Turkistonda chorizm maktab siyosatining boshlanishi. Rus-tuzem maktablari va matbuot
Rus muhojirlari Turkiston general-gubematoriningfarmoniga binoan olkada rus va rus-tuzem maktablari, gimnaziya kabi maktablami ochish va bu maktablarni kengaytirish hisobiga mahalliy maktablar, madrasalarni siqib chiqarish maqsadida maorif islohotini o'tkaza boshladilar.
Bu bilan go'yoki, ular Markaziy Osiyo ahohsining savodxonlik dara jasini oshirmoqchi boldilar va har bir qilingan ishni bo'rttirib ko'rsatishga urindilar.
1917-yilgi to'ntarishgacha 21 foiz savodxon bo'lgan olka ahohsini, yoppasiga savodsiz edi, deya kamsitishga urindilar, quruq bo'hton yog'dirdilar.
O'lka ahohsini savodxon qihsh uchun eng avvalo rus, rus-tuzem, gimnaziya kabi o'quv maskanlari kerak, madrasa va «usuli qadimiya» eski usul maktablarida, otinlar maktablarida savod chiqarib bo'lmaydi degan siyosatni yurgizishga harakat qildilar.
Bunga biz 1897-yildagi Rossiya tomonidan o'tkazilgan aholi ro'yxati ma’lumotlarini ko'rsatishimiz mumkin. Masalan, o'sha aholi ro'yxatida
qayd etilishicha, Markaziy (0 ‘rta) Osiyo aholisining savodxondik darajasi quyidagicha belgilangan:
tojiklar - 99,5 % savodsiz;
qirg'izlar - 99,4 % savodsiz;
turkm anlar- 99,3 % savodsiz;
o'zbeklar - 98,4 % savodsiz;
qozoqlar- 97,9 % savodsiz deb hisoblangan.
Bu korsatkichlaming barchasi uydurma edi. Ashda Turkiston oTkasi
xalqlarining savodxonlik darajasi chor Rossiyasi ahohsininng savodxon- lik darajasidan past emas edi. Chunki Turkiston o'lkasi xalqlari 1917 - yilgi to'ntarishdan oldin shaxsiy va ommaviy maktablar, madrasalarda bihm oiganlar, ilm egalari bo'lganlar.
Zero, yuqorida qayd etilgan aholi ro'yxati ma’lumotnomasida rus xalqidan, rus millatidan boshqa millatga mansub fuqarolarni ataylab kamsitish chor Rossiyasining asosiy mafkuraviy kurashi natijasidir. Chunki ular rus va rus-tuzem maktablarini biti^ganlarnigina savodh deb hisoblaganlar. Hatto ular dunyoviy maktablar ochish, ona tilidagi darsliklar, gazeta va jurnallar nashr qihsh va hokazolarni qat’iy ta’qib qilar edilar.
Ayni vaqtda chor hukumati rus bo'lmagan ahoh yashaydigan joylar da maktablar ochar, bu maktablar esa o'z oldiga ruslashtirish maqsadini qo'yar edi.
Chor hukumati tomonidan XX asrning 60 -yillarida maktab ustavlari tasdiqlanib, shular asosida boshlang'ich hamda o'rta maktablar qayta tuzilib, rus bo'lmagan xalqlar uchun maktablar tashkil etishga doir dav lat hujjatlarini ishlab chiqishga kirishdilar.
Maktab ishiga taalluqli asosiy siyosiy va idealogiya sohasidagi ko'r- satmalar 1870-yili chor Rossiyasi xalq maorifi noziri D.A.Tolstoy tomonidan ifodalab berilgandi: «Bizning vatanimizda yashovchi barcha begona (rus bo'lmagan) xalqlarning ma’lumoth bo'lishining oxirgi maqsadi, - deb ma’lum qilgan edi u, - shubhasiz, ularni ruslashtirish va rus xalqi bilan birlashtirishdan iborat bo'lishi kerak».
Ruslashtirish ko'rsatmasi 1870-yili e’lon qilingan boiib, unga binoan rus millatiga mansub bo'lmagan barcha xalqlar uchta toifaga bo'lingan edi.
«Juda kam ruslashgan xalqlar». Bularga Sharqiy Sibir va Volgabo'yi xalqlari kirar edi. Bu xalqlar uchun ochilgan maktablarda o'qishni ona tilida boshlash va keyinchalik rus tilida o'qitishga o'tish tavsiya qilinar edi.
«Ruslar ham yashaydigan rayonlarda yashovchi xalqlar». Bu joylar dagi maktablarda o'qitishni dastlab rus tilida ohb borish, ayrim hollarda
ona tilining yordamiga tayanish va mumkin qadar tezroq faqat rus tilida o'qitishga o'tish taklif qilinar edi(masalan, gruzin bolalari o'qitiladigan maktablarda o'qitish shunday ohb boriladi).
«Yetarli darajada ruslashgan xalqlar». Ukrainlar, belorus va boshqalar. Bulam ing maktablarida o'qitishni faqat rus tilida ohb borish tayinlangan edi.
Mana shu umumiy direktiv hujjat asosida ulkan Rossiya imperiyasi ayrim hududlaridagi maktablarning talim-tarbiyaviy ish prinsiplarini belgilab beradigan yol-yo'riqlar yaratiladi va e’lon qilinadi...
Tarixda o'zbek xalqi ko'p bosqinchilarni ko'rgan. Masalan, mo'g'ul bosqinchihgini oladigan bolsak, ular odamlarni qirgan, boyliklarini talon- taroj qilgan... ammo madaniyatiga, tiliga va diniga tegmagan. Eng dahshathsi, ruslar Turkistonda barcha bosqinchilik ishlarini ohb borish bilan birga, xalqning urf-odatidan, tili va dinidan ham ayirmoqchi boldilar.
General Rozenbax shunday degandi: «O'lkani ruslashtirish rejasini amalga oshirishda maktab katta ahamiyat kasb etishi lozim». Haqiqat- dan ham mustamlaka davrida rus-tuzem maktablari vujudga keldi. Bu maktablarning asl maqsadi o'lkani ruslashtirish edi. Afsuski, bu o'rinda boshqa tishga tegadigan nozik bir holat ham bor. «Tuzemes» degani ruscha- o'zbekcha lug'atda «mahalliy xalq», «tub aholi» deb tarjima qilingan. Rus olimi Vladimir Dalning «Velikorus jonli tilining izohli lug'ati» kitobida esa, mana shunday jumlalar yoziladi: «Tuzemes. Mestno'y otnosyahiy- sya do izvestnoy strani...Tuzemnie jiteli chasti Okeanii stoyat na niz- shey stupeni chelovechestva».
XX asr boshlarida Turkistonda hammasi bo'lib 20925 ishchi bo'lgan, xolos. Temiryollar oTkamizning barcha boyliklarini Rossiyaga tashib ohb ketish maqsadida qurilgan. Yangi ochilgan turh maktablar esa mus- tamlakachi amaldorlar uchun tilmochlar tayyorlab berish uchun xizmat qilgan.
Rossiya xalqlari uchun hukumat maktablari
Musulmon aholisi yashaydigan joylarda qadimdan maktab-madrasalar mavjud bo'hb, bularga qarshi chor hukumati Rossiyadagi ko'psonli xalqlar uchun maxsus hukumat maktablari barpo qilar edi. Bu maktablarning ko'pchiligida o'qitish rus tilida ohb borilardi. Ularning biri - to'rtyillik, ikkinchisi - ikkiyillik edi. Ba’zi-bir to'rtyillik maktablarda intematlar ham bo'hb, ularda ko'proq mahalliy aholining boy qatlami bolalari ta’hm olardi. Turkiston 1880- yili Rossiya tasarrufiga o'tganidan keyin Marka-
ziy Osiyodagi rus-tuzem maktablari ancha mashhur boldi. Ammo meh- natkashlarning bolalari uchun yaxshi yolga qo'yilmagan ikkiyilhk savod chiqarish maktablari ochilgan edi. O'qish muddati ikki yil bo'lgan mil- hy maklablardan, masalan, qozoqlarda ovul maktablari, deb atalgan mak tablar tipik maktab sanalar edi.
Dastlabki ovul maktablari 1892-yili To'rg'ay oblastining ovullarida tashkil topgan boiib, aholining ko'chmanchilik turmushiga moslashti- rilgan edi. Ovul maktablarida rus tili, arifmetika, qozoq alifbosi va islom dini o'qitilar edi. Bu maktablarda o'qitish o'quvchilarning ona tilida ohb borilardi, lekin ulaming saviyasijuda past edi. 1916-yih 169 ovul maktabi boiib, ularda 5 ming o'quvchi o'qirdi, bu maktab yoshidagi barcha qozoq bolalarining faqat 1 foizga yaqininigina tashkil etardi, xolos.
Markaziy Osiyo va Shimoliy Kavkazning musulmon aholisi uchun rus-tuzem maktablari XIX asrning 80-yillaridan boshlab ochila boshladi. Bu maktablar o'z dasturlariga ko'ra m s ministrlik maktablaridan islom dinining o'qitilishi bilangina farq qilardi. Rus-tuzem maktablarida o'qitish m s tilida, diniy ta’limot esa, o'quvchilarning ona tilida ohb borilardi.
Turkistonda dastlab ochilgan rus maktablari
Markaziy Osiyo xonliklarida islom dini davlat dini hisoblanardi. Musulmon ruhoniylari Markaziy Osiyoning feodal hukmronlari bilan mahkam bog'langan edi; shu hukmronlarning yordami tufayli bu yerda musulmonlarning juda ko'p diniy o'quv yurtlari, chunonchi: masjidlar huzurida maktablar, madrasalar va shunga o'xshagan o'quv yurtlari bor edi. Turkistonda birinchi general-gubernator bolgan Kaufman barcha musulmon muassasalariga nisbatan «aralashmaslik» (betaraflik) siyosatini tutdi.
O'rta asr musulmon maktablarini isloh qilishdan bosh tortgan chorizm ruslar o'rnashgan yerlarda ochilgan m s maktablarini Turkistonda maorif sohasida o'z siyosatining quroli qihb olishga harakat qildi. (Toshkentda dastlabki rus maktabi 1866-yili ochilgan edi.) Rus maktablariga ruslar bilan birga o'qish uchun mahalliy ahoh bolalari ham qabul qilinardi. Turkistondagi boshlang'ich rus maktablarida hunarga Rossiyaning Yevropa qismidagiga qaraganda, ancha ko'proq o'rgatilardi; bundan maqsad - mahalliy aholining bolalarini maktabga ko'proqjalb qihsh edi.
Chorizmning Turkistondagi ruslashtirishdan iborat maktab sistemasi uning Volgabo'yi uchun maqullangan «Ilminskiy sistemasi»dan farq qilardi. Qozon pedagogi Ilminskiy Volgabo'yidagi chuvashlar, mariylar va boshqa xalqlar uchun alohida m s va mahalliy ahoh maktablari ochgan
edi. Bu maktablarda o'qish dastlab bolalarning ona tillarida ohb borilar, rus tili esa alohida fan sifatida o'qitilar edi, shu bilan birga, hamma darsliklar xristian (pravoslavie) dinini targ'ib qihsh ruhida tuzilgan edi. Bulardan farqh o'laroq, islom dini ta’siri kuchli bo'lgan Turkistonning mahalliy ahohsi o'rtasida xristianlar missionerhgiga ruxsat etilmas edi; buning ustiga rus maktablarida musulmon dinini o'qitish ham man etilgan edi; rus maktablariga o'qishga kirgan yerh ahoh bolalari dastlabki kundanoq rus tilida o'qitilar edi.
Turkistonda dastlabki rus o'rta o'quv yurtlari 1870-yillardan ochila boshladi: 1876 -yili Toshkentda, Verniyda (hozirgi Olmaotada) erlar va xotin-qizlar gimnaziyalari, 1879 -yili esa, Toshkentda o'qituvchilar semi- nariyasi ochildi. Gimnaziyalarga ham yerh aholining bolalari qabul qilinardi. O'qituvchilar seminariyalarida esa, mahalliy ahoh bolalariga 103 o'rin ajratilgandi.
Turkistonda dastlab ochilgan ba’zi rus maktablarida o'quvchilarning 104 va undan ko'prog'ini mahalliy ahoh bolalari tashkil etgan bo'lsa-da, lekin butun Turkiston olkasi bo'yicha hisoblaganda bunday maktablarda o'quvchi mahalliy ahoh bolalari 200dan oshmasdi. Bularning ham ko'pi qozoq bolalari boiib, o'zbek va tojik bolalarijuda oz edi, chunki musulmon ruhoniylari «kofirlar» maktablariga qarshi targ'ibot yurgizardilar. Rus maktablarida, ayniqsa, o'rta maktablarda o'quvchilar o'rtasida o'z ijti moiy ahvoliga ko'ra boylar va oqsuyaklaming bolalari ko'pchilikni tashkil etardi.
Chorizmning maktab sohasidagi siyosati ruslashtirishdan iborat boi sa ham, lekin rus bolalari bilan mahalliy aholi bolalarining birgalikda o'qishlari ular o'rtasida o'zaro do'stlikni tarbiyalar edi.
Rus maktabiga o'qishga kirgan bolalar rus tilini mutlaqo bilmas edilar, natijada ancha qiyinchilik tug'ilardi. Shuning uchun rus maktabiga kirgan, lekin rus tilini mutlaqo bilmaydigan o'quvchi rus tilida so'zlashishni o'rganib olmaguncha odatda quyi bo'limda o'qir, rus tilida so'zlashishni o'rganib olgandan keyingina yuqori bo'hmga o'tkazilardi. Yuqori bo'hmlarga o'quv yilining o'rtalarida ham o'tkazilaverardi, chunki maktablar kichkina bo'hb, bir vaqtning o'zida mashg'ulotlar bir necha bolim lar bilan ohb borilardi.
Rus maktablarida o'qiydigan qozoq bolalarning ko'pchiligi internat- larda yashar edilar, xuddi shu internatlarda rus tili yanada tezroq va puxtaroq o'rganib olinardi.
Toshkentdagi gimnaziyada dastlabki yillari mahalliy aholining
bolalarini rus tili bilan ko'proq shug'ullantirish uchun lotin tilini o'rgatishdan ozod qilinardi.
1880-yillarning boshlariga kehb rus maktablarida o'qiydigan o'zbek va tojik bolalari uchun islom dinini o'qitish kerak, toki ota-onalari bu maktablardan qo'rqmasinlar, degan fikr tarqalgan edi. Turkiston ma’murlari bu fikrning qanchalik to'g'ri ekanhgini tekshirishga qaror qildilar. 1884-yil 19 dekabrda Toshkentda, «eski shahar» qismida sinab ko'rish uchun birinchi rus-tuzem maktabi ochilgan edi. 10 -yillardan keyin Toshkentda bunday m aktablar soni to'rttaga ko'paydi. Bu tipdagi maktablar o'lkadagi yirik shaharlar hamda qishloqlarda ham tashkil etila boshladi. O'lkada rus, rus-tuzem maktablari ilk bor XIX asrning 70-yillarii yuzaga kelgan bo'lsa, 1904-yilga kehb ularning soni 57taga etdi.
Tadqiqotchi A.Muhammadjonovning ma’lumotiga ko'ra, o'lkada tash kil etilgan rus-tuzem maktablari 1870-1904-yillari quyidagi holatda edi.
Rus-tuzem maktablarida o'quvchilarga rus muallimi rus tilini ham da arifmetikani va boshqa fanlarni o'rgatar, buning uchun o'qish vaqti- ning yarmi ajratib qo'yilgan edi. O'qish vaqtining qolgan yarmi «Musul mon domla» ixtiyoriga berib qo'yilgan bo'hb, u eski usul maktablaridagi- dek bolalarga diniy darslar o'qitish bilan shug'ullanardi.
Rus-tuzem maktablarida faqat o'g'il bolalar o'qitilardi. Ota-onalar qizlarini bunday maktablarga bermas edilar. 1903 -yili Turkiston pedagogika to'garagi, Toshkentda qizlar uchun rus-tuzem maktabi ochildi. Lekin bu maktabning faoliyati uzoqqa cho'zilmay, ikki yildan keyin yopilib qoldi.
Rus-tuzem maktablarida rus tilini o'qitish dasturi va uslubi rus bo'lmagan o'quvchilar uchun moljallab tuzilar edi. (Bu maktablarda ba’ zan rus bolalar ham uchrab qolardi.)
1884 -yili sinash uchun ochilgan rus-tuzem maktabida (Turkiston o'qituvchilar seminariyasining rus qismida) tarbiyalanuvchilar uchun o'zbek tili kiritildi. Namangan yaqinida bir qishloqda 6yil yashagan va o'zbek tilini yaxshi o'rganib olgan V.P.Nahvkin, bu maktabda birinchi bo'hb o'zbek tilini o'qitgan edi. U sinash uchun ochilgan rus-tuzem mak- tabining birinchi o'qituvchisi edi. Nahvkin seminariyada 1890 -yilgacha dars berdi. Dars chog'ida Nalivkin bo'lajak o'qituvchilarga faqat o'zbek tilinigina o'rgatib qolmasdan, balki ularda olkani o'rganishga ham havas uyg'otgan edi. Seminariyada o'qib chiqqanlar orasida rus-tuzem mak tablarida ishlashga tayyor bo'lgan va bu ishni sevib qolganlar anchagina edi.
Turkistonning rus aholisi maktab ta’limi bilan erli aholiga qaragan da ancha yaxshiroq ta’minlangan edi. Turkiston o'lkasida birinchi bo'hb rus maktabi Toshkentda 1866 -yili, Samarqandda 1870 -yili, oradan 1-2 yil o'tgach, Turkiston olkasining boshqa shaharlarida ham paydo bo'ldi.
Bu rus maktablarida mahalliy ahoh bolalarijuda kam sonni tashkil etardi. 1876 -yili Toshkentda erkaklar progimnaziyasi va qizlar progim- naziyasi ochiladi. 1894 -yili real bihm yurti ochildi. Bu o'quv yurtlarida boshqa shaharlardan kelgan o'quvchilar uchun pansion (yotoqxona) ham bor edi. Bu maktablar davlat byudjetidan ta’minlanardi.
1879 -yili Toshkentda Turkiston muallimlar seminariyasi ochildi. Bu seminariya maktablari rus boshlang'ich sinflari uchun o'quvchilarga ona tihdan mualhmlar tayyorlab berishi lozim edi. XIX asrning 80-yillari o'rtalaridan boshlab seminariya rus-tuzem maktablari uchun ham mualhmlar tayyorlashga kirishdi. Mahalhy tilni o'rganish majburiy qihb qo'yilganligi Toshkentdagi bu seminariyaning xususiyatlaridan biri boldi. Unda V.P.Nahvkin o'zbek tilida dars bera boshlagan birinchi o'qituvchi edi. 1887 -yili Nalivkin tuzgan lug'at va grammatika risolasi nashr etil di. Bular tilshunoslik tarixida o'zbek tiliga doir birinchi qollanmalar bo'ldi.
Maktablar uchun ajratilgan mablag'ning kattagina qismi o'rta o'quv yurtlariga sarflanardi. Toshkentdagi kadetlar korpusiga ayniqsa ko'p mablag' sarflanardi. Ishlab turgan to'rt o'quv yurtidan tashqari 1900 - yildan boshlab yana beshta o'quv yurti ochildi. Samarqandda va Yangi Marg'ilonda qizlar va erkaklar gimnaziyalari ishga tushdi; 1905-1916 - yillar ichida o'rta m aktablar soni ikki baravardan ziyodroq ko'paydi; uyezd markazlarining deyarli hammasida o'rta maktablar paydo bo'ldi.
Iqtisodiy jihatdan eng rivojlangan Qo'qon va Toshkent shaharlarida 1905-1907 -yillari yangi tipdagi o'rta maktablar - o'g'il va qiz bolalar
birga o'qiydigan kommersiya bihm yurtlari ochildi.
Turkistonning iqtisodiy rivojlanishi hunar-texnika tipidagi
maktablarning ochilishiga ohb keldi. Chunonchi, 1896 -yildayoq Tosh kentda paxta zavodlari va boshqa zavodlarni ta’mirlash uchun kadrlar tayyorlaydigan bilim yurti ochildi; 1897 -yili irrigasiya nazoratchilari tayyorlaydigan kurs tashkil etildi. 1902 -yili Toshkent yaqinida qishloq xo'jalik gidrotexnika maktabi ochildi; 1904 -yili Samarqandda bog'dor- chilik va shu yilning o'zida Toshkentda temiryo'l texnika bilim yurti ochildi. 1908 -yili A.M.Malinovskaya Toshkentda qo'l-hunar ustalari hamda hisobchilar tayyorlaydigan xususiy qizlar hunar maktabini ochdi. Shu tariqa, Turkistonda madaniy-iqtisodiy rivojlanish ancha yuksak po- g'onaga ko'tarildi.
Dostları ilə paylaş: |