70
Qiyosiy pedagogika fanining tadqiqot bosqichlari
Urganch davlat universiteti talabasi
Davlatova O‘g‘iljon Ilhombek qizi
Annotatsiya:
Ushbu maqola qiyosiy pedagogika taraqqiyotining bosqichlari
hamda rivojlanishining boshlang‘ich bosqichlari haqida yoritib berilgan.
Kalit so‘zlar:
Qiyosiy-pedagogika taraqqiyoti, Sharq uyg‘onish davri, qutadg‘u
bilig, Mahbub ul-qulub.
Abstract:
This article describes the stages of the development of comparative
pedagogy and the initial stages of its development.
Key words:
Development of comparative pedagogy, Eastern renaissance period,
kutadgu bilig, Mahbub ul-Qulub.
Аннотация:
В данной статье описаны этапы развития сравнительной
педагогики и начальные этапы ее развития.
Ключевые слова:
Развитие сравнительной педагогики, период восточного
Возрождения, кутадгу билиг, Махбуб ул-Кулуб.
Qiyosiy pedagogika taraqqiyotining birinchi bosqichi – qadimgi davrlardan XIX
arsgacha. Bu davr qiyosiy-pedagogik tadqiqotlar rivojlanishining boshlang‘ich
bosqichi hisoblanadi. Yoki bu davrni boshqacha qilib, falsafiy davr deb atash mumkin.
Chunki barcha muammolar falsafa fani doirasida ko‘rilgan. Turli mamlakatlarda ta‘lim-
tarbiya masalalari, ya‘ni ―Ular qanday o‘qitadilar?‖ degan savol qadim davrlardanoq
ko‘pchilikni qiziqtirib kelgan. Ko‘pgina davlatlar o‘z
bolalarini, yosh avlodni
tarbiyalash uchun qo‘shni davlatlarning tajribalarini ham qo‘llaganlar. Masalan,
qadimgi grek faylasufi Platon spartaliklarning tarbiya metodlarini o‘z vatani Afina
maktablarida qo‘llash imkoniyatlarini ochib bergan. Qadimgi Rim tarixchisi Tastit esa
o‘zining ―Nemislarning kelib chiqishi va Germaniyaning joylashgan o‘rni‖ deb
nomlangan asarida o‘sha vaqtlardagi nemis qabilalarida bolalar va yoshlar
tarbiyasining o‘ziga xos jihatlarini bayon etadi. Qadimgi yunon tarixchisi Gerodotning
―Tarix‖ kitobida qadimgi forslar, saklar, massagetlarning ta‘lim-tarbiyaviy
qarashlariga oid muhim ma‘lumotlar berilgan.
Sharq Uyg‘onish davri yirik mutafakkiri Abu Nasr Forobiy o‘zining ―Fozil
odamlar shahri‖ nomli asarida ta‘lim – tarbiyaga, inson kamolotiga munosabat nuqtai
nazaridan ikki xil shahar yoki mamlakat – fozil hamda johil odamlar shahrini o‘zaro
qiyoslaydi. Ta‘lim-tarbiya borasidagi eng nodir va qimmatli tajribalarni ―Fozil shahar‖
timsolida ko‘rsatsa, ta‘lim-tarbiya borasidagi eng nomaqbul
va xunuk hodisalarni
(didaktogeniya) ―Johil odamlar shahri‖ misolida ko‘rsatadi. Yusuf Xos Hojibning
―Qutadg‘u bilig sari ham komil inson tarbiyasi to‘g‘risidagi eng qimmatli
71
qadriyatlarni o‘zida mujassamlashtiradi. Alisher Navoiyning ―Mahbub ul-qulub
asarida ham ta‘lim, tarbiya, mudarris, dars,
komillik, ilm, kasb-hunar to‘g‘risigi
g‘oyalar bayon etiladi. Bunda mudarris va shogird munosabatlari odobi to‘g‘risida
qimmatli ma‘lumotlar keltiriladi. O‘rta asrlarda Yevropaning ko‘plab mamlakatlarida
qo‘shni mamlakatlarda ta‘lim tizimi tashkil qilinishi bilan tanishish ehtiyoji kuchaydi.
Boshlang‘ich maktabdan universitetgacha bo‘lgan ta‘lim tizimining uzluksiz
strukturasi va tamoyillarini ishlab chiqishda Ya.A.Komenskiy Chexiya, Vengriya,
Gollandiya, Shvetsiya kabi mamlakatlar tajribasiga ko‘p marta murojaat qiladi.
M.Monten o‘zining ―Tajribalar‖ deb nomlangan asarida Uyg‘onish davrida
Fransiyadagi ta‘limtarbiyaning o‘ziga xos jihatlari to‘g‘risida ma‘lumot beradi.
Yevropa pedagogik tafakkuri evolyutsiya bosqichlarida XVIII asr oxiri XIX asr
boshlari juda muhim davr hisoblanadi. Bu esa, xorijiy pedagogik tajriba va uni milliy
ta‘lim muammolariga qiyoslashga qiziqishni kuchaytirdi.
Qiyosiy pedagogika taraqqiyotining ikkinchi bosqichi – ilmiy qiyosiy
pedagogikaning paydo bo’lishi (XIX asr oxiridan XX asr boshlarigacha).
Bu davrda
qiyosiy pedagogika fan sifatida ilmiy asoslandi va pedagogikaning mustaqil sohasiga
aylandi. Mohiyatan olib qaraganda, bu davr qiyosiy pedagogikaning alohida fan sohasi
sifatida pedagogik hodisalarni ilmiy asosda o‘rgana boshlangan ilk davri edi.
Qiyosiy pedagogika taraqqiyotining uchinchi bosqichi – krizisli bosqich (XX
asrning 60-yillaridan 80-yillarigacha). Komparativistikaning ushbu rivojlanish
bosqichi jamiyat ehtiyojlari bilan ta‘lim natijalari o‘rtasidagi qarama-qarshiliklar
pedagogika fani va amaliyotida anglanganligi davriga to‘g‘ri keladi. YUNESKOning
xalqaro ta‘limni rejalashtirish instituti direktori Filipp Kumbs 1968 yilda ―Ta‘lim
inqirozi‖ deb nomlangan asarini yozdi. Asarning mashhurligi shu bilan belgilanadiki,
Kumbs unda ijtimoiy hayotda ma‘lum bo‘lgan muammolarni aniq ko‘rsatib bergan. Bu
muammolarni ―xippi deb nomlangan yoshlar harakatininng kengayishida, ―jinsiy
revolyutsiya, ―ayollar harakati‖ va boshqa ijtimoiy voqeliklarda kuzatish mumkin edi.
Yoshlar o‘z ota - onalarining ijtimoiy tajriba va qadriyatlarini o‘rganishdan bosh
tortadilar. Bu holat ta‘lim va tarbiya sohasida qiyosiy taqqoslovchi xarakterga ega
bo‘lgan izlanishlar sonining sezilarli darajada oshishiga turtki bo‘ldi. O‘tgan asrning
60-70 yillarida O‘zbekistonda ham ta‘lim tizimini yangi bosqichga olib chiqish, fan-
texnika sohasida yutuqlarga erishish maqsadida iste‘dodli
kadrlar tanlab olinib,
yetakchi ilm dargohlari hamda ta‘lim muassasalarida o‘z tajribalarini oshirishlari
borasida ham bir qator ijobiy ishlar amalga oshirildi. Buning natijasida yadro fizikasi,
biotexnologiya, alkoloidlar kimyosi, paxtachilikni rivojlantirish kabi bir qator
72
sohalarda o‘zbek olimlari sezilarli yutuqlarga erishib, tegishli ravishda o‘z
ilmiy
maktablarinini yaratdilar.
Qiyosiy pedagogika rivojlanishining to‘rtinchi bosqichi – integratsion bosqich
(XX asrning 80-yillaridan hozirgi kungacha). ―Integratsiya‖ turli qismlar,
bo‘laklarning bir tizimga birlashish, uyg‘unlashish jarayonidir. Integratsion
bosqichning o‘ziga xosligi globallashuv va uning zamonaviy ta‘lim
rivojlanishiga
ta‘siri bilan xarakterlanadi. Globallashuv – bu avvalo hayot sur‘atlarining beqiyos
darajada tezlashuvi demakdir. Bugungi zamonda mafkura poligonlari yadro
poligonlaridan ham ko‘proq kuchga ega. Globallashuv jarayonining tezlashish
omillaridan biri internetdir.
Xulosa qilib shuni aytishimiz mumkinki, hozirgi
ommaviy globallashuv
sharoitida nafaqat ta‘limni, balki madaniyat, kinomatografiya, musiqa, san‘at kabi
inson ma‘naviyatini shakllantirish hamda rivojlantirishga yordam beradigan sohalarni
milliy mentalitetni saqlagan holda qiyosiy tahlil etish har tomonlama rivojlangan
yoshlarni voyaga etkazish imkoniyatini beradi. Hozirgi pedagogika fani hamda ta‘lim
muassasalari oldida o‘rganish, taqqoslash, xulosalash zarur bo‘lgan qator muammolar
turibdi.
Foydalanilgan adabiyotlar:
1.G‘umilov L. N. Qadimgi turkiylar. “Fan”, Toshkent, 2007.
2. Rafiyev A. Turkiy tillarning qiyosiy-tarixiy grammatikasi. Toshkent, 2004.
3.
www.google.com
internet tarmog‘i