Mavzu: Jahon kompozitorlari Reja: 1.Qadimgi va hozirgi jahon kompozitorlari 2. Jahon musiqasining vujudga kelishi 3. Taniqli jahon kompozitorlari Hozirgi kunda butun jahon ta’lim sohasida har xil metodlar, innovatsion texnologiyalar, pedagogik va axborot texnologiyalarini o‘quv jarayonida qo‘llashga bo‘lgan talab, e’tibor kundan kunga kuchayib bormoqda.Zamon shiddat bilan rivojlanayotgan bir paytda ,texnalogiyalar kundan kun takomillashib borayotgan va uni ta’lim bilan birgalikda olib borish bugungi kun talabi hisoblanadi. Jahon bolalar musiqasi deganda, yer yuzidagi barcha xalqlarning atoqli kompozitorlari yaratgan, nafaqat o’z xalqlari balki, barcha xalqlar bolalari uchun sevimli bo’lib ulgurgan badiiy asar namunalari tushuniladi. Bolalar dunyosi juda keng va hayolotga to’la. Shu tufayli ham bolalar musiqasi o’zining rang-barangligi bilan alohida ahamiyatga egadir. Bolalar uchun asar yaratayotgan har qanday kompozitor ijod mahsulining tushunarli va qiziqarli bo’lishi uchun mazmunga alohida e’tibor qaratadi. Agar bolalarning o’zi ijro etishi uchun asar yozilayotgan bo’lsa, muallif yosh ijrochilarning ijro imkoniyatlarini inobatga olishi zarur. Bundan tashqari, kompozitor turli yoshdagi bolalarning qiziqishlarini ham bir biridan farqlashi maqsadga muvofiq. Ta’lim va tarbiyani rivojlantirish, soglom turmush tarzini qaror toptirish, ilm-fan va innovatsiyalarni taraqiy ettirish milliy g’oyamizning asosiy ustunlari bo’lib xizmat qilishi lozim. "Yangi Uzbekistan - maktab ostonasidan, ta’lim-tarbiya tizimidan boshlanadi" degan g’oya asosida keng ko’lamli isloxotlarni amalga oshiramiz. Yosh avlodga bog’cha, maktab va oliygoxda sifatli ta’lim-tarbiya berishni yo’lga qo’yamiz, ular jismoniy va ma’naviy sog’lom, vatanparvar insonlar bo’lib ulgayishi uchun barcha kuch va imkoniyatlarni safarbar etamiz.Yoshlarni zamonaviy bilim va tajriba, milliy va umumbashariy qadriyatlar asosida mustaqil va mantiqiy fikrlaydigan, ezgu fazilatlar egasi bo’lgan insonlar etib voyaga yetkazamiz.O’quvchi yoshlarga ta’lim -tarbiya berish jarayoni o’z navbatida zamon bilan hamnafaslikda ,zamonaviy pedagogik texnalogiyalar,yagicha metodlar,zamonaviy axborot komunikatsion texnalogiyalardan foydalangan holda amalga oshirilsa maqsadga mufofiqdir. Har bir ijodkor asar yozar ekan uni o’z eshituvchisiga manzur bo’ladigan shaklda bo’lishini hohlaydi.Asar harakteri ,uning mazmun mohiyati,jamiyatda o’rni oz aksini ettiribgina qolmay ,qalbga yaqinligi bilan ajralib turishi bu ijodkorning yutug’i hisoblanadi.O’z navbatida bolalar asarlari soddaligi, tushunarliligi, jo’shqinligi bilan boshqa turdagi asarlardan farq qiladi.Kompozitor asar yozish jarayonida huddi bolalardek fikirlashi,bolalar kabi qarashlarni mujassamlashtirgan bo’lishi kerak.Jahon kompozitorlari orasida deyarli barcha ijodkorlar shu mavzuga qo’l urishgan.Ularning ijod mahsuliga bir nazar tashlaymiz.Ayniqsa vena klassik maktabini shu o’rinda takidlab o’tishimiz lozim. Deyarli barcha davlatlarda bolalar uchun kompozitorlar tomonidan turli xil janrlarda asarlar yaratilgan. Buyuk nemis kompozitori Iogann Sebastyan Bax o’z farzandlariga musiqadan ta’lim bergan, ular uchun maxsus pyesalar va mashqlar yozgan. Bax ijodida bolalarga atalgan fleyta va torli cholg’ular uchun yozilgan ” Xazil “ syuitasi mashxurdir. Fleytaning yengil ,nafis ovozi,torli cholg’ularning tantanavor yangrashi bolalar dunyosining ertaknamo obrazlarini ko’rsatadi. Kompozitor turmush o’rtog’i Anna Magdalenaga bag’ishlab “ Anna Magdalena Baxning nota daftari “ nomli to’plamini yaratgan.Bu daftardan hozirgi kunda ham musiqa maktablarida bolalarga musiqadan saboq berishda qimmatli manbaa sifatida foydalanib kelinmoqda. Klavisen va fleyta uchun sonata, orkestr uchun 3-syuita, lyutnya uchun prelyuda ,Branderberg konserti,skripka va gaboy uchun konsert,violonchel uchun syuita Bax ijodidagi bolalar uchun yozilgan asarlar hisoblanadi. Bolalar o’rganadigan asarlar ro’yhatidan jahon kompozitorlarining asarlari muhim ahamiyat kasb etishi lozim. Chunki, o'quvchilarimiz jahon xalqlari o'rtasida o'tkaziladigan xalqaro ko'rik tanlovlar va festivallarda qatnashish uchun kerakli darajada serqirra ijrochi bo'lib yetishmoqlari darkor. Zero, bolalar musiqalarini o’rganishning boshlang’ich bosqichida jahon kompozitorlarining asarlari o’ziga xos o'rin egallaydi. Bilamizki, o’quvchilar bu yoshda juda o’yinqaroq bo’lishadi. Vena klassik maktabining yana bir yirik namoyondalaridan biri bu Gaydn Frans Yozefdir.Gayden bizga xalq og’zaki ijodi bilan hamohang ulkan me’ros qoldirgan.Uning asarlarida hayotni she’riy idrok etish ,oddiy tasvirlar,dunyoga uyg’un va tiniq qarashlar kabi munosabatlarni uchratamiz. Jiddiy o'y, hayotni poetik qabul qilish, tabiat go'zalligi- bularning barchasi Gaydnda yuqori o'rinda turadi Bu fikrni nemis yozuvchisi E. T. A. Xoffman juda poetik tarzda ifodalagan: “Gaydn asarlarida bolalarcha shodlik ruhi ifodasi ustunlik qiladi; uning simfoniyalari bizni cheksiz yashil bog'larga, quvnoq, rang-barang olamga olib boring; old biz tomonda o'g'il-qizlar dumaloq raqsga tushmoqda; orqasiga yashirinib kulayotgan bolalar atirgul butalari ortida, o'ynoqi gullar otish. Hayot tugadi sevgi, baxt va abadiy yoshlik bilan to'la: azob yo'q, qayg'u yo'q - faqat bitta eskirgan sevimli tasvir uchun shirin-elegiac istagi oqshomning miltillashi, yaqinlashmasdan yoki g'oyib bo'lmasdan va u erda bo'lganda, tun yo'q keladi, chunki uning o'zi tog' va to'qay ustida yonayotgan kechki tongdir. Bastakorning xarakteri dehqon hayotining mehnat muhitida shakllangan: u 1732 yil 31 martda Rorau qishlog'ida (Quyi Avstriya) murabbiy oilasida tug'ilgan, onasi oddiy oshpaz edi. Rorau mahalliy aholisi orasida vengerlar, xorvatlar va chexlar bo'lganligi sababli, Gaydn bolaligidan turli millatlarning musiqasini eshitardi.Oila a’zolarining musiqaga muhabbati baland bo’lgan : uning otasi qo'shiq aytishni yaxshi ko'rardi. Jahon kompozitorlari orasida Motsartning bolalar uchun yozgan asarlarini alohida takidlab o’tish lozim. Volfgang Amadey Motsart musiqa va jahon tarixidagi eng ko'zga ko'ringan shaxslardan biridir. O'z sohasiga qo'shgan hissasi va bastakorning iste'dod darajasi jihatidan Eynshteyn, Napoleon, Da Vinchi bilan solishtirish mumkin. U bolalar kompozitorlari orasida eng samarali ijod qilgan . Motsart dahosining boshqa ko'rinishlari bilan bir qatorda uning bolalarga yaqin bo'lish qobiliyati asrlar davomida barchaga ma’lumdir. Ko'pgina ota-onalar farzandlariga Motsartning sonatalari va kontsertlarini tinglashlariga ruxsat berishadi va bu haqiqatan ham ajoyib natijalarga olib keladi. Tadqiqotlar shuni ko'rsatadiki, bolalar ko'proq to'planib, mantiqiy va majoziy fikr yurita oladilar. Xuddi shu sababga ko'ra, Motsartning bolalar uchun musiqasini ko'plab maktabgacha ta'lim muassasalarida eshitish mumkin. O’lmas asrlari hali hanus shu kungacha yetib kelganligi bu kompozitorlarning shu sohani chin qalbdan sevganliklari ,boridan kechib bo’lsada shu kabi asarlar yaratganliklaridan dalolat.Bu asarlarni biz yosh avlodga yetkaishda zamonaviy texnalogiyalardan foylanib , tez va oson ,qulay usullarni o’ylab topishimiz zarur. Maktabgacha ta’lim soxasini rivojlantirish borasidagi strategik maqsadimiz – bog’cha yoshidagi xar bir bolani ushbu ta’lim yo’nalishi bilan to’iq, qamrab olish uchun zarur sharoitlarni yaratishdan iborat. Bolalarning tanqiliy va kreativ fikrlash qobiliyatini rivojlantirish uchun ularga sermazmun va tushunarli darsliklar yaratish zarur.
Qadimgi Yunonistonda, shuningdek, musiqiy nazariya va musiqiy estetika sohalari mukammal darajada rivoj topadi. Pifagor va pifagorchilar maktabi musiqaning bir qator akustik qonuniyatlarini ilmiy darajada izohlab berdilar. Aristoksen ilmiy izlanishlarida interval va tovushqatomi empirik-eshitish hissiyotini o‘rganib chiqqan. Musiqa nazariya ilmidagi keyingi tadqiqotlami - Nikomax, Klavdiy Ptolemey (miloddan avvalgi I-II asrlar), Aristid Kvintilian, Porfiriy, Allipiy (miloddan avvalgi III-IV asrlar) muvaffaqiyatli amalga oshirganlar. Musiqaning etik masalalari, shuningdek, ushbu yo‘nalishdagi konsepsiyani bir qator antik olimlar o‘rganib chiqqanlar. Ular orasida Platon va Aristotel izlanishlari alohida e’tiborga loyiq. Shuni ta’kidlash joizki, qadimgi Yunonistonning gullab-yashnagan davrida Yevropa badiiy madaniyati rivoj i uchun tamal toshi solingan. Bugungi kunga qadar biz o‘sha uzoq davrda iste’molda boigan va qoilanilgan ko‘plab musiqiy tushunchalar hamda atamalardan foydalanib kelmoqdamiz. Qolaversa, “musiqa” so'zining ma’- nosi ham uning so'z o‘zagi boimish “muza” dan olingan boiib, qadimgi yunonlarning asosiy bosh xudosi boimish - Zevsning qizlari nomi bilan qiyoslanishi bejiz boimagan.
Qadimgi Rim badiiy madaniyatining shaklanishi bevosita mazkur an’analar vorisligi (etrus, yunon, ellinistik) va Rim davlatining (miloddan awalgi III asr oxiridan, to avvalgi V asrgacha) kengligi bilan uzviy bogTiq edi. Qadimgi Rim madaniyati nisbatan mustaqil ravishda rivojlangan boiib, mazkur davlatning musiqaga taalluqli ma’lumotlari juda kam. Bu davrlarda maishiy musiqiy-shoirona janrlar (tantana, to‘yona, davra, zikr kabi qo‘shiqlar), asosan damli asboblar, rog va trubalarda ijro etilgan harbiy musiqa hamda “salio” va “arvaiiyali aka-ukalar” aytimlari mashhur bo‘lgan. Miloddan avvalgi V asrdan e’tiboran, Rim davlati san’atida yunon san’atiga moslashuv harakati kuzatiladi (xususan, bu mifologik mavzulami qoilanishida, ritorik maktablarda yunon tilida dars o‘tilishi, yunon san’at buyumlarini xarid qilish va h.k.).
Jahon musiqa san’atida o‘chmas iz qoldirgan daho kompozitorlar qatorida Iogann Sebastyan Bax nomi alohida o‘rin egallaydi. Bugunda kompozitoming jahon musiqa san’atidagi o‘mi va mavqeyi shu darajada yuqori baholanadiki, unga qiyoslab teng topilgan hech bir ijodkor nomini bir qatorga qo‘yib boimaydi deb ta’kidlanadi va bu haqiqatdan ham shunday. I.S. Bax ijodi ma’lum ma’noda o‘zi yashagan davriga yakuniy xulosa yasab berdi, desak bo‘ladi. Uning musiqasi o‘z ichiga musiqa olamida ochilgan, rivojlanib an’anaga aylangan barcha musiqiy jabhalami qamrab olgan holda, kompozitor ularga tayanib ijod qiladi. I.S. Bax nemis organ musiqasi, Uyg'onish davrining xor polifonik san’ati, italyan va nemis skripka maktablarining yorqin va mahoratli bilimdoni bo’lgan.
Iogann Sebastyan Bax qatorida musiqiy barokko uslubining yana bir yorqin vakili - Georg Fridrix Gendelning bahaybat timsoli yonma-yon turadi. Ushbu ikki kompozitorlar ikki asrlar bo‘sag‘asida yashab ijod qilganlar. Ularning ijodi o‘z ichida dastlabki davrlarning eng yuksak yutuqlarini aks ettirgan holda avj nuqtasini namoyish etadi. Ikki kompozitor uchun ular yashagan davrda hukrn surgan diniy mavzu bosh asosiy obyekt o‘mida turgan: ular hamisha xristianlarning muqaddas kitobi - Injil obrazlariga murojaat qiladilar. Aynan mazkur ikki kompozitor polifoniya musiqa tarixiga o‘z ijodi bilan salmoqli bob kiritib, ushbu san’atning yuksak cho‘qqisini anglatdilar. Georg Fridrix Gendel nafaqat Yevropa, balki jahon miqyosidagi yirik kompozitor bo‘lib, ijodida turli milliy maktablar - nemis, italyan, ingliz va fransuz uslublarini birlashtirishga muvaffaq bo‘ldi. U o‘z vaqtida Gamburg opera boshlig‘i - Reynxard Kayzer, nemis oiimi, musiqa nazariyotchisi - Iogann Mattezon, italyan kompozitorlari Alessandro va Domeniko Skarlatti, Arkandjelo Korelli bilan yaqin muloqotda bo‘lgan. U lirik tragediya muallifi Jan Batist Lyulli ijodidan yaxshi xabardor bo‘lgan.
http://fayllar.org