2. Ilk Istanbul tarixi qo'shnilari haqidagi qadimiy g'oyalar



Yüklə 76 Kb.
tarix23.06.2023
ölçüsü76 Kb.
#134506
Antropologiya


2. Ilk ISTANBUL TARIXI
Qo'shnilari haqidagi qadimiy g'oyalar
Ilm-fan tarixining prezentatsiyasi ko'pincha qadimiy an'analardan kelib chiqqan holda yozma obidalar paydo bo'lishi bilan boshlanadi. Biroq, bu shunday emas. Ilgari jamiyatni o'rganish oldingi davrida, ehtimol, Yuqori Paleolitikda suyak haykalida o'zlari va qo'shnilarining haqiqiy haqiqat va haqiqatga yaqinligi, ularning haqiqiy tuzilishi juda qiziq. Chexiya Respublikasining Yuqori Palaeolitik hududidagi Doln Vestonisida ayol suyaklarning o'yilgan boshi topildi: Evropa yuzining xususiyatlari juda aniq ifodalangan. Janubiy Sibirdagi Malta avtoulovida mamont biyivadan haykalchalar topilgan bo'lib, ulardan biri yaxshi modellangan yuzga ega bo'lib, mo'g'ulodning o'ziga xos xususiyatlarini va Shimoliy xalqlarining an'anaviy mo'ynali kiyimlarini taqadigan kiyimlarni ko'rsatdi. Shu nuqtai nazardan qaraganda, bog`lik ham turli xil, bronza davrining neolitik haykallari va haykallarini aks ettiradi. O'zlarining ayrim tashqi jismoniy xususiyatlarini va madaniyatning kundalik xususiyatlarini anglash, bu xususiyatlarni boshqa mamlakatlarning o'xshash xususiyatlariga taqqoslash qo'shnilar bilan bo'lgan farqni tushunishga olib keldi va aslida antropologiya va etnologiyaning o'sishi manbai edi, ular va ibtidoiy jamiyat tarixi.
Shunday bo'lsa-da, ko'proq ma'lumot beruvchi yozma an'analar. Boshqa xalqlarning etnologik kuzatuvlari bilan yozilgan yozma an'analar qadimgi Misr bilan boshlanadi. O'rta Shohlik davrida nasoslar bosib olinishi qadimgi misrliklarni begonalar bilan keng miqyosda qarshi oldi. Matnlar, birinchi navbatda, Hyksosning dahshatli va yengilmas - otga egalik qilganini qayd etdi. Otni keyinchalik ishlatish Misrliklar tomonidan qabul qilindi, o'z madaniyatining ajralmas qismiga aylandi va ayniqsa harbiy ishlarda keng qo'llanildi. Shu bilan birga, misrliklarning matnlari, antropologik va etnologik xususiyatlarini bizga olib kelgan misrliklar g'arbiy, sharqiy va janubiy qo'shnilari haqida ilm-fan ma'lumotlarida hali ham kam ishlatilgan. Shu nuqtai nazardan, qadimgi Misr haykaltaroshlari va rasmlari, ayniqsa, tasviriy paneli, qo'shni xalqlar tomonidan o'zlarining kostyumlari va antropologik ko'rinishlarining ajoyib tafsilotlari bilan bosib olingan fir'avnga hurmat ko'rsatish sahnalarini aks ettiruvchi tasvirlar juda ko'p. Bir so'z bilan aytganda, qadimgi yunonlar va rimliklar oldida hatto turli xalqlar borligini bilishar ekan, ular bir-biridan farq qilar ekanlar, deyishadi, kiyinish, turlicha kiyinish, yashash va o'zini tutish. Bu hatto ilm tarixiy tarixi emas, balki oddiygina tizimlashtirilmasdan turib ampirik kuzatishlarga o'xshashdir, ammo bu zarur zahirasiz holda, bunday davrda turli shakllarda paydo bo'ladigan bir xil umumlashtirishga hech qanday urinish bo'lmaydi. ¬ tact.
Qadimgi dunyo bizni ampirik kuzatishlar geografiyasini taklif qiladi. Tivanizm markazi O'rta Yerga ko'chib o'tadi va bu madaniyatli odamlarga ko'ra, bu hudud, birinchi navbatda, yunonlar va rimliklar - Apennine va Bolqon yarim orollari xalqlari hisoblanadi. Qolganlarning barbarlari, yani yunonlar va rimliklar orqasida yotgan yirtqich davlatda yashovchi odamlar, ba'zi g'alati tushunilmagan qonunlarga ko'ra yashab, ba'zi ajoyib urf-odatlarga e'tiqod qiladilar. Shunga qaramasdan, ularga qiziqish katta va nafaqat ilmiy jihatdan ilmiy jihatdan emas, balki ular bilan fath yoki savdo qilish va tinch kolonizatsiya bilan ta'minlanadi. Bu nafaqat qiziqdir. Bu qo'shnilar va ular haqida turli xil axloq va turmush tarzi bilan hech qanday sababsiz empirik ma'lumotni to'ldirishga qaratilgan ongli amaliy ishdir. Pastga qaraganda, vahshiyona qaraydigan taraqqiy etgan inson qadimgi mualliflarning deyarli barcha yozuvlarida qo'shnilarga tegishli, biroq bu mualliflar amaliy maqsadlarga muvofiq hayot, qonunlar va urf-odatlarning aniq tafsilotlariga qiziqish yo'qotmaydi va juda ishonchli bo'lishga intilishadi. Shuning uchun zamonaviy tarixiy ma'lumotlar qadimgi tarixchilar va siyosatchilarning asarlaridan juda ko'p narsalarni o'rgangan. Ushbu maqolalar ko'plab sharhlar bilan to'lib-toshgan va bebaho tarixiy manbalardan iborat. O'rta Osiyo xalqlari, sarminalar va xalqlar haqida Xerophon (miloddan avvalgi 4 asrning birinchi yarmi), Kichik Osiyo xalqlari haqida, Strabo (miloddan avvalgi), Gerodot yozuvlari (miloddan avvalgi V asr) Janubiy Evropa va Kavkaz xalqlari haqida. Qaysar (miloddan avvalgi I asr) va Tatsit (miloddan avvalgi 5-asr) nemislar hayotining ajoyib ta'rifini qoldirdi. Biroq, yuqoridan pastga qarab bir qarash boshqalarga ta'sir qildi - bu yozuvchilarning hech biriga yunonlar va rimliklar orasida yaqqol ko'rinib turganidek, bu g'alati odatlar o'zlarining jamiyatning. Ampirik kuzatuvlar geografiyasi kengaydi va ularning idroklari ekzotik va utilitarian bo'lib qoldi.
Shunday bo'lsa-da, ibtidoiy tarixning ba'zi bir g'oyalari yunon va rim mutafakkirlarining ongida shakllangan bo'lsa-da, yuqorida keltirilgan to'plamlarning "barbariyaliklar" haqidagi bilvosita ta'siri bo'lmasdan bo'lishi mumkin.
Atomizmning yaratuvchisi, Demokrit (miloddan avvalgi V asr) insoniyatning o'tmishini hayvonga o'xshash deb tasavvur qilishgan, odamlar uning ta'limotlariga muvofiq, qadim zamonlarda hayvonlarga o'xshash, hayvonlarga o'xshab, bir-birlarini yashash uchun kurashgan va Faqat bu kurash uchun kurashish ularni hayvon holatidan olib tashladi. Ko'pgina zamonaviy evolyutsion nazariya mualliflari, masalan, rus biologi va evolyutsionist Lev Semenovich Berg, Demokritni tabiiy hodisalarga nisbatan evolyutsiya yondoshuvining buyuk ajdodiga aylanib, uni biologiyadagi evolyutsion ta'limning dastlabki predmeti deb biladi. Biroq, bu aniq falsafsiz, lekin tabiiy falsafa va apriori, evolyutsion g'oyalar Lyuternius Carada (miloddan avvalgi I asr) "Hamma narsaning tabiati to'g'risida" she'rida ifodalangan. Erkin, silliq oqimga ega she'rlarida koinotning ajoyib qiyofasi yaratildi, unda zamonaviy fanning ochiqligi va 19-asrning ikkinchi yarmidan ilgari emas, balki Yevropa fikrining mulkiga aylangan narsalar kutilgan edi. Bu ajoyib rasmda ibtidoiy jamiyatning tarixi o'z o'rnini topdi. Agar kelajakda ilmda ibtidoiy jamiyatning dinamikasini qayta tiklash va ushbu dinamikani boshqaradigan mexanizmlarni tushuntiradigan bo'lsak, bu erda eskiz statik, u tashqi, ammo ajoyib tarzda ishonib, hatto ba'zi bir narsalar haqida ibtido tarixini tushunishimizga yordam beradi. tafsilotlar. G'orda eng qadimgi odamlarning hayoti haqida va ular tomonidan olovni o'zlashtirgani haqida aytayapmizki, ular podalarda yashaganlar, dastavval ular dastlabki asboblar sifatida tayoqchalar va ho'l daraxtlarni ishlatishgan, bu toshlarni tayyorlash qobiliyatiga ega bo'lishga parallel. O'rta asrlarda asboblar o'rnini tosh asboblar almashtirar edi, temir moddalar esa mis almashtirildi. Ushbu ketma-ketlikda zamonaviy arxeologik periyotlar birgina ahamiyatsiz farq bilan to'g'ri taxmin qilinardi - mis davrida zamonaviy ilm-fan sohasida bronza davriga almashtirildi. Qor uy-joy va kiyim-kechakning paydo bo'lishi va nutqning kelib chiqishi haqida to'g'ri ma'lumot yozgan - bu ampirik faktlar mavjud bo'lmagan qadimgi ilmning o'zga ko'rinishlarini chuqur nazariy talqin qilish orqali va ba'zan yo'q bo'lganda qanday qilib etishmasligini yaqqolroq ko'rsatib berdi. - falsafiy fikrlash yordamida.
Lucretius Qor - ibtidoiy jamiyat tarixi sohasida qadimgi fikrning tomi va uning spekulyativ, ammo yorqin sintezi bilan O'rta asrlarga kiradi.
O'rta asrlarda etnologik kuzatishlar
Bu davr insoniyat tarixida diniy qaroqchilik davri, insoniyat fikri sohasidagi aqidaparastlik va turg'unlik kabi bir necha bor ta'kidlangan. Bularning barchasi qisman haqiqatdir - o'rta asr olimlarining zamonaviy nuqtai nazardan tahlil qilingan manbalari va risolalari inson bilimlarining ko'plab sohalarida katta muvaffaqiyatlarga erishganligini ko'rsatadi. Biroq, bu ibtidoiylik tarixiga taalluqli emas: Lucretius Qara erishgan yutuqlari haqida gapirish mumkin emas edi. Uning o'rni, ehtimol, bir-biri bilan va tabiat bilan jiddiy kurashish g'oyasi bilan chalkash edi, lekin haqiqatga yaqin bo'lgan, Muqaddas Kitobda yaratilgan ettinchi kunda Xudo tomonidan inson yaratilishi haqida bayon etilgan nasroniy ta'limoti. Ibtidoiy tarixning barcha dinamikasi va butun dialektikasi butunlay chiqarib tashlandi, insoniyatning o'tmishlariga oid falsafiy aks ettirish joylari muqaddas matnlarning muayyan formulalari haqidagi scholastik bahslar bilan to'ldirildi.
Biroq geografik nuqtai nazardan kengayishda davom etdi. Arablar, madaniyatining taniqli tadqiqotchisi Igrnatiy Yulianovich Krachkovskiyning ko'rsatmalari bo'yicha, Sharqiy Evropa xalqlari, Sibir va Evropaga Evropaga kirib borganligi, Qora Afrika aholisi haqida ba'zi noaniq ma'lumotlar to'g'risida Arktik okeani haqida bilishini ko'rsatdi. Diniy e'tirozlar bilan aralashgan va ilmiy tanqidning yo'qligi bilan duch kelgan bu ma'lumotlarning hammasi sharqda it boshlari bilan bo'lgan odamlar haqida keng tarqalgan hikoyalar kabi badiiylikka aylandi. Biroq, albatta, ular bilan birga, ijobiy ma'lumot tarqalgan, mashhur xalqlar doirasini kengaytirib, ularning xilma-xilligi g'oyalarini mustahkamlash.
Yevropaning fan - etnologiyasi, geografiyasi, hatto tarix (tarixchilar o'z yozuvlari bilan ishlamasliklari uchun) - oltin harflar bilan mashhur bo'lgan sayyohlardan tashqarida sayohatchilarning nomlari bilan ajralib turadi va uzoq va g'ayritabiiy mamlakatlar haqida hayratda qoldirgan Evropaga ma'lumot olib keladi. XII asr G'arbiy Evropa sayohatchilari. - Plano Karpiniy, Bill Rubrukov, Marko Polo Evropaga hayratlanarli ma'lumot keltirdi (bu ayniqsa ayniqsa aybdor edi), ammo bunga parallel ravishda G'arbiy Yevropa fanini Markaziy Osiyo, Sharqiy Osiyo haqida juda qimmatli geografik ma'lumotlar bilan boyitdi. Bizning mavzuimiz uchun ular tashrif buyurgan mamlakatlarning ko'plab xalqlari tarixi va urf-odatlari haqida ma'lumot to'plashlari, Chingizxon va Chingizidlar sudi odatlari haqida dunyoga aytganlar, yana bir bor Yevropani turli xalqlar madaniyatining o'z chegaralaridan tashqarida yashashi va qanday qilib qiziqarli va tushunarsiz
Yevropaning fan - etnologiyasi, geografiyasi, hatto tarix (tarixchilar o'z yozuvlari bilan ishlamasliklari uchun) - oltin harflar bilan mashhur bo'lgan sayyohlardan tashqarida sayohatchilarning nomlari bilan ajralib turadi va uzoq va g'ayritabiiy mamlakatlar haqida hayratda qoldirgan Evropaga ma'lumot olib keladi. XII asr G'arbiy Evropa sayohatchilari. - Plano Karpiniy, Bill Rubrukov, Marko Polo Evropaga hayratlanarli ma'lumot keltirdi (bu ayniqsa ayniqsa aybdor edi), ammo bunga parallel ravishda G'arbiy Yevropa fanini Markaziy Osiyo, Sharqiy Osiyo haqida juda qimmatli geografik ma'lumotlar bilan boyitdi. Bizning mavzuimiz uchun ular tashrif buyurgan mamlakatlarning ko'plab xalqlari tarixi va urf-odatlari haqida ma'lumot to'plashlari, Chingizxon va Chingizidlar sudi odatlari haqida dunyoga aytganlar, yana bir bor Yevropani turli xalqlar madaniyatining o'z chegaralaridan tashqarida yashashi va qanday qilib Yevropa an'analari nuqtai nazaridan ularning madaniyatida juda qiziq va tushunarli emas. Sharqiy Evropada bu davrda sayohat qilish uchun vaqt yo'q edi - feodal parchalanish va mo'g'ul-tog'lik bo'yinturuq chegara chegaralaridan chiqib ketish ehtimolini qiyinlashtirib yubordi, ehtimol, bu tarixiy voqealar bizni bunday narsalar haqida chiqishlari. XV asr uchun. Yozma an'analar, muhim geografik voqea - Tver savdogari Afanasy Nikitinning Sharqqa safari davomida qimmatli guvohlikni saqlab qoldi. Uning sayohati olti yil davom etdi, u uch yil Hindistonda bo'lib, xalq hayoti ular tomonidan haqiqat va rang-barang tasvirlangan. Yevropa sayohatchilarining eslatmalari bilan birgalikda bularning barchasi Evropada Osiyo davlatlarining xalqlari, hayoti va davlat tuzilishi haqida to'liq tasavvur hosil qildi va uning eng chuqur mintaqalari bundan mustasno edi. Ma'lum bo'lgan dunyo chegaralari juda kengaydi. Ibtidoiy insoniyat tarixining kontseptsiyasi pravoslav nasroniy bo'lib qoldi, biroq geografiyani kengaytiradigan va etnologik ko'rinishni o'zi asta-sekin va muqarrar ravishda kelajakdagi umumlashmalar uchun zamin tayyorladi. Buyuk geografik kashfiyotlar davri
ibtidoiy xalqlarning etnologik bilimlarini kengaytirishga qaratilgan
Biroq, bularning barchasi XVIII-XVI asrlarda keskin o'zgarish sodir bo'lmaguncha, jamiyatda hech qanday aniq ifodani topa olmagan, uning ilmiy fikrlash harakatini emas, balki uning miqdoriy to'planishini tashqi ifoda etishda samarasiz edi. ekumenni to'liq kashf etish davrida va shu asosga muvofiq tarixiy nomini oldi. XV asr oxirida. besh yil oralig'ida ikki geografik natijaga erishgan ajoyib sayohatlar - Amerika kashf etgan ispaniyalik Kristof Kolumbning sayohati va Afrikaning janubiy uchi orqali Hindistonga portugal Vasco da Gamaning uchishi, u Hindistonga dengiz orqali yetib borish imkoniyatini tasdiqladi. . Keyingi jadvalning birinchi yarmi bizning sayyoramiz shakli haqidagi bahsni tugatgan Magellanni atrof-muhitni o'rganishdir. Bu tadbirlar yangi kashf etilgan davlatlarning boyligini, birinchi navbatda, oltin va ziravorlarni qidirishda kampaniyalar sifatida tashkil etilgan, shuning uchun birinchi marinerlardan keyin harbiy marshrutlar va foyda uchun kampaniyalar kuzatilgan. Kolumb, Vasko da Gama va Magellan kashfiyotlaridan so'ng o'rta asrlarda yuzaga kelgan ekumen darhol qonga aylandi, vahshiy vahshiylik va odamzod tarixidagi irqchilik boshlangan insoniy insonga qarshi suiqasd bo'ldi. Markaziy Amerika davlatlari er yuzidan o'chirildi, ko'pgina Osiyo davlatlari yo'q qilindi va Evropa hukmronligiga bo'ysindi. Ammo dunyodagi hukmronligini, madaniyatini va ilm-fanini o'z zimmalariga olgan Yevropa kuchlari bunday fathlar davomida turli xil millatlarning turli xilligiga duch kela olmadi, bu xilma-xillikning tarixiy sabablari va tarixiy jarayonning dinamikasi bilan o'zaro bog'liqlik qila olmadi.
Zamonaviy chegaralarga qadar kengayib borgan ekumen, avvalambor butunlay noma'lum, Evropa bilimlari doirasida o'nlab, hatto yuzlab yangi xalqlarni joriy qildi. Amerikani kashf qilgandan so'ng, Shimoliy va Janubiy Amerikaning ichki hududlari turli darajada egallagan. Afrikaning ichki ichki hududlari noma'lum bo'lib qoldi, ammo doimo Yevropa sayohatchilariga murojaat qilgan qirg'oq xalqlari bir necha marta tasvirlangan. Osiyo qit'asida ham xuddi shunday bo'ldi - ichki Osiyo mintaqasidagi ko'plab mintaqalar tinglovchilar tomonidan ma'lum bo'lgan, ammo qirg'oq davlatlari va dengizga chiqadigan hududlar aholisi haqida keng ma'lumot to'plangan. Shuni unutmasligimiz kerakki, kashshoflar va sayohatchilarning Evropa metropoliyalarining manfaatlariga sodiqlik bilan xizmat qilgan navqirozlarning ko'pchiligida yurgan iste'dodli va o'qimishli odamlar ko'pchilikni tashkil etadi, ularning kuzatuvlari va eslatmalari juda qadrli bo'lib, madaniyat va hayotning ko'plab zamonaviy etnologik fani uchun saqlanib qolgan. Yevropalik bo'lmagan xalqlar Ovrupoliklar bilan birinchi uchrashuvi paytida.
Bu juda ko'p sonli eslatmalar va esselarlarni sanab o'tolmaymiz, faqatgina ularga o'xshamaydigan madaniyatdan ularga ochilgan avrupaliklarni eng asosiy narsa deb hisoblaymiz. Albatta, birinchi navbatda xorijiy madaniyatdagi hamma narsa evropaliklarning tasavvurlarini hayratga sola olmaydi - uyda, kiyimda yoki etishmasligi, evropaning mehnat va fermerlik vositalaridan, g'alati hayotdan va hech bo'lmaganda g'alati uy-ro'zg'or buyumlaridan ajralib turadi. Ko'pgina odatlar va urf-odatlar, ayniqsa diniy va sehrli namoyishlar bilan bog'liq bo'lganlar juda g'ayrioddiy edi. Katolik missionerlar birinchi navbatda zobitlar va savdogarlar bilan birga mustamlakachilar bilan birga yurishdi. Biz ularga ko'plab vahshiyona xatti-harakatlarni bajarishga majbur bo'ldik, masalan, san'at va yozishni aks ettiruvchi ko'plab iskusstvalarning namunalarini yoqishimiz kerak, ammo biz ularga madaniyat va urf-odatlarning savodli ta'rifini berishga majburmiz. Umuman olganda, nasroniy e'tiqod va monotizimning yo'qligi, turli xudolarning boy panteonida katolik missionerlar orasida bo'lgan barcha birinchi kuzatuvchilarning tasavvurini hayratga soldi. Masihiylikni joy va vaqtning muayyan sharoitlarida yuzaga kelgan tarixiy hodisa deb tan olishdan oldin, u hali uzoqqa cho'zilgan edi, lekin u hali ham cherkovning ilgari ta'lim bergan yagona din shakli bo'lishdan voz kechdi. Boshqa masalalar qatori, jamiyatning tuzilishiga, davlat hokimiyati va ma'muriy apparatlarining yo'qligi, Evropada mavjud bo'lmagan jamoat hayotining boshqa shakllarini ham e'tiborga olindi. Va nihoyat, evropaliklar, shubhasiz, eng shov-shuvli narsalarni ko'rgan: ular xususiy mulk izlari bo'lmagan, bu yoki boshqa mulk shakllari mavjud bo'lmagan jamiyatlar mavjud edi, lekin ular har doim tabiatda kollektiv edi. Bularning barchasi Evropadagi tsivilizatsiyani boshqa barcha xalqlarga qarashdan qutqara olmadi, ayni paytda vahshiyliklar kabi, Evropa madaniyatining shakllari hatto boshqa madaniyat shakllari orasida ham ustunlikni keltirib chiqarmaydi. ¬ Evropa xalqlari.
Masalaning kontseptual tomoni haqida, ayniqsa, ibtidoiy jamiyat tarixi haqida gapiradigan bo'lsak, etnologik ko'rinishni kengaytirish keng tarqalgan nazariyani rivojlantirish bilan cheklanib qolmadi va hatto Lucretius Kara'nın sxematik, aniq va aniq sxemasi bilan solishtirganda ma'lum bir regresyona ham olib keldi. Ko'plab no-g'arbiy Yevropa xalqlarining taniqli ustunligi va madaniy noyobligi haqidagi tushunchani oddiy axloq qonunlari, ularning mavjudligining xotirjamligi, O'rta asr va Uyg'onish davrida yashagan odamlarni qo'rqituvchi va qotillikdan ozod qilish g'oyasi bilan birga tabiatga yaqinligi haqida hamrohlik qildi. Ushbu kontseptsiyani yaratuvchisi frantsiyalik usta Mishel de Montaigne (XVI asr) bo'lib, u ko'plab bilimlarni, talaffuz va iste'dodni "yaxshi daryo" ning borligini isbotlash uchun o'tkazdi. "Tajribalar" ning muvaffaqiyati universal edi va bu tushuncha hikoyaning boshida "yaxshi vahshiy" ni qo'yib, ular bilan tarqaldi. U juda sodda bo'lib chiqdi, o'zgartirilgan shaklda uning nükslari yaqin vaqtgacha kutilgan edi, lekin ehtimol, u ibtidoiy tarixning idealizatsiyasi boshlanishi, aniq faktlardan ajralganligi va ularni talqin qilish uchun noto'g'ri gipotezalarni berish istagi bo'lishi mumkin, bu ibtidoiy jamiyatni o'rganishdagi bir narsadir Ko'plab misollar bor edi. Birinchi umumlashmalar
Demak, Montaign tushunchasi inson taraqqiyoti va Yevropa falsafiy va tarixiy fikrlash tarixida katta rol o'ynadi, chunki u O'rta asrlarda va Erta Uyg'onish davrida olingan faktlarga asoslanib, deyarli birinchi umumlashma vakili edi xalqlarning ijtimoiy rivojlanishining turli darajalarida odamlarning kuzatuvi. Bu umumlashma, o'z-o'zidan sodda, lekin baribir kashshof rol o'ynadi, chunki Evropa madaniyati va Evropa dunyosi nuqtai nazari bo'yicha ibtidoiy xalqlar haqidagi barcha to'plangan ma'lumotlar nafaqat qiziqarli va kamroq arxeologik nodir asarlar, balki inson taraqqiyotining tarixiy harakatini aks ettirgan bir tizim. Shu nuqtai nazardan qaraganda XVIII asrdagi mutafakkirlarga juda ham aniq bo'lgan. Montaigne kontseptsiyasida juda aniq ifoda etilgan, ularning shubhasiz tarixiy yutug'i sifatida.
Tarixiy jarayonlar dinamikasining sxemasi faktlar va empirik kuzatuvlarni bir turga aylantirishning navbatdagi bosqichi uzoq vaqt davomida amerikalik hindular orasida missionerlik ishi bilan shug'ullangan frantsiyalik Jesuit monax Jozef Fransua Lafitning kitobi edi. 1724 yilda nashr etilgan «Qadimgi zamonlarning odob-axloq me'yorlariga taqqoslaganda amerikalik yirtqichlarning axloqlari» kitobi nafaqat Iroquois bilan muloqot qilish borasida o'zining boy tajribasiga, balki Shimoliy Amerikadagi boshqa missionerlarning kuzatuvlariga ham asoslangan edi. Xronologik tartibda qoladigan bo'lsa, unda 1704 yilda qadimgi misrliklar orasida o'lmaslikka bo'lgan zamonaviy e'tiqodning paydo bo'lishi haqidagi g'oyasi o'sha davrga xos bo'lgan maktub shaklida ifodalangan ingliz faylasufi va jurnalist Jon Tolandni chaqirishga to'g'ri keladi. etnologik xabarlar. Ushbu xabarlarning yordamida, shuningdek, iqtisodiy va madaniy jihatdan ajralmagan xalqlar, zamonaviy Evropa sivilizasiyalari, qadimgi xalqlar bilan bo'lgan munosabatlarida o'xshashlik ko'rsatdi. Shu bilan birga, bu muhim fikrlarning falsafiy-spekülatif va jurnalistik tabiati va bu muhim fikrlarni yetkazib berilishi Tolandning kitobidan beparvoligini qoldirganligini va etnologik va madaniy tadqiqotlar tarixshunosligida kamdan-kam hollarda ta'kidlanganligini aytish kerak. Ko'proq mashhur Lafitoga qaytib, shuni ta'kidlash kerakki, u, aslida, o'zining salafiydoshidan ancha ortda qolmadi: Amerikalik hindlarning tarixga oid qadimgi xalqlar bilan taqqoslanishi va asl munosabatlarga o'xshashligi haqidagi tushuntirish. Biroq, qarindoshlarning ushbu taqdimoti Lafitoni Toland bilan qiyoslaganda, hindularning amerikaliklarning kelib chiqishi qadimgi yunonlarning kelib chiqishi haqidagi hayoliy g'oyaga olib keldi. Shu kabi madaniy elementlar va institutlarning barcha xalqlarning global qarindoshligi bilan mavjudligi haqidagi tushuntirish zudlik bilan zaifligini darhol aniqlay olmadi, chunki u boshqa bir kam namoyon doiraga - birma-bir xalqlar va butun xalqlarning madaniy o'ziga xosligi bilan to'qnashganda aniq qarama-qarshi bo'ldi. chindan ham qarindosh-urug'lar yashaydigan odamlar. Lafitoning yoshroq zamondoshlari allaqachon buni his qilishdi - Jeyms Kukning mashhur sayoxatlaridan biri - Janubiy Amerika xalqlarining tavsiflari muallifi Georgiy Forster, frantsiyalik R. Charlevoix, diniy e'tiqod tarixchisi, frantsuz Charles de Bross. Eng shubhasiz, bu bilan bog'liq bo'lgan barcha hodisalar Forsterga Poliniyaliklarning tarixini Gomer Gretsiyasining taniqli dunyosi bilan taqqoslash bilan solishtirishgan. U Homiy eposining va Polineziyalik qahramonlarning o'xshashligini ta'kidlaydi, ular ayniqsa Taitida yashovchilar tomonidan o'rganilgan va tasvirlangan, odatlarda, urf-odatlarda, ijtimoiy muassasalarda, xatti-harakatlarida, lekin ularning qarindoshi bo'lish g'oyasini juda ravshan ravishda rad etadi. Ko'rinib turgan o'xshashlik ular uchun madaniy rivojlanishning bir xil darajasi kam yoki uncha ko'p emas. Insoniyat tarixidagi o'xshash va turli xil insoniyat madaniyatida bunday qiyofada taqqoslash usulining boshlanishi va stadializm g'oyasini ko'rish mumkin emas.
Bu ish bilan parallel ravishda, asosan etnologik faktlar insoniyat tarixining uzoq o'tmishiga kirib borish uchun ishlatilgan bo'lib, tarixiy jarayonning falsafiy tushunchasi, o'rta asrlardagi cherkov e'tiqodlarini rad etish edi. Biz bu tushunchani Fransiya, Italiya, Angliya va Germaniyada Ma'naviy-ma'rifiy mutafakkirlarga qaratishimiz kerak. Frantsiyada Jan-Jacques Rousseau, Denis Diderot, Voltaire, Charlz-Louis-Mont-Tesquier, Jean-Antoine Nikolas Condorcet, Anne Robert Jak-Turgot, Jan-Nikolas Demyonier, Italiyada - Jambattista Vikot, Angliya, Adam Fergusson va Jorj Millar - Johann Gotfried Herder va Christoph Meiners. Barcha bu mutafakkirlar etnologik kuzatishlarning professional kollektorlari emas edi, garchi ularni e'tiborsiz qoldirmagan bo'lsalar-da, ular uchun insoniyat tarixini tushunish va tushuntirish, qonunlarini qabul qilish va insoniyatning dastlabki davlatdan davlatga ko'chishi haqidagi to'liq tasavvurni yaratish va boshqa rivojlangan zamonaviy jamiyatning muassasalari. Ehtimol, odatda, umumiy ma'noda, ratsionalistik fikrlashning hukmronligi bilan bog'liq holda, ular uchun umumiy ma'noda tarixiy monofonik tarjima tushunchasi, tarixiy ta'rifni ishlab chiqish urinishlari bo'lib, uning ichida rivojlanishning bir sababi etakchi rolda. Shunday qilib, Monteskyu iqlimi xalqlar o'rtasidagi farqlarni aniqlaydigan asosiy omil sifatida ko'rsatdi; Voltaire barcha xalqlarning ma'naviy boyligini va ularning tarixiy rivojlanishning yuqori darajasiga o'tishini belgilovchi madaniy yutuqlarni to'plash haqida yozadi; Condorcet uchun asosiy narsa inson aqlini boyitish va ma`naviylashtirishni oshirish edi; Herder uchun, umuman geografik muhit. Albatta, barcha shaxsiy sabablarni qidirish va ularni oldinga surish hozir soddagina ko'rinadi, ammo ularning har biri to'g'ri deb nomlangan, tarixda uning rolini o'ynaganligi va tarixiy jarayonni talqin qilish uchun keyingi ko'p faktörlü sxemalar katta miqyosda XVII asr.
Ushbu tizimlarda ibtidoiy jamiyatning nuqtai nazari qanday edi? Eng qiziqarli jihatlar - primitivlikning umumiy xususiyatlari va ibtidoiy jamiyatni uning tarkibiy qismiga aylantirishga urinishlari. Kognitiv va tarixiy nuqtai nazardan qaraganda, 18-asr birinchi asrning umumiy xarakteristikasida taniqli ma'lumotlarning sezilarli darajada oshishiga qaramasdan, "yaxshi vahshiylik" g'oyasi emas edi. Rus va Diderotning ulkan obro'si va Evropada ularning kombinatsiyasining ulkan ommaviyligi insoniyatning "baxtli bolalik", uning tabiatdagi samoviy sharoitida, inson tomonidan bezovtalanmagan hayoti va nizosiz ibtidoiy insoniylik g'oyasining hayotiyligiga olib keldi. Ichki ongda bunday nuqtai nazar odatdagidan barqaror bo'lib, nafaqat XIX asrga, balki zamonaviylikka ham aylandi. Ko'pgina ibtidoiy xalqlarning mol-mulki bo'lmaganligi, bu idyllic vakilliklarni mustahkamlashiga ham sabab bo'ldi, chunki mulkning paydo bo'lishi bilan ko'plab mualliflar hech qanday sababsiz urushlarning kelib chiqishi, ziddiyatli vaziyatlarni va umuman, ijtimoiy yoki deyarli barcha deyish mumkin bo'lgan urushlarning paydo bo'lishiga to'g'ri munosabatda bo'lishgan. yomonlik. Biroq, ibtidoiy idilla nazariyasi qanchalik keng tarqalgan va mashhur bo'lsa-da, tarixiy jihatdan qiziqarli va ahamiyatli bo'lgan, ibtidoiy jamiyat hayotida dinamik hodisalarni yuzaga chiqarishga urinishgan, boshqacha qilib aytganda, birinchi sxemalarni izlash va munozaralarga qarab, zamonaviy tilda, uning davriyligi. Ferguson, Condorcet va Turgot uch bosqichli davriylashtirish g'oyasi bilan kelishgan bo'lsa-da, ularning qadamlar tushunchasi uchun turli xil ma'nolari bor edi: Ferguson va Turgot ovchilarning baliq ovlash haqida yozgan Ushbu tizimlarda ibtidoiy jamiyatning nuqtai nazari qanday edi? Eng qiziqarli jihatlar - primitivlikning umumiy xususiyatlari va ibtidoiy jamiyatni uning tarkibiy qismiga aylantirishga urinishlari. Kognitiv va tarixiy nuqtai nazardan qaraganda, 18-asr birinchi asrning umumiy xarakteristikasida taniqli ma'lumotlarning sezilarli darajada oshishiga qaramasdan, "yaxshi vahshiylik" g'oyasi emas edi. Rus va Diderotning ulkan obro'si va Evropada ularning kombinatsiyasining ulkan ommaviyligi insoniyatning "baxtli bolalik", uning tabiatdagi samoviy sharoitida, inson tomonidan bezovtalanmagan hayoti va nizosiz ibtidoiy insoniylik g'oyasining hayotiyligiga olib keldi. Ichki ongda bunday nuqtai nazar odatdagidan barqaror bo'lib, nafaqat XIX asrga, balki zamonaviylikka ham aylandi. Ko'pgina ibtidoiy xalqlarning mol-mulki bo'lmaganligi, bu idyllic vakilliklarni mustahkamlashiga ham sabab bo'ldi, chunki mulkning paydo bo'lishi bilan ko'plab mualliflar hech qanday sababsiz urushlarning kelib chiqishi, ziddiyatli vaziyatlarni va umuman, ijtimoiy yoki deyarli barcha deyish mumkin bo'lgan urushlarning paydo bo'lishiga to'g'ri munosabatda bo'lishgan. yomonlik. Biroq, ibtidoiy idilla nazariyasi qanchalik keng tarqalgan va mashhur bo'lsa-da, tarixiy jihatdan qiziqarli va ahamiyatli bo'lgan, ibtidoiy jamiyat hayotida dinamik hodisalarni yuzaga chiqarishga urinishgan, boshqacha qilib aytganda, birinchi sxemalarni izlash va munozaralarga qarab, zamonaviy tilda, uning davriyligi. turli mazmundagi tushunchasi bosqichlarida ko'milgan bo'lsa-da Fergyuson, Condorcet va Turgot, ehtimol, uch tomonlama dönemselleştirilecek g'oyasiga kelib: Fergyuson va Turgot Nikoh ovchilar-baliqchilar, Pastoral va fermerlar, Condorcet proti¬vopostavlyal emas fermerlar ranchers haqida yozgan, va uchdan bir, deb , rivojlanishning eng yuqori darajasi qishloq xo'jaligi iqtisodiyotining yanada rivojlanishini ta'kidladi. Ferguson ham sopos¬tavlenie mulkchilik bilan rivojlanish tanlangan bosqichlarini tegishli: ovchilar, baliqchilar, shuningdek kollektorlar muayyan guruhlar emas, balki ime¬li xususiy mulk, u jamiyat sko¬tovodov paydo tushadi va bir cho'pon iqtisodiyoti bilan bog'liq, u to'liq rivojlanishi tarımcılarsa etadi . vahşetinin (ovchilar va baliqchilar), varvarlik (ranchers), tsivilizatsiya (fermerlar) - Bu biz zamonaviy Morgan terminolo¬giyu orqali barobar pastga keldi topish Ferguson ekanligini kuzatilmoqda.
Yüklə 76 Kb.

Dostları ilə paylaş:




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin