MAVZU:
Qadimgi va ilk o‘rta asrlar davlatchiligi: asosiy bosqichlari va
o‘ziga xos xususiyatlari.
Reja
.
1.
Markaziy Osiyo insoniyat sivilizatsiyasining qadimgi o’choqlaridan biri
2.
O’zbek davlatchiligining shakllanishi va dastlabki taraqqiyot bosqichlari.
3.
IX-XII asrlarda o’zbek davlatchiligi, O’rta Osiyo xalqlari hayotida yuz bergan
uyg’onish (renessans) davri.
4.
O’zbek davlatchiligi XVI—XIX asrlarda.
Davlat – insoniyat sivilizasiyasi rivojlanishining mahsuli, elatlar, xalqlar va
millatlar hayotining ma’lum huquq va qonunga asoslanib tashkil etishning siyosiy
shaklidir. U o’z mohiyatiga ko’ra kishilarning talablari va ehtiyojlarini amalga
oshirish huquqlarini himoya qilish, amaliyotda barqarorlikni o’rnatish va saqlashga
mo’ljallangan, muayyan aholi jamoalari tomonidan tashkil etilgan maxsus vakolatli
va qonun-qoida asosida faoliyat ko’rsatadigan vakillar guruhlari majmuasidir.
Davlat siyosiy va ma’muriy tashkilot sifatida xalqni uyg’unlashtiradi. Davlat
tufayli jamiyatning butun tuzilishi (iqtisodiy, huquqiy normalari, turmushi, urf-
odati, texnikasi va bilim darajasi, etikasi, dini, falsafasi, ijtimoiy qarashlari va
boshqalar) to’la kuch bilan namoyon bo’ladi. Xalqimiz davlatchilik tarixi quyidagi
xususiyatlarga ko‘ra shakllanishi jarayonini bosib o‘tgan.
Kushon davlati Mil. avv. II asrning ikkinchi choragida (mil. avv. 172-161-yillar
oralig‘ida) yuyechji qabilalari xunnlarning siquvida Markaziy Osiyoning janubiga
ko‘chgan. Keyinchalik yuyechjilar janubi-g‘arb tomon siljib borib, mil.avv. 140-
130-yillarda Dahya (Baqtriya)ga bostirib kirdi. Bosib olingan hududlar Katta
yuyechji davlati tarkibiga kiritildi. Mamlakat beshta hokimlik (Xi-xeu)ka bo‘lingan,
ular Xyumi, Shaunmi, Guyshuan, Xise va Dumilardan iborat edi. Mil. avv. I asrning
oxiri—mil. I asrning boshlarida Guyshuan hokimi Kudjula Kadfiz mustaqil
hokimliklarni birlashtirib shohlar-shohi unvonini oldi. Markazlashgan davlat
hukmron qabilaning nomi bilan Kushon deb atalgan. Kudjula Kadfizning vorisi
Vima Kadfiz (Kadfiz II) pul islohoti o‘tkazib, oltin tangalar zarb etgan. U mamlakat
hududini kengaytirish siyosatini davom ettirib, Hindistonning bir qismini bosib oldi.
Qo‘shni davlatlar bilan savdo-sotiq rivojlandi. Rim saltanati bilan aloqalar o‘rnatildi.
Kushon podsholigi Kanishka davrida gullab-yashnagan. Panjob, Kashmir viloyatlari
qo‘shib olingan. Poytaxt Dalvarzindan (Surxondaryo), Peshovar (Afg‘oniston)
atroflariga ko‘chirilgan. Mamlakat hududi Shimoliy Hindiston, Afg‘oniston,
Markaziy Osiyoning janubi, Sharqiy Turkiston mulklaridan tashkil topgan.
Kushonlar davrida ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlar rivojlangan. Sug‘orma
dehqonchilik bilan birga chorvachilikka katta e’tibor berilgan. Xorazm va
Zarafshonda ko‘plab sug‘orish inshootlari qurilgan. Dehqonchilik qurollari
takomillashtirilgan, temir uchli omochlardan keng foydalanilgan, chig‘ir yordamida
dalalarga suv chiqarilgan. Kushonlar davriga oid Ayritom, Afrosiyob,
Dalvarzintepa, Zartepa, Kampirtepa, Eski Termiz, Xolchayon kabi shahar qoldiqlari
o‘rganilgan. Milodiy III asrning birinchi yarmida Vasudeva va Kanishka III
hukmronligi davrlarida Kushon podsholigi zaiflashdi. III asrning ikkinchi yarmidan
boshlab Eron sosoniylari hujumlari natijasida mamlakat hududi keskin qisqargan.
Xioniylar davlati. IV asrning o‘rtalarida Yettisuv va Sharqiy Turkiston hududlarida
yashagan qo‘chmanchi Xiyon (xon) qabilalari 44 Markaziy Osiyoning janubi-g‘arb
tomoniga ko‘cha boshladilar. Grumbat boshchiligida xioniylar 353-yilda
So‘g‘diyonani bosib olgan. IV asrning 70-yillariga kelib Amudaryoning o‘ng
qirg‘og‘ida joylashgan hududlar egallandi. Xiyoniylar qudratli Sosoniylar davlatiga
qarshi kurash olib borishga majbur bo‘lgan. Xiyoniylar dastlab sosoniylar shohi
Shopur II (309-379) qo‘shinlarini yenggan bo‘lsa-da, katta yo‘qotishlar evaziga
davlat mustaqilligini saqlab qolgan. Ular sosoniylarga qarshi kurashda Kidoriylar
davlati bilan yaqinlashishga harakat qilgan. Kidoriylar davlati. IV asrda kidor urug‘i
oqsoqoli Sidolo yoki Kidor («Kidara») rahbarligida qabilalar ittifoqi yuzaga kelgan.
412-437-yillarda kidoriylar istilochilik urushlari olib borib Tohariston va
Gandxarani egallagan. V asrning 20-yillarida Amudaryoning o‘ng qirg‘og‘ida
joylashgan hududlarga Sirdaryo va Orol bo‘ylari orqali kirib kelgan kidoriylar
So‘g‘diyonaning g‘arbiy va janubiy qismi, Amudaryo bo‘ylaridagi hududlarni bosib
oldi. Shu tariqa, poytaxti Balx shahrida joylashgan kidoriylar davlati tarkibiga
Amudaryoning o‘ng va chap qirg‘og‘idagi yerlar birlashtirildi. Kidoriylar davlatiga
tajovuzkor sosoniylar qo‘shini hujumlari katta talafot keltirgan. Ayniqsa, 456-
yildagi sosoniylar qo‘shinidan qaqshatqich zarbaga duchor bo‘lgan kidoriylar
qudratini qayta tiklay olmadi. Zaiflashib qolgan kidoriy qabilalari Eftalitlar
hujumlari natijasida Markaziy Osiyoni tark etdi. Shimoliy Hindistonga chekingan
kidoriylar Guptalar davlatini bosib oldi. Shimoliy Hindistondagi kidoriylar davlati
75 yil mavjud bo‘lgan. 2-§. Eftalitlar davlati IV asrning ikkinchi yarmida Baktriyada
eftalit qabilalari ittifoqi tashkil topgan. Qabilaning kelib chiqishi to‘g‘risida turli
ma’lumotlar berilgan. Arab manbalarida eftalitlar turkiylarning (tukyuye), rus
manbalarida massagetlarning, Vizantiya manbalarida xunnlarning avlodlari sifatida
qayd etilgan. O‘zbekistonlik ayrim tadqiqotchilar ularni Toxaristonda yashagan
baktr qabilalaridan kelib chiqqan deb hisoblaydilar1 . Eftalitlar hukmdori
Vaxshunvor Eftalon boshchiligida 457-yilda Chag‘aniyon (hozirgi Surxon yerlari),
Toxariston va Badaxshon hududlarini birlashtirdi. Keyinchalik So‘g‘diyona, Qobul
va Panjob vodiysi, Kuchu, Qashg‘ar va Xo‘ton (Sharqiy Turkiston) bosib olingan.
Vujudga kelgan qudratli davlat Markaziy Osiyo, Sharqiy Turkiston, Shimoliy
Hindiston va Sharqiy Eron mintaqalari hududlarini birlashtirdi. Eftalitlar davlati
qudratining ortib borishi sososniylarni tashvishlantirmay qolmas edi. Sosoniylar
da’vogarlik qilgan hududlarning bosib olinishi ikki davlat o‘rtasidagi ziddiyatlarni
yanada keskinlashtirdi. Eron shohi Peruz Eftalitlarga qarshi uch marta yurish qilgan.
Bu yurishlar uning uchun halokatli bo‘lgan. Uchinchi yurishda Peruz jang
maydonida halok bo‘lgan. Peruzning vorislari Kubod (488-531) va Anushervon
(531-579) eftalitlarga o‘lpon to‘lagan va yaxshi qo‘shnichilik aloqalarini saqlashga
majbur bo‘lgan. Eftalitlar davlatini podshoh boshqargan. Uning hokimiyati
cheklanmagan. Taxt sulola vakillari orasida eng munosib deb topilgan nomzodga
o‘tgan. Mamlakat viloyatlarga bo‘lingan bo‘lib boshqarilgan. Viloyatlar noib
(satrap) lar tomonidan boshqarilar edi. Bo‘ysundirilgan hududlar boshqaruvida
mahalliy zodagonlar xizmatidan foydalanilgan. Mamlakat poytaxti Poykand
(Boykent) yoki Balx bo‘lganligi to‘g‘risida ma’lumotlar mavjud. Hukmdorlar davlat
boshqaruvida kuchli qo‘shinga tayangan. Qo‘shinning asosini otliq askarlar tashkil
etgan. Mamlakat aholisining asosiy qismi qishloq va shaharlarda yashovchi
ziroatkorlardan iborat edi. Dasht va tog‘oldi hududlarida ko‘chmanchi chorvadorlar
yashagan. Tohariston va So‘g‘dda dehqonchilik va bog‘dorchilik rivojlangan.
Qashqadaryo va Zarafshon vohalarida g‘alladan tashqari sholi ham yetishtirilgan.
Paxta ekini maydonlari kengaygan. Tog‘ va tog‘oldi hududlarida aholi yilqichilik
bilan shug‘ullangan. Farg‘ona vodiysida zotdor otlar urchitilgan. Ilk o‘rta asrlarda
shaharlar va ularning aholisi tez ko‘payib borgan. Ularni moddiy ta’minlash zarurati
qishloq xo‘jaligi mahsulotlariga talabni oshirdi. Qishloq xo‘jaligi mahsulotlarini
ko‘paytirish faqat yirik sug‘orish inshootlarini qurish va yangi yerlarni o‘zlashtirish
bilan hal etilar edi. Yangi yerlarni o‘zlashtirish ishlariga urug‘ va qishloq oqsoqollari
rahbarlik qilgan. Ulardan keyinchalik katta yer egalari tabaqasi shakllangan.
Vujudga kelgan yangi tabaqa dehqonlar (qishloq hokimi) deb atalgan. Dehqonlar
yerlarini boshqa tabaqalarning mulklari hisobiga ham kengaytirib borgan. Yirik yer
egalarining tazyiqida mulkidan mahrum bo‘lgan ziroatkorlar yerini ijaraga olib
ishlashga majbur edi. Dehqonlar yerlarini ijaraga olib ishlovchi va ularga qaram
bo‘lib qolgan ziroatkorlar kadivarlar deb yuritilgan. Kadivarlar soni erkin ziroatkor
kashovarz (qo‘shchi)lar hisobiga ko‘payib borgan. V asrda ekin maydonlarining
asosiy qismi qishloq jamoalariga tegishli edi. Jamoa yer egaligi kashovarzlarning
yer va suv mulklarining birlashtirilishidan tashkil etilgan. Yerlarning bir qismi
ibodatxonalarga tegishli bo‘lib, ular vag‘nze deb yuritilgan. Ko‘chmanchi
chorvadorlar 46 yashaydigan hududlarda chorva yaylovlar qabila va urug‘ jamoalari
hamda ularning oqsoqollari – biylar tasarrufida edi. Hunarmandchilikning
kulolchilik, shishasozlik, chilangarlik, bo‘zchilik, zargarlik, qurolsozlik kabi turlari
rivojlangan. Shaharlar tez suratlar bilan ko‘payib borgan. Zarafshon vohasida
Rivdod, Kushoniya, Xariman, Arqud, Romiton, Varaxsha, Poykand kabi savdo
hunarmandchilik shaharlari mavjud edi. Eftalitlar davrida tashqi iqtisodiy aloqalar
rivojlandi. Tashqi savdoda asosiy hamkorlar Eron, Vizantiya, Hindiston va Xitoy
davlatlari bo‘lgan. Xalqaro tranzit savdo yo‘lining iqtisodiyot uchun ahamiyatini
yaxshi bilgan eftalitlar «Buyuk Ipak yo‘li»ning mamlakat hududidan o‘tgan
tarmog‘ida qattiq nazorat o‘rnatgan. Ichki bozorda karvon savdosidagi
vositachilikda so‘g‘diylar forslar bilan raqobat qilgan. Markaziy Osiyo savdogarlari
mamlakatda ishlab chiqarilgan mahsulotlar bilan xalqaro savdoda ishtirok etgan.
Oltin, kumush, Badaxshon la’lidan tayyorlangan mahsulotlar, rangli shisha va shisha
buyumlar, turli xil mevalar, ipgazlama, qorako‘l teri, zotdor otlar qo‘shni davlatlarga
chiqarilar edi. Ichki savdoda Buxoro, Poykand, Samarqand va Xorazmning mahalliy
hokimlari tomonidan zarb qilingan mis chaqalar muomalada bo‘lgan. Tashqi
savdoda eftalitlar va sosoniylar kumush tangalaridan foydalanilgan. Tovar-pul
munosabatlari markaziy va mahalliy hokimiyat vakillari tomonidan qattiq nazorat
qilingan. Eftalitlar davrida feodal munosabatlarning rivojlanishi ijtimoiy
muammolarni keskinlashtirdi. Amaldorlar va yirik mulkdorlarning zulmi va asorati
kuchaydi. Jamiyatda mehnat ahli huquqining poymol etilishiga qarshi adolat va
qonuniylikni talab qiluvchilar harakati yuzaga keldi. Mehnatkash fuqarolarning
g‘alayonlari ko‘payib bordi. VI asr boshlarida Eron va Markaziy Osiyoning ayrim
hududlarida mazdakiylar harakati bo‘lib o‘tdi. Mazdak Hamdadon (470-529)
boshchiligidagi bu harakat ijtimoiy-diniy tus oldi. Harakatning g‘oyaviy asosi
zardushtiylik mafkurasi edi. Mazdakiylar adolat uchun kurash jamiyatda
boyliklardan teng foydalanish huquqining tan olinishga olib keladi deb hisoblagan.
Tenglikka erishish uchun «z» harfi bilan boshlanuvchi to‘rt narsani (zamin (yer); zar
(boyliklar); zo‘rlik (hokimiyat); zan (ayollar)ni) adolatli taqsimlashga da’vat etgan.
Harakatda aholining turli tabaqalari ishtirok etgan. Uning davlat tuzumiga jiddiy
havf solishi sababli 529-yilda Mazdak hibsga olinib qatl etildi. Kubodning o‘g‘li
Xusrov I Anushervon (531-579) davrida o‘tkazilgan islohotlar natijasida
mazdakiylar harakati barham topdi. Eftalitlar davrida madaniyatga ko‘chmanchi
chorvadorlar an’analarining ta’siri kuchaydi. Ular ta’sirida moddiy yodgorliklar
dag‘al ko‘rinish olgan va sodda ishlov berilgan. Xorazm, Buxoro va Qashqadaryo
vohalaridan topilgan madaniy yodgorliklarda bunday o‘zgarishlar yaqqol ko‘zga
tashlanadi. Toxariston va Sharqiy So‘g‘dda madaniy an’analar kuchli bo‘lganligi
bois mahalliy an’analar saqlanib qolgan. Diniy e’tiqodda tolerantlik g‘oyalari
ustuvorlik qilgan. So‘g‘dda otashparastlik keng yoyilgan, Toxariston va Sharqiy
Turkistonda budda diniga e’tiqod qiluvchilar ko‘pchilikni tashkil etgan. Moniylik,
mazdakiylik, nasroniylik va iudaizm dinlariga e’tiqod qiluvchilar ham bo‘lgan.
Dindorlar orasida zardushtiylar ko‘pchilikni tashkil etgan. V-VI asrlarda alifboning
takomillashuvi jarayoni davom etdi. Mamlakatda Samarqand, Xorazm va Eftal
alifbolari muomalada bo‘lgan. Eftalitlar alifbosi baqtriya alifbosi asosida yaratilgan.
Alifbo 25 ta harfdan iborat bo‘lib, xat chapdan o‘ngga qarab yozilgan. Eftalit alifbosi
namunalari Zangtepa, Qoratepa, Afrosiyob xarobalaridan, Kofirqal’adan topilgan.
Turk hoqonligi Turkiy elatlar qadimdan Dnepr daryosining quyi oqimidan
Oltoygacha, Ural tog‘laridan Shimoliy Eron va Shimoliy Afg‘onistongacha bo‘lgan
hududlarda yashagan. Bu hududlarda yashagan til madaniy birligi asosida birlashgan
qabilalarni turk nomi bilan atashni 542 yil bilan qayd etilgan manbalardan ko‘rish
mumkin. Turk so‘zi kuchli, baquvvat degan ma’nolarni anglatadi. VI asrning
boshlarida Oltoyda (Janubiy Sibir va Janubiy Mo‘g‘uliston) hukmdorlar Asan
(Asyan) va Tuu (460 – 525) davrlarida turkiy qabilalar ittifoqi vujudga kelgan.
Tuuning o‘g‘li Bumin 552 yilda Turk hoqonligi davlatiga asos soldi. Davlat
hukmdori hoqon (turkcha – kagan) deb yuritilgan. Oltoydagi Utukan shahri
hoqonlikning poytaxti edi. VI asrning o‘rtalarida Turk hoqonligi chegaralari
eftalitlar davlati bilan tutashadi. Hoqonlik eftalitlarga qarshi kurashda Sosoniylar
davlati bilan ittifoq tuzgan. Eftalitlar bilan dastlabki to‘qnashuv 552–553 yillardagi
Istemi qo‘shinining yurishida yuz bergan. Hoqonlik qo‘shinlari 563–567- yillar
davomida eftalitlarga ketma-ket zarba berib, Eron chegaralarigacha bo‘lgan
hududlarni egallagan. Hoqonlik bosib olgan hududlarda ilgarigi boshqaruv tizimi
saqlangan. Turkiy aslzodalar asosan bosh qarorgohlarda o‘rnashib olib
bo‘ysundirilgan xalqlarni mahalliy hukmdorlar yordamida boshqarar edi. Bunday
boshqaruv tartibi siyosiy tarqoqlikning kuchayishi va mahalliy hukmdorlarning
mustaqil siyosat yuritishiga olib keldi. Turk hoqonligi davrida Zarafshon, Amudaryo
va Qashqadaryo vohalarida 9 ta mustaqil hokimlik vujudga keldi. Ular orasida
Samarqand, Buxoro, Xorazm va Choch (Toshkent) hokimliklarining nufuzi baland
edi. Mustaqil hokimliklar o‘rtasida siyosiy hukmronlik uchun kurash borar edi.
Mamlakatdagi o‘zaro urushlar va ijtimoiy zulmning kuchayishi sababli 585-586
yillarda Buxoroda qo‘zg‘olon ko‘tariladi. Unga turk shahzodasi Abro‘y boshchilik
qiladi. Qo‘zg‘olonchilar tuzgan hukumat ko‘pchilik aholi manfatiga mos siyosat
yuritdi. Yirik mulklar cheklandi, zodagonlar ustidan qattiq nazorat o‘rnatildi.
Siquvga olingan yirik mulkdorlar Turkistonga qochdi. Lekin hoqonlik hali qudratli
edi. Hoqon Qora Churin yuborgan qo‘shinlar qo‘zg‘olonni bostirdi. VI asrning 80-
yillari oxirlarida boshlangan o‘zaro urushlar 603 yilda hoqonlikning ikki qismga
bo‘linishi bilan yakunlandi1 . Markaziy Osiyo, Sharqiy Turkiston va Jung‘oriya
(Xitoyning shimoli-g‘arbi) hududlarini birlashtirgan G‘arbiy turk hoqonligi;
Mo‘g‘ulistonda Sharqiy turk hoqonligi vujudga keldi. G‘arbiy hoqonlik
hukmdorlarining yozgi qarorgohi Isfijob yaqinidagi Mingbuloqda, qishki qarorgohi
Suyob shahrida joylashgan. Hoqon To‘n yabg‘u (To‘n shoh) davrida markaziy
hokimiyatni kuchaytirish va viloyatlar ustidan nazorat ishlarini yaxshilash
maqsadida ma’muriy islohot o‘tkaziladi. Viloyat hokimlariga «yabg‘u» unvoni
berildi. Hokimlar hoqonning noiblari deb e’lon qilindi. Viloyatlarga «tudun» unvoni
bilan hoqonning vakillari yuborildi. Tudunlarga viloyat noiblarining faoliyatini
nazorat qilish va soliq siyosatini tartibga solish vakolati berildi. Hoqonlikda davlat
hokimiyati hukmron sulola qo‘lida markazlashtirildi. Hukmdorning hokimiyati
urug‘-aymoq udumlariga tayangan harbiy ma’muriy boshqaruvga asoslangan. Taxt
otadan-farzandga emas, balki kattadan-kichikka, akadan-ukaga, kichik amakidan-
katta jiyanga (udel tartibida) o‘tar edi. Hoqon oliy hukmdor bo‘lib, uning hokimiyati
cheklanmagan. Hoqonga davlatni idora etishida ko‘p sonli qarindoshlari va davlat
boshqaruv apparati yordam bergan. Davlat hokimiyatida rahbarlik lavozimlari
hoqonning qarindoshlari va urug‘i vakillari orasida taqsimlangan. Hoqondan keyin
turuvchi mansabdor shaxsga yabg‘u (bahodir) unvoni berilgan. Yabg‘u birinchi
amaldor – vazir vazifasini bajarar edi. Yabg‘ularga taxtni egallash uchun da’vogarlik
huquqi berilmagan. Taxt vorisi tegin (shahzoda) deb yuritilgan. Bu unvon faqat
sulola vakiliga berilar edi. Hukmdorning joylardagi noibi (nazoratchisi) tudun deb
atalgan. Ijtimoiy munosabatlar huquq normalari asosida tartibga solingan. Qonunga
ko‘ra, davlatga qarshi jinoyatlar (qo‘zg‘olon, xiyonat)ga va odam o‘ldirgan kishiga
o‘lim jazosi berilgan. Kishining jinoyat sodir etganligi isbotlansa, tana a’zolarini
kesib tashlash amaliyoti keng qo‘llanilgan. Fuqaroga mulkiy zarar yetkazgan kishi
o‘n barobari miqdorida tovon to‘lagan. Soliq to‘lovchi aholining asosiy qismini
chorikor-hunarmandlar va ziroatkorlar tashkil etgan. Qullar hamda turli toifadagi
xizmatkorlar ijtimoiy tabaqalarning eng pastida turgan. Ko‘chmanchi turklarning
asosiy qismi kambag‘al chorvadorlar va ovchilardan iborat edi. Ular budun yoki
qora budun deb atalgan. Hoqonlik davrida shaharlarning ijtimoiy-iqtisodiy markaz
sifatidagi o‘rni tobora ortib bordi. Buxoro, Samarqand, Ishtixon, Toshkent, Isfara,
Qubo (Quva), Koson kabi shaharlar ancha taraqqiy etgan savdo-sotiq va
hunarmandchilik markazlari bo‘lgan. Ular Buyuk Ipak yo‘li xalqaro savdosida faol
ishtirok etgan. Mahalliy hunarmandlar tomonidan ishlab chiqarilgan to‘qmachilik,
zargarlik buyumlari, qurol-aslahalar nafis, sifatli va xaridorgir bo‘lib turli yurtlarga
chiqarilgan. Madaniy hayot va diniy e’tiqodlar Turk hoqonligi davriga oid madaniy
yodgorliklar mintaqamizda juda kam saqlanib qolgan. Bolaliktepa, Varaxsha,
Afrosiyob, Panjikent va Quva xarobalarida o‘tkazilgan arxeologik tadqiqotlar o‘sha
davrda me’morchilik, tasviriy san’at va haykaltaroshlik taraqqiy etganligini
ko‘rsatadi. Turk hoqonligi hukmronligi davrida yozuvning takomillashuvi jarayoni
davom etdi. Uning turlari ko‘payib bordi. Oromiy, So‘g‘d va Xorazm yozuvlari
bilan birga turk yozuvlari muomalada bo‘lgan. Turk-ruin, Urxun-Enasoy yozuvi,
Kultegin bitiklari, Bilga hoqon yodnomasi va boshqa topilmalar turk yozuvi tur
jihatdan xilma-xil bo‘lishi bilan birga qadimiylikda boshqa yozuvlardan ortda
qolmaganligini bildiradi. 1970- yilda Almati yaqinidagi «Issiq» degan joydan
topilgan va fanga «Issiq yozuvi» nomi bilan kirgan turkiy yozuv, uning tarixi
miloddan avvalgi II-I asrlarga borib taqalishini ko‘rsatadi. Hoqonlikda yashagan
xalqlarning diniy e’tiqodi turlicha edi. Markaziy Osiyoga kirib kelgan turkiy xalqlar
tabiat jismlariga (yer-suv, quyosh, oy, daraxt va h.k.), jonzotlarga (bo‘ri, tuya va
h.k.), ruhlar (animizm)ga, xudolarga sig‘ingan. Osmon xudosi Tangri turk
qavmlarining oliy xudosi hisoblangan. Ruhning abadiyligi, odam o‘lganidan keyin
ham narigi dunyoda hayotini davom ettirish to‘g‘risidagi tasavvurlar mavjud edi.
Ko‘chmanchi turklar diniy e’tiqodi bilan birga, zardushtiylik, otashparastlik,
buddaviylik va nasroniylik (xristianlik) dinlari rivojlandi. Kishilik jamiyati tarixida
turli siyosiy, diniy va etnik an’analarga ega bo‘lgan davlatlar va xalqlar o‘rtasidagi
manfaatli madaniy va iqtisodiy hamkorlik aloqalarini rivojlantirishda savdo yo‘llari
beqiyos ahamiyatga ega bo‘lgan. Ular qatorida Buyuk Ipak yo‘li alohida o‘rin
tutgan. U Atlantika okeani qirg‘oqlaridan Tinch okeani sohillarigacha cho‘zilib,
butun Osiyo qit’asi bo‘ylab O‘rta yer dengizi davlatlarini Uzoq Sharq davlatlari
bilan birlashtirgan. Qadimda Yaqin va O‘rta Sharqdagi turli o‘lkalar va tarixiy-
madaniy viloyatlarni bog‘lab turgan karvon yo‘llarining vujudga kelishi neolit
davriga (mil. avv. VI-IV ming yilliklarga) borib taqaladi. Lekin bizga ma’lum savdo
tranzit yo‘llari bronza davriga kelib paydo bo‘ldi. Bronza davrining yirik karvon
yo‘llaridan biri «Lojuvard yo‘li» deb atalgan. Mesopotamiyada Badaxshondan olib
kelingan lojuvard xaridorgir edi. Bronza davridagi yana bir yo‘l Badaxshondan
janubi-sharqqa tomon Afg‘oniston orqali Markaziy Osiyoning qadimgi xalqlarini
Mesopotamiyaning shaharlari – Ur, Uruk, Kish, Lagash va boshqalar bilan
bog‘lagan. Bronza davrining uchinchi yo‘li Markaziy Osiyoning janubidagi
Baqtriya va Marg‘iyonani Hindistondagi Xarappo va Mohinjo Daro madaniyat
markazlari bilan bog‘langan. Mil. Avv. II ming yillikka kelib Farg‘ona va Choch
hududlari ham Qadimgi Sharq bilan aloqalar o‘rnatdi. Bronza davrida karvon
yo‘llari orqali qimmatbaho toshlar, fil suyagi, metall va undan ishlangan buyumlar,
taqinchoqlar, ba’zi hollarda chorva mollari va g‘alla tashilgan. Mil. Avv. I ming
yillikning birinchi yarmiga kelib «Shoh yo‘li» vujudga keldi. Bu yo‘lning bir
tarmog‘i mil. Avv. VI-IV asrlarda Kichik Osiyo shaharlarini hamda O‘rta Yer
dengizi bo‘yidagi Efes, Sardi shaharlarini Eronning markazlaridan biri Suza bilan
bog‘lagan bo‘lsa, yana bir tarmog‘i Erondan Baqtriya orqali So‘g‘diyona, Toshkent
vohasi va Qozog‘iston hududlaridan o‘tib Oltoygacha borgan. Tadqiqotchilarning
fikricha, mil. Avv. III asrning oxiri—II asrlarda xalqaro ahamiyatga va aniq
yo‘nalishga ega bo‘lgan savdo-tranzit yo‘li shakllana boshlaydi. Bu yo‘l XIX
asrning ikkinchi yarmida (1877) nemis olimi Vilgelm Rixtgofen tomonidan
(«Xitoy» kitobida) «Ipak yo‘li» deb ataldi va keyinchalik butun dunyo
tadqiqotchilari tomonidan «Buyuk Ipak yo‘li» deb e’tirof etildi. Miloddan avvalgi
III asrga kelib, Xitoy bilan aloqalar o‘rnatila boshlangan. Xitoy imperatori U Di
miloddan avvalgi 138-yilda o‘z elchisi Chjan Syannni ko‘chmanchi qabila
xunnlarga qarshi kurashda ittifoqchi izlash uchun jo‘natadi. U Markaziy Tyanshan
dovonidan o‘tib, Issiqko‘lga va undan Farg‘ona vodiysiga yetadi. Chjan Syan
o‘zining imperatorga yozgan bayonnomasida savdo-sotiq uchun qulay yo‘llarni
ko‘rsatadi. Keyinchalik bu Buyuk Ipak yo‘li degan nom oladi. Buyuk Ipak yo‘lining
uzunligi 12 ming kilometrni tashkil qilgani sababli, savdogarlarning juda ozchiligi
bu yo‘lini to‘liq bosib o‘tgan. Asosan, ular navbatma-navbat sayohat qilganlar,
ba’zida, tovarlarini yarim yo‘lda ayirboshlash bilan kifoyalangan. Yo‘l bo‘ylab,
karvonlar o‘tuvchi shahar va qishloqlarda karvonsaroylar joylashgan. Ularda
savdogarlar, karvon xizmatchilariga barcha shart-sharoitlar muhayyo bo‘lgan.
Buyuk Ipak yo‘li Xitoydan bir necha tarmoqlarga ajralgan. Bosh yo‘l Dunxuan,
Xami, Turfon, Kashmir, O‘zgan, O‘sh, Quva, Andijon, Qo‘qon, Samarqand, Buxoro
va Marv orqali o‘tgan. Marvda (Turkmanistonning hozirgi Mari shahri) Buyuk Ipak
yo‘li tarmoqlarga — shoh yo‘llarga ajralgan. Shoh yo‘llardan biri Xorazm orqali
Volgaga, Sharqiy Yevropaga olib borgan. Shunday qilib, Xitoy, Hindiston,
Markaziy Osiyo tovarlari Rossiya, Kiyev, Novgorodga, keyinchalik Moskvaga yetib
borgan. Moskva bozorlarida asosan Sharq, hind savdogarlari savdo qiluvchi qatorlar
mavjud bo‘lib, ular «hind qatorlari» deb nomlangan. Boshqa bir shoh yo‘l Balx va
hozirgi Afg‘oniston yerlari orqali Hindistonga olib borgan. Uchinchisi Bag‘dod
tomonga, undan O‘rta yer dengiziga o‘tgan. Bu yerda tovarlar kemalarga ortilib,
Misr, Vizantiya, Italiyaga olib ketilgan. Buyuk Ipak yo‘lining asosiy yo‘llaridan
tashqari, ularga tutashib ketuvchi kichik shahobchalari ham mavjud edi. Ma’lumki,
shu davrda «oltin yo‘l» mavjud bo‘lgan. Bu yo‘l Qurama va Oloy tog‘lari hamda
Zarafshon daryosining afsonaviy boyliklari bilan bog‘liq holda shunday deb atalgan.
Yana «kumush» yo‘l ham mavjud bo‘lib, undan Markaziy Osiyo kumushi ortilgan
karvonlar shu metall yetishmaydigan davlatlar Volga Bulg‘oriyasi, Kiyev Rusi va
Yevropa mamlakatlariga olib o‘tilgan. XV-XVI asrlarda Xitoy va Hindistonga yangi
dengiz yo‘llarining ochilishi natijasida tovarlar dengiz orqali olib chiqila
boshlanganda savdo aloqalarida Markaziy Osiyo savdogarlarining ishtiroki davom
etgan. Markaziy Osiyoga XVI-XIX asrlarda ham Xitoy ipaklari, ipak
keyimkechaklar va chinni buyumlari kelib turgan. XVI asrdan Markaziy Osiyo va
Xitoy o‘rtasidagi diplomatik aloqalar susayib bordi. Bunga sabab dengiz
yo‘llarining ochilishi, feodal urushlarning avj olishi, Shayboniylar va Eron
safaviylari o‘rtasidagi siyosiy munosabatlarning keskinlashuvidir. Markaziy Osiyo
shaharlarining boshqa davlatlar savdo markazlaridan ajralib qolishi karvon yo‘llari
orqali amalga oshiriladigan savdo-sotiq aloqalari pasayib ketishiga sabab bo‘ldi. Bu
holat Markaziy Osiyoning xalqaro savdo aloqalariga salbiy ta’sir etgan1 . Buyuk
Ipak yo‘lini o‘rganish va qayta tiklashga O‘zbekiston rahbariyati ham alohida e’tibor
qaratmoqda. Chunonchi, respublikamiz hududida uyushtirilgan ekspeditsiyalar
natijasida ko‘pgina tarixiy-madaniy obidalar tadqiq etildi. Qadimgi yo‘llar va
yo‘nalishlar aniqlandi, milliy ma’naviy boyligimiz hamda an’analarimiz o‘rganildi.
Samarqandda Markaziy Osiyo tadqiqotlari Xalqaro Instituti ochilgan bo‘lib, uning
asosiy yo‘nalishlaridan biri Buyuk Ipak yo‘li va uning bo‘ylarida joylashgan
shaharlarni o‘rganishdir. Osiyoning qa’ridan yaqin Sharqqa, Ovrupoga va Afrikaga
olib boradigan Buyuk Ipak yo‘li, butun madaniy olamga taniqli olimlar va
mutafakkirlar, Samarqand, Buxoro, Shahrisabz, Xiva singari davlatlar va shaharlar
yaratuvchilari bo‘lmish ulug‘ ajdodlarimizning ijodiyoti o‘zining ulug‘vorligi va
go‘zalligi bilan hozirgacha hammani lol qoldirmoqda» . O‘zbekiston BMTning
«Tranzit yuk tashish hamkorligini rivojlantirish orqali savdo-sotiqni kengaytirish
dasturi»ning faol ishtirokchisi. Bu dastur Markaziy Osiyo davlatlari hamkorligida
amalga oshirilib, ularning dengiz portlariga chiqishlariga imkon beruvchi va Buyuk
Ipak yo‘lining tiklanishiga asos bo‘ladigan tranzit transport yo‘lagi yaratish
sohasidagi o‘zaro hamkorlik yo‘nalishlari ishlab chiqilmoqda. 1993-yilning may
oyida Bryusselda Yevropa komissiyasi tomonidan Markaziy Osiyo va Kavkaz
hamda Yevropa Ittifoqi davlatlari vakillarining uchrashuvi tashkil etildi.
Uchrashuvida TRASEKA Yevropa – Kavkaz – Osiyo transport yo‘lagini tashkil
etish masalasi ko‘rib chiqildi. Bu uchrashuv Buyuk Ipak yo‘lini tiklash sari
qo‘yilgan birinchi qadam bo‘ldi. Unda Pekin bilan Istambulni birlashtiruvchi,
Transosiyo magistralining asosiy qismi bo‘lgan Tadjan-Saraxs-Mashhad temir yo‘l
tarmog‘i qurilishi belgilandi. 1997-yilning may oyida O‘zbekiston ham o‘z hissasini
qo‘shgan Mashhad—Saraxs, Saraxs—Mashhad temir yo‘li ochildi. O‘zbekiston
temir yo‘l qurilishi bilan birga Andijon—O‘sh— Irkishtom—Qashqar avtomobil
yo‘llari qurilishi va rekonstruksiyasida ishtirok etdi. Bu yo‘llar Xitoy va Pokistonga
hamda Buxoro—Saraxs— Mashhad—Tehron va Termiz – Hirot—Qandaxor—
Karochiga, Hind okeaniga chiqishga imkon berdi. Xulosa qilib aytganda, ilk o‘rta
asrlarda Markaziy Osiyoda Eftalitlar va Turk hoqonligi kabi davlatlarning vujudga
kelishi mintaqadagi turkiy qabilalarning jipslashuviga xizmat qildi va bir qator
turkiy xalqlarning shakllanishiga asos soldi. Arab istilochilarining Markaziy
Osiyoga yurishi VII asrning boshlarida Arabiston yarim orolida feodal munosabatlar
shakllana boshlaydi. Arablarni birlashtirish harakatining markazi Hijozning bosh
shahri Makka shahri edi. Markazlashtirish harakati ko‘pxudolikka qarshi kurash
ko‘rinishini oladi. Qurayish qabilasining hoshimiylar urug‘idan chiqqan
Muhammad ibn Abdulloh (570-632) 610-yilda Allohdan vahiy kelayotganligini
e’lon qilib, arablarni rahmdil va qudratli, sahiylik bilan muruvvatlar ulashadigan
yagona Allohga imon keltirishlariga da’vat etdi. Madina aholisi musulmon jamoasi
«umma» birlashtiriladi. Arablarni islom bayrog‘i ostida birlashtirish uchun kurash
davom etdi. Arablar 630-yilda feodal islom davlatiga birlashtirildi. Muhammad
(s.a.v.) payg‘ambar vafot etgach (632-y.), «Xulofoiy rashoddin» (haq yo‘ldan
borgan sahih xalifalar) nomlarini olgan Abu Bakr, Umar, Usmon va Alilar (661-
yilgacha) payg‘ambar siyosatini davom ettirib, Arabiston yarim orolida
markazlashgan Arab xalifaligi (arabcha – o‘rinbosar degan ma’noni anglatadi)
davlatiga asos solinadi. VII asrning ikkinchi yarmidan boshlab xalifalik faol
istilochilik urushlari olib borib, chegaralarini kengaytirishga harakat qildi. Yaqin va
O‘rta Sharq mamlakatlari bosib olindi. Arablar Amudaryodan (Jayhun) shimolda
joylashgan yerlarga «Movarounnahr», ya’ni «daryoning narigi tomonidagi yerlar»
deb nom berganlar. hozirgi Afg‘onistonning shimoli, Eronning shimoli-sharqiy
qismi hamda Janubiy Turkmanistondan Amudaryogacha bo‘lgan hududlar esa
Xuroson deb yuritilgan. Xurosonning markazi Marv, keyinchalik Hirot shahri
bo‘lgan. Arablarning Movarounnahrga harbiy yurishlari maqsad va vazifalariga
ko‘ra ikki davrga bo‘linadi: 1) 650-705-yillar, Movarounnahrga talonchilik yurishlar
davri; 2) 705-715-yillar, Movarounnahrning to‘liq bosib olinishi davri. 651-yili noib
Abdulloh ibn Amir hukmronligi davrida arablar Xurosondagi Nishopur, Obinahr,
Tus, Jom, Obivard va boshqa katta-kichik qo‘rg‘on shaharlarni egalladilar. Balx
yaqinidagi hal qiluvchi jangda (652- y.) arablar Balx shahrini egallashadi. 652-yil
boshida Xuroson noibi 54 Abdulloh ibn Amir Chag‘oniyonni egallashga muvaffaq
bo‘ladi. Bu esa ilk bor Movarounnahr yerlarini egallash edi. 654-yili Sug‘ddagi
Maymurg‘ qal’asiga arablarning birinchi hujumi bo‘ladi. 657-yili Chag‘oniyonga
arablar qayta yurish qilib turklarga zarba berdilar. 661 yili hokimiyatga yangi
Ummaviylar (661-750) sulolasining kelishi harbiy harakatlarning faollashuviga
sabab bo‘ladi. Narshaxiyning yozishicha, 673-yilning kuzida xalifa Muoviyaning
farmoni bilan Xuroson noibi Ubaydulloh ibn Ziyod Amudaryodan kechib o‘tib
Buxoro viloyatiga bostirib kiradi, Poykand va Romitonni egallab, Buxoro shahrini
qamal qiladi1 . Xalifa Abdulmalik ibn Marvon (685-705) davrida arab bosqinining
ikkinchi davri, ya’ni, Movarounnahr yerlarini xalifalikka butunlay qo‘shib olish
boshlanadi. Xuroson noibi Qutayba o‘z harbiy yurishlarini 705-yil Balx viloyatini
bosib olish bilan boshladi. Balxdan tashqari Qutaybaga Chag‘oniyon, Shuman va
Markaziy Osiyoning janubidagi kichik viloyatlar bo‘ysunadi. 706-yili Qutayba katta
qo‘shin bilan Movarounnahrga kirib keladi. Tarixchi Tabariyning ma’lumotlariga
ko‘ra, Qutayba eng obod va boy shaharlardan biri Poykandni egallaydi. Shahardagi
og‘ir janglardan so‘ng Poykand arablar qo‘liga o‘tadi. Poykand fojiasidan so‘ng
Qutaybaga zarba berish maqsadida So‘g‘d podshosi Tarxun, Buxoro hukmdori
Xunukxudod, Shopurkom hokimi Vardanxudod boshliq katta qo‘shin yig‘ildi.
Ularga turklar yordamga kelib, 40 ming kishi atrofida qo‘shin to‘planadi. Qutayba
qurshovda qoladi. Lekin lashkarboshi hiyla ishlatib, butunlay tor-mor bo‘lishdan
qutulib qoladi. 708-709-yillar mobaynida Buxoro va uning atrofidagi yerlarga
hujum boshlandi. Buxorxudot Tug‘shod qo‘shinlari tor-mor etiladi. U 710-yilda
Samarqandga yurishga tayyorgarlik ko‘rayotgan vaqtda Xorazmdagi hokimiyat
uchun kurashga aralashadi. 711-yilda Xorazmshoh Chag‘onning ukasi Xurzod
boshliq xalq harakati bostiriladi. Xorazmshoh Chag‘on arablarga qaram bo‘lib
qoladi. 712-yilda Qutayba bo‘ysundirilgan viloyatlar ko‘shini bilan birgalikda
Samarqandga yurish boshlaydi. Samarqand hukmdori G‘urak (710-737) arablarga
qattiq qarshilik ko‘rsatsa-da, yengiladi2 . Tuzilgan shartnomaga ko‘ra, G‘urak
So‘g‘d, Kesh va Nasaf hokimi lavozimiga tayinlanadi. G‘urak 3 ming ta qo‘y, 50
ming misqol oltin, 2 mln. dirham pul, 2 ming bo‘lak gazmol to‘lash majburiyatini
oladi. Qutayba Samarqanddan ketish paytida bu yerda o‘z ukasi Abdurahmon ibn
Muslimni saralangan qo‘shin bilan qoldiradi. 713-yilga kelib Movarounnahrda
Qutayba qo‘shinlariga jiddiy qarshilik ko‘rsatadigan kuch qolmadi. 715-yilda
Qutayba Qashqargacha bo‘lgan yerlarni bosib oldi. Arablar Markaziy Osiyoni o‘n
yil davomida bosib oldi. Bunga sabab mintaqadagi siyosiy tarqoqlik, mahalliy
hukmdorlarning shaxsiy manfaatlarini davlat manfaatidan ustun qo‘yishidir. Bosqin
davrida arablar viloyat hokimlarining o‘zaro kurashidan ustalik bilan foydalangan.
Ular mustaqil viloyatlarning o‘zaro birlashuviga yo‘l qo‘ymaslikka harakat qildilar.
Bundan tashqari, ozodlik uchun kurashgan xalq, mahalliy hukmdorlarning olib
borgan noto‘g‘ri siyosati sababli mag‘lubiyatga uchradi. Arablar o‘lkani bosib olish
chog‘ida dehqonchilik vohalari cho‘lga aylandi, shahar va qishloqlar vayron etildi.
Suv inshootlari buzib tashlandi. Ko‘pgina joylarda qurg‘oqchilik boshlandi. Arablar
zulm va zo‘ravonlikni kuchaytirdi. Xalq ikki tomonlama zulm siyosati ostida qoldi.
Bosqinchilar arablashtirish siyosatini olib bordilar. Movarounnahrga minglab
arablar ko‘chirib keltirildi. Qutayba ibn Muslim mahalliy xalqlar uy-joylarining
yarmini tortib olib, ko‘chirib keltirilgan arablarga bo‘lib bergan. Faqat Samarqand
shahriga quraysh qabilasidan besh ming arab ko‘chib kelib joylashdi1 .
Movarounnahrda Arab xalifaligi mahalliy soliqlarni saqlab qolib, yangi yer solig‘i
– xiroj(hosilning uchdan bir qismi), chorva, xunarmandchilik va savdo-sotiqdan
zakot (daromadning qirqdan bir qismi), ushr (daromadning o‘ndan bir qismi) hamda
juzya (boylar uchun 48 dirxam, o‘rta hollarga 24 dirxam, kambag‘allarga 12 dirxam)
jon solig‘ini joriy qildi. Bosqinchilar hukmronligining siyosiy negizini
mustahkamlashda islom dinidan foydalandi. Markaziy Osiyo aholisi e’tiqod qilgan
zardushtiylik, moniylik, buddizm, nasroniy va boshqa dinlar soxta deb e’lon qilindi.
Ayniqsa zardushtiylikka qarshi keskin kurash olib borildi. Bosib olingan yerlarda bu
dinning barcha ibodatxonalari yo‘q qilindi. Ularning ayrimlari o‘rniga masjidlar
barpo qilindi. Zardushtiy adabiyot, xususan diniy kitoblar, so‘g‘d tilidagi nomalar
yo‘q qilindi. Islom dinini qabul qilgan mahalliy aholi vakillari dastlab xiroj va juzya
soliqlaridan ozod etildi va boshqa imtiyozlar berildi. Namoz o‘qish uchun
masjidlarga borganlarga 2 dirhamdan pul ulashilar edi. Masalaning nozik tomoni
shundaki, islom dinining ko‘p jihatdan afzalligi, axloq va intizom nuqtai nazaridan
ommaviylik xususiyati arablar bosib olgan mamlakatlar aholisi tomonidan uni tez
orada qabul etilishiga sabab bo‘ldi. Aholi islomning mohiyatini anglaganidan keyin,
unga rag‘bat va e’tiqod paydo bo‘ladi. Savdo, maishiy hayot, zakot masalasida
Qur’on va shariat qoidalari aholi tomonidan qabul qilindi. Alloh oldida
muslimlarning tengligi dinning ahamiyatini kuchaytirar edi. Islomning xalqparvarlik
ruhi uning qabul qilinishida hal qiluvchi ahamiyatga ega bo‘ldi. Arablar istibdodiga
qarshi Movarounnahr xalqlarining ozodlik kurashi va uning oqibatlari Arablarning
bosqinchilik siyosatiga qarshi Markaziy Osiyo xalqlarining ozodlik kurashi
to‘xtamadi. Soliqlarning ko‘pligi, arablashtirish siyosati, mahalliy aholi
huquqlarining poymol etilishi ularning noroziligiga sabab bo‘ldi. Arab
bosqinchilariga qarshi kurash umumxalq qo‘zg‘olonlar tusini oldi. Movarounnahrda
arab istibdodiga qarshi dastlabki yirik qo‘zg‘olon 720-722-yillarda So‘g‘diyonada
G‘o‘rak (So‘g‘d ixshidi) va Divashtich (Panjikent hokimi) boshchiligida bo‘lib
o‘tdi. 725-729-yillarda xalifalikning og‘ir soliq siyosatiga qarshi Samarqand,
Buxoro va Xuttalon viloyatlarida qo‘zg‘olonlar bo‘lib o‘tdi. Qo‘zg‘olon
ishtirokchilari arab ma’murlarining olib borgan siyosatiga norzilik bildirib ommaviy
ravishda islom dinidan chiqadilar. 736-737-yillarda Tohariston va So‘g‘dda
arablarga qarshi xalq qo‘zg‘olonlari bo‘lib o‘tdi. Faqat Nasr ibn Sayyor noibligi
davrida (738- 748) o‘lkada osoyishtalik o‘rnatildi. 746-yilda Xuroson va
Movarounnahrdagi abbosiylik harakatiga boshchilik qilish uchun Abu Muslim (asli
ismi Abduraxmon ibn Asad, taxminan 727-755-yillar) yuboriladi1 . Abbosiylarning
ramziy rangi va bayrog‘i qora edi. Shuning uchun u qora kiyimliklar harakati deb
nom olgan. Abu Muslim harakati tez orada butun Xuroson va Movarounnahrga
yoyildi. 749-yilda Abu Muslim qo‘shinlari xalifalikning markaziy viloyatlariga ham
kirib borib, Damashqni egallaydi. Xalifa Marvon II taxtdan ag‘dariladi,
abbosiylardan Abulabbos Saffoh (749-754) xalifalik taxtini egallaydi. Xalifalik taxti
abbosiylar sulolasi qo‘liga o‘tadi. Bunda Abu Muslimning o‘rni va xizmati
nihoyatda katta bo‘ldi. Abu Muslim abbosiylarni xalifalik taxtiga olib kelgan bo‘lsa-
da, lekin undan asosiy taxt da’vogari sifatida qo‘rqar edilar. Shu boisdan ham 755-
yilda xalifa Abu Ja’far Davonaqiy – Mansur (754-775) Makkaga kelgan Abu
Muslimni hiyla bilan qo‘lga olib o‘ldiradi. Uning jasadi Samarqandga olib kelinib,
Xo‘ja Temim Ansoriy maqbarasi yoniga katta hurmat bilan ko‘milgan. Abu
Muslimning o‘chini olish uchun 755-yilda Rayda Sunbod Movarounnahrda Isxoq
boshchiligida, 772-yilda Xurosonda Ustoz Siz boshchiligida va 782-yilda Jo‘rjonda
qo‘zg‘olonlar bo‘lib o‘tgan. 769-783-yillarda Movarounnahrda yirik «oq kiyimlilar»
qo‘zg‘oloni bo‘lib o‘tgan. Bu qo‘zg‘olonning rahbari Hoshim ibn Hakim xalq
orasida Muqanna (yuziga niqob kiygan ma’noda) nomi bilan tanilgan. Muqanna
Marv atrofida joylashgan Qozi qishlog‘ida tug‘ilgan. U kudungar (kigiz
bosuvchi)lik hunarini o‘zlashtirgan. Noyob iste’dod egasi bo‘lib, juda ko‘p qadimgi
kitoblarni o‘qigan. Xuroson noibi Abu Muslim davrida (750-755) sarxang-kichik
lashkarboshi lavozimiga tayinlangan, xizmat pillapoyalaridan tez ko‘tarilib,
Abduljabbor Azdiy davrida (757-759) vazir lavozimiga tayinlangan. Davlat
xizmatini o‘tashi davomida Mazdakiylik g‘oyasiga e’tiqod qiladi. Muqanna
Xuroson amirining isyonida ishtirok etib, o‘zini ijtimoiy adolat o‘rnatuvchi maxdiy
deb e’lon qiladi. Qo‘zg‘olon bostirilganidan keyin Muqanna zindonga tashlanadi. U
zindondan qochib Marvga keladi. Bu yerda turib u aholini arab bosqinchilarini
mamlakatdan haydab chiqarish va umumiy mulkiy tenglik o‘rnatishga da’vat etadi.
Muqannaning da’vatlari jamiyatning turli tabaqalari tomonidan qo‘llab-quvvatlandi.
Lekin uning tarafdorlari Naqshab va Kesh shaharlarida ko‘pchilikni tashkil etgan. U
776-yilda Marvdan Movarounnahrga o‘tib Arab xalifaligiga qarshi qo‘zg‘olonga
boshchilik qiladi. Qo‘zg‘olonning markazi Kesh yaqinidagi Som (Sanam) qal’asi
edi. Tez orada butun Qashqadaryo vohasi qo‘zg‘olonchilar qo‘liga o‘tdi. Xalifa Abu
Ja’far 776-yilda Jabroil ibn Yahyo boshliq qo‘shinni Movarounnahrga yuboradi.
Qo‘zg‘olonchilar bilan bo‘lgan jangda Jabroil qo‘shinlari yengiladi va Samarqandga
chekinadi. Jabroilga yordamga yuborilgan qo‘shin Termiz yaqinida
qo‘zg‘olonchilar tomonidan tor-mor keltiriladi. Naqshab va Chag‘aniyon
qo‘zg‘olonchilar tomonidan egallanadi. 776-yildan qo‘zg‘olon Buxoro hududlarida
avj olib, Eloq (Ohangaron vodiysi) hamda Shoshga o‘zining kuchli ta’sirini
o‘tkazadi. Narshah qal’asida qo‘zg‘olonchilar to‘rt oy davomida arab
bosqinchilariga qarshi kurash olib bordilar. Bu janglarda arab bosqinchilari mahalliy
zodagonlar ko‘magida qo‘zg‘olonchilarni yengadi. Samarqandda «oq kiyimlilar»
arablarga qarshi ikki yil davomida kurash olib bordi. Xalifalikdan yordam olgan
arablar qo‘zg‘olonni bostirdilar. Bosqinchilarga qarshi kurash 783-yilga qadar
davom etdi. Som qal’asi uzoq davom etgan qamaldan keyin arablar tomonidan
egallandi. Muqanna o‘zini yonib turgan tandirga tashlab halok bo‘ldi. Muqanna
boshchiligidagi oq kiyimlilar qo‘zg‘oloni mag‘lubiyatga uchradi. Qo‘zg‘olonning
mag‘lubiyatga uchrashi sabablari quyidagilardan iborat: 58 1) qo‘zg‘olon
ishtirokchilari uyushqoqlik bilan harakat qilmadi, uning asosini tashkil etgan
dehqonlar o‘z qishlog‘idan bosqinchilarni quvib chiqarish bilan cheklangan; 2) xalq
harakatining ommalashib ketganidan qo‘rqqan mahalliy zodagonlar bosqinchilar
tomoniga o‘tib ketdi; 3) qo‘zg‘olonning uzoq vaqt davom etishi xalqni holdan
toydirdi va qo‘zg‘olonning to‘xtashiga olib keldi. Muqanna qo‘zg‘oloni yengilgan
bo‘lsa-da, xalqning ozodlik uchun kurashi to‘xtab qolmadi. Oq kiyimlilar
qo‘zg‘olonidan so‘ng, 806 yilda Rofe ibn Lays boshchiligida xalifalikka qarshi yana
kuchli qo‘zg‘olon boshlandi. Bu qo‘zg‘olon Samarqandda boshlanib, Shosh,
Farg‘ona, Buxoro, Naxshab, Xorazm va boshka hududdarga ham yoyildi va
xalifalikni larzaga keltirdi. Xuroson noibi Ma’mun mahalliy zodagonlar –
Somonxudotning nabiralari Nuh, Ahmad, Yahyo va Ilyoslar yordami bilangina
qo‘zg‘olonni bostirdi. Xullas, arablarga qarshi olib borilgan xalq qo‘zg‘olonlari
Markaziy Osiyoda xalifalik hukmronligi ildizlariga bolta urdi va bu yerda mustaqil
davlatlar vujudga kelishiga zamin yaratdi. Markaziy Osiyo xalqlarining to‘xtovsiz
ravishda olib borgan kurashi arab xalifaligining tinkasini quritdi va xalifalik
hokimlari mahalliy zodagonlar vakillarini xalifalik davlat hokimiyatining oliy
darajalariga ko‘tarishga majbur bo‘ldilar. Markaziy Osiyo hududida markazlashgan
davlatlarning vujudga kelishi Tohiriylar sulolasining inqirozga yuz tutishi natijasida
IX asrda Movarounnahrda yangi — Somoniylar sulolasi paydo bo‘ldi. Ma’munning
xalifalik taxtini egallashida Movarounnahrlik Somon ibn Xudodning ham alohida
xizmati bor edi. Shuning uchun ham xalifa Ma’mun o‘ziga sodiq Somonxudod
avlodlariga katta ishonch bildirib, ularga Movarounnahrning turli hududlarini
mustaqil boshqarish huquqini topshirib qo‘yadi. Ahmad 819-820-yillardan 864-865-
yillargacha Farg‘ona mulkida, No‘h 812-820- yillardan 841-842-yillargacha
Samarqandda, Yahyo 819-820-yillardan 841- 842-yillargacha Samarqandda, Yahyo
819-820-yillardan 855-856- yillargacha Shosh va Ustrushonada hokimlik qiladilar.
Dastlabki davrlarda somoniylar tohiriylarga tobe bo‘lib, ular orqali xalifalikka
ma’lum miqdorda to‘lovlar yuborib turganlar. Xalifalik xazinasiga Samarqand
hududi 326 ming, Farg‘ona – 280 ming, Shosh – 607 ming, Usturshon – 50 ming
muhammadiy dirham miqdorida har yili to‘lovlar yuborgan. Somoniylar,
tohiriylardan farqli o‘laroq, dastlab o‘z 59 hududlarida kumush dirhamlar emas,
balki mis tangalar zarb etganlar. Biroq asta-sekinlik bilan somoniy hukmdorlar o‘z
ta’sir doiralarini kengaytirib, o‘lka mustaqilligini mustahkamlab borganlar.
Ayniqsa. No‘h ibn Asad vafotidan so‘ng Nasr ibn Ahmad Somoniyning
Samarqandga noib etib ko‘tarilishi (855) hamda ko‘p o‘tmasdan Yahyo o‘limidan
keyin (856) Shosh va Ustrushon yerlarining ham uning tasarrufiga o‘tishi
Somoniylar davlati hududlarining birlashuvida muhim ahamiyatga ega bo‘ldi. 865
yilda otasi Ahmad ibn Asad(865-892) vafotidan so‘ng amalda Nasr
Movarounnahrning birdan-bir yagona hukmdori bo‘lib qolgandi. Nasr 1 ibn Ahmad
o‘z davlatining sharqiy hududlarini ko‘chmanchi qabilalarning hujumlaridan
muhofaza qilish, so‘ngra kuchli jangovar armiya tashkil qilish, Buxoro yerlarini
tohiriylardan qaytarib olishdan iborat asosiy maqsad, vazifalarni ham muvaffaqiyatli
hal eta oldi. Nasr Turkiston shahri tomon yurish qilib, ko‘chmanchi qabilalar ustidan
muhim g‘alabaga erishadi. 874 yilda esa tohiriylarga qarshi ko‘tarilgan Buxoro xalqi
qo‘zg‘olondan foydalanib, Buxoroni ham o‘z davlatiga qo‘shib oladi. Buxoroni
idora etishni Nasr ukasi Ismoilga topshiradi. Shu tariqa Movarounnahrning amaldagi
mustaqilligi Nasr va Ismoil Somoniylar tomonidan ta’minlanib boshqariladi. Nasr
Ismoilni o‘z noibi deb hisoblar edi. Ismoil ibn Ahmad Buxoroda o‘z hokimiyatini
mustahkamlab olgach, Samarqandga yuboriladigan soliqni yubormay qo‘ydi.
Shundan so‘ng aka-uka o‘rtasida nizo paydo bo‘ladi: 886-yili Nasr va Ismoil
qo‘shinlari to‘qnashdilar. Bu jangda Ismoil mag‘lub bo‘ldi va u vaqtincha Buxoro
noibligidan tushirildi. Lekin ikki yil o‘tgach aka-uka qo‘shinlari o‘rtasida yana
to‘qnashuv bo‘ldi. Bu jangda Ismoilning qo‘li baland keldi. Nasr qo‘shini tor-mor
qilindi. Movarounnahr hukmronligi Ismoil qo‘liga o‘tdi. Lekin Ismoil Nasrdan
taxtni tortib olmadi va Nasr o‘z vafotigacha (892-yili) somoniylarning boshlig‘i
sifatida Samarqandda qoldi. Nasr vafotidan so‘ng Ismoil davlat boshlig‘i bo‘ldi.
Poytaxt Samarqanddan Buxoroga ko‘chirildi. O‘zaro janjal va isyonlarni bartaraf
etgach Ismoil 893-yili ko‘chmanchilarga qarshi qo‘shin tortdi va Tarozni egalladi.
U bu yerda xonni va uning 10 ming qo‘shinini asir olib, bu jangda katta harbiy o‘ljani
qo‘lga kiritdi. Ismoil arab bosqinidan keyin birinchi bo‘lib o‘zaro janjallar,
bosqinchilar tomonidan talangan o‘lkani buyuk va qudratli davlatga aylantirish
uchun o‘zining bor kuch-g‘ayratini ishga soldi. Qudratli va markazlashgan davlat
tuzish uchun Ismoil birinchi navbatda mahalliy zodagonlar va savdogarlarning
manfaatlarini ko‘zlab ish tutdi. Davlatning iqtisodiy kuch-qudratini oshirish, qishloq
xo‘jaligini, xunar60 mandchilik va savdoning rivojlanishi uchun keng shart-
sharoitlar yaratib berish lozim edi. Shu maqsadda Ismoil yaxshi qurollangan, katta
va saralangan qurolli kuchlarni tashkil qilishga kirishdi. U ayniqsa, turk
g‘ulomlaridan iborat qismlarni tuzishga katta e’tibor berdi. Natijada Somoniylar
davlati tez orada musulmon sharqidagi markazlashgan kuchli davlatga aylandi.
Somoniylar sulolasi hukmronlik qilgan yillar quyidagicha: No‘h ibn Asad(819-842),
Ahmad ibn Asad(842-864), Nasr 1 ibn Ahmad(864-897), Ismoil ibn Ahmad (897-
907), Ahmad ibn Ismoil (907-914), Nasr II ibn Ahmad(914-943), Nux 1 ibn
Nasr(943-954), Abdumalik ibn Nuh (954-961), Mansur 1 ibn Nuh( 961-976), Nuh
II ibn Mansur (976-997), Mansur II Nuh(997-999). Somoniylar davlatida markaziy
va viloyatlar boshqaruvi tizimi Ismoil Somoniy davrida uzil-kesil qaror topdi. Bu
davlatda markaziy boshqaruv dargoh (saroy) va devon (mahkama) orqali amalga
oshirilgan. Boshqaruvda amir (hukmdor)ning shaxsiy lashkari bo‘lmish turk
g‘ulomlarining roli katta bo‘lgan. Eng obro‘li, iqtidorli g‘ulomlar xiyolboshi (otliq
askarlar boshlig‘i), so‘ng xojib lavozimini egallaganlar. Amirning hamma hukm,
farmoyishlarini ijro etuvchi sohibi xaros yoki amir (xaros) oliy siyosiy hokimiyatni
boshqargan. Davlat siyosati va mafkura islom diniga asoslangani uchun Somoniylar
davlatida ham xalifalik boshqaruv tartiblarini takrorlovchi, ayni vaqtda esa mahalliy
turkiy xalqlarning davlatchilikdagi tarixiy an’analarini o‘zida mujassam qilgan
davlat boshqaruv tizimi shakllantirildi. Somoniylar saroyida ham devonboshilar,
mirzaboshilar, miroxo‘rlar va boshqa mansablar mavjud bo‘lgan. Markaziy
boshqarma 10 ta devondan iborat bo‘lgan. Devonlarning eng kattasi vazir devoni
hisoblanib, boshqalari unga bo‘ysungan. Somoniylar dalatidagi markaziy hokimiyat
boshqaruvi ta’sirida xo‘jalik hayoti ham o‘sib asta-sekinlik bilan rivojlanib bordi.
Mamlakat xo‘jalik hayotida «iqto» mulklarining o‘rni katta edi. Bu mulk egalari esa
iqtodor deb yuritilgan. Iqtodorlar ko‘pgina mulklarini davlat oldidagi alohida
xizmatlari uchun yer va suv shaklida olganlar. Iqto shaklida hatto viloyatlar, vohalar,
shahar va tumanlar hadya qilingan. Somoniylar davrida xo‘jalikning barcha sohalari,
dehqonchilik va chorvachilik rivoj topdi. Sug‘orish shaxobchalarining kengayishi,
suv inshootlari (kanallar, ariqlar, to‘g‘onlar)ning ko‘plab bunyod etilishi natijasida
ziroatchilikning muhim tarmoqlari – g‘allachilik, sholikorlik, polizchilik,
bog‘dorchilik tez o‘sib bordi. Bu sohalar, ayniqsa Zarafshon, 61 Qashqadaryo,
Shosh, Farg‘ona vodiysi va Xorazm vohasida ko‘proq rivojlandi. Murg‘ob, Buxoro,
Samarqand va Shosh atroflarida paxtachilik maydonlari kengaydi. IX-X asrlar
xo‘jalik hayotida hunarmandchilik ham alohida o‘rin tutgan. Shaharlarda
to‘qimachilik, kulolchilik, degrezlik, chilangarlik, miskarlik, zargarlik, shishasozlik
singari hunar turlari ancha rivojlandi. Bu esa shaharlar qiyofasining keskin
o‘zgarishiga, ularda oliy imoratlar masjidu madrasalar, ko‘rkam rastalaru
karvonsaroylarning qad rostlashiga olib kelgan. Buxoroda kumush tanga va dirham
zarb qilingan. Narshaxiyning yozishicha, Buxoroda bayt-ut-tiroz, ya’ni
to‘qimachilik korxonasi bo‘lgan. Buxorodan zandanicha nomli matoni Shom, Misr,
Rumga olib ketganlar. Somoniylar davlati feodal yer egaligiga asoslanganligi tufayli
undagi mulkiy bo‘linish ham turli xil shakllarga ega bo‘lgan. Bular quyidagilardir:
1) mulki sultoniy – sulton (amir)ga tegishli yerlar; 2) mulk yerlari – xususiy mulk
yerlari; 3) vaqf yerlari (machit, madrasa va boshqa diniy muassasalar tasarrufiga
berilgan yerlar); 4) jamoa yerlari. Olinadigan soliqqa qarab yerlar ikkiga bo‘lingan:
a) «Mulki xiroj» – xiroj yerlar, ya’ni soliq olinadigan yerlar; b) soliq to‘lashdan
qisman yoki butunlay ozod etilgan yerlar. Somoniylar davrida ko‘pchilik dehqonlar
turli xil soliq va to‘lov turlaridan tashqari davlat tomonidan ko‘plab majburiyatlarni
o‘tashga ham jalb etilgan. Suv inshootlarini tozalash, ta’mirlash, to‘g‘onlar,
ko‘priklar, yo‘llar qurish shular jumlasidan edi. Bunday og‘ir ishlarga jalb qilingan
odamlar haftalab, o‘n kunlab, ba’zan esa oylab o‘z hisobidan ishlab berishga majbur
edilar. Qishloqlarda esa yersiz dehqonlarning ko‘pchiligini kadivorlar, ya’ni
yollanib ishlovchi korandalar tashkil etardi. Korandalar IX-X asrlarda «sherik» yoki
«barzikor», Xurosonda esa «akkor» deb atalgan. Somoniylar davlati tashqi
tomondan har qancha kuchli bo‘lib ko‘rinsada, biroq u bir qator ijtimoiy
ziddiyatlarni hal eta olmadi. Buning natijasida X asr oxiriga kelib bu hududda
Qoraxoniylardan iborat yangi sulolaning hukmronligi vujudga keldi va
mustahkamlanib bordi. X asr o‘rtalariga kelib Yettisuv va Qashqar hududida
yashovchi qorluq, chig‘il va yag‘molarning ijtimoiy-iqtisodiy hayotida muhim
o‘zgarishlar sodir bo‘ladi. Avvaldan asosan chorvachilik bilan shug‘ullanib kelgan
bu qabilalar endilikda bir qator omillar ta’siridan o‘troq hayotga o‘ta bordilar.
Ularda dehqonchilik bilan shug‘ullanish kuchli rivoj topdi. Shaharlar o‘sdi. 62 X asr
o‘rtalariga kelib bu qabilalarning birlashuvi jarayoni yangi pallaga kirdi. Issiqko‘l
janubi va Qashqarda yashagan yag‘molarning o‘zlaridan shimolda yashagan chig‘il
qabilalari bilan ittifoq tuzishi bu birlashuvga negiz yaratdi. Ular Yettisuvga hujum
uyushtirib, ko‘p sonli qorluqlarni bo‘ysundirdilar. Ushbu qabilalarning hayoti va
turmush tarzi, tili va madaniyati to‘g‘risida mashhur turkshunos olim Mahmud
Qoshg‘ariy XI asrda «Devoni lug‘atit turk» ya’ni «Turkiy so‘zlar lug‘ati» asarini
yozgan. Qorluqlar to‘g‘risidagi to‘la ma’lumotni noma’lum muallif tomonidan
yozilgan «Hudud al Olam» kitobidan olish mumkin. Markaziy Osiyoning Oltoy
janubiy yonbag‘ridan boshlanadigan sharqiy qismida, Markaziy Tyanshan
etaklarida, Chu, Ili, Norin, Talas daryolari vodiylari bo‘ylab Pomirgacha bo‘lgan
hududlarda turk tilida so‘zlashuvchi xalqlar uyushmasi yashagan. Bu turk qabila va
urug‘lari turlicha nomlar bilan atalsalarda, sheva jihatidangina bir-birlaridan
farqlanadigan yagona bir tilda so‘zlashar edilar, ularning turmush tarzi, madaniyati,
urf-odatlari bir xil bo‘lgan. Ularning jismoniy baquvvatligi, tabiatidagi xususiyatlari,
mardligi, urishqoqligi va epchilligi ham bir-biriga o‘xshagan. Bu ulkan xalqlar
tarkibiga turk qabila va urug‘larining juda ko‘plab guruhlarini: qarluqlar, chigillar,
yag‘molar, tuxsilar, uyg‘urlar, o‘g‘uzlar, qipchoqlar kirgan. Bular orasida eng yirigi
va madaniyatlisi qarluqlar bo‘lgan. Qarluqlar yashagan mamlakat barcha turk
xalqlari yashagan mamlakatlarga nisbatan eng boy va go‘zal bo‘lib, oqar suvlari
ko‘p va iqlimi mo‘tadil bo‘lgan. Toroz tumani va Issiqko‘l atroflarida joylashgan
chigillar qoraxoniylar davlatida katta mavqyega ega bo‘lganlar. Ular madaniy
taraqqiyotda qarluqlardan orqada bo‘lsalar-da, boy, to‘q va farovon turmush
kechirganlar, chorvachilik bilan shug‘ullanganlar, quyosh va yulduzlarga
topinganlar. Turk qabilalarining uchinchi yirik guruhi yag‘molar edi. Ular
Issiqko‘lning janubida, Qashqar shahri tomonlarda, ko‘pchilik qismi esa, Sharqiy
Turkiston hududlarida ko‘chib yurgan. «Hudud al Olam « muallifi yag‘molarni
madaniyatda orqada qolgan qabila edi, deb yozadi. Ular dehqonchilik bilan
shug‘ullanmaganlar, asosan yovvoyi hayvonlarni ovlash va mo‘ynachilikni
o‘zlariga kasb qilib olganlar. Shu bois yag‘molarning yilqi va qo‘y podalari ko‘p
bo‘lgan va ular boshqa turk qabilalariga nisbatan nihoyatda jasur va jangovarliklari
bilan mashhur bo‘lganlar. Qoraxoniylar davlatining vujudga kelishida yuqorida tilga
olingan turkiy qabilalar muhim rol o‘ynaganlar. Bu davlatning tashkil topishini
Satuk Bug‘raxon nomi bilan ham bog‘laydilar. Uncha aniq bo‘lmagan
ma’lumotlarga ko‘ra Qoraxoniylar davlatiga 930-yildan uning vafotiga qadar (955-
yil, boshqa ma’lumotlarda 959-yil) hukmronlik qilib kelgan, 63 uning nomiga unvon
sifatida «qora» so‘zi qo‘shilib Satuk Bug‘ra Qora hoqon deb atalgan. 1 «Qora»
iborasi qadimgi turkiy tillarda «buyuklik», «ulug‘lik» ma’nolarini anglatgan. Shu
bois u buyuk hukmdor so‘ziga tengdir. Qoraxoniylar hukmdori Hasan Xorun
Bug‘raxon barcha turkiy qavmlardan tashkil topgan lashkar bilan 992-yilda
Movarounnahr sarhadlari sari yurish boshlaydi. Yo‘l-yo‘lakay Shosh, Farg‘ona va
boshqa o‘lkalarning xalqlari ham unga madad ko‘rsatadilar. Bu davrda somoniylar
har tomonlama tushkunlikka yuz tutib, hukmdorlarining nufuzi va ta’siri keskin
tushib ketgan edi. Somoniylar hokimiyatining asosiy tayanchi bo‘lib kelgan turk
g‘ulomlari, ularning sarkardalari ham katta ta’sirga ega bo‘lib, somoniy
hukmdorlarning izmiga bo‘ysunmay qo‘ygan edilar. Bug‘raxonning 992- yilgi
birinchi hujumidayoq Buxoroni egallashi shundan dalolat beradi. Hasan Bug‘raxon
kasallanganligi tufayli Buxoroni tark etdi va yurtiga qaytish chog‘ida yo‘lda halok
bo‘ldi. Bundan foydalangan somoniylar vakili No‘h II ning o‘g‘li Nasr Somoniy
Buxoro taxtiga qayta chiqib oldi. Biroq qoraxoniylar 996-yilda Buxoro tomon yangi
harbiy yurish boshlaydilar. Bu yurishga Nasr Bug‘raxon boshchilik qiladi. 999-yilga
yilga kelib Buxoro to‘liq ishg‘ol qilinadi. Butun Movarounnahr qoraxoniylar
tasarrufiga o‘tadi. 1001-yilda, Sulton Mahmud Qoraxoniylar xoni Nasr bilan
shartnoma tuzib, Amudaryoni ikki o‘rtadagi chegara qilib belgiladi.Somoniylar
davlati o‘rnida ikki ulkan davlat tashkil topdi. Qoraxoniylar o‘rtasidagi sulolaviy
kurashlar oqibatida XI asrning 40- yillariga kelib xonlik ikkiga bo‘linib ketdi.
G‘arbiy xonlik markazi Buxoro bo‘lib, unga Movarounnahr va Farg‘onaning g‘arbiy
hududlari kirgan. Sharqiy xonlik markazi Bolasog‘un bo‘lib, uning tarkibiga Talos,
Isfijob, Shosh, Farg‘onaning sharqiy qismi, Yettisuv va Qashqar yerlari kirgan.
Qoraxoniylarning yer, mol, dunyo va davlat talashib g‘aznaviylar, saljuqiylar va
qoraxitoylar bilan olib borgan kurashlari oqibatida bu davlat kuchsizlanib qoldi.
1130-yilda Qoraxoniylar davlati saljuqiy Sulton Sanjarga butunlay qaram bo‘lib
qoldi. 1211- yilda Xorazmshoh Aloviddin Muxammad qoraxoniylarga so‘nggi
zarbani berdi va qoraxoniylar sulolasini butunlay tugatdi. Qoraxoniylar davri
Markaziy Osiyo xalqlari hayotida muhim ijtimoiysiyosiy va iqtisodiy
o‘zgarishlarning ro‘y berganligi bilan tavsiflanadi. Bu davrda o‘lka somoniylar
davridagidek markaziy asosda emas, balki ko‘proq mahalliy-hududiy tarzda
boshqarilar edi. Xonlar xoni hisoblangan Tamg‘achxon asosan Qashqarda turib,
viloyatlarni idora qilishni mahalliy zodagonlar ixtiyoriga to‘la topshirib qo‘ygan edi.
Iloqxonlar o‘z hududlarini katta vakolatli hukmdorlari sifatida faoliyat ko‘rsatib,
amalda mustaqil siyosat yuritishga intildilar. Jumladan, poytaxti Samarqand bo‘lgan
Movarounnahr Iloqxoni Qoraxoniylar davlatida katta obro‘ va ta’sirga ega bo‘lgan.
Shu bois viloyat boshqaruvi ma’muriyatida somoniylar davridagidek vazirlar,
sohibbaridlar, mustafiylar va boshqa mansabdorlar faoliyat ko‘rsatgan. Shaharlar
esa shahar hokimi, rais va muhtasiblar tomonidan boshqarilgan. Tamg‘ochxonlar
mis tanga pullar zarb qilganlar. Qoraxoniylar davrida ham musulmon ruhoniylari
katta imtiyozga ega bo‘lganlar. Bunga javoban ular mahalliy aholini itoatda tutishda
hukmron sulolaga xolis xizmat qilganlar. Katta-katta yer-mulklar ularning
tasarrufiga vaqf mulklari sifatida berib qo‘yilgan. Qoraxoniylar davrida aholi
dehqonchilik, chorvachilik, hunarmandchilik, ovchilik va savdo-sotiq bilan
shug‘ullangan. Somoniylar davrida juda katta siyosiy kuchga ega bo‘lgan dehqonlar,
yirik yer egalari qoraxoniylar davriga kelib o‘zlarining ilgarigi mavqyelarini yo‘qota
bordilar. Chunki qoraxoniylar bu yirik yer egalarining mulklarini tortib olib, asli
kasbi-kori ko‘chmanchi chorvachilik bo‘lgan o‘z amaldorlari, lashkarboshilariga
bo‘lib bera boshladilar. Qoraxoniylarda ikki poytaxt Qoshg‘ar va Bolasog‘un
sanalib, ulug‘xon shu shaharlardan birida qarorgohda o‘tirgan. Ulug‘ hoqon yoki
xon ulhoqon degan nomda yuritilgan. Arab manbalarida mazkur unvon sulton
ulsalotin, fors tarix asarlarida shahanshohga muvofiq keladi. Aynan yuqoridagi oliy
unvon qoraxoniylar davri kitoblarida tamg‘achxon deb ham yuritilgan.
Qoraxoniylarga qarashli yerlar tamg‘achxon tomonidan uning o‘g‘illari,
qarindoshlari o‘rtasida taqsimlangan edi. Shu bois yer-mulk masalasida ota-o‘g‘il,
amaki, jiyanlar hamda aka-uka-yu, amakivachchalar o‘rtasida doimiy nizolar yuz
berib, u siyosiy ahvolga salbiy ta’sir ko‘rsatib turgan. Qoraxoniylar davlati boshlig‘i
lavozimi hoqonning taxti merosiy sanalgan. Ma’muriy idoralar ikkiga: dargoh va
devonga bo‘lingan. Hoqon harbiy qo‘shinlari cherik deyilgan, unga suboshi, yoki
sipahsolor qo‘mondonlik qilgan. Qo‘shin o‘nlik, yuzlik, mingliklarga bo‘lingan.
Qoraxoniylarda oddiy xalq budun deyilgan. Soliq to‘lovchi fuqaro raiyyat deb
atalgan. Qabila boshliqlari bek deyilgan. Savdogarlar sart deb atalgan. Qoraxoniylar
davlatida hunarmandchilik (kulolchilik, to‘quvchilik, shishasozlik, temirchilik,
zargarlik), shuningdek ziroat va chorvachilik 65 mahsulotlarini qayta ishlovchi
sohalar taraqqiy etgan. Shuningdek, qimmatbaho toshlar, oltin, mis, temir qazib
olingan. Shaharsozlik inshootlari pishiq g‘ishtdan bunyod etilgan. Qoraxoniylar
davrida ham, somoniylar davridagidek, shaharlar hayoti o‘sib, rivoj topdi,
hunarmandchilik turlari, savdo-sotiq sohalari ham ancha yuksaldi. Samarqand,
Buxoro, Termiz, O‘zgan, Toshkent, Marv, Isfijob va boshqa shaharlarning xalqaro
karvon savdosidagi roli va mavqyei ham muttasil oshib bordi. Xorazm o‘lkasi ko‘p
davrlar mobaynida turli hukmron sulolalar va ajnabiy davlatlarning diqqat-e’tiborida
bo‘lib kelgan. Shu bois ham uni egallash uchun vaqti-vaqti bilan tashqi kuchlar
harakat qilganlar. Bu esa Xorazmning o‘z mustaqilligidan mahrum bo‘lishiga sabab
bo‘libgina qolmay, uning iqtisodiy-madaniy rivojiga ham salbiy ta’sir ko‘rsatgan.
Jumladan, 1017-yilda Xorazm yerlari Sulton Mahmud G‘aznaviy tomonidan bosib
olingan bo‘lsa, 1044-yildan esa u Saljuqiylar davlati tobeligiga tushib qolgan. XII
asr o‘rtalariga kelib esa sharqiy hududlardan bostirib kelgan qoraxitoylar deyarli
butun Movarounnahrni ishg‘ol etadi. Saljuqiylar hukmdori Malikshoh davrida
Xorazm mulkini mustaqil boshqarish huquqini qo‘lga kiritgan turk o‘g‘loni
Anushtagin va uning avlodlari Qutbiddin Muhammad (1097-1127) va Jaloliddin
Otsiz (1127- 1156) davrida Xorazmning siyosiy mustaqilligi kengaydi va uning
ijtimoiyiqtisodiy qudrati muttasil o‘sib bordi. Bu hududdagi Gurganch, Qiyot, Kot,
Hazorasp singari obod shaharlarning savdo-sotiq va hunarmandchilik markazlari
sifatidagi mavqyei to‘xtovsiz yuksaldi. Tashqi savdoda Xitoy, Andaluziya, Rossiya,
Yaqin Sharq mamlakatlari bilan aloqalar keng yo‘lga qo‘yilgan. Bu davrda Xorazm
hunarmandchilikning 50 dan ortiq turlari xorijda yuqori baholangan. Xorazmda
Anushtaginlar sulolasining mustahkamlanishi, o‘lkaning ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlanishida Qutbiddin Muhammad garchi muhim rol o‘ynagan bo‘lsada, biroq
uning butun hukmronlik davri saljuqiylar ta’siri doirasida kechdi. Shuning uchun
ham Xorazmning mustaqil davlat sifatidagi o‘rni va mavqyei ko‘proq uning o‘g‘li
Otsiz(1127-1156) hamda anushteginlarning keyingi avlodlari El Arslon(1156-
1172), Takash (1172-1200) va Alovuddin Muhammad(1200-1220) davrlarida har
jihatdan ko‘zga tashlanadi. So‘nggi hukmdorlar Takash va Muhammad
Xorazmshohlar davriga kelib esa Xorazm davlati o‘rta asrlar davridagi eng qudratli
saltanatga aylandi. Bir tomondan, buyuk Saljuqiylar davlatiga tobelik va ikkinchi
tomondan sharqdan bostirib kelgan ko‘p sonli qoraxitoylarga yiliga 30 ming dinor
to‘lab turish majburiyatini o‘rinlash va shu barobarida Xorazmning mustaqilligini
ta’minlashda Xorazmshoh Otsizning xizmatlari katta bo‘ldi. 66 Xorazmshoh Otsiz
1141-yilda qoraxitoylar bilan Sulton Sanjar o‘rtasida yuz bergan qonli to‘qnashuv
va unda saljuqiylarning mag‘lubiyatidan foydalangan Otsiz Xuroson yerlarini,
Marv, Nishopur shaharlarini egalladi. 1152 yilda Jandga qo‘shin tortib, uni Xorazm
davlatiga qo‘shib oldi. Otsizning vorisi El Arslon ham mamlakat mustaqilligini
kuchaytirish yo‘lida qoraxitoylar bilan janglar olib boradi. El Arslon
vafotidan(1172) foydalangan qoraxitoylar Xorazm hududiga bostirib kirdilar va uni
o‘lpon to‘lashga majbur etdilar. Ammo Xorazm taxtini egallagan Takash(1172-
1200) tez orada mohir davlat arbobi, tadbirkor va uddaburon hukmron sifatida o‘z
davlati qudratini yuksaltirishga muvaffaq bo‘ladi. 1187-1193 yillarda u Nishopur,
Ray va Marv shaharlarini bosib oladi. 1194 yilda esa saljuqiylar sultoni To‘g‘rul II
ga kuchli zarba berib, Eronni egallaydi. Uning ixtiyorida 150 ming harakatdagi va
200 ming kishidan ziyod zaxiradagi katta jangovar armiya mavjud bo‘lgan. Uning
katta va yirik davlati markazlashgan hokimiyat boshqaruviga ega bo‘lgan. Unda oliy
idora-devon mavjud bo‘lib, davlatning butun ichki va tashqi siyosati vazir
tomonidan amalga oshirilgan. Hokimiyatning muhim bo‘g‘inlarida Takashning
xotini – Turkon xotinga qarashli qipchoq qavmlarining ta’siri kuchli bo‘lgan.
Takashning o‘rniga 1200 yil uning o‘g‘li Aloviddin Muhammad taxtga chiqdi.
Bundan norozi bo‘lgan Muhammadning o‘gay og‘asi, Nishopur hokimi Hinduxon
taxt uchun kurashish maqsadida qo‘shin to‘plash uchun Marvga jo‘nab ketdi. Ammo
bir muammo bor ediki, u ham bo‘lsa Takashning xotini va Aloviddin
Muhammadshohning onasi Turkon xotin edi. Davlat faoliyatining hamma asosiy
kaliti uning qo‘lida bo‘lib, Muhammad faqat rasmiy hukmdor edi, xolos. Asosan
turklardan tashkil topgan qo‘shin Turkonxotinga bo‘ysunardi. Harbiy boshliqlar
moliya boshqarmasi uning o‘z urug‘i-bayotlardan edi. Uning qo‘lidagi muhrda
«Umidim faqat Allohdan» degan yozuv bor edi. Bu muhr hatto Xorazmshoh
Muhammad muhridan qudratli edi. U nihoyatda qattiqqo‘l edi. Chet ellik elchilarni
o‘zi qabul qilar, diplomatik munosabatlarni maslahatsiz hal etardi. Turkon xotinning
yaqin qarindosh-urug‘lari deyarli barcha faxrli davlat ishi lavozimlarini egallab
oldilar. Samarqand shahrining boshlig‘i Turkon xotinning og‘asi To‘g‘ayxon, O‘tror
shahrining noibi uning qarindoshi Inalxon bo‘lgan. Bundan tashqari, Muhammad
Xorazmshohning kenja farzandi O‘zlagshoh taxt vorisi deb e’lon qilinadi. Ayni
vaqtda hali oqu qorani unchalik farqiga bormaydigan yosh go‘dak voris O‘zlagshoh
Xorazm, Xuroson va Mozandaron noibi etib tayinlandi.(Bu yurtlar amalda Turkon
xotinning mulklari hisoblanardi.) Boisi u O‘zlagshohning onasi 67 Turkon xotinning
urug‘idan bo‘lgan. Ayni vaqtda Muhammad Xorazmshohning katta o‘g‘li Jaloliddin
Manguberdi (Manqaburun) esa chekkadagi kichkina bir viloyat – G‘urning
hokimligiga tayinlandi. Chunki uning onasi Oychuchuk boshqa urug‘dan edi. Bu hol
turk harbiy sarkardalarining ikki guruhi – Jalloliddinning onasi Oychechak va
Turkon xotin qarindoshlari o‘rtasida avj olib ketgan tarafkashlik kurashiga sabab
bo‘ldi va u buyuk Xorazm halokatini tezlashtirgan omillardan edi. Xorazm
davlatining eng yuksalgan cho‘qqisi ham, uning inqirozi ham shu so‘nggi
Xorazmshoh nomi bilan bog‘liqdir. Binobarin, uning hukmdorlik davrining
murakkabligi, ziddiyatliligi hamda fojealiligi boisi ham shundadir. Chunki,
shuhratparastlik va jahongirlikka nihoyatda o‘ch bo‘lgan Sulton Muhammad
o‘zining 20 yillik hukmronligi davrida, bir tomondan, to‘xtovsiz jangu jadallarda
bo‘lib, qancha-qancha hududlarni bosib olishga erishgan bo‘lsa, ikkinchi tomondan,
uning davrida katta saltanat turli ichki va tashqi sabablarga ko‘ra, inqiroz va chuqur
tushkunlik holatini boshdan kechirdi. Bu esa oqibatda Xorazmshohlar davlatining
qulashi va mo‘g‘ul istilosiga duchor bo‘lishiga olib keldi. Dastlab Muhammad
Xorazmshoh katta qo‘shin tuzib, zafarli harbiy yurishlar qildi, o‘z davlat hududlarini
kengaytirdi. Janubda Hindiqush tog‘larigacha, janubi-g‘arbda Fors qo‘ltig‘i,
xalifalik davlati chegaralarigacha, sharqda Yettisuvga qadar bo‘lgan sarhadlarni
egallashga muvaffaq bo‘ladi. 1210-yilda Talos vodiysida qoraxitoylar bilan bo‘lgan
hal qiluvchi jangda ularni ham yengib o‘z qudratini namoyon etdi. Ushbu
g‘alabalardan so‘ng Xorazmshoh o‘ziga ortiqcha bino qo‘ydi, o‘zini «Iskandari
soniy» (Ikkinchi Aleksandr), «Xudoning yerdagi soyasi» deb atashgacha borib
yetadi. Biroq aslida esa uning saltanati «usti yaltirog‘u ichi qaltiroq» edi. Buning
asosiy sababi, birinchidan, oliy hokimiyat chuqur ziddiyatga botgan edi. Hukmdor
bilan uning hokimiyatparast, katta siyosiy mavqyega ega bo‘lgan onasi Turkon xotin
va uning turkiy zodagonlardan iborat muxolifatchi kuchlari o‘rtasidagi ixtiloflar
kuchayadi. Ikkinchidan, markaziy hokimiyat tizimi bilan mahalliy hokimlar, beklar
o‘rtasidagi qarama-qarshiliklar,ularning o‘zboshimcha xatti-harakatlarining
kuchayib borayotganligi saltanatni inqirozga duchor etmoqda edi. Buning ustiga,
hukmron tizimidan norozi bo‘lgan keng ommaning g‘alayonlari tobora faollashib
bordi. 1206-1207- yillarda Buxoroda yuz bergan Malik Sanjar boshchiligidagi 1211-
yilda Samarqandda ko‘tarilgan kuchli bo‘hronga yo‘liqqanligidan dalolat beradi.
Xorazmshoh Muhammadning kaltabin siyosati, bosqinchilik yurishlari xalqaro
maydonda ham katta norozilikka sabab bo‘ldi, u tobora 68 yakkalanib bordi. Hatto
butun musulmon olamida ham bu davlatga nisbatan nafrat kuchaydi. Xalifalik
davlati sharqdagi qudratli mo‘g‘ul davlati hukmdori Chingizxon bilan birlashib,
Xorazmshohga zarba berish to‘g‘risida diplomatik yo‘l bilan muzokaralar olib bordi.
Bularning hammasi pirovard natijada Xorazmshohlar davlatining chuqur ijtimoiy-
siyosiy va iqtisodiy inqirozga uchrashiga olib keldi. Bu esa Chingizxon
boshchiligida mo‘g‘ul bosqinchilariga Movarounnahr sarhadlariga bostirib kirish va
uni ishg‘ol etishi uchun qulay shart-sharoitlar yaratib berdi.
Dostları ilə paylaş: |