AZƏRBAYcAN MİLLİ ELMLƏR AKADEMİYASI
FƏLSƏFƏ, SOSİOLOGİYA VƏ HÜQUQ İNSTİTUTU
ADİL ƏSƏDOV
FƏLSƏFİ
PENTALOGİYA
Beşinci cild
SİYASƏTİN
FƏLSƏFƏSİ:
mahiyyətin gerçəkləşdirilməsinə yönələn insani iradə
və onun tarixi taleyi üzərində düşüncələr
(insan, cəmiyyət, hakimiyyət və siyasət
spiritualist aristokratizm fəlsəfəsi kontekstdə)
BAKI – Təknur – 2013
Ön sözün müəllifi –
akademik
FİRUDİN KÖÇƏRLİ
Elmi redaktor:
fəlsəfə elmləri doktoru, professor
İlham MƏMMƏDZADƏ
Əsərə rəy verənlər:
akademik
Əfrand DAŞDƏMİROV
fəlsəfə elmləri doktoru, professor
Əlikram TAĞIYEV
fəlsəfə elmləri doktoru
Tahirə ALLAHYAROVA
Adil Əsədov
Siyasətin fəlsəfəsi: mahiyyətin gerçəkləşdirilməsinə yönələn insani iradə və onun tarixi taleyi üzərində düşüncələr (insan, cəmiyyət, hakimiyyət və siyasət spiritualist aristokratizm fəlsəfəsi kontekstində). // Fəlsəfi pentalogiya: 5-ci cild. // Yenidən işlənmiş və genişləndirilmiş nəşri. Bakı: Təknur, 2014.
464s.
Adil Əsədovun oxucuların mühakiməsinə verdiyi Siyasətin fəlsəfəsi monoqrafiyası onun tərəfindən irəli sürülən və spiritualist aristokratizm adlandırılan fəlsəfi sistemin tərkib hissəsi kimi çıxış edir.
Monoqrafiyasında müəllif bəşər təfəkkürünün ən görkəmli ixtiralarından biri kimi səciyyələndirdiyi dövlət fenomeninin özünəməxsus fəlsəfi təqdimatını verir. Bu təqdimat siyasi təfəkkürün metafizik və substansial başlanğıclarının aşkarlanmasına əsaslanır və müəllif tərəfindən aristokratik, tiranik, kommunistik və demokratik adlandırılan siyasi doktrinaların tarixi inkişafda dominantlıq məkanını müəyyənləşdirir.
Adil Əsədovun təqdim etdiyi fəlsəfi sistemin şərh olunduğu üslub fəlsəfi pentalogiya janrının ilk nümunəsi kimi də qiymətləndirilə bilər.
Hazırkı nəşr “Azərbaycan 2020: gələcəyə baxış” İnkişaf Konsepsiyası zəminində yenidən işlənmiş və genişləndirilmişdir.
Monoqrafiya fəlsəfi elmlər üzrə mütəxəssislər, siyasətçilər və siyasətşünaslar, ali məktəb tələbələri, həmçinin siyasət və fəlsəfə mövzuları ilə maraqlanan geniş oxucu kütləsi üçün nəzərdə tutulur.
© Adil Əsədov, 2014
Atamın,
boynumda dünya boyda haqqı olan insanın,
İSGƏNDƏR HİDAYƏT OĞLU ƏSƏDOVUN
(1929-2001)
əziz xatirəsinə ithaf edirəm
Bİrİncİ nəşrə sözönÜ:
Fəlsəfəmizdə yeni bir səhifə
Adil Əsədovun “Siyasətin fəlsəfəsi” adlandırdığı əsər bilavasitə olaraq sosial təşkilatlanmanın fəlsəfi mənalandırılması ilə, dolayısı yolla isə aristokratik siyasi təfəkkürün substansial əsaslarının aşkarlanması ilə bağlıdır.
Monoqrafiyanın ən səciyyəvi cəhəti ondadır ki, konkret fəlsəfi problem burada fəlsəfənin bütövlükdə təqdimatı zəminində verilir. Bu isə eyni zamanda həm də fəlsəfənin bir bütöv bilik tipi kimi sintetik əsasda qavranılmasına kömək edir.
Siyasətin fəlsəfi mənalandırılması ilə bağlı öz axtarışlarının çıxış nöqtəsini müəllif həyat fəlsəfəsinin epistemoloji prinsiplərində görür, subyektin daxili həyat axını ilə bu axının xarici dünyadakı təsdiqi arasındakı ziddiyyəti hər cür təfəkkürün, o cümlədən siyasi təfəkkürün real zəmini kimi verir.
Belə bir epistemoloji müqəddimə Adil Əsədovda uyğun ontoloji prinsiplərlə bağlanır: substansial həyat ilə dünyada gerçəkləşmiş həyat arasındakı ziddiyyət subyektin dünya ilə yanaşı mövcudluq qaydasından asılı olaraq hər bir dövrdə konkret problem formasında qavranılır, həmin qavranılmanın elementi kimi isə bu və ya digər mütləq varlıq modeli çıxış edir. Belə ki, Adil Əsədovun fikrinə görə, insan təfəkkürü özünün hər bir inkişaf mərhələsində bu və ya digər mütləq varlıq modelini və onu ifadə edə bilən mütləq bilik modelini yaradır, qədim dövrdə Dünya Ruhu, Orta əsrlərdə Vahid Tanrı, Yeni dövrdə isə Materiya mütləq varlıq kimi qiymətləndirilmiş, qalan hər şeyin isə mütləq varlığın təzahür forması olduğu güman edilmişdir, bu modellər uyğun dövrlərin dünyagörüşünü doğurmuşdur.
Ontoloji prinsiplərin və ona uyğun gələn epistemoloji qaydaların – «metafizik müqəddimə»nin – Adil Əsədov tərəfindən təklif olunan təkamülünü düzgün anlamaq üçün «qədim dövr», «orta əsrlər» və «Yeni dövr» anlayışlarının onun tərəfindən yenidən mənalandırılması ilə bağlı semantikanı xatırlamaq lazım gəlir. «Metafizik müqəddimə»dən siyasi fəlsəfəyə məntiqi keçid Adil Əsədovda bu semantika vasitəsilə həyata keçirilir. Burada Qədim dövr cəngavərliyin, Orta əsrlər icma mədəniyyətinin, Yeni dövr isə sivilizasiyanın – şəhər mədəniyyətinin üstünlüyü və aparıcı mövqeyi ilə səciyyələndirilir və dövrlərin təbii ardıcıllığının başqa bir sxemi təklif olunur.
Adil Əsədov Qədim dövrün başlanğıcını dövlətin yaranması ilə bağlayır və hər bir dövlətin aristokratizmin təşəkküründən tükənməsinə doğru istiqamətlənən tarixi yol keçdiyi ideyasını irəli sürür. Siyasi aristokratizmin qismən tükənməsi ilə şərtlənən demokratizm Yeni dövrün başlanğıcı, tam tükənməsi ilə şərtlənən kolonializm isə sonu kimi təqdim edilir. Kolonializmdə xalqın rəiyyətlik duyğusu korşalır, bəndəlik duyğusu isə son dərəcə inkişaf edir. İnsanlığın siyasi hakimiyyətdən üz döndərərək fövqəlbəşər aristokratizmə – ilahi qüdrətə – üz tutması və sığınması isə Orta əsrlərin mahiyyəti kimi şərh edilir.
Dövlətin mahiyyətini sinfi mübarizədə görən ənənəvi marksist nəzəriyyədən fərqli olaraq Adil Əsədov təsdiq edir ki, dövlətin mahiyyəti heç də onun zorakılıq aparatı olmasında deyildir, əksinə himayə sistemi olmasındadır, insanlar dövlətin varlığını yalnız zorakılıqdan, azğınlıqdan, zülmdən, ədalətsizlikdən və təcavüzdən mühafizə olunduqları halda hiss edirlər.
Siyasi mahiyyətin məhz belə bir anlaşılma modeli kimi Adil Əsədov aristokratik siyasi doktrinanı ön plana çıxarır və aristokratizmi siyasi təfəkkürün ilkin və əzəli forması kimi təqdim edir. Müəllif birmənalı olaraq təsdiq edir ki, dövlət yalnız aristokratik təfəkkür prinsipləri əsasında fəaliyyət göstərdikdə öz mahiyyəti və mövcudluğu arasında uyğunluğa nail olur. Tiranik, demokratik və kommunistik təfəkkür əsasında fəaliyyət göstərən dövlətin mahiyyəti və mövcudluğu arasındakı münasibətlər isə ziddiyyət kimi səciyyələndirir. Siyasi təfəkkür tiranizm, demokratizm və kommunizm xarakterini kəsb etməklə, özünün tarixi təhrif formalarını yaradır. Əgər cəmiyyəti hərəkətə gətirən siyasi instinktlər nəcib təbiətlidirsə, xilaskar təbiətlidirsə, ədalətli əxlaqa istinad edirsə, intellektual qüdrətdən doğursa və yenilməz iradə ilə gerçəkləşdirilirsə, dövlət öz həqiqi mahiyyətinə qovuşmuş olur, əks halda isə ədalətsizliyin dayağına çevrilərək eybəcərləşir.
Aristokratizm, demokratizm, kommunizm ideyalarının Adil Əsədov tərəfindən yenidən mənalandırılması son dərəcə orijinaldır. Aristokratizm və demokratizm arasında müəllif tərəfindən aparılan paralellər isə xüsusən maraqlıdır. Müəllifin özünün obrazlı ifadəsinə görə, aristokratizm haqqa və əxlaqın mütləqliyinə, demokratizm isə – rasional praqmatizmə, formal olaraq isə, - hüquqa və qanuna istinad edir, aristokratizm maskulin dəyərlərə, demokratizm isə feminin dəyərlərə söykənir.
Dövlətin öz təbii inkişafında gəlib keçdiyi təkamül mərhələlərinin hər birində müəyyən siyasi təfəkkür tipinin aparıcı mövqeyə malik olması və uyğun siyasi strukturların xüsusiyyətini müəyyənləşdirməsi barədə müəllif tərəfindən söylənilən fikirlər də maraqlıdır. Adil Əsədov əsas hesab etdiyi dörd siyasi doktrinanı - kommunistik, tiranik, demokratik və aristokratik doktrinaları -nəzərdən keçirir və belə bir mülahizə irəli sürür ki, bu siyasi doktrinalardan hər biri təfəkkür tiplərindən birinin əsasında qurulur və siyasi təkamülün uyğun mərhələsini nəzəri olaraq ideallaşdırır, dövlətin mahiyyətini və mənasını həmin mərhələdə görür. Müəllifin fikrinə görə, aristokratik siyasi doktrina dövlətin təşəkkül mərhələsini, tiranik siyasi doktrina siyasi hakimiyyətin formalaşma mərhələsini, demokratik siyasi doktrina vətəndaş cəmiyyətinə keçid mərhələsini, kommunistik siyasi doktrina isə – dövlətin bir siyasi hakimiyyət olaraq tənəzzül mərhələsini daha yaxşı ifadə edir.
Adil Əsədov ideal dövlət barədə hər bir siyasi doktrina üçün səciyyəvi olan təsəvvürlə uyğun etik ideyalar arasında maraqlı paralellər aparır. Onun siyasi fəlsəfəsində ideal dövlət kommunistik siyasi doktrinada əxlaq ideyasının, tiranik siyasi doktrinada mərdlik ideyasının, demokratik siyasi doktrinada qanun ideyasının, aristokratik siyasi doktrinada isə insanın təbii təyinatı ideyasının təcəssümü kimi təqdim olunur.
Dövlətin yaranması və mövcudluğu ilə ailənin yaranması və mövcudluğu arasında Adil Əsədov tərəfindən aparılmış paralellər də son dərəcə inandırıcı və maraqlıdır.
Müəllifin «dövlət sosial həyatda maskulin və feminin başlanğıcların vahid bir axına qoşulması ilə öz tarixini başlayır» tezisi yenidir və diqqətə layiqdir. Köçərilik prinsiplərinin mütləqləşdirilməsi üzərində qurulmuş cəngavər mədəniyyəti burada sosial həyatın maskulin başlanğıcı kimi, əkinçi həyat tərzi zəminində təşəkkül tapmış icma mədəniyyəti isə sosial həyatda feminin başlanğıcın mücəssəməsi kimi təqdim olunur.
Etnogenezin siyasi şərhi ilə bağlı müəllif mövqeyi də son dərəcə maraqlıdır. Müəllif xalqın formalaşmasını siyasi hadisə kimi verir və elə bu səbəbdən onu uyğun dövlətin meydana gəlməsi ilə bağlayır.
Əsərin mühüm əlamətlərindən biri burada ifadə olunan fikirlərin həyatiliyidir. Müəllif hansısa mövzunu araşdırmaqla kifayətlənmir, həyatın, daha doğrusu real insan həyatının doğurduğu həqiqi fəlsəfi problemlər üzərində düşünür.
Monoqrafiyada haqqında bəhs olunan bütün mövzular və altmövzular müəllifin təfəkkür süzgəcindən keçirilərək verilir. Adil Əsədov tərəfindən hadisələrə verilən səciyyələr onlara bu vaxta qədər verilən səciyyələrin heç birinə bənzəmir.
Firudin KÖÇƏRLİ,
akademik
MÜƏLLİFDƏN ÖN SÖZ
Beşliyin sonuncu cildini möhtərəm oxucumun diqqətinə təqdim edirəm. Gözəllik fəlsəfəsinin əsasən estetik kontekstdə, Varlıq fəlsəfəsinin əsasən ontoloji kontekstdə, Təfəkkür fəlsəfəsinin əsasən məntiqi kontekstdə, Əxlaq fəlsəfəsinin isə əsasən etik kontekstdə şərh etdiyi ideyalar burada başlıca olaraq sosial-siyasi rakursda nəzərdən keçirilir və inkişaf etdirilir. Öz təcəssümünü artıq gözəllik, varlıq, təfəkkür, əxlaq mövzularında tapan həmin ideyalar beşliyin mövzusu baxımından bir-birindən kəskin surətdə fərqlənən bütün cildlərini, güman edirəm ki, daxilən birləşdirərək mahiyyətləri və ruhları etibarı ilə bir-birinə bağlamışdır.
Əgər Gözəlliyin fəlsəfəsi mahiyyəti ideal statusunda anlayırsa, əgər Varlığın fəlsəfəsi mahiyyətin substansiya olaraq anlamından çıxış edirsə, əgər Təfəkkürün fəlsəfəsi mahiyyəti məna anlamında qəbul edirsə, əgər Əxlaqın fəlsəfəsi mahiyyəti transsendent iradə olaraq tanıyırsa, Siyasi fəlsəfə mahiyyəti immanent iradə olaraq tanıyır.
Siyasi fəlsəfənin mənim anlamımda geniş təqdimatını verməzdən öncə isə nümunəsini artıq yaratdığımız fəlsəfi pentalogiya janrının tələblərinə uyğun olaraq ötən əsrlərdən qopub gələn sədalara diqqətlə qulaq kəsilək, bu dəfə mövzumuz təbii ki fəlsəfə və siyasət olacaqdır. Bu, həm də ümumiyyətlə siyasi fəlsəfənin ilkin təqdimatı kimi dəyərləndirilə bilər və onu həm də bir qədər əyaniləşdirməkdən ötrü zəruridir.
İndi isə, ötən əsrlərin mükaliməsi...
ÖTƏN ƏSRLƏRDƏN QOPUB GƏLƏN SƏDALAR:
MÖVZU ƏTRAFINDA XƏYALİ MÜKALİMƏ
I
(fəlsəfi müdriklik və siyasi qətiyyət)
YASPERS: Siyasət və siyasi nəticələr olmadan fəlsəfə yoxdur.
PLATON: Həqiqi və ideal dövlətdə siyasət fəlsəfədən doğmalı və bütün iqtidar filosoflara etibar edilməlidir. Filosof olan, həqiqi bilik sahibi olan hər kəs öz fəaliyyətində təsadüfi biliklərə, keçici təsəvvürlərə deyil, yalnız həqiqətə istinad edir.
ORTEQA-İ-QASSET: Mənsə bunun əksini düşünürəm. Filosofun hökmdarlıq, yaxud hökmdarın filosofluq etməsi haqqında böyük filosof Platonun təklifi, məncə, faciəvidir. Mənə elə gəlir ki, filosof yalnız filosof olaraq qalmalıdır. Onun fəaliyyət sferası nə siyasət, nə də son əsrlərdə olduğu kimi publisistika, maarif, elm və buna bənzər başqa şeylər olmamalıdır.
HEGEL: Xeyr, elə deyil. Əgər hər hansı bir predmet, o cümlədən dövlət öz ideyasına uyğun deyildirsə, bu o demək olardı ki, onun ruhu və cismi bir-birindən ayrılmışdır; birinci fikrin mücərrəd sferalarına çəkilmiş, ikinci isə ayrı-ayrı fərdlərə parçalanmışdır.
ORTEQA-İ-QASSET: Müəyyən dərəcədə razılaşmaq olar. Həqiqi fəlsəfənin yenidən hökmran olduğu gün insan bir daha kəşf edəcəkdir ki, o ali başlanğıcın axtarılmasına təyinatlıdır.
FOMA AKVİNALI: Təbii cisimlər zəkadan məhrum olsalar da, məqsədyönümlülüyə tabedirlər. Bu isə onların hərəkətlərinin həmişə və ya əksər hallarda ən yaxşı nəticəyə doğru istiqamətlənməsi deməkdir. Görünür ki, onlar məqsədlərinə təsadüfi olaraq deyil, şüurlu iradənin rəhbərliyi ilə çatırlar. Onların özləri düşüncədən məhrum olduqlarından məqsədyönümlülüyə zəkaya qabil olan varlığın vasitəsilə nail olurlar. Deməli, təbiətdə baş verən hər bir hadisənin məqsədini müəyyənləşdirən zəkalı varlıq vardır və biz bu varlığı Tanrı adlandırırıq.
KYERKEQOR: İndiki zəmanədə isə hər şey siyasətdir. Dini əqidə zəmanədən yerlə göy qədər uzaqdır. Siyasətin son məqsədi də zəmanədən göy yerdən uzaq olduğu qədər uzaqdır. Siyasət yerdə başlayır ki, yerdə qalsın, ilahiyyat isə əsasını göydən aldığına görə dünyəviliyi üstələyib sonra da göyə merac etmək istəyir.
KAMYU: Təəssüf ki, indi bütöv xalqlar və cəmiyyətlər müqəddəslikdən ayrılmağa can atırlar. Biz dünyəviləşdirilmiş tarixi yaşayırıq.
MAKİAVELLİ: Siyasəti dünyanın ali başlanğıcı ilə, dini mahiyyətlə bağlamaq məncə isə ümumiyyətlə düzgün deyildir. Dövlət tanrı tərəfindən deyil, insan fəaliyyəti sayəsində yaranmışdır.
DEMOKRİT: Tamamilə belədir. Dövlət vətəndaşların ümumi mənafeyinin təcəssümü olmaqla heç bir kənar qüvvə tərəfindən deyil, insanların özləri tərəfindən yaradılmışdır. Siyasət yalnız adamların uzun sürən mübarizəsinin məhsuludur və yalnız insan səylərinin nəticəsidir.
FOMA AKVİNALI: Xeyr, belə deyildir. Dövlət hakimiyyəti insani vasitələrlə həyata keçirilsə də, ilahi mənşəlidir.
BODEN: Mənsə daha çox Demokritin mövqeyinə üstünlük verərdim. Monarxın hakimiyyəti Tanrıdan qaynaqlanmır, yerdə yaranır.
MOJEVSKİ: Çar hakimiyyəti hər halda ilahi hakimiyyət hesab edilir. Hökmdar Tanrının Yer üzərindəki surətidir. Tanrının özü də Kainatın hökmdarıdır.
HEGEL: Dövlət Yer üzərində mövcud olandan bəri ilahi ideyadır.
HOBBS: Yox, qətiyyən belə deyildir. Dövlət ilahi qurum deyildir, insani qurumdur, insanlar tərəfindən yaradılmış süni bir əşyadır.
ƏN-NƏZZAM: Dövlət işlərində elə buna görə də heç bir dini qanun tətbiq olunmamalıdır.
ƏRDƏŞİR: Razı deyiləm. Din və ölkədarlıq iki sirdaşdır, birinin tamamlığı digərindən asılıdır. Din bünövrədir, dövlət isə onun sütunları; bünövrə sütunsuz zay olduğu kimi, sütun da bünövrəsiz duruş gətirə bilməz.
KAMPANELLA: Əksinə, biz elə bir dövlət qurmalıyıq ki, ilahidən verilmiş bir quruluş olmasın, fəlsəfi mühakimələr nəticəsində kəşf edilmiş olsun. Biz Minos, Likurq, Solon, Romul, Platon, Aristotel kimi dövlət qurucularının yol verdikləri nöqsanları aradan qaldıraraq, öz zəkamızın tələbləri əsasında yeni bir dövlət qurmalıyıq.
SPİNOZA: Məncə də. O dövlət daha qüdrətli və daha ədalətli olacaqdır ki, o, zəkaya istinad edir və onunla istiqamətlənir.
RUSSO: Ədalət isə Allahdandır. Amma bizim çoxumuz belə bir yüksəkliyə yüksələ bilmədiyimiz üçün qanunlar və hökumət lazımdır.
MAKİAVELLİ: Siyasət insan tərəfindən yaradılmış çoxsaylı sənətlərdən yalnız biridir. Onu nə dünyanın ali başlanğıcı ilə, Allahla, nə də əxlaqi mülahizələrlə bağlamaq lazımdır.
DEMOKRİT: Mənim fikrimcə də belədir. Siyasət sənətdir. Böyük sənət olsa da, yalnız sənətdir.
ÇÖRÇİLL: Siyasət bir sənət olaraq ustalıq tələb edir. Siyasi ustalıq odur ki, sabah, bir həftədən sonra, bir aydan sonra, gələn il nə olacaqsa, onları qabaqcadan xəbər verəsən, onları sonradan həmin hadisələr baş verdikdən sonra izah etməyəsən.
RUSSO: Gəlin Makiavellinin dediklərinə başqa rəng verməyək. Makiavelli siyasəti əxlaqdan qoparıb ayırmaq istəyir. Əslində isə, kim siyasəti və əxlaqı ayrı-ayrılıqda öyrənmək istəyirsə, onların heç birindən heç nə başa düşə bilməyəcəkdir.
ŞELLİ: Russonun fikri doğrudur. Dünyada bu vaxta qədər buraxılmış səhvlərin ən böyüyü məncə siyasi elmin əxlaqi elmdən ayrılmasıdır.
MİLLS: Görünür, əxlaqla siyasət arasındakı elə bu uçurumun nəticəsidir ki, adamların əksəriyyəti, xüsusən ordu zabitləri belə bir əqidədədirlər ki, siyasət – çirkin oyun, siyasətçilər isə şübhəli dünyada dolaşan ikinci dərəcəli adamlardırlar. Hərbçi çox zaman siyasi institutları işə maniyə hesab edir və belə düşünür ki, çoxlu intizamsız və çərənçi varlıqların çalışdığı bu təşkilatlarda yalan və iftira hökm sürür.
MABLİ: Yaxşı siyasət isə sağlam əxlaqdan fərqlənməməlidir.
LENİN: Elədir. Siyasətdə düzlük – gücün nəticəsidir, ikiüzlülük isə – zəifliyin nəticəsidir.
RUSSO: Əxlaqi olaraq şər olan hər bir şey elə siyasətdə də şərdir.
HEGEL: Bundan da daha çox deyilərsə, həqiqi dövlət əxlaqi ideyanın gerçəkliyidir, əxlaqi ruhdur, aşkar substansial iradədir.
KANT: İnsan nəslinin tarixi bütövlükdə götürüldükdə təbiətin gizli planının yerinə yetirilməsi kimi nəzərdən keçirilə bilər. Bu plan bəşəriyyətə verilən imkanları tam inkişaf etdirə bilən mükəmməl dövlət quruluşudur.
FİXTE: Amma mən düşünürəm ki, dövlətin daxilində olan həyat insanın mütləq məqsədlərinə aid deyildir, hətta bunu böyük bir insan təsdiq edirsə də. Bu, yalnız vasitədir.
MUSSOLİNİ: Xeyr, razı deyiləm. Dövlət fərd üçün vasitə deyildir, dövlət ümumiyyətlə fərd üçün deyildir, əksinə fərd dövlət üçündür. Hər şey dövlət üçün, dövlətdən başqa heç nə, dövlətin əleyhinə heç nə.
ORTEQA-İ-QASSET: Mussolininin mövqeyi faşizm mövqeyidir. Etatizm, göründüyü kimi, faşizmi törədir. Faşizm isə – kütləvi insanın tipik doktrinasıdır. Mussolini əla qurulmuş bir dövləti əldə etmişdi. Amma bu dövlət heç də onun tərəfindən qurulmamışdı. Belə olsaydı, Mussolini və onun ideya müəllimi olan Makiavelli dövlət üçün əxlaqi ideyanın necə və mühüm olduğunu dərk edərdi.
MAKİAVELLİ: İcazə verin, mən öz mövqeyimə bir qədər aydınlıq gətirim. Mənim dediyim yalnız ondan ibarətdir ki, siyasətdə nəcib bir məqsədin həyata keçirilməsindən ötrü vasitənin necə olmasının heç də həmişə fərqinə varılmamalıdır.
MARKS: Amma, düzgün olmayan vasitəni tələb edən məqsəd elə düzgün olmayan məqsəddir.
HEGEL: Bir də, vasitənin həqiqiliyi yalnız onun məqsədə adekvat olmasındadır. Ümumiyyətlə, bütövlükdə götürüldükdə, dövlət vasitə deyildir, məqsəddir, əxlaqi və üstəlik həm də ilahi məqsəddir. Tanrının dünya üzərində gərdişidir.
BEKON: Amma, əxlaqın vəzifələri siyasətin vəzifələrindən daha mürəkkəbdir. Əgər əxlaqın məqsədi ruhu daxili nizamla kökləməkdirsə, siyasətin məqsədi yalnız zahiri nizamdır.
ROLLAN: Bununla yanaşı, dövlət və cəmiyyət dəfələrlə məcbur olmuşlar ki, təmiz adamın fikri ilə razılaşsınlar, o adamın ki, onun əxlaqi qüdrətdən başqa bir silahı yoxdur.
PERİKL: Siyasət haqqında hamı mühakimə yürüdə bilər, lakin onu adamların yalnız bəziləri yarada bilir.
NAPOLEON: Siyasətlə əgər biz məşğul olmasaq, onda, o bizimlə məşğul olacaqdır.
VAHABZADƏ: Elə bu səbəbdən də, hər bir xalq özünü öz fəlsəfəsi əsasında dərk etməli, öz dövlətini yalnız öz fəlsəfəsi əsasında yaratmalıdır.
ARİSTOTEL: Digər tərəfdən, biz ümumiyyətlə insan təbiətinə ən yaxşı uyğun gələn siyasi təsisat formasını axtarıb tapa bilməliyik. Çünki insan ümumiyyətlə götürüldükdə – siyasi varlıqdır.
KONSTAN: Aristotelin tam əksinə olaraq mən təsdiq edirəm ki, insan siyasi varlıq olmaqdan daha çox, taciri varlıqdır və siyasətdən azad edilməlidir.
PUFENDORF: Aristotelin dediklərini sadəcə olaraq düzgün anlamaq gərəkdir. Aristotelin dedikləri yalnız bir məqama aiddir: insanın təbiəti elədir ki, heç bir kəs cəmiyyətdən kənarda yaşaya bilməz və yaşaya bilmir.
PARSONS: Mənə də elə gəlir ki, siyasət kollektiv məqsədlərin səmərəli şəkildə əldə olunmasını səciyyələndirən fəaliyyət forması olmaqla hətta taciri varlıq üçün də zəruridir.
MOJEVSKİ: Hər bir kəs öz mülkiyyətini qorumaq və saxlamaq imkanına malik olmalı, hər cür ədalətsizlikdən və qətldən mütləq təcrid edilməlidir. İnsanlar məhz bu məqsədlə şəhərlərdə və dövlətlərdə özlərinin müdafiəsini axtarırlar.
MAKİAVELLİ: Dövlətin məqsədi hər bir şəxsin təhlükəsizliyinə və eləcə də torpağından, mülkiyyətdən azad surətdə istifadə etməsinə nail olmaqdır.
ANAR: Bu müddəa ilə razılaşmaq olar. Bir torpağı ki istifadə etmədin, əkib-becərmədin, onu qorumağa dəyməz və əksinə, bir torpağı ki qorumadın, onu əkib-becərməmə dəyməz.
MAKİAVELLİ: Elədir. Dövlət insanların ümumi rifah tələbindən irəli gələn cəmiyyət hadisəsidir.
VOLF: Bununla mən də razıyam. Dövlətin vəzifəsi xalqın ümumi rifahına xidmət etməkdən ibarətdir.
SİSERON: Bir qədər ümumiləşdirilmiş şəkildə deyilərsə, dövlət həm vətəndaşların özlərinin, ...vətəndaşların mülkiyyətinin, həm də ümumi mülkiyyətin, dövlət mülkiyyətinin müdafiə olunması zərurətindən meydana gəlmişdir.
II
(dövlətin mənşəyi)
LUKSETSİ KAR: Dövlət qeyri-bərabər xüsusi mülkiyyətin meydana çıxması ilə bağlı yaranmışdır. Dövlət və hakimiyyət məhz bu bərabərsizliyi və ondan doğan hərc-mərcliyi aradan qaldırmaq məqsədi ilə və ictimai müqavilə əsasında yaradılmışdır.
HOBBS: Ümumi birliyin əldə olunması üçün gərək insanlar arasında elə bir razılaşma əldə edilsin ki, hər bir adam istənilən başqasına bu sözləri deyə bilsin: “Mən, bu məclisi və yaxud bu adamı səlahiyyətləndirirəm və ona məni idarə etmək hüququnu verirəm, lakin o şərtlə ki, sən də ona öz hüququnu verəsən və onun əməllərini sanksiyalaşdırasan”. Əgər bu baş versə, belə bir qayda ilə birləşən insanlar çoxluğu dövlət adlandırıla bilər.
ARİSTOTEL: Əslində isə real olaraq heç bir dövlət adamlar arasında qabaqcadan nəzərdə tutulan razılıq əsasında meydana gəlməmişdir. Hər bir dövlət təbii yolla, tədricən təşəkkül tapmışdır.
Dostları ilə paylaş: |