Qirg’izlarning to’y va a’za marosimlari



Yüklə 36,47 Kb.
səhifə1/4
tarix13.05.2023
ölçüsü36,47 Kb.
#113236
  1   2   3   4
Qirgiz urf odatlari


Qirg’izlarning to’y va a’za marosimlari
Reja:

  1. Kirish. Qirg’izlar to’y marosimlari

  2. Qirg’izlarning ma’naviy madaniy an’analari

  3. Qirg’iz xalqi A’za marosimlari haqida

  4. Foydalanilgan adabiyotlar



Kirish
Qirg'izlarning urf-odatlari va an'analari, dunyoning barcha xalqlari kabi murakkab va mazmunan boy etnik majmuadir. Uning xarakterli xususiyatlarining shakllanishiga katta ta'sir ko'rsatdi Turkiy-mo'g'ul ko'chmanchi madaniyati. Bundan tashqari, turli tarixiy davrlarda paydo bo'lgan marosim tarkibiy qismlari unda bir-biri bilan chambarchas bog'langan. Shunday qilib, islom an'analari bilan birga, bu erda topilgan islomdan oldingi kultlarning ulkan qatlami, urf-odatlar va e'tiqodlar ko'pincha dominant rol o'ynaydi.
Xalqning moddiy va ma'naviy madaniyati, uning turmush tarzi, dunyo tuzilishi g'oyasi doimo yangilanish va o'zini-o'zi takomillashtirish holatida bo'lgan, shu bilan birga, oilaviy va qabilaviy aloqalarning ajralmasligi tufayli, barcha eng ijobiy narsalar hayotidan. oldingi avlodlar kundalik hayotga uslubiy ravishda ko'chiriladi.
Shunday qilib Sharqona mehmondo'stlik qadim zamonlardan beri va hozirgi kungacha hisobga olinadi eng yaxshi xalq odatlaridan biri.
Uyning tomi ostidagi eng yaxshi narsalar har doim mehmonga bag'ishlangan, u maxsus taklif qilingan yoki tasodifiy sayohatchi bo'lishi mumkin. Egasi mehmonni ostonada kutib oladi va uyga kirishni taklif qiladi. Oilaning boyligidan qat'i nazar, sayohatchiga doimo oziq-ovqat va boshpana taklif qilinadi. Qirg‘izlar bejiz aytilmagan: “Konoktuu qut bar” – “Uyda mehmon, uyda inoyat”.
Qirg'izlarda juda ko'p turli xil marosimlar mavjud, urf-odatlar va marosimlar ular bilan bog'liq bo'lsa-da, ularni quyidagi toifalarga bo'lish mumkin: madaniyatning moddiy ob'ektlari, taqvim, ko'chmanchilik va, albatta, eng muhim va qiziqarli toifa - inson hayotidagi muhim bosqichlar va ular bilan bog'liq voqealar.
To'y marosimi qirg'iz xalqi madaniyatidagi chinakam noyob hodisadir. To'y va tegishli tadbirlar marosimlar majmuasining eng rang-barang qismidir. Milliy to‘y an’analari haqida gap ketganda, albatta, bular birinchi navbatda kelin to‘lash yoki sovchilikka oid hayajonli marosimlarni nazarda tutadi, biroq bu marosimning boshqa qiziqarli lahzalari ham ko‘p.
Hammasi oilaviy an'analar Qirg'izlar uzoq tarixga ega bo'lib, oilani saqlash, ko'paytirish va farovonligini, uning farovonligini oshirishga e'tibor qaratgan. Patriarxal turmush tarziga ega bo'lgan oila har doim qirg'iz xalqining har bir vakilining hayotida muhim rol o'ynagan: an'analar oilada tinchlikni saqlashga, tajriba va bilimlarni yangi avlodlarga o'tkazishga qaratilgan. Kishi koʻp nasl va koʻproq chorvador boʻlishga, obroʻ-eʼtiborli va badavlat kishilar bilan turmush qurishga, qarindosh-urugʻ, qoʻni-qoʻshnilarga yordam berishga intilgan.

Исхаков М. М. Центральная Азия в системе мировой письменной культуры. – Ташкент: УМЭД, 2008. – 340 с.


Qirg'izlar keksa avlodni tajriba va donishmand sifatida e'zozlashga katta ahamiyat beradi. Oqsoqollar va hurmatli kishilar ziyofatda hurmatli joyga o'tiradilar, ularga eng yaxshi noz-ne'matlar beriladi..
Ilgari yoshlar o'rtasidagi nikoh faqat ota-ona kelishuvi bilan tuzilgan, kelin yig'ilishda kuyovning ota-onasiga ta'zim qilishi kerak edi.
Muhim qarorlar qabul qilinganda, qarindoshlardan, hatto qo'shnilardan kimdir yordamga muhtoj bo'lsa, oqsoqollardan ("oq soqolli", ya'ni oila va urug'ning eng keksa a'zolaridan) maslahat so'rash odat tusiga kirgan. “ashar” (o‘zaro yordam) odat tusiga kirdi. Har bir inson yettinchi avlodgacha ajdodlarini bilishga majbur edi.
Ilgari Qirg'izistonda erta turmush qurish odati bor edi - sadoqatli do'stlar o'zaro turmush qurishni xohlasalar, tug'ilmagan yoki yangi tug'ilgan chaqaloqlarga uylanishlari mumkin edi. Sovchilarga hurmat bilan munosabatda bo'lish odat edi. Bugungi kunda, albatta, yoshlarning o'zlari taqdirlarni birlashtirishga intilishlari hisobga olinadi. Ammo ota-onaning kelishuvidan keyin hamon kuyovning qarindoshlari kelinning uyiga tilla sirg‘a olib kelishadi.
Kelin uchun kalim to'lash odat tusiga kirgan va uning ota-onasi "sep" - sep tayyorlashni muhim deb bilishgan. Bu yosh oila uchun zarur bo'lgan narsalarni o'z ichiga olgan. An'anaga ko'ra - idish-tovoq va kiyim-kechak, an'anaviy gilam va ko'rpa-to'shaklar solingan sandiq, to'y ekrani "koshoge" ham mahrning bir qismi edi.
Belgilangan kuni sovchilar kelinning uyiga kalim va qimmatbaho sovg'alar olib kelishdi, ota-onalarning duosidan so'ng kelin kuyovning uyiga tantanali ravishda yuborildi, u erda oq ro'mol uning to'y libosiga aylandi. Shu kungacha kuyovning uyiga kirgan kelin shirinliklar (odatdagi "chachyla") bilan yuviladi.
Barcha xalqlar singari, oilaviy bayramlar singari, oilaviy o'yinlar, rang-barang va tantanali, yoshlar o'yinlari, rang-barang va tantanali, shuningdek, alternativ qo'shiqlar va boshqa o'yin-kulgilar ham olib boriladi.
To'y marosimi - qirg'iz xalqining madaniyatidagi chinakam noyob hodisa. To'y va tegishli tadbirlar marosim majmuasida eng rang-barang qismdir. Ular milliy to'yning an'analari haqida gapirganda, avvalo, ular birinchi navbatda, ular kaltaizm yoki devorni hayajonli marosimlarni anglatadi.
Bugungi kunda, albatta, barcha marosimlar qat'iyan kuzatilmaydi, ammo baribir har qanday bayramda muhim ahamiyatga ega.

.Исхаков М. М. Центральная Азия в системе мировой письменной культуры. – Ташкент: УМЭД, 2008. – 340 с.


Eng qiziqarli narsa shundaki, qirg'izlar hatto ularning tug'ilishiga ham ruxsat beriladi. Bunday devorning bunday shakli "chinorlar" deb ataladi va u "skateshuu" qon zanjirlarini orzu qilgan chang do'stlarda tarqatiladi. Bir jumlani bog'lash uchun quyidagi marosim chiqdi: kelajakdagi qarindoshlar Luqoning tishlari o'qiga to'xtalib, keyin yaralar bilan mayda-chuyda kesishgan va bir-birlaridan qonni so'rib olishgan.
Albatta, kelinni to'lovsiz qabul qilinmadi, bu kuyovning kelin uchun uyning uyiga olib borilayotgan ko'p sonli chorva mollari borligini taxmin qildi.
Shunda qiz qizning blanganlarini sindirdi va ayol ayol o'sadi, uning ota-onasi abadiy yo'qolgan va to'la eriga va oilasiga tegishli edi.
Qanday, taqiqning urf-odatlari bor edi. Shunday qilib, u erning qarindoshlariga o'tira olmadi, cho'zilgan oyoqqa o'tira olmadi. Uning eri. Bu taqiq keling hayoti davomida harakat qildi. Hatto chuqur qariganida ham, soliqda ayol eri o'lgan qarindoshlar, ularni taniganlarning har qanday ishtirokchisi deb atashmadi. Biroq, erning katta qarindoshlari Snoyga nisbatan maxsus odob-axloq qoidalarini kuzatdilar.
Ishonch bilan e'tibor berish odatiy ahamiyatsizligi. Yangi turmush qurganlar, kelgusi oilani yangi turmush qurgan oila, keling erining qarindoshlari bilan o'zlarining sharafli qoramollari bilan tanishtirdilar, boshini oq ro'molcha kiyadilar. Qirg'izlarning pokligi, quvonchli yo'l, baxtli yo'l va pok fikrlar.
Qirg'izlar juda erta turmush qurishadi va ko'pincha kuyovning o'zi kelinni emas, balki ota-onalar farzandlari bilan, hatto go'dakligida ham til biriktiradilar. Ko'pincha 2 yoki 3 yoshli bolaning kelini bor va u 12-15 yoshga to'lishi bilanoq u qonuniy nikohga kiradi.
Qirg‘izlarning odatiga ko‘ra, kelin kuyovga bizdagidek sep olib kelmaydi, aksincha, kuyov uning uchun ota-onasiga to‘lov berishi kerak. Bu to'lovni ular kalim deb atashadi, "va buning hisobidan har ikki oila o'zlarining boyliklariga qarab, odatda, o'zaro kelishuvga erishadilar; shuning uchun, masalan, boy oilalarda kuyov kelin uchun 47 bosh turli chorva mollari bilan kalim to'laydi. : tuyalar, otlar, sigirlar va boshqalar. O'rtacha daromadli oilalarda
kalim 27 dan 37 boshgacha, bechora kuyov esa 7 dan 9 boshgacha to'laydi. Ba'zan, odat bo'yicha, ot va tuya o'rniga, kuyov qo'chqor bilan to'laydi; lekin keyin allaqachon bitta ot yoki tuya uchun 6 dan 8 qo'chqorgacha bo'lishi kerak. Kalim to'satdan emas, bo'lib-bo'lib to'lanadi: avval qo'chqorlar, keyin tuyalar va nihoyat otlar, shuning uchun o'yinlar odatda ancha uzoq davom etadi.

.Марказий Осиё тарихи: манбашунослик ва тарихнавислик 22 36 bb


Ota o‘g‘liga kelin tanlagan bo‘lsa, avvalo, o‘g‘liga qizini berishga rozimi yoki yo‘qligini bilish uchun oilasidan kimnidir ota-onasiga yuboradi. Agar kelinning ota-onasi rozi bo'lsa, sovchilik hozirdan boshlanadi. Kuyovning otasi yaqin qarindoshlaridan (3 dan 9 gacha) bir nechta sovchilarni tanlaydi va ularni qishloqqa kelinning otasiga yuboradi. Sovchilarni hurmat bilan qabul qilishadi, muomala qilishadi, kelin tomondan sovchilar ham bor.
Davolanishdan so'ng, ish bilan shug'ullaning: ikkala oilaning sotuvchilari nikoh shartnomasini muhokama qilishni boshlaydilar, unda ular qaror qilishadi: kuyov kuyovga qancha pul to'lashi kerak, qaysi vaqtda va qaysi qismlarda, nihoyat, to'y qachon bo'lishi kerak. , to'y va kuyovdan kelinning ota-onasiga sovg'alar uchun qancha mablag' ajratilgan. Endi esa, nikoh shartnomasi ikki taraf tomonidan qabul qilinishi bilanoq, kelinning ovulida tog' va turli o'yin-kulgilar bilan ziyofat boshlanadi: kurash, o'yinlar, ot poygalari, o'zaro qo'shiqlar musobaqasi.
Shu paytdan boshlab, qirg‘iz odatiga ko‘ra, kuyov kelinning ota-onasiga ham, boshqa qarindoshlariga ham ko‘rinmasligi kerak; xuddi shunday, u kuyovning qarindoshlariga o'zini ko'rsatmaydi
Har qanday bayram singari, qirg'izlar o'rtasida o'zaro kelishish ham shunday odatlar bilan birga keladiki, biz, ruslar uchun g'alati, ba'zan esa kulgili tuyuladi. Masalan, qirg'izlarning hayoti va urf-odatlari bilan tanishish uchun borgan bir rus olimi to'yda qanday qilib bir oilaga bo'lganini aytib beradi. Vagon mehmonlarga to‘lgach, ziyofat boshlandi. Birinchidan, ular undan navarov bilan qaynatilgan qo'zichoqni berishdi va qo'zichoq yo'q bo'lganda, ular boshqa yangi taom olib kelishdi, ularsiz bu odamlar orasida biron bir o'yin-kulgi to'liq bo'lmaydi. Ma'lumki, qirg'izlar ko'proq ovchi va hunarmanddirlar: ba'zilari butun qo'chqorni yeyishi mumkin, Ha, hatto so'raydi, keyin esa bu taom taqdim etilganda, hamma undan qo'rqardi. Va taom mazali edi: jigar, qo'zichoqda qovurilgan va qalin smetana bilan to'ldirilgan. Egasining oldiga mana shu mazali taom solingan piyola qo‘yishlari bilanoq uning o‘zi tatib ko‘rdi va mehmonlar bilan talpina boshladi. Ammo mehmonlar nafaqat bu noz-ne'matga shoshilmadilar, balki hamma bir kishi bo'lib, qasosdan o'rnidan turdi va chodirdan chiqish tomon orqaga chekinishni boshladi. Biroq, ma'lum bo'lishicha, chiqish joyi oldindan qulflangan, shuning uchun mehmonlar, xohlasalar, xonada qolishlari kerak edi; ammo baribir hamma ovqatdan bosh tortishda davom etmoqda. Keyin egasi ularni davolashdan charchadi; u qarindoshlaridan biriga mehmonlarning har qandayini to'g'ridan-to'g'ri kuch bilan sudrab borishni buyuradi. Shunday qilib, ikki kuchli, baland bo'yli qirg'iz birinchi kelgan mehmonni ushlab oldi va u qanchalik qarshilik ko'rsatmasin, o'tirgan va qo'lida bir nechta bo'laklarni ushlab turgan egasiga sudrab borishdi.

.Марказий Осиё тарихи: манбашунослик ва тарихнавислик


Har qanday madaniyatda bo'lgani kabi, qirg'iz tilida bo'lgan to'y eng rang-barang bo'lib, hatto butun bayramga aylanadi. Agar qiz to'qilgan bo'lsa, unda yonma-yonliklar to'y sharoitlarini, "kalma" (tovuq) miqdorini qildilar. Ota-onalar "Kyz O'ztuu" (ota-ona uyining simlari) tashkil etildi. Uchrashuvchilar "Kiyit" ni (Matchmmocerning qimmatbaho sovg'alarini) olib kelishdi va "Kalim" ni olib kelishdi. Ota-onaning marhamatidan so'ng, qiz oq ro'molcha kiygan kuyovning uyida yashiringan edi. Kuyovning uyida "Nika" (diniy nikoh) bo'lib o'tdi va ular "Okul Ota, Okul en" (ota-onalari) tayinlandi.

To'y, va bog'langan urf-odatlar va marosimlar butun marosimning eng rang-barang va mazmunli qismidir. Ota-onalar, AIA-da kuyovning qarindoshlari kelin, kelin "Qiz Uznatuu" ning katta to'yini qondirishdi. Kuyovning kelishi arafasida, odatiy qiz, u hamma bilan kechirildi, u barcha qarindoshlarini ushladi, bu tengdoshlar uchun Herbidnikni uyushtirdi. O'zimiz to'y bayramlari (


ko'plab o'yin, qo'shiq va musiqiy va salbiy elementlarni o'z ichiga olgan tomoshalar va o'yin-kulgilar bilan birga. "CamPir Old", "qiyinchiliklarni Jigger", "qiz Kõneshituuu", "Zhyuuu-Zhauuu", "JK Keruu", "Ukukuk Baital", "Orok: Moroda tolasi va Ail kuyovga uni harakat kabi Rolling harakatlar bilan birga Koy "," Ergei Zhabar "," Tunduk Kotoruu "," Yi Kotoruu "," Tolgoo tovoq "," Toy Tarautu Tokmok boshqalar Saluu "," Teschok Talashuu ", va otliq sport", ko'ngilochar bor edi ". Jarayon oldida qalin arqon cho'zildi - "Arkan Tartalu", kuyovning ota-onalari kichik sovg'alar tarqatishni to'lashga majbur bo'lishdi. Ota uyida kelin asosiy marosim harakatlarini amalga oshirdi: "Kuzginguna" ning qarindoshlari - "Kuzguno" ning qarindoshlari - "Kuzg Suyu" tomonidan olib borilayotgan bir paytda, ular ota-onalarga, kelinning eng yaqin qarindoshlari tarqatdilar. "Kiyit". Shu bilan birga, kelin uchun butun sotib olishning "Kallin" marosimining marosimini o'tkazish edi. "Kalin" asosan qoramollarga kirdi, chunki chorva mollarining turli xil boshliqlar soni to'qqizta - "togoldan" bo'lishi kerak. Bu raqam muqaddas ahamiyatga ega edi. To'qqizta yog'och kubokda - "Toguz tamaki" - marosim idishlar, kiyim-kechak buyumlari va kichik buyumlarni tashladi.
Qizning qarindoshi to'y arafasida "Chacchatu" marosimini uyushtirgan "Chacchatu" marosimlari - Sehli Pigtaillar va urg'ochi dorlari to'silgan. Bu marosimning boshqa katta yoshli yosh toifasiga bag'ishlanish edi. U yaxshi so'zlar bilan, yaxshi beka va sodiq turmush o'rtog'i haqida xabardor qilingan. To'liq to'y libosida, Snook va kelinlar bilan birga kelin kuyovning ota-onasi uchun - "Juz Korushuu" ga hamroh bo'lgan "Zhuz Koroshuu" uchun namoyish etildi.

.Марказий Осиё тарихи: манбашунослик ва тарихнавислик 85 87bb


Kelin Ail kuyov uchun sim bo'lganida, odati "Qiz Uznatuu" bor edi, ular baland yig'lash, ayollarning aniqligi - "Aituu mushuk" degan ma'noni anglatadi. An'anaga ko'ra, agar qiz turmush qurgan bo'lsa, u abadiy otasining oilasini tark etdi, - "Chixkan Kyz Tyshkara", qiz esa boshqa birovning "Kyz Chiydi Eldinta Kishisi", "qiz - bu odam birovning o'ziga xos turlari - - dedi Kirgiz uni yana oxirgi yo'lda bo'lgani kabi.
AIL Kuyovga ko'chib o'tgandan so'ng, bunday marosimlar "Elechek", "Elechek" o'rniga "Elechek", "Otko Qirg'izuu" ning boshida - "Otko Qirg'izuu" o'rniga oq salla - oq salla, "Otko Qirg'izuu" o'rniga oq salla - oq salla. - "Nik Kyuu", kelinning "Kelin Coruju", "Okin Ota, Okul Ena" va boshqalar. Qizil, odatdagi, ismni chaqirish huquqiga ega emas edi Uning eri qarindoshlarining "Tergo", ularni boshqa so'zlar bilan almashtirdi.


Yüklə 36,47 Kb.

Dostları ilə paylaş:
  1   2   3   4




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin