Gipoteza (yunoncha: hypothesis — asos, taxmin) — hodisalarning qonuniy (sababli) bogʻlanishi toʻgʻrisidagi taxminan mulohaza, faraz. Gipoteza ilmiy bilishni rivojlantirish uchun asos boʻladi. Gipotezaning mantiqiy jihatdan tahlil qilish (taqqoslash, analiz va sintez, mavhumlashtirish va umumiylashtirish) asosida bevosita bilimga oʻtish, sababiy bogʻlanish asosida qonuniyatlarni ochish kabi bosqichlari bor. Umumiy gipoteza bir guruh hodisalar, jarayonlar xususiyati va sababi toʻgʻrisidagi, xususiy gipoteza alohida, yakka hodisalar, jarayonlar sababi toʻgʻrisidagi taxmindir. Har qanday gipoteza tekshirishni talab qiladi. Natijada uning ehtimolligi ortadi yoki kamayadi, haqiqatligi isbotlanadi yoki rad etiladi. Yangi faktlarni eski nazariyalar bilan izohlash mumkin boʻlmaganda, cheklangan miqdordagi faktlar va kuzatishlarni izohlashda gipotezaga ehtiyoj tugʻiladi. U keyingi bilimlarga, tekshirishlarga yoʻl ochadi, yangi nazariyalar esa yana boshqa gipotezani tugʻdiradi. Gipoteza bilish jarayonining ajralmas qismi sifatida muhim ahamiyatga egadir.
Gipoteza – o`rganilayotgan hodisaning sabablari va xususiyatlarini tushuntiradigan asosli taxmin tarzidagi bilim shaklidir.
Gipotezani, avvalambor, bilimlarning mavjud bo`lish shakli sifatida olib qarash zarur. CHin, ishonchli bilimlar hosil bo`lgunga qadar qo`yilgan muammolar, masalalar haqidagi fikr-mulohazalar kuzatish, eksperiment natijalarini tahlil qilish va umumlashtirishga asoslangan bo`lib, ular turli xil taxminlar, farazlar shaklida quriladi va mavjud bo`ladi.
Masalan, Levkipp va Demokritning jismlarning atomlardan tashkil topganligi haqida bildirgan fikrlari dastlab gipotetik shaklda bo`lib, eng oddiy, kundalik tajribada minglab marta kuzatiladigan hodisalar: qattiq jismning suyuqlikka aylanishi, hidning tarqalishi va shu kabilarni tahlil qilishga asoslangan, ularning sababini tushuntirishga qaratilgan. «Jismlar mayda, bo`linmas zarrachalardan tashkil topmaganda bunday hodisalar bo`lmas edi», degan fikr o`zining ma`lum bir mantiqiy kuchiga ega.
Hodisaning sababi haqidagi fikr dastlab, odatda, gipoteza shaklida vujudga keladi va shu ma`noda u bilimlarning mavjud bo`lishining umumiy mantiqiy shakllaridan biri hisoblanadi.
Gipotezani qurish o`rganilayotgan hodisani tushuntiradigan taxminiy fikrlarni ilgari surishdan iborat bo`ladi. U qayd etilgan faktlar, ular uchun xarakterli bo`lgan qonuniyatlar haqidagi hukmlar (mulohazalar) yoki hukmlar tizimi tarzida bo`ladi. Uni ifoda qiluvchi asosiy gap mulohazalar sistemasini hosil qiluvchi element, deb hisoblanadi. Ana shu gap (mulohaza)da, odatda, gipotezaning bosh g’oyasi aks etadi. Muhokama jarayoni uning negizida, atrofida quriladi va ma`lum bir ishchi gipotezalar – vaqtincha quriladigan, mo`ljalni to`g’ri olishga yordam beradigan taxminlarning ilgari surilishiga, ular yordamida hodisaning yanada chuqurroq tadqiq qilinishiga olib keladi.
Gipotezalarni ilgari surishning asosiy mantiqiy vositasi ehtimoliy xulosa chiqarish: analogiya, to`liqsiz induktsiya, turli ko`rinishdagi ehtimoliy sillogizmlar – eng kamida bitta qoidasi buzilgan, asoslaridan biri ehtimoliy hukm bo`lgan sillogizmlar (shartli, ayiruvchi – qat`iy, shartli – ayiruvchi sillogizmlar shakllarida) hisoblanadi.
SHuningdek, gipoteza ba`zi hollarda qat`iy xulosa chiqarish shakllarida hamda turli xil xulosa chiqarish usullarining ko`p qavatli mantiqiy qurilmasi tarzida ham shakllantirilishi mumkin.
Gipotezada ilgari suriladigan mulohaza empirik materiallarni tahlil qilish, qayta ishlash, tartibga keltirish, umumlashtirish, talqin etish natijasida paydo bo`ladi. Ana shuning uchun ham gipoteza – bu har qanday taxmin emas, balki ma`lum bir darajada asoslangan, o`zining muayyan mantiqiy kuchiga ega mulohaza, farazdir.
Gipoteza qurishning murakkab mantiqiy jarayon ekanligini quyidagi misol tasdiqlaydi. Issiqlik dvigatellari nazariyasi asoschilaridan biri frantsuz injeneri Sadi Karno birinchi bo`lib faqat issiqlikning qattiqroq qizigan jismdan sovuqroq jismga o`tishidagina foydali ish vujudga kelishi va aksincha, issiqlikni sovuq jismdan qizdirilgan jismga berish uchun ish sarflanishi zarur, degan fikrni ilgari surgan. Ayni paytda Karno shu davrda keng tarqalgan issiqlikning namoyon bo`lish sababi uning tarkibida alohida vaznsiz suyuqlik – teplorodning bo`lishidir, degan fikrga tayanuvchi teplorod kontseptsiyasini ham to`g’ri, deb hisoblagan. Teplorodni suvga, haroratlar (temperaturalar) o`rtasidagi farqni – suv darajasiga qiyos qilib, Karno, xuddi suv darajasining pastga tushishida ish suv og’irligining uning darajalari o`rtasidagi farqqa bo`linishi bilan o`lchangani kabi, bug’ mashinasida ish, ishchi moddaning (suv, spirt va boshqalar) tabiatidan qat`i nazar, teplorod miqdorining haroratlar (temperaturalar) farqiga bo`linishi bilan o`lchanadi, degan xulosaga keladi. Bu issiqlik mashinasi ish hajmining (miqdorining) isitgich va sovutgich haroratlarining qiymatlariga bog’liqligini anglotardi.
«Karno printsipi» keyinchalik termodinamikaning ikkinchi qonunining yaratilishiga asos bo`lgan.
Keltirilgan misolda Sadi Karnoning gipotezani ilgari surishda analogiyaga asoslanganligini payqab olish qiyin emas.
Ilgari surilgan gipoteza, albatta, asoslanishi zarur. Bu bosqichda gipotezadan ma`lum bir natijalar keltirib chiqariladi va ular verifikatsiya qilinadi, ya`ni ularning mavjud faktlarga (yoki boshqa ishonchli bilimlarga) muvofiqligi aniqlanadi.
Bu erda shuni unutmaslik lozimki, gipotezani ishonchli, chin bilimga aylantirish uchun unda ilgari surilgan fikrlarga etarli asos bo`la oladigan miqdordagi natijalar (gipotezaning asosiy g’oyasidan kelib chiqadigan) yig’indisi verifikatsiya qilinishi kerak.
Gipotezaning chinligini asoslashning boshqa usullari ham mavjud:
gipotezani deduktiv yo`l bilan chinligi avval isbotlangan bilimlardan mantiqan keltirib chiqarish;
asosi ishonchli bilim bo`lmasa, uni tasdiqlash (bu ko`proq asoslari ehtimoliy hukm bo`lgan sillogizmlar vositasida qurilgan gipotezalarga tegishli);
gipotezaning asoslarini ishonchli bilim olish uchun etarli bo`lgan miqdorga etkazish (bu gipoteza to`liqsiz induktsiya vositasida qurilgan hollarga tegishli).
«Nazariya» termini keng ma`noda aqliy bilish, tafakkurni anglatadi, uni amaliyotdan farq qiluvchi faoliyat turi sifatida ifodalaydi. Tor ma`noda esa, nazariya ma`lum bir sohaga oid tasavvurlar, tushunchalar, g’oyalar, gipotezalarni tizimga soladigan, predmetni yaxlit tarzda anglashga imkon beradigan bilim shaklini bildiradi.
Nazariyaning bunday talqini ilmiy bilishda empirik va nazariy bosqichlarning farq qilinishi bilan bog’liq.
Empirik bosqichda ilmiy faktlar to`planadi, o`rganiladi, tizimga solinib, turli xil jadvallar, shakllar, grafiklar tuziladi; muayyan bir umumlashmalar, xususan, empirik tushunchalar, farazlar, empirik qonunlar shakllanadi.
Ilmiy bilishning keyingi taraqqiyoti empirik bilish bosqichida hosil qilingan, lekin bir-biri bilan bo`lgan aloqasi hali aniqlanmagan bilimlar o`rtasida munosabatlarni o`rnatish, ularni umumlashtirish, shu asosda yangi fundamental tushunchalar, umumiy qonunlarni yaratish, ilmiy bashoratlar qilish bilan uzviy bog’liq.
Bilishning bu ikki bosqichi o`rtasida zaruriy aloqadorlik mavjud.
Xususan, nazariyani yaratish empirik bilish jarayonida hosil qilingan predmetning ayrim tomonlari, xususiyatlarini aks ettiruvchi tushunchalar, qonunlar, farazlar o`rtasida mantiqiy aloqalarni o`rnatishga, predmet haqida yaxlit tasavvur hosil qilishga, uning mohiyatini tushuntirishga bo`lgan ehtiyoj bilan belgilanadi.
Nazariya ma`lum bir predmet sohasiga oid tushunchalar, qonunlar, gipotezalar, g’oyalarni sistemaga solib, u haqida yaxlit tasavvur hosil qiladigan, yangi fundamental umumlashmalar yaratishga olib keladigan, shu sohadagi hodisalarni tushuntirish, oldindan ko`rish imkonini beradigan ishonchli bilimdan iborat.
Ilmiy nazariya quyidagi tarkibiy qismlardan tashkil topadi:
1) empirik asos: nazariyaga aloqador faktlar, ularga mantiqiy ishlov berish natijalari;
2) boshlang’ich nazariy asos: nazariyaning asosiy tushunchalari, postulatlari (aksiomalari), fundamental qonunlar (printsiplar);
3) nazariyaning mantiqiy apparati: tushunchalarni hosil qilish va ta`riflash qoidalari, xulosa chiqarish(isbotlash) qoidalari;
4) olingan natijalar (xulosalar).
Ilmiy nazariya oxir-oqibatda real tizimni, ob`ektni aks ettiradi, uning tabiatini tushuntiradi va shu ma`noda o`zining empirik asosiga ega. Lekin empirik asosining mavjudligi nazariyaning barcha tushunchalari ifoda etadigan predmet va belgilarning hissiy idrok qilinishi yoki nazariyaning barcha hollarda mavjud hodisalarni, ularning real xususiyatlari va munosabatlarini aks ettirishini anglatmaydi.
Nazariyada borliq, asosan, modellar yordamida ideallashgan holda in`ikos qilinadi. Ideallashtirish jarayonida mavjud ob`ektlar haqidagi empirik bilimga tayangan holda, haqiqatda mavjud bo`lmagan va ba`zan mavjud bo`lishi mumkin ham bo`lmagan, lekin real mavjud predmetlarga ma`lum bir munosabatda o`xshash ob`ektlar haqidagi tushunchalar hosil qilinadi. Masalan, mexanika echimini qidiradigan ko`p masalalarda jismning shakli va o`lchamlari (eni, bo`yi, hajmi va shu kabilar) unchalik muhim ahamiyatga ega emas. Ayni bir paytda massa muhim ahamiyatga ega va shuning uchun ham massasi bir nuqtaga jamlangan xayoliy jism – moddiy nuqta hosil qilinadi.
Barcha real mavjud jismlar shaklga va o`lchamlarga ega, moddiy nuqta esa ideal ob`ekt bo`lib, ba`zi masalalarni echishda real jismlarning o`rnini bosadi, ularning nazariy bilishdagi ekvivalenti bo`lib xizmat qiladi. Fizikadagi mutlaq qattiq jism, geometriyadagi nuqta, tekislik, to`g’ri chiziq va boshqa fanlardagi shu kabi ko`p tushunchalar ideal ob`ektlarni ifoda qiladilar.
Ideal ob`ektlar yordamida predmetning hissiy idrok etilmaydigan muhim xususiyatlari, munosabatlari o`rganiladi. Ularsiz nazariy bilish o`z oldiga qo`yadigan maqsadiga erisha olmaydi. Nazariy bilishning zaruriy vositasi bo`lganligi uchun ularni ba`zan nazariy ob`ektlar deb ham atashadi.
Ilmiy nazariya bilishda bir qancha muhim vazifalarni bajaradi.
Birinchidan, nazariyada birorta sohaga oid barcha bilimlar yaxlit bir tizimga birlashtiriladi. Bunday tizimda, odatda, bilimlarning katta qismini nazariyaning nisbatan kamroq bo`lgan boshlang’ich tushunchalaridan keltirib chiqarishga harakat qilishadi. Ular matematikada aksiomalar, tabiatshunoslikda gipotezalar, deb yuritiladi. Bundan ko`zlangan asosiy maqsad – qayd etilgan faktlarni ayrim boshlang’ich printsiplar, gipotezalarning natijasi sifatida talqin etish. Nazariy tizimda har bir fakt, har bir tushuncha, har bir qonun yoki faraz boshqalariga nisbatan o`z o`rniga ega bo`lishi, ana shundan kelib chiqib, talqin qilinishi (yoki qayta talqin qilinishi) zarur. Talqin etish jarayonida mavjud nazariyalar hamda yangidan qurilayotgan nazariyaning elementlariga murojaat qilinadi. Bu esa, bir tomondan, mavjud faktlarning tabiatini to`g’ri tushunishga yordam bersa, ikkinchi tomondan, bevosita empirik usul yordamida qayd etib bo`lmaydigan yangi faktlarni topishga imkon beradi.
Ikkinchidan, nazariyani qurish berilgan sohaga oid bilimlarni aniqlashtirish, kengaytirish va chuqurlashtirishga yordam beradi. Buning sababi shundaki, nazariyaning boshlang’ich asoslari – aksiomalar, postulatlar, qonunlar, printsiplar, gipotezalar nazariyadagi boshqa ilmiy bilimlarga nisbatan mantiqan kuchliroq hisoblanadi. Ana shuning uchun ham nazariyani qurish mavjud bilimlarni tartibga solishdan, ya`ni koordinatsiya qilishdangina iborat bo`lib qolmaydi. Bunda mantiqan kuchli bilimlardan mantiqan kuchsiz bilimlar keltirib chiqariladi, ya`ni subordinatsiya qilinadi. U esa mazmunan chuqurroq bo`lgan tushunchalar, qonunlar, printsiplarga murojaat qilishga, ular yordamida mavjud tushunchalarni talqin etishga, yangi fundamental umumlashmalar hosil qilishga olib keladi. Masalan, N’yutonning harakatning uchta qonuni hamda butun olam tortishish qonuniga tayanadigan klassik mexanikasi Galileyning jismlarning erkin tushishi qonuni va Keplarning planetalar harakati qonunini tushuntirish va aniqlashtirish imkonini berdi. Xususan, Galiley qonunining jismning gravitatsiya kuchi ta`sirida harakat qilishining juz`iy holini ifoda etishi ma`lum bo`ldi. Gravitatsiya ta`siridan tashqarida, ya`ni Er radiusi uzunligidan ortiq bo`lgan masofada Galiley kashf etgan qonun amal qilmaydi. Xuddi shuningdek, Keplerning Quyosh sistemasida harakat qiluvchi planetaning elliptik orbita bo`yicha harakat qilishi qonunining boshqa planetalarning ta`sirini hisobga olmasligi va ana shuning uchun ham unchalik aniq emasligi ma`lum bo`ldi.
Uchinchidan, nazariya o`rganilayotgan hodisani ilmiy asosda tushuntira oladi. To`g’ri, birorta hodisani tushuntirish uchun, odatda, uni tavsiflaydigan qonunga murojaat qilishadi. Lekin shuni yoddan chiqarmaslik zarurki, fanda qonunlar o`z holicha emas, balki ma`lum bir nazariya tarkibida mavjud bo`ladi.
Bunda empirik qonunlar ma`lum bir nazariy qonunlardan keltirib chiqariladi.
Hatto, alohida olingan nazariy qonun ham hodisani tushuntirish uchun etarli bo`lmasligi mumkin. Ilmiy tajriba shuni ko`rsatadiki, hodisaning mohiyatini tushuntirish uchun nazariyaning barcha g’oyalari yig’indisi, qonunlar jalb etiladi.
Nazariyaning ilmiy bilishdagi alohida ahamiyati yana uning yangi, ilgari kuzatilmagan hodisalarning mavjudligini oldindan ko`rish imkonini berishidadir. Masalan, Maksvellning elektromagnit nazariyasi radio to`lqinlarining mavjudligini oldindan aytishga imkon bergan. Bu to`lqinlarni ancha vaqt o`tgandan keyin G. Gerts eksperimental yo`l bilan qayd etgan. Xuddi shuningdek, eynshteynning umumiy nisbiylik nazariyasi gravitatsiya maydonida yorug’lik nurining og’ishini bashorat qilishga olib kelgan.
To`rtinchidan, ilmiy nazariya o`zida o`rganilayotgan predmet sohasiga oid barcha bilimlar o`rtasida mantiqiy aloqalarni o`rnatgani, yaxlit bir tizimda mujassamlantirgani va umumlashtirgani uchun uning ob`ektiv haqiqatlik darajasi va demak, ishonchliligi ortadi.
Beshinchidan, nazariya muammoni qo`yish, gipotezalarni yaratish, qonunlarni shakllantirish, g’oyalarni ilgari surish va asoslashdan iborat bilishning uzoq va mashaqqatli yo`lini bosib o`tishning natijasi bo`lganligi uchun u bilishga xos qonunlarni aniqlash, ularni o`rganish imkonini beradi.