4-mavzu: Xalq pedagogikasi va tarbiyaning hozirgi davrdagi ahvoli



Yüklə 121,5 Kb.
səhifə1/5
tarix20.10.2023
ölçüsü121,5 Kb.
#158011
  1   2   3   4   5
1403777096 46890


Xalq pedagogikasi va tarbiyaning hozirgi davrdagi ahvoli

Reja:


  1. Markaziy Osiyoda ma’rifatparvarlik g’oyalari va xalq pedagogikasi.

  2. Xalq pedagogikasi konsepsiyasi va uning o’ziga xos xususiyatlari.

  3. Xalq pedagogikasida oila, bolalar va ota-onalar muammolari.

  4. Xalq pedagogikasi amalda.

Markaziy Osiyoda ma’rifatparvarlik g’oyalari va xalq pedagogikasi


Xalq pedagogikasi – xalqning umumiy ma’naviy madaniyatini tashkil qiluvchi va ajralmas qismidir. Buyuk rus pedagogi K.D.Ushinskiyning “Rus xalqida tarbiya xalqning o’zi qancha vaqtdan beri mavjud bo’lsa shuncha paytdan beri mavjuddir” deb aytgan gapi to’laligicha boshqa xalqlarga ham tegishlidir. Shu bilan birga xalq pedagogikasi uzoq qadim zamonda yuzaga kelgan, ular tarixiy ilmiy pedagogikadan ilgari bo’lgan va uning ertangi shakllariga ta’sir ko’rsatgan deb hisoblaydilar. Markaziy Osiyo xalqlari pedagogik ilmlari rivojlanishi tarixini tahlil qilib o’rganib chiqish pedagogikaning birinchi rasmiy belgilari xalq hayoti, xalq pedagogik madaniyatining bevosita ta’siri ostida paydo bo’lganligini ko’rsatadi. Xalq pedagogikasi umuman xalqning orzu-umidlarini, uning o’sib kelayotgan avlodni tarbiyalash va o’qitish haqida tasavvurlarni ifoda etadi. Al Farobiy, Ibn Sino, Beruniy, Jomiy, Umar Hayyom, Sa’diy, Navoiy, Avloniy va boshqa ma’rifatparvarlarning meroslarini tahlil qilish, ularning tarbiya haqidagi umuman g’oyalari, xususan oilaviy tarbiya haqidagi g’oyalari. Xalq pedagogikasi tarixidagi ifoda etilgan g’oyalar va fikrlar bilan uzviy bog’lanib ketganligini ko’rsatadi: maqollar, matallar, ertaklar, rivoyat va afsonalarda. Ijtimoiy - pedagogik nuqtai-nazardan Farobiyning psixologiya bo’yicha, etika va estetika bo’yicha asarlari katta qiziqishga ega, insonni ijtimoiy mavjudot sifatida qarab, Farobiy shaxsning ma’naviylik sifatlari ijtimoiy muhit va tarbiya ta’siri ostida yuzaga keladi deb hisoblaydi. “Inson – deb yozadi – u eng boshidan boshlab tabiatan yaxshi yoki yomon bo’lib, xuddi shunday u tug’ma to’quvchi yoki yozuvchi bo’lib tug’ulmaydi” Farobiy, Ibn Sino va Beruniy ijtimoiy - pedagogik qarashlariga katta ta’sir ko’rsatadi. Ibn Sinoning pedagogik dunyoqarashlari uning ko’plab asarlarida o’z aksini topgan. Ma’naviy tarbiya haqida gapirar ekan Ibn Sino insonda xaqgo’ylik, adolatlilik, halollik kabi sifatlarni yuksak baholaydi va “xalqning ma’naviylik xususiyatlari va adolatlilikkka chorlaydigan necha asrlik an’analarini hisobga olish kerak. Chunki adolatlilik – insonning ishlari eng yaxshi bezagidir” deb maslahat beradi. Beruniy asarlarida tarbiya haqida ko’plab ajoyib fikrlar aytilgan. “O’tgan avlodlar xotiralari” (“xronologiya”) tekshirishlarida olim-ensiklopedist turli xalqlar va davrlar kalendar sistemalarini ta’riflari bilan bir qatorda haqiqat va yolg’on, yaxshi va yomon, kamtarlik va kekkayish, bilimlililik va nodonlik, ya’ni, ma’naviylik muamolarini o’rganadi. O’rta asrning yorqin mutafakkirlaridan biri Rudakiy maqol va rivoyatlar ko’rinishidagi ko’plab poetik asarlari xalq pedagogikasini boyitib xalq og’zaki ijodiyoti durdonalari qatoriga kiradi. “U inson aqlining tubi – bu bilimdir” va “Dunyoda bilim kabi muhim meva yo’qdir deb aytadi”.
O’rta asp ijtimoiy pedagogik meroslari haqida gapirganda, Nosir Xisravning (1004-1088) “Ma’rifat kitobi” va “Baxt haqida”gi kitobning muallifi, shoir, yozuvchi va faylasuf haqida gapirib o’tmasa bo’lmaydi. “Ma’rifat kitobi”da “O’z-o’zini anglash”, “Yaxshi va yomon sifatlari” boblari bor, ular o’ziga xos o’zini tarbiyalash dasturi hisoblanadi. Muallif insonni to’g’ri yarbiyalashga halaqit qiladigan yettita (yomonlik) to’siqlarini aytadi: takabburlik, ayyorlik, berahmlik, ochko’zlik, g’azab, g’araz, shaxvatparastlik. U o’zining 7 ta “yaramas do’stlarini esdan chiqarishni” maslahat beradi, ularning o’rniga esa boshqalarini - (ulkan) yuksak, oliyjanob ular uchun kamtarlik. Halollik, sabr-toqat, oddiylik, shukronalik, sahiylik va mehribonlik asosiy hisoblanganlarini topish kerak - dedi. U nasihatlarini shunday yakunlaydi: “Bundan keyin ishonchli do’stlar bilan bo’lgan, ochko’z dushmanlardan bir umrga ajralgin.” XI-XII asrlarda xususan pedagogik talqinlar ham paydo bo’ladi, ular Markaziy Osiyo va Qozog’iston xalqlari pedagogik madaniyati rivojlanishi uchun katta ta’sir ko’rsatgan. Burxoniddin Zarshudni “O’quvchiga bilim olish yo’lidagi nasihatlari” o’ziga xos pedagogika darsligida o’qitish jarayonini tashkil etish bo’yicha tavsiyalar beradi, “Bilimga intilish”, - deb yozadi olim har bir musulmonlar uchun zarur majburiyat hisoblanadi”.
O’zbek adabiyoti asoschisi hisoblangan mutafakkir taraqqiyparvar arbob A.Navoiy (1441-1501) ning pedagogik g’oyalari ahamiyati juda katta bo’ldi. O’z xalqini chuqur sevgan demokratik va insonparvarlik g’oyalari insonga muhabbat, halollik, adolatlilik, yorqin kelajakka ishonchi haqidagi xalq hikmatli so’zlari, rivoyatlari bilan bog’lanib ketadi, xalq hatto o’zining buyuk olimi haqida rivoyat, afsonalar yaratib, xalq poyetik ijodiyotini shakllantiruvchisi sifatida uning obrazini abadiylashtiradilar. Mutafakkir olimlarning, shoirlarning ko’plab nasihatlari xalqning turmushi hayot tajribalari asosida ishlab chiqilgan hikmatli so’zlari bilan juda ham aniq mos keladi: “Qiyshiq o’tirganda ham to’g’ri gapirish kerak”, “Yolg’on gapirib yashagandan ko’ra, to’g’ri gapirib o’lgan afzal”, “Agarda sen har doim to’g’ri gapirib kelgan bo’lsang keyin ham senga ishonadilar”, “Birinchi bor yolg’on gapirishdan o’zingni saqla, shunda keyingi yolg’onlarda seni fosh etishlaridan qo’rqmaysan” va shu kabilar. Do’stlik haqidagi olim va shoirlarning fikrlari xalq hikmatli so’zlari bilan mos keladi. Rudakiy dunyodagi eng katta g’am bu yaxshi do’stdan ajralish deb hisoblaydi “Agarda do’stlaring mingta bo’lsa bu kam deb hisobla”, (xalq nikmatli so’zlari), “Yigit kishi uchun ikkita do’st ham kam”. Do’st deb bilishdan oldin sen uni sinab ko’r xalqda shunday deydilar, do’st boshga tashvish tushganda, mard esa jangda sinaladi, burch esa halollik bilan. Hisrav “do’st bo’lish yaxshi ish, do’stlikka sodiq bo’lish esa buyuk ishdir’ deb hisoblaydi. Xalqda “hazina izlagandan ko’ra do’stlikni saqlash yaxshiroqdir” -deyuladi. Sheroziy “yaxshi do’st aybingni yuzingga aytadi, yomon do’st ularni boshqalarga aytadi” deb eslatadi. Xalqdа «Tаnbeh berish do’stlаrning sovg’аsi» do’sting аytgаn hаmmа gaplar yahshilikdir.
Hisrav «Munofiq , kekkаygаn do’stdаn ko’rа sengа sodiq itni аfzаl ko’r» deb mаslаhаt berаdi. (Do’stning ikkiyuzlаmаligini dаvolаb bo’lmаs kаsаlikdir», «Sen ohirgi burdа noningni bo’lishib yegаnni esdаn chiqаrgаn do’st o’lsin») vа shu kаbilаr.
Shundаy qilib, Mаrkаziy Osiyo Xalqlаrining pedаgogik nuqtаyi nаzаrlаri boshqа Xalqlаrdа bo’lgаni kаbi uzoq o’tmishdа yzаgа kelgаn. Tаrbiya hаqidаgi xalq donishmаntligi hаm Xalqning ommаviy tarbiya, ko’p аsrlik pedаgogik mа’dаniyati vа tаjribаlаri ifodasi hisoblаnаdi.

Yüklə 121,5 Kb.

Dostları ilə paylaş:
  1   2   3   4   5




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin