Mavzu: Shaxsni shakllantirishda musiqaning roli Reja



Yüklə 16,91 Kb.
tarix07.01.2024
ölçüsü16,91 Kb.
#203069
115533 1-ma`ruza



Mavzu: Shaxsni shakllantirishda musiqaning roli
Reja

  1. Inson shaxsini shakllantiruvchi yetakchi omillar

  2. Musiqa san’ati estetik tarbiyaning muhim omili

  3. Musiqa «til»i barcha qismlarning uzviy birligi

Musiqa shunday san’at turiki, u insonlarni kechinmalari, emotsional hissiyotlari orqali birlashtiradi. Ular orasidagi aloqa vositasiga aylanadi. Bir kompozitor tomonidan yaratilgan musiqa boshqa insonlar qalbida turli-tuman kechinmalar o’yg’otishining o’zini bir mujiza deb, atash mumkin. Musiqa tarbiyasi estetik tarbiyaning tarkibiy qismi hisoblanadi.


Inson shaxsini shakllantiruvchi yetakchi omillardan biri - ta’lim-tarbiyadir. Estetik tarbiya esa uning tarkibiy qismi sifatida go’zallikning mohiyati, estetik va axloqiy hissiyotlarning birligi, san’atning xalqchilligi to’g’risidagi ta’limotga suyanib, o’quvchilarning ob’ektiv dunyo haqidagi bilimini kengaytiradi va chuqurlashtiradi, ijodiy qobiliyatini va iste’dodini o’stiradi hamda ularda yuksak ma’naviy fazilatlarning tarkib topishiga yordam beradi. Odatda, estetik tarbiyaning maqsadi bolalarda estetik his-tuyg’u va fikrlarni rivojlantirish, go’zallikni ko’ra bilish va ulardan zavqlana olishdan iborat, deb tushuniladi.
Aslida estetik tarbiyaning maqsad va vazifalari bu bilan chegaralanib qolmaydi, o’quvchilarni go’zallik va xunuklikni, yuksaklik va tubanlikni, shodlik, kulfatni anglash va ko’ra bilishga o’rgatadi. Estetik tarbiya umuminsoniy va milliy qadriyatlar qaror topishiga xizmat qiladi. Ayonki, tarbiya inson ongiga, his-tuyg’ulariga, tasavvuriga, e’tiqodiga, dunyoqarashiga, hatti-harakatlariga, xulq-atvoriga ta’sir o’tkazadi. Musiqa tili barchaga tushunarli va yaqindir.
Musiqa tovush tovlanishlari orqali fikr va tuyg’ularni aks ettiradi, hayot bosqichlarida insoniyatni to’lqinlantirib kelgan axloqiy muammolarni bayon qiladi. Bunda musiqaning falsafiy mohiyati ham namoyon bo’ladi. Ajoyib musiqa asarlari chuqur falsafiy mazmun bilan sug’orilgan bo’ladi, musiqada hayot va o’lim, shaxs va jamiyat, ezgulik va zulm, qudrat va zaiflik kabi masalalar aks etadi.
Musiqaning inson ruhiyatiga ta’sir qilishining tugallanmas imkoniyatlari haqida qadimdan musiqashunoslar, mutafakkirlar va olimlar diqqatini o’ziga tortgan. Faylasuflar, psixologlar, pedagoglar va jamoat arboblari san’atlar ichida musiqa san’atining insonni shaxs sifatida shakllanishiga ta’sir qiladigan xususiyatlari haqida aniqlashga uringanlar. Qadim zamonlardan musiqaning, ayniqsa, uning komponentlari - ritm va kuyning inson kayfiyatiga ta’siri, uning ichki dunyosini o’zgartirishi haqida fikrlar mavjud bo’lgan.
Musiqa san’ati estetik tarbiyaning muhim omili sifatida shaxs shakllanishiga kuchli ta’sir etadi. Oilada, bog’chada, maktabda musiqa mashg’ulotlarini maqsadga muvofiq tarzda uyushtirish, yosh avlodning ichki dunyosini boyitish va san’atni to’g’ri tushunishdagi samarali yo’ldir.
Musiqa inson his-tuyg’ularini, orzu-umidlarini, xohish-istaklarini o’ziga xos badiiy tilda ifoda etadi va kishining his-tuyg’ulariga faol ta’sir etadi. Musiqa ham fan, ham san’atdir1. U fizika va matematikaga asoslanadi, bu fanlar musiqani fanga aylantiradi. Lekin musiqa asariga shu fanning turg’un tushunchasi sifatida qarab bo’lmaydi. CHunki musiqa har doim rivojlanib turuvchi jonli san’atdir.
Musiqa san’ati inson hayotining ilk yillaridanoq uning hamrohiga aylanib, umumiy madaniy rivojlanishiga salmoqli hissa qo’shadi. Musiqa inson umrining doimiy yo’ldoshi. Stendalning aytishiga ko’ra, musiqa - san’at turlari ichida insonning yuragiga chuqur kirib, uning ichki kechinmalarini aks ettirishga qodirdir.
«Musiqa san’atning ifodali turi tizimiga kiradi. Musiqa ham voqea-hodisalarni ifodali aks ettiradi. Ammo u me’morchilikdagi kabi fazo va moddiy ashyo o’lchovlari bilan belgilanmaydi. Musiqa ko’rish orqali emas, balki eshitish vositasida idrok qilinadi. Musiqa mavzui o’z xususiyatiga ega bo’lib, inson va voqelikdagi barcha tomonlarni qamrab ololmaganligi uchun, eng avvalo, inson ichki ma’naviy dunyosini, uning tuyg’u va kayfiyatini ifodalaydi... musiqa voqelikning his-tuyg’uli qiyofasini yaratadi.»3
Musiqa kayfiyat holatini ifodalashda keng imkoniyatga ega. Inson kayfiyati murakkab hissiyot bo’lib, u hech narsa bilan bog’lanmagan. Kayfiyat umumlashgan xususiyatga ega bo’lib, undan ikkilamchi tomonlar chiqarib tashlanadi va insonning voqelikka bo’lgan tuyg’u munosabatini belgilaydigan eng muhim tomonlari ajratib olinadi. Musiqaning kuch-qudrati shundaki, u shodlanish, qayg’urish, xayol surish, bardamlik, jasurlik, tushkunlik va shunga o’xshash inson ruhiy holatlarini xususiy va umumiy tarzda o’zaro bog’liqlikda, bir-biriga singib ketishida namoyish qila oladi.
Musiqa «til»i barcha qismlarning uzviy birligini, asar shaklini ifodalaydi. SHakl - musiqa mazmunining moddiy ifodasidir. Bastakor fikri, tuyg’ulari, tasavvurlari eshituvchilarga musiqiy shakl orqali yetib boradi. SHu bois musiqa «til»ini egallashga, uning mazmun-mohiyatini anglashga, musiqadagi fikrlar, tuyg’ular, kechinmalar boyligini o’zlashtirishga keng yo’l ochadi.
O’sib kelayotgan avlod uchun musiqiy tarbiyaning ahamiyatini nihoyatda buyuk ekanligini qadimiy mutafakkirlar alohida urg’u bilan ta’kidlashgan.
Kelajak jamiyat a’zosining insoniy va ijobiy fazilatlari aynan bolalikdan boshlab shakllana boradi. Aynan shu davrda musiqa ijobiy sifatlarni shakllantiruvchi vosita hisoblangan. Musiqa ashula va raqs tarkibida ham vujudga keladi va keyinchalik badiiy ijodning mustaqil turiga aylanadi, o’ta o’ziga xos badiiy ifoda «til»iga ega bo’lib, maxsus ishlab chiqilgan va tanlab olingan tovushlar ana shu «til»ning manbaidir.
Albatta, musiqa shaxsni shakllantirishning, uning ijobiy fazilatlarining yo’nalishlarini o’z-o’zidan belgilab bermaydi. Tarbiyaviy ta’sirning eng muhim tomonlari musiqiy asarning g’oyaviy mazmuniga bog’liqdir. Ana shu bilan musiqiy-estetik tarbiyaning vazifalari belgilanadi. Mashhur polyak kompozitori K.SHimanovskiy o’zining «Jamiyatda musiqaning tarbiyaviy ahamiyati» nomli maqolasida, musiqaning tabiiy kuchi haqida gapirar ekan, - uning ikki qarama-qarshi yo’nalishda - yaratish va bo’zish uchun ishlatish mumkinligini — «kerakli ishga yo’naltirgan holda, tez oqar daryoning suvlaridan foydalanib, foydali va unumli ishlar uchun, ya’ni tegirmonni aylantirish uchun ishlatgandek, musiqa kuchidan ham unumli foydalanish kerak»5, - debgaytgan.
SHu o’rinda Asafьevning «...musiqa - bu ham san’at, ham fan, ham til, ham uyin» .2 – degan so’zlarini eslash maqsadga muvofiqdir
Musiqaning insonga ta’siri, shaxsning va jamiyatning ruhiy hayotidagi o’rni kompleks muammo hisoblanadi. Ushbu murakkablik va serqirralik fanga darrov kelmadi. SHu o’rinda Asafьevning «...musiqa - bu ham san’at, ham fan, ham til, ham uyin»6-degan so’zlarini eslash maqsadga muvofiqdir.
Demak, bolalarning musiqiy hamda shaxsiy xususiyatlarini shakllantirishda musiqa san’atining o’rni beqiyosdir. Musiqa kishiga har tomonlama ta’sir ko’rsatar ekan, kuy va uning musiqiy ifodasi kishining hissiyotiga chuqur ta’sir qilib, unda har xil hislarni o’yg’otadi, turlicha kayfiyatlarni hosil qiladi. Qo’shiqning matni, g’oyaviy mazmuni faqat hissiyotga emas, balki tinglovchilarning ongiga ham ta’sir qilib, ularni hayajonlantiradi va fikrlashga majbur etadi. Kishilarda asarda aks etgan ma’naviy muammolarga nisbatan muayyan munosabat o’yg’otadi. Bunday ta’sir g’oyat murakkab va kuchlidir.

1 Асафьев Б. В. Музыкаьная форма как процесс. Л.: Госуд. муз. изд., 1973г., -24стр
3 Э.Умаров. Эстетика Т.: "ЎЗБЕКИСТОН", 1995й., -210-бет



2


Yüklə 16,91 Kb.

Dostları ilə paylaş:




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin