Mavzu: Madaniyat tizimida falsafa Reja: 1 Madaniy hodisa



Yüklə 128,16 Kb.
Pdf görüntüsü
səhifə1/2
tarix15.10.2023
ölçüsü128,16 Kb.
#155891
  1   2
9- Mavzu.Madaniyat falsafasi



Mavzu:Madaniyat tizimida falsafa 
Reja: 
1 Madaniy hodisa 
1 Falsafaning asosiy masalasini hal etishda madaniyatning ahamiyati 
2 Zamonaviy madaniyatda falsafa 
Nihoyat, falsafaning o'ziga xosligi va uning funktsiyalari masalasi uning 
madaniyat tizimidagi roli haqidagi kengroq savol bilan chambarchas bog'liq. Bu 
savolga javob berish uchun avvalo madaniyatning mohiyatini aniqlash kerak. Shu 
nuqtai nazardan madaniyatni inson faoliyatining tarixan rivojlanayotgan biologik 
bo'lmagan dasturlari tizimi sifatida belgilash mumkin. Madaniyat turli urf-odatlar, 
xulq-atvor namunalari, normalari va faoliyat natijalari tizimi sifatida harakat qiladi, 
ularning doimiy takrorlanishi insonni tili, ongi, san'ati, dini, axloqi, ilm-fan, 
zamonaviy texnologiyalar va boshqalarga ega shaxsga aylantiradi. Madaniyat 
uzatiladi. avloddan-avlodga tamoyilga ko'ra ko'plab ijtimoiy estafeta poygalari va 
kelajak 
uchun 
ijtimoiy 
tajribamizni 
saqlaydigan 
ijtimoiy 
meros 
shaklidir.Falsafaning madaniyatdagi roli, avvalambor, uning madaniyat asoslarini 
aks ettirish, aks ettirish ekanligi bilan belgilanadi. Madaniyatning asoslari uning 
mafkuraviy universallari yoki kategoriyalari tizimidir. Bular inson, uning faoliyati, 
tabiati, makon va vaqt, sabab-oqibat, erkinlik, haqiqat, ezgulik va yomonlik va 
hokazolarni tushunishda mavjud bo'lgan hayot ma'nolaridir. dunyo, uning oqilona 
idrok etishi, balki insonning dunyo tajribasi, inson hayotining turli holatlari va 
holatlariga hissiy bahosi. Bu borada universallarning ma'nolari madaniyatning 
asosiy qadriyatlari sifatida namoyon bo'ladi. Masalan, siz ko'chadan kelgan 
odamdan adolat nima deb so'rashingiz mumkin? U ta'rif bermaydi, lekin adolat 
nima - tushunadi, misollar keltiradi, qo'shnisi adolatli yoki adolatli odam 
emasligini aytadi va hokazo. Tushunish bor, garchi aks ettiruvchi bilim bo'lmasa 
ham. U adolat haqida shunchaki o‗ylamaydi, uni boshidan kechiradi, uning uchun 
bu qadriyatdir. Bu jihatdan falsafa dunyoqarashning universalligi, madaniyatning 
asosiy qadriyatlarini aks ettirish vazifasini bajaradi. Davrning sog'lom tushunchasi 
bilan qabul qilingan narsalarni falsafa tushunadi va muammoli qiladi. U 
madaniyatning umumbashariy tomonlarini ochib beradi, ularning ma‘nosini 
oydinlashtiradi, ong hukmiga olib keladi, tanqidiy tahlil qiladi va yangi 
ma‘nolarini yaratadi. 
Va bunday tahlil ijtimoiy hayotning eski asoslarini saqlab qolish uchun emas, balki 
ijtimoiy o'zgarishlarga yordam berish uchun kerak. Jamiyat hayotida bunday 
holatlar vaqti-vaqti bilan u tarixiy chaqiriqlarga javob bera olmaydigan, eski 
turmush tarzini saqlab qolganda, umumbashariy madaniyatning ilgari o'rnatilgan 
ma'nolari endi yangi va an'anaviy madaniyatning uyg'unligi va o'zaro ta'sirini 


ta'minlay olmaganida paydo bo'ladi. faoliyat turlari va usullari, odamlarning xatti-
harakati va muloqoti. Ko'payib borayotgan odamlarning shaxsiy tajribasi 
allaqachon yashagan universallarning ma'nolariga mos kelmaydi. Hayotning bu 
tanqidiy holatlari hayotning g'oyaviy asoslarida, hayotning asosiy ko'rsatmalarida 
nimadir noto'g'ri ekanligi haqidagi birinchi signaldir. V.Shekspirning ―Gamlet‖ida 
aytilgan – ―zamonlar aloqasi uzildi‖ degan vaziyatni vujudga keltiradilar. Odamlar 
o'tmishdan nimani olishni, kelajakka nima murojaat qilishni, bolalarga nimani 
o'rgatish kerakligini, qanday xatti-harakatlar va faoliyat namunalariga e'tibor 
berishni bilmaydi. Jamiyat ruhiy inqiroz davriga kiradi. Bunday vaziyatda yashash 
juda qiyin, eski universallar qulab tushayotgan va hali yangilari yo'q. Bunday 
davrlarda eski dunyoqarash yo'l-yo'riqlari buziladi, odamlar yangidan savol 
berishni boshlaydilar: adolat nima, yaxshilik va yomonlik va hokazo. Ularga javob 
topish uchun falsafa dunyoqarash universallarining an‘anaviy, avvallari yaqqol 
ko‗ringan ma‘nolariga tanqidiy munosabatda bo‗lishi kerak. Va keyin siz yangi 
qadam tashlashingiz kerak - eski hayot ma'nolari o'rniga yangilarini keltirib 
chiqaring, shuning uchun har qanday muhim falsafiy tushuncha har doim ikki 
tomonga ega. Bir tomondan, bu hozirgi holatni tanqid qilish: bilishda, siyosiy va 
ijtimoiy tuzilishda, axloqiy hayotda va hokazolarda, boshqa tomondan, bu yangi 
g'oyalar, universalliklarning falsafiy tizimini yaratishdir ( kategoriyalar) ijtimoiy 
hayot, siyosat, axloq, san'at, bilim va voqelikni o'zgartirish sohalarida. Amerika 
konstitutsiyasini yaratuvchilar D.Lokk g‘oyalarini qo‘llashini yorqin misol qilib 
keltirish mumkin. Bu g'oyalar (inson huquqlari, hokimiyatlar bo'linishi va 
boshqalar) Lokk tomonidan AQSh konstitutsiyasi yaratilishidan ancha oldin 
shakllangan. Va bugungi kunda falsafiy faoliyat o'zining ijodiy va amaliy 
xarakterini tobora ko'proq ochib bermoqda. Matematika, fizika, biologiya va 
yaqinda sinergetika kabi fanlarning nazariy asoslarini muhokama qilish bo'yicha 
chuqur ishlar davom etmoqda. Psixologiya, sotsiologiya, ijtimoiy-madaniy 
antropologiya, filologiya kabi inson va jamiyat haqidagi fanlar paydo bo'lgan 
paytdan boshlab va yaqin-yaqingacha falsafadan to'liq mustaqillikka da'vo qilgan 
holda bugungi kunda ular bilan intensiv aloqada bo'lib kelmoqda. Masalan, 
psixologiyaga kelsak, u o'zining ikkita eng ta'sirli variantida - kognitiv va madaniy-
tarixiy - aqliy tasavvurlar, ong, ma'no, ma'no, talqin, aloqa kabi falsafiy mavzular 
bilan shug'ullanadi, falsafiy rivojlanishlardan faol foydalanadi va faylasuflar bilan 
o'zaro aloqada bo'ladi. . Sotsiologiya analitik falsafa, fenomenologiya va 
germenevtika g'oyalarini qo'llash bilan birga, tushunish, tushuntirish, faoliyat va 
tuzilish muammolarini, ijtimoiy institutlardan o'ziga xos "ma'no fabrikalari" 
sifatida foydalanish imkoniyatlarini intensiv ravishda muhokama qiladi. Asosan, 
xuddi shunday boshqa tabiiy, ijtimoiy va gumanitar fanlar haqida ham aytish 
mumkin. 
Bir so'z bilan aytganda, bugungi kunda falsafa o'zining ijodiy va amaliy ma'nosini 
tobora ochib bermoqda. Bu, ayniqsa, er tsivilizatsiyasi burilish davriga, odatda 
―axborot jamiyati‖ deb ataladigan bosqichga kirgan hozirgi davrda juda muhimdir. 
Madaniyatning 
eski 
shakllarini 
o'zgartirish 
kerak, 
chunki 
texnogen 
tsivilizatsiyaning asosiy qadriyatlari qulashi, ulkan xavf-xatarlar jamiyati va global 


inqirozlarning keskinlashuvi paydo bo'ladi. Inson hayotiy faoliyatining yangi 
strategiyasi muammolari tobora aniqroq namoyon bo'lmoqda. Gap tsivilizatsiya 
taraqqiyotining yangi turini izlash haqida bormoqda. Tez sur'atlar bilan o'tayotgan 
texnologik jarayon dunyoqarashning hali o'rganilmagan bir qator yangi 
muammolarini keltirib chiqaradi. Bu tushunish esa falsafa ishtirokisiz mumkin 
emas. 
«Madaniyat» (lot. cultura — yetishtirish, tarbiyalash, taʼlim berish, rivojlantirish, 
hurmat qilish), jamiyat taraqqiyotining tarixan belgilangan darajasi, insonning 
ijodiy kuchlari va qobiliyatlari, odamlar hayoti va faoliyatini tashkil etishning 
turlari va shakllarida ifodalangan. , shuningdek, moddiy va ma'naviy qadriyatlarni 
yaratishda.«Madaniyat» tushunchasi tarixiy davrlarni (qadimgi madaniyat), 
muayyan jamiyatlar, xalqlar va millatlarni (mayya madaniyati), shuningdek, 
faoliyat yoki turmushning muayyan sohalarini (mehnat madaniyati, siyosiy 
madaniyat, badiiy madaniyat) tavsiflash uchun ishlatiladi; tor ma'noda - 
odamlarning ma'naviy hayoti sohasi. 
Madaniyatga odamlar faoliyatining ob'ektiv natijalari (mashinalar, tuzilmalar, 
bilish natijalari, san'at asarlari, natijalar, axloq va huquq normalari va boshqalar), 
shuningdek, insonning faoliyatda amalga oshiriladigan kuch va qobiliyatlari (bilim, 
ko'nikma, qobiliyat, aql-zakovat darajasi, axloqiy va estetik rivojlanish, 
dunyoqarash, odamlar o'rtasidagi muloqot usullari va shakllari). Bunday 
―madaniyat‖ tushunchalari va mazmunining teranligi ko‗plab ilmiy ta‘riflarni 
keltirib chiqardi. Madaniyat qamrab olgan hodisalarning kengligi ushbu 
kontseptsiyaga ko'plab semantik soyalarni belgilashga ta'sir qiladi, bu esa o'z 
navbatida turli fanlar tomonidan uning o'zgaruvchan talqini, tushunilishi va 
ishlatilishiga yordam beradi. 
Madaniyat tushunchasining ta'riflarida falsafiy va antropologik yo'nalish tasodifiy 
emas. Zero, shaxs madaniyat subyekti va tashuvchisidir. Madaniyatning mavjudligi 
faqat insoniyat jamiyatida mumkin va inson ehtiyojlariga xizmat qiladi. Buning 
yorqin misoli Nikolay Rerich madaniyatining "poetik" versiyasi bo'lib, unga ko'ra 
madaniyat "insonga bo'lgan muhabbat, samarali yaxshilikning sintezi, ma'rifat va 
go'zallik markazi sifatida" ko'riladi. 
Inson va madaniyat o'rtasidagi munosabatlar asossiz bo'lishi mumkin emas. Bu 
bog`lanishning asosi so`zning keng ma`nosida tabiatdir. Binobarin, madaniyat 
hodisasini uning muhim va tarixiy ko‗rinishlarida o‗rganish uchun inson hayoti 
doirasidagi tabiiy va madaniy munosabatlarni aniqlash zarur. 
―Tabiat‖ tushunchasi eng keng qamrovli tushunchalardan biridir. Avvalo, tabiat 
insonning irodasi va xohishidan qat'i nazar, o'z-o'zidan paydo bo'lgan va mavjud 
bo'lgan hamma narsani egallaydi. Umumlashtirish natijasida «tabiat» tushunchasi 
mavjud bo‗lgan hamma narsani, butun olamni o‗z shakllarining xilma-xilligida 
qamrab oladi va materiya, olam, olam tushunchalariga yaqindir. Ammo bu ta'rif 
tabiatning moddiy voqelik sifatida insonsiz mavjudligida ko'proq xarakterlidir. 


Shaxs tabiiy, lekin ayni paytda ijtimoiy-madaniy omil sifatida namoyon bo'ladigan 
voqelik, inson mavjudligining tabiiy sharoitlari yig'indisini anglatuvchi "tabiat" 
tushunchasi bilan tavsiflanadi. Va allaqachon shunday "tabiat" inson hayotiy 
faoliyatining ma'lum bir xususiyatini, inson mavjudligining tashqi ob'ektiv 
holatlari va inson hayotiy faoliyatining ichki xususiyatlari o'rtasidagi farqni 
belgilaydi. 
Yuqorida aytib o'tilganidek, "Madaniyat" tushunchasi lotin tilidan kelib chiqqan 
bo'lib, dastlab tuproqqa ishlov berish jarayonini aniqlash uchun ishlatilgan. 
Shu tor ma‘noda ham tabiiy sabablar ta‘sirida sodir bo‗ladigan o‗zgarishlardan 
farqli o‗laroq, tabiiy ob‘ektda inson harakatlariga bog‗liq holda o‗zgarishlarning 
mavjudligi ta‘kidlanadi. ―Madaniyat‖ tushunchasi shu maʼnoda inson (jamiyat) 
tomonidan qayta ishlangan, oʻzgartirilgan hamma narsani egallaydi, bunda 
insoniylik tamoyili mavjud. 
Binobarin, «tabiat» va «madaniyat» tushunchalarining bunday tahlili ularning 
farqini ko‗rsatadi: madaniyat inson tomonidan yaratilgan, ya‘ni sun‘iy narsa 
sifatida tushunilishi kerak; tabiiy ostida - insonga bog'liq bo'lmagan koinot 
qonunlariga ko'ra mavjud bo'lgan barcha tabiiy. 
Shu bilan birga, madaniyat insonni tabiat bilan uyg'unlashtirish vositasidir. Inson 
va tabiat o'rtasidagi o'zaro munosabatlar qanchalik uyg'un bo'lsa, uning hayoti 
madaniy taraqqiyot nuqtai nazaridan shunchalik yaxshi bo'ladi. 
Madaniyat hodisasi shundan dalolat beradiki, eng umumiy ma‘noda madaniyat 
shaxsning ham, jamiyatning ham moddiy va ma‘naviy taraqqiyotini ifodalaydi. 
Umumjahon (universal) va shaxsiy-individuallik inson hayotining barcha 
sohalarini qamrab oluvchi, ular bilan dialektik munosabatda bo'lgan madaniyatda 
birlashadi.
Falsafiy kategoriyalar umuminsoniylik va mafkuraviy ahamiyatga egalik 
uyg‗unligi bilan ajralib turadi. Umumjahonlik inson va dunyo o'rtasidagi 
munosabatlarning mohiyatini belgilovchi xususiyatlarni aks ettirishdan iborat, 
dunyoqarash ma'nosi - falsafiy kategoriyalar dunyoqarashning asosiy savolini 
(inson va dunyo o'rtasidagi munosabatlar) tushunish va hal qilish uchun ishlatiladi. 
―Madaniyat‖ tushunchalarining noaniqligi, bir qarashda, uni falsafiy kategoriya 
sifatida belgilashga to‗sqinlik qiladi. Ammo madaniyat hodisasini falsafiy nuqtai 
nazardan yaxlit ko'rib chiqishga harakat qilib, biz madaniyat ta'rifini biroz 
umumlashtirishimiz mumkin.Agar madaniyatni nafaqat turli xil hodisalarning 
hayotga tatbiq etilishi, balki Ernest Kassier ta'limoti kabi tizim, organik yaxlitlik 
sifatida qaraydigan bo'lsak, unga ko'ra til, afsona, fan va san'at o'ziga xos "ramziy 
shakllar"dir; madaniyat falsafasi ramziy shakllar falsafasi bilan bir xil, 
madaniyatshunoslik esa bu ramzlarni izohlaydi, unga koʻra ―madaniyat‖ 
tushunchasini tushunish kengligi biroz toraygan. 


Qizig'i shundaki, Maks Veberning kulturologik kontseptsiyasi, bu erda madaniyat 
tushunchasi qadriyat sifatida qaraladi; tarixiy jarayon o'ziga xos mohiyati, 
shakllari, rivojlanish ritmiga ega bo'lgan madaniyat turlarining ustki tuzilishi 
sifatida taqdim etiladi. 
Maks Sheler madaniyatni ideal (san'at, din, falsafa shakllangan) va inson ruhi 
tarkibida mavjud bo'lgan real, moddiy (iqtisodiyot, davlat, oila) ehtiyojlar sohasi 
deb hisoblagan.Ko‗rib turganimizdek, madaniyat tushunchasi insonning mohiyati, 
inson faoliyati bilan chambarchas bog‗liqdir. Bundan tashqari, insonsiz madaniyat 
oddiygina mumkin emas. Madaniyatga falsafiy nuqtai nazardan ta‘rif berishning 
turli jihatlariga qaramay (tabiatga moslik, ma‘naviyat, moddiylik, umuminsoniylik, 
individuallik, ijtimoiylik, tarixiylik) ularni birlashtiruvchi xususiyatni ajratib 
ko‗rsatish mumkin. Madaniyat ana shu jihatlar orqali insonning o`zini o`rab turgan 
olamga nisbatan mohiyatining ifodasi sifatida yoritiladi. 
Demak, madaniyat inson dunyosi bo‗lib, unda atrofdagi voqelik yanada tushunarli 
bo‗lishi uchun insoniylashtiriladi va insonning ichki dunyosi tabiatga aylanadi. 
Falsafiy kategoriya sifatida "madaniyat" universaldir, chunki madaniyat 
tushunchasi inson va dunyo o'rtasidagi munosabatlarning faol sohasi sifatida 
falsafaning asosiy savolining mazmunini aks ettiradi, shuningdek, madaniyat orqali 
inson o'zini anglash va tushunish imkoniyatiga ega. hal qiling. 
Madaniyat tizimida falsafa
Falsafaning asosiy masalasini hal qilishda madaniyatning ahamiyati 
Kundalik amaliy hayotdan uzoq bo'lgan bunday narsalarni o'rganish, falsafa bir 
qarashda kundalik hayotda keraksiz ko'rinadi. Darhaqiqat, umuman olganda
normal hayot sharoitlarini ta'minlash uchun, birinchi navbatda, oziq-ovqat, uy-joy, 
xavfsizlik, aloqa va boshqalarga bo'lgan asosiy ehtiyojlarni qondirish kerak, degan 
fikr mavjud. Biroq, asosiy ehtiyojlardan tashqari, insonda yana bir qancha 
ehtiyojlar mavjud - o'z-o'zini tasdiqlash, ijodkorlik va o'z imkoniyatlarini ro'yobga 
chiqarish. 
Falsafaning "yuqori" ehtiyojlarni tushunishi, ularni o'rganib chiqqandan so'ng, 
inson falsafiy nuqtai nazardan, albatta, ijodiy shaxsga aylanadi, o'zini namoyon 
qiladi va hokazo degani emas. Bunga faqat falsafa yordam beradi. U 
dunyoqarashning asosi bo'lib, insonning dunyoqarashini belgilaydi, dunyoqarash 
ideallarining shakllanishiga va ularni shakllantirish va amalga oshirish yo'llariga 
ta'sir qiladi. haqiqiy hayot. 
Amerikalik faylasuflar M.Velaskes va V.Berri psixoterapevt C.Rodjersga ergashib, 
dunyoqarash idealini to'liq funksional shaxs ideali deb biladi. Ularning ayrim 
qarashlarini qayta ko‗rib chiqish orqali bu idealning mazmunini konkretlashtirish 
mumkin. 


O'z-o'zini amalga oshirishga qodir bo'lgan to'liq funktsional shaxsning asosiy 
xususiyatlaridan biri bu mustaqil fikrlash qobiliyatidir. Bu belgi shaxsning o'z 
munosabati va e'tiqodini mustaqil ravishda shakllantirish qobiliyatini anglatadi. 
Bunday odam qattiq mafkuraviy va xulq-shaxsiy qaramlikdan xoli. Yana bir 
xususiyat - chuqur o'z-o'zini anglash. Uning mazmuni dunyoga, o'ziga nisbatan 
falsafiy qarashning rivojlanishi bilan chambarchas bog'liq. To'liq funktsional shaxs 
o'zini, uning harakatlarini, imkoniyatlarini baholaydi. Aynan falsafa hayotning 
―asosiy intellektual asoslari‖ni refleksiv qayta baholashning asosi hisoblanadi. 
Faqat falsafiy mulohaza ilgari amalga oshirilmagan e'tiqod va imtiyozlarni anglash, 
ularni boshqa mumkin bo'lgan afzalliklar va e'tiqodlar bilan solishtirish, ularning 
cheklovlarini aniqlash, bu chegaralardan chiqib ketish va mavjudlik uchun yanada 
mos asoslarni shakllantirishga olib kelishi mumkin. 
Keyingi xususiyat - moslashuvchanlik. beqarorlik, tub o'zgarishlar inson borliq 
olamida faqat qat'iy, mifologik qarashlarga o'xshash insonning dunyoqarash 
ko'rsatmalarini buzishga qodir. Va doimiy o'z-o'zini refleksli nazorat qilish, qayta 
qurish qobiliyatiga ega, tashqi dunyodagi o'zgarishlarning ta'sirini tushuna 
oladigan, hisobga oladigan va baholay oladigan, ularga o'z ichki tabiatidagi 
muntazam va moslashuvchan o'zgarishlar bilan munosib javob beradigan odam. 
silkitish va sindirishga qodir emas. 
Falsafa o'z mavjudligining boshidanoq dunyoni o'z nuqtai nazaridan ko'rib 
chiqishni taklif qiladi, har bir narsa yaxlitlikka bog'liq bo'lib, voqelikning umumiy 
manzarasini yaratadi, bu erda har doim umid, ishonch, sevgi uchun joy mavjud 
bo'lib, u insonni hayotdan ustun qo'yadi. yo'qlik tubsizligi. 
To'liq ishlaydigan shaxsning yana bir muhim xususiyati - bu ijodiy qobiliyatdir. 
Ijod nafaqat san'at sohasida namoyon bo'ladi. Ijodkor inson hayotining barcha 
jabhalaridagi har qanday masalalarni, barcha darajadagi, nostandart tarzda hal 
qiladi. Ijodkorlikning asosi falsafadir. Uning yordamida inson o'zining sof 
sub'ektiv kechinmalaridan mavhumlasha oladi, narsalarga tashqi tomondan 
qaraydi, o'zining insoniy cheklovlaridan tashqariga chiqib, dunyoni to'liq anglaydi. 
Dunyoning bunday ob'ektiv falsafiy qarashi mavjud muammolarni hal qilish uchun 
yangi istiqbollarni ochish imkoniyatini beradi. 
Falsafani assimilyatsiya qilish shakllanishiga yordam beradigan to'liq faoliyat 
ko'rsatadigan shaxsning navbatdagi xususiyati axloq, san'at, siyosat va boshqalar 
sohasidagi qadriyatlarni ifodalashning aniq kontseptuallashtirilgan, puxta 
o'ylangan tizimidir. Aksiologiya falsafaning bir tarmog'i bo'lganligi sababli, u 
odamlarga o'zlarining qadriyat yo'nalishlarini shakllantirish, o'z hayotining 
mazmunini anglash imkonini beradi. 
Zamonaviy amerikalik faylasuf va psixoterapevt V.Frankl insonda eng yuqori 
ehtiyoj va intilishlarni, umuman hayot mazmunini belgilovchi qadriyat 
yo‗nalishlari tizimi nihoyatda muhim ekanligini ta‘kidladi. 


Ajoyib martaba va yaxshi ish, moddiy farovonlik va jismoniy salomatlik sharoitida 
ham "yuqori" ehtiyojlar bilan belgilanadigan hayot mazmunining yo'qolishi yoki 
yo'qligi ko'pincha ruhiy nevrozlarga, ba'zan esa o'z joniga qasd qilishga olib keladi. 
Odam topmasa yomon. Insonning ruhiy salomatligi uning kimligi va kim bo'lishi 
mumkinligi o'rtasidagi tafovutni biladigan odamning psixikasida yuzaga keladigan 
keskinlikka to'g'ridan-to'g'ri mutanosibdir. V. Frankl falsafani logoterapiya, ma'no 
bilan davolash usulining asosi deb biladi. 
Falsafa inson o'zi uchun qanday ideal yaratishi va unga qanday erishish 
mumkinligini o'rgatadi. Madaniyat dunyoni o'zlashtirishning, unga moslashishning 
faol usuli bo'lib, inson hayotida dunyoqarash idealini gavdalantirishning o'ziga xos 
usulidir. Falsafa - bu inson ruhiyatining faoliyat sohasi, o'ziga xos til bo'lib, uni 
o'zlashtirgan odam dunyo bilan umumiy til topishi, olam va o'z mavjudligi 
qonunlarini o'rganishi mumkin. Madaniyat, bunday taqqoslashda, nutq 
apparatining bir turi bo'lib xizmat qiladi. Falsafani o'rganish orqali inson dunyo 
tilini o'rganadi va madaniyat orqali u bilan muloqot qiladi. 
Falsafaning asosiy masalasini hal qilishda madaniyatning ahamiyatini tushunish 
uchun insoniyatning dunyoqarash ideallarini shakllantirish bo'yicha tajribasi 
muhimdir. O'tmishdagi xatolar va yutuqlarni inson uchun ham, butun insoniyat 
uchun ham anglab, qadriyat yo'nalishlarini aniqlash, inson oldida turgan dolzarb 
muammolarni hal qilish yo'llarini topish osonroq bo'ladi. 
Shuning uchun madaniy jarayonni falsafiy nuqtai nazardan o'rganish nihoyatda 
dolzarbdir. Zero, insoniyatning ijtimoiy-tarixiy xotirasida, ana shu g‗ayrioddiy 
qadriyatlar xazinasida asosiy savollarga javoblar saqlanadi, dardga uchragan inson 
qalbiga dori-darmon va tasalli bor, bu yerda haqiqiy inson baxtiga yo‗l topish 
mumkin. . Yana aytilgan fikrni falsafa va madaniyatshunoslikni falsafiy jihatdan 
o‗zlashtirib, hayotning ma‘nosi nima, Haqiqat nima degan savollarga tayyor javob 
olishi, deb tushunmaslik kerak. Albatta yo'q. Negaki, qayta-qayta ta'kidlanganidek, 
falsafa tayyor javoblarni bermaydi, faqat ularni mos ravishda topishga o'rgatadi, 
madaniyat esa dunyoqarash yo'l-yo'riqlarini izlashga urinishlarning, Haqiqatga 
yaqinlashishga urinishlarning aksidir. 
Madaniyatda alohida odamlarning "yuqori" tuyg'ulari, dunyoqarash ideallari butun 
insoniyat idealiga aylanadi. Madaniyatning tarixiy turlari shakllarida saqlanib 
qolgan holda, ular insoniyat tajribasining mulkiga aylanadi, undan kelajak avlodlar 
uyg'unlik va go'zallik dunyosini yaratish uchun foydalanishi kerak, inson o'zini 
baxtli his qiladigan jamiyat qurishga xizmat qiladi. so'zning falsafiy ma'nosi. 

Yüklə 128,16 Kb.

Dostları ilə paylaş:
  1   2




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin