Mavzu: Nutqning tozaligi
Nutqning tozaligi deganda unda til elementlarining ishlatilishida adabiy til meyorlariga amal qilish-qilmaslik tushuniladi. Yaxshi, namunaviy nutq hozirgi o`zbek adabiy tili talablariga mos holda shakllangan bo`lishi, turli gayriadabiy va gayriaxloqiy til elementlaridan xoli bo`lishi kerak. Bu masalaning til jihati bo`lib, nutqiy tozalikning tildan tashqari paralingvistik jihatlari ham undan kam bo`lmagan ahamiyatga ega. Chunki u boy manaviy-axloqiy qadriyat-larga ega bo`lgan va bugun mustaqillik davrida yashab, dunyo hamjamiyati bilan teng mavqyeda muloqotda bo`layotgan o`zbek xalqining madaniy darajasiga mos bo`lishi lozim.
«Nutqimizning sofligiga, asosan, quyidagilar tasir qiladi:
1. Mahalliy dialekt va shevalarga xos so`z, ibora, shuningdek, grammatik shakllar, so`z va so`z birikmalari-ning talaffuzi, urgusi.
2. O`rinsiz qo`llangan chet so`z va so`z birikmalari.
3. Jargonlar.
4. Vulgarizmlar.
5. Nutqda ortiqcha takrorlanadigan «parazit» so`zlar.
6. Kanselyarizmlar».
Nutqimizning toza bo`lishiga xalaqit berayotgan ling-vistik elementlar, asosan, dialektizmlar va varvarizm-lardir. To`gri, ular tilimizda ishlatilishi kerak, busiz bo`lmaydi. Chunki badiiy adabiyot tilida dialektizm va varvarizmlar malum badiiy-estetik vazifani bajarishi, muallifning malum goyasini, niyatini amalga oshirishga xizmat qilishi mumkin.
Dialektal so`zlarning badiiy adabiyotda o`rni bilan ishlatilishi faqatgina maqsadga muvofiq bo`lib qolmasdan, adabiy tilimizning boyib borishiga, umumxalq tilidagi ayrim elementlarning saqlanib qoli-shiga xizmat qilishi ham mumkin. Shuning uchun ham dia-lektizmlar va adabiy til meyori doirasida meyorni belgilash tilimizdagi masuliyatli masalalardan biri sanaladi.
Ijtimoiy muhitning tildan foydalanish jarayoniga tasir ko`rsatishi tabiiy bir holdir. Kishilar nutqlarida o`zlari bilib-bilmay yoki etiborsizlik oqibatida boshqa til elementlaridan ham foydala-nadilar. Boshqa millat vakillari bilan birgalikda yashash, mehnat qilish, talim olish, xullas, muomala jarayonida ana shu hol yuz beradi.
Boshqa tillardan so`z o`zlashtirish ulardan nutqda zaruriyatga ko`ra foydalanish salbiy hodisa emas. Ammo bunday so`zlar orasida varvarizm deb ataluvchi shunday bir qatlam mavjudki, ularni nutqda qo`llash-qo`llamaslik masalasiga adabiy til me’yorlari nuqtai nazaridan munosabat bildirish lozim.
Varvarizm sifatida qaraladigan nu, tak, vot, sovsem, voobщye, tolko, tolko tak, yestestvenno, obyazatelno, konechno, uje, pochti, tak chto, znachit, kak raz, neujeli, tem boleye, dokument, oformit qilmoq, organizovat qilmoq, prinimat qilmoq, razresheniye olmoq, podpis qo`ymoq, bo, akun, soni kabi so`z va birikmalarning o`zbek tilida aynan ekvivalentlari mavjud. Buning ustiga ular adabiy tilimizga kirgan emas. Demak, bu so`zlar o`zbek tili uchun meyor emas. Ammo biz ularni, ijtimoiy muhit tasiridan bo`lsa kerak, albatta, farqiga bormasdan ishlataveramiz, nutqimizni nazorat qilmaymiz. Shu tarzda leksik meyor ham, nutq ham buziladi.
Shuning uchun ham tilda varvarizmlarning ishlatili-shini ijobiy hodisa sifatida emas, balki meyorning buzilishi deb qarash va ularni nutqda qo`llamaslik lozim.
Tildagi kanselyarizm deb ataladigan rasmiy-idoraviy uslubga xos bo`lgan so`zlar ham nutqning tozaligiga hamisha xavf solib turadi. Ular rasmiy uslubda fikrni ixcham va mantiqiy ifodalashga juda qulay. Ilmiy uslubda ham tayyor jumlalar, shablon iboralardan foydalaniladi. Ammo bunday so`z va iboralarni so`zlashuv va badiiy nutq uslubida ishlatish matnga putur yetkazishdan boshqa narsa emas. Bunga A.Qahhorning «Nutq» hikoyasi qahramonining tabiiylik va samimiyatdan xoli bo`lgan hamda shu yo`l bilan goyatda kuchli badiiy obrazni yuzaga keltirgan nutqi misol bo`la oladi. Parcha keltiramiz: O`rtoq rafiqam! Ijozat berasiz, xushchaqchaq hayotimizni sharaf bilan davom ettirib, oilaviy burchimizni namunalik bajarib kelayotganimizga bir yil to`lgan kunda sizni bevosita tabrik qilishga! Etibor beraylik: suhbatda o`nlab yoki yuzlab kishi emas, ikki kishi er va xotin ishtirok etayapti. Avval xotin bu gaplarni hazil deb o`ylaydi, «qiyqirib chapak chaladi». Ammo notiq jiddiy qiyofada so`zida davom etadi. Birinchidan, ikkinchidan deb oilada bir yil davomida yuz bergan yutuq-kamchiliklarni rasmiy ravishda sanab o`tadi va nutqni quyidagicha yakunlaydi: -Lekin bu kamchiliklarga qaramay, turmushimizni alo darajada olib borayotganligimizga hyech qanday shubha bo`lishi mumkin emas deb hisoblash mumkin. Shu bilan qisqacha so`zimni tamom qilib, oilamiz bundan keyin ham sharaflar bilan qoplanajagiga to`la ishonch bildirishga ijozat bering!
Notiq nutqini tugatgandan keyin yana asliga qaytadi. Xotini uning har bir so`zidan zavqlanadi, kuladi. Nima uchun notiq bir vaziyatda o`zini ikki xil tutayapti? Sababi shundaki, u garchi o`zini «keng eshituvchilar ommasiga mo`ljallangan notiq» deb hisoblasa ham, qaysi holatda, vaziyatda qanday gapirish kerakligini bilmaydi. Tilning vazifa va uslub jihatdan amal qilish qonuniyatlarini sayoz tushunadi. Shuning uchun ham uning nutqi notabiiy va kulgilidir.
Parazit so`zlar deb ataluvchi leksik birliklar ham til madaniyati uchun yotdir. Ular asosan so`zlashuv nutqida ko`p ishlatilib, notiqning o`z nutqini kuzatib bormasligi, etiborsizligi natijasida paydo bo`ladi va bora-bora odatga aylanib qoladi. Masalan, ayrim kishilar o`zlari sezmagan holda demak, xo`sh kabi so`zlarni qaytaraverishga o`rganib qolganlar. «Bir dokladchining bir soatlik nutqida, - deb yozadi A.Ahmedov, - «o`rtoqlar» so`zi 101 marta, «yani» so`zi 73 marta, «demak» so`zi 60 marta tak-rorlanganligining guvohi bo`lganmiz. Qarang, bir soat-lik nutqda 234 ta ortiqcha, «bekorchi» so`z ishlatilgan-a».
Vulgar so`zlarning uchrashi ham nutqimiz tozaligiga salbiy tasir qiladi. Ogzaki nutqda bazan uchrab qoladigan so`kinish, haqorat so`zlarni ishlatish axloq meyorlariga, sharqona muomala madaniyatimizga mutlaqo to`gri kelmaydigan ishdir. Ammo badiiy adabiyotda personajlarning kuchli hayajonini, gazabini ifoda etish maqsadida vulgar so`zlarga murojaat qilgan holatlarga duch kelamiz: Qargash uchun so`z topolmadi, / Gazabini hyech bosolmadi. / «O`ynash» so`zin hadeb hijjalab, / Oxir dedi «Fohisha, jalab» (H.Olimjon). Imkoni boricha, badiiy adabiyotda ham vulgarizmlarni ishlatishdan qochish kerak. Chunki badiiy adabiyot kishilarga estetik tasir o`tkazish vositasi bo`lish bilan birga tarbiya manbai ekanligini ham unutmasligimiz kerak.
Nutqning tozaligi, yani sof adabiy tilda muloqot qilish o`quvchilar va talabalarning nutq madaniyati hamda mahoratini egallash, notiqlik sifatlariga erishishlari uchun muhim bosqich sanaladi. Bu esa tildan foydalanishda nihoyatda etiborli bo`lishni talab qiladi.
Dostları ilə paylaş: |