54
BAKI UNİVERSİTETİNİN XƏBƏRLƏRİ
№3
Sosial-siyasi
elmlər seriyası
2011
UOT 321 (091); 34 (091)
QƏDİM ŞƏRQ ÖLKƏLƏRİNDƏ CİNAYƏT VƏ CƏZA
MƏSƏLƏLƏRİNƏ DAİR
E.Q.NƏBİYEV
Bakı Dövlət Universiteti
nebiyev elbay@gmail.ru
Məqalədə Qədim Şərq ölkələrində - Misirdə, Babildə, Hindistanda, İranda və Çində
cinayət və cəza məsələlərindən, bu sahədə olan səciyyəvi cəhətlərdən bəhs olunur. Müqayisəli
yanaşma əsasında göstərilən ölkələrdə cinayət və cəza hissələrində oxşar və fərqli cəhətlər
önə çəkilmiş və araşdırılmışdır. Qədim dövrün mühüm hüquq abidələri olan Hammurapi
Qanunlarında, Manu Qanunlarında, Avestada cinayət və cəza məsələləri xüsusi araşdırma
predmeti olmuşdur.
Ачар сюзляр: Гядим Шярг, ъинайят вя ъяза, ганунвериъилик, адятляр, щцгуг абидяляри
İbtidai icma quruluşu dövründə cinayət və cəza anlayışları mövcud ol-
mamışdır. Lakin bu heç də qəbilə quruluşu dövründə cəmiyyət və onun ayrı-
ayrı üzvləri üçün təhlükə yarada biləcək hərəkətlərə yol verilmədiyi anlamına
gəlmir. Onlara cinayət əməli kimi baxılmırdı. Tayfa və ya qəbilə daxilində
ayrı-ayrı şəxslərin mənafelərinin pozulması onların və ya yaxınlarının şəxsi işi
sayılırdı.
Məhsuldar qüvvələrin inkişafı nəticəsində insanları istismar etmək, izafi
məhsul əldə etmək, qul əməyindən istifadə etmək üçün iqtisadi imkanlar
yaranmışdır. Məhz bu zaman ayrı-ayrı şəxslərin, qəbilə və ya tayfanın məna-
felərini pozan təhlükəli əməllərə münasibət dəyişdi.
Quldarlıq dövründə isə insanın öldürülməsi ölənin və ya qətlə yetirənin
sinfi mənsubiyyətindən asılı olaraq bir halda təhlükəli əməl sayılmır, digər
halda ən təhlükəli cinayətlərdən biri idi. Cəza tədbirləri müəyyən olunarkən də
sinfi mənsubiyyət həlledici rol oynayırdı.
Qəbilə quruluşu dövründən qalmış qan intiqamı qədim cəmiyyətdə qalsa
da, bu adətdən yalnız azadlar arasında istifadə oluna bilərdi. Qul sahibi quldan
qisas almır, qul isə quldardan qisas ala bilməzdi. Qəbilə quruluşu dövründən
qalmış icmadan qovma artıq qula şamil olunmurdu. Bu cəza yalnız azad
adama tətbiq oluna bilərdi. Bu da təsadüfi deyildi. Qulun qovulması tamamilə
mənasız idi, çünki belə olduğu təqdirdə o, əslində öz arzusuna çatmış olurdı,
55
yəni qul heç nə itirmir, əksinə azadlıq əldə edirdi.
İstər quldarlıq cəmiyyətində, istərsə də feodalizm dövründə cinayətin
sinfi təbiəti onda təzahür olunur ki, cinayət anlayışı hakim sinfin hüquq düşün-
cəsinə uyğun olaraq müəyyən olunur. Belə ki, quldar cəmiyyətində cinayət
anlayışı quldarların hüquq düşüncəsinə, feodalizm dövründə isə feodalların
hüquq düşüncəsinə uyğun idi. Quldar cəmiyyətində insanların hüquq düşüncə-
si bir çox halda dini düşüncənin təsiri altında olmuşdur. Feodalizm dövründə
də cinayət əməllərinə xeyli sayda din əleyhinə cinayətlər daxil idi. Bu da on-
dan irəli gəlir ki, antaqonist siniflərin mövcudluğu şəraitində cinayət və qeyri-
cinayət əməllərinin anlayışı bir çox halda bir-birinə zidd idi. Antaqonist sinif-
lər üçün cinayət anlayışı ümumi ola bilməzdi, çünki onların iqtisadi vəziyyəti
və bundan irəli gələn hüquqi və siyasi görüşlər köklü surətdə fərqlənir.
Sinfi cəmiyyətin müxtəlif inkişaf mərhələlərində onlara müvafiq cəza
sistemləri də mövcud olmuşdur. Cinayətkarlıqla mübarizədə ölüm cəzası və
cismani cəzalardan, həbsdə saxlama və sürgündən, əmlak və digər hüquqlar-
dan məhrum etmədən, rüsvayedici cəzalardan geniş istifadə olunsa da, cinayət-
karlıqdan etibarlı müdafiə yaratmaq mümkün olmamış, onların sayı isə get-
dikcə artmışdır ki, bunun da səbəblərini həmin quruluşların kökündə axtarmaq
lazımdır.
Cəzanın tətbiqi təcrübəsinə tarixi və müasir aspektdən yanaşdıqda onun
sinfi xarakterini və spesifik sosial rolunu, habelə sinfi cəmiyyətin müxtəlif
inkişaf mərhələlərində onun tətbiqi tendensiyaları kimi ümumi cəhətlərini
qeyd etmək lazımdır.
Cəmiyyətin mövcudluğuna, ictimai və dövlət quruluşunun əsaslarına
qəsd edənlərə qarşı özünümüdafiə vasitəsi kimi çıxış edən cəza qədim dövrdə
hakim sinfin maraqlarına uyğun müəyyən olunur və tətbiq olunurdu. Cəza
vasitəsilə hakim sinif ona sərfəli olan davranış qaydalarının müdafiəsini təmin
etməyə çalışırdı.
Cəzaların tətbiqində səciyyəvi tendensiya isə ondan ibarət olmuşdur ki,
sinfi mübarizə kəskinləşdiyi dövrlərdə cəzalar da şiddətlənir, onların tətbiqi
sferası genişlənirdi.
Qədim dövrdə və orta əsrlərdə ən geniş yayılmış cəza növü ölüm cəzası
idi. Qədim dövrdə ölüm cəzasını nəzərdə tutan hökm həmin ərazidə qəbul
olunmuş formada həyata keçirilirdi.
Tarixin ön çağlarında quldarlıq cəmiyyətində meydana gəlmiş ölüm cə-
zası müxtəlif tarixi dövrlərdə təkcə cəza olaraq qalmamış, həm də “təhlükəli”
adamların məhkəməsiz məhv edilməsi vasitəsi olmuşdur. Bunu təsdiq etmək
üçün təkcə qədim və orta əsr hüquq abidələrini nəzərdən keçirmək lazım deyil,
həm də ötən əsrdə ikinci dünya müharibəsi illərində alman faşistlərinin
antropoloji təlimə əsaslanaraq törətdikləri kütləvi qırğınları, SSRİ dönəmində
30-50-ci illərdəki kütləvi represiyaları yada salmaq kifayətdir. Bu cəza növü
yalnız XX əsrin ikinci yarısından başlayaraq tədricən məhdudlaşdırılmışdır.
Bütün dövrlərdə ölüm cəzasının tətbiqi xeyli dərəcədə şəxsiyyətin
56
cəmiyyətdəki mövqeyi ilə bağlı olmuşdur. Qədim və orta əsrlərdə insan şəx-
siyyətinin təhlükəsizliyi üzərində dövlət qayğısı mövcud olmamışdır. Cəmiy-
yətdə mənəvi etik və hüquqi təsəvvürlərin zəif olması insan şəxsiyyətini və
həyatını mühafizə edən faktorların formalaşmasına imkan verməmişdir.
Yeni dövrdə siyasi inqilabların baş verməsilə burjua hüququ bərqərar
olmuş, nəticədə isə insan şəxsiyyətinə və həyatına münasibət dəyişmişdir.
XVIII əsrin sonunda baş vermiş Böyük Fransa inqilabı nəticəsində bərqərar
olmuş və inkişaf etmiş burjua hüququ feodal hüququnun keyfiyyətcə fərqlənən
yeni hüquqla inqilabi əvəzlənməsinə gətirib çıxardı. İnqilabdan sonra qəbul
olunmuş “İnsan və vətəndaş hüquqları Bəyannaməsində” burjua hüququnun
əsas prinsipləri formulə edildi. Azadlıq, mülkiyyət, təhlükəsizlik və zülmə
qarşı müqavimət kimi insanın təbii və ayrılmaz hüquqları elan olundu. ABŞ-ın
1776-cı il İstiqlal Bəyannaməsində də insanların yaşamaq, azadlıq, xoşbəxtliyə
səy göstərmək kimi ayrılmaz hüquqları bəyan olundu.
XIX əsrdən başlayaraq insan şəxsiyyəti və onun qorunması dövlət üçün
ümumi və əsas prinsip kimi formalaşmağa başlamışdır. Bu zəmində də ölüm
cəzasına münasibət dəyişir. Qədim zamanlarda ucuz başa gəldiyi üçün edam
cəzasının tətbiqinə maneəsiz yol verildiyi halda, yeni dövrdə əksinə onun ayrı-
ayrı hallarda tətbiqinin zəruriliyini sübut etmək lazım gəlirdi. Yeni dövrdə
insana istirab verən və onu dəhşətə gətirən açıq edamlar tədricən ləğv edilir.
Ümumiyyətlə ölüm cəzasına bir mənalı münasibət yoxdur. Onun tətbiqini rədd
edən və ya onun tətbiqinə haqq qazandıran çoxsaylı təlimlərə, mülahizələrə
rast gəlmək olar.
Qədim dövr qanunverciliyinin səciyyəvi cəhətlərindən biri obyektiv
təqsirləndirmənin mövcudluğu olmuşdur. Qədim Misirdə dövləti cinayətlərə
görə törədilən cinayətlə heç bir əlaqəsi olmayan şəxsin (təqsirləndirilən şəxsin
yaxınlarının) cəzalandırılması bunu təsdiq edir. Obyektiv təqsirləndirmə prin-
sipinə Qədim Babildə, Çində və digər ölkələrdə də rast gəlmək olar.
Qədim dövrün bir çox adətləri, səciyyəvi cəhətləri dövrün ən görkəmli
qanunvericisi, Babil sülaləsinin altıncı şahı olan Hammurapinin adı ilə bağlı
qanunlarda öz əksini tapmışdır. Hammurapi Qanunları ailə-nikah, xidməti-
əmlak və maliyyə-kommersiya münasibətlərini nizamlamaqla yanaşı vəzifə
və adi cinayətlərə görə cəzalardan, ayrı-ayrı mütəxəssislər tərəfindən sifarişləri
vicdansızcasına və etinasızlıqla yerinə yetirilməsinə görə təqiblərdən bəhs edir
(1,12). Təntənəli Proloqda deyilir ki, allah Marduk Hammurapini “insanları
ədalətli idarə etmək və ölkəyə xoşbəxtlik bəxş etmək üçün” göndərmişdir.
Qədim adətlərdən biri qəbilə icması üçün səciyyəvi olan qan intiqamı
artıq Qədim Misirdə, Qədim Babildə ləğv olunmuşdu. İzafi məhsulun yaran-
ması ilə əlaqədar qan intiqamının hegemonluğuna son qoyuldu. Qisası pul
cəriməsi əvəz etdi. Sinfi cəmiyyətin erkən inkişaf mərhələsində qisasla pul
verib azad olunma arasında seçim zərərçəkmişin və ya onun ailəsinin (qəbilə-
nin) işi idi. Bunu xett qanunnaməsindən də görmək olar. Burada təqsirləndiri-
lən şəxsin ölməli və ya pul verməli olduğunu müəyyən etmək hüququ “qan
57
sahibinə” verilmişdir. Şah bu məsələyə müdaxilə etmirdi. Pulun məbləği də
onu maraqlandırmırdı. Adət və ya qanun ümumi norma müəyyənləşdirənə
qədər bu barədə tərəflər öz aralarında razılığa gəlməli idi.
Qədim Babildə Hammurapi Qanunlarında da (e.ə. XVIII əsr) qan inti-
qamını cərimə əvəz etmişdir. Bir halda bu cür əməl dövlət tərəfindən cəzalan-
dırılır, digər halda cinayətkar zərərçəkmişə və ya onun qohumlarına ödənc
haqqı verməli idi. Cərimənin həcmi isə həm cinayətin ağırlığından, həm də
tərəflərin sosial mənsubiyyətindən asılı idi. Qanunların 202-204-cü maddələri
deyilənləri təsdiq edir. Əgər şəxs özündən yüksək şəxsi vurarsa ona öküz
dərisindən hazırlanmış qamçı ilə 60 zərbə vurulmalıdır. Avilum özünə bərabər
şəxsin yanağına vurardısa, o zaman bir mina gümüş (500 qr.) ödəməli idi.
Muşkenum muşkenumun yanağına zərbə endirərdisə o, 10 sikl gümüş (6 dəfə
az) ödəməli idi.
TPF
1
FPT
Qədim Şərq ölkələrinin cinayət və cəza məsələlərinə diqqət verdikdə
ümumi cəhətlərlə yanaşı bir sıra spesifik cəhətlər də nəzərə çarpır. Ümumən
götürdükdə isə Qədim Şərq ölkələrinin qanunvericiliyi ilk növbədə dövlət və
ictimai quruluşun keşiyində dayanırdı. Lakin bəzi ölkələrdə bu barədə danışıl-
sa da digərlərində qanunverici dövləti cinayətlərə xüsusi diqqət verməməyi
üstün tutmuşdur. Belə ki, Qədim Misirdə dövlətə qarşı cinayətlərə xüsusi
önəm verilirdi. Dövlətə qarşı xəyanət, üsyan və sui qəsd hallarında təkcə
təqsirləndirilən şəxs deyil, onun anası, bacıları, bütün ailəsi cəzalandırılırdı.
Üstəlik, qiyamçı dəfn olunmaq hüququndan məhrum olunurdu. Ağır cinayətlər
sırasında dövlət sirrini yayma göstərilirdi. Lakin Qədim Babil dövlətində Şah
Hammurapinin dövründə, Qədim Hindistanda (Manu Qanunlarında) dövləti
cinayətlərə xüsusi önəm verilmirdi.
Qədim Misirdə ağır cinayətlərə allaha həsr olunmuş heyvanın qəsdən
öldürülməsi, qaraleyləyin, pişiyin, bayquşun və s. öldürülməsi, çirkabın Nilə
axıdılması, qəbirlərin açılması, Abidosda qadağan olunmuş zonada dəfn
olunması, kahinlər tərəfindən qurbanlıq kimi qeydə alınana qədər keçilərin,
buzovların və başqa heyvanların qurban verilməsi aid edilirdi. Ağır cinayətlər
sırasında Totu allahın müqəddəs kitablarında ifadə olunan müalicə qaydalarını
pozmanı, yeni rəqs icad etmə və ya yeni mahnı tərtib etməni göstərmək olar.
Bundan əlavə andı pozma, adam öldürmə, yalan məlumat vermə ağır cinayət
sayılmaqla ölüm cəzası ilə cəzalandırılırdı. Oğurluğa, yanğın törətməyə görə
cinayətkarın əli kəsilirdi. Şikəstetmə cəzaları saxta möhür düzəltmə, saxta pul
kəsmə (bu halda cinayətkarın hər iki əli kəsilirdi) cinayətlərinə də şamil edi-
lirdi. Zinakarlıq halında qadının burnu kəsilirdi. Zorlama cinayətində axtalama
tətbiq olunurdu. Qeyri-qanuni yollarla yaşama vasitələri əldə etmə, yaşama
vasitələri barədə yalan məlumatlar vermə cəzalandırılırdı.
Qədim şərq ölkələrində, xüsusən də Qədim Misir və Qədim Çində atanın
TP
1
PT
Bütün qanunvericilik materialı “Хрестоматия по истории государства и права за-
рубежных стран. Под ред. З.М. Черниловского. М., 1984” kitabından götürülmüşdür.
58
nüfuzu yüksək tutulurdu. Atanın öldürülməsi ən ağır və amansız cəzaya səbəb
olurdu. Belə ki, Qədim Misirdə bu cür cinayətkarın öncə ətini bədənindən
qoparıb sonra tikan üstə qoyub yandırırdılar. Qədim Çində atanın öldürülməsi
hökmdarın öldürülməsinə bərabər tutulurdu.
Qədim Misirdən fərqli olaraq Qədim Babildə qanunverici ailə əleyhinə
olan cinayətlərdən daha ətraflı bəhs edir. Ailə əleyhinə və cinsi cinayətlərdən
Hammurapi Qanunları ər-arvadlıq sədaqətini pozma və yaxın qohumlarla cinsi
əlaqə əməllərinə toxunur, dul qadının ikinci nikahını cəzalandırırdı.
Zina etmiş arvadı, habelə həmin cinayətin iştirakçısını suya atırdılar
(129-cu maddə.). Lakin ər arvadını bağışladığı halda şah məşuqu da bağışla-
yırdı. Qədim Hindistanda isə qadının analoji cinayətinə görə onu itlərin gəmiş-
dirilməsinə atırdılar. Kənar şəxslə cinsi əlaqəyə arvad deyil, gəlin girərdisə
təqsirli zinakar (kişi) edam olunurdu. Bu halda kişi tərəfindən zorakılıqdan
istifadə etməsi güman olunur (130-cu mad.). Kimsə arvadı sədaqətsizlikdə
ittiham edərdisə həmin qadın ittihamın əsassız olduğunu sübut etmək üçün
“suya girməli” idi, yəni suyla xüsusi sınaqdan keçməli idi. Güman etmək olar
ki, bu zaman arvad suda boğulmaq təhlükəsi ilə üzləşirdi. Qadın sınaqdan
uğurla çıxardısa o zaman onu zinakarlıqda əsassız ittiham edən şəxsin namus-
suzluq əlaməti olaraq saçları qırxılırdı. Arvadın sədaqətsizliyi cəzalandırılırdı.
Ər isə arvadına xəyanət edə bilər, hətta evə aşna da gətirə bilərdi. Bu da ailədə
kişinin üstünlüyünü bir daha nümayiş etdirirdi. Qanunların 135-b maddəsi
deyilənləri təsdiq edir. Belə ki, birinci ərindən azyaşlı uşaqları olan dul qadın
məhkəmənin icazəsi olmadan ikinci dəfə ərə gedərdisə onu ölüm cəzası göz-
ləyirdi.
Bundan əlavə Hammurapi Qanunları yaxın qohumlar arasında cinsi əla-
qələri də cəzalandırırdı. Belə ki, atanın ölümündən sonra anası ilə əlaqədə olan
oğul anası ilə birlikdə yandırılırdı. Qızı ilə əlaqəyə girmiş ata həmin ərazidən
qovulurdu. Öz oğlunun arvadı ilə əlaqəyə girmiş ataya suda boğma vasitəsilə
ölüm cəzası verilirdi. Atanın ölümündən sonra ögey oğulla ögey ananın əla-
qəsi birincinin evdən qovulması ilə cəzalandırılırdı. Lakin ögey ananın
övladları olduğu halda bu müddəa tətbiq olunurdu.
Cinayət qanunu valideynlərlə övladlar arasında münasibətləri də tənzim-
ləyirdi. Atanın hakimiyyətini mühafizə edən qanun ataya zərbə endirmək
üstündə onun əlinin kəsilməsini nəzərdə tuturdu (195-ci mad.). Bununla belə
qanunlar uşaqları baş verə biləcək valideyn özbaşınalığından müdafiə edirdi.
Qanunda göstərilirdi ki, ata yalnız məhkəmə qaydasında oğlundan imtina edə
bilər və onu vərəsəlikdən məhrum edə bilərdi və bu, oğul təkrarən ciddi xəta
törətdikdə baş verə bilərdi (168, 169-cu mad.). Bu cəhətdən qədim şumer
qanunları daha ciddi idi: öz valideynlərindən imtina etmiş oğul qovula bilərdi.
Cinayət qanunları valideynlərlə oğulluğa götürülmüş övladlar arasında
münasibətlərə də toxunurdu. Bəzi hallarda öz atası və anasından imtina etmiş
övladlığa götürülmüş oğulun dili kəsilə bilərdi (192-ci mad.), övladlığa
götürülən öz valideynlərini tapdıqda övladlığa götürəni tərk etmək fikrinə
59
düşdükdə isə onun gözləri çıxarıla bilərdi (193-cü mad.).
Hammurapi Qanunlarında qəbilə tayfa münasibətlərinin qalıqlarına da
rast gəlmək olar. Bu sıraya: a) cinayətkarın şəxsiyyəti məlum olmadıqda icma
ərazisində həmin cinayətə görə bütün icmanın məsuliyyət daşıması (23, 24-cü
mad.); b) valideynlərin törətdikləri cinayətlərə görə uşaqların məsuliyyət da-
şıması (116, 210, 230-cu mad.); c) cinayətkarın həmin ərazidən və ya “evdən”
qovulması (154, 158-ci mad.)
Hammurapi Qanunlarında qəbilə-tayfa münasibətlərinin qalıqlarından
biri olan talion (“bərabərə görə bərabər”) da qan intiqamı qədər qədim
olmuşdur. Lakin birincinin ömrü qan intiqamından daha uzun oldu. Bu prinsip
bir sıra hallarda cəzanın həddi müəyyən olunarkən (gözə göz, dişə diş) tətbiq
olunurdu. Hərfi mənada bu o deməkdir ki, qarşı tərəfə vurulan xəsarət eyni ilə
zərər vurana yetirilməlidir. Lakin bunun üçün hər iki tərəf eyni sosial pillədə
durmalıdır (məs. avilum olmalıdır). Zərərçəkmiş muşkenum və ya qul olduqda
isə təqsirli şəxs cərimə ödəməyə və əmlak zərərinin ödənilməsinə məcbur
edilirdi. Belə ki, avilum özünə bərabərin gözünü çıxarardısa zərərçəkmişin
gözü çıxarılır (196-cı mad.). Lakin o, muşkenumun gözünü çıxardıqda və ya
sümüyünü sındırdıqda cərimə qaydasında bir mina gümüş ödəməli idi (198-ci
mad.) Analoji xəsarət qula yetirildikdə şəxs onun ağasına qulun qiymətinin
yarısı həcmində ödənc ödəməli idi.
Zahirən talionda yalnız qəddarlıq nəzərə çarpır. Lakin qədim insanlar
üçün bu, cəzanı məntiqi məhdudlaşdırma üsulu idi: sənə vurulan zərərdən
artıq zərər vurulmasın! Ədalət haqqında ibtidai təsəvvürlər əsasında formalaş-
mış bu cür yanaşmada düşmənin səni, sənin qəbiləni, sənin tayfanı zəiflətdiyi
qədər onu zəiflətmək ideyası durur. Sinfi cəmiyyətə və dövlətə keçidlə
talionun əsasını təşkil edən ədalətli cəza ideyası öz əvvəlki “ümuminsani”
xarakterini itirir. Tərəflərin sosial bərabərliyi bərabər əvəz çıxmanın zəruri
şərtinə çevrilir: istismarçı və istismar olunan yerdə talion tətbiq oluna bilməz.
Qanunların 3-cü maddəsində talionun özünəməxsus ifadəsi olan qayda
öz əksini tapmışdır. Burada göstərilirdi ki, yalançı ittihamçını (böhtançını)
təqsirlənidirilən şəxsə verilə biləcək cəza qədər cəza gözləyirdi: başqasını
əsassız olaraq adam öldürmədə ittiham edən şəxs özü öldürülməlidir.
Cinayətin xarakterinə görə talion prinsipini sözün dəqiq mənasında
(“bərabərə görə bərabər”) tətbiq etmək mümkün olmadıqda fiksiyadan istifadə
olunurdu: itaətsizlik göstərən qulun qulağı kəsilir (282-ci mad.), uğursuz
əməliyyat aparmış həkimin barmaqları kəsilirdi (218-ci mad.) və s. Bu da
bəzən rəmzi talion adlanır.
Göründüyü kimi, Hammurapi Qanunları ilə müəyyən olunmuş cəzalar
sinfi xarakter daşıyırdı. Talion prinsipinin məhdud xarakter daşıması ilə yanaşı
cinayətkarın və zərərçəkmişin sinfi mənsubiyyətindən asılı olaraq eyni ci-
nayətə görə müxtəlif cəzalar verilirdi. Məs., avilum özünə bərabər şəxsin
(avilumun) yanağına vurarsa bir mina gümüş ödəməli idi. Lakin şəxs həmin
xəsarəti yüksək təbəqənin nümayəndəsinə yetirərdisə onun cəzası qat-qat ağır
60
olurdu. Qul ağanın yanağına vurardısa onun qulağı kəsilirdi. Avilumdan fərqli
olaraq muşkenum muşkenuma vurduğu zərbəyə görə daha az məbləğ ödəyirdi.
Hammurapi Qanunlarının sinfi xarakteri oğurluğa görə təyin olunan
cəzalarda da özünü göstərirdi. Belə ki, oğurlanan əşyanın on qatına və ya otuz
qatına bərabər cəriməni ödəyə bilməyən imkansız şəxsə ölüm cəzası verilirdi.
Bütün Qədim Şərq ölkələrində olduğu kimi Qədim Babildə də cəzalar ilk
növbədə quldarlıq quruluşunun müdafiəsinə yönəlmişdi. Qulun oğurlanması
ölüm cəzası ilə cəzalandırılırdı. Qaçmış qulun gizlədilməsinə görə də həmin
cəza verilirdi.
Qul şərtsiz ağasına tabe olmalı idi. Hətta cüzi itaətsizliyə görə qul sahibi
qulu cəzalandıra bilərdi. 282-ci maddədə göstərilirdi ki, qul ağasına “sən
mənim ağam deyilsən” deməsinə görə sonuncu onun qulağını kəsə bilərdi.
Hammurapi Qanunlarına aşağıdakı cəza növləri məlum idi: edam cəzası,
şikəstetmə cəzaları, cismani cəzalar (qamçı ilə zərbələr vurma), şərəfsizlik
nişanı vurma, doğma yerdən və ya doğma evdən qovma, pul cərimələri, gələ-
cəkdə həmin vəzifə tutmaq hüququndan məhrum etməklə vəzifədən azad etmə.
Qədim Babildə ölüm cəzası geniş yayılmışdı. 30 halda edam cəzasına
rast gəlmək olur. Bu cəzanın müxtəlif amansız növlərindən (suda boğma,
yandırma, payaya keçirmə, boğazdan asma) istifadə olunurdu.
Şikəstetmə cəzaları əsasən talion zamanı tətbiq olunurdu. Diqqəti çəkən
cəhət ondadır ki, cinayətin törədilməsində əsas rol oynayan təqsirli şəxsin
müvafiq bədən hissələri cəzalandırılırdı. Məs. atanı vuran oğulun əli kəsilirdi.
Bununla belə Hammurapi Qanunlarında cəzanın yumşadılması hallarına
da təsadüf olunur. Belə ki, 207-ci maddəyə əsasən savaşma zamanı adam öl-
dürmə baş verdikdə qatilin öldürmək niyyəti olmadığı aşkarlanarsa ona ölüm
cəzası deyil, cərimə tətbiq olunurdu. Bu müddəadan göründüyü kimi qanun-
verici qəsd və qəsd olmadan törədilən cinayətləri fərqləndirməyə cəhd edir.
Qədim Misirdən fərqli olaraq şah Hammurapinin dövründə Qədim Ba-
bildə dövləti cinayətlərdən xüsusi danışılmırdı. Bundan əlavə, bir sıra ağır
cinayətlər – dini cinayətlər, qəsdən adam öldürmə barədə də demək olar ki,
danışılmır. Qanunverici yalnız dövlət quruluşuna qəsd edən şəxslərin gizlə-
dilməsinə görə məsuliyyət müəyyən edir. Belə ki, Qanunnamənin 109-cu
maddəsində göstərilir ki, aşxanaçının evində sui qəsdçilər toplanarsa və o
sonuncuları şah sarayına ələ verməzsə onda aşxanaçı ölümə məhkum olun-
malıdır. Qanunnamədə dini-siyasi sistemin müdafiəsinə yönəlmiş maddəyə də
təsadüf olunur. Belə ki, 110-cu maddəyə əsasən içki içmək üçün aşxananın
qapısını açan və ya oraya daxil olan kahinəni yandırmaq yolu ilə ölün cəzası
gözləyirdi.
Güman etmək olar ki, ağır cinayətlərə görə ölüm cəzasının verilməsi
təbii hal olduğundan qanunverici onların üzərində xüsusi olaraq dayanmağı və
buna diqqət verməyi məqsədə müvafiq saymamışdır.
Qədim Hindistanda qanun və hüququn qarşılıqlı əlaqəsi spesifik siviliza-
sion xarakter daşımışdır. Burada dini-mənəvi problemlər önə çəkilmişdir
61
(3,193). Manu Qanunları – qədim hind ədəbiyyatının abidəsi və tarixi
mənbəyidir. Bu qanunlarda pislənilən, qadağan olunmuş əməllərdən, onlara
görə nəzərdə tutulan cəzalardan bəhs olunur. Qanunvericiliyin əsasını təşkil
edən dharmaşastralarda mülki və cinayət qanunvericiliyinin müddəaları ilə
yanaşı müxtəlif varna üzvlərinin vəzifələrinə, ailə həyatının normalarına,
ibadət və hətta sanitar-gigiyenik qaydalara və s. rast gəlinir (7, 6).
Bəzi hallar istisna olmaqla Qədim Hindistanda Manu Qanunlarında da
(tərtib olunması e.ə. II – eramızın II əsrlərində güman olunur) şah və mövcud
rejimə qarşı yönəlmiş əməllərə xüsusi diqqət verilmir. Belə ki, Qanunların
VIII fəslində göstərildiyi kimi ticarəti şahın inhisarında olan malları ölkədən
çıxaran tacirin bütün əmlakı müsadirə olunmalıdır. IX fəsildə isə şah anbar-
larına sındırmaqla daxil olub onun fillərini, atlarını oğurlayan şəxslərin ciddi
cəzalandırılacağından bəhs olunur. Bu fəsildə həm də şəhər səddini və ya
şəhər darvazasını sındıran, xəndəklərini basdıran şəxslərin ölkədən dərhal
sürgün olunması barədə göstəriş verilir.
Hammurapi Qanunlarında ədalət mühakiməsinin təmin olunmasına
yönəlmiş maddələr də yer almışdır. Belə ki, hakimin öz hökmünü dəyişməsinə
görə (güman etmək olar ki, rüşvət almış hakimin hərəkətlərindən söhbət gedir)
onun cəzalandırılması nəzərdə tutulur. Hakim hökm çıxarıb həbdə qeyd
etdikdən sonra onu dəyişərdisə 12 qat həcmdə iddianın qiymətini ödəməli və
gələcəkdə həmin vəzifəni tutmaq hüququnu itirməklə tutduğu vəzifədən azad
olunurdu. Yalan ittihama görə də ölüm cəzası verilirdi. Təqsirləndirilən şəxsə
ölüm cəzası nəzərdə tutulduğuna görə yalan şahidliyə görə də edam cəzası
tətbiq oluna bilərdi. Əmlak mübahisəsindən söhbət gedirsə iddianın həcmi
qədər cərimə verilə bilərdi.
Qeyd olunduğu kimi Hammurapi Qanunlarında ümumi formada qəsdən
adam öldürmə haqqında danışılmır. Lakin bir sıra hallarda bilmədən adam
öldürməyə görə təqsirli şəxsə (və ya onun oğlu və ya qızına) ölüm cəzasının
verilməsini nəzərə alsaq, belə nəticəyə gəlmək olar ki, qəsdən adam öldürmə
hallarında da ölüm cəzası verilirdi.
Qanunnamənin bəzi digər maddələri də deyilənləri dolayı yolla təsdiqlə-
yir. Belə ki, 1-ci maddəyə müvafiq olaraq adam öldürmədə yalan ittihama görə
ölüm cəzası (güman etmək olar ki, bu cəza təqsirləndirilən şəxsə də nəzərdə
tutulurdu) verilirdi. 3-cü maddəyə görə isə təqsirləndirilən şəxsə ölüm cəzası
nəzərdə tutan iş üzrə yalan ifadə verməyə görə ölüm cəzası verilirdi. Ərini
öldürən arvada payaya keçirmə cəzası tətbiq olunurdu (153-cü mad.).
Qanunnamədə bilmədən adam öldürmə hallarında da cəza nəzərdə tutu-
lurdu. Məs. 229 və 230-cu maddələrə görə bənnanın pis tikdiyi ev sonralar
uçub ev sahibinin ölümünə səbəb olardısa bənna öldürülməli, bu hadisə
nəticəsində ev sahibinin oğlu ölərdisə onda bənnanın oğlu öldürülməli idi.
Evin uçması nəticəsində qul həlak olduqda isə bənna ev sahibinə qul verməli
idi. Göründüyü kimi, sonuncu halda əmlak zərəri ödənilirdi. Uğursuz müalicə-
yə görə həkimin məsuliyyəti nəzərdə tutulmuşdu. Cərrahın uğursuz əməliyyatı
62
nəticəsində xəstə ölərdisə həkimin əli kəsilirdi. Həkimin əməliyyatı nəticəsin-
də qul öldükdə birinci, qulun sahibinə qul verməli idi.
Bir uşağı əmizdirməyi öhdəsinə götürmüş dayə valideynlərinin icazəsi
olmadan digər uşağa da döş verməyi üzərinə götürürsə və nəticədə uşaq ölərsə
həmin qadının döşü kəsilirdi.
Bəzən şəxsiyyət əleyhinə olan cinayətlərə görə cəza tədbirləri müəyyən
olunarkən təqsir məsələləri müəyyən rol oynayırdı. Qanunlarda subyektiv
təqsirliliyin tanınmasının əlamətlərinə təsadüf olunur. Belə ki, 206-cı maddədə
deyilir ki, dalaşma zamanı kimsə başqasını vurub onu yaralayarsa bilmədən
bərk vurduğu barədə and içməlidir və bu halda yalnız müalicəyə görə həkim
haqqını ödəməlidir. Bu ehtiyatsızlıq zərbəsinin nəticəsi ölüm olardısa 207 və
208-ci maddələrdən göründüyü kimi təqsirləndirilən şəxs həcmi ölənin sinfi
vəziyyəti ilə müəyyən olunan cərimə ödəməlidir.
Öküz yolda kimsəni buynuzlayardısa və zərərçəkmiş ölərdisə sahibi
məsuliyyət daşımırdı. Lakim əgər şəhər hakimiyyəti qarşısında sahib öküzü
buynuz vuran olduğu barədə xəbərdar edilərdisə və o bədbəxt hadisənin
qarşısını almaq üçün heç bir tədbir görməzdisə bu zaman o məsuliyyət daşıyır.
Lakin bəzən subyektiv cəhət nəzərə alınmır və təqsiri olmayan şəxslərə
də cəzanın verilməsi hallarına təsadüf olunur. Qanunnamənin 230, 210-cu
maddələri talionun dəqiq həyata keçirilməsinə xidmət etmişdir. 230-cu
maddəyə əsasən bənnanın tikdiyi evin uçması nəticəsində ev sahibinin oğlu
həlak olurdusa onda bənnanın oğlunu öldürürdülər. Eyni ilə 210-cu maddədə
bildirilirdi ki, hamilə qadına vurulan zərbə nəticəsində sonuncu ölərdisə
təqsirli şəxsin qızı öldürülürdü. Heç bir təqsiri olmayan şəxslərin başqasının
təqsirinə görə məsuliyyət halları onu göstərir ki, ibtidai icma quruluşu
dövründən qalmış kollektiv, ilk nöbvədə ailə məsuliyyəti haqqında təsəvvürlər
tam aradan qaldırılmamış və uzun müddət sinfi cəmiyyət şəraitində mövcud
olmuşdur.
Göründüyü kimi, Hammurapi Qanunlarında şəxsiyyət, mülkiyyət əleyhi-
nə əməllər, ailə və peşə vəzifəsini pozma, əxlaqsız hərəkətlər cinayət sayılırdı.
Qədim Hindistanda Manu Qanunlarında cinayət və cəza məsələlərinə
xeyli diqqət verilmişdir. Burada qəsd və ehtiyatsızlıq, ilk hüquqpozma və
residiv, ağır və yüngül cinayətlər fərqləndirilirdi. Şəxsiyyət əleyhinə olan
cinayətlər “zorakılıq” anlayışı ilə ifadə olunmuşdu. İlk növbədə adam öldürmə
və bədən xəsarəti önə çəkilmişdi. Bu cinayətlərə görə cəzaların sərtliyi həm
onların ağırlıq dərəcəsindən, həm də cinayətkarın və zərərçəkmişin sosial
vəziyyətindən asılı idi.
Qədim Hindistanda səciyyəvi cəhətlərdən biri adam öldürmə traktov-
kasında dharmaşastranın “zəruri müdafiə” anlayışını formulə etməsidir. Gös-
tərilir ki, qatil “özünü müdafiə edərkən, qurbanlıq hədiyyələrini mühafizə
edərkən, qadınları və brəhmənləri müdafiə edərkən” qətlə yetirərsə günahdan
və cəzadan azad olunur. (VIII, 349). Burada kimin (qurunun, uşağın, ahılın və
ya hətta brəhmənin) öldürülməsinin əhəmiyyəti yoxdur (VIII, 350). Qanun-
63
larda zorlama cinayətinin əlamətlərinə rast gəlinir (VIII, 364).
Manu qanunlarında sözlə və ya hərəkətlə təhqir etmə cinayətlərinə rast
gəlmək olar. Qanunlarda insanların həyatı ilə bərabər onların ləyaqəti silki-
varna mənsubiyyətindən asılı olaraq dəyərləndirilirdi. Özünə bərabər və ya
yüksək varnanın nümayəndəsi sözlə və ya hərəkətlə təhqirə məruz qaldıqda bir
qayda olaraq cərimə cəzası ilə cəzalandırıldığı halda eyni cinayəti şudra “iki
dəfə doğulmuşa” qarşı törədərdisə ona sərt cəza – cismani cəza, dilin,
dodaqların, əllərin, ayaqların kəsilməsi (VIII, 270), axtalama cəzası (VIII, 282)
tətbiq olunurdu.
Hammurapi Qanunlarında mülkiyyət əleyhinə olan cinayətlər xüsusi
amansızlıqla cəzalandırılırdı. Saraydan və ya məbəddən əmlak oğurluğuna
görə ölüm cəzası verildiyi halda (6-cı mad.) öküz, qoyun, eşşək, donuz və ya
barka oğurlandığı halda oğurlanmış əmlakın 30 qat məbləğində cərimə cəzası
verilirdi. Oğru bu məbləği ödəyə bilmədikdə isə o ölüm cəzasına məruz qalırdı
(8-ci mad.) Bu maddədə göstərildiyi kimi muşkenumdan oğurluq edən şəxs
oğurlanmış əmlakın 10 qat dəyərini ödəməli, bunu edə bilmədikdə isə o, ölüm
cəzası ilə cəzalandırılırdı.
Divarı sındırmaqla oğurluq edən cinayətkar həmin divarın qarşısında
edam olunur və orada basdırılırdı (21-ci mad.). Yanğın zamanı oğurluq edəni
oda atmaqla cəzalandırırdılar (25-ci mad.) ki, bunu da qanuniləşdirilmiş
məhkəməsiz cəzalandırma kimi qələmə vermək olar.
Şahid və ya müqavilə olmadan azyaşlılardan və qullardan əşya satın al-
ma və ya onlara saxlamağa vermə üstündə ölüm cəzası verilə bilərdi (7-ci mad.).
Güman etmək olar ki, bu sərt qayda oğurlanmış əşyanın alınmasının qarşısını
almaq və oğrunun ifşa olunmasını asanlaşdırmaq üçün nəzərdə tutulmuşdu.
Hammurapi Qanunlarında qullar üzərində mülkiyyətin müdafiəsinə xü-
susi diqqət verilirdi. Qeyd olunduğu kimi saray və məbəd qulunun oğurlanma-
sı ölüm cəzası ilə cəzalandırılırdı (15-ci mad.). Qaçmış qulun gizlədilməsi,
həmçinin yaxalanmış qulu öz evində saxlaması da ölüm cəzasına səbəb olurdu
(18-ci mad.). Qədim şumer qanunlarına görə qaçmış qulu bir ay müddətində
gizlətməyə görə qulun əvəzinə qul verilməli və ya 25 sikl məbləğində cərimə
ödənilməli idi.
Özgəninkiləşdirilə bilməyən qulun nişanını silən damğavuranın əli kəsil-
məli, buna təhrik edən isə öldürülməli idi.
Kotanın, qab-qacağın və suyun əldə olunması üçün zəruri olan qurğula-
rın oğurlanması cəzalandırırlırdı.
Qanunlar azyaşlı uşaqların oğurlanmasından və köləliyə satılmasından
qoruyurdu. Belə əmələ görə ölüm cəzası nəzərdə tutulmuşdu. (14-cü mad.).
Soyğunçuluğa görə də ölüm cəzası verilirdi (22-ci mad.). Soyğunçu
hadisə yerində yaxalanmazdısa, o zaman zərərçəkmiş hadisənin baş verdiyi
ərazini göstərməli və qarət baş verdiyi ərazidəki icma zərərçəkmişə vurulmuş
zərəri tam ödəməli idi. Talan edilmiş şəxs ölərdisə onun qohumlarına 1 mina
gümüş ödənilməli idi (23-24-cü mad.).
64
Hammurapi Qanunları döyüşçülərin şah nadeli olan “ilku” torpaqlarını sui-
qəsd cəhdlərindən qoruyurdu. Döyuşçünün əmlakını mənimsəmiş və ya onu
muzdla işləməyə məcbur edib haqqını mənimsəyən rəis öldürülürdü (35-ci mad.).
Manu Qanunlarında da mülkiyyət əleyhinə cinayətlərdən bəhs olunur.
Səciyyəvi cəhət oğurluqla soyğunçuluğun fərqləndirilməsidir (VIII, 332). Nə-
yin və hansı həcmdə oğurlanmasından və cinayətkarın silki-varna mənsubiy-
yətindən asılı olaraq cəza müəyyən olunmuşdu. Lakin “köklərin, ağaclardan
meyvələrin, od üçün odun və s.” mənimsənilməsi hallarında şəxs cəzadan azad
olunurdu (VIII, 339, 341). Maraqlı hal odur ki, “iki dəfə doğulmuşlar” üçün
cəzanın ağırlığı artır. Belə hesab olunurdu ki, şudranın təqsiri ilə müqayisədə
vayşinin təqsiri 2, kşatrinin 4, brəhmənin isə 8 dəfə çoxdur (VIII, 337, 338).
Eyni qaydada oğrunu gizlədib ona işıq, yem, silah və sığınacaq verən şəxslər
də cəzalandırılırdı. Oğrunun verdiyi dini qurban kəsməni icra etdiyinə görə
mükafat alan brəhmənlər cinayətin iştirakçıları sayılırdı (VIII, 340). Gecə
oğurluğu sərt cəzalandırılırdı. Bu cinayəti törədən payaya keçirilirdi (IX,276).
Digər hallarda cərimə, şikəstetmə tətbiq olunurdu. Üçüncü dəfə etdikdə isə
ölüm cəzası verilirdi.
Manu Qanunlarında böhtan, zinakarlıq kimi cinayətlər oğurluq və soy-
ğunçuluq cinayətləri ilə bir sırada göstərilmişdir (VIII, 386). Qanunlar oğru-
ları, zinakarları, böhtançıları, zalımları insafsız, çirkin adamlara aid edirdi
(VIII, 387).
Qədim Çinin hüquq sistemində cinayət və cəza məsələləri xüsusi yer tu-
tur. Erkən zamanlarda təşəkkül tapmış Qədim Çinin hüquq mədəniyyəti
cinayət məsuliyyətinin və cəza sisteminin ümumi prinsiplərinin işlənib hazır-
lanmasına öz təsirini göstərdi. Məhz cinayət və cəza sferası konfusiçilərlə
leqistlər arasında ciddi mübahisə predmeti olmuşdur (birincilər idarəçilik
sistemində əxlaq normalarına, ikincilər isə cəzalara üstünlük verirdilər). Məs.,
leqistlərdən fərqli olaraq konfusiçilər cinayətkarın təqsiri olmayan qohumları-
nın cəzalandırılması əleyhinə, cəzanın ağırlığının cinayətin ağırlığına uyğun
gəlməsinə tərəfdar çıxırdılar. Bütün bunlar qanunvericiliyə və məhkəmə təc-
rübəsinə öz təsirini göstərdi (6, 104).
Qədim Çin cinayət hüququnda iştirakçılıq, residiv, təqsirin forması kimi
anlayışlara, obyektiv təqsirləndirməyə təsadüf olunur. Belə ki, əməllərin cina-
yətlər sırasına aid edilməsi, onların ağırlıq dərəcəsinin müəyyən edilməsi hü-
quqi konsepsiyalardan (konfusiçilik və leqist) çox asılı idi. Bununla belə
dövlət başçısının (imperatorun) subyektiv iradəsini də nəzərdən qaçırmaq ol-
maz. Cinayət əməllərinin qeyri-müəyyən xarakter daşımasını və onların ci-
nayət hüququ sferasından kənara çıxmasını da qeyd etmək lazımdır. Məs.,
borcunu ödəyə bilməyən borclunun cinayət təqiblərinə məruz qalması halları
məlum idi.
Qədim Çində cinayət və cəza məsələləri daim diqqət mərkəzində olmuş
və cinayət sayılan əməllərin sayı getdikcə artmışdır. Məs., Cjou dövründə (e.ə.
XI- e.ə. III əsrlər) cinayətlərin 500 növü məlum idi. Bu sırada dövləti
65
cinayətlər birinci yerdə dururdu. Bu cür cinayətlərən biri imperatora xəyanət
cinayəti idi. Qədim Çində xəyanət anlayışına e.ə. V-IV əsrlərdə rast gəlmək
olur. Sin şahlığı dövründə (e.ə. III əsr) ağır dövləti cinayətlərdən biri konfusi-
çilik məsləkli qadağan olunmuş ədəbiyyatın saxlanılması idi. E.ə. IV-III əsr-
lərdə məbəddən oğurluq etmə, sitayiş predmetlərinin oğurluğu, xəsarət yetir-
mə, böhtan, ordudan fərarilik cinayətləri məlum idi. Konfusiçilik kanonlarına
uyğun olaraq erkən zamanlardan ataya, ailədə böyüklərə hörmətsizlik cina-
yətləri fərqləndirilmişdi.
Cinayət və cəza məsələləri avesta qanunvericiliyi ilə də hərtərəfli və
dəqiq reqlamentləşdirilən məsələlər olmuşdur. Normativ göstərişləri ehtiva
edən Vendidatın müvafiq fəsillərində, habelə Avestanın digər hissələrinin ayrı-
ayrı hüquqi müddəalarında cinayətin anlayışı, onun subyektləri və obyektləri,
ayrı-ayrı növləri, cəzanın hədləri və s. barədə məlumat verilir. Qeyd etmək
lazımdır ki, Avestada silki mənsubiyyətdən asılı olaraq cinayətlərin fərdiləş-
məsinə təsadüf olunmur (4,5. 96,48).
Manu Qanunlarında olduğu kimi Avestada da təkrar cinayətə görə daha
ağır cəza müəyyən olunmuşdu. Avestada cəzanın həcmi törədilən cinayətlə-
rin sayına mütanasib olaraq artırdı.
Avestaya görə cinayətin subyekti həm insan, həm də heyvan olduğu
göstərilir. Cinayətin subyekti anlayışının kökündə şəxsin dini mənsubiyyəti
durur. Cinayətin subyekti kimi insanlar mömin-məzdəkilərə və başqa cür
düşünənlərə bölünürdü. İlk növbədə cinayətin subyektləri məzdəkilərə qarşı
duran sektantlar sayılırdı. Pisliyin mənbəyi olan Anqra-Maynyu divlər divi
adlanmaqla həm də qatil kimi göstərilirdi. Məzdəkilərə gəldikdə isə bütün
Ahura-Mazda qanunlarının pozulması hallarında onlar cinayətin subyektləri
sayılırdı.
Obyektiv təqsirləndirmə Avestadan da yan keçməmişdir. Belə ki, cina-
yətin subyektləri cinayətkarla yanaşı onun yaxın qohumları və ya ailə üzvləri
idi. Onlar cinayətkarla bərabər məsuliyyət daşıyırdı. Cinayətlərin subyektləri
sırasında Avestada heyvanlar, quşlar göstərilirdi.
Avestada cinayətin subyektiv tərəfinin xeyli dərəcədə işlənib hazırlan-
masına rast gəlmək olar. Avestaya görə təqsirin müəyyən olunması cinayətin
tövsifi, cəzanın müəyyənləşdirilməsi üçün zəruri şərtdir. Avesta qəsdən törədi-
lən cinayətləri “təsadüfən”, yəni qəsd olmadan törədilən cinayətlərdən, ilk dəfə
törədilən cinayətləri və təkrar cinayətləri fərqləndirir. Affekt vəziyyətində
törədilən cinayətlər də məlum idi.
Avestada din əleyhinə, şəxsiyyət əleyhinə, heyvanlar əleyhinə, əmlak
cinayətlərinə, əxlaq əleyhinə, təbiət əleyhinə cinayətlərə rast gəlinir. Burada
cəzaya Anqra-Maynyudan qaynaqlanan pisliyin zəruri əvəzi kimi baxılır,
konkret cinayətə görə dəqiq cəza müəyyən olunurdu.
Avestada aşağıdakı cəza sistemi müəyyən olunmuşdu: a) ölüm cəzası; b)
həbsxana; c) cismani cəzalar, ç) təqsiri yuma; d)qan intiqamı.
Cəza sahəsində Qədim Hindistan hüququnda səciyyəvi cəhətlərdən biri
66
ondadır ki, cəza sosial-siyasi məna kəsb edirdi. Cəza nəinki əmələ görə sitəm
qismində çıxış edir, həm də ictimai həyatın təşkili üçün hökmdarın əlində bir
vasitə idi. Ona görə də cəzaya cəmiyyəti qaydada saxlayan, dharmanın icrasına
şərait yaradan yüksək qüvvə kimi baxılırdı. Manu Qanunlarında deyilirdi:
“Cəza bütün insanları idarə edir. Cəza mühafizə edir, hamı yatan vaxt cəza
sayıq olur; müdriklər cəzanı dharmanın təcəssümü elan etmişlər” (VII, 18,
habelə 20,21, 24 və başqaları). Cismani cəzalar verilməsindən və təhqiramiz-
likdən tutmuş (alına və baldıra damğa vurmaq) ölüm cəzasınadək olan cəzalar
öz amansızlığı ilə seçilirdi. Manu Qanunlarında cəzaların xüsusi siyahısı yox-
dur. Burada ölüm cəzası, şikəstetmə, damğalama, köləliyə çevirmə və s. cəza-
lardan bəhs olunur. Ölüm cəzası işgəncə və əzab verməklə müşayiət olunurdu.
Tonqalda yandırma, suda boğma, payaya keçirmə kimi işgəncələr tətbiq
olunurdu. Cismani cəzalardan geniş istifadə olunurdu. Əllərin, ayaqların, buru-
nun, qulaqların, dilin kəsilməsi və gözlərin çıxarılması geniş vüsət almışdır.
Evin divarını sökmə yolu ilə gecə törədilmiş oğurluğa görə oğrunun hər iki əli
kəsildikdən sonra o, iti payaya keçirilirdi (IX, 276). Varnadan, icmadan sürgün
etmək sərt cəzalara aid edilirdi. Kastadan kənar vəziyyət isə arzu olunmaz hal
idi. Bu vəziyyətə düşməməkdən ötrü xüsusi təmizlənmə mərasimindən keç-
mək tələb olunurdu (XI, 106, 140, 209, 214 və s.). Yuxarıda Qədim Hindistan
hüququnun silki-kasta xarakteri barədə danışıldı. Bu prinsip məhz cəzalar
sistemində xüsusilə aydın təzahür etmişdir. Göstərmək kifayətdir ki, Qanunlar
brəhmənlər varnasından başqa qalan bütün varnalara münasibətdə ölüm cə-
zasına yol verirdi. Ölüm cəzası əvəzinə isə brəhmənin başı qırxılırdı (VIII,
379). Hammurapi Qanunlarından fərqli olaraq, Manu Qanunlarının başqa bir
xüsusiyyəti cəzalarda rəmzi talion prinsipinin əks etdirilməsindən ibarət idi.
VIII fəslin 280-ci maddəsi buna misal ola bilər. Həmin maddədə dəyənəklə
başqasının qolunu sındırmış şəxsin əlinin kəsilməsi və s. nəzərdə tutulurdu.
Cərimələrin dərəcəsi də zərərçəkmişin sosial vəziyyəti ilə müəyyən olunurdu.
Qanunlar brəhmənə ölüm cəzasının verilməsini tövsiyə etmirdi (VIII, 379-
381).
Dini cəza, epitimiya: mərasimi pozmaqdan tutmuş cinayət əməllərinə
qədər (o cümlədən qəsd olmadığı hallar daxil olmaqla) müxtəlif xətalara görə
təyin olunurdu. Eyni xətaya görə brəhmən ən yüngül epitimiyadan tutmuş
edam cəzası daxil olmaqla ən ağırına qədər təyin edə bilərdi. Belə ki, brəh-
mənin qatili ya döyüşçü üçün könüllü olaraq hədəf olmalı, ya öz əmlakını, ya
yaşamaq üçün lazım olan əmlakı, yaxud da ev şeyləri ilə birlikdə öz evini
“Vedin bilikçisinə” verməli idi (XI, 77). Bu da onu düşünməyə əsas verir ki,
brəhmən-hakimlər özünə bərabərlərin ölümündən öz mənafeləri üçün istifadə
etməklə faydalanmağı da unutmamışlar. Məsələn, insana əl və ya dəyənək
qaldırmış şəxsin əli kəsilməli, qəzəblə təpik vuranın ayağı kəsilməli idi. Ancaq
güman etmək olar ki, bu cəzalar daha çox xəbərdaredici xarakter daşımışdır.
Qədin Çin qanunvericiliyində cəzalara xüsusi diqqət verilirdi. Tarixi
ənənəyə görə hələ e.ə. XXIV-XXIII əsrlərdə 5 növdən ibarət cəza sistemi
67
təşəkkül tapmışdı. Bunlar bədənə şəkillərin döydürülməsi, burnun, ayaqların
kəsilməsi, axtalama və ölüm cəzası idi. Bu cəzalara başqa cəzalar (dəyənəklə
döymə, köləliyə çevirmə, cərimə) da əlavə oluna bilərdi.
Lakin bu şkalanın bərqərar olması uzun zamandan sonra baş verdi.
Hüquq norması qarşısında etik normaların prioriteti, amansız şikəstetmə cə-
zasının və ya edamın məcburiliyinə neqativ münasibət cəzaların (syan) xüsusi
sisteminin tətbiqi üçün əlverişli zəmin yaratdı.
Geniş yayılmış cəza növlərindən biri olan 100-dən 500-ə qədər dəyə-
nəklə döyülmə ölüm cəzasına bərabər idi. Şanın hakimiyyəti dövrünün əvvəl-
lərində (e.ə. XIV əsr) konfusiçilərin böyük nüfuzu altında cinayətkara qarşı
etik təsir normalarına əsaslanan xüsusi rəmzi cəzalar sistemi mövcud idi. Belə
ki, burunun kəsilməsi paltarın al-qırmızı rəngə boyanması ilə əvəz edilirdi.
Ölüm cəzası – yaxasız əzgin köynəyin geyindirilməsi ilə dəyişdirilirdi və s.
Sonrakı dövrlərdə quldarlıq münasibətlərinin bərqərar olduğu və inkişaf etdiyi
bir şəraitdə rəmzi cəzalar aradan çıxmağa başladı. Bununla belə, onların
qalıqlarına hələ Cjou dövründə (e.ə.XI - e.ə.III əsrlər) rast gəlinirdi.
Qədim Çin hüququnun sonrakı tarixi cəza sisteminin formalaşdırılması
və onun sərtləşdirilməsini göstərir. Bunu e.ə. V-IV əsrlərdə müşahidə etmək
olar. Cəza qorxuducu xarakter daşımağa başladı. Sərt beşhədli cəza sistemi Sin
dövründə (e.ə. III əsrdə) xüsusilə dövləti cinayətlərə görə leqistlər tərəfindən
daha da sərtləşdirildi. Bu dövrdə Çində kütləvi cəza növü kimi dövləti cinayət-
lərə görə ölüm cəzası yalnız cinayətkara tətbiq edilmirdi. Eyni zamanda onun
üç nəsil dönəmindən ailə üzvlərinin, habelə bir-birilə ellik zəmanətdə olan
ailələrin məcburi köləliyə çevrilməsini nəzərdə tutan cəzalandırma sistemi işə
salınmışdı. Sərt cəzaların tətbiqində məqsəd həm cinayətkarı cəzalandırmaq,
həm də ətrafdakıları qorxutmaq idi. Qiyam və sui-qəsd iştirakçıları qaynadıl-
ma və yandırma cəzası ilə cəzalandırılırdı. Əyanlar və varlılar üçün cismani
cəzalar cərimə, sürgün, vəzifədən kənarlaşdırma ilə əvəz olunurdu.
Beləliklə, Qədim Şərq ölkələrində ictimai quruluşa və siyasi rejimə qarşı
yönələn hərəkətlər ən ağır cinayətlər sayılırdı. Ancaq qanunverici şəxsiyyət,
mülkiyyət, şərəf və ləyaqət, əxlaqsızlıq əməllərini, ədalət mühakiməsinə qəsd
edən hərəkətləri də diqqətdən kənarda qoymamışdır. Bəzi ölkələrin timsalında
cinayət hüququna aid bir sıra institutların (iştirakçılıq, residiv, zəruri müdafiə
və s.) meydana gəlməsi bu sahənin müəyyən qədər inkişafından xəbər verir.
Təqsiri olmayan şəxslərin cəzalandırılması (obyektiv təqsirləndirmə) geniş
yayılmışdı. Qan intiqamı bir çoxunda aradan qaldırılmışdı. Dini düşüncənin
hüquq düşüncəsinə, cinayət-hüquq normalarının formalaşmasına böyük təsiri
diqqəti çəkir. Quldarlıq quruluşunun təbiətindən irəli gələn xüsusiyyətlər qa-
nunvericinin tam ədalətli olmasına mane olan ciddi amillərdən biri idi. Heç bir
Qədim Şərq ölkəsində cinayət və cəzaların qəti siyahısı verilməmişdir. Sinfi
səciyyə daşıyan cəzanın məqsədi vahimə, qorxu yaratmaq olmuşdur. İşgəncə
ilə müşayiət olunan əzablı ölüm cəzası və digər ağır və alçaldıcı cəzaların
mövcudluğu bunu təsdiq edir.
68
ƏDƏBİYYAT
1.
Агаев В.Т., Графский В.Г. История государства и права зарубежных стран. Часть 1:
Программа курса. Проблемно-тематический курс. 3-е изд., дополненное и перерабо-
танное. М., МИЭП, 2008. 20 с.
2.
Хрестоматия по истории государства и права зарубежных стран. Под ред. З.М.
Черниловского. М.: Юрид. лит.-ра, 1984. 472 с.
3.
Маринчев И.В. Некоторые особенности традиционной правовой системы Древней
Индии. В кн.: Научно-прикладные аспекты совершенствования деятельности уч-
реждений и органов уголовно-исполнительной системы. Владимир: Вл. Юрид.
Институт Федеральн. службы исполнения наказаний, 2010, с.193-195.
4.
Меликова М.Ф. Древний Иран. Авеста. / История политических и правовых учений.
Древний мир. М.: Наука, 1985. с.95-102.
5.
Меликова М.Ф., Ганбаров С.Т. Авеста: вопросы преступления и наказания. // Bakı
Universitetinin Xəbərləri. Sosial-siyasi elmlər seriyası. Bakı, 1992, № 1, s. 47-56.
6.
Məlikova M.F., Nəbiyev E.Q. Xarici ölkələrin dövlət və hüquq tarixi. Bakı: Elm və həyat,
2005, 464 s.
7.
Законы Ману. Перевод С.Д.Эльмановича. Проверенный и исправленный Г.Ф.Ильи-
ным. М.: Наука, 1992, 244 с.
ВОПРОСЫ ПРЕСТУПЛЕНИЯ И НАКАЗАНИЯ В СТРАНАХ
ДРЕВНЕГО ВОСТОКА
Э.Н.НАБИЕВ
РЕЗЮМЕ
Статья посвящается вопросам преступления и наказания, характерным чертам в
этой области в таких странах Древнего Востока как Египет, Вавилон, Индия, Иран,
Китай. Путем сравнительного подхода были выявлены общие черты и характерные
особенности преступлений и наказаний в указанных странах. Особое внимание было
уделено вопросам преступления и наказания, нашедшим свое отражение в таких
правовых памятниках древности как Законы Хаммурапи, Законы Ману, Авеста.
Ключевые слова: Древний Восток, преступление и наказание, законодательство,
обычаи, правовые памятники
PROBLEMS OF CRIME AND PUNISHMENT IN COUNTRIES OF OLD EAST
E.G.NABIYEV
SUMMARY
This article is dedicated to the problems of crime and punishment as well as their
characteristic features in such countries of Old East as Egypt, Vavilon, India, Iran, China. By
the comparative approach, the general features and typical peculiarities of crimes and
punishment in pointed countries are elucidated. The special attention is focused on the
problems of crime and punishment which find the reflection in such ancient lawful memorials
as Laws of Hamurappi, Laws of Manu, Avesta.
Key words: Old East, crime and punishment, legislation, traditions, legal monuments
Dostları ilə paylaş: |