Badiiy matnning leksik xususiyatlari
Sanobar Sherali qizi Mavlonova
sanobarmavlonova46@gmail.com
SamDChTI
Abstract: Badiiy matn tushunchasiga adabiy asarlar kiradi badiiy adabiyot,
kinematografiya asarlari matnlari san’at, zamonaviy estradaning og’zaki janrlari,
oratorik va polemic san’at. Badiiy matn eng to’liq ifoda adabiy tildir.
Kalit so’zlar: oratorik va polemic san’at, kinematografiya asarlari, badiiy
adabiyot, adabiy asarlar.
Lexical features of a literary text
Sanobar Sherali kizi Mavlonova
sanobarmavlonova46@gmail.com
SamDChTI
Abstract: The concept of the literary text includes literary works of fiction, texts
of cinematographic works of art, oral genres of modern pop, and oratorical and polemic
art. A literary text is the most complete expression of literary language.
Keywords: oratorical and polemical art, cinematographic works, fiction, literary
works.
Ko’p hollarda bu hodisa chegaradan tashqariga chiqadi milliy, umummilliy til
sohasida adabiy til. Badiiy matn so’z san’atining tili, asosiy vazifasidir bu estetik
funktsiya, balki kommunikativ funktsiyadir bu yerda toʻliq koʻrsatilgan.
Badiiy matn bilan ishlash juda mashaqqatli, chunki har birida bunday matn o’ziga
xos talaffuz xususiyatiga ega. Tarjima adabiy matnni boshqa tilga kiritish jiddiy tarjima
muammosi. Badiiy matnlarda shaxs ismlari bor, lekin bu ismlar xayoliy, ko’p sanalar
kabi; toponimlar odatda haqiqiy - nomlardir mamlakatlar, shaharlar, lekin bu
zaruratdan uzoq, ammo ilmiy fantastika romanda ular odatda xayoliydir.
San’at asarida, boshqa matnlardan hujjatli iqtiboslar bor, lekin ularning hujjatli
ba’zan xayoliy. Muayyanlarning ishonchli tavsiflari mavjud geografik joylashuvlar,
lekin bu haqiqiylik hali ham tekshirilishi kerak: yo’q muallif o’zidan nimadir qo’shgan
bo’lishi mumkin. Shunday qilib, kognitiv adabiy matndagi ma’lumotlar fonda mavjud
bo’ladi va u yo’q ancha ishonchli. Muallif undan badiiy maqsadlarda foydalanadi,
ularning estetik maqsadlariga bo’ysundirish. Badiiy matnlarda so’zlashuv xalq tili
"Science and Education" Scientific Journal / ISSN 2181-0842
May 2022 / Volume 3 Issue 5
www.openscience.uz
1990
lug’at, ritorik savollar avtorivoyatchi nomidan o’quvchiga yo’naltiriladi, chekinish,
tabiat tasviri va boshqalar, shu jumladan "tasvir" muallif".
Asar matnida “muallif obrazi” o’z ifodasini topadi, eng avvalo,muallif nutqida.
Muallif nutqi turlicha ifodalanishi mumkin ompozitsion va nutq shakllari: hikoya
qilish, tavsiflash, fikrlash. Rivojlanayotgan harakatlar va holatlar haqida hikoya
qiluvchi hisobotlar. U quyidagi xususiyatlar bilan tavsiflanadi: 1) syujet, 2) voqea-
hodisalar, 3) harakatchanlik, 4) hodisaning vaqtinchalik ketma-ketligi. Bular belgilar
antroponimlar, toponimlar, zamon ko’rsatkichlari, harakat fe’llari.
Tavsif xarakterning tashqi xususiyatlari haqida gapiradi va harakat muhiti. Tavsif
munosabatlarni ifodalaydi: mavzu - fazo va ob’ekt belgilar, ular statikdir.
Mulohaza yuritish fikrlarning mantiqiy rivojlanishini bildiradi. Bu avtonomdir
abadiydir. U mantiqiy, sabab-oqibat munosabatlarini ifodalaydi. Nasriy asar
qahramonlarining nutqi shaklda berilgan dialoglar yoki ichki nutq. Bitta qahramonning
barcha satrlari uni tashkil qiladi xarakterlashning yorqin vositasi bo’lgan nutq partiyasi.
Qahramonning ichki nutqi ham nutqning tarkibiy qismidir qismlar, odatda, u ichki
monolog shaklida taqdim etiladi. Nasriy asarda bilvosita nutq ham qo’llaniladi, bunda
muallif ovozi va qahramon ovozi qo’shilib ketadi.
Ushbu tovushlar orasidagi chegarani noto’g’ri to’g’ridan-to’g’ri chizing nutq juda
qiyin. Muallif nutqi personajning nutq tizimiga yaqinlashadi unga xos iboralarni o’z
ichiga oladi, muallif rejasi taqdim etiladi, birinchi navbatda 3-shaxs olmoshlari va
fe’llardan foydalanish orqali. San’at asari ijod bilan bog’liq bo’lishi kerak yozuvchi,
umuman olganda, o’z davrining qanday xususiyatlarini ko’rsatganligini aniq tasavvur
qiling, yozuvchi, u ko’targan savollar qanchalik muhim, qanchalik tipik u chizgan
qahramonlar, muallif qanday universal muammolarni qo’yadi.
Har bir asarda ijodkorning shaxsiyatidan ko’p narsa bor, lekin birgalikda shu bilan
birga, bu shaxsiyat chegarasidan tashqariga chiqadigan, zamon ruhini o’zida mujassam
etgan narsa bor, davrning tarixiy tajribasi, butun insoniyat tajribasi. Tahlil qilishda
asarning tasvirlar tizimida qanday o’rin egallashini ko’rsatish muhimdir u yoki bu
xarakterni egallaydi, uning qarashlari, qiziqishlari doirasi, unda nima bor tipik va
qanday xususiyatlar yagona sifatida faqat unga xosdir individual inson shaxsiyati.
Nimaga amal qilish kerak, yozuvchi o’z qahramonlari obrazlarini badiiy vositalar
orqali ochib beradi, kabi Xarakter tashqi ko’rinishda, kiyinish, nutqda namoyon
bo’ladi.
Аtrof-muhit tafsilotlari.
Muallifning aytganlariga e’tibor berish muhimdir qahramon haqida, boshqa
personajlar uni qanday baholaydi, uning nutqi qahramonni qanday tavsiflaydi. Adabiy
qahramon obrazi butun murakkabligi bilan ochib berilishi kerak. shaxsiyat, atrof-
muhit, hayot va xarakter bilan turli xil aloqalarda harakatda, rivojlanishda, boshqalar
"Science and Education" Scientific Journal / ISSN 2181-0842
May 2022 / Volume 3 Issue 5
www.openscience.uz
1991
bilan munosabatlarda. To’liqlik uchun tasvirni ochib berish, uni boshqa personajlar
bilan solishtirganda ko’rsatish muhimdir.
Belgilarni solishtirganda, u olib boriladigan eng muhim chiziqlarni ajratib
ko’rsatish kerak. Avvalo, falsafiy va hayotiy pozitsiyalar, qarashlar, xatti-
harakatlardagi tub farqlarni ko’rsatish kerak. Badiiy matnni tahlil qilishda muallifning
tasvirlanayotganga munosabati, shartliligi, badiiy tasvirlash uslubini aniqlash, o’z
fikrini bildirish muhim ahamiyatga ega. Mulohaza yuritish dalillar tizimi, ish materiali,
undan iqtiboslar bilan tasdiqlanishi kerak. Qahramon harakat qilayotgan har bir
sahnani tahlil qilishning hojati yo’q - xarakterning asosiy xususiyatlarini, obrazining
serqirraligini ochib beruvchi asosiy epizodlarga to’xtalib o’tishning o’zi kifoya.
Tildagi har bir so’z nominativ ma’noga ega. Bu nutqni haqiqat bilan bog’lashga
va fikrlarni ifoda etishga yordam beradi. Asosiy ma’nodan tashqari, ko’pchilik so’zlar
ma’lum bir assotsiativ qatorga kiradi va qo’shimcha ramziy ma’noga ega bo’lib,
ko’pincha majoziy ma’noga ega. Ushbu leksik xususiyat shoir va yozuvchilar
tomonidan badiiy asarlar yaratishda faol foydalaniladi va rus tilidagi shunga o’xshash
hodisa nutq va adabiy troplar deb ataladi. Ular matnga ekspressivlikni beradi va
fikringizni aniqroq etkazishga yordam beradi.
Stilistika tilshunoslikning bo’limi sifatida tarmoqli va ko’p qirrali fandir. Uning
nazariyasi va amaliy qo’llanilishi sohasi zamonaviy jamiyatning barcha nutq faoliyati,
jamiyat va shaxs hayotining xilma-xilligida. Stilistika oldida turgan vazifalarga
muvofiq til vositalaridan foydalanish tamoyillarini shakllantiradi, gapirish yoki yozish.
Bu ma’noga yaqin, ammo unchalik teng bo’lmagan til vositalaridan ma’lum bir nutq
kontekstida eng mosini tanlashga yordam beradi.
Til uzluksiz rivojlanish holatida boʻlgani uchun til hodisasiga toʻgʻri stilistik baho
berish uchun stilistika zarur. tildagi tarixiy o’zgarishlarni hisobga olish, til tarixi, uning
lug’at va grammatik tuzilishi tarixi ma’lumotlariga tayanish kerak bo’ladi. Lingvistik
stilistika va stilistikani farqlang, chunki til vositalarining stilistik xususiyatlari va
ulardan foydalanish usullari turli xil nutq uslublari. Adabiy stilistika bilan
shug’ullanadi, yozuvchining individual uslubini o’rganish, g’oyaviy-badiiyligiga
qarab g’oyaviy-badiiy mazmundan foydalanish mihim shart.
Asar mazmuni, muallif niyatini, shuningdek, asar janri va uning mavzularini
alohida e’tiborga olish zarur. Til uslubi va nutq uslubi o’rtasida ham farq bor. Shunday
uslub til deb ataladigan til quyi tizimlarining o’ziga xos xususiyatlarini ham o’rganadi,
funktsional uslublar va lug’atning o’ziga xosligi bilan ajralib turadi, frazeologiya va
sintaksis hamda ekspressiv, emotsional va baholovchi turli til vositalarining
xususiyatlarini ham tahlil qiladi. Nutq uslubi shaxsni o’rganadi haqiqiy matnlar, ular
mazmunini qanday etkazish, nafaqat quyidagi til grammatikasi va uslubiga ma’lum
bo’lgan me’yorlar, balki ulardan chetga chiqish normalari hamdir.
"Science and Education" Scientific Journal / ISSN 2181-0842
May 2022 / Volume 3 Issue 5
www.openscience.uz
1992
Muallif niyatini ochib berish va badiiy asarning obrazli tuzilishini yaratishda
muhim ahamiyatga ega roli leksik birliklarning paradigmatik aloqalariga tegishli
bo’lib, ular, xususan, amalga oshiriladi. kognitiv qayta ishlash va talqin qilish uchun
asos bo’lib xizmat qiladigan funktsional-matnli guruhlar orqali haqiqiy o’quvchi
tomonidan matn. Muallifning niyatini qayta qurish adresat tomonidan matn
to’qimalariga kiritilgan lingvistik signallarga muvofiq amalga oshiriladi. Ha, bunday
semantik signallarning markerlarining rolini asoslash mumkin, matnning semantik
makonida tizimli (lingvistik) ham, haqiqatda ham matn funksional guruhlarini tashkil
etuvchi sifatlardir.
So’zlarning funksional matn assotsiatsiyalari matn leksik paradigmalarining bir
turi bo’lib, assotsiativ asosga ega. Muvofiqlik Badiiy matndagi so’zlarning semantik
bog’lanishlari muallifning dunyo haqidagi kontseptual rasmini aks ettirish bilan
bog’liq bo’lib, o’quvchining ular bilan tanishishi uning kontseptual tizimining o’ziga
xos xususiyatlaridan kelib chiqadi.
Muallif asardagi dunyoning kontseptual rasmining parchalaridan birini
takrorlaydi badiiy voqelik va ong haqiqatlari leksik vositalardan foydalanish. Shu bilan
birga, leksik nominatsiyalar nafaqat mavjudlarini aks ettiradi jamiyatda ulardan
foydalanish an’analari mavjud, lekin ayni paytda ularning individual mualliflik
tushunchasi va foydalanish muhri davom etmoqda.
Shunday qilib, diqqat markazida leksik elementlarning tizimli tashkil etilishida
qo’llanilishi Badiiy matn alohida muallifning o’ziga xosligi va o’ziga xosligi bilan
uyg’unlashgan leksik vositalardan foydalanishi, shuning uchun matnda so’z nafaqat
o’zining leksik-tizimliligini anglaydigan sifatlarga ega, shuningdek, balki yangi,
shartlar kasb etadi. Ularning matnlararo aloqalari tizimi ham muhim. Bundan kelib
chiqadiki, matn leksik paradigmalar bilan bog’lanadi va boshqa tomondan, umuman
lingvistik paradigmatik munosabatlarning xususiyatlari bilan ham ikkinchi tomondan
bog’lanadi, bunday xususiyatlarning matn tizimiga proyeksiyasi ham muhim.
Funktsional-matnli paradigmalar o’quvchining izohlash faoliyatida semantik
bosqich bo’lib xizmat qiluvchi asosiy matn leksik mikrotuzilmalaridir. Mana nimaga
matn paradigmatikani leksik jihatdan tahlil qilish muallif va o’quvchining uyg’un
aloqasi uchun muhim bo’lgan og’zaki va badiiy tuzilish naqshlarini aniqlash uchun
asos yaratadi.
Badiiy matnning leksik tashkil etilishida matn paradigmalarining roli kata bunday
paradigmalarning nominativ belgilari bo’lgan so’zlarning nutq qismining atributiga
bog’liq.
Shu
munosabat
bilan
asoslangan
sifatlarning
funksional-matnli
assotsiatsiyasini o’rganish alohida ahamiyatga ega.
Asoslangan sifatlar tilning eng muhim sinkretik nominativ belgilari sifatida,
dunyoning til rasmini shakllantirishda ishtirok etadi. belgilar, sifatlar, xususiyatlarni
ob’ektivlashtirish orqali reallik hodisalari (va muallif tomonidan tuzilgan adabiy
"Science and Education" Scientific Journal / ISSN 2181-0842
May 2022 / Volume 3 Issue 5
www.openscience.uz
1993
matnda) voqelik, shakl matn maydoni turlicha tashkil etilgan leksik paradigmalarning
yuqori darajada tarmoqlangan tarmog’idir.
Bu asoslantirilgan sifatlarning semantik o’ziga xosligi, ularning ma’nolarida
ikkita semantik toifaning bir vaqtning o’zida aks etishi bilan bog’liq. - mohiyatga
ruxsat beruvchi belgi va ob’ekt matndagi boshqa unsurlar bilan semantik aloqalarni
o’rnatish substantiv va indikativ semantikani ifodalay oladigan so’zlarni tavsiflovchi
sinflardir.
Badiiy matnda, bu erda tilni tanlash birliklar muallifning niyatidan kelib chiqadi,
vakillikdagi bevosita ishtirok konseptualdir muhim ma’lumotlar so’z ichidagi va orqali
qabul qilinadi ongda fiksatsiyalanish xususiyatiga ko’ra substantivlarning so’zlararo
matn paradigmalari kommunikantlarni (tipiklik, muntazamlik, takrorlash, stereotip
yoki o’ziga xoslik, o’ziga xoslik) paradigmalarga ajratish mumkin.
Bunday matnli semantik paradigmalar nomzodlar kvazantonimik sifatida qabul
qilinadi. Ular adresatning izohli faoliyatini tashkil etishda “kuchli”, pragmatik jihatdan
samarali vositadir. Tilni rag’batlantirish orqali va ko’ra kitobxonning kognitiv
uyushmalari muallifning kommunikativ strategiyasi, antonimik paradoksal tipdagi
matn paradigmalari matn fragmentining kontseptual ahamiyatga ega ma’lumotlarini
ifodalashning muhim vositasidir.
Xulosa:
Shunday qilib, mantiqiy va semantik asosda qurilgan giponimik tipdagi matn
paradigmalari "tabiiy" matn tizimini aks ettiradi. leksik birliklar, kontseptual jihatdan
shartlangan. Matn hosil qiluvchi funktsiyani bajarish va bir qator mantiqiy bog’langan
elementlarni tartibga solish matnning leksik mikrotuzilmasi (matn fragmenti)
"vertikal", bunday paradigmalar kommunikativ ravishda adresatni idrok etishga
qaratilgan.
Badiiy matnni o’quvchi tomonidan semantik talqin qilishda asosiy kategoriyalar
bo’lishi mumkin nafaqat ma’lum turdagi semantik paradigmalarlarda tuzilgan ularning
matn birlashmalari ham dagi turli xil paradigmalarning o’zaro ta’siri natijasi badiiy
butunlik tizimi.
Foydalanilgan adabiyotlar
1. Pashaev H. Qadimgi hunarmandchilik markazi / Gobustan jurnali, 2013. No
5, b. 91-93 (ozarcha)
2. Odilzoda A. Mis ishlab chiqarish izidan Lagicha / Adalet gazetasi, 2018 yil 29
iyun, 4-bet. Ozarbayjon tili)
3. Aliyev Z. Xalq hunarmandchiligi-xalq shon-shuhrat / “Adabiyot” gazetasi,
2015 yil 13-fevral, 1-bet. 5 (Ozarbayjon tilida)
"Science and Education" Scientific Journal / ISSN 2181-0842
May 2022 / Volume 3 Issue 5
www.openscience.uz
1994
Dostları ilə paylaş: |