Komil inson va uning sifatlar



Yüklə 37,97 Kb.
səhifə1/3
tarix25.12.2023
ölçüsü37,97 Kb.
#196086
  1   2   3
Komil inson va uning sifatlar-fayllar.org


Komil inson va uning sifatlar

KOMIL INSON
Komil inson va uning sifatlar. Komil inson tushunchasi serqirra, qamrovi keng va shu bilan birga nihoyatda murakkabdir. Mavjud falsafiy adabiyotlarda ushbu tushuncha xususida turli tuman, ba’zida bir-biriga zid fikrlar uchraydi. Ayrim adabiyotlarda komil inson tushunchasi o‘rta asrlarda ishlab chiqilgan, musulmon sharqida esa asosan islomiy nuqtayi nazardan ta’riflab kelingan degan fikrlar ilgari suriladi. Tasavvuf adabiyotida mazkur tushuncha ko‘p marta qo‘lga olinib munozaralarga sabab bo‘lgan bir qancha qarashlar ilgari surilgan. Shulardan biri Ibn al Arabiyning fikriga ko‘ra tangri taolo ilohiy nurdan aqlni avvalni yaratgan va uning suvratu shaklini “komil inson ” qiyofasida zuhu etgan. Allomaning nazdida komil insonning yerdagi timsoli hazrati payg‘ambarimiz Muhammad Alayhissalomdir va ul zot vujudida aqliy, ruhiy kamolot, dunyoviy ilohiy bilimlar jamuljamdir. Ushbu fikrni e’tirof etuvchilar payg‘ambarlardan boshqa zotlarga komil inson istilohi shartli ravishda, hurmat-ehtirom belgisi sifatida qo‘llaniladi, degan qarashni asoslashga harakat qilishadi.
Shu fikrga zid o‘laroq, “komil inson insonlar jamiyatidan yetishib chiqadigan mo‘tabar zotdir, u azaldan martabasi aniq bo‘lgan ruh emas, balki axloqiy ma’naviy poklanish jarayonida kamolotga erishadi” qabilidagi talqinlarni ilgari surgan. Ushbu qarashlar, garchi bir-biriga zid bo‘lib ko‘rinsada, aslida o‘zaro yaqindir, ya’ni, inson kamoloti e’tirof etilishini ko‘ramiz.
Inson tabiatning, barcha tirik mavjudotning gultoji deyilganda uning ko‘plab hislatlari, avvalo aql sohibi ekanligi, yuksak ma’navit egasi bo‘la olish imkoni nazarda tutiladi. Qur’oni Karimda: “Laqod xallakna-e-insona fii taqvim”. (Darhaqiqat, insonni eng go‘zal shak-lu shamoyilda yaratdik ) deb aytiladi. Alloh taolo insonni yaratar ekan, unga nihoyatda ulug‘ risolat taqdir etdi, ammo jannatdan yerga tushgan inson kamolot yo‘lini eng tuban holatdan asta-sekin yuksaklikka intilish bilan boshladi.
Ilk insoniyat davridan bugungi kamolot qiyofasi shakllanishuvigacha bo‘lgan takomil jarayonida inson o‘zligini ang lash va vakillikni tushunishda asotir tafakkur bosqichidan ilmiy tafakkur bosqichiga ko‘tarildi, bunda undagi aql, e’tiqod va ilm, iroda qudrati va mehr, fidoyilik va donishmandl ik yagona mohiyat kasb etdi, shuningdek, insondagi tabiiy ehtiyojlar va ma’naviy dunyo zamon va makonda o‘zgarib, goh kamolot sari yuksalib, goh qashshoqlashib turdi. Binobarin, komil inson tasnifining har bir davrda o‘ziga xos bo‘lgan shakl-u shamoyili, belgisi va xususiyati bo‘lishi tabiiy holdir. Komil inson sifatlari tasavvufda, dinda, ilm ahillarining har birida o‘ziga xos talqin etiladi. Din shariat ahli nazarida komil inson – farz-sunnatning amallarini ado etuvchi mo‘min – musulmon hisoblansa, dunyoviy ilm namoyondalari unga aqlli zot, deb ta’rif beradi, tasavvufda esa komil inson bo‘lish uchun bularning o‘zi yetarli emas. U, fozillik, aqllilik, odillik, mo‘min-musulmonlikni bekam-u ko‘st bajarishdan tashqari, yana avliyo ham bo‘lmog‘i kerak. Ya’ni u o‘zgalarga g‘oyibdan xabar berib turuvchi karomatli kishi maqomiga ko‘tarilgan bo‘lmog‘i kerak. Albatta, bu fazilatlar barchaga birday nasib etmaydi. Ammo, ilm-ma’rifat, mehnat-u mashaqqat orqali inson irodasi toblanib, unda komillik sifatlari shakllanib borishi, shubhasiz.
Komil inson tushunchasi ilk marotaba Shayxi Kabir nomi bilan mashhur bo‘lgan Muhyiddin Ibnal Arabiy tomonidan muomalaga kiritilgan. Ibnal Arabiy fikriga ko‘ra komil inson aqliy, ruhiy, dunyoviy va ilohiy bilimlar kamoloti egalaridir.
Aziziddin Nasafiy esa o‘z davrida “Komil inson” nomli asarida komil insonga quyidagi chizgilarni beradi: “Komil insonda to‘rt narsa kamolotga yetgan bo‘ladi, ya’ni yaxshi so‘z, yaxshi ish, yaxshi axloq va maorif”. Alloma kamolotning belgisi sifatida ikki narsani asos qilib ko‘rsatadi. Buning biri hamida (maqtalgan) axloq bo‘lsa, ikkinchisi o‘z-o‘zini tanishdir. Shu ikki asosning bor yoki yo‘qligiga qarab Nasafiy odamlarni uch qismga ajratgan. Birinchisi – hamida axloqiy xislatlar bilan bezangan va o‘zini tanimagan odamlar. Ikkinchisi – hamida axloqiy xislatlar bilan bezangan, ammo o‘z-o‘zini tanimagan odamlar. Uchinchisi hamida axloqiy sifatlar bilan bezangan va o‘z-o‘zini tanigan odamlar. Nasafiyning ta’kidiga ko‘ra, keyingi uchinchi toifa odamlar komili insonlardir.
“Nasafiy sanagan sifatlarning dastlabki uchtasi, ya’ni yaxshi so‘z, yaxshi fe’l, yaxshi xulq Zardusht kitobi “Avesto”dan olingandir (“Guftori nek, kirdikori nek, raftori nek”). Bu sifatlar bilan ziynatlangan odam yolg‘on, riyo va badkirdorlikdan chekinadi, hamma vaqt ezgu niyat bilan ezgu ishlarga tayyor turadi. Aziziddin Nasafiy yaxshi axloq haqidagi Zar dusht oyati yoniga “maorif”, ya’ni tasavvufiy poklanish talabini qo‘shib qo‘ygan. Uning fikricha, tariqat yo‘liga kirgan solihlarning vazifasi-maqsadi ushbu to‘rt fazilatni egallashdir. Kimki o‘zida shu sifatlarni kamol toptirsa, u kamolga erishadi”.
Ahmad Yassaviy “Devoni hikmat” larida komil uchun majburiy bo‘lgan barcha farz va sunnatlarni ixcham tarzda ifodalaydi:
Xayru sano qilg‘onlar, yetim ko‘nglini olg‘onlar,
Chahor yorlar hamrohi kavsar labinda ko‘rdim.
Omil bo‘lg‘on olimlar, yo‘lga kirgan osiylar,
Andog‘ olim joyini dorussalomda ko‘rdum.
Mufti bo‘lg‘on olimlar, nohaq fatvo berganlar,
Andog‘ mufti joyini sirot ko‘frugda ko‘rdum.
Zolim bo‘lub zulm etgan, yetim ko‘nglin og‘ritgan,
Qora yuzlug‘ mahsharda qo‘lin arqoda ko‘rdum.
Tunu kun uxlamay hu zikrini aytqonlar,
Maloyiklar hamrohi arshi ustida ko‘rdim.
Tasavvuf ta’limotidan oziqlangan va bu ta’limotga katta hurmatda bo‘lgan Alisher Navoiy o‘zining “Nasoyimul muhabbat” asarining so‘zboshisida komillik sifatlarini o‘ziga xos tarzda ifoda etadi. Xususan, birinchisi – tavba, ikkinchisi – halol luqma, uchinchisi – o‘z kasbidan topib kun o‘tkazish, to‘rtinchisi – shariatga rioya qilish, beshinchisi – tariqat odobini saqlash, oltinchisi – kamtarin bo‘lish, yettinchisi – chuchuk tilli bo‘lish, sakkizinchisi – rahmdil bo‘lish, to‘qqizinchisi – saxiy bo‘lish, o‘ninchisi – mard bo‘lish, o‘n birinchisi – xushxulq bo‘lish, o‘n ikkinchisi rizo-rizolik bilan kun o‘tkazish, o‘n uchinchisi – sabrli bo‘lish, o‘n to‘rtinchisi – vafoli bo‘lish, o‘n beshinchisi – riyozat chekishdan qo‘rqmaslik.

Hazrat Navoiy “kamol et kasbkim” deya da’vat qilganlarida komillik uchun zarur juda ko‘p xususiyatlarni nazarda tutganlar. Kishi o‘zini hirs-ta’ma, nafs, g‘aflat. nodonlik singari mayllaridan poklamasa, u hech payt komil bo‘la olmaydi. “Olam uyi”da yashash - uning fuqarosiga aylanishdir. Mir Alisher Navoiy insonning jahon farzandi mavqeiga ko‘tarilishini xohlaganlar. Xuddi shu mavqeni esa kamolotning oliy cho‘qqisi deb bilganlar”.


Navoiy o‘z davrida komil insonlarni ahli ma’ni kishilar deb bilgan. Ahli ma’ni bu fikrli odamlardir. Fikrsiz xaloyiqning ongida ma’ni chuqurligi bo‘lmaydi. Fikrlash - haqiqatni anglashdir. Hamma narsa to‘g‘risida mustaqil mushohada yuritish demakdir. Ahli ma’nilik tufayli axloqiy ong rivojlanadi. Odam va olam taqdiriga vijdon bilan qarash qobiliyati shakllanadi. Ahli ma’ni kishilar guruhi oqil va dono, kamtar va oliyjanob, haqiqatparvar va fidoiylarni ko‘rsatish mumkin. Bunday fazilatlarga ega bo‘lgan kishilarning tafakkur qilishi kengdir. Chunki ularda aql oddiy so‘z va tushunchalardan emas, diyonat, adolat, inson, imon, ishq, dard tuhfalari kamol topgan bo‘ladi. Navoiy deydilarki: “ahli surat” larga shoh bo‘lguncha ma’ni ahli yig‘inida gado bo‘lmoq ming karra afzaldir”. Alis her Navoiy ning fikricha, ahli ma’ni kishilar ma’naviyati yetuk shaxslardir. Alisher Navoiyning “Hayratul abror” dostonida etuk shaxsning ma’naviyatidagi yaxshilik, sahovat, soflik, hayo, muruvvat, andisha, adab, kamtarlik, sadoqat, qanoat, rostgo‘ylik, insof, adolat, bag‘ri kenglik singari fazilatlari ta’riflanib, ruhni kamolot yo‘llari tahlil etilgan. Navoiyning bu insonparvarligi, orzulari Sharqda inson qadrini g‘oyat dadil va o‘ziga xos dun yoqarashi edi.
Odamdagi eng ulug‘ fazilatlar birinchisi – yaxshilik qilmoq va go‘zal xulq, ikkinchisi – rostgo‘ylik, uchinchisi – hayodir. Mana shu uch fazilat birlashsa u komil inson bo‘lib yetishadi. Qut-iqboli uning huzuriga bosh egib kelaveradi. Shunday ekan, komil insonning ma’naviy ehtiyojlarini shakllantirish, yuksak darajaga ko‘tarish, shaxsning ma’naviy va axloqiy qiyofasiga faol ta’sir qilish - oila, maktab va keng jamoatchilikning muhim vazifasidir.
Umuman olganda, so‘fiyona adabiyotlarda tariqat yo‘li bilan poklanayotgan va tinmay komillik sari taraqqiy etayotgan inson tuyg‘ulari tasvirga olinadi, uni tarbiyalash, unga Haqni va o‘zligini tushuntirish uchun turli rivoyat va hikoyatlar keltiriladi, o‘git-nasihatlar qilish bilan uning ongi va qalbiga yo‘l topish bosh masala qilib olinadi.

Yüklə 37,97 Kb.

Dostları ilə paylaş:
  1   2   3




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin