G’arb mutafakkirlarining borliq haqidagi ta’limotlari
G’arb mutafakkirlarining borliq haqidagi ta’limotlari
FALSAFA
G’arb falsafasi miloddan avvalgi VII-VI asrlar chegarasida shahar-davlatlar («Polislar»)da avval Kichik Osiyoning G’arbiy qirg’og’ida (Ioniyada), so’ngra – Sitsiliya orolining yunonlar yashaydigan shaharlarida va nihoyat, Yunonistonda – Afinada (miloddan avvalgi V asr) vujudga kelgan va qadimgi dunyo madaniyati ravnaq to’ishi uchun shart-sharoitlar yaratgan sinfiy, quldorlik jamiyatining vujudga kelishi va rivojlanishi bilan bog’liq bo’lgan..
Antik falsafada Demokrit, Geraklit, Aflotun va Arastu ta’limotlari. Qadimgi Yunonistonda faylasuflarni bemalol suhbat qurish va istalgan savolga javob olish imkoni bo`lgan donishmandlar, hayot murabbiylari sifatida bilishgan. Yunon mutafakkirlari Olam tuzilishi va inson hayoti ma'nosini tushuntirishga harakat qilib ko`rishgan. Ular o`simliklar, hayvonlar, inson tanasi, Quyosh va yulduzlarni o`rganishgan. Mashhur yunon faylasufi Geraklit Yyer yuzidagi hamma narsa olovdan kelib chiqqan deya uqtirar edi. Geraklit fikriga ko’ra, tabiat (olov) uzluksiz o’zgarish jarayonini boshdan kechiradi. U rivojlanish va o’zgarishlar manbaini ko’radi: «Hamma narsa kurash orqali va zaruriyat tufayli yuz beradi. Har qanday hodisa o’zining qarama-qarshiligiga o’tadi
Mashhur yunon faylasufi Geraklit Yer yuzidagi hamma narsa olovdan kelib chiqqan deya uqtirar edi. Geraklit fikriga ko’ra, tabiat (olov) uzluksiz o’zgarish jarayonini boshdan kechiradi. U rivojlanish va o’zgarishlar manbaini ko’radi: «Hamma narsa kurash orqali va zaruriyat tufayli yuz beradi. Har qanday hodisa o’zining qarama-qarshiligiga o’tadi: sovuq narsa issiq narsaga aylanadi, issiq narsa sovuq narsaga aylanadi, ho’l narsa quruq narsaga aylanadi, quruq narsa ho’l narsaga aylanadi». Quyosh har lahzada yangilangani kabi, barcha hodisalar ham o’zgaradi.
Avgustin «haqiqiy falsafa va haqiqiy din»ni bir deb hisoblagan. Xristianlik asoslarini u Platon falsafasidan to‘ishga harakat qilgan. Uning fikricha, Platon g‘oyalari – «bu ijodkor ijodga kirishish oldidan yuritgan mulohazalar»29dir. Xudo dunyoni yo‘qlikdan yaratgan. Inson panoh to‘ishining asosiy yo‘li uning xristian
Ayrim narsa bo‘lmasa, umumiylik ham bo‘lmas edi‖. Metafizika‖da Aristotel falsafa borliq va uning atributlarini, borliqning oliy tamoyillari yoki sabablarini o‘rganishini qayd etadi. Bular umumiy metafizika‖ muammolaridir. Ammo xususiy metafizika‖ ham mavjud bo‘lib, u harakatsiz substantsiya yoki birinchi boqiy dvigatel‖ni o‘rganadi Frеnsis Bekоn (–ingliz faylasufi 1561-1626) birinchi yondashuv asоschisi substantsiya shakllarining хususiyatlariga tavsif bеrgan va substantsiyani muayyan narsalar shakli bilan ayniylashtirgan. Uning fikricha, matеriya sariqlik, mоviylik, qоramtirlik, iliqlik, оg‘irlik va bоshqa shunga o‘хshash хоssalarga ega. Bular matеriyaning eng sоdda хususiyatlaridir. Bu хоssalarning turli birikmalaridan tabiatning rang-barang narsalari vujudga kеladi.
Bekоn fikriga ko‘ra, harakat – matеriyaning tug‘ma хоssasi. Matеriya qanday abadiy bo‘lsa, harakat ham shunday abadiydir. U harakatning tabiatdagi 19 turi yoki shaklini qayd etgan: tеbranish, qarshilik, inеrtsiya, intilish, kuchlanish, hayot ruhi, azоblanish va b. Bu shakllar amalda o‘sha davrda fanda ayniqsa mukammal o‘rganilgan matеriya harakati mехanik shakllarining хususiyatlari bo‘lgan. Ayni vaqtda F.Bekоn mоddiy dunyoning ko‘p sifatliligini o‘rganish va tushuntirishga harakat qilgan.
Etiboringiz uchun raxmat