Mavzu: manzara janrida rang munosabatlari



Yüklə 27,38 Kb.
tarix14.10.2023
ölçüsü27,38 Kb.
#155347
MANZARA JANRIDA RANG MUNOSABATLARI1


MAVZU: MANZARA JANRIDA RANG MUNOSABATLARI
Kompozitsiya muammolari, uning naqshlari, uslublari, ifodalash va uyg'unlashtirish vositalari rassomlar, me'morlar, musiqachilar, ya'ni barcha ijodkorlar uchun doimo dolzarb bo'lib kelgan va shunday bo'lib qoladi.
Ijodiy shaxsning rivojlanishiga ta'sir qiluvchi kompozitsiya asoslari haqidagi bilimlarni bolalikdanoq shakllantirish kerak. U badiiy asarlarni idrok etishda asosiy savodxonlikni shakllantiradi. Shaxsning shakllanishida uning roli juda katta. Insonni nafaqat mehnat, balki san’at ham yaratadi. U fonga o'tib ketsa, jamiyat rivojlanmaydi, aksincha tanazzulga yuz tutadi [2, s. 4].
O'zining navbatdagi durdona asari bilan ishtiyoq bilan kurashayotgan, yuzinchi marta rangi va shaklini o'zgartirib , asarning mukammalligiga erishayotgan rassomlar, ba'zida ularning bo'yoqlarni aralashtirib yuborgan palitrasi xuddi shu yorqin mavhum tuvalga aylanib qolganidan hayratda qolishadi. hech qanday mazmunli mazmunsiz go'zallik. Ranglarning tasodifiy kombinatsiyasi oldindan rejalashtirilmagan kompozitsiyaga aylandi, lekin o'z-o'zidan paydo bo'ldi. Bu shuni anglatadiki, elementlar o'rtasida hali ham sof rasmiy munosabatlar mavjud, bu holda tartib tuyg'usini keltirib chiqaradigan ranglar. Siz buni kompozitsiyaning belgisi deb atashingiz mumkin. Ularning ko'plari bor, ammo barcha belgilar orasida biz har qanday tashkillashtirilgan shaklda eng muhim, mutlaqo zarurligini aniqlashimiz mumkin.
Shunday qilib, kompozitsiyaning uchta asosiy rasmiy xususiyati mavjud:
- yaxlitlik;
- dominantning mavjudligi;
- muvozanat [12, p. 3-4].
Butunlik.
Agar butun tasvir yoki ob'ekt ko'z tomonidan bir butun sifatida ushlansa va alohida mustaqil qismlarga aniq bo'linmasa, unda yaxlitlik kompozitsiyaning birinchi belgisi sifatida namoyon bo'ladi. Butunlikni payvandlangan monolit deb tushunish mumkin emas; bu tuyg'u murakkabroq, kompozitsiyaning elementlari o'rtasida bo'shliqlar va bo'shliqlar bo'lishi mumkin, ammo baribir elementlarning bir-biriga tortilishi, ularning o'zaro kirib borishi tasvir yoki ob'ektni atrofdagi makondan vizual ravishda ajratib turadi. Butunlik rasmning ramkaga nisbatan joylashishida, balki butun rasmning devor maydoniga nisbatan rangli nuqtasi sifatida va balki tasvirning ichida bo'lishi mumkin, shunda ob'ekt yoki figura parchalanib ketmasligi mumkin. tasodifiy joylarni ajrating. Demak, yaxlitlik kompozitsiyaning ichki birligidir [15, b. 5].
Umumta’lim maktabidagi “Tasviriy san’at” o‘quv fanining maqsadi o‘quvchilarning badiiy madaniyatini ma’naviy madaniyatning ajralmas qismi sifatida, ya’ni avlodlar tomonidan shakllantirilgan jahon munosabatlari madaniyatini shakllantirishdan iborat . Bu qadriyatlar insoniyat sivilizatsiyasining san’at tomonidan to‘plangan oliy qadriyatlari sifatida insonparvarlashtirish, hayot va san’atdagi go‘zal va xunuklarga ma’naviy va estetik munosabatni shakllantirish, ya’ni bola qalbini hushyor bo‘lish vositasi bo‘lishi kerak . .
Peyzaj tasviriy san'atdagi mustaqil janr bo'lib, unga eng katta e'tibor berilishi kerak, chunki tabiat go'zal va cheksiz xilma-xildir. Atrofdagi olam insonga ta’sir qiladi, unda chuqur his-tuyg‘ularni, fikrlarni uyg‘otadi, manzara tasviri asarlari bilan aloqada bo‘lish ruhni mustahkamlaydi, ichki dunyosini boyitadi.
Peyzajni tasvirlash odatda alohida butalar, daraxtlar, shoxlar, so‘ngra hovlining bir qismi bo‘lgan daraxtlar yoki butalar, binolarni o‘rganish va chizishdan boshlanadi va shundan keyingina ular uzoq rejalar bilan landshaft chizadilar [5, b. 114-115].
Butun daraxtlar va butalarni alohida barglar va novdalarga qaraganda tasvirlash ancha qiyin, chunki ko'proq tafsilotlar mavjud. Biroq, xuddi gullar, mevalar, barglar chizishda, daraxt yoki butani chizishda uning umumiy massasini belgilashdan boshlash kerak.
yaxshiroq tushunish va barglar yoki novdalar kabi mayda detallarning tasviriga berilmaslik uchun siz kuzatuv nuqtasini va ularning kattaligidan 2,3 baravar yaqinroq bo'lmagan tasvirlarni tanlashingiz kerak. . Rassomdan tabiatgacha bo'lgan masofa sizga hamma narsani umuman ko'rishga imkon beradi va shu bilan birga alohida barglar, novdalar, mevalar va boshqalarni ajratib ko'rsatish uchun chizish imkonini beradi. Odatda, alohida chizilgan barglar oldingi fonda yoritilgan, qarama-qarshi joylarda yoki butaning chekkalari bo'ylab tasvirlangan, ular umumiy siluet sifatida ko'rinadi.
Har xil turdagi butalarni doimiy ravishda kuzatib borish va solishtirish kerak, buning uchun o'qituvchi ba'zan plener darslarini o'tkazishi kerak, masalan, sinfni maktab bog'iga olib borishi va har bir daraxt yoki buta qanday individual xususiyatga ega ekanligini ko'rsatishi kerak: noyob guruh. barglar, ularning yo'nalishi, o'lchami, novdalarning xarakterli egilishi, barglari, tanasi va shoxlari rangi, mevalarning mavjudligi va boshqalar.
Daraxtni chizishda toj va magistralning umumiy siluet shaklidan boshlash yaxshidir. Chizishning boshida siz daraxtning o'ta nuqtalarini kenglik va balandlikda belgilash uchun chiziqlardan foydalanishingiz mumkin. Shundan so'ng, magistralning shakli va qalinligi, asosiy shoxlarning yo'nalishi belgilanadi - ko'katlarning asosiy qismining fazoviy joylashuvi ularga bog'liq. Tojning nisbatlari ko'rsatilgan, ular shoxlarning katta guruhlariga bo'linadi. Ko'katlarning bu asosiy massalari doimo bir-biri bilan kattaligi, fazoviy holati va novdalar orasidagi masofalar bilan taqqoslanadi.
Peyzajni rangli, masalan, akvarel bilan tasvirlashda shuni unutmaslik kerakki, ob'ektlar tasvirining havodorligi, moddiyligi, fazoviy rejalar o'zaro bog'liqligi, kayfiyat, birinchi navbatda, materialga aniq rioya qilish orqali uzatiladi. havo nuqtai nazarining barcha qonunlari, texnika va ish uslubini muvaffaqiyatli tanlash va tabiatning go'zalligidan uyg'ongan hayajon tuyg'usi tufayli yuzaga keladi [11, p. 51].
Bo'yash materiallari bilan ishlaganda, daraxt tojining mahalliy rang ohangidan, soyali joylarning asta-sekin rangga to'yinganligi va magistral, novdalar va individual barglarning rangini ishlab chiqish bilan boshlash yaxshidir. Butun yashil massaning hajmini, umuman tojni va uning alohida qismlarini, magistrallarning yumaloq shakli hajmini his qilish va etkazishga intilish kerak.
Kuzatuvchiga yaqin bo'lgan barcha ob'ektlar to'liq to'liqlik bilan qabul qilinadi, uzoqda esa - to'liq umumlashtirilmagan. Ob'ektlarni oldingi planda tasvirlashda har bir ob'ektga xos bo'lgan kichik va yirik detallarni chizish va barcha elementlar muvofiqlashtirilgan va bo'ysunadigan katta shaklning yaxlitligini uzatish orqali shaklning individual xususiyatlari ochiladi; ob'ektlarni o'rtada tasvirlashda shakli eng tipik bo'lgan katta qismlar tanlanadi va ulardan butun massaning, yaxlit va biroz soddalashtirilgan xarakteri qanday shakllanganligi ko'rsatiladi; uzoqdagi ob'ektlar sxematik tarzda tasvirlangan bo'lib, ularni shakli va rangi bo'yicha umumiy massaga birlashtiradi [ 17, p. 98].
Shahar landshaftining eskizlari ustida ishlash maktab o'quvchilaridan chiziqli istiqbol qonunlariga muvofiq uylar, transport va ko'chalarni chizish qobiliyatini talab qiladi; rang, yorug'likning barcha xilma-xilligini, ob'ektlar va ob'ektlarning masshtabini tushunish, tasvirni yaxlitlik va birlikka olib kelish qobiliyati.
Shahar manzarasini hayotdan boshlash yaxshidir, shuning uchun sinfdagi asosiy ishni boshlashdan oldin siz bolalar bilan vaqt o'tkazishingiz va maktab tashqarisi, ko'cha, undagi binolar va boshqalarning eskizlarini chizishingiz tavsiya etiladi.
Siz diqqat qilishingiz va binolarning shakllari, hajmlari, materiali, rangi, miqyosi daraxtlarning novdalari va barglarining engil ochiq-oydin o'zaro bog'lanishi bilan qanchalik qiziqarli birlashtirilganiga, odamlar va transportning me'moriy inshootlar bilan o'ralgan ko'rinishiga, arxitektura qanday ko'rinishiga e'tibor berishingiz kerak. osmonga, daraxtlar turli vaqtlarda kun, mavsum va turli ob-havo sharoitida.
Agar plener haqida gapiradigan bo'lsak, bu bolalarda katta qiziqish uyg'otadi, lekin qo'shimcha badiiy ta'limga borish imkoniyatisiz, masalan, to'garaklar yoki san'at maktablarida ko'plab bolalar bundan mahrum. Shuning uchun, ba'zida san'at darslari paytida ko'chaga ekskursiya qilish kerak maktabda , bu erda bolalar uzoq vaqt ishlashdan tashqari, hayotdan tezkor eskizlar yaratadilar va keyin ularni bino ichida bo'yoqlar bilan tugatadilar. Ushbu ish tartibi tabiatning eng xarakterli xususiyatlarini eslab qolish va takrorlash qobiliyatini rivojlantirishga yordam beradi, fazoviy munosabatlarni tushunishga yordam beradi, chiziqli va havo istiqbollari qonunlari bilan bevosita tanishadi. Bu holda yorug'lik va yorug'lik juda muhimdir. Bolalar qanday kunni tasvirlayotganini to'liq bilishlari kerak: bulutli, tarqoq yorug'lik bilan kulrang yoki ob'ektning yoritilgan tomonlari va yoritilmagan tomonlari o'rtasidagi aniq farq bilan . Bolalar, shuningdek, sun'iy yorug'lik va tabiiy yorug'lik o'rtasidagi farqni tushunishlari kerak va u yoki bu yorug'lik yorug'lik va soyaning o'tkazilish xususiyatiga qanday ta'sir qilishini ko'rishlari kerak.
Aniq chiaroscuro mavjudligi hajm va yengillikni idrok etish va etkazishni osonlashtiradi. Bulutli, tarqoq yorug'likka ega landshaft yanada nozik tonal va yorug'lik-soya munosabatlarini ko'rish va farqlash qobiliyatini talab qiladi. Biroq, quyoshli landshaftni tasvirlashda ham qiyinchiliklar mavjud. Bu erda barcha tafsilotlarni go'zal birlikka keltirish qiyinroq.
Shamol, yomg'ir va boshqalar kabi tabiat hodisalariga, ob'ektlar konturlarining dinamikasida ifodalangan landshaftga o'zgacha hissiy tuzilma beradigan barcha narsalarga e'tibor berish muhimdir. Shu munosabat bilan, sokin va shamolli ob-havoda, ochiq va yomg'irli kunda, yilning turli vaqtlarida, aytaylik, bir xil daraxtning ikkita tasvirini chizish tavsiya etiladi. Buning uchun yilning turli vaqtlarida maktab bog'ida bolalar bilan ekskursiya o'tkazish, ularga bir xil daraxtlar va butalarning tabiati turli xil quyosh nuriga qarab qanday o'zgarishini tushuntirish kifoya. Darsda badiiy asarlarga misollar keltiring.
Yüklə 27,38 Kb.

Dostları ilə paylaş:




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin