiyatlarini
ko‘rsatib beradi. Davlat va huquqni xuddi shu tarzda tadqiq qilish
davlat va huquqning kelgusi rivojlanishi haqida ilmiy bashorat qilish
imkoniyatini beradi.
2. Metodologik funksiya. Davlat va huquq nazariyasi yuridik
fan sohalariga nisbatan metodologik funksiyani bajaradi. Chunki,
har qanday metod – bu amaliy izlanishga yo‘naltirilgan nazariyadir.
Nazariya fani voqelikni qanchalik to‘g‘ri aks ettirsa, u bilishning
metodi sifatida shunchalik samarali foydalaniladi. Davlat va huquq
nazariyasi davlat, huquq, qonunchilik, huquqiy javobgarlik kabi
tushunchalarni ishlab chiqadi. Mazkur nazariy tushunchalar tizimi
davlat va huquqqa oid masalalar haqida yangi ilmiy bilimlarni
yaratish uchun asos bo‘lib xizmat qiladi. Shuning uchun ham davlat
va huquq nazariyasi ishlab chiqqan ilmiy tushunchalar, ta’riflar,
prinsiplar va qoidalar huquq sohalarini o‘rganuvchi boshqa fanlar
uchun metodologik asos bo‘lib xizmat qiladi.
3. Amaliy - tajriba funksiyasi. Barcha yuridik fanlardagi singari
davlat va huquq nazariyasi fanida ham nazariy bilimlar amaliy
faoliyat bilan uzviy qo‘shib olib boriladi. Davlat va huquq nazariyasi
fani ham amaliyotga yordam ko‘rsatadi. Jumladan, u davlat
faoliyatini takomillashtirishga, qonunchilikni rivojlantirish va uni

“Evrika” – yunoncha “topdim” degan ma’noni anglatadi.


22
amalda qo‘llanish ishini yaxshilashga qaratilgan tavsiyalar ishlab
chiqadi va hokazo.
Yuridik amaliyotni nazariy jihatdan asoslash ham muhim
ahamiyatga ega.
4. G‘oyaviy -tarbiyaviy funksiya. Davlat va huquq nazariyasi
davlat va huquq to‘g‘risidagi g‘oyalarni aks ettiradi. U kishilarda
muhim siyosiy va huquqiy, ya’ni demokratiya, qonunchilik, davlat
intizomi, shaxsning huquqi hamda erkinliklari to‘g‘risida ilmiy
tushunchalarni shakllantiradi.
Fanning g‘oyaviy funksiyasi davlat va huquq masalasiga dialektik
nuqtayi nazaridan yondashishga, dunyoqarashning mustahkam-
lanishiga, shuningdek, kishilar ongida yangi huquqiy ongni, huquqiy
madaniyatni, qonunchilikka hurmat hissini tarbiyalashga yordam
beradi.
Biz davlat va huquq nazariyasining eng asosiy funksiyalarini
ko‘rib chiqdik, xolos. Bulardan tashqari, fanning siyosiy,
tashkilotchilik, prognozlash kabi funksiyalari ham mavjud. Demak,
davlat va huquq nazariyasi quyidagi vazifalarni bajarishga:
1) davlat va huquqning rivojlanish qonuniyatlarini va yo‘llarini
ochib berishga;
2) davlat organlarining faoliyati va tuzilishini takomillashtirishga;
3) huquq va qonunchilikni takomillashtirishga, qonunlarni
sistemalashtirish va kodifikatsiyalashga;
4) huquqni targ‘ib qilish, fuqarolarni Konstitutsiya va qonunlarni
hurmatlash ruhida tarbiyalashga ko‘maklashadi.


23
II BOB. DAVLAT VA HUQUQNING KELIB
CHIQISHI
1-§. Jamiyat tushunchasi va tuzilishi
«Jamiyat» atamasi ko‘p ma’nolidir. Odatda, bu so‘zning quyidagi
ma’nolari e’tirof etiladi:
– o‘zlari uchun umumiy maqsad va manfaatlarni amalga
oshirish uchun birlashgan shaxslar guruhi sifatidagi jamiyat
(kitobsevarlar jamiyati, nogironlar jamiyati, filatelistlar jamiyati va
h.k.). «Jamiyat» so‘zi o‘zining bu ma’nosida «tashkilot», «uyushma»,
«birlashma» so‘zining sinonimidir;
– insoniyat yoki mamlakat rivojlanishidagi muayyan bosqich
sifatidagi jamiyat (ibtidoiy jamiyat, feodal jamiyat, kapitalistik jamiyat,
sotsialistik jamiyat, fuqarolik jamiyati va h.k.). Bu yerda «jamiyat»
so‘zi ko‘pincha «bosqich», «davr» so‘zlari bilan birga qo‘llaniladi;
– insoniyat yoki mamlakat rivojlanishidagi u yoki bu bosqich
sifat holatini ifodalovchi jamiyat («iste’mol jamiyati», «axborot
jamiyati», «an’anaviy jamiyat va h.k.). Bu holda «jamiyat» so‘zidan
oldin, albatta, uning sifat holati tavsifi keladi;
– moddiy dunyoning tabiatdan ajralgan va u bilan muayyan
tarzda o‘zaro aloqa qiluvchi qismini ifodalaydigan o‘ta keng
tushuncha sifatidagi jamiyat. Bu ma’noda odamlar birlashishining
barcha shakllari va odamlarning o‘zaro va o‘zini qurshagan tabiiy
muhit bilan aloqa qilish usullarining majmui jamiyat deb ataladi.
So‘nggi ta’rif jamiyat tushunchasining falsafiy ta’rifi hisoblanadi.
Jamiyat – shunchaki odamlar majmui emas. Ularni insonning
har xil faoliyat turlari, avvalo, moddiy-ishlab chiqarish faoliyati
yagona jamiyatga birlashtiradi. Jamiyat mazkur faoliyatni amalga
oshirish shakli bo‘lib xizmat qiladigan va turli ijtimoiy institutlarda
mustahkamlab qo‘yiladigan ijtimoiy munosabatlar, eng avvalo, ishlab
chiqarish munosabatlari yig‘indisi hisoblanadi.
Falsafiy lug‘atlarda berilgan tavsifga ko‘ra, ijtimoiy ma’nodagi
jamiyat kishilarning makon va zamonda mavjud bo‘lgan, turmush
tarzi va manfaatlari umumiy bo‘lgan ki
Yüklə 0,89 Mb.

Dostları ilə paylaş:
  1   2   3   4   5   6   7




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin