Respublika ilmiy-amaliy konferensiya
244
A.ORIPOVNING “SOHIBQIRON” DRAMASIDA TEMUR OBRAZI
Andaqulova Kimyoxon Rashid qizi – Ajiniyoz nomidagi Nukus davlat pedagogika
instituti o‘zbek tili va adabiyoti bakalavr ta’lim yo‘nalishi 2-kurs talabasi
Ilmiy rahbar: K.Tashanov Nukus DPI O‘zbek adabiyoti
kafedrasi dotsenti, filologiya fanlari nomzodi
Annotatsiya: Maqolada Amir Temur timsolining badiiy adabiyotda yaratilish
tarixiga nazar solinib, A.Oripov “Sohibqiron” she’riy dramasida buyuk hukmdor
siymosining yoritilishi, uning ma’naviy-insoniy qiyofasining tasviri, oddiy
insonlarga, farzand va nabiralariga mehri va g‘amxo‘rligi bilan birga qattiqqo‘lligi,
adolatparvarligi aks etgan sahnalar misolida shoir mahorati tahlil etiladi.
Kalit so‘zlar: shaxs, obraz, tarixiy, adabiy, insoniy, diniy, voqea, tashbeh.
G‘arb tadqiqotchisi L.Keren Sohibqironning davlat siyosati haqida yozar ekan:
“Amir Temur adolatni nihoyatda yaxshi ko‘rardi, shu sababli ham uning saltanatida
birorta inson behuda ranjitilmagan, zulm ko‘rmagan.
U ilm-fanni ham, ilm ahlini ham
hurmat qilar, eng ezgu maqsadi esa butun saltanatida madaniyat va san’atning gullab-
yashnashiga erishish edi. Uning oliyjanobligi bisyor va bisyor hollarda namoyon
bo‘lmishkim, alar haqinda so‘ylab o‘tirishning o‘rni emasdir”,- deb ta’kidlagan edi [2.5.].
Sharq mamlakatlari hayotida katta iz qoldirgan Amir
Temur shaxsi oradan necha
asr o‘tgan bo‘lsa-da, beto‘xtov bahslarga sabab bo‘lgan. Shu boisdan bo‘lsa kerak,
Temur shaxsi va obrazi to‘g‘risida turli tarixiy va adabiy asarlar yaratilgan. L.Keren
“Amir Temur saltanati” asarida: “Bizga ma’lum bo‘lgan Sharafiddin Ali Yazdiy va Ibn
Arabshohning asarlari, Volterning “Tarix haqida esselar”idan biri Amir Temurga
bag‘ishlangan. Volterdan o‘rnak olgan italyan, ispan va ingliz dramaturglari pesalar
yaratganlar. Tabiiyki, ularning sifati ancha past edi. Vivaldi esa bugunga kelib butunlay
unut bo‘lib ketgan opera yaratgan. Gyote o‘zining “G‘arb-u Sharq devoni”ga
kirgan
poemalarida Amir Temurni ko‘p tilga oladi, qiziqarli izohlarda hatto o‘zining
Sohibqiron haqida alohida asar yozish niyati borligini ham ma’lum qiladi. O‘zidan
oldingi tadqiqotchilarning aldamchi tahlillaridan ko‘ra qator ilk manbalardan
foydalangan Jan Oben aniq dalillarga asoslanib yozilgan ikki maqolasida
Sohibqironning kuchli
va murakkab obrazini yaratdi, lekin Temur shaxsi va
faoliyatining sir-u asrorini ochib berilmaganiga amin bo‘lamiz”,- deb yozgan edi [2.13.].
Abdulla Oripovning “Sohibqiron” she’riy dramasida shavkatli Temur obrazi
katta iftixor bilan qalamga olingan. Dramada asosiy e’tibor jang-u jadallar,
qirg‘inbarot
urushlar tasviriga emas, balki bosh qahramonning hayot va inson
haqidagi o‘y-xayollari, fikrlari, mushohadalari, sa’y-harakatlari, g‘azab-u
mehriga
qaratilgan. To‘g‘ri, Amir Temur haqida juda ko‘plab badiiy asarlar yaratilgan. Ammo
Abdulla Oripov ana shu asarlarda ifodalangan mazmun, obraz va tashbihlarni
takrorlamagan. Amir Temurning dramada mehnat ahliga, askarlariga, san’at ahli,
farzand va nabiralariga mehri va g‘amxo‘rligi bilan birga qattiqqo‘lligi,
adolatparvarligi aks ettirilgan. Buning yorqin dalili drama boshlanishidagi Temur va
sartarosh suhbati. Abdulla Oripov bu sahnani shunchalar
mohirlik bilan chizganki,
goho mehribon, goho qahri qattiq Amir Temur o‘z saltanatidagi oddiy lavozim