Buxoro davlat pedogogika instituti oʻzbek va rus tillar fakulteti oʻzbek tili va adabiyoti talim yoʻnalishi
4-OʻT A 23 guruh talabasi
Nematova Sevinch Nizomovnaning “Til va nutq dixotomiyasi”
mavzusida tayyorlagan
MAVZU:TIL VA NUTQ DIXOTOMİYASI
Kalit so'zlar: til tizimi, dixotomiya, til
/nutq, nutq faolligini farqlash, muloqot, belgilar tizimi, kod, psixofizik hodisa, kommunikativ funksiya.
O’tgan asrning 1960-yillar oʻrtalarigacha tilshunoslik, asosan, til tizimini oʻrganishga qaratilgan edi. Shu davrdan boshlab tadqiqot markazi til, nutq, nutq faoliyati va nutqni tushunish jarayonlarini tahlil qilish, shuningdek, gaplar, tegishli matnlar, diskurs-muloqotni o’rganishga o'ta boshladi. Til va nutq oʻrtasidagi munosabat muammosi koʻzga koʻringan tilshunos olimlar, chunonchi, A.Sechet, L.Elmslev, G.Giyom, A.I.Smirnitskiy, L.V.Shcherba, Jespersen Bruno, Zvegintsev, Katsnelson, Meshchaninov va boshqalarning asarlarida yanada rivojlantirildi ⌠ Bobokalonov, 15-20⌡.
Sossyur tushunchasida til - bu "belgilovchi" va "belgilanmishlar" yig'indisi bo'lib, ularning nutq zanjirida amalga oshirilishi nutqning mohiyatini tashkil etadi. Nutq esa fikrni til orqali ifodalash, lingvistik salohiyatni ro'yobga chiqarish jarayoni hisoblanadi. Nutqning o'ziga xos xususiyati, bu - kombinatsiyalar erkinligidadir. Sistem-tilshunoslikda so’zlovchi pozitsiyasi tushunchasi muhim ahamiyatga ega: til - belgilar tizimi, kod; nutq individual psixofizik hodisa bo'lib, u so'zlovchining fikriga mos ravishda til kodidan faol foydalanishdir. Til va nutqning birligi nutq faoliyatida shaxsning til va nutq faoliyati orqali amalga oshiriladi. Buni asoslash uchun uzoq vaqt davomida faylasuf olim V. fon Gumboldtning nazariy qarashlariga murojaat qilib kelinadi. Uning fikrini rus tilshunosi Danilenko shunday izohlaydi: "Har bir shaxs o'zining noyob o'ziga xosligini aniq ifodalash uchun tildan foydalanadi"; Til "subyektivni obyektivga aylantirish vositasidir", shuning uchun tilni "o'lik mahsulot sifatida emas, balki ijodiy jarayon sifatida ko'rish kerak" ⌠Danilenko, 216⌡.
Darhaqiqat, tilshunoslikda birinchi marta "til" va "nutq" tushunchalarini Ferdinand de Sossyur ("Umumiy tilshunoslik kursi") "til" (Langue) va nutq (parole) "tushunchalarini" aniq farqlab ajratib ko'rsatdi. Katsnelson tilning nutqqa ko’chishini "nutqning shartli ravishda ozodlikka mahkum qilinishi » deb baholab, turli va qarama-qarshi "nutq hodisalari" mavjudligining ikki qutb shakli mavjudligini asosladi ⌠Katsnelson, 24-43⌡.
Til odamlarning o'zaro munosabatlarida ishtirok etadi. Diskurs-muloqotda tinglovchi ham, gapiruvchi ham ishtirok etadi. Lekin bunda alohida individning “men”i til nuqtayi nazaridan ahamiyatli hisoblanmaydi. Nega shunday? Chunki biz gapirganda, fikrimizni yetkazish uchun til tarafdan taklif qilinadigan ko'plab variantlardan birini – o'zimizga eng yaxshi ko'rinadigan so’z yoki iborani, suhbatdosh bilan suhbatlashish uchun eng mos va qulay bo’lganini tanlaymiz. Bu holatda biz tilni nafaqat bilamiz, balki his qilib turamiz.
Nutq nafaqat tilshunoslar, balki psixolingvistlar, sotsiolingvistlar, neyrolingvistlar, fonetiklar, stilistlar uchun tadqiqot obyekti hisoblanadi. Nutq obyektini psixologlar, fiziologlar, logopedlar ham aloqa kodi sifatida uning nazariy, informatik, akustik jihatlarini oliy asab faoliyati jihatlarini turli soha mutaxassislari qatori o'rganadilar. Nutq muammolari faylasuflar, mantiqshunoslar, sotsiologlar, adabiyotshunoslarning ham diqqat markazida turadi.
Nutq zamonaviy fanda individual hayot hodisasi sifatida tushuniladi va uning asosiy predmeti aniq shaxsdir. Nutqda 20-asrning atoqli faylasufi M.K. Mamardashvilining aforistik mulohazasiga ko'ra “Nutq nafaqat ma'no akti ("mazmun-,mohiyat"), balki hayotiy voqealar ketma-ketligi sifatida ham amalga oshiriladi.” ⌠Mamardashvili, 93⌡.
Rus tilshunosi L. S. Vygotskiy ham nutqni individual hayot hodisasi sifatida belgilaydi. Nutqning asosiy predmeti konkret shaxsdir. Nutq orqali shaxs o'zini va o’ligini namoyon qiladi. Til nutq orqali jonlanadi. Lekin tilsiz nutq yaralmaydi. Biz nutq so’zlaganda asosiy narsani allaqachon bilamiz: individual nutqimiz diskurs-mulokotda har doim o’zimizga xos va mosdir. Shuning uchun til – ijtimoiy va aniq. Nutq esa yashirin, ya'ni so'zsiz ham ifodalanishi mumkin. Bu yerda L. S. Vygotskiy tomonidan ishlab chiqilgan "ichki nutq" tushunchasini ko’rish mumkin: "Ichki nutq ham - nutq, ya'ni so'z bilan bog'liq fikr" ⌠Vygotskiy, 182⌡.
Nutq faoliyati, bu lingvistik shaxsning introspektsiya jarayoni, kimgadir murojaat qilishi, nimanidir o'ylab ko'rishi va h-zo. Gapirganda nutqda qanday jarayonlar ishtirok etishi nutq faoliyatini belgilaydi. Nutq faoliyati, bu – til tizimidan nutq matnlariga o'tishni amalga oshiriladigan nutq, tinglash, tushunish, umumlashtirish, eslash jarayonlaridir. Nutq - bu individual va har safar alohida shaxslarning muloqot vositasi sifatida tildan yangicha foydalanish belgilari majmui. "...Nutq - bu inson amaliyotining tilga kirish kanali bo’lib, tilning obyektiv tizimiga kirib boradigan barcha sub'ektiv narsalarning manbaidir" ⌠Zvegintsev, 503⌡.
Nutqni o`rganayotganda shaxsdagi ruhiy tarkib: “nutq holati”, “nutq harakati”, “nutq ifodasi” kabi tushunchalar kiritiladi. Til nutqqa ajralmas tuzilma sifatida emas, balki xabarning ehtiyojlariga muvofiq ma'ruzachi tomonidan tanlangan va bo'lak yoki qismlarga birlashtirilgan "alohida qurilish elementlari"dir. Nutqda tilning bu bo'laklari berilgan matnga xos bo'lgan o'ziga xos konstruksiyaga ega bo’ladi" ⌠Katsnelson, 98⌡.
Nutq - har doim ikkita subyektga ega bo'lgan faoliyat turi (uni ikki shaxs amalga oshiradi). Ulardan birinchisi so‘zlovchi yoki yozuvchi, ikkinchisi esa tinglovchi yoki o‘quvchidir. Adresatsiz nutq bo'lmaydi, boshqa shaxs yo'qligida nutq faoliyatining varianti shaxsning o'zi bilan muloqoti
Til va nutq murakkab dialektik birlikdir. Til faqat nutq faoliyatini amalga oshirish jarayonida muloqot, nutqiy aloqa vositasi va ayni paytda fikrlash vositasi, quroliga aylanadi; "Til nutqda yaratiladi va unda doimiy ravishda takrorlanadi" ⌠ Jinkin 1982, 32⌡. Tilning o’zi birlik emas, balki umumiy butunlik, eng mukammal muloqot vositasidir. Tilning eng muhim vazifalaridan biri kommunikativlikdir. Til faqat nutq orqali o‘zining kommunikativ maqsadiga erishadi - amalga oshadi. Boshqa tomondan, til insonga boshqa odam bilan aloqa o'rnatish, unga ta'sir qilish, his-tuyg'ularni etkazish, tasvirlash kabi murakkab vazifalarni bajarish imkonini beradi. Tilning asosiy birligi so'zdir. Nutqning asosiy birligi gapdir. Shu o‘rinda shuni aytmoqchimizki, ba’zi tilshunoslar “gap”, “nutq bayoni yoki ifodasi” va “muloqot” tushunchalarini farqlamaydilar. Ba’zilar esa “gap”ni til birligi, “gapirish”ni esa nutq deb biladilar.