Har qanday texnik qurilmalar singari, kompyuter ham inson uchun majburiy bo'lgan muayyan qoidalar to'plami orqali aloqa o'rnatadi. Ushbu qoidalar kompyuter adabiyotida interfeys deb ataladi.
Interfeys, ta'rifi bo'yicha, operatsion tizimning foydalanuvchilar bilan o'zaro aloqasi qoidalaridir. Inson-kompyuter aloqasi texnologiyasi interfeysga bog'liq.
Interfeys tasnifi. Yuqorida aytib o'tganimizdek, interfeys birinchi navbatda qoidalar to'plamidir. Har qanday qoidalar singari ular ham umumlashtirilishi, "kod" da to'planishi, umumiy xususiyatiga ko'ra guruhlanishi mumkin. Shunday qilib, biz "interfeys turi" tushunchasiga odamlar va kompyuterlar o'rtasidagi o'zaro ta'sir yo'llarining o'xshashligi bilan kombinatsiya sifatida keldik. Qisqacha aytganda, biz inson-kompyuter aloqasining turli xil interfeyslarini quyidagi sxematik tasnifini taklif qilishimiz mumkin.
Zamonaviy interfeys turlari quyidagilar:
1 Buyruq interfeysi.
Buyruqlar interfeysi shunday nomlanadi, chunki bu turdagi interfeysda odam kompyuterga “buyruqlar” beradi, kompyuter esa ularni bajaradi va natijani odamga beradi. Buyruqlar interfeysi ommaviy texnologiya va buyruq qatori texnologiyasi sifatida amalga oshiriladi.
Ushbu texnologiya yordamida klaviatura odamdan kompyuterga ma'lumotlarni kiritishning yagona usuli bo'lib xizmat qiladi va kompyuter alfasayısal displey (monitor) yordamida odamga ma'lumotlarni ko'rsatadi. Bu kombinatsiya (monitor + klaviatura) terminal yoki konsol sifatida tanilgan.
2 WIMP – interfeys (Window - oyna, Image - rasm, Menu - menyu, Pointer - ko'rsatgich). Ushbu turdagi interfeysning o'ziga xos xususiyati shundaki, foydalanuvchi bilan dialog buyruqlar yordamida emas, balki grafik tasvirlar - menyular, derazalar va boshqa elementlar yordamida amalga oshiriladi. Ushbu interfeysda buyruqlar mashinaga berilgan bo'lsa ham, bu "bilvosita", grafik tasvirlar orqali amalga oshiriladi. Ushbu turdagi interfeys ikki darajadagi texnologiyalar bo'yicha amalga oshiriladi: oddiy grafik interfeys va "toza" WIMP interfeysi. GUI interfeysi g'oyasi 1970-yillarning o'rtalarida, Xerox Palo Alto tadqiqot markazida (PARC) vizual interfeys kontseptsiyasi ishlab chiqilganda paydo bo'lgan. Grafik interfeysning zaruriy sharti kompyuterning buyruqqa javob berish vaqtining kamayishi, operativ xotira hajmining oshishi, shuningdek, kompyuterlarning texnik bazasining rivojlantirish