1-Mavzu. “Institutsional iqtisodiyot” fanining predmeti va mazmuni,
tamoyillari
Reja
1.
Institutsional nazariyalarning paydo bo’lishi
2.
Institutsional nazariyalarning rivojlanishi tarixi.
3.
Institutsionalizmning metodologik asoslari.
4.
Institutsional tahlilda boshlang’ich nuqta masalasi.
5.
Neoinstitutsional nazariyaning asosiy yo’nalishlari.
6.
Institutsional iqtisodiyotning rivojlanish xususiyatlari
Institutsional nazariyalarning paydo bo’lishi
Ilmiy iqtisodiy nazariyalar shakllanishi XVII asrda Yevropada dastlab
V.Petti, Buagilьber, keyinroq esa, A.Smit va D.Rikardolarning klassik iqtisodiy
ta’limotlari bilan tavsiflanadi. XIX asrning yetmishinchi yillariga kelib,
klassik
nazariyaning K.Menger, M.Jevons, L.Valьras va boshqa tadqiqotchilarning
faoliyati zamiridagi marjinal yondashuv bilan kengayishi neoklassik nazariya
sifatida A.Marshallning “Iqtisodiyot printsiplari” asarida o’z ifodasini topdi.
Keyinchalik A.Marshallning qarashlari J.B.Klark izlanishlarida takomillashdi.
Neoklassik nazariyaning asosiy tamoyillari ikki qismdan iborat. Asosiy
tamoyillarning birinchi qismini klassikaning “eski” tamoyillari, ikkinchi qismni
esa, neoklassikaning “yangi” tamoyillari tashkil etadi. “Eski” tamoyillar “qat’iy
negiz” bo’lsa, “yangi” tamoyillar neoklassikaning «himoya qobig’i»ni
tashkil
etadi.
“Eski” tamoyillarga quyidagilar kiradi:
bozorda hamma vaqt muvozanat mavjud, u yagona Pareto (Valьras-Errou-
Dobre) optimumi talablariga mos keladi;
bozorda individlar tomonidan oqilona tanlov amalga oshiriladi;
individlarga tashqi omillar ta’sir ko’rsatmaydi, ularning biror holatni afzal
bilishi barqaror va ekzogen xususiyatga ega;
xarajatlarning yagona turi – ishlab chiqarish xarajatlari hisobga olinadi. Ayni
chog’da ayirboshlash xarajatlari e’tiborga olinmaydi.
“Yangi” tamoyillarga ko’ra:
bozorda ayirboshlashni amalga oshirish uchun resurslarning xususiy mulkni
tashkil etishi asosiy zamin hisoblanadi;
individlarda bitim to’g’risidagi barcha
axborot mavjud;
ayirboshlash chegaralari kamayib boruvchi foydalilik tamoyili asosida hamda
resurslarning dastlabki taqsimlanishidan kelib chiqib, belgilanadi.
Klassik nazariyaning rivojlanishida kuzatiladigan istalgan qoida tuzatishlar va
aniqlashtirishlar jarayonida «Eski tamoyillar»ni tashkil qiluvchi fikrlar
o’zgarishsiz qolishini nazarda tutadi. Ular tadqiqot paradigmasi, nazariyani izchil
qabul qiluvchi har qanday tadqiqotchining tanqidi qanchalik keskin bo’lmasin,
“eski” tamoyillardan voz kechilmaydi. Aksincha, nazariyaning rivojlanishiga qarab
uning tadqiqot predmetiga «yangi tamoyil»ni tashkil qiluvchi qarashlarga doimiy
tuzatishlar, yangi unsurlar kiritiladi.
«Eski» institutsionalizm nazariyasining mohiyatini yanada to’liqroq ko’rib
chiqish uchun ushbu ilmiy yo’nalishning ko’zga ko’ringan vakillari T.Veblen,
K.Polanьi va J.K.Gelbreyt qarashlariga murojaat etish mumkin. Mashinali ishlab
chiqarishning paydo bo’lishini tahlil qilishda kapitalist
bilan yollanma ishchi
o’rtasidagi munosabatlar tizimi mehnat taqsimoti qabul qiladigan quyidagi
tashkiliy shakllar orqali ularning o’zaro ta’siriga e’tibor qaratildi: tabiiy mehnat
taqsimoti → kooperatsiya → manufaktura va mutlaq qo’shimcha qiymatni
shakllantirish → xususiy ishchining paydo bo’lishi → mashinalarning paydo
bo’lishi → fabrika → nisbiy qo’shimcha qiymatni shakllantirish.
Karl Polanьining ta’kidlashicha, aynan milliy resurslar va mehnat bozorining
shakllanishi asosida davlatning aralashuvi yotadi. G’arbiy
Yevropaning barcha
ichki bozorlari mahalliy bozorlar tabiiy evolyutsiyasining natijasi emas, balki
davlatning aralashuvi orqali barpo etilgan.
T.Veblen «Bekorchi sinf nazariyasi» (1899) [32] asaridagi odatlar to’g’risidagi
tahlilda xolizm metodologiyasini qo’llaydi. Odatlar individlarning bozordagi,
siyosiy sohadagi, oiladagi xatti-harakatlari doiralarini belgilab beruvchi
institutlardan biri hisoblanadi. Insonlar xatti-harakati Veblen tomonidan ikkita juda
qadimiy
odatdan kelib chiqib, ta’riflanadi. Bu odatlarni u raqiblik hissiyoti
(boshqalardan birinchi bo’lish, umumiylikdan ajralib turish istagi) va mahorat
hissiyoti (halol va samarali mehnat qilishga moslashish) deb nomlaydi.
T.Veblenning fikriga ko’ra, raqiblik hissiyoti mulkchilik va bozordagi raqobatning
asosida yotadi. Ushbu hissiyotning o’zi individ o’z tanlovini amalga oshirishda o’z
foydaliligini ko’paytirishni emas, balki boshqalarning ko’z o’ngida o’z nufuzini
oshirishni ko’zlovchi «oshkora iste’mol»ni izohlaydi. Masalan, sotib olmoqchi
bo’lgan avtomobilni tanlashda iste’molchi uning narxiga va texnik xususiyatlariga
emas, balki muayyan rusumdagi mashinaga egalik qilish orqali ta’minlanadigan
nufuzga e’tiborni qaratadi.
Va nihoyat, “eski” institutsionalizm namoyondasi J.K.Gelbreyt o’z tahlilini
axborot va axborot almashuvining ishtirokchilar o’rtasida
taqsimlanishi
masalalaridan boshlaydi. Uning asosiy fikri – hozirgi bozorda hech kim to’liq
axborotga ega emas. Har bir shaxsning bilimlari ixtisoslashgan va xususiy
ahamiyatga ega, axborot to’liqligiga faqat ushbu to’liq bo’lmagan bilimlarni
birlashtiruvchi tashkilot doirasida erishish mumkin, deb ta’kidlaydi. Bunda
hokimiyat alohida shaxsdan guruhga birlashgan, individuallikka ega bo’lgan
tashkilotlar qo’liga o’tadi. So’ngra mazkur tashkilot individlarning xatti-harakatiga
ko’rsatadigan ta’sirni
tahlil qilib, individlar tavsiflarini institutsional muhit
funktsiyasi sifatida ko’rib chiqadi. Masalan, uning ta’kidlashicha, iste’mol
talabining o’sishi iste’molchilarning o’z ichki tuyg’ulari yuqori bo’lishidan emas,
balki ularni ishontirish uchun reklamadan faol foydalanuvchi korporatsiyalar
manfaatlarining o’sishidan kelib chiqadi.