3-MAVZU: IDROK.
REJA:
1.
Idrok xaqida tushuncha.
2.
Illyuziya.
3.
Adaptatsiya.
4.
Fazoni idrok qilish.
5.
Fazoni idrok qilishda teri sezgilari va muskul harakat organlarining roli.
6.
Konvergensiya.
7.
Vaqtni idrok qilish.
8.
Harakatni idrok qilish.
Idrokning konstantligi shundan iboratki, bironta narsani hosil boʻlgan obraz,
idrokning fizik aroiti oʻzgarib tursa ham doim shu obraz holicha qolaveradi.
Idrokning konstantligi koʻrish idroklarida, narsalarning katta kichikligi,
ularning shakli va ranglarini idrok qilishda ayniqsa koʻrinib turadi. Bizga
maʼlumki, biron narsadan uzoqlashsak, uning koʻzimiz toʻr pardasidagi surati(aksi)
kichrayadi. Ammo shu narsaning obrazi bu bilan oʻzgarmaydi. Oʻzgarsa ham
bilinar-bilinmas oʻzgaradi. Masalan, ayni bir qalamni 20 santimetr va 1 metr
masofadan turib idrok qilinsa ham bariyuir uning uzunligi oʻzgarganligi
syozilmaydi, xolbuki uning koʻz tur pardasiga tushgan surati oʻzgaradi, yaʼni
qalamni 20 sm. masofadan turib koʻrishga nisbatan 1 metr masafadan koʻrilganda
koʻz tur pardasi tushadigan surati 5-marta qisqaradi. Shu qalamning syozilarli
darajada kaltaroq koʻrinishi uchun xiyla uzoq masofada turib koʻrish kerak boʻladi.
Toʻgʻri burchakli stol bizdan 1 metr yoki 10 metr uzoqlikda tursa ham biz oʻnga
toʻgʻrisidan yoki yonidan qarasak ham uning kattaligi va shaklining aksi koʻz tur
pardasida har safar oʻzgarib turishiga qaramay, baribir hamisha oʻz shakli va katta-
kichikligini oʻzgartirmaganidek, boyagicha idrok qilinaveradi. Kosaga toʻgʻridan-
toʻgʻri qarasak, shakli dumaloq ekanini koʻramiz ammo ana shu kosaga yondan
qarasak, qarash burchagi oʻzgarganligidan uning koʻz tur pardasiga tushgan surati
tuxumsimon choʻzinchoqroq shaklda boʻladi, biz esa doimo uni dumaloq shaklda
idrok etamiz. Bu safar ham idrok qilinayotgan shakli, uning xaqiqiy obyektiv
shakliga muvofiq boʻlib, doimo toʻgʻri idrok qilinadi.
Ayni shu kabi konstantlik ranglarini sezishda ham roʻy beradi. Yorugʻlik
darajasi turli xil boʻlganda ham narsalarning rangi, narsalar qaytargan yorugʻlik
nurlarining fizik tarkibi oʻzgarishiga qaramay, biz doimo bir tusda idrok
qilaveramiz. Masalan, oq qogʻoz elektr chirogʻining sargʻish nurida ham yoki u
yashil barglar soyasida yetsa ham bari bir u bizga oppoq boʻlib koʻrinaveradi.
Holbuki bu ikki vaziyatda ham qogʻoz yuzidan qaytariladigan nurlarning fizik
tarkibi oʻzgaradi. Yozuv qogʻozi qosh qoraygan paytida ham oppoq qora bosma
harf bilan yozilgan xat esa quyosh yorugʻida ham qop-qora boʻlib koʻrinaveradi,
xolbuki qosh qoraygan paytda qogʻoz yuzidan qaytarilgan nurlarning kuchi quyosh
yorugʻligida bosma xatdan qaytarilgan nurlarga qaraganda zaifroqdir. Maʼlumki,
bir parcha koʻmirdan tushgi vaqtda qaytariladigan nurlar miqdori tong yorishish
paytida bundan qaytariladigan nurlar miqdoriga qaraganda bir necha marta koʻpdir.
Holbuki, koʻmir tush vaqtida ham qop-qora, bor esa tong otarda ham gʻira-shira
paytda ham baribir oppoq boʻlib koʻrinadi.
Konstantlik xodisasi shuni koʻrsatadiki, biz narsalarni koʻrib turgan paytimizda
ularning koʻz tur pardasiga tushgan suratiga aynan muvofiq holda koʻrmay, balki
shu narsalar xaqiqatda qanday mavjud boʻlsa shu holda koʻramiz.
Idrokning konstantligi odamning tajribasi jarayenida, amaliy faoliyatida
vujudga kelib mustahkamlanadi.
I.P.Pavlov koʻz bilan koʻrib idrok etish konstantligi uchun fiziologik asos
boʻlib xizmat qiladigan muvakqat bogʻlanishlarga oid deflektor faoliyatining
tashqil topish xususiyatlarini ochib beradi. Bironta narsaning xaqiqiy
kattakichikligi toʻgʻrisida tasavvur hosil qilmoq uchun, deb yozadi Pavlov-shu
narsaning koʻz tur pardasiga tushgan surati maʼlum katta kichikligiga ega
boʻlmogʻi va koʻz sohasining ishlamogʻi talab qilinadi. Koʻz toʻr pardasi va ana
shu muayyan kattalikda boʻlgan narsani teri sezgichi orqali idrok etishdan hosil
boʻlgan koʻzgalishlar bilan bir necha marta ayni vaqtda toʻgʻri kela berib,
narsaning xaqiqiy kattaligidan hosil boʻlgan shartli qoʻzgʻovchi boʻlib qoladi.
I.P.Pavlov aytib oʻtgan koʻz muskullari harakati bilan narsaning koʻz toʻr
pardasiga tushgan surati oʻrtasida ana shu tarika hosil boʻlgan bogʻlanishlar doimo
turmushda mustahkamlanib turadi, shuning uchun ham bu bogʻlanishlar idrok
konstantligi nervfiziologik tomondan belgilab beradi.
Konstantlik hodisasi voqelikni bilishda, tevarak-atrofdagi muhitni faxmlab
kunda amaliy ish koʻrishda juda katta ahamiyatga egadir. Idrokimizda konstantlik
boʻlmaganda edi, yorugʻlik oʻzgarib turganida, narsalar oʻz joylaridan andakkina
siljiganda ham huddi shu narsalarni har gal butunlay boshqa-boshqa yangi notanish
narsalardek idrok qilardik, hatto oʻz narsalarimizni ham ulardan hatto yarim metr
uzoqlashgan takdirda taniy olmasdik.
ILLYUZIYA.
Idrok hamma ham obyektiv olamdagi narsalarning aynan oʻzini aks ettiradimi?
Idrok etishda koʻproq xatolarga va ularga yoʻl qoʻyilgan shart-sharoitlar asosan
koʻrish illyuziyalariga izohlar berilgan.
1)kachon oʻzining illyuziyasi: bu bir-biriga toʻgʻri keladigan farqlanuvchi
chiziqlar prinsipiga asoslangandir: garchi ikkala oʻz amalda baravar uzunlikda
boʻlsa ham bir-biridan farqlanuvchi uzunroq boʻlib tuyuladi.
2) Temir yoʻl yoʻzlarining xayoliy koʻrinishi. Garchi har ikkalasi ham aslida
barobar boʻlsa, ham bir-biriga toʻgʻri keladigan ikkala toʻgʻri iz oraligidagi
boʻshliqni ancha tor qismidagi chiziqlar uzunroq boʻlib tuyuladi.
3) Tik chiziqlarning boshqacha koʻrinishi. Silindrning ustki qismi garchi uning
kengligi tik boʻyicha babbarobar boʻlsa ham, kengroqday tuyuladi.
4) Yelpigʻich illyuziyasi. Parallel oʻtadigan chiziqlar markazga yaqinroq
muhitning taʼsiri ostida kabarik boʻlib, markazdan uzoqroqda esa ichkarisiga
egilganday tuyuladi.
5) Kesishishning illyuziyasi. Bitta toʻgʻri chiziqda ehtimol VX chiziqlari emas,
balki AX chiziqlari oʻtadi.
6) Umumiy markazli doiralarning illyuziyasi. Rasmda aks ettirilgan umumiy
markaziy doiralar toʻgʻri chiziqlarning qisqa boʻlaklari ushbu doiralarni ularning
muhit bilan kesishgan joyidan kesib oʻtganligi asbabli burama chiziq singari idrok
etiladi.
7) Ochiq(erkin) va boʻgʻiq rang illyuziyasi. Erkin rangli narsalar boʻgʻiq rangli
narsalarga qaraganda kattaroq boʻlib koʻrinadi. Orik odam oq qoʻylak kiyganda
toʻlishibroq koʻrinishi mumkin, toʻlaroq odam kostyumda ixchamroq boʻlib koʻzga
tashlanishining boisi ham shundadir. Devorlariga havo rang oboy qogʻozi
yopishtirilgan xona qizil oboy qogʻozi yepishtirilgan huddi shunday xonaga
qaraganda kattaroq boʻlib tuyuladi.
Muayyan sharoitlarda barcha odamlarda vujudga keluvchi illyuziyalardan
tashqari, baʼzi paytda odamda u kechirayotgan ruhiy holat taʼsirida ham maxsus
illyuziyalar paydo boʻladi. Masalan, qorongʻi oʻrmonda qattiq qoʻrquv taʼsirida
odamning koʻziga tunka boʻri boʻlib koʻrinishi mumkin.
Notoʻgʻri idrok qilish hollari oʻquvchining oʻquv ishlarida ham koʻrinib turadi.
1-sinf oʻquvchilari baʼzan harflarni buzib yozadiyu harf chiziqlari teskari tomonga
qarata burib yuboradi. Masalan, 6 va 9 raqamlarini, 3 va Ye harflarini bir-biri bilan
chalkashtirib koʻyadi. Baʼzida bolalar boʻgʻinlarni chapdan oʻng tomonga qarab
oʻqimasdan, balki aksincha, masalan, “us” deb oʻqish oʻriniga “su” deb oʻqiydi.
Oʻquvchilarning shu yoʻsindagi notoʻgʻri idrok qilishlariga yoʻl qoʻymaslik uchun
ular diqqatini bajarayotgan ishga jalb etish, oʻz ishlarini tekshirib koʻrishlariga
ularni ishontirish kerak. Illyuziyalar hayvonlarda ham kuzatiladi. Oʻzining yashirin
koʻrishdagi xom xayollarning amalda qoʻllanishiga asoslangan boʻlib, bu koʻplab
yirtkich hayvonlar, baliklar, parrandalar va xashoratlar uchun muxofaza moslamasi
hisoblanadi. Oʻzining yashirishning samarali ususllaridan mimikriya boʻlsa,
ikkinchisi qiyofaning buzilishidan, yaʼni hayvonning tashqi koʻrinishi shunday
oʻzgaradiki, uni sira ham bilib farq qilib boʻlmaydi. Zebraning erkin targil
chiziqlari uning koʻrinishi buzilishini koʻrsatadigan misol boʻlib, ana shu targillik
tufayli muayyan masofadan turib hayvonni tashqi koʻrinishini aniq ajratib olish
qiyin boʻlib qoladi. Ushbu hodisalarning hammasi illyuziyalar va berishiga olib
keladigan umumiy omillar mavjudligiga ishonch tugʻdiradi. Kuzatiladigan qator
xayoliy koʻrinishlarga turli xildagi kamon oʻzining xayoliy koʻrinishi idrokning
yaxlitligi xususiyati bilan izohlanadi: biz koʻrib turgan shaklimizni va uning
qismlarini alohidaalohida tarzda emas, balki bir-biri bilan uyunlashgan tarzda idrok
etamiz va butun shaklining xususiyatlarini uning qismlariga notoʻgʻri tarzda
koʻchirgan holda idrok etamiz. Yelpigʻichning xayolan koʻrinishni ham ana shu
tarzda izohlash mumkin. Tik chiziqlarning shu hol bilan izohlanadiki, koʻzlarning
tik tekkislikdagiga nisbatan koʻproq zoʻriqishini taqozo etadi. Mushaklar
zoʻriqishining jadalligi bosib oʻtilgan yoʻlning oʻlchovi sifatida xizmat qilganligi
uchun ham vertikal masofa bizga gorizontal masofaga qaraganda uzoqroq tuyuladi.
Lekin xayoliy koʻrinishlarning barcha turlari uchun ham ishonarli tarzda izoh
topilgani yoʻq.
ADAPTATSIYA.
Sezgilar chegarasining asosiy mehri bilan belgilanadigan analizatorlarning
sezgirligi barqaror boʻlmasdan qator fiziologik psixologik shart-sharoitlar taʼsiri
ostida oʻzgarib turadi. Ushbu shart-sharoitlar orasida adaptatsiya(moslashish)
hodisasi alohida oʻrin egallaydi.
Adaptatsiya yoki moslashuv-sezgi organlari sezgirligining qoʻzgʻatuvchi taʼsiri
ostida oʻzgarishi demakdir.
Bu hodisaning 3 xil toʻrini alohida koʻrsatish mumkin:
1.
Qoʻzgʻatuvchining uzoq muddat davomida taʼsir etishi jarayonida sezgining
tamomila yoʻqolib qolishiga oʻxshaydi. Doimiy qoʻzgʻatuvchilar taʼsir qilgan
takdirda sezgi yoʻqolib qolish xususiyatiga ega.
Masalan, terining ustiga qoʻyilgan yengilgina yuk tezdayek syozilmaydigan
boʻlib qoladi. Xid bilish sezgilari atrof-muhitga yoqimsiz hid yeyilganidan keyin
koʻp oʻtmay batamom yoʻqolib qolishi ham oddiy bir hodisadir.
2.
Adaptatsiya deb, shunigdek, yoʻqorida bayen etilgan hodisalarga yaqinroq
boʻlgan kuchli qoʻzgʻatuvchining taʼsiri ostida sezgining zaiflashib qolishi
bilan ifodalanadigan yana bitta hodisaga aytiladi.
Masalan, sovun qoʻzgʻatuvchi hosil qiladigan sezgining jadalligi qoʻlni sovuq
suvga solinganda susayadi.
Adaptatsiyaning bayen qilib oʻtilgan bu ikki toʻrini negativ adaptatsiya
atamasi bilan birlashtirish mumkin, negaki, buning oqibatida analizatorlarning
sezuvchanligi susayib ketadi.
3.
Nihoyat kuchsiz qoʻzgʻatuvchining taʼsiri ostida sezgirlikning ortishi ham
adaptatsiya deb aytiladi. Ayrim sezgi turlariga xos boʻlgan adaptatsiyaning bu
toʻrini poaitiv adaptatsiya deyish mumkin.
Koʻrish analizatoriga tadbiqan buni qorongʻilik adaptatsiyasi deyiladi. Bunda
qorongʻilikda uzoq vaqt boʻlganlik taʼsiri ostida koʻzning sezuvchanligi ortadi.
Eshitish koʻnikmasining shoʻnga oʻxshaydigan shakli soqinlik adaptatsiyasi
deyiladi.
Tadqiqotlar bir xil analizatorlarda tez, boshqalarida sekin boʻlishi
xususiyatiga ega ekanligini koʻrsatadi.
Masalan, taktil retseptorlari juda tez adaptatsiyalanadi.
Uzoq davom etadigan biror qoʻzgʻatuvchi teriga tekqizilganda uning sezuvchi
nervlari boʻylab qoʻzgʻatuvchi taʼsir qila boshlaganda unda unchalik katta
boʻlmagan signallar oʻtqanday boʻladi.
Koʻrish retseptori, hid bilish va taʼm bilish retseptorlarida adaptatsiyaga
nisbatan sekin yuzaga keladi.
Adaptatsiya hodisasini qoʻzgʻatuvchining davomli taʼsiri natijasida
retseptorning amal qilishida roʻy beradigan oʻzgarishlar bilan tushuntirish mumkin.
Adaptatsiya hodisasi analizatorlarning markaziy boʻlimlarida yuz beradigan
jarayonlar bilan ham izohlanadi.
FAZONI IDROK QILISH.
Fazoni idrok qilish toʻgʻrisida gapirar ekanmiz, biz narsalarning fazodagi
formalarini, ularning fazodagi kattakichikligini va fazodag oʻzaro munosabatlarini
koʻzda tutamiz. Maʼlumki, fazodagi formalariga qarab, uch boʻlakli, toʻrt boʻlakli,
kub, silindr va shu kabi shakldagi narsalarga ajratiladi, narsalar kattakichikligiga
qarab, nisbatan katta, kichikroq, oʻrtacha va hoqazo narsalarga ajratiladi, fazodagi
munosabatlarga qarab, bu narsalar va bizga bir-biriga nisbatan yaqin, uzoq, chap
tomonda, yoʻqori yoki past boʻlishi mumkin. Fazoni biz uchun hamma uch
oʻlchovida koʻrinishi teri sezgilari va muskul harakat organlari yordami bilan idrok
qilamiz.
Fazo munosabatlarini, narsalarning formasi, narsalarning hajmi va
kattakichikligini biz asosan koʻz bilan idrok qilamiz. Fazoni biz molekulyar va
binokulyar idrok qilamiz.
Molekulyar idrok qoʻyidagicha voqe boʻladi. Biz koʻz bilan qaraganimizda,
biz shu narsadan aks ettiradigan nurlar koʻz gavharida sinib, koʻzning tur
pardasi(setkacha)da shu narsaning aks etgan surati fatoapparatlardagiga oʻxshab,
toʻnkarilib, teskari tushadi, ammo bunga qaramasdan, biz narsani xaqiqiy holatida,
xaqiqiy shakli va kattakichikligida koʻramiz, idrok qilamiz.
Koʻzimiz bilan tip(toʻppa=toʻgʻri) qaraganimizda, agar yorugʻlik boʻlib
koʻrinib turgan narsalar oʻrtasidagi koʻrish burchagi 50 gradusdan kam boʻlmasa,
koʻzimiz ayni bir vaqtda ikki narsani(ikki nuqtani) koʻra oladi. Lekin koʻrish
burchagi kichikroq boʻlsa, ikki narsa yoki ikki nuqta bittadayek boʻlib koʻrinadi.
Yon tomondanqaraganda ikki nuqta bittadayek koʻrinadi va koʻrish burchagi xiyla
katta boʻladi. Shuning uchun ham uzoq massofadagi ikki yoki bir qancha narsa
“birlashib ketib” bir narsadek idrok qilinadi.
Biz narsalarning fazo munosabatlari formalari va katta kichikligi bilan
birgalikda idrok qilganimizda ikkala koʻzimiz bilan , yaʼni binoqoʻlyar idrok
qilamiz.
FAZONI IDROK QILISHDA TERI SEZGILARI VA MUSKUL HARAKAT
ORGANLARINING ROLI.
Fazoni teri sezgilari va muskul harakat organlarining roli vasitasi bilan idrok
etganda koʻz bilan qarab ham, koʻz bilan qaramasdan ham idrok qilaverishi
mumkin.
Maydaroq narsalarning shaklini, ularning katta kichikligini holatini biz teri
sezgilari vositasi bilan, yaʼni ushlab koʻrib bevosita idrok etamiz. Masalan,
qoʻlimizdagi tanga pulning shaklini, kattakichikligini, holatini bevosita sezgilari
vositalari bilan bilamiz.
Teri sezgilari vositasi bilan biz, xususan 2 oʻlchovli uzunlik(masofa) va sirt
oʻlchovlarini idrok qilishimiz mumkin.
Narsalarning idrok qilinayetgan kattakichikligi ularning koʻz tur pardalarida
tasvirlangan ulchami va kuzatuvchining qoʻllaridan olisyaqinligi bilan belgilanadi.
Koʻzlarning turli olislikdagi narsalarni aniqravshan koʻrishga moslashuvi 2 ta
mexanizm: AKKOMODATSIYA va KONVERGENSIYA yordamida yuz beradi.
Akkomdatsiya-koʻz gavharining egriligini oʻzgartirish yoʻli bilan aksini
sindirib qaytarish qobiliyatini oʻzgartirish demakdir.Masalan, yaqinroqda
joylashgan narsalarga qaraganimizda mushaklarimizda qisqarish yuz beradi,
natijada koʻz gavhari taranglashish darajasi kamayadi va u yanada kavarik shaklga
kiradi. Yesh ulgaya borgan sari koʻz gavhari sekinasta harakat qiladigan boʻlib
qoladi va moslashuv, yaʼni turlicha uzoqlikdagi narsalarga qaraganda oʻz shaklini
oʻzgartirish qobiliyatini yoʻqotadi. Natijada yaqinroqdagi narsalardan koʻra
uzoqdagi narsalar yaxshiroq koʻrina boshlaydi, bu aniq ravshan koʻrinadigan
yaqinroqdagi nuqta yesh oʻqitish bilan tabora uzoqlasha borishida oʻz ifodasini
topadi.
KONVERGENSIYA burchagi bevosita masofa indiqatori, yaʼni oʻziga xos
masofa ulchagich sifatida foydalaniladi. Muayyan masofa uchun konvergensiya
burchagini obyekt oldida joylashtirilgan prizmalar yordamida oʻzgaritirsh mumkin.
Bunda agar kovergensiya burchagi kattalashadigan boʻlsa, obyektning koʻrinib
turgan ulchami kattalashadi, oʻngacha boʻlgan idrok etilayetgan masofa esa
qisqaradi.
Narsalarning chuqurligi va olisligi binoqoʻlyar koʻrish orqali idrok qilinadi.
Olisdagi narsalarni binoqoʻlyar koʻrish paytida har ikki koʻzning koʻrish chiziqlari
parallel boʻladi.
Akkomodatsiya va konvergensiya faqat juda kichik doirada uncha katta
boʻlmagan masofada, masalan, akkomodatsiya 56 metr atrofini konvergensiya 450
metrga kdar amal qiladi. Kishi oʻzi idrok etayetgan narsalarning chuqurligini va
ular egalllaydigan boʻshliqni 2500 metrga qadar masofadan turib farqlay oladi.
Chuqur joylashganlikni baholay bilishga oid bunday qobiliyat bir qarashda
tugʻma hislatga oʻxshaydi. Masalan, tajribada bola kondiriladigan joyga oʻtkazib
yenidagi chuqurni shisha bilan yepib qoʻyiladi. Tushak ustida emaqlayetgan bola
shisha yeniga kelib toʻxtab qoladi. Bunda bola chuqurlikdan koʻrkib emas, balki
oʻzi uchun yangilikka javob reaksiyasi roʻy beradi.
Chuqurlikni 2 xil idrok etilishini tahminlaydigan rasmlar yaxshi tanish(16,
17, 18 rasimlar). Ayrim chuqurlik shaklini tamomila teskarisiga aylanishi
mumkinligi hodisasi alohida ahamiyatga egadir. Masalan, uchuvchi tomonidan
koʻrish maydonining idrok etilishi. Maydon chuqurligi uchuvchi uchun teskari
boʻlishi mumkin. Bu holat tunda va tumanda kuzatiladi. Koʻrish maydonidagi
chiroqlarning yerkinligi ana shuday signallardan biri hisoblanadi va chuqurlikni
idrok etishning teskari boʻlishi uchun nurlar vositasidagi signallarining notoʻgʻri
uygunlashtirilishining oʻzi kifoyadir.
Obyektlarni va ularni joylashgan yoʻnalishlarini faqat koʻrish bilan emas,
balki eshitish va tahlil analizatorlari yordami bilan ham idrok etish mumkin.
Xayvonlar uchun tovush va hid koʻpincha uzoqdan taʼsir qiluvchi va xavfxatar
holatida xabar beruvchi yakkayu yagona signallar boʻlib hisoblanadi.
Tovushning yoʻnalishi BONOURALP eshitish orqali idrok qilinadi.
Tovushlar gorizontal chiziq boʻylab faqat chap va oʻng yoʻnalishda emas, balki
yoʻqoriga va pastga qarab ham eshitishlishi mumkin. Tajribadan maʼlumki, keyingi
holatda tvushning fazoda joylashuvini idrok etish uchun sinaluvchining boshi
harakat qilishi zarurdir.
VAKTNI IDROK QILISH.
Vaktni idrok qilish toʻgʻrisida gapirar ekanmiz, biz qoʻyidagilarni nazarda
tutamiz. Vaktni idrok qilishni vaqt “boʻlaklarini” soat va boshqa xronometrik
asboblar yordamida ulash deb tushunish yaramaydi. Kishi huddi bir xilda boʻlgan
vaqt boʻlagi(minut, soat) ning obyektiv davomini hamisha bir xilda sezavermas
ekan. Baʼzan 1 soat 1 daqiqaday oʻtib ketadi, deb gapiradilar. Biz vaqtni hozirgi
zamon(hozirgi payt) va undan kelgusida borayetgan real narsadek idrok etamiz, uni
tasavvur qilamiz va fikrlaymiz. Shuning uchun ham oʻtish, hozirgi zamon va
kelgusi maʼnoosidan olingan tushunchalari mavjuddir. Vaktni idrok qilish haqida
gapirar ekanmiz, biz hozirgi paytni nazarda tutamiz. Psixologik, subyektiv nuqtayi
nazardan biz borayetgan vaqtning “boʻlaklarini” hozirgi payt (endilik) deb idrok
etamiz. Dars, leksiya yoki birorta musiqaviy asarni eshitib oʻtirish davomida vaqt
ham mana shunday idrok etiladi. Demak, vaqtning toʻhtovsiz borishi davomi payt
deb tuyuladi. Vaktni idrok qilish organizmda borayetgan fiziologik jarayonlar bilan
belgilanadi. Yurak tepishi, nafas olish ritmikasi va organik sezgilar vaqtni idrok
iklishda katta rolp uynaydi, bu hol maxsus tekshirishlar natijasida aniqlangan.
Oʻtayotgan vaqt tasavvur, fikr, nutq, his va orzularning organizmda almashib
turishida subyektiv idrok qilinadi. Subyektiv idrok qilinadigan vaqtning davomi,
choʻzilishi, borishi esa oʻzgarib turadigan ong mazmunining qanchalik mazmundor
boʻlishi bilan belgilanadi. Chunonchi, odamning psixik hayoti bedorlik vaqtida eng
boy mazmoʻnga ega boʻladi. Shu sababli vaqtning tez va sekin oʻtayetganligi his
qilinadi. Demak, vaqtni idrok qilish “vaqt hissi” aniq boʻlmasdan, subyektiv boʻlar
ekan. Shuning uchun ham biz koʻpincha vaqt davomida belgilashda xatoga yoʻl
qoʻyib, oʻzimizcha vaqt tez oʻtdi yoki “sekin” oʻtmoqda deb uylaymiz. Bu esa
odamning ham faoliyatiga, ham ruhiy holatiga koʻpincha salbiy taʼsir koʻrsatadi.
Vakt ham makon singari materiyaning asosiy hayot kechirish shakllaridan biridir.
Vaktning idrok qilinishi voqelik hodisalarining obyektiv ravishda davomiyligini,
tezligini va izchilligini aks ettirish demakdir. Vaktning idrok etilishi kishiga oʻzini
qurshab turgan muhitdan moʻljal olish imkonini beradi. Odamda vaqt chamalash
miya kobigi boʻlmalari yordamida roʻy beradi. Klinik kuzatuvchilarda olingan
koʻplab maʼlumotlar vaqtni idrok etish kobikning maʼlum bir joyida roʻy beradi.
Vaktni sarhisob qilishning maxsus markazi mavjud, deb tahmin qilishga asos
yoʻqligini ishonarli tasdikladi. Vaktni idrok etishning buzilishlari kobikning turli
boʻlimlari lat yeganda kuzatiladi. Vakt yaxlit birlik sifatida amal qiladigan
sistemaga birlashgan bir qator analizatorlar yordamida idrok qilinadi. Vaktning
idrok qilinishi negizini koʻzgalish va tarmoqlanishning ritmik tarzda almashinuvi
MNS sida, bosh miyaning katta yarim sharlarida koʻzgalish va tormozlanish
jarayenilarining susayishi tashqil etadi.
Ritm odatda bir qator harakatlarning bir xil mexr bilan davom etishi orqali
idrok etiladi. “Ritmik his qilish oʻz mohiyatiga koʻra harakatlantiruvchi
mazmoʻnga egadir”.
Eshitish sezgilari taʼsir qilayotgan qoʻzgʻatuvchining vaqtga oid
xususiyatlarini uning davomiyligini, ritmik xususiyatini va shu kabilarni aks
ettiradi. I.M.Sechenov eshitishni vaqt oʻlchovi, eshitish xotirasini esa vaqt xotirasi
deb atagan edi.
Vaktning davomiyligi davrlarni idrok qilish koʻp jihatdan ichki
kechinmalarning xususiyati bilan belgilanadi. Qiziqarli chuqur asoslangan faoliyat
bilan band qilingan vaqt harakatsizlik bilan oʻtgan vaqtga nisbatan odatda qisqaroq
boʻlib tuyuladi. Sensor axborotni cheklash yuzasidan oʻtkazilgan tajribalar shuni
koʻrsatadiki, sensor cheklanishi sharoitida subyektiv tarzda vaqt haddan ziyed
sekin oʻtadi. Masalan, bir xildagi doimiy tovush sust holda tushib turgan nur va
boshqalar bir necha daqiqa davomida sinalgan tekshiruvchi minutlarning soat kabi
choʻzilib ketganligini aytgan. Vaktning idrok etilishi hissiy holat bilan bogʻliq
ravishda ham oʻzgaradi. Maqoʻl keladigan hisxayajonlar xayolda vaqtni tez
oʻtayetganday koʻrsatadi, salbiy hissiyetlar esa subyektiv tarzda vaqtni bir oz
choʻzib yuboradi.
HARAKATNI IDROK QILISH.
Harakatning
idrok
qilinishi-obyektlarning
fazoda
egallagan
holati
oʻzgarishining aks ettirishidir. Harakatning idrok etilishi hayotiy muhim
ahamiyatga egadir. Xayvonlarning baʼzilari uchun harakat qiluvchi obyektlar
xavfxatar yoki ozuqlanish imkoniyati paydo boʻlganligi haqida signallar vazifasini
bajaradi. Koʻz tur pardasining periferik boʻlimlari faqat harakatni sezuvchi boʻladi.
Obyekt koʻrish maydonida paydo boʻlganda koʻzning reflektor burilishi yuz
beradi, natijada obyektning tasviri koʻrish maydonining markaziga kuchadi, obyekt
ana shu joyda farqlanadi.
Harakatni idrok qilishda koʻrish va kinestetik analizatorlar asosiy rolp
uynaydi. Koʻrish orqali biz obyektlar harakati haqidagi axborotni nigoh va
koʻzlarning kuzatuvchi harakati yordami b olishimiz mumkin. Koʻz nisbatan
harakatsiz boʻlib turadigan birinchi holda harakatlanuvchi obyekt turlarida tezlitk
bilan joyini oʻzgartiradigan tasvirni hosil qiladi. Bunda obyektning turlardagi
tasviri faqat bir joydan ikkinchi joyga kuchib qolmasdan, balki doimo oʻzgarib
ham turadi.
Dostları ilə paylaş: |