X asr oxiri - XI asr boshlarida Xorazim ilim -fan taraqqiyoti
Reja:
Kirish.
1. Ma’mun akademiyasining tashkil qilinishi.
2. Akademiyada faoliyat yuritgan olimlar va ularning jahon ilm- fani taraqqiyotidagi o’rni.
3. Xorazm Ma'mun Akademiyasini qaytadan tashkil qilish to'g'risida Farmon.
4. Xorazm Ma'mun Akademiyasining hozirgi davrdagi faoliyati.
Xulosa:
Kirish
Xorazm Ma’mun akademiyasining vujudga kelishidagi tarixiy shart- sharoitlar. Ko’hna Xorazmning boy o’tmish tarixi ming yillarga borib taqaladi. Hali yaqindagina Sharq gavxari sanalgan Xivaning 2500 yilligi qomusiy kitob “ Avesto” ning 2700 yilligi milliy qahramon va davlat arbobi Jaloliddin Manguberdi tavalludining 800 yillik sanalarining jahon miqyosida keng nishonlanganligi ham ana shundan guvohlik beradi
1. Kuishilik sivilizatsiyasining ko’hna beshiklaridan bo’lgan Xorazmda azal- azaldan ilm- ma’rifat yuqori darajada taraqqiy etganligi ma’lum.
Shu tabarruk zamin, Birinchi prezidentimiz I. Karimov ta’biri bilan aytganda , dunyoga Muso al- Xorazmiy va Abu Rayhon Beruniy, Mahmud Zamahshariy va Najmiddin Kubro, Paxlavon Maxmud va Ogoxiy singari buyuk zotlarni bergan. Bundan ming yil avval shu muqaddas zaminda “Dar ul- hikmat va maorif” ’ yoki “ Majlisi ulamo” nomi bilan mashxur bo’lgan sharqning qadimiy ilmiy markazining vujudga kelganligi Markaziy Osiyo xalqlari hayotida katta voqea bo’ldi. “Dar ul- hikmat va maorif’ning ilmiy faoliyati o’tgan asrda Evropalik va Rossiyalik
sharqshunos olimlardan Zaxau, S. P. Tolstov, I. Y. Qrachqovskiy, P. G. Bulgakov, o’zbek olimlaridan Yaxyo. G’ulomov, Ibroxim Mo’minov, Muzaffar Xayrullayev va Ashraf Ahmedov va boshqalar tomonidan chuqur o’rganildi. Ular shu ilmiy markazning xuddi Bog’dodda IX asrdagi “ Bayt ul- hikma” (“ Hikmatlar uyi”) kabi sharqning o’z davridagi yirik ilm ma’rifat dargohi- fanlar akademiyasi bo’lganligini asoslab berdilar. XI asrda Xorazmshoxlar poytaxti Gurganjda vujudga kelgan bu ilmiy markaz endilikda fanda Xorazm Ma’mun akademiyasi nomi bilan mashxur. Ushbu yilda ana shu akademiyaning tashkil etilganligiga ming yil to’ladi.
O’zbekiston Respublikasi Prezidenti I.Karimovning sa’y-harakati bilan Ma’mun akademiyasining milliy va umubashariy taraqiyotdagi hizmatlarini hisobga olib ,uning ming yillik to’yini munosib nishonlashga qaror qilindi.YUNESKO tashkilotining Bosh ikonferensiyasi 2003 yil sentyabrda bo’lib o’tgan 32-sessiyasida Xorazm Ma’mun akademiyasning ming yillik yubileyini dunyo miqiyosida nishonlash haqida qaror qabul qildi.
“Dar ul-hikma”yoki “Majlisi ulamo”nomi bilan atalgan bu ilm maskani bir guruh olim, adib, shoirlarning tasodifiy yig’ini emas edi. Ma’mun akademiyasi, avvalo, ko’hna Xorazmning uzoq o’tmishdagi ilm-marifat ildizlari
bilan bevosita aloqador, shuningdek u ilk o’rta asr-uyg’onish davri madaniy yuksalishining qonuniy natijasi bo’ldi.
Malumki, IX-XIII asr boshlari Sharq xalqlari tarixida Sharq uyg’onish davri
yoki “Islom Renessansi” nomi bilan mashxurdir. Bu davr ilgari xalifalik tarkibiga kirgan Yaqin Sharq, O’rta Osiyo, Xorazm, Xuroson, Eron, Shimoliy Hindiston va ularga qo’shni bo’lgan mamlakatlarda ijtimoiy-iqtisodiy, madaniy, ilm-ma’rifiy sohalarda yuksak taraqqiyotga erishilganligi bilan ajrali turadi. Avvalo, bu yuksalishning moddiy va ma’naviy asoslari o’sha davrda feudal jamiyati ishlab chiqarish kuchlarining taraqqiy etishi bilan bog’liq bo’lib, uning moddiy zamini xalifalik davridayoq yaratilgan edi. IX asrga kelib, poytaxt Bog’dodda tabiiy va gumonitar fanlar bilan shug’ullangan sharqning bir guguh mashxur olimlari, mutafakkirlari va tarjimonlari faoliyat ko’rsatib, ular o’zlarini bebaho asarlari bilan dunyo taraqqiyotiga ulkan xissa qo’shdilar. Uyg’onish davridagi iqtisodiy va madaniy ko’tarilishda O’rta Osiyo, Xuroson Eroning arab xalifaligidan ajralib chiqib, bu xududlarda mustaqil
davlatlarning vujudga kelishi, o’zaro nizolarni vaqtincha to’xtatishi hamda marifatparvar xukumdorlarning mamlakat iqtisodi va madaniy taraqqiyoting aloxida etibor bilan qaraganliklari ham katta kasb etdi
O’sha davrda Sharqning bir qator shaharlari jumladan, Bag’dod, Damashq,
Nishapur, Ray, Jurjon, Marv,Buxoro, Samarqand, Kot, Gurganj, Xiva,va boshqar nafaqat savdo, hunarmandchilik, balki ilm -marifat markazi sifatida ham mashxur bo’di. IX asrda Bag’dodda faoliyat ko’rsatgan “Baytul-ul hi;ma” Sharqning to’g’ich
akademiyalaridan sanalib ,mazkur ilmiy dargohda ijod qilgan olimlarning aksari, jumladan, Muhammad al-Xorazmiy,Ahmad al-Farg’oniy, Ahmad al-Marvaziy, Abbos al-Javhariy va boshqalar Movarounnahr va Xorazm zaminidan yetishib chiqqan taniqli allomar va mutaffakirlar edi.
Muhammad al-Xorazmiy (783-850) “Bayt ul-hikma”ning yetakchi olimi,
ilmiy rahbari, fanda yangi yo’nalish va maktab yaratgan allomalardan edi. U astranomiya, matematika, gografiya, tarix va boshqa fanlar soxasida o’nlab asarlar qoldirgan. Uning “Al-jabr val-muqobala”kitobi jahonda birinchi bo’lib algebra faniga asos bo’lgan asarlardandir. Olim matematika fanida o’nlik pozitsion hisoblash sistemasini yaratdi .Shu asosda u qo’shish, ayirish, ko’paytirish va bo’lish amalyotinining qulay va oson yo’lini kashf etib, Sharq va Yevropani ilg’or hisoblash tizimiga o’rgatdi.
Fanda har qanday muntazam, izchil hisoblash jarayonini anglatadigan matematuk tushuncha-algoritim tushunchasi ham al-Xorazmiy nomi bilan bevosita bog’liq, chunki olimning lotinlashgan nomi G’arbda “Algorizm”, “Algoritmus”bo’lib o’zgarib ketgan.
Al-Xorazmiyning 40 yildan ortiq umri Bag’doda, “Bayt ul-hikma”da o’tdi.U Marvda, so’ngra Bag’dod va Damashq shaharlaridagi rasadxonalarda ancha
yillar kuzatishlar olib borib, o’zining astranomiyaga doir mashhur asari “Ziji Xorazmiy”ni yaratdi.Ushbu asari bilan u fan olamida birinchi astranomik jadvalga asos slogan olimdi. Al-Xorazmiyning “Ziji”1126 yildayoq lotin tiliga tarjima qilingan. Olimning matematika Al-Xorazmiyning matematika, astranomiya, trigonometrya va boshqa asarlaridan Quyosh, Oy va sayyoralar harakatini kuzatishda, qurulishda va shaharsozlikda, tashqi savdo aloqalarida keng foydalanib kelinggan.
Amerikalik olim D.Sarton o’zining fan tarixiga doir asarida IX asrning birinch yarmini “Xorazmiy davri”deb ataydi.
Olim 850 yili, 67 yoshida Bag’dodda vafot etdi.Al-Beruniy,
Abu Nasr Iroq, Ibn Sino, al-Chag’miniylar al-Xorazmiyni o’zlariga ustoz deb bilganlar.
Ahmad al-Farg’oniy (787-861) ning
astronomiya, matematika, mexanika ilmlari sohasidagi xizmatlari beqiyosdir. U Sharqda birinchi bo’lib astronomik asboblar ixtirochisi sifatida tanildi. O’zi ixtiro qilgan astronomik asboblar yordamida bir mingdan ortiq yulduzning joylashuvi, harakati haqida qimmatli ma’lumotlarni yozib qoldirdi.
U “Bayt ul-hikma” da matematika, astronomiya, astrofizika, giodeziya, geografiya, gidroloiya va muhandislik sohasida sermahsul ijod sohibi bo’lgan. Olimning bizgacha “Samoviy harakatlar haqida kitob va ilmu nujum to’plami”, “Ilmu nujum asoslari haqida kitob”, “Al-majistiya”, “Astrologiiya haqida kitob”, “Astronomiya ilmi” va boshqa asarlari yetib kelgan.Uning asarlari XII asrdayoq lotin va yahudiy tillariga o’girilgan.Olimning astronomiyaga oid asarlarida samoviy jismlar, ayniqsa, 1022 ta yulduzning xarakati ,ularning turkumlari haqida qimmatli malumotlar beriladi . Ispaniyalik ashhur sayyoh Xristafor Kolumb Amerikani kashf etishda Al-Farg’oniyning astranomik jadvallari va xaritasidan foydalangan. Al-Farg’oniy
nafaqat astranom ,shuningdek, amalyotchi muhandis sifatida ham mashhur bo’lgan .Uning 861 yili Misrda Nil daryosiga o’rnatgan “Miqyos an-Nil”inshoatidan suv rejimini tarti bga solishda to o’tgan asrning 60- yillarigacha foydalanib kelingan.1998-yili YUNESKO qarori bilan olimning 1200 yillik yubileyi keng nishonlandi .Al-Beruniy, Al-Chag’miniy va Mirzo Ulug’beklar o’z tadqiqotlarida al-Farg’oniy asarlaridan keng foydalanganlar .