MARKAZIY OSIYO DINLARI (SHOMONLIK, TANGRICHILIK, ZARDUSHTIYLIK, MONIYLIK, YAHUDIYLIK)
Reja: 1. Markaziy Osiyo xalqlari qadimgi diniy e’tiqodlari: shomonlik, tangrichilik, zardushtiylik, moniylik. 2. Yahudiylik. Buxoro yahudiylari jamoasi tarixi.
1. Markaziy Osiyo xalqlari qadimgi diniy e’tiqodlari: shomonlik, tangrichilik, zardushtiylik, moniylik. Markaziy Osiyo o‘zining geografik va geosiyosiy joylashuvi tufayli turli madaniyatlar va sivilizatsiyalarning to‘qnashuv nuqtasiga aylandi. Osiyo qit’asining Kaspiy dengizi va Orol-Irtish suv havzalaridan to hozirgi Pokiston va Hindistongacha bo‘lgan katta qismini egallagan mintaqa - Markaziy Osiyo xalqlarining tarixiy ildizlari uzoq o‘tmishga borib taqaladi. Ushbu xalqlar haqidagi yozma ma’lumotlar yunon manbalari va miloddan avvalgi VI-IV asrlarga oid qadimgi eron va xitoy yozuvlarida uchraydi.
Mintaqa Yevroosiyo markazida joylashgan bo‘lib, Sharq bilan G’arbni bog‘lovchi bo‘g‘inga, turli xalq va elatlarning, shuningdek, diniy tizim va e’tiqodlarning doimiy aloqa maydoniga aylandi. Bunday etnik va diniy turfaxillik natijasida shunday vaziyat yuzaga keldiki, u ko‘plab dinlarning (zardushtiylik, buddaviylik, yahudiylik, xristianlik) yo‘qolib ketishiga qaramay, hozirgi paytda mintaqada yashovchi xalqlarning urf-odatlarida saqlanib qoldi.
Shomonlik. Markaziy Osiyo xalqlari qadimgi diniy e’tiqodlaridan biri sifatida shomonlikni qayd etish mumkin. Shomonlik e’tiqod va an’analari inson ongida g‘ayritabiiylik to‘g‘risidagi tasavvurlar to‘liq shakllangan vaqtda paydo bo‘lgan. Ushbu e’tiqod oddiy insonning dahshatli va tushunarsiz, g‘ayritabiiy va sirli holatlarini tushunishi va aql kuchidan ustun turishi bilan bog‘liqdir. Shomonlik bu omillar orqali jamoalar hayotining tashqi va ichki ziddiyatlarini qamrab oladi. Shomonlikning turli vazifalariga (ruhlarni haydash, falokatlarning oldini olish, yomg‘ir chaqirish, afsun qilish va h.k.) kelsak, ular ushbu e’tiqodning asosiy mohiyatiga qo‘shimchadir.
Shomonlikdagi asosiy, hal qiluvchi holat shomon tanasiga ruhlarning joylashishi to‘g‘risidagi tasavvurdir. Odamlar shomonning o‘ziga xos trans holatini ko‘rganlarida uni o‘zi chaqirgan ruhlar egallab oldilar, deb o‘ylaydilar. Bunda shomon ko‘pincha o‘z harakatlarida animistik obraz yoki shu obrazlarni eslatuvchi predmetlarni qo‘llaydi. Ruhlarni chaqirish shomonlik harakatlarini ta’sirchan jamoaga yo‘naltirib, ulardan o‘z manfaatlari yo‘lida foydalanishni taqozo etadi.
Shomonlik yovuz va yaxshi ruhlarni tan oladi. Bunda ayrim shomon jamoalari oddiy kishilar ruhi o‘ladi, shomon ruhi esa abadiy deb hisoblaydilar. Ruhlar tomonidan o‘g‘irlanib, shomonlar tomonidan topilib, inson tanasiga qaytarilgan jon haqidagi g‘oya faqat shomonlik doirasida tushuntirilishi mumkin. Bu ayniqsa, shomonning davolaщ usullarida, kasal tanasidan yovuz ruhlarni haydashida yorqin namoyon bo‘ladi.
Markaziy Osiyo xalqlarida shomonlik reliktlari turli ko‘rinishlarda kuzatiladi. Xalq orasida turli ko‘rinishdagi bemorlarni davolash “duoxonlik” bilan boshlanib, kasalni tol navdalari bilan «urish» orqali amalga oshiriladi. Bunda tol novdalari qirqta bo‘lishi kerak. Shu kabi marosimning yana bir turi - «kinna», ya’ni bemor tanasidan kasalni haydashning alohida usulidir.
Shomonlik elementlari sifatida kuyovnavkarlik bilan bog‘liq bo‘lgan odatni - kuyovning kelinnikiga jo‘ralari bilan jo‘raboshi boshchiligida qiyqiriqlar bilan bazmga borish marosimini ko‘rsatib o‘tish mumkin. Jo‘raboshi qo‘lida tol navdalarini ushlagan holda navkarlar boshi uzra yelpiydi, bunga javoban navkarlar jo‘r bo‘lishib qiyqirishadi. Bularning barchasi kuyovdan yovuz ruhlarni haydashga qaratilgan. Shu bilan birga, o‘zbek, tojik va boshqa xalqlarda biror kimsa uzoq vaqt kasal bo‘lsa, u yaqinlari, tanishlari yoki tabiblar maslahatiga ko‘ra, sog‘ayishning birdan bir yo‘li - bu ruhlar bilan aloqa qilish missiyasini bo‘yniga olish ekanligiga ishonadi. Bunday holat xalq orasida «odamli» deyiladi, ya’ni uning ketida qandaydir kuchlar bor deb hisoblanadi. Bunday odamlar asta-sekin insonlarni «davolash» bilan shug‘ullana boshlaydi.
O‘zbeklarda ko‘pincha kasalliklar yovuz ruhlar makr-hiylasi tufayli kelib chiqadi deb hisoblanadi. Hali ham o‘zbek xalqi orasida ruhlar hokimiyati odamlar taqdirini, tabiat ko‘rinishlarini aytib berishiga ishonuvchi kishilar mavjud. Childirma sadosi va marosim aytimlari ba’zi kishilarni kasalliklardan forig‘ bo‘lishiga ishonishga olib kelmoqda. Folbin-baxshilarga asosan ayollar yaqinlari kasal bo‘lib yotib qolganda, oilaviy hayotlarida o‘zaro kelishmovchiliklar yuz berganda, biror buyumi yoki jonivorlari yo‘qolganda, farzandsizlik holatida, umuman, oila turmush tarzida og‘ir vaziyatlarda murojaat qiladilar. Shomonlik, folbin-baxshichilik ( yoki azayimxonlik) amallari juda xilma-xil va keng qamrovlidir. Ushbu vazifalarni muvaffaqiyatli amalga oshirishda shu toifadagi kishilar benihoyat ulkan g‘ayritabiiy qobiliyat sohiblari bo‘lmog‘i lozim deb hisoblashgan. Ular homiy ruhlar yordamida asosan quyidagi to‘rtta muhim vazifani bajarganlar. Birinchidan,kasallik sababi va uni davolash yo‘llarini bilish. Ikkinchidan, turli-tuman marosimlar asosida bemorlarni davolash. Uchinchidan, kelajak va inson taqdirini oldindan bashorat qilib, shu jumladan, uzoq masofada yashovchi kishilar taqdirini ham oldindan aytib bergan, va nihoyat to‘rtinchidan, bedarak ketgan odamlar, yo‘qolib qolgan hayvonlar va narsa-buyumlarni qidirib topish. Shuningdek, folbinlar buyumlar kim tomonidan o‘g‘irlanganligini homiy ruhlar ko‘magida aniqlashtirgan holda qidirib topish singari vazifalarni ham bajaradilar. Folbinlik yoki azayimxonlik vazifalarini ado etish uchun kishilardan maxsus qobiliyatga ega bo‘lishlari zarur hisoblangan. Ushbu iqtidor ko‘pincha tug‘ma bo‘lmasdan, ma’lum jiddiy tayyorgarlik natijasidagina egallangan. Buning uchun tanlangan nomzod qirq kun davomida o‘z xonadonida tashqi dunyodan ajralgan holda chillada o‘tiradi. Bu davr shomonlikning «chilla davri» hisoblanadi. Umuman, xalq tasavvurida insonlarni ins-jinslar ta’siridan eson-omon asrash ularning chilla davri (chilla - forscha «chixil» - qirq degan ma’noni bildiradi) tartib qoidalarga qanchalik rioya qilishlariga bog‘liq bo‘lgan. Chilla inson hayotidagi xatarli, eng og‘ir va eng mas’uliyatli davrni anglatuvchi atama hisoblanadi. Inson hayotining uch davri bilan bog‘liq holda chilla davri urf-odatlaridan, kishilar uchun muhim ahamiyatga ega bo‘lgan. Avvalo shuni eslash lozimki, har uch davrdagi chilladan ko‘zlangan asosiy maqsad, chillali odam va ushbu xonadonni yovuz kuchlar, yomon ko‘zlar hamda turli ins-jinslar ta’siridan himoya qilish bo‘lgan. An’anaga ko‘ra, har uch chilla davrida, yani tug‘ilganda, nikoh to‘yi va motam marosimda ham chillali xonadonda qirq kun mobaynida ushbu uy chirog‘i o‘chirilmaydi va chillali odam yolg‘iz qoldirilmaydi. Shuningdek, har uch chillaning ham aynan bir xil kunlari (ko‘pincha uchinchi, yettinchi, yigirmanchi, qirqinchi)ga ko‘proq e’tibor qaratiladi va bu davrda chillali uyga isiriq tutatib turish doimiy shartlardan biri hisoblangan. Baxshilarning ta’kidlashicha, folbin-baxshilar tomonidan tutiladigan chilla turlicha bo‘lib, ular orasida eng og‘iri va xavflisi baxshilar tomonidan tutiladigan «qora chilla» hisoblanadi. «Qora chilla»da o‘tiradigan kishi 40 kun mobaynida bir uydan tashqariga chiqmagan holda chimildiqning ichida o‘tirishi lozim bo‘lgan. U bu davrda boshqa odamlar bilan gaplashmasligi va faqat o‘z uyida yaqin kishisi tomonidan pishirib berilgan pok ovqatni yeyishi lozim bo‘lgan. Bu davrda bo‘lg‘usi baxshining qabristoniga borishi, o‘lik ko‘rishi, ariqda oqayotgan suvdan o‘tishi qat’iy taqiqlangan. Bu jarayonda bo‘lg‘usi baxshi doimiy ravishda eng yaqin kishisi yoki ustoz baxshi nazoratida bo‘lgan. Agar bo‘lg‘usi baxshi nazoratsiz qolib, tashqariga chiqib ketsa, ruhiy xastalikka chalinib esdan og‘ishi ta’qidlagan. Vodiyda yashovchi ko‘plab o‘zbek va tojik folbin-baxshilari (azayimxonlari) esa kasallik xuruj qilganida uqalash orqali tanani qizdirib, bemorni terlashga majburlaganlar. Ayrim baxshilar ko‘kyo‘tal, bosh og‘rig‘i, bepusht ayollarni davolagan bo‘lsalar, boshqalari shol, soqov bo‘lib qolgan, badaniga turli toshmalar toshgan kishilarni, ruhiy kasallangan kishilarni davolar ekanlar. Baxshi oldiga kelgan bemorning qaysi a’zosi og‘riyotganligini bemor tashrifi tufayli uning o‘zining ham tanasidagi o‘sha a’zo og‘rishidan bilib olar ekan. Marosim davomida baxshi bilan birga bemorning yonida o‘tirganlar ham ba’zida jazava holatiga tushganlar. Shundan so‘ng baxshi bemorni yettita yoki to‘qqizta tol va jiyda xivchinlari bilan o‘ng tomonidan boshlab urgan va jinlarni go‘yo chap tarafdan haydab chiqargan. Odatda, tol xivchinlari yoki mevali daraxt shoxlari kasallik holatiga qarab ishlatilgan. Bemor yengilroq xasta bo‘lsa mevali daraxt, og‘irroqkasal bo‘lsa mevasiz daraxt (tol) xivchinlaridan foydalanilgan. Tol yoxud mevali daraxt xivchinlari ishlatilishiga qarab, go‘yoki yovuz ruhlarni kasal tanasidan yakuniy haydash bo‘lgan. Ko‘chirma qunida baxshi bemor yelkasi, qo‘llarini silagan xolda uning tanglayini ko‘tarib qo‘ygan. Markaziy Osiyo xalqlari hayotidan keltirilgan mazkur misollar shomonlik an’analarining nafaqat qoloq dunyoqarash shakllari sharoitida, balki madaniy-tarixiy rivojlangan jamiyatda ham yashovchanligini yaqqol namoyon etadi. An’analar ko‘pincha o‘zgaradi, moslashadi, amaldagi rasmiy din talablarining u yoki bu jihatlariga ma’lum darajada birikadi. Chunonchi, islom sharoitida shomonlik harakatlari odatda musulmon an’analariga ko‘ra fotiha bilan yakunlanadi, biroq ayrim folbinlar musulmonlikka to‘g‘ri kelmaydi deb fotiha qilmaydigan hollar ham uchrab turadi.