18
301 Noyabr
Keçmiş keçib gedib. Bu, məntiqi cəhətdən həqiqət olsa da, o qədər də sadə
həqiqət deyil. Keçib gedən bizim keçmişimizdir, biz o keçmişdən əmələ gəlmişik.
Kimliyimizi, mahiyyətimizi o keçmişsiz təsəvvür etmək mümkün deyil. Biz öz
keçmişimizə bağlıyıq. Biz keçmişimizin davamıyıq.
Bəşəriyyətin keçmişi necə olub? Bu barədə əfsanələr, miflər və tarix söz deyir.
Tarix daha dəqiq məlumat verməyə çalışır. Əslində, biz keçmişi tam deyil, tarixin
bizə söylədiyi qədər bilirik. Başqa sözlə desək, tarixin məzmunu keçmiş haqqında
bildiklərimiz və öyrənib yazdıqlarımızdan ibarətdir. Tarixin məzmunu və tutumu
ayrı-ayrı şəxslərin, tarixçilərin yazıb toplaya bildiyi qədərdir. Tarix subyektivdir,
nisbidir, tarix yazanların iradəsindən, ideyasından, şəxsiyyətindən, gücündən
müəyyən dərəcədə asılıdır.
Keçmişin təbiəti və ruhu nədir? Keçmiş necə dərk olunur? Bəlkə keçmiş kəşf
olunur? Keçmişin dərkində subyektivlik varsa, keçmişi öyrənən tarix nədir, elmdir,
yoxsa sənət? Tarixi subyektiv edən hansı amillərdir?Tarix gözəldir; bu gözəllik öz heyranlarını yoldan,
başdan çıxarmırmı, tarix təhlükə törədə bilərmi? Tarix necə yazılır və ya necə yazılsa yaxşıdır?
Bu və buna bənzər suallar tarixin fəlsəfəsinə aiddir. Bu yazı keçmişdə baş verənlərin dərki ilə məşğul
olan tarixin mahiyyəti haqqındadır. Elm və sənətin qovşağında yer tutan tarixin fəlsəfəsi, çox güman ki, tək
tarixçilərə və filosoflara deyil, bəşəri düşüncələrə dalan hər kəsə maraqlıdır.
KEÇMİŞİN FƏLSƏFƏSİ VƏ YA TARİX NECƏ YAZILIR?
Hamlet İSAXANLI
TƏDQİQAT
TƏDQİQAT
Əvvəli jurnalın 284-cü (aprel 2010), 286-287-ci (iyun 2010 -
288 - 298 - ci (sentyabr 2010 - oktyabr 2011) nömrələrində
iyul 2010),
rəfdə (azlıqda) “riyaziyyat təbiət elmləri üçün nədir-
Psixologiya və tarix
sə, psixologiya da tarix üçün odur” deyənlər (Lewis
Namier), tarixin psixotarix deyilən sahəsinə çox bö-
Psixologiya fərdlərin zehni fəaliyyətini, düşüncə
yük önəm verənlər durursa, digər yanda psixotarixin
tərzini, davranış formalarını, ruhi və mental proses-
ciddi bir şey olmadığını düşünənlər dayanır. Fəlsəfə
ləri (qavrayış, yaddaş, xəyal, inanc, hiss, yaradıcı-
tarix elmindən geri çəkilir, onun yerini psixologiya
lıq,..) öyrənir. Psixologiya elmi insanın daxili aləmi-
tutmalıdır (Peter Gay), “iqtisadi tarixdən çox yazıldı,
ni, onun qərar qəbul etmə mexanizmini, ətrafda baş
indi mədəniyyət və mentalitetlər tarixinə keçmək la-
verən hadisələrə münasibətini, hadisələrdə iştirak də-
zımdır” deyənlər (Annales) psixoloji metodların va-
rəcəsini, hadisələrin axarına təsirini anlamağa kömək
cibliyini irəli sürürlər. Çox böyük əksəriyyətin fikrin-
edir. Digər tərəfdən, müxtəlif sosial qrupların psixo-
cə psixotarix deyilən müstəqil sahə yoxdur, müəyyən
loji halı deyilən fenomen də müxtəlif elmlərin tədqi-
psixoloji məqamları tədqiqatına daxil edən tarixçilər
qat obyektidir. Bu işdə psixoloji metodların tətbiq olu-
isə həmişə mövcud olmuşlar, indi də vardırlar. 20-ci
na biləcəyi şübhə doğurmur. Qrup kimliyi əslində bir
əsrdə baş verən dünya savaşları və digər faciələr, çağ-
tərəfdən sosiologi, digər yandan isə psixoloji metod-
daş cəmiyyətə xas olan fərdiyyətçilik və skeptisizm,
larla öyrənilir. Milli ruh, milli xarakter, kollektiv ruh,
bəlkə də, psixotarixə marağın yaranma səbəblərindən
dövrün ruhu və mentalitet kimi hissi və zehni anlayış-
biri olub.
lar dildə, humanitar və sosial çalışmalarda geniş ya-
Wilhelm Dilthey (1833-1911) tarixi yaradıcı in-
yılmışlar. bu anlayış və terminlər qrup kimliklərinin
sanların daxili dünyasını, daxili həyat dramını öyrən-
gücündən, zamanın cəmiyyətə təsirindən, tədqiqatçı
məyə çalışan bir düşüncə tarixi sayırdı. Bu halda ta-
və yazıçıların bu anlayışları gerçək və çox ciddi qəbul
rixçi keçmişdəki insanların dünyagörüşünü, ağıl, ira-
etməsindən xəbər verir. Qeyd edək ki, mentalitet
də və duyğuların insan zehnindəki sintezini, üzvi vəh-
(dünyanı görmə, düşüncə tərzi, xəyal gücü) psixika-
dətini anlamağa çalışmalıdır. Lakin, o, kollektiv ruh
nın, yəni bütün canlılara xas olan ruhi proseslərin yük-
fikrinə qarşı idi.
sək formasıdır, psixikadan fərqli olaraq mentalitet,
Freud`ə görə insanın bioloji və bilincaltı istəkləri
həmçinin şüur yalnız insana aidddir. Tarixşünaslıqda
ilə mədəni ətrafın təzyiqi arasında bir savaş mövcud-
mentaliteti ciddi tədqiqat obyektinə çevirən fransız
dur. İnsan təbiətinə xas olan təcavüzkarlıq yaşamaqla
Annales məktəbi oldu; L. Febvre “mentalité” deyirdi.
məhv etmək istəkləri arasındakı çarpışmanı səngimə-
Mentallıq ideologiya və xəyal dünyasını özündə ehti-
yə qoymur. Bu, insanın kimliyini ikiləşdirir, ikiyə ayı-
va edir.
rır. Psixoanalizin tətbiqi ilə böyük insanların bioqra-
Psixologiyanın, psixoloji metodların tarixə tətbi-
fiyalarını yazan bəzi tarixçi və yazıçılar araşdırma ob-
qi məsələsinə müxtəlif yanaşmalar mövcuddur. Bir tə-
19
301 Noyabr
yekti olan şəxsdə ikiyə ayrılmanı, uğur və uğursuz-
xüsusilə yaddaşın bərpası və kollektiv yaddaş kimi
luqları uşaqlıqdakı müxtəlif psixotravmalarla izah et-
ideyalar vasitəsilə tarixi araşdırmalarda rol alır.
mişlər. Bu maraqlı olsa da, səbəb-nəticə məsələsində
Klio - tarixin ilham pərisi (muza), Zevsin və yad-
birtərəfli yanaşma təhlükəsi yaradır və bəzən tarixdə
daş titanı xanım Mnemosy-
şəxslərin rolu qeyri-adi dərəcədə şişirdilə bilir.
ne`nin (başqa yazılışda Mne-
***
mosina`nın) qızıdır, doqquz
Psixologiya gerçəyi miflərdən azad etməyə kö-
qızından - cürbəcür il ham
mək edə bilərmi? Və ya tərsinə, psixologiya gerçəyə
pərilərindən biridir. Mnemo-
mif ünsürləri daxil etməzmi? Psixologiya əslində çağ-
syne hər şeyi, əvvəl olub-
daş metodlarla, müşahidə etmək və təcrübələr qoy-
keçənləri, indi mövcud olanları
maqla canlı insanı, yəni bu günü öyrənir. Bu halla mü-
və gələcəkdə nə olacaqsa - ha-
şahidə edilə bilməyən, təcrübə qoyulması mümkün ol-
mısını bilir (Hesiod. “Teoqo-
mayan keçmişə psixoloji metodlar necə tətbiq oluna
nia”). Mnemosyne həmçinin ye-
bilər? Psixoloji mühitin və insan inkişafının zamanla,
raltı dünyada axan çayın adıdır.
keçmişdən bu günə kimi dəyişməsini izləmək müm-
Yeraltı dünyada Lethe (rusca: Leta) unutqanlıq çayı-
künmü? Bəs sosial psixologiya, təkamül psixologiya-
dır, yəni ondan içən hər kəs hər şeyi unudur (ölənlər
sı və inkişaf psixologiyası kimi sahələr bu işə kömək
ondan içirlər), Mnemosyne isə yaddaş qaynağıdır, on-
edə bilməzmi? Tarix psixologiyaya (və digər elmlərə)
dan dadan keçmişdə nə olubsa hər şeyi xatırlayır.
maraqlı misallar verir. Bununla yanaşı tarix vasitəsilə
Yaddaş keçmişin memarıdır! İnsan şüurlu varlıq-
psixologiya tək bu günün insanını deyil, keçmiş insa-
dır, onun yaddaşı var. İnsan kimliyinin əsasında da
nı da öyrənə bilməzmi?
onun yaddaşı dayanır. Dağın-daşın yaddaşı yoxdur,
İnsanlar dünyanı necə görürdülər? Müxtəlis so-
amma belə ifadələr işlənilir – bir metafor kimi. Yad-
sial və mədəni icmaların zehni, düşüncə tərzi necə
daş kəsilməz deyil, nöqtəvidir, işıqlı, rəngli nöqtələri
idi? Dövrün dəyərlər sistemi haqqında nə demək
qeyd edir. Ən vacib, maraqlı faktlar, parlaq obrazlar ət-
olar? Tarixi hadisələrə psixoloji yanaşma vasitəsilə
rafında cərəyan edir yaddaş. Yaddaş təcrübə ilə bağlı-
şəxs, qrup və cəmiyyətlərin hansı motivlər əsasında
dır. Yaddaş körpüdür. Platon yaddaşı ruhun xatirələri
hərəkət etməsini aydınlaşdırmaq tarixin anlaşılması
sayırdı. Yaddaş sənəti - yaddaşı məşqlə itiləşdirmək,
ilə birbaşa bağlıdır. Keçmiş dövrün ictimai mühitinı
gücləndirmək işinə deyilir. Qədimdə - yaddaşın bu-
və şəxsiyyətlərini psixoloji və sosial-psixoloji baxım-
günlə müqayisədə daha böyük rol oynadığı yazısız və
dan öyrənmək, zaman içində insan təbiətini başa düş-
ya yazının az yayıldığı dövrdə əsas fikirləri obrazlaş-
mək - sosial və mədəni tarixin ən maraqlı məsələlə-
dırmaq üsulu ilə yadda saxlamağa çalışırdılar; buna
rindən biridir. Tarixçi bəlli dövrün tarixini öyrənir;
yazısız konspekt demək olar.
bu, həmin dövrün siyasət və iqtisadiyyatını, mədəniy-
Yaddaş insanın öz şüurlu həyatına başlaması, xa-
yətini, düşüncə və həyat tərzini anlamaqla mümkün
tirələrin işə düşməsi deməkdir.
olur. Sonra bu dövrlər zəncir kimi bir-birinin ardınca
Xatirələr... Onlardan hörülmüşəm mən...
düzülərək zaman uzantısı boyu xalqın, dövlətin və ya
Nələr olub onlar bilir, bir də fələk...
digər baxılan obyektin tarixini, təkamülünü əmələ gə-
Kollektiv yaddaş və tarix haqqında ətraflı söhbət
1
tirir. Durkheim demişkən, “əsl insan fikri nəsə əvvəl-
açmışdıq . Psixologiya və tarix mövzusu da həmin
cədən verilmiş bir şey deyil, o, tarixin məhsuludur.”
məsələni müzakirə edir, sadəcə məsələyə baxış bu-
Əslində tarix yox olub getmiş hadisələr küllisi de-
cağı azca fərqlidir. Hər iki halda psixoloji motivlərin
yil, tarix bu gün yaddaşlarda, o cümlədən kollektiv
tarixyazmada tutduğu yer haqqında fikirlər üzərində
yaddaşda yaşayır, günümüzdə hər yerdə onun izləri
dayanılır.
görünür. Keçmiş həmişə bizimlədir. Keçmiş həmişə
***
bizə baxır; qədim abidələr,
Psixologiyanın patriarxla-
muzeylər, arxivlər, əlyazmalar,
rından Wilhelm Wundt (1832-
kitablar, kağız və elektron əsaslı
1920) eksperimenti psixologi-
media, məktəb və universitetlə-
yanın canı sayırdı. O, psixologi-
rin verdikləri dərslər, alimlərin
yanı insan və cəmiyyət haqqın-
apardığı tədqiqatlar... ya keç-
da biliklərin nəzəri təməli, tarixi
mişdən gəlib bizimlədir, ya da
isə analiz üçün empirik materia-
keçmişdən xəbər verir - danışır,
la malik sahə kimi təyin edirdi.
yazır və ya göstərir. Psixologi-
O, baxılan iki sahənin əməkdaş-
yanın əsas anlayışlarından biri
lığını zəruri hesab edir, bir-
olan yaddaş müxtəlif yollarla,
birinə faydalı olacağına inanır-
Klio
1
Hamlet İsaxanlı. Keçmişin fəlsəfəsi və ya tarix necə yazılır? Xəzər Xəbər, No 300
2
Johan Huizinga, The Autumn of the Middle Ages. University of Chicago Press, 2011, October, 1996. Rusca: Й. Хейзинга.
Осень средневековья. «Наука», М., 1988
Wilhelm Wundt
Mnemosyne
20
301 Noyabr
5
dı.
nın mədəniyyət tarixinə həsr olunub . Kitabda idarə-
Holland tarixçisi və mədə-
etmə, maliyyə, cəmiyyətin müxtəlif təbəqələri (qul-
niyyətşünası Johan Huizinga
lardan xəlifələrə qədər, müsəlmanlar və müsəlman ol-
(1872-1945) 1919-cu ildə kitabı
mayanlar), ilahiyyat və din, ədəbiyyat, sənət, ticarət,
holland dilində nəşr olunan “Or-
nəqliyyat kimi məsələlərlə yanaşı dövrün cürbəcür
ta əsrlərin payızı” ilə göstərdi ki,
adət və vərdişləri, davranış normaları, ailə və həyat
mədəniyyət tarixi, həyat tərzi və
tərzi, cəza növləri, xeyriyyəçilik, müxtəlif icmaların
düşüncə tərzini mərkəzi mövzu
bayram mərasimləri təsvir edilir. Hətta xəlifə, vilayət
kimi ortaya qoyan tarix siyasi
hökmdarları, vəzirlər, alimlər, hüquqçular və digər
tarixdən az maraqlı deyil, hətta
yüksək dairələrdən söhbət açanda da A. Mez əsasən
2
onların gündəlik həyat və davranışları üzərində daya-
daha maraqlı ola bilər . Bu əsər
nır. Külli miqdarda qaynaqlara baş vuran, çoxsaylı
metodoloji və digər zəif cəhətləri də nəzərə alınmaqla
konkret misallarla müşaiyət olunan kitabda müəllif
öz bənzərsizliyi, fikir və forma cəhətdən gözlənil-
ümumiləşmələrə çox da fikir vermədən həyatın ən
məzliyi və “insaniliyi” ilə tarixi ədəbiyyatın klassik
müxtəlif tərəflərini, dövrün insani mənzərəsini, həyat
nümunələrindən birinə çevrildi. Əsər “14 və 15-ci əsr-
və düşüncə tərzini göstərməyə çalışıb və buna müəy-
lər Fransa və Niderlandiyada həyat tərzi formaları və
yən dərəcədə müvəffəq olub.
düşüncə biçimləri”nin tədqiqinə həsr olunub. Huizin-
ga o dövrün insanlarını pessimist, ümumilikdə kobud
Təhsil və tədris, həkimlərin uğurlu imtahan ver-
və artmaqda olan zorakılığa qarşı müdafiədə dayan-
məklə praktik fəaliyyətə izin almaları, evlərin və hə-
mış kimi görür. Mədəniyyətin çökdüyünü söyləyən
yətlərin quruluşu, evlərin soyudulması üsulları, şəhər
(Spengler kimi) Huizinga bir qədər əvvəl geniş rəğbət
həyatının xüsusiyyətləri, suvarma texnologiyaları,
görən tarixi tərəqqi fikrinin əksinə çıxanlardandır. Bu
əkinçilik və heyvandarlıq işi, qadın və kişi geyimləri,
əsəri tarixi psixologiya kitabı hesab etmək olar!
zövq və dəb, ölümlə bağlı mərasimlər, dələduzluq, gi-
Huizinga üslub cəhətdən, eləcə də gündəlik həyatı və
giyena qaydaları, ərzaq mallarının istehsalı, yemək
sosial həyatı, sənəti (incəsənəti) tarixin mərkəzində
və içmək qaydaları, oyun və əyləncələr, minerallar və
görən alman-İsveçrə tarixçisi və mədəniyyətşünası
bəzək əşyaları, sadəlik və dəbdəbə kimi məsələləri
Jacob Burckhardt`ın (1818-1897) mədəniyyət tarixi
özündə ehtiva edən bu zəngin əsər canlı hekayə kimi
məktəbinin nümayəndəsidir. Huizinga tarixi qanun-
maraqla oxunur. Əsəri dövrün davranışlar ensiklope-
lar, səbəb-nəticə kateqoriyalarına ehtiyac duymur, id-
diyası hesab etmək olar. Az miqdarda rast gəlinsə də,
diasız, dinc, səmimi üslubu ilə diqqəti cəlb edir, rəğ-
müəllifin İslam dünyası ilə Qədim şərq, Yunanıstan,
bət qazanır. Tədqiqatçıların fikrincə Huizinga`nın ki-
Roma, Bizans, Persiya və Avropa arasında müqayisə-
tabındakı metodoloji dağınıqlığı etik ölçü əvəz edir,
ləri, oxşarlıq və fərqlər barədə müşahidələri də maraq
bu ölçü, belə demək mümkünsə, daxili göz (bizim
doğurur.
ifadəmiz-H.İ.), sistemli, bütöv görünməyən əsəri
Bu iki əsəri müqayisə etsək ilk paralellik, şübhə-
bütövləşdirir. Bu ölçü kitabı Spenglerin təqribən eyni
siz ki, mövzu yaxınlığıdır. Hər iki əsər tarixi-mədəni
zamanda meydana çıxan və “zorakı əhatəliliyi” ilə
təfəkkürü və gündəlik həyatı təsvir etməyə yönəlib,
seçilən “Avropanın çöküşü” əsərindən kəskin
hər iki müəllif tərəfsiz, nəzəriyyəyə iddiasız yanaşma
3
nümayiş etdirir, alıntılar vasitəsilə zamanın ruhunu
fərqləndirir . Johan Huizinga`nın digər məşhur kitabı
əks etdirən, səmimi və dinc ifadə üslubuna üstünlük
- “Homo ludens” (1938; Oynayan adam) tarix boyu
verirlər. Əsas fərqlərə gəldikdə birinci qeyd edilməli
insan həyatında oyunun rolunu aydınlaşdırmağa həsr
cəhət – Huizinganın öyrəndiyi dövrü pessimistik, mə-
olunub; o, insanın bütün fəaliyyət sahələrini, məş-
yusedici görməsində, A. Mez`in isə tədqiq etdiyi İs-
ğuliyyətini oyun baxımından dəyərləndirməyə çalı-
4
lam mədəniyyəti dövrünü rəngbərəng, daha çox opti-
şıb . Hər şeyin əsasında oyun dayanır, “Renessans
mist ruhda təsəvvür və təqdim etməsindədir. Huizin-
mentallığı bütövlükdə bir oyundur”. Oyun insan təbi-
ga insanların təfəkkür tərzinə, A. Mez sosial məsələ-
ətində mühüm, bəlkə də həlledici yer tutur, “oyunla
lərə xüsusi diqqət yetirirlər.
yarış ruhu mədəniyyətin özündən daha qədim bir so-
***
sial təkandır”. Əslində mədəniyyət oyundan yaranır
M. Bloch`la birlikdə “Annales d`Histoire Econo-
və oyun xarakteri daşıyır. Və “tarix mədəniyyətin öz
mique et Sociale” (1929; qısaca “Annales”) jurnalı-
keçmişi haqqında hesabat verdiyi ruhi formadır”.
nın və “Annales” tarixşünaslıq məktəbinin təsisçisi
Alman-İsveçrə tarixçisi Adam Mez (1869-1917)
o l a n L u c i e n F e b v re ( 1 8 7 8 - 1 9 5 6 ) t a r i x i
ölümündən sonra 1922-ci ildə nəşr olunan “Müsəl-
yenidənqurma (rekonstruksiya) prosesini qısaca belə
man Renessansı” əsəri 9-10-cu əsrlər İslam dünyası-
təsvir edir: “...Əvvəlcə müfəssəl şəkildə avadanlığı
3
Д. Э. Харитонович.
Осень Средневековья: Йохан Хёйзинга и проблема упадка.
См. Й. Хейзинга. 1988, p. 447-448
4
Й. Хейзинга. Homo Ludens. Статьи по истории культуры. «Прогресс Традиция», М., 1997
5
Адам Мец. Мусульманский ренессанс. «Наука», М., 1973
Johan Huizinga
21
301 Noyabr
siyahıya almaq, sonra öy-
isə sosial münasibətlərdə feodal istismarının olmadı-
rənilən dövr insanlarına xas
ğı kəndlərin varlığıdır. Annales məktəbini tarixi xır-
olan ruhi yük, məlumat hasil
dalamaqda, səpələməkdə günahlandıranlar olub.
etmək; dərin və geniş bilik və
Annales məktəbinin gör-
təxəyyülün köməyi ilə döv-
kəmli (üçüncü nəsil) nüma-
rün bütöv fiziki, intellektual
yəndəsi, Jacques Le Goff
və mənəvi surətini bərpa et-
(1924) orta əsrlərin əlahiddə
6
bir sivilizasiya olduğunu, An-
mək...” . Göründüyü kimi, L.
tik və çağdaş sivilizasiyalar-
Febvre “ruhi yük” və “mənə-
dan çox fərqləndiyini irəli sür-
vi surət” kimi psixoloji ke-
dü. O, Pierre Nora ilə yanaşı
yfiyyətlərin bərpasını tarixin
Nouvelle Histoire cərəyanının
əsas məsələləri sırasında
lideri sayılır. Orta əsrlər Avro-
görür. Bu yenidənqurma,
pası, xüsusilə 12-13-cü əsrlə-
təbii ki, xalis tarixi metod-
rin gündəlik həyat tarixi, bədən
larla yanaşı bir çox köməkçi fənlərin fəal iştirakı va-
tarixi (Nicolas Truong ilə birgə), möcüzələr tarixi,
sitəsilə mümkün ola bilər.
qəhrəmanlar və intellektuallar, Avropanın “doğulma-
Mentallığın tarixi tədqiqi “yeni tarix” adı ilə
sı və uşaqlığı”, xristian dünyasının təşəkkülü və böh-
Fransız Annales məktəbi tərəfindən 1920-1930-cu il-
ranı, maddi həyat, mentallıq və davranış, yuxugörmə-
lərdə irəli sürülüb. Mentallığı kollektiv avtomatizm
lər, hisslər tarixi, dəyərlər (fərdlərin və bütövlükdə cə-
ifadəsi ilə də səciyyələndirirlər. Bloсh və Febvre coğ-
miyyətin qəbul etdiyi fəaliyyət, keyfiyyət nümunələ-
rafiya, iqtisadiyyat, sosiologiya, psixologiya, antro-
ri) və onların dəyişməsi tarixi kimi sahələrdə maraqlı
pologiya, linqvistikanı tarixin öyrənilməsi və yazıl-
araşdırmalar müəllifidir. Hisslər tarixi dəyərlər tarixi-
masına cəlb etdilər. Annalesçilər fənlərarası sintezlər,
nə faktlar verə bilir.
müqayisəli tarix, ümumi (total və ya générale) tarixə
Gündəlik həyat insanların və cəmiyyətin arzu və
xüsusi fikir verirdilər. “Çoxları eninə və uzununa təd-
xəyallarına və bu mənada məqsəd və hədəflərinə çat-
qiq olunmuş tarix dənizində kəşf etmək üçün heç nə
maq yolunda çalışmadır. Gündəlik həyat tarixində
qalmayıb deyə şikayət edib tarixdən əl çəkirlər. Onla-
mühüm yer tutan qida tarixi (o cümlədən aclıq, ya-
ra Tarixlə qovuşmuş, bağlanmış Psixologiya zülməti-
rımaclıq), tarixi demoqrafiya (o cümlədən, ailə, uşaq-
nə qərq olmağı məsləhət görürəm: onlarda yenidən
7
lıq, yaş, ölüm,..) və xəstəliklər tarixi sahəsində bir çox
tədqiqat zövqü oyanacaq” . “Psixologiya, yəni men-
araşdırmalar aparılmışdır.
tal funksiyaları öyrənən elm mütləq, hökmən sosiolo-
***
giya ilə, sosial funksiyaları öyrənən elmlə sıx əlaqəyə
Psixo-sosial inkişaf nəzə-
girməlidir – bunun uzun-uzadı isbata ehtiyacı yoxdur.
riyyəsinin banisi sayılan Erik
Və onun çətin təyin olunan, bütövlükdə ənənəvi ola-
Erikson (1902-1994) psi-
raq tarix adlandırılan bir sıra fənlərlə daimi münasi-
8
xotarix, xüsusilə psixoanalitik
bətlərinin olması da az zəruri deyil” .
bioqrafiya sahəsində də ən usta
Annales məktəbindən ilhamlanan üç fransız ta-
9
yazıçılardan biridir. Mühitin
rixçisi-Robert Mandrou (1921-1984) , Georges Duby
və şəxsi həyatda baş verən
(1919-1996) və E. Le Roy Ladurie (1929) mentallıq
ciddi dəyişmələrin nəticəsində
tarixi üzrə sanballı əsərlərin müəllifidirlər. Bu əsərlə-
insan kimlik böhranı keçirə bi-
rin məqsədi tədqiq olunan dövrdəki (xüsusilə radikal
lir, şəxsiyyət sanki haçalaşır, in-
dəyişmələr dövründəki) şəxsi (ayrıca), şəxsi sosial
san sanki ikinci dəfə doğulur,
qrupun (ailə,...,millət) üzvü kimi və fəaliyyət forma-
dünyaya yenidən gəlir. Onun
larına, o cümlədən, məişətə xas olan davranış, tövr,
“Gənc Luter. Psixoanalitik ta-
mentallığı anlamaq, bərpa etməkdir. 3 müxtəlif təbə-
10
rixi araşdırma” əsəri bu yöndə yazılmış ən sanballı
qənin – aqrar işçi və sənətkar, ticarət, həmçinin elm və
əsərlərdən biri hesab edilir. Erikson da Freud kimi şəx-
incəsənət adamlarının psixoloji-sosial tarixi də tədqi-
siyyətin formalaşmasında uşaqlığın həlledici rol oy-
qat mövzusudur. Onların hamısına xas olan xüsisiy-
nadığı fikrində idi. O, psixoloji portret yaratmaq işini
yətlərdən birinin sosial təcavüzkarlıq olduğu irəli sü-
sonra da davam etdirdi, “Gandhi's Truth: On the
rülür. Bu tədqiqatlarda əldə olunan başqa bir nəticə
6
Л. Февр. Бои за историю. «Наука», М., 1991
7
yenə orada, s. 109
8
yenə orada, s.97
9
Robert Mandrou. Introduction à la France moderne. Essai de psychologie historique, Paris, Albin Michel, 1961 ;
2e éd. 1974. Nouvelle édition 1998. Rusca: “Çağdaş Fransaya giriş. Tarixi psixologiya oçerki. 1500-1640”. M., 1961
10
Erik Erikson. Young Man Luther. A Study in Psychoanalysis and History. 1958
Lucien Febvre
Jacques Le Goff
Erik Erikson
22
301 Noyabr
Origin of Militant Nonviolence” (1969), həmçinin
sanın və kollektiv düşüncənin, ümumilikdə həyatın
Hitler, Stalin, Freud, B. Show kimi böyük insanların
və gündəlik həyatın tarixini yaratmaq işini psixoloji
həyatı haqqında yazdı.
tarix adı altında birləşdirmək cəhdləri mövcuddur. V.
Şkuratov Avropaya tətbiqdə bu sahədə görülmüş işlə-
Psixotarix klinik psixologiyadan fərqli olaraq
13
klini ka ya de yil, sənədlərə
rin bəzilərinin xülasəsini təqdim etmişdir .
söykənir. Lakin çox zaman şəxsi
Orta əsrlərdə gündəlik həyatı və mentallığı tədqiq
xarakter daşıyan bu sənədləri psi-
edən tarixçilər həyatı əsasən tünd boyalarla təsvir
xoanaliz metodları ilə öyrənmək
edir, həyatın kədərlə, kobudluqla, zorakılıqla dolu ol-
lazım gəlir. Amerika qadın
duğunu deyirlər. Nəsillər bir-birini sürətlə əvəz edir-
tarixçisi Fawn M. Brodie
di, gənc nəsil məsuliyyəti çox tez üzərinə götürməli
(1915-1981) də Thomas Jef-
olurdu. Həyat ölümlə mübarizə idi. Avropanı üç bö-
ferson haqqında qələmə aldığı
yük bəla bürümüşdü: qida, müharibələr, xəstəliklər.
11
əsrlə psixoloji portret janrının
“Tanrı, bizi aclıqdan, müharibədən və taundan qoru”-
ən tanınmış nümunələrindən birini meydana gə-
orta əsrlərin çox yayılmış duası idi. İnsanlar çox emo-
tirmişdi.
sional və kobud idi, qanlı səhnələrə maraq xalqın ruhi
14
ABŞ-da inkişaf tapmış psi-
qidasının tərkib hissəsi idi . Le Goff qorxu, təhlükə,
xotarix (psychohistory) neo-
əminsizlik hissinin insanlara hakim olduğunu irəli sür-
freydizmin şəxsiyyətlər və küt-
dü. Gülüş uzunömürlü deyildi.
ləvi hərəkatlar tarixinin öyrənil-
M. M. Baxtin (1895-1975)
məsinə tətbiqi kimi qiymətlən-
öz “Fransua Rable və orta əsrlər-
dirilir. Lloyd deMause (1931)
də və Renessansda xalq mədə-
12
15
öz “Uşaqlığın tarixi” əsəri ilə
niyyəti” kitabında L. Febre və
bu işin pioneri sayılır. Əsərdə ta-
digər tədqiqatçılar orta əsrlərdə
rix boyu ailənin və cəmiyyətin
gülüşün rolunun kiçildiyi fikrini
uşaqlara münasibəti məsələsi
yada salır və buna öz etirazını
araşdırılmışdır. Qədim Yuna-
bildirir. Gülüş, müvəqqəti olsa
nıstanda uşaqları öldürə bilirdilər - zəifsə, lazım
da, qorxu hissini dəf etmək,
deyilsə, saxlamaqda çətinlik varsa, bu və ya digər
qadağalar və güclər qarşısında
əlamətə görə. 347-ci ildə Xristian kilsəsinin təkidi ilə
bir yüngüllük, təskinlik əldə
Roma imperiyasında uşaqların öldürülməsini
etməyə kömək edirdi. Gülüş insanı sanki azad edir,
qadağan edən qanun qəbul edildi. Lakin evdən
gülüşün müalicəvi əhəmiyyəti də var. Bayramlar,
uzaqlaşdırmaq, cəza vermək geniş yayılmışdı.
karnavalların gətirdiyi şənlik müsbət emosiyalar ya-
Müəllif bu vəziyyətin uşaqlarda avtoritetlərlə mü-
radırdı. Sovet dövründə yaşayanlara bu hisslər yaxşı
barizə aparmaq ehtirası əmələ gətirdiyini iddia edir.
tanışdır; lətifələrin (xüsusilə siyasi lətifələrin) gətir-
O, daha irəli gedərək bu vəziyyətin Fransa, Amerika
diyi gülüş təskinlik verirdi. N. Berdyayev Sovet döv-
16
və digər yerlərdə inqilabların baş verməsində rol oy-
rünü “Yeni orta əsr” adlandırırdı .
naması ehtimalını qeyd etdi. Lakin çağdaş zamana ya-
Çağdaş psixotarix deyəndə əsasən üç sahə nəzər-
xınlaşdıqca get-gedə uşaqlara münasibət yaxşılaşırdı,
də tutulur və ya üç sahə seçilir: 1) uşaqlıq və ailənin in-
uşağı anlamaq, eşitmək, duymaq bir vəzifəyə çev-
kişaf tarixi, 2) psixoloji bioqrafiya və 3) xalqların, cür-
rilirdi. Əsər bir çox tənqidlərə də məruz qaldı. Onu, ən
bəcür sosial qrupların mentaliteti tarixi, o cümlədən
yaxşı halda, uşaqlığın obyektiv tarixi deyil, uşaq
“kütlə psixologiyası” tarixi. İnqilabların və siyasi-
sıxıntılarının, uşaqlara qarşı istehza və həqarətin ta-
ideoloji cərəyanların (kommunizm, faşizm) tarixini
rixi kimi qəbul etmək lazımdır –belə qiymət də veril-
psixoloji tarix kimi yazmaq cəhdləri də bura əlavə olu-
di.
na bilər. Tarix və psixologiya metodologiyalarının bir-
Lloyd deMause başqa mübahisəli tezislərin də
gə tətbiq olunduğunu iddia edən psixotarixin müəy-
müəllifidir, məsələn, islam terrorizmi adlandırılan ha-
yən uğurları qeyd edilməklə yanaşı ziddiyyətləri və
disəni o, bir sıra islam ölkələrində ailə siyasəti, qız və
əsassız iddiaları da geniş tənqid olunur.
qadınların tərbiyəsi və vəziyyəti ilə əlaqələndirməyə
çalışmışdır (2004).
(Davam edəcək)
Ən qədim zamanlardan çağdaş zamana qədər in-
11
Fawn M. Brodie. “Thomas Jefferson: An Intimate History”, 1974
12
Lloyd deMause. “The History of Childhood”. Jason Aronson, 1995
13
В. Шкуратов. Историческая психология. М. 1997
14
Й.Хейзинга. Осень средневековья, 1988, s 9-10
15
M. M. Baxtin. “Творчество Франсуа Рабле и народная культура средневековья и Ренессанса”. М., 1965; 1990
16
Şkuratov, səh. 289-293
Fawn M. Brodie
Lloyd deMause
M. M. Baxtin
Document Outline - Page 8
- Page 9
- Page 10
- Page 11
- Page 12
Dostları ilə paylaş: |