28
MANZIL Iof BU o'rtamiyona yoz, u hayot nafasini chizish uchun hashamatli bo'ldi.
Maysalar o'sadi, kurtaklari yorilib, o'tloqda olov va gul rangida oltin ko'rinadi. Havo
qushlarga to'la, qarag'ay nafasi, Gilad balzami va yangi pichan kechasi o'zining xush
kelibsiz soyasi bilan qalbga g'amginlik keltirmaydi. Shaffof zulmat orqali yulduzlar
deyarli ruhiy nurlarini to'kadilar. Ularning ostidagi odam yosh bolaga o'xshaydi,
uning ulkan globusi esa o'yinchoq. Salqin tun dunyoni yana qip-qizil tong uchun
ko'z bilan cho'madi. Daryo, va uning tabiat sirini tayyorlaydi hech qachon baxtli
ko'rsatilgan edi. Kom va sharob barcha jonzotlarga bemalol tarqatildi va eski
ne'matlar oldinga siljiydigan hech qachon buzilmagan sukunat hali bir so'z
tushuntirishga olib kelmadi. Bizning hislarimiz so'zlashadigan bu dunyoning
mukammalligiga hurmat ko'rsatishga majbur. Insonning har bir qobiliyatiga har bir
mulkdan naqadar keng, naqadar boy, naqadar da’vat beradi! Uning unumdor
tuproqlarida, kemalar dengizida, metall va tosh tog'larida; barcha o'rmonlarning
o'rmonlarida; uning hayvonlarida; kimyoviy tarkibiy qismlarida, yorug'lik, issiqlik,
joziba va hayotning kuchlari va yo'lida, u chuqur va qalbga arziydi.
RAL WALDO EMERSON TO'LIQ ISHLARI buyuk insonlar bo'ysundirish va
undan zavq olish uchun. Ko'chatchilar, mexaniklar, ixtirochilar, astronomlar, shahar
quruvchilar va sardorlar tarixni sharaflaydi. Ammo aql olamni aylanib o'tadigan va
narsalarni o'z holiga keltiradigan qonunlarni ochib, ochib bersa, ulug' dunyoni bir
vaqtning o'zida bu aqlning oddiy tasviri va ertagiga aylantiradi. Men nimaman? va
nima? so'raydi inson ruhini qiziquvchanlik bilan yangi yoqqan, lekin hech qachon
so'nmas. Mana, bizning nomukammal idrokimiz u yoki bu tomonga moyil bo'lgan,
ammo to'liq aylanaga kirmaydigan qonunlarni ko'ring. Mana, bu cheksiz
munosabatlar, shunday kabi, juda farqli; ko'p, lekin bitta. O'rganar edim, bilaman,
qoyil qolaman abadiy. Bu tafakkur asarlari barcha asrlarda inson ruhining o'yin-
kulgilari bo'lgan. Insonning qalbi va aqli ezgulik tuyg'ulari uchun ochilganda, uning
ko'ziga yanada sirli, shirin va g'ayrioddiy go'zallik ko'rinadi. So'ngra o'z ustidagi
narsaga o'rgatiladi. U o'z borlig'ining cheksiz ekanligini bilib oladi; yaxshi,
mukammal, u tug'ilgan, deb past u endi yomonlik va zaiflikda yotadi. U hurmat
qiladigan narsa hali ham o'ziniki bo'lsa ham, hali buni anglamagan. U kerak. U bu
29
buyuk so'zning ma'nosini biladi, garchi uning tahlili buni tushuntirib berolmasa ham.
Aybsizlikda yoki aqliy idrok bilan u shunday deyishga erishsa: 1 Huquqni sevaman;
Haqiqat ichida va tashqarisida abadiy go'zaldir. Fazilat; Men senikiman, meni
qutqar; mendan foydalaning; Senga kechayu kunduz, kattada, kichikda xizmat
qilaman, toki men fazilatli emas, balki fazilatli bo'lishim uchun - o'shanda
yaratilishning oxiri javob beradi va Xudo rozi bo'ladi Ezgulik tuyg'usi - hurmat va
zavqdir. ma'lum ilohiy qonunlarning mavjudligi. U biz o'ynayotgan bu oddiy hayot
o'yini ahmoqona tuyulgan tafsilotlarni, hayratlanarli tamoyillarni qamrab olishini
tushunadi. Bola o'z nayzalari orasida yorug'lik, harakat, tortishish, mushak kuchi
ta'sirini o'rganmoqda; va inson hayoti, sevgi, 4 o'yinida qo'rquv, adolat, ishtaha,
inson va Xudo, o'zaro. Ushbu qonunlar etarli darajada bayon qilinishini rad etadi.
Ular qog'ozga yozilmaydi yoki til bilan aytilmaydi. Ular bizning qat'iyatli fikrimizni
chetlab o'tishadi; ammo biz ularni har soatda bir-birimizning yuzimizdan, bir-
birimizning xatti-harakatlarimizda, o'zimizning pushaymonlarimizda o'qiymiz. Har
bir ezgu harakat va fikrda jamlangan axloqiy fazilatlarni nutqda kesib tashlashimiz
va ko'plab xususiyatlarni og'riqli sanab o'tish orqali tasvirlashimiz yoki taklif
qilishimiz kerak. Shunga qaramay, bu tuyg'u barcha dinlarning mohiyati bo'lganligi
sababli, ushbu element ko'zga ko'rinadigan faktlarning ba'zi sinflarini sanab o'tish
orqali sizning ko'zingizni hissiyotning aniq ob'ektlariga yo'naltirishga ijozat bering.
Axloqiy his-tuyg'ularning sezgi - bu qalb qonunlarining mukammalligi haqidagi
tushunchadir. Ushbu qonunlar o'z-o'zidan amalga oshiriladi. Ular vaqtdan
tashqarida, makondan tashqarida va vaziyatga bog'liq emas. Shunday qilib,
insonning qalbida bir zumda va to'liq jazosi bo'lgan bir Adolat bor. Yaxshilik qilgan
kishi bir zumda ulug'lanadi. Kim yomon ish qilsa, o'zi bilan tuzilgan bo'ladi. Kim
nopoklikni ortga tashlasa, poklikni qo'yadi. Agar insonning yuragi adolatli bo'lsa, u
hozirgacha Xudodir; Xudoning xavfsizligi, Xudoning o'lmasligi, Xudoning
ulug'vorligi u odamga adolat bilan kiradi. Biror kishi tarqoq bo'lsa, aldasa, u o'zini
aldaydi va o'z borligi bilan tanishishdan chiqib ketadi. Mutlaq ezgulik nuqtai
nazaridan odam, to'liq kamtarlik bilan sajda qiladi. Har bir qadam pastga, yuqoriga
bir qadam. O'zidan voz kechgan odam o'ziga keladi. Bu tez ichki energiya hamma
30
joyda qanday ishlayotganini ko'ring, noto'g'rilarni tuzatadi, tashqi ko'rinishni
tuzatadi va fikrlar bilan uyg'unlikka faktlarni olib keladi. Uning hayotdagi faoliyati,
garchi hislar uchun sekin bo'lsa-da, nihoyat, ruhdagi kabi ishonchli. Bu orqali inson
o'ziga yaxshilik qilib, yaxshiligiga yaxshilik, gunohiga esa yomonlik qiladi.
Xarakter har doim ma'lum. O'g'irlik hech qachon boyimaydi; sadaqa hech qachon
qashshoq qilmaydi; qotillik tosh devorlardan gapiradi. Yolg'onning eng kam
qo'shilishi - masalan, behudalik dog'i, har qanday urinish yaxshi taassurot qoldirish,
qulay ko'rinish, ta'sirni bir zumda yo'qotadi. Lekin haqiqatni gapiring va barcha
tabiat va barcha ruhlar sizga kutilmagan muvaffaqiyat bilan yordam beradi.
To'g'risini ayting va tirik yoki qo'pol narsalarning hammasi vaucherdir va u erdagi
o'tlarning ildizlari qo'zg'aladi va sizga guvohlik beradi. Qonunning mukammalligini
yana bir bor ko'ring, chunki u o'zini his-tuyg'ularga qo'llaydi va jamiyat qonuniga
aylanadi. Biz qanday bo'lsak, shunday bog'laymiz. Yaxshilik, yaqinlik bilan,
yaxshilikni qidiradi; nopok, yaqinlik bilan, yomon. Shunday qilib, o'z ixtiyori bilan
ruhlar jannatga, do'zaxga boradilar. Bu faktlar hamisha insonga dunyo ko'p
kuchning mahsuli emas, balki bir irodaning, bir fikrning mahsuli ekanligi haqidagi
yuksak e'tiqodni taklif qilgan; va har bir joyda, yulduzning har bir s nurida,
hovuzning har bir to'lqinida bir fikr faol ekanligi; Bu irodaga qarshi bo'lgan har
qanday narsa hamma joyda to'sqinlik qiladi va hayratda qoladi, chunki narsalar
shunday qilingan va boshqacha emas. Yaxshilik ijobiy. Yovuzlik faqat xususiydir,
mutlaq emas: sovuqqa o'xshaydi, bu issiqlikdan mahrumdir. Hamma yomonlik juda
ko'p o'lim yoki yo'qlikdir. Yaxshilik mutlaq va haqiqiydir. Insonda qancha
mehribonlik bo'lsa, shunchalik hayot bor. Zero, hamma narsa xuddi shu ruhdan
kelib chiqadi, u turlicha qo'llanilishida sevgi, adolat, muloyimlik bilan atalgan, xuddi
okean men yuvgan bir necha qirg'oqlarda turli nomlar olganidek. Hamma narsa bir
xil ruhdan kelib chiqadi va hamma narsa u bilan til biriktiradi. Inson yaxshi
maqsadlarni ko'zlagan bo'lsa-da, u tabiatning butun kuchi bilan kuchli. U shu
maqsaddan yurar ekan, u o'zini kuchdan, yoki yordamchilardan mahrum qiladi;
uning borlig'i barcha uzoq kanallardan qisqaradi, u mutlaq yomonlik mutlaq o'lim
bo'lgunga qadar kamroq va kamroq, bir zarra, nuqta bo'ladi. Ushbu qonunlar
31
qonunini idrok etish ongida biz diniy tuyg'u deb ataydigan va bizning eng oliy
baxtimizga sabab bo'ladigan tuyg'uni uyg'otadi. Ajablanarlisi shundaki, uning
jozibasi va jozibasi buyruq. Bu tog' havosi. Bu dunyoning balzamlashtiruvchisi.
Bu mirra va storaks, va xlor va bibariya. Osmonni va adirlarni ulug'laydi,
Yulduzlarning jim qo'shig'i. U bilan koinot ilm-fan yoki kuch bilan emas, balki
xavfsiz va yashashga yaroqli qilib yaratilgan. Fikr narsalarda sovuq va o'tishsiz
ishlashi mumkin, va oxiri va birligini topa olmaydi; lekin qalbdagi ezgulik
tuyg'usining shafaqi Qonunning barcha tabiat ustidan hukmron ekanligiga ishonch
beradi va shundaydir; va olamlar, vaqt, makon, abadiyat, quvonchga aylanib
ketadigan ko'rinadi. Bu tuyg'u ilohiy va ilohiydir. Bu insonning go'zalligi. Bu uni
cheksiz qiladi. U orqali ruh birinchi navbatda o'zini o'zi biladi. U buyukga ergashib
ulug' bo'lishga intilayotgan, boshqasidan foyda olishga umid qiladigan go'dakning
katta xatosini tuzatib, barcha yaxshilik chashmasini o'zida bo'lishini va u har bir
inson bilan teng ekanligini ko'rsatib beradi. Aqlning chuqurligiga kirish. Qachonki:
«Kerishim kerak», deganda, sevgi uni isitganda; tanlaganida, yuqoridan
ogohlantirilgan, yaxshi va ulug' ishni; keyin, chuqur ohanglar Oliy hikmatdan uning
qalbida kezib, Keyin u topinish mumkin, va uning topinish bilan kengaytirilgan;
chunki u hech qachon bu tuyg'u orqasidan keta olmaydi. Qalbning eng yuksak
parvozlarida to'g'rilik hech qachon ustun bo'lmaydi, sevgi hech qachon oshmaydi.
Bu tuyg'u jamiyatning poydevorida yotadi va ketma-ket barcha ibodat shakllarini
yaratadi. Ezgulik tamoyili hech qachon so'nmaydi. Xurofotga, shahvoniylikka
tushib qolgan odam hech qachon axloqiy tuyg'ularning tasavvuridan mahrum
bo'lmaydi. Xuddi shunday, bu his-tuyg'ularning barcha ifodalari o'zlarining
pokligiga mutanosib ravishda muqaddas va doimiydir. Bu his-tuyg'ularning
ifodalari bizga boshqa barcha kompozitsiyalarga qaraganda ko'proq ta'sir qiladi. Bu
taqvoni oqartiruvchi eng qadimgi zamon jumlalari hamon yangi va xushbo'y. Bu
fikr taqvodor va mulohazali Sharqdagi odamlarning ongida doimo chuqur joy olgan;
37 yoshga yetgan Falastinda yolg'iz emas sof ifoda, lekin Misrda, Forsda,
Hindistonda, Xitoyda. Yevropa har doim sharqona dahosiga o'zining ilohiy
impulslariga qarzdor bo'lgan. Bu muqaddas bardlarning aytganlarini barcha aqli
32
raso insonlar ma'qul va to'g'ri deb topdilar. Va Isoning insoniyatga bo'lgan noyob
taassurotlari, uning nomi bu dunyo tarixiga unchalik ko'p yozilmagan, bu
infuziyaning nozik fazilatining isbotidir. Shu bilan birga, ma'bad eshiklari kechayu
kunduz ochiq turganda, har bir inson oldida va bu haqiqatning ko'rsatmalari hech
qachon to'xtamaydi, uni bitta qattiq shart qo'riqlaydi; Bu, ya'ni, bu sezgi. Uni
ikkinchi qo'lda qabul qilib bo'lmaydi. To'g'risini aytsam, men boshqa jondan
ko'rsatma emas, balki provokatsiya olaman. U nima e'lon qilsa, menda haqiqatni
topishim kerak yoki rad etishim kerak; va uning so'zi bo'yicha, yoki uning ikkinchi
sifatida, kim bo'lishidan qat'iy nazar, men hech narsani qabul qila olmayman.
Aksincha, bu asosiy e'tiqodning yo'qligi degradatsiyaning mavjudligidir. To'fon
qanday bo'lsa, suv toshqini ham shunday. Bu imonni tark eting va uning aytgan
so'zlari va qilgan ishlari yolg'on va xafa bo'lsin. Keyin cherkov, davlat, san'at,
harflar, hayot tushadi. Ilohiy tabiat haqidagi ta'limot unutilib, kasallik
konstitutsiyani yuqtiradi va mitti qiladi. Bir paytlar odam hamma narsa edi; endi u
qo'shimcha, bezovta. Va o'zida yashovchi Oliy Ruhdan butunlay qutulib bo'lmagani
uchun, u haqidagi ta'limot bu buzuqlikka duchor bo'ladi, ilohiy tabiat bir yoki ikki
shaxsga tegishli bo'lib, qolganlarning hammasiga inkor qilinadi va g'azab bilan rad
etiladi. Ilhom haqidagi ta'limot yo'qoladi; ko'pchilik ovozlarning asosiy ta'limoti
ruh haqidagi ta'limotning o'rnini egallaydi. Mo''jizalar, bashoratlar, she'rlar, ideal
hayot, muqaddas hayot faqat qadimgi tarix sifatida mavjud; ular e'tiqodda ham,
jamiyatning intilishida ham emas; lekin, taklif qachon, kulgili ko'rinadi. Hayotning
eng yuqori nuqtalari ko'zdan g'oyib bo'lishi bilanoq kulgili yoki achinarli bo'ladi va
inson yaqinni ko'ra boshlaydi va faqat his-tuyg'ularga murojaat qila oladi.
Bu umumiy qarashlar, ular umumiy bo'lsa-da, hech kimga qarshi chiqmaydi, din
tarixida, ayniqsa xristian cherkovi tarixida juda ko'p misol topadi. Bunda
hammamizning tug'ilishimiz va tarbiyamiz bor. Undagi haqiqat, siz, mening yosh
do'stlarim, endi ta'lim berish uchun yo'lga chiqyapsizlar. Cultus yoki madaniyatli
dunyoning o'rnatilgan ibodati sifatida biz uchun katta tarixiy qiziqish uyg'otadi.
Uning insoniyatga tasalli bo'lgan muborak so'zlari haqida gapirishim shart emas.
Shu munosabat bilan men sizlar oldidagi burchimni bajarishga harakat qilaman, uni
33
boshqarishdagi ikkita xatoga ishora qilaman, biz hozirgina ko'rib chiqqan nuqtai
nazardan har kuni qo'polroq ko'rinadi. Iso Masih payg'ambarlarning haqiqiy nasliga
tegishli edi. U ochiq ko'z bilan ko'rdi qalb sirini. Uning shiddatli uyg'unligidan
o'ziga tortilgan, go'zalligi bilan to'lib-toshgan, u shu erda yashagan va o'z borlig'iga
ega edi. Butun tarixda bir o'zi insonning buyukligini baholagan. Bir odam sen va
menda bo'lgan narsaga sodiq edi. U Xudo O'zini insonda mujassamlashtirganini va
O'z Dunyosini egallash uchun yana qaytadan chiqib ketishini ko'rdi. U dedi, bu
yuksak tuyg'u yubileyida, 1 am ilohiy. Men orqali Xudo harakat qiladi; men orqali,
gapiradi. Xudoni ko'rarmisiz, meni ko'rasizmi yoki sizni ko'rasizmi, siz ham hozir
men o'ylagandek o'ylaganingizda: Lekin uning ta'limoti va xotirasi bir xilda, keyingi
va keyingi asrlarda qanday buzilishlarga duchor bo'ldi! Tushunish orqali o'rgatilishi
kerak bo'lgan Aql haqidagi ta'limot yo'q. Aql shoirning og'zidan bu baland qo'shiqni
ushladi va dedi: Keyingi asrda bu Xudo osmondan tushgan edi. Erkak desang seni
o'ldiraman ! Uning tilidagi idiomalar va ritorikasining figuralari uning haqiqat
o'rnini egallab oldi; va cherkovlar uning tamoyillari ustida qurilgan emas, balki
uning tropes, nasroniylik bir Mythus bo'ldi, Yunoniston va Misr she'riy ta'limoti
sifatida, oldin. U mo''jizalar haqida gapirdi; chunki u insonning hayoti mo''jiza
ekanligini va inson qiladigan hamma narsa ekanligini his qildi va buni bildi.
kundalik mo''jiza, belgi ko'tarilgandek porlaydi. Lekin so'z Mo''jiza, nasroniy
cherkovlari tomonidan talaffuz, noto'g'ri taassurot beradi; Bu Monster. Qopqoqni
puflab, yog'ayotgan yomg'ir bilan bir emas. U Muso va payg'ambarlarni hurmat
qildi, lekin ularning dastlabki vahiylarini vaqtga va hozirgi odamga kechiktirishda
noloyiq emas edi; qalbdagi abadiy vahiyga. Shunday qilib, u haqiqiy odam edi.
Bizning ichimizdagi qonun amr qilayotganini ko'rib, unga buyruq berishiga yo'l
qo'ymaydi. Jasorat bilan, qo'li va qalbi va hayoti bilan u Xudo ekanligini e'lon qildi.
Shunday qilib, u, menimcha, tarixda inson qadrini qadrlagan yagona ruhdir. 1. Shu
nuqtai nazardan biz tarixiy xristianlikning birinchi nuqsonini sezamiz. Tarixiy
nasroniylik din bilan muloqot qilish uchun barcha urinishlarni buzadigan xatoga
duch keldi. Bizga ko'rinib turganidek va asrlar davomida paydo bo'lganidek, bu
ruhning ta'limoti emas, balki shaxsiy, ijobiy, marosimning abartısıdır. U yashadi,
34
yashaydi, Isoning shaxsi haqida zararli mubolag'alar bilan. Ruh hech kimni
bilmaydi. U har bir insonni koinotning to'liq doirasiga kengaytirishga taklif qiladi
va o'z-o'zidan paydo bo'lgan sevgidan boshqa afzalliklarga ega bo'lmaydi. Ammo
beparvolik va qo'rquv barpo etgan bu nasroniylikning sharqiy monarxiyasi
tomonidan insonning do'sti insonni ozor beruvchiga aylantiradi. Uning nomi bir
paytlar hayrat va muhabbat tuyg'ulari bilan o'ralgan, ammo endi rasmiy unvonlarga
aylangan iboralar bilan o'ralganligi barcha saxovatli hamdardlik va xushyoqishni
o'ldiradi. Meni eshitganlarning barchasi, Masihni Yevropa va Amerikaga
ta'riflaydigan til do'stlik va yaxshi va olijanob yurakka ishtiyoq emas, balki o'ziga
xos va rasmiy ekanligini his qiladi - sharqliklar yoki yunonlar ta'riflaganidek, yarim
xudoni chizadi. Osiris yoki Apollon. Bizning erta katexik yo'riqnomamizning
zararli ta'sirlarini qabul qiling va hatto halollik va o'z-o'zini inkor, ular nasroniy nomi
kiyish emas, balki faqat ajoyib gunoh edi. Tabiatga kirib, ism va joylarni emas, yer
va kasblarni emas, balki fazilat va haqiqatni garovga olib, monopoliyaga olishda
o'zining erkaklik huquqidan mahrum bo'lishdan ko'ra, " eskirgan e'tiqodga emizgan
butparast" bo'lishni afzal ko'radi. Hatto odam bo'l.Sen dunyoga egalik qilolmaysan,
sen o'zingdagi cheksiz Qonunga rioya qilolmaysan va yashashingga jur'at
qilolmaysan va yer va osmon senga barcha go'zal ko'rinishlarda aks ettiradigan
cheksiz go'zallik bilan birga yashay olmaysizlar, lekin siz unga bo'ysunishingiz
kerak. Sening tabiatingni Masihning tabiatiga qarating; uni qo'pol chizing.Siz
bizning talqinlarimizni qabul qilishingiz va uning portretini meni o'zimga beradigan
har doim eng yaxshi narsa sifatida qabul qilishingiz kerak. Ichimdagi Xudo meni
mustahkamlaydi.000 Mendan Xudoni ko'rsatadigan narsa meni siğil va ven
qiladi.Mening mavjudligim uchun zarur sabab yo'q.Bevaqt unutilishning uzoq
soyalari allaqachon ustimni o'rab oladi va men o'laman. abadiy Ilohiy bard lar
mening fazilatim, aqlim, kuchimning do'stlaridir. Ular menga nasihat qiladilarki,
xayolimda chaqnab turgan nurlar meniki emas, balki Xudonikidir; Ularda shunga
o'xshash narsa bor edi va samoviy vahiyga itoatsiz emas edi. Shuning uchun men
ularni yaxshi ko'raman. Ulardan olijanob provokatsiyalar chiqib, meni yovuzlikka
qarshi turishga chorlaydi; dunyoni bo'ysundirmoq ; va bo'lmoq. Va shunday qilib,
35
muqaddas fikrlari bilan, Iso bizga xizmat qiladi va shuning uchun faqat. Mo''jizalar
orqali odamni o'zgartirishga intilish - bu ruhni haqorat qilishdir. Haqiqiy o'zgarish,
haqiqiy Masih, endi, har doimgidek, go'zal tuyg'ularni qabul qilish orqali amalga
oshiriladi. To'g'ri, u kabi buyuk va boy qalb oddiylar qatoriga tushib, shunchalik
ustunlik qiladiki, u kabi dunyoni nomlaydi.
dunyo ularga u uchun mavjud bo'lib tuyuladi va ular faqat o'zlariga yoki o'zlarida
Xudoga qaytib, abadiy o'sishi mumkinligini ko'radigan darajada uning ma'nosini
chuqur ichmaganlar. Menga biror narsa berish kam foyda; Bu menga o'zimni
qandaydir qilishimga imkon berish uchun katta foyda. Vaqt keladiki, hamma
odamlar Xudoning qalbga bergan sovg'asi maqtanish, ustunlik, muqaddaslikni
istisno qilish emas, balki shirin, tabiiy yaxshilik, sizniki va meniki kabi yaxshilik
ekanligini va shuning uchun sizni va meniki bo'lishga chorlaydigan vaqt keladi. va
o'sish uchun. Va'z qilishning qo'pol ohangidagi adolatsizlik Isoga u harom qilgan
qalblarga
nisbatan
kam
emas..
Va'zgo'ylar,
ular
Uning
xushxabarini
quvontirmasliklarini va Undan go'zallik qulflari va jannat sifatlarini kesib
tashlashlarini ko'rmaydilar. Ulug'vor Epaminondas yoki Vashingtonni ko'rganimda;
zamondoshlarim orasida haqiqiy notiq, to'g'ri hakam, qadrdon do'stni ko'rganimda;
she’rning ohangi va hayosiga tebransam; Men orzu qilingan go'zallikni ko'raman.
Qulog'imga barcha zamonlarda Haqiqiy Xudoni kuylagan bardlarning shiddatli
musiqasi shunchalik yoqimli va mening odamimning roziligi bilan yangraydi. Endi
izolyatsiya va o'ziga xoslik bilan, bu jozibasi doirasidan Masihning hayoti va
suhbatlarini kamsitmang. Ular boshiga tushgandek, tirik va issiq, inson hayotining,
landshaftning va quvnoq kunning bir qismi bo'lsin. 2. Masihning aqlidan
foydalanishning an'anaviy va cheklangan usulining ikkinchi nuqsoni birinchisining
natijasidir; bu , ya'ni; Axloqiy tabiat, qonunlar qonuni vahiylari buyuklikni - ha,
Xudoning O'zi - ochiq qalbga kiritadi, jamiyatda o'rnatilgan ta'limotning manbai
sifatida o'rganilmaydi. Erkaklar vahiy haqida uzoq vaqt oldin berilgan va qilingan
va Xudo o'lgandek gapirishga kelishgan. E'tiqodning shikastlanishi uni to'xtatadi va
tushunarsiz ovoz. va'zgo'y va muassasalarning eng yaxshisi noaniq bo'lib qoladi. Bu
qalb go'zalligi bilan suhbatning ta'siri, boshqalarga bir xil bilim va muhabbatni
36
berish istagi va ehtiyojini tug'dirish juda aniq. Agar so'z inkor qilinsa, fikr odamga
yuk kabi yotadi. Har doim ko'ruvchi - so'zlovchi. Negadir uning tushi aytiladi; uni
negadir tantanali shodlik bilan nashr etadi: goh tuvalga qalam, goh toshga chizg‘ich,
goh granitdan minora va yo‘laklarda uning ruhi sajdasi qurilgan; ba'zan noaniq
musiqa madhiyalarida; lekin eng aniq va eng doimiy, so'z bilan aytganda. Bu
ulug'vorlikka oshiq bo'lgan odam uning ruhoniysi yoki shoiri bo'ladi. Ofis dunyo
bilan tengdir. Lekin idoraning holatini, ma'naviy cheklanishini kuzating. Faqat ruh
o'rgatishi mumkin. Har qanday nopok odam, har qanday shahvoniy, har qanday
yolg'onchi, har qanday qul o'rgata olmaydi, lekin faqat u berishi mumkin, kim bor;
U faqat kimni yarata oladi. Ruh kimga tushsa, qalb kim orqali gapirsa, o'zi o'rgatishi
mumkin. Jasorat, taqvo, sevgi, donolik, o'rgatishi mumkin; va har bir inson bu
farishtalarga o'z eshigini ochishi mumkin va ular unga tillar in'omini olib kelishadi.
Lekin kitoblar imkon sifatida gapirishni maqsad qilgan odam, sinodlar sifatida
foydalanish, moda yo'l-yo'riq sifatida va qiziqish buyruq sifatida, babbles. Unga jim
bo'lsin. Siz o'zingizni ushbu muqaddas lavozimga bag'ishlashni taklif qilasiz. Men
sizning qo'ng'iroqlaringizni orzu va umid zarbalarida his qilishingizni tilayman.
Ofis dunyodagi birinchi hisoblanadi. Aynan shu haqiqatdirki, u hech qanday
yolg'onning chiqarilishiga duchor bo'lolmaydi. Va sizlarga shuni aytishim kerakki,
yangi vahiyga hech qachon hozirgidek ehtiyoj bo'lmagan. Yuqorida aytib o'tgan
fikrlarimdan, siz menimcha, umumbashariy tanazzulga va men jamiyatdagi
e'tiqodim deyarli o'limga yaqinlashayotganiga, men raqamlar bilan baham ko'rgan
qayg'uli ishonchni xulosa qilasiz. Ruh va'z qilinmaydi. Cherkov o'z qulashigacha
silkitayotganga o'xshaydi, deyarli butun hayot yo'q bo'lib ketdi.0087 Bu haqida
munosabati bilan, har qanday rozilik jinoyat bo'lardi, kimning umid va topshirig'i
Masihning imonini voizlik qilish, Masihning imoni va'z qilinadi, deb aytgan.
Cherkovlarimiz ocharchilikka qarshi barcha o‘ychan kishilarning bu nola-to‘kis
bostirilgan nolasi – qalbning nolasi, chunki u tasalli, umid, axloqiy tabiat
madaniyatidan yolg‘iz o‘zi chiqqan ulug‘vorlikdan mahrum bo‘lgan. - befarqlik
uyqusida va kun tartibida eshitilishi kerak. Voizning bu buyuk va abadiy idorasi
bo'shatilmaydi. Va'z qilish - axloqiy his-tuyg'ularning hayot burchlariga amal
37
qilishda ifodasidir. Qancha cherkovlarda, qancha payg'ambarlar orqali ayting-chi,
inson o'zining cheksiz Soul ekanligini anglaydi; er va osmon uning ongiga
o'tayotganini; U Xudoning ruhini abadiy ichadimi? O'zining ohangi bilan
yuragimni buzadi va o'zining jannatdan kelib chiqishini tasdiqlaydi, degan ishonch
qayerda eshitiladi? Keksalik davrida odamlarni hamma narsadan voz kechib, ota va
ona, uy va yer, xotin va bola ergashtirishga undagan so'zlarni qaerdan eshitaman?
Qulog'imni to'ldirib qo'yadigan bu axloqiy qonunlarni qayerda eshitaman va
o'zimning eng so'nggi harakatlarim va ishtiyoqim taklifi bilan o'zimni olijanob his
qilaman? Haqiqiy e'tiqodning sinovi, albatta, uning qalbni maftun etish va unga
buyruq berish kuchi bo'lishi kerak, chunki tabiat qonunlari qo'llarning faoliyatini
nazorat qiladi, - shuning uchun biz itoat qilishdan zavq va hurmat topamiz. E'tiqod
ko'tarilgan va botgan quyosh nuri bilan, uchayotgan bulut, qo'shiqchi qush va gullar
nafasi bilan qorishishi kerak. Ammo endi ruhoniyning Shabbat kuni tabiatning
ulug'vorligini yo'qotdi, bu yoqimsiz; amalga oshirilganidan xursandmiz; Biz
o'zimiz uchun o'zimiz uchun ancha yaxshi, muqaddasroq, shirinroq narsani qila
olamiz, qilamiz, hatto o'rindiqlarimizda o'tirib ham qilamiz. *** Qachonki minbarni
rasmiyatchilik egallab olsa, namozxon aldanib, ko'ngli so'niydi. Biz tezda
qisqaramiz ko'tarmaydigan, balki bizni urib, xafa qiladigan ibodatlar boshlanadi.
Biz o'zimizni o'rab-o'rashimiz va eshitmaydigan yolg'izlikni qo'limizdan kelganicha
himoya qilishimiz mumkin. Bir marta men cherkovga boshqa bormayman, deb
aytishga qattiq vasvasaga solgan bir voizni eshitdim. Erkaklar ketadilar, deb
o'yladim, ular qaerga borishni odat qildilar, aks holda tushdan keyin ma'badga hech
kim kirmasdi. Atrofimizda qor bo'roni yog'di. Qor bo'roni haqiqiy edi, voiz faqat
spektral edi va ko'z unga qarab qayg'uli kontrastni his qildi va keyin derazadan
qorning go'zal meteoriga tushdi. U behuda yashagan edi. Uning kulib yoki
yig'laganini, turmush qurganini yoki sevib qolganini, maqtovga sazovor bo'lganini
yoki aldanganini yoki xafa bo'lganini bildiruvchi hech qanday so'z yo'q edi. Agar u
yashagan va harakat qilgan bo'lsa, biz buning uchun dono emas edik. O'z kasbining
asosiy sirini, ya'ni hayotni haqiqatga aylantirishni o'rganmagan edi. O'z tajribasida
u hali o'z ta'limotiga birorta fakt kiritmagan edi. Bu odam haydab, ekib, gapirib,
38
oldi-sotdi; u kitoblarni o'qigan; u yedi va ichdi; boshi og'riyapti, yuragi siqilayapti;
u tabassum qiladi va azoblanadi; hali ham barcha nutqlarda u hech qachon
yashaganiga oid bir taxmin, ishora yo'q edi. Haqiqiy tarixdan hech qanday chiziq
chizmagan. Haqiqiy va'zgo'yni shundan bilish mumkinki, u o'z hayotini xalqqa
bag'ishlaydi, - umri tafakkur olovidan o'tdi. "00 Lekin yomon va'zgo'yning qaysi
zamonda dunyoga tushib qolganini va'zidan bilib bo'lmasdi, uning otasi yoki bolasi
bormi, mulkdormi yoki kambag'almi, fuqaromi yoki fuqaromi? vatandoshi yoki
uning tarjimai holidagi boshqa faktlar, odamlarning cherkovga kelishlari g'alati
tuyuldi, go'yo ularning uylari juda qiziq emas, ular bu o'ylamasdan shovqin-suronni
afzal ko'rishlari kerak edi. tuyg'u, o'z nomidan va joyidan kelib chiqadigan xiralik
va jaholatga zaif tus berishi mumkin.Yaxshi eshituvchi ba'zan unga tegib ketganiga
ishonch hosil qiladi; quruq, creaking rasmiyatchilik juda oddiy, u aql va energiya bir
odamni duch va dahshat holda taklif qo'yish mumkin, deb ko'ra. Ko'chada, dadil
qishloq kufriga nima demoqchi? Qishloq shakkok vazirning yuzida, qiyofasida,
yurishida qo'rquvni ko'radi. Yaxshi odamlarning da'volarini hech qanday nazorat
qilib, bu iltijoning samimiyligini bulg'amaylik. Men ruhoniylarning pokligi va
qattiq vijdonini bilaman va hurmat qilaman. Jamoatga sig'inish qanday hayotni
saqlab qolgan bo'lsa, u cherkovlarda u erda va u erda xizmat qiladigan va ba'zan
oqsoqollarning aqidalarini juda katta muloyimlik bilan qabul qilib, boshqalardan
emas, balki ularning ta'limotidan qabul qiladigan taqvodor odamlarning tarqoq
guruhiga qarzdordir. o'z qalbi, fazilatning haqiqiy impulslari va shuning uchun
hamon bizning sevgimiz va qo'rquvimizga, xarakterning muqaddasligiga buyruq
beradi. Bundan tashqari, istisnolarni bir nechta taniqli va'zgo'ylarda topish mumkin
emas, chunki yaxshi soatlarda, hammaning haqiqiy ilhomlari, - yo'q, har bir
insonning samimiy daqiqalarida. Lekin, nima bo'lishidan qat'iy nazar, u an'analar
bu mamlakat va'z xarakterlaydi, deb hali ham to'g'ri; ruhdan emas, xotiradan
chiqishini; zarur va abadiy emas, balki odatiy bo'lgan narsani maqsad qilganligi;
Shunday qilib, tarixiy nasroniylik insonning axloqiy tabiatini o'rganishdan tortib,
va'z qilish kuchini yo'q qiladi; ulug'vor qaerda, hayrat va kuch manbalari qayerda.
O'sha Qonunga, butun yer yuzining shodligiga naqadar shafqatsiz adolatsizlikdirki,
39
faqat shu narsa tafakkurni aziz va boy qiladi; astronomik orbitalar halokatli
ishonchliligiga taqlid qiladigan qonun; -uning xislati, bir so'zi ham ifodalanmaydi,
xolos va qadrsizlanadi. Minbar bu Qonunni ko'zdan yo'qotib, o'z aqlini yo'qotadi va
nima bo'lganini bilmay, keyin paypaslaydi. Va bu madaniyatning etishmasligi
tufayli jamiyatning ruhi kasal va e'tiqodsizdir. U o'zini va u orqali gapiradigan
ilohiylikni bilish uchun qattiq, baland, stoik, nasroniy intizomi kabi hech narsa
istamaydi. Hozir odam o'zidan uyaladi ; u skulks va dunyo bo'ylab yashirincha,
sabr qilish uchun, rahm-shafqat bo'lishi uchun, va deyarli ming yil ichida hech kim
dono va yaxshi bo'lishga jur'at, va shuning uchun uning orqasidan ko'z yoshlari va
duolarini torting. Albatta, shunday davrlar ham bo'lganki, aql-idrokning ma'lum
haqiqatlarga nisbatan harakatsizligi tufayli ism va shaxslarga nisbatan kattaroq
ishonch paydo bo'lgan. Angliya va Amerikadagi puritanlar katolik cherkovining
Masihida va Rimdan meros bo'lib qolgan dogmalarda o'zlarining qat'iy taqvodorligi
va fuqarolik erkinligiga bo'lgan intilishlarini topdilar. Ammo ularning e'tiqodi o'tib
ketmoqda va uning xonasida hech biri paydo bo'lmaydi. O'ylaymanki, hech kim u
haqida o'z fikrlari bilan bizning cherkovlarimizdan biriga kirolmaydi, odamlarga
sig'inish bo'lgan narsa yo'qolganini yoki ketayotganini his qilmasdan. U yaxshilik
mehrini va yomondan qo'rqishni yo'qotdi. Mamlakatda, mahallalar, yarim
cherkovlar, mahalliy atamani ishlatish uchun imzo chekmoqda. Diniy
yig'ilishlardan voz kechish uchun xarakter va dinga ishora qila boshladi. Men
shanba kunini qadrlagan taqvodor odamning achchiq-achchiq bilan shunday
deganini eshitganman: “Yakshanba kunlari cherkovga borish yomondek tuyuladi.”
Va u erda eng yaxshi narsani ushlab turadigan maqsad endi faqat umid va kutishdir.
Bir paytlar oddiy holat bo'lganki, cherkovdagi eng yaxshi va eng yomon odamlar,
kambag'al va boylar, o'qimishlilar va johillar, yoshu qarilar bir kun teng huquqlilik
belgisi sifatida bir uyda uchrashishlari kerak edi. ruhda, u erga borish uchun asosiy
motiv bo'lib kelgan. Do'stlarim, bu ikki xatoda, menimcha, chirigan cherkov va
isrofgarchilikning sabablarini topaman. Xalq boshiga ibodatni yo'qotishdan ko'ra
kattaroq musibat kelishi mumkin? Keyin hamma narsa buziladi. Genius senat yoki
bozorni ta'qib qilish uchun ma'badni tark etadi. Adabiyot beparvo bo'ladi, Ilm
40
sovuq. Yoshlikning ko'zi o'zga olamlarning, yoshning umidi bilan nurlanmaydi
sharafsiz. Jamiyat arzimas narsalarga qadar yashaydi va erkaklar o'lganida biz ularni
tilga olmaymiz. Endi esa, birodarlarim, so'raysizlar: “Bu mushkul kunlarda biz nima
qila olamiz? Chora allaqachon bizning cherkov shikoyatimiz asosida e'lon qilingan.
Biz cherkovni ruhga qarama-qarshi qo'ydik. O'shanda najot ruhda izlansin. Inson
qayerga kelsa, inqilob keladi. Eskisi qullar uchun. Inson kelsa hamma kitoblar
o'qiladi, hamma narsa shaffof, barcha dinlar shakl. U dindor. Inson mo''jizalar
yaratuvchisidir. U mo''jizalar orasida ko'rinadi. Hamma erkaklar duo qiladi va
la'natlaydi. U faqat ha va yo'q deydi. Dinning turg'unligi; ilhomning yoshi o'tgan,
Injil yopiq, deb taxmin; Isoni inson sifatida namoyon qilish orqali uning xarakterini
kamsitishdan qo'rqish; -teologiyamizning yolg'onligini yetarlicha aniqlik bilan
ko'rsating. Xudo borligini emas, balki borligini ko'rsatish uchun haqiqiy ustozning
idorasi; U gapiradi, gapirmaydi. Haqiqiy nasroniylik - insonning cheksizligiga
Masih kabi e'tiqod - yo'qoldi. Hech kim r insonning ruhiga ishonmaydi, faqat ba'zi
bir odam yoki keksa va vafot etgan odamga ishonadi. Oh men! hech kim yolg'iz
ketmaydi. Hamma odamlar to'da bo'lib shu avliyo yoki u shoirning oldiga boradilar,
yashirincha ko'radigan Xudodan qochadilar. Ular yashirincha ko'ra olmaydilar; ular
omma oldida ko'r bo'lishni yaxshi ko'radilar. Ular jamiyatni o'z ruhidan dono deb
hisoblaydilar va bir jon va ularning ruhi butun dunyodan dono ekanligini
bilishmaydi. Qarangki, xalqlar va irqlar zamon dengizida qanday uchib o'tib,
qayerda suzib, cho'kib ketganini aytish uchun hech qanday to'lqin qoldirmaydi va
bitta yaxshi qalb Muso yoki Zenon yoki Zardusht nomini abadiy hurmat qiladi.
Hech kim xalqning va tabiatning O'zini bo'lishga bo'lgan qat'iy ambitsiyani
tasdiqlamaydi, lekin ularning har biri qandaydir nasroniy sxemasi yoki mazhabviy
aloqasi yoki biron bir taniqli odam uchun oson ikkinchi darajali bo'ladi. Bir marta
Xudo haqidagi o'z bilimingizni, o'z his-tuyg'ularingizni tark eting va Sankt-Pol yoki
Jorj Foks yoki Swedenborg kabi ikkinchi darajali bilimlarni oling va siz har bir
narsada Xudodan kengroq bo'lasiz. Bu ikkilamchi shakl yiliga davom etadi va agar
hozirgidek, asrlar davomida - jarlik shu kenglikgacha esnasa, odamlarda ularda
ilohiy narsa borligiga ishonch hosil qilish qiyin. Sizni nasihat qilmoqchiman,
41
avvalo, yolg'iz boring; odamlarning tasavvurida muqaddas bo'lgan yaxshi
modellardan ham voz kechish va vositachi yoki pardasiz Xudoni sevishga jur'at
etish. Ueslilar va Oberlinlar, avliyolar va payg'ambarlarga o'xshab ketadigan
do'stlaringizni topasiz. Shu yaxshi insonlar uchun Xudoga shukur, lekin ayt: Men
ham erkakman! Imitatsiya uning modelidan yuqoriga chiqa olmaydi. Taqlidchi
o'zini umidsiz o'rtamiyonalikka mahkum qiladi. Ixtirochi buni qildi, chunki bu unga
tabiiy edi va shuning uchun unda bu jozibaga ega. Taqlidchida yana bir narsa
tabiiydir va u o'zining go'zalligidan mahrum bo'lib, boshqa odamnikidan mahrum
bo'ladi. O'zingiz yangi tug'ilgan Muqaddas Ruhning bardosisiz, barcha uyg'unlikni
orqangizga tashlab, odamlarni Xudo bilan tanishtiring. Birinchi navbatda unga
qarang, moda, odat, hokimiyat, zavq va pul siz uchun hech narsa emas, - ko'zingizga
bog'langan bog'ich emas, siz ko'rmaysiz - lekin o'lchovsiz aql imtiyozi bilan
yashang. Vaqti-vaqti bilan barcha oilalar va har bir oilani ziyorat qilish uchun juda
tashvishlanmang, bu erkaklar yoki ayollardan biri bilan uchrashganingizda, ular
uchun ilohiy odam bo'ling; ular uchun fikr va fazilat bo'lsin; ularning qo'rqoq
intilishlari sizda do'st topsin; ularning oyoq osti qilingan instinktlari sizning
muhitingizda shafqatsiz vasvasaga tushsin; ularning shubhalari sizni shubha
qilganingizni bilsin va ularning hayrati sizni hayron qilganingizni his qilsin. O'z
yuragingizga ishonib, boshqa erkaklarga nisbatan ko'proq ishonch qozonasiz.
Bizning barcha tiyinlik donoligimiz uchun, odatga bo'lgan barcha jonimizni vayron
qiluvchi qulligimiz uchun, barcha odamlarning yuksak fikrlari borligiga shubha
qilish kerak emas, barcha odamlar hayotning bir necha haqiqiy soatlarini
qadrlashadi; ular eshitishni yaxshi ko'radilar; ular tamoyillar ko'rinishiga tushib
qolishni yaxshi ko'radilar. Biz muntazam va gunohning og'ir yillarida qilgan bir
nechta intervyularimizni xotirada nur bilan belgilaymiz. qalbimizni dono qilgan
qalblar bilan; bu biz o'ylagan narsani aytdi; bu bizga bilganimizni aytdi; Bu bizga
qanday bo'lsak, shunday bo'lishimizga imkon berdi. Odamlarga ruhoniylik
lavozimini topshiring va mavjudmi yoki yo'qmi, sizni farishta kabi ularning sevgisi
bilan kuzatib boring. Shu maqsadda umumiy darajalarni maqsad qilmaylik. Jamiyat
maqtovi uchun yaltiraydigan fazilatni sevadiganlarga qoldirib, mutlaq qobiliyat va
42
qadriyatning chuqur yolg'izliklarini o'zimiz teshsak bo'lmaydimi? Biz jamiyatda
yaxshilik mezoniga osonlik bilan erishamiz. Jamiyatning maqtovini arzonga olish
mumkin va deyarli barcha erkaklar bu osonlik bilan qanoatlanishadi; lekin Xudo
bilan suhbatning bir zumda ta'siri ularni qo'yish bo'ladi. Aktyor emas, so'zlovchi
emas, balki ta'sir qiluvchi shaxslar bor; shon-shuhrat, namoyish qilish uchun juda
katta shaxslar; notiqlikni mensimaydiganlar ; kimga barcha biz san'at va rassom
qo'ng'iroq, ko'rsatish uchun juda deyarli ittifoqchi ko'rinadi va oxir-oqibat,
cheklangan va xudbinlik bo'rttirib, va universal halok. Notiqlar, shoirlar, sarkardalar
faqat odil ayollar kabi bizni ehtirom va hurmatimiz bilan bosadi. Aql bilan mashg'ul
bo'lib, ularni bir oz kamaytiring, o'zingiz qila oladigan darajada, yuksak va
umumbashariy maqsadlarga erishing va ular bir zumda sizning haqingiz borligini va
pastki joylarda porlashi kerakligini his qilishadi. Ular ham sizning haqingizni his
qilishadi; chunki ular siz bilan birga hamma narsani biluvchi Ruhning kirib
kelishiga ochiqdirlar, u biz dono va dono deb ataydigan kompozitsiyalardagi aql-
zakovatning kichik soyalari va darajalarini peshin vaqtida yo'q qiladi. Bunday
yuksak muloqotda to'g'rilikning buyuk zarbalarini o'rganaylik: jasur xayrixohlik,
do'stlarning mustaqilligi, toki bizni sevganlarning nohaq istaklari bizning
erkinligimizga putur etkazmasin, balki haqiqat uchun eng erkin mehr oqimiga
qarshilik ko'rsatamiz. , va uzoq oldindan hamdardlik murojaat; va , - bu go'zal
elementni biladigan eng yuqori shakl - bu fikrga hech qanday aloqasi bo'lmagan
ma'lum bir savob mustahkamligi va
Bu shunday mohiyatan va zohiriy fazilatki, to'g'ri, mard, saxovatli qadam bo'lishi
tabiiy, deb qabul qilinadi va uni maqtash hech kimning xayoliga ham kelmaydi.
Yaxshi ish qilgan koksaga iltifot aytardingiz, lekin farishtani maqtamaysiz.
Sadoqatni dunyodagi eng tabiiy narsa deb qabul qiladigan sukunat, eng yuqori
olqishdir. Bunday ruhlar, ular paydo bo'lganda, Fazilatning Imperial Gvardiyasi,
abadiy zaxira, omad diktatorlari. Ularning jasoratini maqtashning hojati yo'q, ular
tabiatning qalbi va qalbidir. Ey do'stlarim, ichimizda biz chizmagan resurslar bor.
Shunday erkaklar borki, tahdidni eshitib tetiklanib turadilar; Ko'pchilikni
qo'rqitadigan va falaj qiladigan inqirozga duchor bo'lgan erkaklar - ehtiyotkorlik va
43
tejamkorlik qobiliyatini emas, balki tushunishni, harakatsizligini, qurbonlikka
tayyor bo'lishni talab qilib, kelin sifatida oqlangan va suyukli bo'ladi. Napoleon
Massena haqida, jang unga qarshi keta boshlaguncha, u o'zi emasligini aytdi; keyin,
o'lik uning atrofida saflarda tusha boshlaganida, birlashtirish kuchlarini uyg'otdi va
u bir kiyim sifatida dahshat va g'alaba kiyib. Shunday qilib, og'ir inqirozlarda,
chidab bo'lmas chidamlilikda va hamdardlikni shubha ostiga qo'yadigan
maqsadlarda farishta namoyon bo'ladi. Lekin bu cho'qqilarni biz juda kam eslab,
tavba qilmasdan va uyalmasdan ko'ramiz. Shunday narsalar borligi uchun Xudoga
shukur qilaylik. Keling, qurbongohda yonayotgan, yaqin o'chirilgan olovni qayta
yoqish uchun qo'limizdan kelganini qilaylik. Jamoatning yovuzliklari yaqqol
ko'rinib turibdi. Savol qaytariladi: Nima qilishimiz kerak? Tan olaman, kultni yangi
urf-odatlar va shakllar bilan loyihalash va o'rnatishga bo'lgan barcha urinishlar
menga behuda tuyuladi. Imon bizni qiladi, biz emas, va imon o'z shakllarini qiladi.
Tizimni o'ylab topishga bo'lgan barcha urinishlar frantsuzlar aql ma'budasiga joriy
etgan yangi sig'inish kabi sovuqdir - bugungi kunda karton va filigratsiya va ertaga
aqldan ozish va qotillik bilan tugaydi. Aksincha, yangi hayot nafasi sizdan nafas
olsin
allaqachon mavjud shakllar orqali. Agar tirik bo'lsangiz, ular plastik va yangi
bo'lishini ko'rasiz. Ularning deformatsiyasining davosi birinchi navbatda jon,
ikkinchidan, ruh va abadiy ruhdir. Butun bir popedom shakllanadi bir pulsatsiya
fazilat ko'taradi va jonlantiradi. Xristianlik bizga ikki bebaho afzalliklarni berdi;
avvalo Shabbat, butun dunyoning yubileyi bo'lib, uning yorug' tonglari faylasufning
shkafiga ham, zahmatli to'shakka ham, qamoqxona kameralariga ham kirib boradi
va hamma joyda, hatto nopoklarga ham, ruhiy borliqning qadr-qimmatini taklif
qiladi. U abadiy tursin, yangi sevgi, yangi e'tiqod, yangi ko'rinish insoniyatga
o'zining birinchi ulug'vorligini qaytaradigan ma'bad. Va ikkinchidan, va'z qilish
instituti, insonning odamlarga nutqi - barcha organlarning, barcha shakllarning eng
moslashuvchanidir. Hozir hamma joyda, minbarlarda, ma'ruza xonalarida, uylarda,
dalalarda, erkaklar taklifi yoki o'z voqea-hodisalaringiz sizni qayerga olib bormasin,
hayotingiz
va
vijdoningiz
o'rgatganidek
haqiqatni
gapirib,
ko'nglini
44
quvontirayotganingizga nima to'sqinlik qilmoqda. kutish, yangi umid va yangi
vahiy bilan odamlarning yuraklari hushidan ketish? Men o'sha sharq odamlari va
asosan o'sha ibroniylarning qalblarini to'lqinlantirgan va ularning lablari bilan
barcha zamonlarga oyatlarni aytgan o'sha oliy go'zallik G'arbda ham so'zlashini
kutaman. Ibroniycha va Yunoncha Yozuvlarda millionlab odamlar uchun hayot
noni bo'lgan o'lmas jumlalar mavjud. Ammo ularda epik yaxlitlik yo'q; parcha-
parcha; intellektga o'z tartibida ko'rsatilmaydi. Men o'sha yorqin qonunlarga amal
qiladigan yangi Ustozni qidiraman, shunda u ularni to'liq aylana boshlaganini
ko'radi; Ularning to'liq inoyatini ko'rasiz; dunyoni qalb ko'zgusi sifatida ko'radi,
tortishish qonunining o'ziga xosligini qalb pokligi bilan ko'radi; Va kerak, bu burch,
ilm bilan, go'zallik va quvonch bilan bir narsa ekanligini ko'rsatadi.
Dostları ilə paylaş: |