Oila va jamiyatning o`zaro ijtimoiy siyosiy va ma`naviy munosabatlari



Yüklə 147,79 Kb.
Pdf görüntüsü
səhifə1/9
tarix25.12.2023
ölçüsü147,79 Kb.
#193829
növüReferat
  1   2   3   4   5   6   7   8   9
oila va jamiyatning ozaro ijtimoiy siyosiy va manaviy munosabatlarini organish usullari




O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O‘RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
 
BUXORO DAVLAT UNIVERSITETI
IJTIMOIY-IQTISODIY FAKULTETI 
 
 
MILLIY G’OYA, MA’NAVIYAT ASOSLARI VA HUQUQ TA’LIMI 
YO‘NALISHI II KURS TALABASI
KAMOLOV NEMATULLO OTABEK O‘G‘LI 
REFERAT 
MAVZU: 
OILA VA JAMIYATNING O`ZARO IJTIMOIY SIYOSIY VA 
MA`NAVIY MUNOSABATLARINI O`RGANISH USULLARI 
 
 
 
 
 
Tekshirdi: S.S. Raupov
 
 
 
 
Buxoro – 2016 
 



 
OILA VA JAMIYATNING O`ZARO IJTIMOIY SIYOSIY VA MA`NAVIY 
MUNOSABATLARINI O`RGANISH USULLARI 
 
Reja: 
 
1.
 
Oila tipologiyasi. 
2.
 
Oila bilan olib boriladigan ijtimoiy-pedagogik faoliyat. 
3.
 
Ishlab chiqarish kuchlari va ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlar. 
4.
 
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar 



Oilaning tipologiyasi. 
Oilanint tipologiyalari mavjud bo„ladi: psixologik, pedagogik, sotsiologik. 
Ijtimoiy pedagogning faoliyati vazifalariga kompleks tipologiya javob beradi, u 
jamiyatda ijtimoiy moslashuvi darajasi bo„yicha farq qo„yiladigan oilaning to„rt 
kategoriyadagi tiplarini ajratishni ko„zda tutadi: 
1. Yuqori darajasi-mustahkam oilalar. 
2. O„rtacha darajasi-xavfi bor oilalar guruhi. 
3. Past darajasi-notinch (baxtsiz) oila. 
4. Juda past darajasi-assotsional oilalar. 
1.Tinch baxtli oilalar o„z vazifalarini bajara oladilar; ijtimoiy pedagog 
yordamiga deyarli muhtoj emas. Bunday oilalar moslashish qobiliyatlari xisobiga, 
ya‟ni moddiy, psixologik va boshqa ichki imkoniyatlarga asoslangan qobiliyati 
hisobiga o„z bolasining talab-ixtiyojlariga tezlikda moslashib oladi va uni 
tarbiyalash. rivojlantirish masalalarini muvaffakyayatli hal etadi. Manolar paydo 
bo„lgan xollarda ularga ijtimoiy pedagogning bir martalik yordami (maslaxati) 
yetarli bo„ladi. 
2. Havfi bor oilalar guruhi koidalaridan bir qancha chetlanishi bilan 
ifodalanadi (tuda bo„lmagan oila, kam taminlangan oila va shukavbilar). Bo„lar 
oilaning moslashish krbliyatini pasaytiradi. Ular bolalarni tarbiyalash vazifalarini 
o„zlarining ko„l kuchlarini ishlatib bajaradilar, shuning uchun ijtimoiy pedogog 
oila xolatini kuzatib borishi kerak va kerak bo„lganda o„z vaktida yordamini taklif 
etishi zarur. 
3. Notinch oilalar. 
Bu hayot faoliyati biror bir sohasila yoki bir vaktda bir nechtasidan past 
ijtimoiy mavqega ega bo„lgan oilalar, masalan oila daromadi past darajada yomon 
psixologik muhit, madaniyat darajasi past. Bunlay oilalar ularga yuklatiltan 
vazifalarni bajara olmaydilar, ularning moslashish kobliyatlari past, oilani 
tarbiyalash jarayoni kata qiyinchiliklar bilan o„tadi. natijasi kam bo„ladi. Bunday 
turlagi oila uchun ijtimoiy pedagog tomonidan faol davomiy yordam kerak bo„ladi. 
4. Assotsional oilalar. 



Ota-onalar xulki yomon, qonunga xilof ravishda xlyot kechirayotgan oilalar 
va bu oilalarda yashash-turmush sharoitlarn eng oddiy sanitar gigiyenix talablarga 
javob bermaydi. Bunday oilalarda odatda bolalar tarbiyaoi bilan xech kim 
shug„ulanmaydi, bolalar qarovsiz koladilar, yarim och bo„lib rivojlanishda ortda 
koladilar, ota-onalar, 
boshqalar tomonidan ham 
jabrlanadilar, ijtimoiy 
pedagoglarning bunday oilalar bilan ishlashlari, huquqni himoya qilish organlari 
bilan birgalikda hamda vasiylik qilish organlari bilan hamkorlikda olib borilishi 
kerak. 
Oilaga ijtimoiy-pedagogik yordam shakllari. 
Chet el amaliyotida maqsadlarita uzoq vaktli va xorijiy vakilli ishlar 
shakllardan foydalanib ijtimoiy pedagogik yordam ko„rsatish, boy tajribalar 
to„planganqkiska vaktli shakllari orasida olimlar krizisintervent va muoammoli-
yo„naltirilgan modelni o„zaro aloqalarini ko„rsatadilar. Krizisintervent modeli oila 
bilan ishlashda bevosita krizisli va ziyatlarda yordam ko„rsatishning ko„zda tutadi. 
Bunda vaziyatlar oilaning kundalik hayoti davomida yuzaga kelishi mumkin yoki 
tasodifiy zarar yetkazuvchi xolat bo„lishi mumkin. Bunday noqulay davrlar 
bolaning yoshi krizisi bilan bog„liq. bunda oilada psixolagik-pedagogik 
muammolar kuchayadi. Uch yoshli davr krizisi shaxsning asosiy individual-
psixologik sifatlari shaklanishi jarayoni bilan va ijtimoiy ma‟naviy sihatlarining 
rivojlanish uchun shart-sharoitlari yaratish bilan bog„liq; bo„ladi. 7-8 yoshli davr 
krizisi maktab o„quvchisi ya‟ni ijtimoiy mavqeiga mosligini, hayotning yangi 
rejimini o„zlashtirilishi, o„qituvchi bilan, bolalar jamoasi bilan munosabatlar 
o„rnatilishi bilan bog„liqdir. 
Rezyume (qiska xulosa): Kategoriyalar: Ijtimoiy pedagogik faoliyat. 
- bolaning ijtimoiddashuvi jarayonida unga yordam ko„rsatishga va uning 
o„zini jamiyatda amalga oshirishi uchur sharoitlar yaratishga qaratilgan 
professional faoliyat. Ijtimoiy o„qitish-bolalarda jismoniy mahorat va ko„nikmalar 
shaklantirish va ijtimoiy bilimlar berish uchun maqsadga muofiq jarayon va natija. 
Ijtimoiy tarbiya-bolaning muvafaqqiyatli ijtimoylashishi uchun zarur bo„lgan unda 
shaxsiy sifatlarini shaklantirish uchun maqsadga muvofik. jarayon. 



Prinsiplar: Prirodosobraznost (tabiiylik, tabiiylikka zavqlanish) bolani 
tarbiyalash, o„qitish va ijtimoiylashtirish bolaning jismoniy psixik rivojlanishi 
qonuniyatlari asosida sodir bo„lishi va tashkil etilishi kerak. 
Kul‟turasobraznost-bolani tarbiyalash ijtimoiylashtirish jarayoni Ushbu 
prinsip jamiyatning va tabiatning manaviy va moddiy madaniyati asosida amalga 
oshirishi kerak. Insonparvarlik-bolani shaxs sifatida tan oluvchi, uning qadri va 
erkinligini himoya etish bilan ifodalangan, insonning baxtini ijtimoiy institutlar 
ijtimoiy baxosi asosiy mezonlari deb hisoblovchi, tenglik va adolatlilikni esa 
insonlar o„rtasidagi munosabatlar deb hisoblovchi dunyokarashlar sistemasi. «Sen 
yetim emassan» oddiy filmining asosiy kaxramonlari qilib olinganlar. Toshkent 
ko„chalaridan biri Shomaxmudovlar nomi bilan aytiladi, halklar do„stligi 
maydonida «Do„stlik» monumenti munosabat bilan o„rnatilgan. Ulardan tashqari 
yana minglab o„zbek oilalari urush yillarila evakuatsiya qilingan bolalarni asrab, 
farzandlikka olganlar, halk shoiri G„.G„ulom «Sen yetim emassan» she‟rida o„z
ota-onalarini va uylarini yo„kotgan bolalarga qarata qalb so„zlarini yozgan. 
Yetimlikning hamma sabablarini aytib o„tish qiyin, chunki bu turli xil fan sohalari 
olimlari (mediklar, psixologlar, sotsiologlar, pedagoglar va boshqalar) 
shug„ulanadigan ko„p qirrali muammo va u hali oxirigacha o„rganib chiqilmagan. 
Ammo hech bo„lmaganda yetimlikning uchta sabablarini aytish mumkin: 
1. Ota-onalar (Ko„pincha onalar) o„zining balog„atga yetmagan bolasidan 
o„z ixtiyori bilan voz kechadi, shu bilan birga bu ko„pincha chaqaloqli davrida 
ko„zatiladi: tug„ilgan chaqaloqdan voz kechish, tashlab ketilgan chaqaloqlar. 
2. Bolaning qiziqishlarini himoya qilish maqsadida ota-onalik huquqidan 
mahrum etilganda bolani oiladan majburlab tortib olish. U xolat asosan 
ichkilikbozga berilgan, jamoatchilik, jamiyat k;oidalariga zid ravishda hayet 
kechirayotgan nosog„lom ota-onalari bo„lgan, notinch oilalarda yuz beradi. 
3. Ota-onalari vafot etganda bunga aholini shoshilinch ko„chishga majbur 
etuvchi qandaydir tabiiy yoki ijtimoiy kataklizmalar (urush, yer qimirlashlar, tabiiy 
ofat va boshqalar) oqibatida yo„qolib qolgan bolalarni ham kiritish mumkin. Har 
qanday jamiyatning va davlatning asosiy vazifasi va bolaning oilada tarbiyalanish 



huquqini amalga oshirishdir. Bolaning bu huquqlari halkaro xujjatlarda qayd 
etilishi kabi (BMTning bolaning huquqi haqidagi konvensiyasi va boshqalar). 
O„zbekiston Respublikasi qonun xujjatlarida ham qayd etilgan. Masalan 
O„zbekiston Respublikasi oilaviy kodeksida eng ustun va mustaqil sifatida 
quyidagi bolaning huquqlari ko„rsatiladi: oilada yashash va tarbiyalanish huquqi
ota-nalari va boshqa karindoshlari bilan aloqa qilish huquqi, o„zini himoya qilish 
huquqi, ismi familiyasi, otasining nomiga o„tish huquqi. Davlat birinchi navbatda 
bolani oilada saqlab qolishga va uni davlat muassasalariga tarbiyalashga berishni 
oldini olishga bor kuchi bilan intiladi. Agarda bolaning oilada saqlab qolish 
mumkin bo„lmasa, uning uchun yangi oila izlash afzal deb hisoblaydi. 
O„zbekistonda ota-onalarisiz qolgan yetim bolalarga yordam ko„rsatish uchun 
«Sen yolgiz emassan» Respublika ijtimoiy fondi tashkil etilgan. Har bir 
mamlakatlarda bola tarbiyasi va rivojlanishiga tegishli ijtimoiy-alternativ masalalar 
tizimi yaratilmokda, rivojlantirilmokda va mustahkamlanmokda. Ularga quyidagi 
bo„lgan usullarini kiritish mumkin: 
- oilaga qaytarish, mamlakat ichida asrab kolish, tarbiyalash uchun oilaga 
berish, maxsus tarbiya muassalariga berish. Yetim bolalarga vasiylik qilish ikki 
yo„l bilan amalga oshirish mumkin: asrab olinishi yoki davlat qaramog„iga olinishi 
bilan. Asrab olish quyidagi yo„llar bilan amalga oshiriladi: asrab olingan oila 
vasiylik qiluvchi oila bolalikka olgan oila. Bola qilib olish-bu bolani himoya qilish 
maxsus norasmiy, bunda bola haqiqiy ota-onasi bo„lmagan odam yoki er-xotin 
o„rtasida karindoshlik yuridik o„rnatiladi. Bolaning tarbiyalanishi va rivojlanishi 
uchun bolani farzand qilib olinganda, u aynan oilaga ega bo„lishi, unga biror bir 
o„rnini bosuvchi emas, oilaga ega bo„lish muhim hisoblanadi. Bizning davrimizda 
hamyurtlarimiz mexribonlik ko„rsatib ota-onasiz qolgan bolalarni oilalariga 
oladilar masalan: Eshmamedov Rovshan Jurayevich-yetim qolgan koreys bolani 
asrab oldi (2003). Ularning 4 ta farzandi bor. 
Davlat vasiyligi-asrab olingan bolaga uning tarbiyasi va rivojlanishi uchun 
zarur sharoitlar yaratib uni bu maqsadida maxsus tashkil etilgan tashkilotga 



joylashtirish yo„li bilan amalga oshiriladi. Bola bolalar uyiga vaqtinchalik asrab 
olinadigan oilaga, mexribonlik uyiga, maktab internatga joylashtirish mumkin. 

Yüklə 147,79 Kb.

Dostları ilə paylaş:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin