Международный научный журнал № 2(100), часть 1
«Научный Фокус» июня, 2023
667
DIZAYN SANATI
Abdukarimova Nilufar
Samarqand viloyat Bulunģur tuman 50-umum ta‘lim
maktab tasviriy san‘at fani òqituvchisi
Annotatsiya:
Ushbu maqolada ajoyib san’atlardan biri dizayn san’ati haqida so’z
boradi.
Kalit so’zlar:
Dizayn, Gʻarbiy Yevropa, Kamoliddin Behzod, sanoat grafikasi, libos
dizayn, empatiya, sezgi, Brayen Xorrigan, designo.
Dizayn — narsalar muhitini estetik va funksional sifatlarini shakllantirish
maqsadiga qaratilgan loyihalash faoliyati turlarini ifodalovchi termin. Dizayn faoliyati
tarkibiga keng isteʼmol buyumlari, mashina, dastgoh, kiyim, reklama va oʻrov
materiallari, jamoat va turar joy binolarini jihozlash, mebel va boshqalar kiradi. Dizayn
20-asr boshlarida yuzaga kelib, 30-yillarda maxsus faoliyat turi sifatida Gʻarbiy
Yevropa va AQSHda shakllandi. 80-y. 2-yarmidan dizaynning faoliyat doirasi kengaydi.
Dizaynerlar rassom sezgisi bilan birga ilmiy fanlar (masalan, materialshunoslik,
rangshunoslik va b.) ga tayanadi, ish jarayoni va sharoitlari, sotsiologiya va boshqalar.
Dizayn sohasidagi mutaxassislar maxsus oliy oʻquv yurtlarida tayyorlanadi. Jumladan,
Kamoliddin Behzod nomidagi Milliy rassomlik va dizayn institutida ham interyerlar va
sanoat grafikasi, libos dizayn boʻyicha mutaxassislar tayyorlanadi.
Dizaynning eng muhim jihatlaridan biri bu estetikani funksionallik bilan
muvozanatlash qobiliyatidir. Vizual jihatdan jozibali, ammo amaliyligi yo'q dizayn oxir-
oqibat foydasizdir. Aksincha, juda funktsional, ammo yoqimsiz dizayn iste'molchilarga
yoqmasligi mumkin. Asosiysi, bu ikki element oʻrtasida toʻgʻri muvozanatni topish.
Dizaynning yana bir muhim jihati - bu innovatsiyalar yaratish va chegaralarni bosib
o'tish qobiliyati. Dizaynerlar o'ylash qobiliyatiga ega bo'lishi va muammolarga yangi va
ijodiy echimlarni taklif qilishi kerak. Buning uchun ma'lum darajadagi tavakkalchilik
va yangi g'oyalar bilan tajriba o'tkazishga tayyor bo'lish kerak. Bundan tashqari,
dizaynerlar maqsadli auditoriyani chuqur tushunishlari kerak. Ular o'z mijozlarining
ehtiyojlari va afzalliklarini oldindan bilishlari va ularning o'ziga xos didiga
moslashtirilgan dizaynlarni yaratishlari kerak. Buning uchun tadqiqot, empatiya va
sezgi uyg'unligi kerak. Oxir oqibat, dizayn san'ati chiroyli va foydali narsalarni
yaratishdir. Bu ijodkorlik, muammolarni hal qilish qobiliyati, yangilik va empatiyaning
o'ziga xos kombinatsiyasini talab qiladi. Logotip, veb-sayt yoki jismoniy mahsulot
boʻladimi, dizayn sanʼati bizni oʻrab oladi, dunyomizni shakllantiradi va uni yanada
goʻzal va funktsional joyga aylantiradi.
“Dizayn –bu buyumlarni ishlab chiqarish jarayonini, inson muammosini oqilona
va ijodiy hal qilish, deb yozadi Brayen Xorrigan.
Международный научный журнал № 2(100), часть 1
«Научный Фокус» июня, 2023
668
“Dizayn tushunchasi” o’zining tarixida “Dizayn” so’zi italyancha designo so’zidan
olingan. Renesans davrida loyiha, surat shuningdek asosiy ish g’oyasida yotganligini
anglatgan. Keyinchalik XVI-asrda Anglyada designo tushunchasi paydo bo’ldi, bizning
kunimizga qadar etib keldi va rus tilida chizma, bezak, shuningdek loyihalash va
yaratish ma’nosini anglatadi. Ancha tor kasbiy tushunchada dizayn loyihalash badiiy
faoliyatida inson uchun har jihatdan qulay bo’lgan buyumlar doirasini turar joy
to’plamlari, sotsial madaniy, sanoat tarmog’idagi, yuqori istemoldagi va estetik
sifatdagi mahsulotlarni ishlab chiqarishni anglatgan. Dizayn bir necha usullar
faoliyatini kesib o’tib yuzaga kelgan. Badiiy loyihalash dasturi, ommaviy sanoat,
muhandislik loyihalari va fani. Bugun dizayn bu loyihalash badiiy faoliyatida
majmuaviy o’zaro mustaqil fan sohasi, tabiiy ilmiy, texnik ijtimoiy bilimlarni
birlashtirib, muxandislik va badiiy fikrlash, sanoat asosida buyumlar dunyosini haddan
tashqari keng muloqot chegarasida uni inson bilan hammasidan istesnosiz hayot
faoliyati doirasi yo’nalishini shakllantirish. Dizaynning markaziy muammosi madaniy
va antropoga yunonch odamga aloqador ekanligini bildiruvchi yasama so’z mos
buyumlar olamini yaratish hisoblanadi, estetik baholangan garmonik kabi yaxlit. Bu
yerda dizayn uchun alohida muhimi bu muhandislik texnik va tabiiy fanlarni o’rganish
qatorida ijtimoiy fanlar falsafa, madaniyatshunoslik, sotsialogiya, semantika kasallik
alomatlari haqidagi fan va boshqalardan foydalanishdir. Hamma bu buyumlar olamida
loyihalash badiiy modellashtirish hujjatini o’ziga xos qiyofali badiiy shaklni fikrlashga
tayangan holda uni yaxlitlikga keltiradi.
"Dizayn" atamasi bilan nimani tushunish mumkin? Buning hujjatlari qanday?
Agar tegishli kontseptsiya talqinini mutaxassislar orasida keng tarqalgan deb
hisoblasak, unda biz xulosa qilishimiz mumkinki, dizayn birinchi navbatda inson
mehnat faoliyatining bir turi. Bu turli xil kasb egalari tomonidan amalga oshirilishi
mumkin. Quruvchilar, dasturchilar, iqtisodchilar, qonun chiqaruvchilar loyihalash
bilan shug'ullanishlari mumkin. Har holda, ular ma'lum bir loyihani ishlab chiqadilar,
bu u yoki bu maqsadda ishlatilishi mumkin bo'lgan turli algoritmlar, xususiyatlar yoki
parametrlar to'plamidir. Loyiha katta tizim, biznes-reja, strategiyaning bir qismi
bo'lishi mumkin. Bunday holda, ushbu tizimning ishlashini ta'minlash uchun aniq
muammolarni hal qilishga imkon beradigan algoritmlarni o'z ichiga oladi.
Loyihalashning natijasi - bu ishlab chiqarishni tashkil etish, ob'ektni qurish, uni boshqa
zaruriy shaklda amalga oshirishga imkon beradigan hujjatlarni ishlab chiqish -
masalan, qonun hujjatlarini loyihalash haqida gap ketganda kompyuter dasturi yoki
normativ-huquqiy hujjat shaklida. Shunday qilib, ko'rib chiqilayotgan atama universal
bo'lib, keng huquqiy munosabatlarda qo'llaniladi. dizayn yaratish - bu har ikki
murakkab va oddiy masala emas. Bir tomondan, siz ta'mi bir harakat qilish kerakligini
ta'kidlab mumkin, va rangi va makon birikmasi haqida hech bo'lmaganda ba'zi bilim,
va boshqa kichik nozik va nozik bir ommaviy, qaysi holda, ba'zi joylarda, hatto eng
zamonaviy dizayn o'rinsiz qarash qiladi bor. Biroq, bir mutaxassisga jo'natildi oldin siz
allaqachon kelajakda sizning ichki ko'rinishini qanday bir fikr bo'lishi kerak. Buning
Международный научный журнал № 2(100), часть 1
«Научный Фокус» июня, 2023
669
uchun dizayn asosiy turlari ham mavjud bilish kerak. Faqat shu yo'l bilan uni ichki
shaxsiy uslub yaratish qo'yish mumkin bo'ladi. Uning asosiy g'oyasi samarali
funktsional va hashamatli va barcha fanlarni birlashtirish hisoblanadi. Bu aslida,
burjua tozalash birikmasi, Ammo, hamma narsa foydali va funktsional ob'ektlar
bo'ladi. Bu uslub qulayliklar qadrlayman va mollarini off ko'rsatish uchun tayyor
bo'lganlar uchun javob beradi. U erda bir oltin jigarrang ishlatiladi rang g'am, va
manzarali elementlar tuzilishi bir zigzag va to'lqinli tugatish va shaklga ega.
Dizaynerlik - bugungi kunda eng yuqori daromadli kasblardan biridir. Axir,
dizaynerlar hayotimizni go’zalroq bo’lishida o’z hissasini qo’shadilar. Odamzod uchun
go’zallik qancha ko’p bo’lsa, shuncha ozdir «Dizayner» so’zi inglizcha
«industrialdesighn» so’zidan kelib chiqqan bo’lib, loyihalashtirish, sanoat hom-
ashyolarini ishlab chiqarish ma'nolarini anglatadi. Qadim zamonlardanoq inson o’z
kelib chiqishini o’zgartirishga intilib kelgan. Buni o’z xonadonini shinamroq, ish joyini
esa qulay qilib o’zgartirganligi misolida ko’rish mumkin. Bizni o’rab turgan barcha
narsa qulay, foydali, tejamli va chiroyli bo’lishi barobarida sog’lig’imizni saqlab qolishi
va ruhiy osoyishtalik sari yetaklashi lozim. Aynan bu kabi vazifalar bilan dizayner
shug’ullanadi. XX asr fan va texnika asri deb tan olingan bo’lib, bu yillar texnika va
fandagi yutuqlar, tejamkorlik va go’zallikka intilishga erishilgan, shularning natijasida
yangi kasb - dizaynerlik shakllangan. Hozirgi kunda hech qaysi sohani bu kasbsiz
tasavvur qilishning iloji yo’q. Umuman olganda, dizaynerlik dizaynning u yoki bu
yo’nalishining badiiy-texnika ijodiyoti bilan shug’ullanishdir. Zamonaviy dizaynning
hozirgi kundagi kasblari: veb-dizayner, reklama mahsulotlari dizayneri, arxitektor,
loyihala dizayneri, illyustrator.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:
1.
Abdullayev N. San’at tarixi. Toshkent. “San’at”. 2001.
2.
Abdullayev S.F, Mahmudov A.T. Qalam tasvir gips modellarini chizish.
O’quv qo’llanma. Toshkent. 2011.
3.
Azimov B. Natyurmort tuzish va tasvirlash metodikasi. Toshkent.
“O’qituvchi” 1984.
4.
Rabinovich M. Odam to’rt oyoqli hayvonlar va parrandalar plastik
anatomiyasi. Toshkent. “O’qituvchi” 1980.
Dostları ilə paylaş: |