GULISTON DAVLAT UNIVERSITETINING “TARIX” YO’NALISHI
4-BOSQICH ST-2-19 GURUH TALABASI XOTAMOV SHAHZODNING
O’ZBEKISTON TARIXI FANIDAN
KURS ISHI
MAVZU: Shayboniylar va Boburiylar o’rtasidagi diplomatik munosabatlar
Topshirdi ______________
Qabul qildi __________________
GULISTON-2023
REJA:
KIRISH.
ASOSIY QISM
III.Xulosa
Kirish
O‘tgan asrda tariximizni qayta yozgan mustamlakachilar bizga buyuk ajdodlarimizni qay yo‘sinda tanitgan bo‘lsa, afsuski, hali-hanuz ular yozgan tarixni o‘qishda davom etyapmiz.
Mustaqil bo‘lganimizga biz qisqa vaqt deyishni xush ko‘rsak-da, bugungi shiddatli davr uchun katta muddat – o‘ttiz yildan ortiq vaqt o‘tdi. Vaholanki, necha ming yillik tariximizni butunlay teskari ag‘darib berish uchun mustamlakachilarga ayni shuncha vaqt yetib ortdi. O‘tmishimizni qora bo‘yoqlarda boyitdi, millatning asl farzandlarini bosqinchi deya tanitdi.
Xususan, ikki buyuk sarkarda Zahiriddin Muhammad Bobur va Muhammad Shayboniyxon munosabatlari haqidagi birgina tarixiy hodisa buni yaqqol ochiqlaydi. Albatta, o‘tmishda butunlay savodsiz bo‘lgan millat ekanimizni “isbotlab bergan” tarixnavislar uchun bu ish qiyin bo‘lmadi. Bu ikki sarkarda o‘rtasidagi kam sonli ziddiyatlarni mubolag‘alab, birida qahramonlik va dilbarlikni bo‘rttirar ekan, birida johil bosqinchi, zolim sulton obrazini yaratdi.
Aslida ularni mamlakatdagi siyosiy hayot bir-biriga raqib qildi. Movarounnahrda shayboniylarning hukumatga kelishi temuriy shahzodalarning o‘zaro urushlarga kirishib ketishi, hukumatda parokandalik avj olishi bilan bog‘liq edi. Bunday holatda yangi kuch, yangi bir sulola vujudga kelishi tabiiy jarayon. Shayboniyxon temuriylar hukmronligi ostida bo‘lgan Turkiston, Turon zaminining farzandi, har jabhada ilmli, shijoatli, shu mamlakat taxtiga loyiq sarkarda edi. Uni bizga bosqinchi deb tanishtirish asl bosqinchining o‘z kirdikorlarini xaspo‘shlashdan boshqa narsa emasdi.
Mirzo Boburning “Boburnoma” asari u va Shayboniyxon munosabatlarini to‘laqonli ochib beradi. Asarda bobosi Amir Temurning taxtiga munosib voris ekanini ta’kidlagan va buning uchun qilgan sa’y-harakatlarini, boshqa temuriy shahzoda hamda Shayboniyxonning hukumatga kelishini Bobur taxt uchun ichki kurashlar sifatida baholaydi. Shu o‘rinda shayboniylar bilan o‘zaro hurmat va teng munosabat, hatto kerak o‘rinda qarindoshlik aloqalari haqida ma’lumot beradi. Keyinchalik Bobur va uning avlodlari hindda hukmronlik qilar ekan, shayboniylar bilan yaxshi qo‘shnichilik munosabatlarini olib boradi. Movarounnahrdan borgan olimlar, sarkardalar va elchilarni qadrlaydi, ularga ishonch bildiradi, hatto shayboniylarga juda yaqin bo‘lgan saroy kishilariga ham. Biz uchun bitilgan tarixlarda esa bularning bariga ko‘z yumiladi.
Bobomiz Muhammad Bobur yetuk sarkarda, davlat arbobi va shoir. Ammo buni ayni shunday nomlarga munosib bo‘lgan ajdodimiz Muhammad Shayboniyxon shaxsiga zarra qadar soya solmay qadrlashimiz, ulug‘lashimiz, o‘rganishimiz lozim. Bizga tarix yozib berganlar millatimizning millionlab ziyolilarini qatag‘on qilgan hukmdorlarini bugun dunyoga qahramon ko‘rsatayotgan va yana mustamlaka qumsayotgan bir paytda ular yozib bergan tarixni yodlashimiz, kelgusi avlodlarga ham uni shu ko‘y xatoliklar bilan yetkazishimiz, ularning bugungi maqsadlari tegirmoniga suv quyish bilan barobar.
O‘tmishimiz haqidagi yolg‘on tarixni o‘qir ekanmiz, bugun ba’zan ma’naviy, ma’rifiy, milliy va siyosiy xulosalarimiz qullik zanjirini uzolmaganligimizni ko‘rsatadi.
Bugun tarixchi olimlarimiz oldida turgan mas’uliyat shundaki, ajdodlarimiz haqida g‘araz manfaatlarga ishlovchi, haqiqatdan yiroq, soxta ma’lumotlarni sizdiruvchi manbalardan voz kechish, xususan, Shayboniyxon shaxsi, shayboniylarning o‘zbek davlatchiligida tutgan mavqei, uning yutuqlarini tarixiy dalillar bilan o‘z o‘rniga qo‘yishdir. Shayboniyxonning sarkardalik iste’dodi ochiqlanar ekan, o‘z-o‘zidan Bobur shaxsi yanada yiriklashadi. Shunchaki, taqvimda bir kunni belgilandi.
Buxoro taxtini Abdullaxon Hindiston taxtini esa Akbarshoh egallaganlaridan keyin o’z davlatlarini mustahkamlashga, shu o’rinda mustaqil va yarim mustaqil xon va knyazliklarni bo’ysundirishga, yangidan yangi o’lkalarni bosib olishga kirishdi. Abdullaxon o’z davri ning qudratli hukumdori sifatida xalq ko’zida gavdalandi. Shuningdik Abdullaxon davlatini mustahkamlash uchun bir qancha o’lkalarga zafarli yurishlar olib bordi va o’lkan hududlarni qo’lga kiritdi.
1573 – yil Balx va Hirotni, 1574 – yilShahrisabiz, Qarshi va Hisorni qo’lga kiritdi. Ayni shu paytda Hindiston hukumdori AkbarMalva, Gondvan, Chitor, Gujaratni bosib oldi. 1576 – yil Abdullaxon Samarqand va Toshkentni, Akbar esa Bengaliyani bosib oldi. 1581 – yilda Abdullaxon qipchoq xonlari qozoq Sigay (Shigay) va uning o’g’li Tavakkulni avvalqurol kuchi bilan so’ng katta hadiya suyurg’ol berish bilan o’ziga qaramqilb oldi33. Abdullaxon kuchli bilim sohibi va teran fikirlaydigan buyuk shaxs bo’lgan deya olishimiz mumkin. Negaki u butun ilmiy salohiyati bilan davlatni qudratini kengaytira olgan. Abdullaxon hududini kengaytirishga davom etayotgan bir paytda u e’tiborini Qandahorda qaratadi. Lekin bu paytda Akbarning qudrati Abdullaxonning rejalariga imkon bermaydi. Natijada Abdullaxon Akbarning ittifoqiga suyanib safaviylarning yerlarini bosib olishga harakat qila boshlaydi. Natijada har ikkala davlat o’rtasida diplomatic munosabatlarning kuchayishiga olib keladi. Hid tarixchisi Ramish Chandira Varma XVI asrning ikkinchi yarmida O’rta Osiyo bilan Hindiston o’rtasidagi diplomatic munosabatlarni ikki davrga bo’lib tushintiradi. 1) 1555 – 1589yilllar Abdullaxonning Hindistonga agresiv siyosat olib borganligi; 2) 1588 – yildan boshlab Akbarning o’limiga qadar (1605bo’lib, Hindistoning O’rta Osiyoga hisbatan zo’ravonlik siyosatini butunlay yoritib berishga harakat qiladi34. Abdullaxon Eron hukumdori Abbos I ga qarshi kurashish uchun ittifoqi bo’lgan davlat Hindiston bilan diplomatik munosabatlari 1572 – yil Dehliga Oltamishni elchi qilib yuborishidan boshlanadi.Elchi Abdullaxonning har ikkala davlat o’rtasida davom etib kelayotgan do’stlik aloqalarining kuchaytirish haqidagi maktubini topshiradi. Akbarshoh Oltamishni Gujaratni bosib olgandan keyin qabul qilga tarixchi Varmaning ma’lumotiga ko’ra elchi Akbarshohga safaviylarning yerlarini bo’lib olishni ham taklif qilgan va Akbarshoh buni sir saqlagan deydi. Biroq bu taklif bo’lmagan degan fikrlarni olimlarimiz quyidagi sabab orqali aniqlik kiritadi: 1) Abdullaxon hali Movoraunnahr va Balxni o’ziga butkul bo’ysundirmaganligini; 2) o’sha davrda Eronda Texmasp poddshohlik qilib turgan vaqtda (1524 – 1576) taxt uchun. o’zoro kurash kuchaymagan. Shuning uchun Oltamish elchiligi hali safaviylarning yerlarini bo’lib olish yuzasidan taklif qilishi ehtimoldan uzoq edi. Chunki elchi olib brogan maktubda Abdullaxon hind imperatorining yordamiga suyanib, Turonda o’z dushmanlari ustidan g’alaba qozonishini aytgan ed35i.Akbarshoh elchi orqali Abdullaxon nomiga yuborgan maktubidado’stlik munosabatlarini o’rnatishga rozi ekanligini bildirdi.
Abdullaxon elchisi Hindistondan o’zyurtiga qytish arafasida Badaxshonda hokimyat uchun o’zoro kurash boshlanganligining daragi keladi. Bunda Abdullaxoning qo’li borligini Akbarshoh gumon qiladi. 1577 – yilda Abdullaxonning ikkinchi elchi Abdurahim Hindistonga keladi. Elchi O’rta Osiyobilan Hindiston o’rtasida Eronni bo’lib olishni taklif qiladi. Natijada Akbarshoh o’z elchisi Mirza Fulod boshchiligida Abdullaxon saroyiga javob elchilarini jo’natadi. Hind elchisi Eroning musulmon davlati ekanligini eslatib, Akbarshoh rozi emasligini aytishi kerak edi. Shu jumladan elchi zimmasiga ikkinchi vazifa Abdullaxonning Badaxshon davlatiga bo’lgan munosabatini aniqlash va uni qurolli kuch bilan emas diplomatic munosabat orqali hal etish choralarini ko’rishni topshirgan ed36i. Abdullaxon 1583 – 1584 – yillarda Badaxshonga hujum qilib bosib oldi va Badaxshon hokimi Mirza Sulaymon va uning nabirasi Shohruh Akbardan yordam so’rab Dehliga boradi. Abdullaxon Mirquraysh boshchiligida elchini Hindistonda Akbarshoh huzuriga jo’natadi va unda Badashoning bosib olinish sabablarini tushuntiradi.Biroq nemis olimiG. Noer o’rganib chiqqan hindmanbalarida Mirqurayish elchisi Hindistonga hind sarkardasi Todar Malning Haybardagi afg’onqabilalari ustidan qilgan g’alabasidan so’ng hind qo’shinlarining o’zbek yerlariga ham bostirib kelishlaridan xavfsiranib yuborgan elchiligidi37.aslida maqsad Eronga qarshi kurash Akbarshoh bilan kelishish edi. Mirqurayish elchiligi O’rta Osiyo bilan Hindiston o’rtaidagi munosabatlarning uzoq muddat to’xtab qolishiga sabab – O’rta Osiyoda imperator Akbarning islom dini qoidalaridan vozkechganligi haqida noto’g’ri ma’lumotlarning tarqalishi va o’zbek xoning ichki kurashlar bilan shug’ullanib qolganligi, deb ko’rsatadi. Abdullaxon tomonidan Badaxshonning bosib olinishi guyo Shohruhning o’zboshimchalik harakatlaridan kelib chiqqan emish. “Tarixi Akbarshoh” asarida esa Mirqurayishning elchiligi saroyga kelmasdan oldin, Turondan Akbarni xursand qilish uchun eng yaxshi o’ynoqi kabutarlar bilan kabutar o’ynatuvchi kabutarbozlar kelishgan. “Shu kuni – deb yozadi avtor, - Nazarbiy va uning bolalari Qambarbiy, Shidibiy va boqibiylar qudsi (muqaddas) ostonasiga sajda qilib, pishonalarini yorqin qildilar. Turon elchilari shu vaqt Sind daryosida yotgan bo’lib,Zobuliston tuprog’ida edilar. Kutal, ot va tuyalar katta qiyinchilik bilan daryodan o’tdilar38”.
Mirqurayish – sayidlar urug’ining eng yaxshisi ot, tuya, yurg’a xachirlar, yaxshi pustin, teri va boshqanafis molar bilan oily dargohga dilomuz do’stlik haqidagi noma bilan yuborildi.”Tarixi Akbarshoh” da keltirilishicha Akbarshoh kasalligi sababli uzoq vaqt Mirqurayishelchisini qabul qilmagan, so’ngra bu hol elchilarni tashvishga solgach, ular Akbarni Akbar yangisolgan 21 – devonxonada qabul qilganligi haqida bayon qiladi. Shuningdik xisravon ziyofat berildi deb aytagi39. Haqiqatdan Mirqurayish elchiligi uzoq vaqt davom etgan sayohatdir. Tarixchi Uminyakovning fikricha elchilarning uzoq muddat davomida qabul qilinmaganligi bu albatta Akbarshoh qudratining qay darajada yuqoriligini ko’rsatish edi deb keltirib o’tadi. Buning sababi o’sh paytda impperiyada Kashmirni egallash uchun kurash bormoqda edi. Kashmir bo’ysundirilgandan keyin Mirqurayish elchisiga o’z vataniga qaytishga ruxsat berilganligini aytib o’tadi.
1586 – yilning avgust oyida Mirqurayish boshliq elchilarning Hindistondan o’z yurtlariga Akbar tomonidan Abdullaxon huzuriga yuboril;gan HakimHamom va Sadr Jahon elchligi bilanbirgalikda qaytib keladilar. Hakim Hamom davlat ishlari bilan kelgan elchi bo’lsa, Sadr Jahon Abdullaxonning otasining o’limi munosabati bilan ta’ziya uchun yuborilgan Akbarshoh elchisi edi.
1587 – yilning fevralida elchilar Kobuldan Hindiston elchilari bilan qaytib kelayotganligi haqida xabar Abdullaxonga yetib keladi. Abdullaxon elchilarning kelishi bilanoq ularni o’z mansablariga mos ravishda saroydan o’rinlar ajratishni amaldorlariga buyuradi. Undan tashqari Kobul hokimiga elchilarni ko’p ushlab turmasligi haqida maktub yuboradi. Mirqurayish bu buyruqni eshitgach u, 1587 – yilning oyida darhol Balxga jo’naydi va u yerdan sentyabrda hind elchilari bilan birga Abdullaxon saroyiga keladi. Elchilarni Hoji Muhammad, Haydar Muhammad Munshiylar tantanali qabul qiladilar. Ertasi kuni esa elchilar sharafiga Sulton Husayin Mirzo madrasasida katta bazm bo’ladi.Unda Abdullaxonning amaldor va viloyat noiblari ham mansablariga qarab o’rin egallaydilar, shu jumladan elchilar ham. Bazmda varaqi tun kiygan, qilichlari marvarid va boshqa qimmatbaho toshlar bilan bezatilgan maxsus xizmatchilarxizmat qildi. Abdullaxon huzurida bo’lgan hind elchilari Hakim Hamom va Sadr Jahonlar o’z urf – odatlariga mos hukumdorga iltifot ko’rsatadi. Ya’ni Hakim Hamom xon oldiga kelib, kaftini yerga tekkizib,tepaga ko’taradi. Bu holatni yigirma yitti marta takrorlaydi va Abdullaxon taxti yaqiniga tizza bilan yurib kelib uning qo’lidan o’padi va Akbarshohdan keltirgan hadiya va tortiqlarini taqdim etadi. Elchilar ertasi kuni Abdulmo’min huzurida bo’ladi. Abdullaxon buyrug’i bilan elchilar har kuni noib va amirlar huzurida bolishni buyuradi o’zi esa Hirot uhun kurashga jo’nadi. Elchilar Mirqurqyish boshchligida Buxoroga jo’naydi, ularni Nuriddin Muhammad yaxshi kutib oladi. Chunki Abdullaxon elchilarga yaxshi qarab turishni unga buyurgan edi40.
Hind elchisi o’zi bilan Akbarshohning Abdullaxonga maxsus yo’llagan maktubni keltiradi. Maktubda Abdullaxonning o’z mamlakatini idora qilishda boshqa mamlakatlar bilan o’rnatilgan do’stlik munosabatlarida uning tutgan o’rni, Abdullaxonning Akbarshohni islom diniga nisbatan tutgan pozisiyasini qoralash to’g’risida yozilgandi41. Akbarshoh maktubida u chin musulmonligi, islom dini qoidalari buzulishiga urunmaganligi, faqat ulomolar hal eta olmagan masalalarni haletishga urunganini ta’kidlaydi. So’ngra Eron masalasiga to’xtalib, hozirda Eron shohiga faqatgina uning amaldorlarigina bo’ysunmay qolmay, balki turk sultoni ham fursatdan foydalanib ko’p eron yerlarini bosib olmoqda. Shuning uchun eron shohi mushkul holatga tushgan bir paytda unga yordam qo’lini cho’zishni o’zining vazifasideb his qiladi. Maktubda Badaxshonning bosib olinishi haqida so’z yuritilmagan. De mak Hindiston hukumdori Abdullaxon bilan munosabatini yomon bo’lishini xoxlamaydi. Undan tashqari maktubda Eronni bo’lib olish haqida aniq fikr aytmagam bo’sa ham, lekin Eron davlatlarining bir qismini bosib olishni xoxlagan va shuning uchun Abdullaxon bilan ittifoqchiligini davom ettirga. Bu bilan Akbarshoh harbiy va savdo nuqtai nazardan katta ahamiyatga ega bo’lgan Qandahor shahrini o’z davlatiga qo’shib olmoqchi va Akbarshoh imperiyasining sharqiy rayonlariga Abdullaxonning hujumini oldini olishni va Eronga qarshi urushda guyo kofir – shiyalarga qarshi kurashda qatnashgan bo’lib, o’zini haqiqiy islom taqvodori sifatida ko’rsatmoqchi edi42.
Hind yozuvchisi Ramesh Varmaning fikricha Abdullaxon bilan Akbarshoh o’rtasida Eronni bo’lib olish to’g’risiga o’zaroshartnomasi bo’lgan ammo uni sir saqlashgan deydi. Bunday deyishiga sabab Abdulmo’minning Turkiya sultoniga yozgan maktubida va Imomqulixonning imperator Jahongirga yozgan xati bilan tasdiqlaydi43.
1580 – yil Hakim Hamom O’rta Osiyodan Hindistonga qaytadi. U Abdullaxonning xati bilan birga Akbarshoh saroyiga tayinlangan o’zbek elchlari sifatida Ahmad Ali otaliq va Mirsadr Jahonlar boradilar. Abdullaxon Akbarshoh nomiga yo’llagan xatida unga minnatdorchilik bildiradi, go’yo Akbarning iltifoti bilan Abdullaxon Hirot va Xurosonni zabt etishga muvofiq bo’lgan.
Shuningdik Abdullaxon keksayib qolganligi va unga jahongashtalik ishlardan charchab qolganligi, buning ustiga uning o’g’li Abdulmo’minning o’zboshimcha harakatlari uni cho’chitmoqda edi. Bundan tashqari eron shohi Abbos Xuroson va Amudaryogacha bo’lgan yerlarni bosib olishga astoydil kirishgan edi. Shu maqsadda Abbos Turkiya bilan 1590 – yil sulh tuzishga muvofiq bo’lgan edi. Shu o’rinda Abbos Akbar bilan ham ittifoq tuzishga harakat qiladi. Bu holat albatta Abdullaxonni tashvishga solishi tabiy, negaki Badaxshonda Muhammad Zamon degan shaxs o’zini Shohruhning o’g’li deb e’lon qilgan edi. Undan tashqari u Akbarga ham ittifoq bo’lish to’g’risida maktub yo’llagandi. Bir yil o’tgandan so’ng Muhammad Zamon Abdullaxonning o’g’li Abdulmo’minni mag’lubiyatga uchratdi va Abdulmo’min ham Hindistonga elchi jo’natdi, biroq elchi Jelumga kelganda bevaqt vafot etgandi. Abdulmo’minning elchisi said Muhammad Sodiq Ali “Akbarnoma”asariga keltirilishicha Akbarning buyrug’I bilan bo’g’ib o’dirilgan deyiladi. Lekin buni isbotlovchi fakt yo’q44.
Abdullaxoning Mavloviy Husayin boshliq elchilari Akbar saroyiga keladi. Bu vaqtda Akbarshohning uzoq vaqt Panjobda qolishi Abdullaxonni xavotirga solib qo’ygan edi.Buning ustiga Abdulmo’minning qaltis hatti – harakatlari Hindiston bilan munosabatining keskinlashiga olib kelmoqda edi. Shuning uchun Mavloviy Husayin Abdulmo’minning nojo’ya hatti – harakatlari uchun uzr so’rab, Akbarni Eron hukumdorining agressev hatti harakati uchun unga qarshi ittifoq bo’lishga chaqirdi. Keyin esa Akbarshohning Panjobga ko’p muddat qolganidan o’zbekxoni shubhalanayotgani haqida to’xtalib o’tdi. Mavloviy Husayin 1592 – yil Lahor shahrida vafot etganligi tufayli Abdullaxon 1594 – yil Mulk Saloh Buxoriy rahbarligida elchilarni Akbarning saroyiga jo’natadi.
O’zbek xonligining zaiflashib borayotganini sezgan hind davlati hududidagi mo’g’ul imperiyasi Zamindovar va Garmsir yerlarini o’zbeklar qo’lidan tortib oladi. Shu o’rinda Qandahor shahri ham boburiylar sulolasining mulki tasrufiga o’tadi. Akbarning davlati endi Abdullaxon davlatida qarshi muvofaqiyatli kutash olib borishi, Badaxshin, Balx va boshqa o’zbek yerlarini bosib olish imkoniyati katta edi. Shu sababli Akbar o’z o’g’illari va saroy amaldorlari bilan bir qancha maslahatlashdi, ammo ular biror ijobiy fikrga kelolmadi. O’rta Osiyoda uzoq vaqt urush olib borgandan ko’ra Hindiston Dekanga qarshi kurash olib borishni afzal ko’rardilar, natijada 1596 – yildan boshlab Dekan shahriga qarshi hujum boshladilar. Hindiston bilan O’rta Osiyo davlatlari o’rtasidagi do’stlik munosabati saqlanib qoldi. Abdullaxon 1597 – yilning 9 sentyabrida Akbarshoh davlatidan kelgan elchilar xo’ja Ashraf va Sulton Husayinlarni tantanali qabul qiladi. Elchilar o’zlari bilan birga Akbarshohning taxtini keltiradi, bu xatda: 1) akbarshoh davlatining o’zbek davlatiga hech qachon yomon niyatda bo’lmaganligi; 2) Shoh Abbos I Akbarshoh saroyiga o’z elchilari Yodgor sulton Shamluni Abdullaxon davlatiga qarshi kurash yo’lida Eron – Hindiston ittifoqini tuzish uchun yuborganda, Akbarshoh davlatining bunga rozi bo’lmaganini, Abdulmo’minni Akbarshoh o’z jiyani deb bilgani, uni avf etganligi haqida xatda keltiriladi. Shu o’rinda Qandahorni o’zbeklar Eron shahri deb, unga hujum qilishlarining oldini olish uchun imperiyasi hududiga qo’shib olganligi haqida Akbarshoh keltirib o’tadi.
Har ikkala davlat o’zaro do’stlik munosabatlarini saqlab qolishdan manfaatdor edi. A kbarshoh imperiyasi Abdullaxon uchun Eron bosqinchilariga qarshi kurashda betaraf pozisiyada turishi ahamiyatli bo’lsa, mo’g’ul imperiyasi uchun o’zbek xonligi bilan do’st bo’lishi Hindistonning hali tobe bo’lmagan o’lkalarni bosib olishni muvofaqiyatli tamomlashda imperiyaning sharqiy o’kalarda osoyishtalik hukm surib turishi uchun zarur edi.
Hind elchilari Sulton Husayin va xo’ja Ashraflar hindistonga qaytishda ularni abdullaxon buyrug’I bilan Mirqurayish kuzatib boradi.
Abdullaxonning o’g’li Abdulmo’min 1599 – yil o’lgandan keyin shayboniylar sulolasidan xon taxtini egallovchi kishi qolmagan edi. Shu o’rinda xon chingiziylardan bo’lishi shart edi.
Buyuk Bobur sulolasidan bo‘lgan Hindistrn imperatori Akbar (1556—1605 yillar) Buxoro xonligi bilan do‘stona munosabatni mustahkamlash maqsadida Buxoroga o‘z elchisnni yubordi. Elchi o‘zbek xoni Abdullaxonga sovg‘a va xat olib kelda. Abdullaxon hind elchisini tantanali suratda qabul qildi va 1572 yilda vataniga qaytib ketayotganda Hindistonga Buxoro xonligining elchisini qo‘shib yubordi45. XVI asrning Ikkinchi yarmida Buxoro xonligi bilan Hindiston davlati bir-birlariga tez-tez elchi yuborib turdi. Masalan, 1577, 1586,- 1591 ypllarda Buxorodan Hindistonga elchi yuborildi. Ularni yuborishdan maqsad ikki davlat o‘rtasidagi har qanday janjalli masalalarni bartaraf qilish va do‘stona munosabatlar o‘rnatish, iqtisodiy va madaniy aloqalarni yanada rivojlaptirish edi. Buxoro elchilari Hindistonga bir necha bor kelib ketgandan keyin, Hipdiston imperatori Akbar 1577 yilda Buxoro xoni Abdullaxon huzuriga Mirza Po‘lat va 1586 yylda Hakim Xumom boshchiligidagi o‘z elchilarini yubordi. Bu voqeaning guvohi bo‘lgan Fransua Bernening xabar berishicha, 1658 yilda Hindiston podshosi Avrnlgzebning taxtga chiqishi munosabati bilan uni tabriklash uchun Buxoro xoni Hindistonga elchi yubordi. Bu elchilar orasida Samarqand va Balx hokimlarining elchilari ham bor edi. Elchilar hind davlati poytaxti Dehlida to‘rt oydan oshiqroq bo‘ldilar. «Elchilar, — deydi Fransua Berne, — zangori toshlardan yasalgan, saralangan sandiqcha, juni uzun tuya, juda ham ajoyib otlar, bir necha tuyada yuk, ho‘l va quruq meva olib keldilar. Dehlidan Buxoro elchilarini katta izzat-ehtirom bilan kuzatadilar, podshoh hamma amirlarning ishtirokida elchilarning har biriga qimmat baho •sarps tuhfa qildi va ularning har biri uyiga sakkiz ming rupiyadan pul olib borishni topshirdi. Bundan tashqari, podshoh elchilardan xonlarga atab chiroyli sarpo, mohirlik bilan tikilgan juda ko‘p qimmat baho va nafis zarbob to‘nlar, tilla va kumush tasmali juda nozik shoyi gazlamalar, bir nechta gilam hamda qimmat baho toshlar bilan bezatilgan ikkita xanjar berib yubordi»46.
Hindistok bilan O’rta Osiyo o‘rtasidagi iqtisodiy Boburiylar imperiyasi davrida ayniqsa jonlanib ketdi. Hindiston imperatori Aurangzeb 1680 yplda Buxoroga o‘z elchisini yubordi. Bu elchi Buxoro xoni Subxonqulixonga Aurangzebdan maktub keltirdi. Subxonqulixon hind elchisini tantanali suratda qabul «ildi va undan'imperator Aurangzeb nomiga javob maktubi yozib yubordi. Usha vaqtlarda Hindistondan O’rta Osiyoga qimmat baho toshlar, dur, uqa bilan tikilgan kimxob va boshqa qimmatli materiallar, uqa, bo‘yoqlar, atr-upa, Kashmir ro‘moli, choy va hokazolar olib kelinar, Buxorodan esa Hindistonga asosan ipakdan tikilgan dasturxonlar, ipak kashtalar, movut, ip gazlama, gilam va mo‘yna olib borilardi. XVII asriing ikkinchn yarmida Hindistonda bo‘lgan sayyoh Fraisua Berns shunday deb yozgan edi: «Hindistonda juda katta meva bozori bor. Bozorda do‘konlar ko‘p bo‘lib, yoz vaqtida, bu do‘konlarda Erondan, Balxdan, Buxoro va Samarqanddan keltirilgan quruq mevalar ko‘p sotilardi. Hipdistonda otga ihtiyoj katta edi. Ma’lumki, Hindiston Buxoro xonligidan har yili 25 mingdan oshiq ot sotib olardi.
Hind savdogarlari Buxoroga bir oz vaqtgagina kelib qolmasdan, balki Buxoro, Samarqand va Xivada uzoq vaqt ham yashab qolardilar. XVII—XVIII asrlarda Buxoroda hindlar yashaydigan bir mahalla bo‘lib, o‘z oqsoqollari tomonidan boshqarilgan. O’rta Osiyo, shu jumladan Namangan, Andnjon, Buxoro va Samarqandda yashaydigan hindlar soni XIX asrnnig birinchi yarmida yana ham oshib ketdi. 1820 yillarda Buxoroda 250-taga yaqin hind yashardi. Bularning 200 tasi Shikarpurda, 500 tasi Panjobning Sind, Multon va boshqa oblastlarida edi
Xulosa
Boburiylar davlati Buxoro xonligining janubiy qo’shni davlati bo’lib, bu ikki davlat o’rtasida siyosiy, iqtisodiy munosabatlar qizg’in dovom etib kelgan. Ikki davlat o’rtasidagi siyosiy iqtisodiy diplomatik munosabatlar asosan XVI-asrning 70 yillaridan boshlab muntazam ravishda dovom etib kelgan. Bu haqida N. Nizomiddinovning XVI-XVIII asrlarda O’rta Osiyo va Hindiston munosabatlari kitobida diplomatik va iqtisodiy munosabatlar haqida keng mulohaza yoritilgan. Ikki davlat o’rtasida ilk elchilik munosabatlari bir necha marta bo’lgan. Demak ulardan – 1572 yili Hindistonga Abdullaxonning birin chi elchisi Xo’ja Oltamish yuboriladi. Keyingi ikkinchi elchilik ham Abdullaxon II tomonidan yuborilib. Bu safar Abdiraxm boshchiligidagi elchilar yo’boriladi. Keyingi elchilar esa 1579 -yili Abdullaxon saroyiga sunniy mahzabdagi Mirza Po’lat boshchiligida hind elchilari yuborilgan. Uzoq yillardan so’ng Akbar Buxoroga elchi yuborishga qaror qiladi. 1597- yili 17 mayda Hindistondan Buxoroga Xo’ja Ashraf Naqshbandiy boshliq elchilar yo’lga chiqadi”. Demak XVI asrning ikkinchi yarmidan XVII asrning boshlarigacha, Shayboniylar so’lola hukumronlik yillari yani Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi bilan Boburiylar davlati o’rtasida olib borilgan elchilik munosabatlar muntazam ravishda dovom etib turgan. Bunda har ikki davlat iqtisodiy va siyosiy munosabatlarining yo’lga qoyilishida manfaatdar bo’lganligini bilish mumkin. Keyingi elchiliklar esa Ashtarxoniylar so’lolasi hukumronlik davri bilan bog’liqdir. Ashtarxoniylar hukumronlik qilgan davrda ham Buxoro xonligi va Boburiylar davlati o’rtasida qizg’in diplomatik aloqalar mavjud bo’lgan. Ulardan – Hindistonga 1632- yili Vaqqos Hoji, 1633- yili Tarbiyatxon boshchiligida hind elchilari Balxgacha, uzoq vaqtdan so’ng Buxoro xonligidan Xo’ja Ahmad al- Husayniy 1661- yili 27 nayabr, undan so’ng esa Kuchakbek 1663- yili hind shohi qobulida bo’lganlar. Buxoro xonligiga esa 1665- yil iyulda Mustafaxon Hofi elchiligi qabul qilingan. 1669- yili 11- may Hindistonga Buxorodan Rustambiy boshchilik elchilar kelgan, unga javoban 1670- yili may oyi Hindistondan Yakkatozxon elchiligi, so’ng 1671- yili Buxorodan Muhammad Sharif elchiligi Hindistonga, 1685- yili Buxoroga Zabardastxon, 1688-1689- yili Nazarbiy Hindistonga, 1714-1715- yili Sultonbiy elchiligi Hindistonga” kelgan. Bu kabi oliy darajadagi elchilik munosabatlar esa, birinchi navbatda siyosiy, iqtisoiy savdo munosabatlarning manfaatlarini ko’zda tutganligini bilish 87 mumkin. Buxoro xonligi bilan Boburiylar davlati iqtisodiy (savdo) munosabatlarida asosan tovor mahsulotlarni Hindistondan dorivorlar, har xil boyoqlar, choy va Buxoro xonligidan esa quruq va ho’l mevalar asosiy mahsulotlar hisoblanganligini keltirib o’tish joiz. Olimlarning aniqlashicha Buxoro xonligi va Boburiylar davlati o’rtasidagi savdo munosabatlar esa asosan 3 xil asosiy shakli mavjud ekanligini e’tirof etiladi. 1.Xususiy savdo. 2.Xonlikning maxsus vakillari vositachiligida olib boriladigan savdo. 3.Podshohlar o’rtasidagi bir-birlariga to’hfa va hadiyalar yuborish yo’li bilan mol ayirboshlash. Xususiy savdogarlar, asosan xalq ehtiyoji uchun zarur bo’lgan tovor mahsulotlari bilan savdo qilganlar. Bunda quydagi ma’lumotlarda ham tasdig’ini topadi. Ular XVI-XVIII asrning ikkinchi yarmigacha bo’lgan davrda, Hindistondan Buxoro bozorlariga turli xil matolari (jomavar, chire, gujorat,) lak va boyoqlar keltirilgan, Buxorodan Hindistonga ho’l va quruq mevalar, ot, tuya, ipak matolari, sukno, qunduz terisi, har xil chinnilar, zig’irpoyadan to’qilgan rus matosi va boshqalar keltirilgan. Demak xususiy savdogarlar xalq orasida yurganligi bois raiyat xalqining extiyoji uchun zarur bo’lgan tovor mahsulotlari bilan savdo qilishganligini tasavur qilish mumkin. Lekin u yoki bu davlat ularning havfsizligi taminlamagan. Yo’qorida savdoning ikkinchi shakli esa birinchisidan tubdan farq qilgan. Bu xildagi savdogarlar maxsus farmon bilan boshqa bir o’lkalarga yuborilganligidir. Ularga asosan xonlar, juyboriy shayxlar, saroy amaldorlari va mansabdor shaxslarga yuklatilgan. Demak quydagi asarda keltirilishicha bularga asosan saroy extiyojlari uchun turli xil quruq va ho’l mevalar, shuningdek matolar (kimxob, zarbob,) nodir buyumlar, qo’nduz po’stinlari, morj tishi, chinni asboblar, qipchoq otlari, tez yurar tuyalar, ov qushlari va boshqalar buyum mahsulotlar bilan savdo qilishganini keltirib o’tadi. Unda bu shalkda savdo esa saroy amaldorlari uchun savdo qilganligi ma’lum bo’ladi. Bundan tashqari bu shalkdagi savdogarlarga esa, keng imtiyozlar berilgan hamdir. Uchunchi shakldagi savdoda esa xon, podshoh, yoki amirlar tomonidan uyushtirilgan. Bu shakldagi savdo sovg’a solom, hadya to’hfalar yuborish yo’li bilan olib borilgan, bu esa Buxoro xonligi va Boburiylar davlati o’rtasidagi iqtisodiy savdo munosabatlarida muhim 88 ahamiyat kasb etganligini bilish mumkin. Ulardan Hindistonga kelgan Imomqulixon elchisi Abdirahimxo’ja turli sovg’a-salomlar bilan birga Jahongirga bir yirik la’l tuhfa qilgan. Jahongir ham Abdirahimxo’jaga 40 ming rupiya pul va har biri 1500, 1000, va 500 misqol og’irlikdagi uchta oltin “kavkabi toli” hadya etgan. Demak yo’qorida keltirilgan tuhfalarda asosan qimmatboho, la’l, olmos bilan almashinib turganligini bilish mumkin. Yana bir elchilik munosabatlarda Abdilazizxon tomonidan hadiya qilib yuborgan qimmati 40 ming rupiyalik la’l evaziga, Avrangzeb elchisi Mustofoxon Abdilazizxon saroyiga bir lakx va ellik ming rupiya qimmatiga barobar oltin suvi yuritilgan egar jabduq, jamdar quroli, qimmatboho qilich, qalqon, o’qdon, bir fil va turli matolar keltirgan . Endigi savdoda esa asosan qurollar, har xil matolar va xon uchun zarur mol- tovor mahsulotlar bilan savdo qilishganini bilish mumkin. Xulosa o’rnida Buxoro xonligi va Hindiston (Boburiylar sulolasi hukumronligi davrida) o’rtasida olib borilgan elchilik munosabatlar va iqtisodiy munosabatlar bir-biriga chambarchas holda olib borganligini bilish mumkin.
FOYDALANILGAN ADABYOTLAR VA ILMIY SAYTLAR
Dostları ilə paylaş: |