KRIATIV FAOLIYAT VA KIRITIVLIK QOBILIYATLARINI RIVOJLANISHI
REJA:
KIRISH
Kreativ fikrlash kursining dolzarbligi, ijodiy fikrlash kursining maqsadi.
Tlabalarda kiriativlik qobilyatini rivojlantirish
KIRISH O’zbekistonda kadrlar tayyorlashning sifat darajasini oshirish, xalqaro standartlar asosida oliy malakali mutaxassislar tayyorlash uchun zarur shartsharoitlarni yaratish, har bir oliy ta’lim muassasasini jahonning yetakchi ilmiy-ta’lim muassasalari bilan yaqin hamkorlik aloqalari o’rnatishi, o’quv jarayoniga xalqaro ta’lim standartlariga asoslangan ilg’or pedagogik texnologiyalar, o’quv dasturlari va o’quv-uslubiy materiallarini keng joriy qilish, talabalar, ilmiy-pedagog kadrlarni zamonaviy kasbiy bilimlari va kreativlik qobilyatlarini rivojlantirishda interfaol usullardan samarali foydalanish dolzarb masalalardan biridir. Bu haqda O’zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo’yicha Harakatlar strategiyasida “uzluksiz ta’lim tizimini yanada takomillashtirish, sifatli ta’lim xizmatlari imkoniyatlarini oshirish, yosh avlodning ijodiy va intellektual salohiyatini qo’llab-quvvatlash va ro’yobga chiqarish”1 kabi ustuvor vazifalar belgilanib berilgan. Shunga muvofiq interfaol o’qitish metodlari asosida talabalarning kreativlik qobiliyatlarini rivojlantirish muhim ahamiyat kasb etadi. Bugungi kunda pedagog kadrlarning kreativ kompetentligini rivojlantirish orqali ijodiy ta’lim jarayonini loyhalashtirishning zamonaviy metodik ta’minotini yaratish, talabalarda kasbiy faoliyat sohalariga yo’naltirilgan kreativlik qobiliyatlarini rivojlantirish asosiy vazifalardan biridir . Kreativlik ta’lim jarayonini tashkillashtirishni o’zida mujassamlashtirib, kreativ ta’lim jarayonini qurish, ta’lim texnologiyalaridan ijodiy salohiyatni rivojlantirish, turli uslublar, bilim va ko’nikmalar muvozanatini rivojlantirishni o’z ichiga oladi. Kreativlik – shaxsning yaratuvchanlik, ijodkorlik xislatlarlari bilan bog’liq ko’nikmalar majmui sifatida namoyon bo’ladi. Kreativlik o’z ichiga muammolarga nisbatan yuqori darajadagi sezgirlik, intiutsiya, natijalarni oldindan ko’ra bilish, fantaziya, tadqiqotchilik va refleksiyani qamrab oladi. Shaxsning kreativligi uning tafakkurida, muloqotida, his-tuyg’ularida, muayyan faoliyat turlarida namoyon bo’ladi. Kreativlik shaxsni yaxlit holda yoki uning muayyan xususiyatlarini tavsiflaydi. Kreativlik iqtidorning muhim omili sifatida ham aks etadi. Qolaversa, kreativlik zehni o’tkirlikni belgilab beradi. Ko’rinib turibdiki, kreativlik bevosita shaxsning individual-psixologik xususiyatlari bilan bog’liq jarayon hisoblanadi. Uning rivojlanishi esa intellektintuitsiya-mantiqiy fikrlash jarayoni ta’sirida kechadi.
. Kreativ fikrlash taʼsiri butun jamiyatga sezilarli innovatsiya turlarining ortida turishi rost, lekin u ayni damda universal va teng lashtiruvchi xususiyatga ega fenomen hamdir, yaʼni har qanday sh axs, u yoki bu darajada, kreativ fikrlash qobiliyatiga ega (IHTT, 2017 [3]). Darhaqiqat, taʼlim sohasidagi mutaxassislar va psixologlarning fikriga koʻra, ijodiy faoliyat bilan bogʻliq fikrlash jarayonlarida mashgʻul boʻlish deb tushunil gan kreativ fikrlash bir qator boshqa shaxsiy koʻnikmalarning ham rivojlani shiga olib keladi. Shular jumlasiga metakognitiv qobiliyat, insonlar bilan muomala qilish va shaxsning oʻzini yaxshiroq anglash koʻnikmalari, muammoni hal etish koʻnikmalari kiradi. Ustiga-ustak, shaxs kamoloti, taʼlim olishdagi muvaffaqiyati, kelajakdagi kasbiy muvaffaqiyati va jamoatchilik orasidagi obroʻsi ham insonning kreativ fikrlash koʻnikmasiga bogʻliq (Beghetto, 2010 Plucker, Beghetto va Dow, 2004 Smith va Smith, 2010 Torrance, 1959 National Advisory Committee on Creative and Cultural Education, 1999 Spencer va Lucas, 2018 Long va Plucker, 2015 [10]; Barbot, Lubart va Besançon, 2016 Barbot va Heuser, 2017 Gajda, Karwowski va Beghetto, 2017 (Higgins va boshqalar., 2005
3. Kreativ fikrlashni baholash xalqaro dasturini rivojlantirish taʼlim siyosati va ikasida ijobiy oʻzgarishlarga sabab boʻlishi mumkin. PISA tadqiqoti kreativ fikrlash yo‘nalishining baholashi mutasaddi larga dalillarga asoslangan toʻxtamga kelishda koʻmaklashuvchi aniq, ishonchli va amalga oshirish mumkin boʻlgan baholash vositasini taqdim etadi. Natijalar, shuningdek, jamiyatda ushbu muhim koʻnikmani taʼlim orqali rivojlantirishning ahamiyati va usullari borasidagi bahslarga sabab boʻladi. PISA dasturidagi ushbu faoliyat Iqtisodiy hamkorlik va taraqqiyot tashkilotining (matnda keyinchalik IHTT) ijodiy fikrlashni rivojlantirish borasidagi yangi ikani qoʻllab-quvvatlashga qaratilgan boshqa bir loyihasi bilan bogʻliqdir. Soʻnggi yillarda IHTT Taʼlim tadqiqoti va innovatsiyalar markazi (CERI) oʻn bir davlatda kreativ va tanqidiy fikrlashni oʻrgatish va baholash usullari borasida tadqiqot olib bordi1.1
Buyuk allomalarimiz yangi g’oyalar, yangicha yondashuvlarni ta’limga joriy qilish bo’yicha tinmay kurash olib borganlarini ko’rish mumkin. SHarqning buyuk allomalari Muhammad Ibn Muso al-Xorazmiy, Axmad al Farg’oniy, Abu Ali Ibn Sino, Yusuf Xos Xojib, Alisher Navoiy, Zahiriddin Muxammad Boburlar o’z davrining yangi ilg’or pedagogik g’oyalar, fikrlar namoyandalaridir. Mustaqil ta’limo’sha davrdagi eng samarali usullar hisoblangan. Yuqorida nomlari zikr etilgan allomalar, dunyodagi eng mashhur daholar hisoblanib, asosan, mustaqil, mutolaa qilish natijasida olamshumul yangilik, kashfiyotlarni ixtiro qilishga muyassar bo’lganlar. Ularning asarlarida mustaqil ta’lim, o’zlikni anglash, o’z-o’zini rivojlantirish, tarbiyalash, o’qish, o’rganish, mehnat qilish, tinimsiz izlanuvchanlik, kuzatuvchanlik, bunyodkorlik, tashabbuskorlik asosida yuksak ma’naviyatli barkamol avlodni tarbiyalash g’oyasi ilgari surilgan. Mamlakatimizda inson, uning har tomonlama kamol topishi va farovonligi, manfaatlarini ro’yobga chiqarish sharoitlarini yaratish, ta’lim sifati va samaradorligini yangi bosqichga olib chiqish borasidagi izchil islohotlar natijasida interfaol o’qitish metodlari asosida talabalarning kreativlik qobiliyatlarini rivojlantirish keng tatbiq etish imkoniyatlari yaratilmoqda. Pedagog olimlardan O.Jamoliddinova, O.Musurmonova, M.Urazova, N.Egamberdieva, E.Yuzlikaeva, Sh.Sharipov, A.Umronxo’jayev, A,Valiyev, Ruziev E.I, Ashirboev A.O, Sh.Shodmonovalarning ilmiy izlanishlarida ta’lim oluvchilarda kreativlik qobiliyatlarini rivojlantirishning bo’lajak mutaxassislarni kasbiyinnovatsion tayyorgarligini shakllantirishdagi o’ziga xos jihatlari, kreativlik sifatlarini rivojlantirishga ta’sir etuvchi ijtimoiy omillar, shaxsning faolligi, shuningdek, ta’lim oluvchilarda tanqidiy, kreativ tafakkurni shakllantirish yo’llari va shakllari, mavjud pedagogik shart-sharoitlari, didaktik ta’minoti, shuningdek pedagogik kreativlik mazmuni yoritib berilgan. Innovatsion ta’lim va axborot-kommunikatsiya texnologiyalari vositasida ta’lim oluvchilarda o’z-o’zini ijodiy faollashtirish, kreativ ishlanmalar (mahsulotlar)ni yaratishga xizmat qiluvchi shaxsga yo’naltirilgan erkin ta’lim muhitini tashkil etish A.Abduqodirov, N.Azizxodjaeva, U.Begimqulov, J.Yo’ldoshev, Yu.Kruglova, I.Ridanova, V.Slastenin, N.Sayidahmedov, O’.Tolipov, G.Chijakova, B.Xodjaev, Ya.G’afforov, M.Tilakova, S.Toshtemirovalarning ilmiy tadqiqotlarida asoslangan. Kreativlik termini angliya –amerika psixologiyasida 60-yillarda paydo bo’ldi. U individning yangi tushuncha yaratishi va yangi ko’nikmalar hosil qilish qobiliyati, xislatini bildiradi.
Amerikalik olim J.Gilford kreativlikni tavsiflaydigan qator individual qobiliyatlarni ko’rsatadi: - fikrining ravonligi; - fikrni maqsadga muvofiq yo’llay olishi; - o’ziga xoslik (originallik); - qiziquvchanlik; - farazlar yaratish qobiliyati; - xayol qila olish, fantastlik (fantaziya). 2 Talabalarning innovatsion faoliyati tuzilmasidagi eng muhim komponent bu refleksiyadir. Shaxsda kreativlik sifatlarini rivojlantirish jarayonining umumiy mohiyatini to’laqonli anglash uchun dastlab “kreativlik” tushunchasining ma’noni tushunib olish talab etiladi. “Kreativlik” tushunchasini quyidagicha sharhlash mumkin: Kreativlik (lot., ing. “create ” – yaratish, “creative” – yaratuvchi, ijodkor) – individning yangi g’oyalarni ishlab chiqarishga tayyorlikni tavsiflovchi va mustaqil omil sifatida iqtidorlilikning tarkibiga kiruvchi ijodiy qobiliyati. A.X.Maslou kreativlikni 2 turga bo’ladi: iste’dodning kreativligi va shaxsning o’z - o’zini aktuallashtirish kreativligi. Shaxsning o’z - o’zini aktuallashtirish kreativligi shaxs bilan uzviy bog’langanligi sababli biz unga kundalik hayotda va kasbiy faoliyatning ko’p sohalarida duch kelishimiz mumkin. A.X.Maslou kreativlikda o’z - o’zini aktuallashtirishning ikki darajasini keltirib o’tgan: birinchisi - « ixtiyorsiz kreativlik, bunda shaxs birdan aqliga kelish, ruhlanish, qiyin kechinmalarga ega bo’ladi», «ikkinchisi - ixtiyoriy, og’ir mehnat bilan bog’liq, uzluksiz ta’lim, kamolotga intiluvchanlik» . A.X.Maslou kreativlikni inson tabiatining fundamental xarakteristikasi sifatida ko’radi, ya’ni barcha insonlardagi tug’ma qobiliyat, lekin hayoti davomida ma’lum ijtimoiy to’siqlar natijasida yo’qolib ketadi deb hisoblaydi. Interfaol o’qitish metodlari asosida talabalarning kreativlik qobiliyatlarini rivojlantirish muammolari quyidagilardan iborat.3 T.A.Barыsheva va Yu.A.Jigalovalar pedagogokada kreativlikni tizimli (ko’p bosqichli, ko’p o’lchamli) psixik (ruhiy) ta’lim sifatida talqin etib, unga faqatgina intellektual potentsialni emas, balki motivatsiya, emotsiya, estetetik rivojlanish darajasi mavjudligi, kommunikativ parametrlari, kompetentligi va xokazolarni ham kiritadi. 4
Shuningdek kreativlikni mezonlari Dj.P.Gilforda, E.P.Torrans tomonidan belgilangan : ravonlik: ma’lum bir vaqt oralig’ida ko’plab fikrlarni ishlab chiqarish qobiliyati; o’ziga xosligi: aniq, taniqli, umum e’tirof etilgan, oddiy yoki qat’iy belgilanganidan farq qiluvchi g’ayrioddiy, nostandart g’oyalarni ishlab chiqarish qobiliyati; sezuvchanlik: g’ayrioddiy detallarga sezgirlik, qarama-qarshilik va turli xil noaniqliklar, tezda bir fikrdan ikkinchisiga o’tishga tayyorlik; mo’’tadillik: g’ayritabiiy kontekstda ishlashga tayyor bo’lish, ramziy, birlashtiruvchi fikrlashga moyillik, oddiy va murakkab sharoitda ko’rish qobiliyati; rivojlanish: paydo bo’lgan g’oyalarni batafsil ishlab chiqish, ularni sath va quyi tizimlarga aylantirish qobiliyati; to’xtashga qarshilik: bir xillikka qarshilik ko’rsatish, ya’ni muammoni yechish jarayonida kelib tushayotgan turli informatsiyalar andozalariga qarshilik ko’rsatish. noaniqlik: stimuldan mustaqil mantiqiy reaktsiyagacha bo’lgan qobiliyat; “nomlash”ning mavhumligi: shaxsning muammo mohiyatini tushunish qobiliyati, aslida ahamiyatga ega bo’lgan nomni tushunish va aksini aks ettirish qobiliyati (“nomlash” jarayoni mufassal shaklni muammoning mohiyatini ko’rish qobiliyatini og’zaki shaklga aylantirish qobiliyatini aks ettiradi); ko’p vazifalilik: Bir vaqtning o’zida bir nechta loyihalarda ishlash qobiliyati; samaradorligi: mahsulotning yaroqliligi, ularning foydasi, mahsulotning maqsadli auditoriyasi tomonidan yangi, noyob, original bo’lishi haqidagi idrok; mamnuniyat: kreativlikning natijasi. Adabiyotlarni tahlil qilish shuni ko’rsatadiki, shaxsning ijodiy salohiyati muammoga mustaqil qarash, qarama-qarshiliklar, tanqidiy fikrlash; har qanday muammolarni tahlil qilish qobiliyati, analitik fikrlash; ular uchun yechim topish qobiliyati; bilim olish, malaka va ta’lim berish usullarini yangi holatga o’tkazish imkoniyati; ilgari o’rganilgan usullarni yangilarga birlashtira olish kabi ko’nikmalarda namoyon bo’lishi mumkin.
O’qituvchi interfaol ta’lim yordamida talabalarning qobiliyatlarini rivojlantirish, mustaqillik, o’z-o’zini nazorat, o’z-o’zini boshqarish, samarali suhbat olib borish, tengdoshlari bilan ishlash, ularning fikrlarini tinglash va tushunish, mustaqil, ijodiy, tanqidiy fikrlash, muqobil takliflarni ilgari surish, fikr-mulohazalarini erkin bayon qilish, o’z nuqtai nazarlarini himoya qilish, muammoning yechimini topishga intilish, murakkab vaziyatlardan chiqa olish kabi sifatlarni shakllantirishga muvaffaq bo’ladi. Eng muhimi, interfaol ta’lim texnologiyalarini qo’llash orqali o’qituvchi talabalarning aniq ta’limiy maqsadga erishish yo’lida o’zaro hamkorlikka asoslangan harakatlarini tashkil etish, yo’naltirish, boshqarish, nazorat va tahlil qilish orqali xolis baholash imkoniyatini qo’lga kiritadi Interfaol ta’lim metodlari va texnologiyalari talabalarda kreativlik qobiliyatlarining shakllantirishda alohida ahamiyat kasb etadi. SHu sabali ularlarda kreativlikni rivojlantirishga yo’naltirilgan interfaol o’qitish jarayonining muayyan mazmuni, vositalari, pedagogik shart-sharoitlari, xususiyatlari va usullarini aniqlash zaruriyati mavjud. Interfaol o’qitish metodlari asosida talabalarning kreativlik qobiliyatlarini rivojlantirish muammolari bo’yicha quyidagi ishlarni amalga oshirish maqsadga muvofiq deb topdik: – talabalarda ma’lumotlarni tahlil etish, tezkor qarorlar qabul qilish, ijodiy fikrlash ko’nikmalarini rivojlantirishga xizmat qiluvchi treninglarni tashkil etish; – tasavvurlarni va obrazli qarashlarni shakllantirishga yo’naltirilgan ijodiy mashqlar, topshiriqlarni bajarish; keyslar bilan ishlash; – guruhiy ish shakllari va debatlarni tashkil etish; o’quv loyihalarini tayyorlash; portfoliolarni shakllantirish; to’garaklar faoliyatini yo’lga qo’yish. – ijodiy topshiriqlarni bajarish; – kichik guruhlarda ishlash; – treninglar; – videotreninglar; – taqdimotlar; – viktorinalar; – ijodiy loyihalash mashg’ulotlari; – interfaol ekskursiyalar; – interfaol ma’ruzalar; – vebinar; – davra suhbatlari. Buning uchun talabalarning kreativlik qobiliyatlarini rivojlantirishga xizmat qiluvchi erkin-ijodiy muhitning yaratilishi, professor-o’qituvchilar, o’qituvchi va talabalarning birgalikdagi munosabatlari va o’zaro hamkorlikdagi harakatiga asoslangan o’qitish jarayonini yo’lga qo’yishdan iborat. Demak, kreativlik – shaxsning yaratuvchanlik, ijodkorlik xislatlarlari bilan bog’liq ko’nikmalar majmui sifatida namoyon bo’ladi. Kreativlik o’z ichiga muammolarga nisbatan yuqori darajadagi sezgirlik, intiutsiya, natijalarni oldindan ko’ra bilish, fantaziya, tadqiqotchilik va refleksiyani qamrab oladi.
Dostları ilə paylaş: |